Τρίτη 19 Δεκεμβρίου 2023

Εφημερίδα "ΔΙΨΩ" ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2023

Δ Ι Ψ Ω

Από την Ελληνορθόδοξη Κοινωνία Προσώπων «ΔΙΨΩ»

Οκτώβριος 2023


Διαβάστε ολόκληρη την Εφημερίδα του Οκτωβρίου. 
Θα την βρείτε ΕΔΩ σε μορφή ψηφιακού εντύπου.

Όταν μικρό παιδί ένιωσα τον ευσεβή πόθο της ιερωσύνης...

 

Του Αρχιμ. Φιλίππου Χαμαργιά

Πρωτοσυγκέλλου Ι. Μητροπόλεως Μεσσηνίας


“…σπούδασον σεαυτὸν δόκιμον παραστῆσαι τῷ Θεῷ…”¹

Όταν μικρό παιδί ένιωσα τον ευσεβή πόθο της ιερωσύνης, άκουγα τους μεγαλύτερους να σχολιάζουν, άλλοι θετικά και άλλοι αρνητικά, αυτήν την σκέψη μου.

Περνώντας τα χρόνια και βιώνοντας πλέον την ιερωσύνη χωρίς να κατανοώ την αρνητική γνώμη κάποιων τότε, νιώθω την ανάγκη να εκφράσω ένα μεγάλο ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ στις χιλιάδες των κληρικών της εποχής μας, οι οποίοι μέσα σε έναν κόσμο αμφισβητήσεων και αποδόμησης θεσμών και παραδόσεων δίνουν μαρτυρία και ομολογία, χωρίς προσωπικό συμφέρον ή ιδιοτέλεια.

Γι’ αυτούς όλους η ιερωσύνη δεν είναι επαγγελματική αποκατάσταση, ούτε εξασφάλιση βιοπορισμού. Γι’ αυτούς η ιερωσύνη είναι θυσία, διακονία, προσφορά, αυταπάρνηση και έμπρακτη έκφραση αγάπης προς τον κάθε συνάνθρωπο.

Και βέβαια δεν είναι μόνο οι κληρικοί του σήμερα, ούτε οι κληρικοί του χθες, αλλά είναι οι κληρικοί που από την εποχή που ξεκίνησε η Αποστολική Διαδοχή διακονούν την Εκκλησία και τους πιστούς Της.

Πολλοί όμως, ίσως σήμερα περισσότερο από ποτέ, συνεχίζουν να εκφράζονται αρνητικά, με χλεύη πολλές φορές, προς το έργο του κληρικού και την προσφορά του στην κοινωνία.

Γι’ αυτό λοιπόν, αυτές τις μέρες του Αγίου Δωδεκαημέρου, που όλοι λαμβάνουν και δίνουν δώρα αγάπης στα αγαπημένα τους πρόσωπα, αισθάνομαι την ανάγκη, ως έκφραση αγάπης και τιμής στα πρόσωπα των αδελφών κληρικών να πω :

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ παπά μου, που καθημερινά αγωνίζεσαι για να είσαι παρών εκεί που σε έχει ανάγκη ο πονεμένος και δυστυχής χριστιανός και όχι μόνο.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ παπά μου, που καθημερινά ψάχνεις να βρεις πόρους για να λειτουργήσουν σωστά και εύρυθμα τα συσσίτια της ενορίας.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ παπά μου, που μέσα από τον αδαμάντινο χαρακτήρα σου προσελκύεις τους νέους και τις νέες στην Εκκλησία και τους οδηγείς στο δρόμο του Χριστού.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ παπά μου, που είσαι εφημέριος χωρίς ωράριο, χωρίς ημέρες «ρεπό» και χωρίς διακοπές ή ξεκούραση. Που είσαι πανταχού και πάντα παρών. Που με πνεύμα εκκλησιολογικό και υπακοής εργάζεσαι στον Αμπελώνα του Κυρίου.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ παπά μου, που σε κάθε δύσκολη περίσταση, σε πόνο, αρρώστια, λύπη και απελπισία των ενοριτών σου είσαι εκεί και η καρδιά σου χτυπά για όλους αυτούς.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ παπά μου, που η Εκκλησία σου δεν είναι ένα δημόσιο οικοδόμημα αλλά είναι ιατρείο ψυχών, σχολείο ήθους και τόπος πνευματικής αναγέννησης και ανακαίνισης.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ παπά μου, που σε περιόδους αντιμετώπισης καταστροφών, σε πυρκαγιές, πλημμύρες, σεισμούς και ατυχήματα είσαι ο πρώτος εθελοντής.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ παπά της Λάρισας, του Βόλου, της Καρδίτσας, όλης της Θεσσαλίας που στις πλημμύρες βγάζεις τα λασπόνερα πρώτα από το ναό και έπειτα από το σπίτι σου. Πολλές φορές βγάζεις και τα λασπόνερα από το σπίτι των ανήμπορων ενοριτών σου και αφήνεις σε δεύτερη μοίρα το σπίτι σου.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ παπά της Εύβοιας, της Θράκης, της Ρόδου, της Ηλείας και όπου αλλού η πύρινη λαίλαπα έκαψε το βιός των ενοριτών σου κι εσύ στάθηκες δίπλα τους ως πατέρας και αδελφός, κι ας είχε καεί και το δικό σου βιός.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ παπά της Καλαμάτας, του Αιγίου, της Δυτικής Αττικής, της Κεφαλλονιάς που στους σεισμούς έμεινες στο δρόμο, αλλά έτρεξες να σταθείς και να συμπαρασταθείς πρώτα στους συνανθρώπους σου και μετά στην οικογένειά σου.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ παπά μου, που σε κάθε αιμοδοσία είσαι ο πρώτος εθελοντής αιμοδότης, την ώρα που αιρετικοί και πλανεμένοι αρνούνται την αιμοδοσία για λόγους «συνείδησης».

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ παπά μου, που είσαι “ΑΝΘΡΩΠΟΣ” και όχι απλά “άνθρωπος”.


Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2023

Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2023

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Ηλίας Λιαμής - Παρουσίαση βιβλίου στο βιβλιοπωλείο "Γεθσημανή"

 

Την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2023 είχαμε την χαρά να φιλοξενήσουμε στο Βιβλιοπωλείο "Γεθσημανή" τον κ. Ηλία Λιαμή για την παρουσίαση του βιβλίου "ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ" με κείμενα του αλησμόνητου Επισκόπου Παύλου Σιατίστης. Μαζί μας ήταν και ο σπουδαίος ιστορικός κ. Κωνσταντίνος Χολέβας.















Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2023

Αφωνότερος του ιχθύος...

 

Ου  το  τεκνοποιείν  ποιεί  τον  γονέα, αλλά  το  τεκνοτροφείν.


(Άγιος  Ιωάννης  ο  Χρυσόστομος).

 

Υπήρξεν  αφωνότερος  ιχθύος  και  απραγέστερος  βατράχου.


(Ιωάνννης  ο  Χρυσόστομος  για  ένα  από  τους  συγχρόνους  του  επισκόπους).

 

Και  κάτι  τελευταίο: Στην  Καινή  Διαθήκη  δεν  γίνεται  πουθενά  λόγος  για  τις  προσταγές  των  Αποστόλων, αλλά  μονάχα  για  τις  "Πράξεις  των  Αποστόλων".

«Οὐκ ἔστιν ἡμῖν ἡ πάλη πρὸς αἷμα καὶ σάρκα» - π. Τιμόθεος Παπασταύρου

 

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΕΙΚΟΣΤΗΣ ΕΒΔΟΜΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (10 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2023) 

«Οὐκ ἔστιν ἡμῖν ἡ πάλη πρὸς αἷμα καὶ σάρκα» (Ἐφεσ. ΣΤ΄ 12). 

