Παρασκευή 23 Μαρτίου 2018

Το κλεμμένο Ελληνόπουλο (Αληθινή ιστορία την εποχή της Τουρκοκρατίας)


Νάτο πασά  μου   το  άρπαξα   και   στο  έφερα  είπε  ο  Αλής, ο  πιστός   υπηρέτης   του   πασά. Πού   το  βρήκες    ρε; είπε  ο  πασάς   που   αντίκρισε   το  μικρούλι  μωράκι  που  του    είχε   φέρει  ο  υπηρέτης   του τυλιγμένο σε  μια  κουβέρτα. Να   εκεί  που  η  καπετάνισσα  μια   στιγμή   πήγε   στο   φουρναριό   το  άρπαξα  και   γρήγορα   το  έφερα, αφού  ξέρω   ότι  το  θέλεις  πολύ. Ο  πασάς   με    αηδία   έδωσε   ένα  πουγκί  με  νομίσματα   στον   Αλή  και  πήρε    το  μωρό   αφού    δεν   είχε   δικά  του  παιδιά. Το  μωρό   στην   αρχή    έκλαιγε, αλλά   σιγά   σιγά    συνήθισε  μάλιστα   έδειχνε  μια  ιδιαίτερη    αγάπη    στον πασά.
Να   το       βαφτίσουμε  Εμίρ   είπε   η   γυναίκα   του    μετά από  λίγο  καιρό, όμως  ο  πασάς  το  ανέβαλε   για    αργότερα. Πέρασαν  έτσι   12    χρόνια  και  μια  μέρα  ο  πασάς  πήρε   το  παιδί  και  πήγε   στο   χότζα   Αρίφ  που  ήταν  ένα  πολύ    σεβαστό   σε  όλους. Το  παιδί  πρέπει  να  το   επιστρέψεις    στη  μάνα   του   είπε  ο   σοφός   χότζας  που  ήταν  κρυπτοχριστιανός   και  ο  πασάς    ετοιμάστηκε   για  να    στείλει  με   ασφάλεια   το παιδί    στη  μάνα   του. Ξέρεις  παιδί  μου   του είπε λίγο  πριν   φύγει,  δεν   είσαι  δικό  μου  παιδί, εμένα  με  λένε  Ανέστη  πρέπει  να  γυρίσεις   σους   δικούς   σου,  είναι  καθήκον  μας. Η  γυναίκα   του  έκλαψε  που   αποχωρίστηκε  το  παιδί, όμως    δέχθηκε   την απόφαση  του  άνδρα   της.  Έτσι  με   ασφάλεια  άνθρωποι του  πασά   πήγαν  το  παιδί   στη  Μάνη. Χτύπησε  την  πόρτα  του  πατρικού   του   σπιτιού   και  η   γυναίκα  που  κλαμένη  του  άνοιξε   ρώτησε: Ποιος   είσαι      εσύ; Είμαι  ο   Κωνσταντίνος   απάντησε   και  έπεσε   στην   αγκαλιά  της  (η  μάνα  του    τον   αναγνώρισε   από  τα  μάτια   που  ήταν   τα  ίδια   με τα   δικά  της). Και  οι  δύο  τους   ευχαρίστησαν τον  Θεό για   την  θαυμαστή  τους   επανένωση  μετά από   τόσα  χρόνια   η  οποία   ήταν  το  αποτέλεσμα της   αγάπης του  πασά-    κρυπτοχριστιανού!
(Περιοδικό: «H   ζωή  του   παιδιού»  Μάρτιος    2016)

Πέμπτη 22 Μαρτίου 2018

π. Πανάρετος Μακρυγιάννης - Ψυχή μου, ψυχή μου!

Η ηχογράφηση αυτή ακούστηκε πρώτη φορά στις 17-11-2013, στην τιμητική εκδήλωση προς το πρόσωπο του αειμνήστου π. Παναρέτου Μακρυγιάννη του Φιλοθεϊτη. Η εκδήλωση αυτή διοργανώθηκε απο την Ιερά Μητρόπολη Πατρών και τον τοπικό Σύλλογο Ιεροψαλτών.


Εφημερίδα "ΔΙΨΩ" ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2018

Δ Ι Ψ Ω

Από την Ελληνορθόδοξη Κοινωνία Προσώπων «ΔΙΨΩ»

Φεβρουάριος 2018


Για να διαβάσετε ολόκληρη την εφημερίδα ΔΙΨΩ πατήστε ΕΔΩ

Εξόδιος ακολουθία ιερέως Ανδρέου




Με τα αισθήματα της κατ’ άνθρωπον λύπης αγγέλεται η προς Κύριον εκδημία του  μακαριστού Ιερέως π. Ανδρέου Σωτηροπούλου.

Η εξόδιος Ακολουθία του κοιμηθέντος Ιερέως Ανδρέου θα ψαλεί την Παρασκευή 23-03-2018  και ώρα 12:00 το μεσημέρι στην ενορία που υπηρέτησε του Αγίου Αθανασίου στον Άρμπουνα Καλαβρύτων.

Έφυγε πλήρης ημερών και το πρωί πριν την κοίμησή του για τελευταία φορά εξομολογήθηκε και έτσι ετοιμάστηκε για το Ουράνιο ταξίδι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ήταν πιστός της αγιότητας του συντοπίτη του Χριστοφόρου Παπουλακου, όπως και ο προκάτοχός του αείμνηστος ιερέας Αθανάσιος Μηλιώνης.

Έτρεφε σεβασμό και εκτιμούσε τον Αρχιερέα του Σεβ. Μητροπολίτη



Τετάρτη 21 Μαρτίου 2018

Ο άγιος Παΐσιος ο αγιορείτης και ένας ομοφυλόφιλος. Φοβερή ιστορία!

Στο παρακάτω βίντεο θα ακούσετε την θαυμαστή ιστορία ενός ομοφυλόφιλου που προσπάθησε να σωθεί με την Χάρη του Θεού και τις ευχές του αγίου Παϊσίου του αγιορείτη.


Όμορφα κολοκοτρωνέικα



Ο  θρυλικός   γέρος   του   Μοριά,  ο  Θεόδωρος   Κολοκοτρώνης (1770-1843)  στο  μεγάλο   διωγμό  κατά  της  κλεφτουριάς   από  τους  Τούρκους   στον  οποίο    δολοφονήθηκαν  οι  περίφημοι  κλέφτες   Ζαχαριάς  και  Γιαννιάς   το    1803,  πρόλαβε  και   διέφυγε   οικογενειακώς    στη  Ζάκυνθο. Εκεί  λοιπόν  κατατάχθηκε   στον    αγγλικό    στρατό, μια  και  η  Αγγλία  κατείχε  τότε   τα   Επτάνησα. Μια   φορά    διηγείτο  ο  Κολοκοτρώνης   έμεινα   μέρες     χωρίς  να  καπνίσω (ήταν    φανατικός  καπνιστής). Δεν  άντεξα  άλλο   και   βλέποντας  ότι   δεν  έχω   καπνό στην  καπνοσακούλα, άρχισα  να ξύνω   τα υπολείμματα   από   τον  ξεραμένο  καπνό   της  πίπας  για  να  καπνίσω. Τόσο  πολύ    αγανάκτησα   από  την    διαδικασία   αυτή   που είπα: Όρσε   δηλαδή κοίτα  άνθρωπος   που  θέλει  να   ελευθερώσει  τον  τόπο  του   και   δεν  μπορεί  να   ελευθερωθεί  από  ένα  πάθος   του. Πέταξα  λοιπόν με μιας   πίπα  και  καπνό  και  δεν  ξανακάπνισα  ποτέ.
Και  ένα   σύγχρονο  ανέκδοτο. Δύο  φίλοι  πήγαν  σε  ένα   εστιατόριο και  παρήγγειλαν  να  φάνε. Τα   μαχαίρια   που  τους  έφερε   το   γκαρσόνι  δεν  έκοβαν  καλά  και  αυτός   τους  έφερε  δύο κολοκοτρωνέικους   σουγιάδες. Είναι καλοί; ρώτησε   ο  ένας  από  τους   δύο   φίλους  που ήταν  Άγγλος. Ξουράφι  του   απάντησε  ο  φίλος   του,  ο  Έλληνας, δηλαδή  είναι  πολύ  καλοί. Όταν  τελείωσαν  του  γεύμα   τους    ρώτησε  κάποιος   από   το   εστιατόριο  τον  Άγγλο: Πώς  σου   φάνηκε   το   γεύμα; Ξουράφι  ξουράφι  απάντησε ο Άγγλος!
(Μηνύματα  από το   Αθάνατο   1821)