Ὁ, … «ὑπὲρ πάντων», ἀγών!

Εἰς τὸ σημερινὸν Ἀποστολικὸν Ἀνάγνωσμα, ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, ὁ δεδιδαγμένος τὴν Ἁγίαν Πίστιν τοῦ Χριστοῦ, ἀπὸ τὸν ἴδιον τὸν Χριστόν, θυμίζει καὶ ὑπερτονίζει εἰς τὴν ἀνωτέρω φρᾶσιν, … τὴν διαρκῆ καὶ ἀκατάπαυστον πάλην, καὶ τὸν σκληρότατον καὶ ἄνισον ἀγῶνα, τὸν ὁποῖον καλεῖται νὰ διεξάγῃ ὁ χριστιανός, καθ’ ὅλην τὴν διάρκειαν τῆς παρούσης ζωῆς του! Ἕναν ἀγῶνα, ὅστις δὲν διεξάγεται μὲ τὰ κοσμικὰ δεδομένα˙ δὲν διεξάγεται εἰς ἀγωνιστικοὺς στίβους καὶ γήπεδα˙ δὲν γίνεται, οὗτος ὁ ἀγών, διὰ τὴν κατάκτησιν … ἐφημέρου δόξης καὶ γηνων τροπαίων καὶ μεταλλίων˙ δὲν ἀντιπαλαίει ὁ χριστιανὸς ἀγωνιστὴς ἀπέναντι σὲ σωματώδη καὶ … ἐμφανῆ ἀντίπαλο καὶ ἐχθρό˙ καί, τέλος, τὸ ἔπαθλον δὲν εἶναι, ὡς εἴπωμεν, φθαρτὸν καὶ μικρὸν καὶ μὲ περιορισμένην ἀντοχὴν εἰς τὸν χρόνον˙ ἀλλὰ τὸ ἔπαθλον καὶ ἡ ἀμοιβή, εἶναι αἰώνια καὶ ἄφθαρτα, καὶ ἡ ἀξία τῶν ἐπάθλων εἶναι ἀνεκτίμητος  καὶ ἀνυπέρβλητος ἔναντι οἵουδήποτε φθαρτοῦ καὶ κοσμικοῦ … ἀνταλλάγματος!

Ὁ ἀγὼν περὶ τοῦ ὁποίου ὁμιλεῖ ὁ θεῖος Ἀπόστολος, δὲν ἀφορᾷ εἰς … θέσεις καὶ δόξας καὶ μεγαλεῖα τὰ ὁποῖα ξεχνοῦνται, καὶ ὁ πανδαμάτωρ χρόνος τὰ «κατατρώγει» καὶ τὰ ἐξαφανίζει εἰς τὸ πέρασμά του, ἀλλὰ ἀφορᾷ εἰς τὴν ἄφθαρτον δόξαν καὶ τὰ αἰώνια … μεγαλεῖα καὶ κάλη τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν! Εἶναι τὰ ἀνεκτίμητα ἐκεῖνα δῶρα τῆς αἰωνιότητος, διὰ τὰ ὁποῖα ὁ Διδάσκαλος καὶ ἀλάθητος Κύριος καὶ Θεός μας, μᾶς διεβεβαίωσεν, ὅτι … ἀξίζει κάποιος, ἵνα θυσιάσῃ καὶ αὐτὴν ταύτην τὴν βιολογικὴν καὶ μικρὰν ζωήν του, προκειμένου ἵνα κερδίσῃ καὶ ἀπολαύσῃ τὰ μέλλοντα ταῦτα καὶ αἰώνια καὶ ἄφθαρτα θεῖα δῶρα …! Ὁ ἀγὼν οὗτος, εἶναι ἡ πάλη πρὸς τὸν πανίσχυρον ἐχθρὸν τῆς ψυχῆς τοῦ ἀνθρώπου, πρὸς τὸν μισάνθρωπον πονηρὸν δαίμονα, ὅστις, εὐθὺς ἐξ ἀρχῆς, ὅτε ἐδημιουργήθῃ ὁ ἄνθρωπος ἐκ τοῦ Θεοῦ, καταφέρεται κατ’ αὐτοῦ παντοιοτρόπως, μὲ ἀπώτερον σκοπόν του, … τὴν αἰωνίαν κόλασιν, ἥτις διὰ τοῦτον τὸν παμμίαρον, εἶναι … βεβαία!

Εἶναι, τέλος, ὁ ἀγὼν οὗτος, - παρ’ ὅτι φαίνεται … ἄνισος καὶ καταστροφικός, δι’ ἡμᾶς, - εἶναι, λέγω, εὐχάριστος καὶ γλυκύς, καθ’ ὅτι … ἔχομεν συναγωνιστὴν καὶ βοηθὸν εἰς τοῦτον, τὸν Παντοδύναμον καὶ ἀκαταγώνιστον Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν, πρὸ τοῦ ὁποίου ὠχριοῦν καὶ τρέπονται εἰς ἄτακτον φυγήν, οἱ βδελυροὶ πειρασμοί! Συνεπῶς, διὰ τοῦτον τὸν λόγον, ἐθεώρει ἡ Ἁγία ἡμῶν Μήτηρ Ἐκκλησία καὶ μετ’ Αὐτῆς οἱ θεοφόροι Πατέρες καὶ διδάσκαλοι, τοῦτον τὸν ἀγῶνα περὶ τοῦ ὁποίου προείπομεν, ὡς τὸν ἕνα καὶ μοναδικὸν καὶ ἀκατάπαυστον, ὅστις καὶ θὰ λήξῃ, - εὐχόμεθα ἀπὸ καρδίας, δι’ ἅπαντας τοὺς ἀνθρώπους, - νικηφόρος καὶ ἀποτελεσματικός!

 

«Ἐνδύσασθε τὴν πανοπλίαν τοῦ Θεοῦ»!

Ὅπως εἰς κάθε ἀγῶνα καὶ εἰς κάθε ἀντιπαράθεσιν καὶ ἀντεκδίκησιν, οἱ ἀντιπαλαίοντες ἔχουσι τὸν … «ὁπλισμόν» των, οὕτω καὶ ἐν προκειμένῳ, προτείνει ὁ Παῦλος εἰς τὸν κάθε ἀγωνιστήν, τὴν … «πανοπλίαν τοῦ Θεοῦ»! Μόνον διὰ τούτου τοῦ ὁπλισμοῦ δύναται ὁ χριστιανὸς μαχητής, ἵνα ἀντιπαρατεθῇ πρὸς τὸν … ἀόρατον καὶ ὕπουλον ἐχθρὸν τὸν διάβολον! Λέγομεν δὲ τοῦτον … ὕπουλον, καθ’ ὅτι προσπαθεῖ ἵνα δελεάσῃ ἡμᾶς καὶ ἐξαπατήσῃ ὡς ἐνήργησε τότε ἐκεῖ εἰς τὸν Παράδεισον, ὅτε ἐπέτυχεν ἵνα ἐξαπατήσῃ καὶ ὁδηγήσῃ τοὺς προπάτορας ἡμῶν εἰς τὴν πρώτην ἐκείνην ἁμαρτίαν! Βεβαίως, δὲν προτιθέμεθα ἵνα «ἀθωώσωμεν» καὶ ἀπαλλάξωμεν τῶν εὐθυνῶν των, τὸ προπατορικὸν ζεῦγος! Ὅμως, ὁ τρόπος διὰ τοῦ ὁποίου ἐνήργησεν ὁ … μισάνθρωπος, καταδεικνύει τὸ μῖσος καὶ τὴν ἔχθραν του ἐναντίον τοῦ ἀνθρώπου!