Ο φτωχός και ο σοφός


Ένας φτωχός ρώτησε τον σοφό:»Γιατί είμαι τόσο φτωχός;»
Ο σοφός του απάντησε:»Γιατί δεν έχεις μάθει να δίνεις.»
Ο φτωχός είπε:»Αφού δεν έχω τίποτα να δώσω.
Ο σοφός απάντησε:»Και όμως έχεις κάτι να δώσεις:
-το πρόσωπο, μπορείς να δώσεις στους άλλους ένα χαμόγελο.
-το στόμα, μπορείς να επαινέσεις ή να παρηγορήσεις τους άλλους.
-την καρδιά, μπορείς να «ανοίξεις» την καρδιά σου στους άλλους.
-τα μάτια, μπορείς να κοιτάξεις με τα μάτια της καλοσύνης.
-το σώμα, μπορείς να το χρησιμοποιήσεις για να βοηθήσεις τους άλλους.
Επομένως, στην πραγματικότητα δεν είσαι φτωχός, η «φτώχεια» του πνεύματος είναι η πραγματική φτώχεια.
Εμμανουήλ Ρουμελιώτης

Σάββατο 17 Μαρτίου 2018

Η αγχωτική μάνα (μία τυπική ημέρα).



Μια   Αμερικανίδα   ψυχολόγος    η Lawson   Alethea  στο   βιβλίο   της: «Πώς  να   αντιμετωπίσετε   το  άγχος   χωρίς   φάρμακα»  περιγράφει   την   τυπική ημέρα   μιας  μητέρας   τριών  παιδιών   8,6 και    4    ετών. Ξυπνάει   το   πρωί ετοιμάζει  τα  παιδιά   για   το   σχολείο  και  αμέσως  μετά   τρέχει   στην    αγορά   για   ψώνια  μια  και πρέπει  να  ετοιμάσει   το   φαγητό,  αφού  το  μικρό  παιδί    σχολάει  νωρίς. Το   λεωφορείο      αργεί  και   αρχίζει  να   αγχώνεται, ενώ όταν  επιτέλους    μπαίνει   σε  αυτό   το  κλάμα   ενός  μωρού   την   ενοχλεί,   η   δε  ηρεμία   της στη    15λεπτη   διαδρομή πάει  περίπατο! Τελικά    φθάνει   στην ώρα  της  στο  σπίτι   ετοιμάζει  το   φαγητό  και  βάζει   στη  μικρή  να  φάει. Η  μικρή   βλέποντας  την μάνα  της    αγχωμένη   μαζεύεται    δεν  μπορεί  να  φάει, η   δε  μητέρα  της       φωνάζει  να  φάει  επιτέλους! Και ολοκληρώνει  η    ψυχολόγος  λέγοντας: Το  παιδί   αυτό  όταν θα   φθάσει   10    ετών   θα   γίνει  ένα    νευρωτικό  ψυχωτικό άτομο  και  θα  έχει   φοβίες   για   ασήμαντα  πράγματα.
Δεν  θα μπορούσε  η  μητέρα  να  κάνει  μια  προσευχή  περιμένοντας  στη  στάση,  ή   να   διαβάσει μέσα   στο   λεωφορείο  ένα  όμορφο   βιβλιαράκι, ή  να    περάσει  από   την   εκκλησία   κοντά   στη  στάση  και  να  ανάψει  ένα  κερί;
Σίγουρα  με   τέτοιες  «μπουκιές»   γαλήνης  ηρεμίας,  υπομονής  και καρτερίας  θα  μπορούσε  να    δεχθεί με   χαμόγελο   τον άνδρα  και  τα παιδιά  της   διώχνοντας  κάθε  κούραση  και άγχος!
(Αρχιμ. Νίκωνος  Κουτσίδη: «Από  το  άγχος    στην   αναψυχή»   σ.27-29)

Παρασκευή 16 Μαρτίου 2018

Οι λογισμοί μας είναι η Κόλαση και ο Παράδεισος (ινδικό παραμύθι)



~ ΤΟ ΔΕΝΔΡΟ ΠΟΥ ΕΚΠΛΗΡΩΝΕΙ ΤΙΣ ΕΥΧΕΣ ~
Κάποτε ένας άνθρωπος ταξίδευε και μπήκε τυχαία, στον Παράδεισο... Σύμφωνα, με την ινδική αντίληψη του Παραδείσου, υπάρχουν δέντρα που εκπληρώνουν ευχές... Εσύ, το μόνο που κάνεις είναι να καθίσεις, κάτω από ένα τέτοιο δέντρο και να επιθυμήσεις κάτι, κι αυτό αμέσως γίνεται. Δεν μεσολαβεί κενό, ανάμεσα στην επιθυμία και την εκπλήρωση της.
Ο άνθρωπος κουρασμένος αποκοιμήθηκε, κάτω από το δέντρο των ευχών... Όταν ξύπνησε, ένιωσε πολύ πεινασμένος και είπε: «Πώς πεινάω! Αχ και να έβρισκα λίγο φαγητό!»
Αμέσως από το πουθενά, το φαγητό φάνηκε να πετάει στον αέρα. Πολύ νόστιμο φαγητό... Πεινούσε τόσο πολύ, που δεν έδωσε προσοχή, από που ερχόταν το φαγητό. Όταν πεινάς δεν το φιλοσοφείς. Ένιωθε ικανοποιημένος.
Μια άλλη σκέψη, γεννήθηκε μέσα του... «Ας είχα κάτι να πιω…» Αμέσως εμφανίστηκε, ένα θαυμάσιο κρασί. Πίνοντας ήρεμα το κρασί, στη σκιά του δέντρου, άρχισε να αναρωτιέται.
«Μα τι γίνεται; Τι συμβαίνει; Ονειρεύομαι ή μήπως υπάρχουν φαντάσματα, γύρω μου και παίζουν παιχνίδια;»
Και τότε εμφανίστηκαν, τα φαντάσματα... Και ήταν άγρια, τρομερά.
Άρχισε να τρέμει και του γεννήθηκε η σκέψη: «Τώρα θα με σκοτώσουν»... Και τον σκότωσαν.
- ΕΠΙΛΟΓΟΣ -
Το δέντρο που πραγματοποιεί τις ευχές, είναι ο νους... Ότι και να σκεφτείς, αργά ή γρήγορα εκπληρώνεται... Πολλές φορές μεσολαβεί, μεγάλο χρονικό διάστημα, στην επιθυμία και την πραγματοποίησή της, που την έχεις ξεχάσει εντελώς... Έτσι, δεν μπορείς να το συνδέσεις, με την Πηγή.
Αν παρατηρήσεις βαθιά, θα ανακαλύψεις πως όλες οι σκέψεις σου, δημιουργούν εσένα και τη ζωή σου... Αυτές δημιουργούν, την Κόλαση και το Παράδεισό σου...
Κανείς Δεν Σε Βασανίζει, Εκτός Από Τον Εαυτό Σου...
Μόλις το κατανοήσεις αυτό, τα πράγματα αρχίζουν να αλλάζουν... Τότε, μπορείς να τα αντιστρέψεις… Μπορείς να Κάνεις, την Κόλαση… Παράδεισο.