Εἰς ταύτας τὰς βρωμερὰς μεθοδείας τούτου, ἡ Ἁγία ἡμῶν Μήτηρ, ἡ Ἐκκλησία, ἐξοπλίζει ἡμᾶς, εὐθὺς ἐξ ἀρχῆς, ἀπὸ τὴν ὥραν τῆς Βαπτίσεως καὶ τοῦ Χρίσματός μας, ὅτε ἐπισήμως ἐνδυόμεθα ταύτην τὴν πνευματικὴν … πανοπλίαν! Διὰ τῆς τριτῆς καταδύσεως καὶ ἀναδύσεως εἰς τὸ ὕδωρ τοῦ Βαπτίσματος, ὅτε ὁ ἄνθρωπος καθαίρεται ἀπὸ πάσης ἁμαρτίας, … ἀλλὰ καὶ διὰ τῶν δωρεῶν τοῦ Παναγίου Πνεύματος αἵτινες εἰσέρχονται εἰς τὴν καρδίαν τοῦ νεοφωτίστου διὰ τοῦ Μυστηρίου τοῦ Χρίσματος, ὁ χριστιανὸς ἀναλαμβάνει τὸν διαρκῆ πλέον ἀγῶνα κατὰ τοῦ … μισοκάλου! Αὕτη εἶναι ἡ … πανοπλία! Ὁ θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος, ἀναφέρει εἰς τὴν σημερινὴν περικοπήν, ταῦτα τὰ πνευματικὰ ὅπλα ἀλλὰ καὶ τὴν χρῆσιν ἑκάστου, προκειμένου ἵνα εἴμεθα πάντοτε ἐν ἐγρηγόρσει … εἰς πᾶσαν ἐπίθεσιν τοῦ ἐχθροῦ! «Στῆτε οὖν περιζωσάμενοι τὴν ὀσφὺν ὑμῶν ἐν ἀληθείᾳ, καὶ ἐνδυσάμενοι τὸν θώρακα τῆς δικαιοσύνης, καὶ ὑποδησάμενοι τοὺς πόδας ἐν ἑτοιμασίᾳ τοῦ εὐαγγελίου τῆς εἰρήνης, ἐπὶ πᾶσιν ἀναλαβόντες τὸν θυρεὸν τῆς πίστεως, ἐν ᾧ δυνήσεσθε πάντα τὰ βέλη τοῦ πονηροῦ τὰ πεπυρωμένα σβέσαι· καὶ τὴν περικεφαλαίαν τοῦ σωτηρίου δέξασθε, καὶ τὴν μάχαιραν τοῦ Πνεύματος, ὅ ἐστι ρῆμα Θεοῦ» (Ἐφες. ΣΤ΄ 14-17)! 

 

Καί … «ὁ πρᾳΰς ἔστω μαχητής» (Ἰωήλ Δ΄ 11)!

Οὐδεὶς ἐξαιρεῖται, φίλοι μου ἀναγνῶσται, ἐκ τούτου τοῦ ἀγῶνος˙ εἴτε ὡς ἐπιτιθέμενος, εἴτε ὡς ἀμυνόμενος! Ἐὰν εἰς τοῦτον τὸν ἀγῶνα συμμετεῖχεν ὁ Ἴδιος ὁ Κύριος καὶ ἐπάλαισεν μετὰ τοῦ παμπονήρου ἐκεῖ εἰς τὸ Σαραντάριον ὄρος, πόσον περισσότερον θὰ πρέπῃ ἵνα παλαίωμεν καὶ πολεμῶμεν ἡμεῖς οἱ … εὐάλωτοι, προκειμένου ἵνα, διὰ τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ, φέρωμεν εἰς πέρας ἐπιτυχῶς τὸν ὑπὲρ πάντων … τοῦτον ἀγῶνα! Ὅταν, μετὰ τὸν Κύριον, καὶ ἅπαντες οἱ Ἅγιοι, - μηδὲ ἐξαιρουμένης καὶ αὐτῆς τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, - «ἐπέρασαν» ἐκ τοῦ κλύδωνος τῶν πειρασμῶν καὶ τοῦ «πολέμου», καὶ οὐδεὶς ἡγιάσθῃ … ἀτραυμάτιστος ἐκ τῶν «βελῶν τοῦ ὑπεναντίου», … πῶς ἡμεῖς οἱ θέλοντες ἵνα κερδίσωμεν τὸ «βραβεῖον τῆς ἄνω κλήσεως», εἶναι δυνατὸν ἵνα εὑρεθῶμεν ἐκεῖ … «ἀβρόχοις ποσίν»;

Εἰς τοῦτον τὸν … «ὑπὲρ πάντων» ἀγῶνα, ἂς μὴν ξεχνῶμεν, ὅτι δὲν εἴμεθα μόνοι … Τὸ εἴπομεν ἤδη, καὶ ἀποτελεῖ δι’ ἡμᾶς τοῦτο, … ἰδιαίτερον κίνητρον, ὥστε νὰ ἀποφασίσωμεν ἵνα ἀγωνισθῶμεν! Ἐὰν διὰ φθαρτὰ καὶ μάταια καὶ ἀσήμαντα ἔπαθλα, ἀγωνίζονται τινές, καὶ ὑποβάλονται εἰς ἀτελειώτους στερήσεις, καὶ κοπιώδεις προπονήσεις καὶ γυμνασίας, καὶ ἀδημονοῦσι καὶ πικραίνονται ἕως ὅτου ἐπιτύχωσι τὸ ἀπώτερον σκοπόν των, δηλαδὴ τὴν νίκην καὶ τὸ πρωτεῖον, … πόσον περισσότερον θὰ πρέπῃ ἵνα ὑποβάλλωμεν ἑαυτούς, εἰς κόπους καὶ στερήσεις, ἵνα διὰ τῆς ἀητήτου δυνάμεως τοῦ Παντοδυνάμου Χριστοῦ, ἐπιτύχωμεν τῶν στεφάνων τῆς Οὐρανίου Βασιλείας, πρὸ τῶν ὁποίων τὰ πάντα … ὠχριοῦσι καὶ ἐκμηδενίζονται!

Τέλος δέ, ἂς σκεφθῶμεν καὶ ἀντιθέτως …! Πόσον, δηλαδή, θὰ μετανοήσωμεν καὶ θὰ στενάξωμεν, ὅταν θὰ διαπιστώσωμεν - ὁ Θεὸς … φυλάξοι! - ὅτι διὰ μίαν μικρὰν καὶ ὀλίγην στέρησιν τὴν ὁποίαν … ἠρνήθημεν εἰς τὴν ζωὴν ταύτην, ἀπωλέσαμεν τὴν ἀτελεύτητον καὶ αἰωνίαν μακαριότητα! Ἂς μὴν κάνωμεν, ἑπομένως τὸ τοιοῦτον … ἐγκληματικὸν λάθος, καὶ ἔχοντες πάντοτε κατὰ νοῦν, τὰ αἰώνια καὶ ἄφθαρτα ἀγαθὰ … «ἃ ὀφθαλμὸς οὐκ εἶδε καὶ οὖς οὐκ ἤκουσε καὶ ἐπὶ καρδίαν ἀνθρώπου οὐκ ἀνέβη, ἃ ἡτοίμασεν ὁ Θεὸς τοῖς ἀγαπῶσιν αὐτόν» (Α΄ Κορ. Β΄ 9), νὰ πορευώμεθα ἀγωνιζόμενοι, πρὸς τὴν αἰωνίαν δόξαν καὶ μακαριότητα!

 

Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

     Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν

Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2023

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2023

Τὰ ἔργα … «τοῦ σκότους»! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου

 

 ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΕΙΚΟΣΤΗΣ ΕΚΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2023)

«μὴ συγκοινωνεῖτε τοῖς ἔργοις τοῖς ἀκάρποις τοῦ σκότους» (Ἐφεσ. Ε΄ 11).