Τρίτη 13 Μαρτίου 2018

Ποιοι είναι οι «Κακοί Άνθρωποι»; Μια ενδιαφέρουσα μελέτη



Γιατί ορισμένοι άνθρωποι είναι ιδιαίτερα εγωιστές, χειριστικοί και αγενείς; Ο David Robson ζητά από έναν επιστήμονα να μιλήσει για τις πιο σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης διάνοιας.
Αν είχατε την ευκαιρία να αλέσετε ακίνδυνα έντομα σε έναν μύλο του καφέ, θα απολαμβάνατε την εμπειρία; Ακόμη και αν τα έντομα αυτά είχαν ονόματα και μπορούσατε να ακούσετε το κέλυφός τους να σπάει; Ή μήπως θα νιώθατε μια διεστραμμένη ευχαρίστηση τρομάζοντας έναν ανυποψίαστο άνθρωπο με κάποιον έντονο θόρυβο;
Αυτά είναι μόνο μερικά από τα πειράματα που εφαρμόζει ο καθηγητής Ψυχολογίας Delroy Paulhus με σκοπό να κατανοήσει τις «σκοτεινές προσωπικότητες» που υπάρχουν γύρω μας. Ουσιαστικά, προσπαθεί να δώσει απάντηση σε μια ερώτηση που όλοι ίσως θέλουμε να κάνουμε: γιατί ορισμένοι άνθρωποι ευχαριστιούνται όταν φέρονται με σκληρότητα; Και δεν αναφερόμαστε μόνο σε ψυχοπαθείς δολοφόνους, αλλά και σε άτομα που επιδίδονται σε σχολικό εκφοβισμό και διαδικτυακό τρολάρισμα, ακόμη και σε φαινομενικά έντιμα μέλη της κοινωνίας, όπως είναι οι πολιτικοί και οι αστυνομικοί.
Ο καθηγητής από το Βρετανικό Πανεπιστήμιο της Κολούμπια στον Καναδά αναφέρει ότι είναι εύκολο να βγάλουμε γρήγορα και απλοϊκά συμπεράσματα σχετικά με αυτούς τους ανθρώπους: «Έχουμε την τάση να χαρακτηρίζουμε «άγγελο» ή «διάβολο» το κάθε άτομο που συναντάμε, διότι θέλουμε να απλοποιήσουμε τον κόσμο μας σε καλούς ή κακούς ανθρώπους». Αν και ο Paulhus δεν δικαιολογεί τη σκληρότητα, η προσέγγισή του είναι πιο αποστασιοποιημένη, όπως θα έκανε ένας ζωολόγος που μελετά δηλητηριώδη έντομα, επιτρέποντάς του να δημιουργήσει μια «ταξινόμηση», όπως την αποκαλεί, με διαφορετικά είδη από τη σκοτεινή πλευρά της καθημερινότητας.
Αυτοεκτίμηση
Το ενδιαφέρον του Paulhus ξεκίνησε με τους ναρκισσιστές, δηλαδή τους απίστευτα εγωιστές και φιλάρεσκους ανθρώπους, οι οποίοι μπορεί να επιτεθούν με σκοπό να προστατεύσουν τη δική τους αίσθηση αυτοαξίας. Στη συνέχεια, περισσότερο από μια δεκαετία πριν, ο απόφοιτος Kevin Williams του πρότεινε να διερευνήσουν κατά πόσον αυτές οι εγωκεντρικές τάσεις συνδέονται με δύο άλλα αρνητικά χαρακτηριστικά: τον μακιαβελισμό (ψύχραιμη χειραγώγηση των άλλων) και την ψυχοπάθεια (αναισθησία και απάθεια για τα συναισθήματα των άλλων). Μαζί ανακάλυψαν ότι αυτά τα τρία χαρακτηριστικά ήταν σε μεγάλο βαθμό ανεξάρτητα, αν και μερικές φορές συνέπιπταν δημιουργώντας μια «σκοτεινή τριάδα» – ένα τριπλό χτύπημα αγριότητας.
Είναι εκπληκτικό το πόσο ειλικρινείς μπορεί συχνά να είναι οι συμμετέχοντες στα πειράματά του. Στα ερωτηματολόγιά του ζητά συνήθως από τους συμμετέχοντες να συμφωνήσουν με δηλώσεις όπως «Μου αρέσει να ενοχλώ τα πιο αδύναμα άτομα» ή «Είναι προτιμότερο να μην μου αποκαλύψετε τα μυστικά σας». Θα φανταζόσασταν ίσως ότι αυτά τα χαρακτηριστικά θα ήταν πολύ δυσάρεστο να τα παραδεχτεί κανείς, αλλά τουλάχιστον στο εργαστήριο οι άνθρωποι ανοίγονται και οι απαντήσεις τους φαίνεται ότι σχετίζονται με τη χρήση εκφοβισμού στην πραγματική ζωή τους τόσο κατά την εφηβεία όσο και στην ενήλικη ζωή. Επίσης, έχουν περισσότερες πιθανότητες να απατήσουν τους/τις συζύγους τους (ιδιαίτερα εκείνοι που έχουν μακιαβελικές και ψυχοπαθητικές τάσεις) και να αντιγράψουν στις εξετάσεις.
Ο Paulhus επικεντρώνεται κυρίως σε άτομα της καθημερινότητας παρά σε εγκληματικά ή ψυχιατρικά περιστατικά. Τα γνωρίσματα αυτά λοιπόν δεν είναι με κανένα τρόπο εμφανή από την πρώτη συνάντηση. «Οι άνθρωποι αυτοί ζουν μέσα στην κοινωνία κι έτσι διατηρούν τον έλεγχο προκειμένου να μην έχουν οι ίδιοι μπλεξίματα. Μπορεί όμως να τραβούν την προσοχή σας πότε πότε». Οι άνθρωποι που παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλό ναρκισσισμό, για παράδειγμα, εμφανίζουν γρήγορα την τάση τους να υπερβάλλουν για τον εαυτό τους, γεγονός που αποτελεί μια από τις στρατηγικές που τους βοηθά να ενισχύουν τον εγωισμό τους. Σε μερικά πειράματα, ο Paulhus τους παρουσίασε ένα θέμα που είχε επινοήσει ο ίδιος και εκείνοι προσπάθησαν γρήγορα να δείξουν ότι γνώριζαν τα πάντα – μόνο και μόνο για να θυμώσουν όταν στη συνέχεια τους αμφισβήτησε. «Προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι αυτό εντάσσεται σε μια αντίληψη που τους επιτρέπει να ζουν με μια διαστρεβλωμένη θετική άποψη για τον εαυτό τους».
Οι άνθρωποι γεννιούνται κακοί;
Μόλις ο Paulhus άρχισε να ερευνά τις σκοτεινές προσωπικότητες, σύντομα υπήρξαν κι άλλοι που ήθελαν να βρουν απαντήσεις σε μερικές βασικές ερωτήσεις σχετικά με τον άνθρωπο. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι γεννιούνται κακοί; Μελέτες στις οποίες έγινε σύγκριση σε πανομοιότυπα και διζυγωτικά δίδυμα, έδειξαν μια σχετικά μεγάλη γενετική συνιστώσα τόσο για τον ναρκισσισμό όσο και για την ψυχοπάθεια. Ο μακιαβελισμός φαίνεται ότι οφείλεται περισσότερο στο περιβάλλον, δηλαδή είναι δυνατόν να μάθει κανείς από τους άλλους πώς να χειραγωγεί. Πάντως, οτιδήποτε και αν έχουμε κληρονομήσει, δεν απομακρύνει την προσωπική μας ευθύνη. Η Minna Lyons από το Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ ισχυρίζεται ότι κανείς δεν γεννιέται με γονίδια ψυχοπάθειας ώστε να μην μπορεί να γίνει τίποτα γι’ αυτό.