 

Ἡ ἀξία τῶν ἔργων.

Εἶναι, ἀδελφοί μου, ἀπαίτησις, ὅλων τῶν ἀνθρώπων, ἵνα κρίνωσι τοὺς … πάντας, ὄχι τόσον ἀπὸ τὰς θεωρίας καὶ τὰ … «πιστεύω» των, ἀλλὰ ἐκ τῶν ὅσων πράττουσι καὶ ἐφαρμόζουσιν εἰς τὴν «καθημερινότητά» των! Καὶ τοῦτο, βεβαίως, ἅπαντες τὸ ἐκτιμῶσι, ἔστω καὶ ἐὰν διαφωνῶσι … θεωρητικῶς! Καλὴ ἡ διδασκαλία καὶ ἡ, ἀπὸ καθέδρας ἀγόρευσις καὶ πολλάκις καὶ … ἐπίπληξις, ἀλλὰ ὁ ἀκροατὴς ἐπιθυμεῖ ἵνα ἴδῃ τὸν διδάσκαλον «ὑποταττόμενον» εἰς τὰς ἑαυτοῦ διδαχὰς καὶ παρωτρύνσεις! Καλὸν καὶ εὔκολον εἶναι, ὁ γονεὺς ἵνα διδάσκῃ τὰ τέκνα του … οἵανδήποτε διδασκαλίαν! Τὰ τέκνα, ὅμως, ἀπαιτοῦσιν ὅπως οἱ διδάσκοντες γονεῖς, … πρῶτοι, οὗτοι, ἀκολουθοῦσι τὴν ἰδανικήν, ἐν πολλοῖς, διδασκαλίαν των! Πολὺ δὲ περισσότερον, ταῦτα ἰσχύουσιν, εἰς τοὺς κήρυκας καὶ διδασκάλους τῆς Ἐκκλησίας! «Οὕτω λαμψάτω τὸ φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τὰ καλὰ ἔργα καὶ δοξάσωσι τὸν πατέρα ὑμῶν τὸν ἐν τοῖς οὐρανοῖς» (Ματθ. Ε΄ 16), διεκήρυξεν ὁ Θεάνθρωπος Κύριος ἐκεῖ εἰς τὴν «ἐπὶ τοῦ ὄρους» ὁμιλίαν Του. Ἐπέστησε δὲ καὶ τὴν σημαντικότητα τοῦ ἐμπράκτου παραδείγματος, προσθέτων ὅτι, … «ὃς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν· ὃς δ᾿ ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν» (Ματθ. Ε΄ 19). Ὁ δὲ Ἀπόστολος Ἰάκωβος ὁ Ἀδελφόθεος, ὑπερτονίζει, θὰ ἐλέγωμεν, τὴν ἀξίαν τῶν ἀγαθῶν ἔργων ὡς ἀπαραίτητον «συμπλήρωμα» τῆς ἐπιπολαίου καὶ θεωρητικῆς … πίστεως! «Ὥσπερ γὰρ τὸ σῶμα χωρὶς πνεύματος νεκρόν ἐστιν, οὕτω καὶ ἡ πίστις χωρὶς τῶν ἔργων νεκρά ἐστι» (Ἰακ. Β΄ 26)!

 

Τὰ ἔργα … «τοῦ σκότους»!

Εἰς τὸ σημερινὸν Ἀποστολικὸν Ἀνάγνωσμα, ὁ θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος, μᾶς ἐφιστᾷ τὴν προσοχήν, εἰς τὰ … «ἔργα τοῦ σκότους»! Συγκεκριμμένως, μᾶς καταδεικνύει τὸν κίνδυνον ὅστις καιροφυλακτεῖ, ὅταν, ταῦτα τὰ ἔργα … τὰ δεχόμεθα μὲ ἐλαφρότητα καὶ ἐπιπολαιότητα, καὶ «συγκοινωνοῦμεν» μετὰ τούτων, ὡς νὰ μὴν κινδυνεύωμεν καὶ ἀπειλούμεθα, καὶ ἀποδεχώμεθα ταῦτα, καὶ πολλάκις συμφωνοῦμεν καὶ τὰ πράττωμεν …! Ποῖα, ὅμως, εἶναι ταῦτα; Ὁ Παῦλος δὲν τὰ κατονομάζει, διότι θεωρεῖ τοῦτο περιττόν, ἀλλὰ καὶ γνωρίζει ὅτι οἱ χριστιανοὶ οἵτινες ζῶσι μεταξὺ τῶν εἰδωλολατρῶν, γνωρίζουσι καὶ οὗτοι τὰ ἔργα ταῦτα! Βεβαίως, εἰς ἄλλην ἐπιστολήν του, τὰ ἐπισημαίνει ἓν πρὸς ἕν, ὡς ἐκεῖ εἰς τὴν «πρὸς Κολασσαεῖς»: «Νεκρώσατε οὖν τὰ μέλη ὑμῶν τὰ ἐπὶ τῆς γῆς, πορνείαν, ἀκαθαρσίαν, πάθος, ἐπιθυμίαν κακήν, καὶ τὴν πλεονεξίαν, ἥτις ἐστὶν εἰδωλολατρία, δι’ ἃ ἔρχεται ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ ἐπὶ τοὺς υἱοὺς τῆς ἀπειθείας» (Κολασ. Γ΄ 5-6)! Ἀσφαλῶς δέ, οὐδεὶς δύναται ἵνα ἀρνηθῇ, ὅτι, ὄντως, τὰ ὡς ἄνω ἀπαριθμούμενα … εἶναι τὰ κατ’ ἐξοχὴν ἔργα τοῦ σκότους!

Λέγονται δὲ … «ἔργα τοῦ σκότους», πρῶτον μέν, διότι, διὰ τούτων τῶν ἔργων, ἡ ψυχὴ ἡμῶν ἥτις προορίζεται ὑπὸ τοῦ Δημιουργοῦ της διὰ τὴν αἰώνιον ζωὴν καὶ μακαριότητα, καὶ ἵνα φωτίζεται καὶ ἀπολαμβάνῃ τοῦ αἰωνίου καὶ ἀτελευτήτου φωτός τῆς Οὐρανίου Βασιλείας, ἐκπίπτει αὕτη εἰς τὸ … «σκότος τὸ ἐξώτερον˙ ἐκεῖ ἔσται ὁ κλαυθμὸς καὶ ὁ βρυγμὸς τῶν ὀδόντων» (Ματθ. Ε΄ 12, ΚΒ΄ 13)! Κατὰ δεύτερον, ὅμως, λέγονται «ἔργα τοῦ σκότους», διότι εἶναι ταῦτα τόσον ἀπεχθῆ καὶ δυσώδη πνευματικῶς, ὥστε οἱ πράσσοντες καὶ ἐνεργοῦντες ταῦτα, νὰ κινοῦνται εἰς τὸ σκότος καὶ τὴν ἀνυποψίαν, προκειμένου ἵνα ἀποφεύγωσι τὴν δυσαρέσκειαν καὶ ἀποστροφήν, ἀλλὰ καὶ τὸν στιγματισμόν των, ἐκ τοῦ κοινωνικοῦ συνόλου καὶ δὴ τῶν χριστιανῶν! Βεβαίως, σήμερον, ἐφθάσαμεν εἰς τὰς ἐποχὰς ἐκείνας, τὰς προφητευθείσας ὑπὸ τοῦ Κυρίου, ἀλλὰ καὶ πολλῶν Ἁγίων, παλαιοτέρων τε καὶ νεωτέρων, κατὰ τὰς ὁποίας ἡ ἁμαρτία, ἀκόμη καὶ ἡ πλέον αἰσχρὰ καὶ ἀπεχθής, «περιβάλεται» μανδύαν ἐπίσημον καὶ «πομπώδη», καὶ θεωρεῖται αὕτη «νόμιμος καὶ ἀπαραίτητος», ἀλλὰ  καὶ οὐδόλως ἐπιπλήττεται καὶ ἐπιτιμᾶται πᾶς ὁ ποιῶν ταύτην καὶ μάλιστα κατὰ τὸν πλέον ἐμφανῆ καὶ ἀναιδῆ τρόπον! Τοῦτο, ἀκριβῶς, προφητεύεται ἀποκαλυπτικότατα, ἐκεῖ εἰς τὸ προφητικὸν ἁγιογραφικὸν βιβλίον τῆς «Ἀποκαλύψεως τοῦ Ἰωάννου», ὅπου ἡ ἁμαρτία ἀπεικονίζεται ὡς … βασίλισσα, καθήμενη ἐπὶ θρόνου δόξης καὶ τιμωμένη καὶ προσκυνουμένη ὑπὸ πλήθους βασιλέων καὶ λαῶν ἀνόμων, καὶ κυριαρχοῦσα ἐπὶ τοῦ κόσμου τῆς … ἁμαρτίας! (Ἀποκάλ. Ἰωάννου ΙΖ΄)!

 

«Υἱοὶ φωτός …»!

Ἀδελφοί μου, ἤδη ἀνεφέραμεν εἰς τὴν ἀρχὴν τοῦ παρόντος, ὅτι ὁ Διδάσκαλος Κύριος Ἰησοῦς Χριστός, ἀφ’ ἧς στιγμῆς ἐκάλεσε τοὺς μαθητάς Του εἰς τὸ ὕψιστον ἀποστολικὸν ἔργον, τοὺς κατέστησεν ἰδιαιτέρως προσεκτικούς εἰς τὴν «εἰκόνα» τὴν ὁποίαν θὰ ἔδιδον εἰς τὸν κόσμον τὸν ὁποῖον ἐκαλοῦντο ἵνα διδάξωσι … «Ὑμεῖς ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου. Οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη» (Ματθ. Ε΄ 14), ἦταν τὰ χαρακτηριστικὰ λόγια Του! Ἐφ’ ὅσον ἐκαλοῦντο ἵνα κηρύξωσι τὸ φῶς καὶ τὴν Ἀλήθειαν, ὤφειλον ἵνα … πρῶτοι οὗτοι φωτίζουσι διὰ τῆς ζωῆς καὶ τοῦ παραδείγματός των, … «τοὺς ἐν σκότει καὶ σκιᾷ θανάτου καθημένους»!

Τοῦτο, ὅμως, ἀκριβῶς, εἶναι τὸ ζητούμενον, καὶ εἰς ἐκείνους οἵτινες εἶναι ἐπιφορτισμένοι μὲ τὸ ἔργον τοῦ «εὐαγγελισμοῦ» καὶ τῆς κατηχήσεως, ἀλλὰ καὶ εἰς ἐκείνους οἵτινες ἔθεσαν ἑαυτούς, εἰς τὴν μαθητείαν καὶ πορείαν, τῆς Ὀρθοδόξου πίστεως καὶ ζωῆς! Ἅπαντες, ἡμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί, πρέπει νὰ αἰσθανώμεθα τὴν ἱερὰν «δέσμευσιν», ὅπως κηρύσσωμεν πρωτίστως διὰ τοῦ τρόπου τῆς ζωῆς ἡμῶν καὶ ἐν συνεχείᾳ διὰ τῆς διδασκαλίας! «         

 

Ὑμεῖς ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου. Οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη·

15 οὐδὲ καίουσι λύχνον καὶ τιθέασι αὐτὸν ὑπὸ τὸν μόδιον, ἀλλ᾿ ἐπὶ τὴν λυχνίαν, καὶ λάμπει πᾶσι τοῖς ἐν τῇ οἰκίᾳ.

16 Οὕτω λαμψάτω τὸ φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τὰ καλὰ ἔργα καὶ δοξάσωσι τὸν πατέρα ὑμῶν τὸν ἐν τοῖς οὐρανοῖς.

 πάντες ὑμεῖς υἱοὶ φωτός ἐστε καὶ υἱοὶ ἡμέρας. οὐκ ἐσμὲν νυκτὸς οὐδὲ σκότους.

17 Μὴ νομίσητε ὅτι ἦλθον καταλῦσαι τὸν νόμον ἢ τοὺς προφήτας· οὐκ ἦλθον καταλῦσαι, ἀλλὰ πληρῶσαι.

18 Ἀμὴν γὰρ λέγω ὑμῖν, ἕως ἂν παρέλθῃ ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ, ἰῶτα ἓν ἢ μία κεραία οὐ μὴ παρέλθῃ ἀπὸ τοῦ νόμου ἕως ἂν πάντα γένηται.

19 Ὅς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν· ὃς δ᾿ ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν.

  

 

8 Ἦτε γάρ ποτε σκότος, νῦν δὲ φῶς ἐν Κυρίῳ· ὡς τέκνα φωτὸς περιπατεῖτε·

9 ὁ γὰρ καρπὸς τοῦ Πνεύματος ἐν πάσῃ ἀγαθωσύνῃ καὶ δικαιοσύνῃ καὶ ἀληθείᾳ·

10 δοκιμάζοντες τί ἐστιν εὐάρεστον τῷ Κυρίῳ.

11 Καὶ μὴ συγκοινωνεῖτε τοῖς ἔργοις τοῖς ἀκάρποις τοῦ σκότους, μᾶλλον δὲ καὶ ἐλέγχετε·

12 τὰ γὰρ κρυφῆ γινόμενα ὑπ' αὐτῶν αἰσχρόν ἐστι καὶ λέγειν·

13 τὰ δὲ πάντα ἐλεγχόμενα ὑπὸ τοῦ φωτὸς φανεροῦται· πᾶν γὰρ τὸ φανερούμενον φῶς ἐστι.

14 Διὸ λέγει· ἔγειρε ὁ καθεύδων καὶ ἀνάστα ἐκ τῶν νεκρῶν, καὶ ἐπιφαύσει σοι ὁ Χριστός.

15 Βλέπετε οὖν πῶς ἀκριβῶς περιπατεῖτε, μὴ ὡς ἄσοφοι, ἀλλ' ὡς σοφοί,

16 ἐξαγοραζόμενοι τὸν καιρόν, ὅτι αἱ ἡμέραι πονηραί εἰσι.

17 Διὰ τοῦτο μὴ γίνεσθε ἄφρονες, ἀλλὰ συνιέντες τί τὸ θέλημα τοῦ Κυρίου.

18 Καὶ μὴ μεθύσκεσθε οἴνῳ, ἐν ᾧ ἐστιν ἀσωτία, ἀλλὰ πληροῦσθε ἐν Πνεύματι,

19 λαλοῦντες ἑαυτοῖς ψαλμοῖς καὶ ὕμνοις καὶ ᾠδαῖς πνευματικαῖς, ᾄδοντες καὶ ψάλλοντες ἐν τῇ καρδίᾳ ὑμῶν τῷ Κυρίῳ,

 

Πρόγραμμα Δεκεμβρίου 2023 Ιερού Ναού Γενεσίου Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών

 



Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2023

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Ἕνας, λοιπόν νεαρός, ἔχει σήμερα προγαμιαῖες «σχέσεις». Κάνει μερικές μέρες ἀποχή, νηστεύει, ἐξομολογεῖται, καί ζητεῖ νά κοινωνήσει.

Ἕνας, λοιπόν νεαρός, ἔχει σήμερα προγαμιαῖες «σχέσεις».  Κάνει μερικές μέρες ἀποχή, νηστεύει, ἐξομολογεῖται, καί ζητεῖ νά κοινωνήσει.