Το μόνο που πρέπει να κάνετε είναι να σκεφτείτε τους αντιήρωες της λαϊκής κουλτούρας – τον James Bond, τον Don Draper από την τηλεοπτική σειρά Mad Men ή τον Jordan Belfort από την κινηματογραφική ταινία Wolf of Wall Street για να συνειδητοποιήσετε ότι οι σκοτεινές προσωπικότητες έχουν σεξαπίλ, κάτι που υποστηρίζεται από πολλές επιστημονικές μελέτες. Περαιτέρω ενδείξεις μπορεί να προέλθουν από ένα άλλο βασικό χαρακτηριστικό του ανθρώπου: από το γεγονός του αν είστε πρωινοί ή βραδινοί τύποι. Η Lyons και η φοιτήτριά της Amy Jones διαπίστωσαν ότι τα «νυχτοπούλια», οι άνθρωποι που μένουν ξύπνιοι μέχρι αργά αλλά δεν μπορούν να σηκωθούν το πρωί, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να διαθέτουν κάποια από τα παραπάνω αρνητικά χαρακτηριστικά.
Συχνά είναι ριψοκίνδυνοι, είναι πιο χειριστικοί (μακιαβελικό χαρακτηριστικό) και ως ναρκισσιστές τείνουν να εκμεταλλεύονται τους άλλους ανθρώπους. Αυτό θα μπορούσε να βγάζει νόημα, αν σκεφτεί κανείς την εξέλιξή μας: ίσως οι σκοτεινές προσωπικότητες έχουν περισσότερες πιθανότητες να κλέψουν, να χειρίζονται τους άλλους και να έχουν παράνομες σεξουαλικές σχέσεις όταν όλοι οι άλλοι κοιμούνται, κι έτσι εξελίχθηκαν σε πλάσματα της νύχτας.
Όποια και αν είναι η αλήθεια αυτής της θεωρίας, ο Paulhus συμφωνεί ότι πάντα θα υπάρχει χώρος γι’ αυτούς να εκμεταλλευτούν τους άλλους: «Οι ανθρώπινες κοινωνίες είναι τόσο περίπλοκες που υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι για την ενίσχυση της επιτυχίας – ορισμένοι απαιτούν να φερόμαστε ευγενικά και άλλοι να φερόμαστε άσχημα».
Σκοτεινές πλευρές
Πρόσφατα, ο ερευνητής άρχισε να εξετάζει ακόμη περισσότερο τις πιο σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης ψυχής. Το ερωτηματολόγιό του περιελάμβανε ακόμα πιο ακραίες ερωτήσεις, όταν ανακάλυψε ότι μερικοί άνθρωποι παραδέχονταν εύκολα ότι προξενούσαν πόνο στους άλλους μόνο και μόνο για δική τους ευχαρίστηση. Αυτές οι τάσεις δεν είναι απλώς μια αντανάκλαση του ναρκισσισμού, της ψυχοπάθειας ή του μακιαβελισμού, αλλά φαίνεται ότι σχηματίζουν τον δικό τους υπότυπο – τον «καθημερινό σαδισμό». Για τον λόγο αυτό, ο Paulhus τον ονομάζει «σκοτεινή τετράδα».
Το «μηχάνημα σύνθλιψης εντόμων» προσέφερε τον ιδανικό τρόπο στον Paulhus και τους συναδέλφους να ελέγξουν αν αυτό αντανακλά τη συμπεριφορά τους στην πραγματική τους ζωή. Αν και οι συμμετέχοντες δεν το γνώριζαν, ο μύλος διέθετε μια οδό διαφυγής για τα έντομα, αλλά το μηχάνημα εξακολουθούσε να παράγει έναν ήχο που μιμούνταν το κέλυφος τον εντόμων όταν συνθλίβεται. Μερικοί ένιωθαν αηδία κι αρνήθηκαν να πάρουν μέρος, ενώ άλλοι απολάμβαναν τη διαδικασία. Ο Paulhus σχολιάζει: «Ήταν πρόθυμοι όχι μόνο να κάνουν κάτι κακό στα έντομα, αλλά ζητούσαν ακόμα περισσότερα, ενώ άλλοι θεώρησαν ότι ήταν τόσο αηδιαστικό που δεν ήθελαν καν να βρίσκονται στο ίδιο δωμάτιο. Αυτά τα άτομα παρουσίασαν επίσης υψηλό ποσοστό στα τεστ που αφορούσαν τον καθημερινό σαδισμό».