Καί μετά, τι ;  Ἔχοντας  ὡς «ἐφόδιο» τήν Θ. Κοινωνία (!)  θά  συνεχίσει τό «ἔργο» του.  Μπορεῖ, λοιπόν, ὁ Ἱερέας νά τοῦ ἐπιτρέψει τήν Θ. Κοινωνία;

     Ὁ συγκεκριμένος νεαρός δέν πῆγε ἐν μετανοίᾳ στήν Ἐξομολόγηση, ἀλλά πῆγε ἁπλά νά πάρει τήν ἄδεια γιά νά κοινωνήσει. Ὅμως, ἡ Ἐξομολόγηση προϋποθέτει μετάνοια, καί μετάνοια σημαίνει ἀποκοπή ἀπό τήν ἁμαρτία, διαφορετικά ( χωρίς αποκοπή ) δέν ὑπάρχει  μετάνοια.

Ἀλλά χωρίς μετάνοια κανονικά δέν πρέπει νά δίνεται ἄφεση ἁμαρτιῶν,  επομένως έτσι δέν ὑπάρχει καί πραγματική Ἐξομολόγηση! Πῶς, λοιπόν νά  κοινωνήσει αὐτός ὁ νεαρός, τή στιγμή πού δέν ἔχει συγχωρηθεῖ ἡ ἁμαρτία του;

Ἄν κοινωνήσει, μιμεῖται τόν προδότη Ἰούδα…! Εἶχε (ὁ Ἰούδας) στό μυαλό του στήν ἁμαρτία, στήν προδοσία τοῦ Χριστοῦ, κοινώνησε,  καί στή συνέχεια πήγε καί ἔκανε πράξη αὐτό  πού εἶχε στό μυαλό του.

Εμείς τί λέμε; «Οὐ φίλημά σοι δώσω καθάπερ ὁ Ἰούδας» ! Αυτό ακριβώς ὑποσχόμαστε στόν Χριστό ἐν ὥρᾳ Θ.  Κοινωνίας.

Οἱ  νεοφώτιστοι χριστιανοί τῆς Κορίνθου κοινωνοῦσαν ὅπως– ὅπως, μέ ἀποτέλεσμα νά τό «πληρώνουν» αυτό ἀκριβά.

Ὁ  Απόστολος Παῦλος τούς ἔγραψε:

«Ὅποιος  τρώει τόν  Ἄρτο καί πίνει τό Ποτήριο τοῦ Κυρίου μέ τρόπο ἀνάξιο γίνεται ἔνοχος ἁμαρτήματος ἀπέναντι στό Σῶμα καί στό Αἶμα τοῦ Κυρίου. Γι’αὐτό πρέπει νά ἐξετάζει κανείς προσεκτικά τόν ἑαυτό του, καί τότε νά τρώει ἀπό τόν Ἄρτο, καί νά πίνει ἀπό τό Ποτήριο. Γιατί ὅποιος τρώει τόν Ἄρτο καί πίνει τόν Οἶνο μέ τρόπο ἀνάξιο, χωρίς νά ἀναγνωρίζει  σ’ αὐτά τό Σῶμα τοῦ Κυρίου, αὐτό πού τρώει κι αὐτό πού πίνει φέρνουν πάνω του καταδίκη.

Ἔτσι ἐξηγεῖται, γιατί ἔχετε ἀνάμεσά σας πολλούς ἐλαφρά καί βαριά ἀρρώστους, καθώς καί ἀρκετούς θανάτους…» (Α΄Κορ. 11:27-30). 

Αὐτό πού θά πρέπει  ἐδῶ ἰδιαιτέρως νά μᾶς προβληματίσει,   εἶναι,  πώς ὁ  Παῦλος     αὐτά τά τόσο σοβαρά, δέν τά εἶπε  σέ χριστιανούς   πού ἔπεφταν σέ σαρκικά ἁμαρτήματα ἤ σέ ἄλλα μεγάλα ἁμαρτήματα,  πού δέν χρειάζεται αὐτοεξέταση γιά νά τά «ἀνακαλύψεις» ( «προδίδονται» ἀπό μόνα τους, τύπτοντας τή συνείδηση).

Αλλά τά εἶπε σέ αὐτούς πού ἔπεφταν σέ  ἐλαφρά ἁμαρτήματα· θυμό, ὀργή, καταλαλιά καί τά σχετικά, πού γιά νά ἀνακαλυφθοῦν, «πρέπει νά ἐξετάζει κανείς προσεκτικά τόν ἑαυτό του» (Α΄Κορ.11:28).

Καί πολλοί Κορίνθιοι  χριστιανοί μεταλάμβαναν χωρίς νά κάνουν αὐτή τήν αὐστηρή αὐτοεξέταση, μέ ἀποτέλεσμα μετά νά ἀρρωσταίνουν βαριά  καί νά πεθαίνουν…!

«Τί συμβαίνει καί μᾶς τυχαίνουν τέτοιες βαριές ἀρρώστιες, καί τόσοι πρόωροι θάνατοι ; », ἔλεγαν ἐν ἀγωνίᾳ μεταξύ τους.

«Ἐπειδή γάρ πολλοί πρός ἀλλήλους ἀποροῦσι, πόθεν οἱ ἄωροι θάνατοι, πόθεν αἱ μακραί νόσοι, λέγει ὅτι ἐξ ἁμαρτημάτων πολλλά τούτων τῶν ἀδοκήτων τήν ὑπόθεσιν ἔχει». (Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ὁμιλία ΚΗ, εἰς Α΄Κορινθίους, P.G.61:234).

Ἔρχεται, λοιπόν,  ὁ Παῦλος καί τούς ἐξηγεῖ,  ὅτι ὅλα αὐτά συμβαίνουν, ἐπειδή κοινωνεῖτε ὅπως, ὅπως. «Ἔτσι ἐξηγεῖται, γιατί ἔχετε ἀνάμεσά σας πολλούς ἐλαφρά καί βαριά ἀρρώστους, καθώς καί ἀρκετούς θανάτους!» (Α΄Κορ. 11:30). Καί ταῦτα ἐπί «συγγνωστῶν», μάλιστα, και ἐλαφρῶν άς πούμε ἁμαρτημάτων.

Οἱ δέ προγαμιαῖες «σχέσεις» δέν ὑπάγονται  στήν κατηγορία τῶν «συγγνωστῶν», ούτε και ἐλαφρῶν ἁμαρτημάτων, ( αλλά στίς βαριές και θανάσιμες αμαρτίες…)

Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ  Χρυσόστομος ἔχοντας ὑπό ὄψη του αὐτόν  τόν «τρομακτικό» λόγο τοῦ ἀποστόλου Παύλου, (ἀρρωσταίνετε καί πεθαίνετε, ἐπειδή κοινωνεῖτε ἀνάξια),  σχολιάζει:

«Ὁ Θεός, πολλές φορές παραχωρεῖ, αὐτούς πού κοινωνοῦν ἀνάξια, νά πέσουν στά χέρια τοῦ σατανᾶ (!) ,  γιά νά τούς βασανίσει!  Ὅταν λοιπόν ἀκούσεις ὅτι τυχαίνουν ἀρρώστιες,  ἐπιβουλές, συμφορές, πένθη, θάνατοι, γίνονται ἀκριβῶς γι’αὐτόν τόν λόγο..!».

(Ὁμιλία Ε΄, εἰς  Α΄πρός Τιμόθεον P.G.62:529).

Καί ἀπευθυνόμενος στούς Ἱερεῖς, εἶπε:

«Δέν θα εἶναι μικρή σας ἡ τιμωρία, ἄν εσείς ἐπιτρέψετε σέ κάποιον νά κοινωνήσει, ἐνῶ γνωρίζετε ὅτι ἔχει κάνει κάποιο ἁμάρτημα. Τό Αἷμα Αὐτοῦ θά ζητη­θεῖ ἀπό τά δικά σας χέρια! Προτιμῶ νά πεθάνω, παρά νά μεταδώσω τό Αἷμα τοῦ Δεσπότη ἀναξί­ως! Προτιμῶ νά ματώσω, παρά νά μεταδώσω τό φρικτόν Αἷμα τοῦ Χριστοῦ σέ ἀναξίους!».

(Ὁμιλία ΠΒ, Εἰς τό κατά Ματθαῖον P.G  58:  744-5).

Πρᾶγμα πού σημαίνει, πώς  μία ἀπό τίς μεγαλύτερες ἁμαρτίες πού διαπράττουμε  ὡς Ἱερεῖς, εἶναι ἡ «ἀπερίσκεπτη»μετάδοση τοῦ Σώματος καί τοῦ Αἵματος τοῦ Χριστοῦ στά πνευματικά μας τέκνα πού ενώ ἔρχονται  σέ μᾶς τούς Ἱερεῖς, γιά νά σώσουν  τήν ψυχή τους  εμείς τά «ἀποτελειώνουμε»  πνευματικά…


Πηγή: “Θ. Κοινωνία & προγαμιαῖες «σχέσεις» – ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2023

«Κατοικητήρια» τῆς Θεότητος! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου


ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΕΙΚΟΣΤΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (19 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2023) 

«ἐν ᾧ καὶ ὑμεῖς συνοικοδομεῖσθε εἰς κατοικητήριον τοῦ Θεοῦ» (Ἐφεσ. Β΄ 22).

 

Ἡ ὑψίστη τιμή.

Πολλάκις, ἀδελφοί μου, ὑπήρξαμεν τὰ … «τιμώμενα πρόσωπα»! Κάποτε, μᾶς ἐτίμησαν οἱ γονεῖς μας, διά τινα ἐπιτυχίαν μας! Ἄλλοτε ὡς ἀριστεύσαντας εἰς τὰς σπουδάς μας εἰς οἵανδήποτε ἐκπαιδευτικὴν βαθμίδα˙ ἄλλοτε ὡς δημιουργήσαντες οἰκογενείας˙ ἄλλοτε ὡς ἀποκτήσαντες τὰ τέκνα ἡμῶν˙ καὶ ἵνά μὴ μακρηγορήσω, εἰς σπουδαίας στιγμὰς τῆς ἐπιγείου ζωῆς μας, ἐβιώσαμεν τὴν τιμὴν καὶ τὴν ἀποδοχὴν τῶν … περὶ ἡμᾶς! Ἐλάχιστοι, ἴσως, εἶναι ἐκεῖνοι, οἵτινες δὲν ἐγεύθησαν τοιαύτας τιμὰς καὶ χαράς! Κάποιοι ἄλλοι, ἐπίσης, ἀπήλαυσαν ἀκόμη μεγαλυτέρας τιμάς, καὶ «προωθήθησαν» εἰς ὑψηλὰ, ἢ καὶ ὕψιστα ὕψη … ἐπὶ τῆς γῆς καὶ ἐτιμήθησαν ἢ καὶ τιμῶνται … ἐπειδὴ διεκρίθησαν εἰς τήν, καλῶς ἢ κακῶς νοουμένην τέχνην, ἢ εἰς τὰ διάφορα ἀθλήματα ὡς πρωτεύσαντες καὶ διακριθέντες˙ ἐνῶ ἄλλοι, ἐτιμήθησαν, ἐπειδὴ «διεκρίθησαν» … ἴσως καὶ δι’ ἀναρμόστους καὶ βλασφήμους συμπεριφοράς, καὶ «ἔμειναν εἰς τὴν ἱστορίαν» ὡς ἀπαταιῶνες καὶ ὑβρισταὶ καὶ διῶκται … τῶν ἱερῶν καὶ τῶν ὁσίων!

Ἴσως ἐκπλήσσονται τινὲς δι’ ὅσων ἤδη προανεφέραμεν, ἀλλὰ δὲν παύει ἵνα ἰσχύῃ πάντοτε, ὅτι … ὅταν κρίνουσιν οἱ ἀτελεῖς ἄνθρωποι, περισσότερον εἶναι πιθανόν, ἵνα κάμωσι λάθος, παρὰ ἵνα κρίνωσι τὴν καλὴν καὶ τελείαν κρίσιν! Ἀποτέλεσμα δὲ τῶν ὡς ἄνω ἀνθρωπίνων … τιμῶν, εἶναι ὅτι αἱ πλεῖσται τούτων, ἐξεχάσθησαν καί, ἐκ τῶν ὑστέρων, «ἀνεκλήθησαν» καὶ ἀπεδοκιμάσθησαν …!!!

Ὅμως, ὅταν τιμᾷ ὁ Θεὸς διὰ τῆς Ἐκκλησίας Του, αἱ τιμαὶ αὗται … ὡς Θεῖαι καὶ Οὐράνιοι, μένουσιν εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων! Τὸ πλέον δὲ ἐντυπωσιακόν, εἶναι, ὅτι ὅσον … «περνοῦν τὰ χρόνια», ἀντὶ νὰ φθείρωνται καὶ ξεχνῶνται, - ὡς συμβαίνει μὲ τὰς κοσμικὰς τιμάς! – συμβαίνει τὸ ἐντελῶς ἀντίθετον! Αἱ μνῆμαι, ἐπὶ παραδείγματι, τῶν Ἁγίων, ἀφ’ ὅτου ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία τοὺς κατηξίωσεν καὶ τοὺς ἀνέδειξεν καὶ κατέγραψε τούτους εἰς τὸ Ἁγιολόγιόν της, μένουσιν εἰς τοὺς αἰῶνας, καὶ οἱ ἄνθρωποι τοὺς τιμοῦν καὶ τοὺς δοξάζουν … ὡς νὰ ἦσαν φίλοι καὶ συγγενεῖς των! Τιμᾶται ὁ Ἅγιος Δημήτριος καὶ ὁ Ἅγιος Γεώργιος καὶ ἡ Ἁγία Αἰκατερίνη καὶ … τόσοι ἄλλοι Ἅγιοι, οἵτινες ἔζησαν πρὶν χίλια καὶ … πλέον χρόνια, καὶ οἱ χριστιανοὶ θέλουσιν ἵνα ὀνομάζωνται μὲ τὰ ἰδικά των ὀνόματα, ὡς νὰ ἐγνώριζον καὶ ἠγάπων τούτους!

Συνεπῶς, ὅταν τιμᾷ … ὁ Κύριος, ἡ τιμὴ εἶναι ἄφθαρτος καὶ αἰωνία, καὶ ταύτην τὴν τιμὴν ἐπεζήτησαν ἢ καὶ ἐπιζητοῦσιν, ἅπαντες οἱ ἀγωνιοῦντες καὶ ἀγωνιζόμενοι, ἵνα κληρονομήσωσι τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν!

 

«Κατοικητήρια» τῆς Θεότητος!