Αναμφισβήτητα, ένα λογικό ανθρώπινο ον δεν πρέπει να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τα συναισθήματα των εντόμων. Στη συνέχεια, η ομάδα δημιούργησε ένα παιχνίδι στον υπολογιστή που επέτρεπε στους συμμετέχοντες να «τιμωρήσουν» τον ανταγωνιστή τους διοχετεύοντας έναν δυνατό θόρυβο στα ακουστικά τους. Αυτό δεν ήταν υποχρεωτικό. Στην πραγματικότητα, οι εθελοντές έπρεπε να εκτελέσουν μια κουραστική λεκτική εργασία προκειμένου να κερδίσουν το δικαίωμα να τιμωρήσουν τον ανταγωνιστή τους. Προς έκπληξη του Paulhus, όσοι παρουσίαζαν σαδιστική συμπεριφορά στην καθημερινότητά τους ήταν κάτι παραπάνω από πρόθυμοι να κάνουν όλο αυτό τον κόπο: «Δεν ήταν απλώς πρόθυμοι να το κάνουν, αλλά είχαν ένα κίνητρο για απόλαυση, να κάνουν μια επιπλέον προσπάθεια με σκοπό να έχουν την ευκαιρία να βλάψουν άλλα άτομα». Ακόμα μεγαλύτερη σημασία έχει το γεγονός ότι δεν υπήρξε καμία πρόκληση ή προσωπικό κέρδος από αυτή τη σκληρή συμπεριφορά, το έκαναν μόνο και μόνο για λόγους απόλαυσης.
Εντοπισμός των τρολ
Ο ερευνητής πιστεύει ότι αυτό έχει άμεση σχέση με το διαδικτυακό τρολάρισμα: «Φαίνεται ότι αποτελούν τη διαδικτυακή έκδοση των καθημερινών σαδιστών, αφού ξοδεύουν χρόνο ψάχνοντας να βλάψουν κάποιους ανθρώπους». Σε μια ανώνυμη έρευνα σχετικά με τους σχολιαστές τρολ, ανακαλύφθηκε ότι είχαν πολλά σκοτεινά χαρακτηριστικά. Κυρίως όμως, ο καθημερινός σαδισμός καθώς και η απόλαυση ήταν το πρωταρχικό κίνητρό τους. Πράγματι, το πείραμα με τη σύνθλιψη των εντόμων απέδειξε ότι όσοι είχαν σαδιστική συμπεριφορά στην καθημερινότητά τους μπορεί να έχουν πιο συγκρατημένες συναισθηματικές αντιδράσεις σε όλα τα είδη των ευχάριστων δραστηριοτήτων. Έτσι, ίσως, οι τυχαίες πράξεις σκληρότητας αποτελούν προσπάθειες να ξεφύγουν από το συναισθηματικό τους κενό.
Οι ανακαλύψεις του προσέλκυσαν την προσοχή των αστυνομικών και των στρατιωτικών φορέων, οι οποίοι θέλησαν να συνεργαστούν με τον Paulhus για να δουν αν οι απόψεις του θα μπορούσαν να εξηγήσουν τον λόγο που μερικοί άνθρωποι καταχρώνται τη θέση τους. «Το πρόβλημα είναι ότι αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να επιλέξουν συνειδητά θέσεις εργασίας όπου τους δίνεται η ευκαιρία να βλάψουν άλλα άτομα», λέει ο Paulhus. Αν ναι, περαιτέρω έρευνες θα μπορούσαν να προτείνουν τρόπους με σκοπό να ελέγξουν τις σκοτεινές προσωπικότητες κατά τη διάρκεια προσλήψεων.
Είναι επίσης ενθουσιασμένος για το νέο του έργο όσον αφορά τον «ηθικό μακιαβελισμό» και τους «κοινούς ναρκισσιστές» – ανθρώπους που ίσως διαθέτουν σκοτεινά χαρακτηριστικά, αλλά τα χρησιμοποιούν για το καλό (τουλάχιστον όπως το βλέπουν οι ίδιοι). Σε ορισμένες περιπτώσεις, η σκληρότητα