Ἐάν, ὅμως, ὁμιλοῦμεν διὰ … τιμὰς καὶ διὰ τιμώμενα πρόσωπα, ὁποίαν τιμὴν ἔχει ἐκεῖνος ὅστις παρέχει … τὸν ἴδιον τὸν ἑαυτόν του, ὡς κατοικητήριον τοῦ Ἀπείρου Θεοῦ! Ἴσως, ἄνθρωποι κοσμικοὶ καὶ … μακρὰν τῆς Ἐκκλησίας καὶ τοῦ Κυρίου, ἀδυνατοῦσιν ἵνα κατανοήσωσι τὸ … σκεπτικὸν ἡμῶν! Ἴσως, ἀπομεμακρυσμένοι ἀπὸ τὴν Θείαν Χάριν, δὲν δύνανται ἵνα ἐκτιμήσωσι τὰς ὡς ἄνω τιμὰς τῆς Θείας Ἀγάπης …! Τοὺς κατανοοῦμεν, ἀσφαλῶς! Ὅμως, ἡμεῖς οἱ θέλοντες ἵνα ζῶμεν … ἐν τῷ Θεῷ, δὲν δυνάμεθα ἵνα ἔμβωμεν εἰς τὴν λογικήν των …! Μόνον ἐκεῖνοι, οἵτινες ἠξιώθησαν, ἵνα ἐνοικήσῃ εἰς τὰς καρδίας των ὁ Χριστός, καὶ γένωνται οὕτω … ναοὶ τῆς Θεότητος, … μόνον ἐκεῖνοι, ἐπαναλαμβάνω, δύνανται νὰ μᾶς εἴπωσι καὶ περιγράψωσι τὴν Θείαν ταύτην ἐμπειρίαν! Ὅταν ὁ Χριστὸς ἐνοικῇ εἰς τὴν καρδίαν, τότε ἡ τιμὴ εἶναι ἀπερίγραπτος! Ὅταν τινὲς αἰσθάνωνται τιμὴν καὶ ὑπεροχήν, διότι κάποιος ἐπώνυμος καὶ «ἀκουστός», φιλοξενεῖται εἰς τὴν οἰκίαν του, πόσον περισσότερον θὰ πρέπῃ ἵνα ζῶσι τὴν τοιαύτην ὑπεροχότητα, ἐκεῖνοι οἵτινες ἔγιναν … δοχεῖα τῆς Θεότητος!

Κατοικητήριον τῆς Θεότητος ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος, ἥτις ἐκυοφόρησε τὸν … «ἀχώρητον παντί», καὶ δι’ Αὐτῆς … «ἐπεσκέψατο ἡμᾶς ἐξ ὕψους ὁ Σωτὴρ ἡμῶν»! Κατοικητήριον, ὅμως, καὶ πάντες οἱ Ἅγιοι, οἵτινες ἔζων μετὰ τοῦ Θεοῦ καὶ ἠγάπησαν τὸν Κύριον, «ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς καὶ ἐξ ὅλης τῆς καρδίας καὶ ἐξ ὅλης τῆς ἰσχύος καὶ ἐξ ὅλης τῆς διανοίας» καὶ ἐθυσίασαν ἑαυτοὺς διὰ τὴν δόξαν τοῦ Χριστοῦ! Κατοικητήριον, ὅμως, τῆς Θεότητος, - τολμηρὸν νὰ τὸ εἴπωμεν! – κάθε συνειδητὸς καὶ πιστὸς χριστιανός, ὅστις ζεῖ διὰ τῶν Μυστηρίων τῆς Ἁγίας ἡμῶν Ἐκκλησίας, κυρίως δὲ διὰ τοῦ φρικωδεστάτου Μυστηρίου τῆς Θείας Εὐχαριστίας! Διὰ τούτου τοῦ ὑπερόχου Μυστηρίου, καθίσταται … «σύσσωμος καὶ σύναιμος» τοῦ Χριστοῦ! Κατοικητήριον τοῦ Θεοῦ, τέλος, πᾶς ὅστις ζεῖ καὶ κινεῖται ἐν τῇ ὑπακοῇ τοῦ Χριστοῦ καὶ ἐργάζεται ἀόκνως καὶ ἐπιμελῶς, τὸ Ἅγιον Αὐτοῦ θέλημα!

 

«… εἶπεν ὁ Θεὸς ὅτι ἐνοικήσω ἐν αὐτοῖς καὶ ἐμπεριπατήσω» (Β΄ Κορ. ΣΤ΄ 16).

 

Ἂν ἦτο δυνατόν, ἵνα διερευνήσωμεν τὸ θέλημα τοῦ Κυρίου καὶ διαπιστώσωμεν … τί θὰ ἦτο ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον, θὰ ηὐχαρίστῃ περισσότερον τὸν Οὐράνιον Πατέρα μας, θὰ κατελήγωμεν εἰς τὴν ὡς ἄνω ρῆσιν τοῦ Ἀποστόλου Παύλου! Ἡ ἀπόλυτος, ἴσως, χαρὰ καὶ ἱκανοποίησις, τοῦ Κυρίου μας, εἶναι ἐκεῖνο τό, «δός μοι, υἱέ, σὴν καρδίαν» (Παροιμ. ΚΓ΄ 26), καὶ εἰς τὸ ὁποῖον θὰ προσέθετεν ὁ Θεῖος Παῦλος, … «ἵνα ἐνοικήσω ἐν αὐτοῖς καὶ ἐμπεριπατήσω, καὶ ἔσομαι αὐτῶν Θεός, καὶ αὐτοὶ ἔσονταί μοι λαός» (Β΄ Κορ. ΣΤ΄ 16)! Ὁ Οὐράνιος Πατήρ, δὲν ἐπιδιώκει διὰ τούτου τοῦ λόγου, ἵνα καταστῇ ὁ δυνάστης καὶ κυρίαρχος καὶ ἀφέντης ἡμῶν! Ἐὰν ἤθελε τοῦτο … θὰ τὸ εἶχε! Ἀφ’ ἧς στιγμῆς, ὅμως, ἔδωκεν εἰς ἡμᾶς τὴν ἀπόλυτον ἐλευθερίαν εἰς τὰς προτιμήσεις καὶ ἐπιλογάς μας, ζητεῖ ἀπὸ ἡμᾶς, ἵνα θελήσωμεν καὶ ἐπιλέξωμεν τὴν συνοίκησιν μετ’ Αὐτοῦ, ἵνα ἡμεῖς ἔχωμεν ἀσφαλῆ καὶ ἐγγυημένην … καὶ τὴν ἐπὶ τῆς γῆς πορείαν μας, ἀλλὰ καὶ ἐν τῇ Βασιλείᾳ Αὐτοῦ, αἰώνιον ἀνάπαυσιν καὶ εὐδαιμονίαν!

Ἅπαντες ἐκεῖνοι οἵτινες παρέδωκαν ἑαυτοὺς εἰς τὴν ἐργασίαν τοῦ Θείου θελήματος, καὶ ἐδέχθησαν τὸν Χριστόν, «ἐνοικοῦντα καὶ μένοντα ἐν ταῖς καρδίαις αὐτῶν», οὗτοι εἶναι οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας! Οὗτοι ἐπεζήτησαν τὸν Θεόν, καὶ ὑπέταξαν ἑαυτοὺς εἰς τὸ πανάγιον Αὐτοῦ θέλημα! Οὗτοι οἵτινες κατέστησαν ἑαυτούς … «ἀληθινοὺς οἴκους Θεοῦ, λογικούς, δι’ ἔργων ἀγαθῶν καὶ δογμάτων ὀρθῶν, συνισταμένους», κατὰ τὸν ὁρισμὸν τοῦ Μεγάλου Ἀθανασίου, περὶ τοῦ Ὀρθοδόξου χριστιανοῦ!

Ταύτην τὴν ὑψίστην πνευματικὴν κατάστασιν, ἂς ἐπιδιώκωμεν, ἀγαπητοὶ ἀδελφοί μου, καὶ ἂς καταστήσωμεν ἑαυτοὺς … ἄξια κατοικητήρια τοῦ Παναγίου Πνεύματος, ἵνα λάβωμεν παρὰ Κυρίου τὴν μεγίστην ἀνταπόδοσιν, καὶ ἀκούσωμεν τῆς μακαρίας Αὐτοῦ φωνῆς … «εἴσελθε δοῦλε εἰς τὴν χαρὰν τοῦ Κυρίου σου»! Γένοιτο!

 

Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

       Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν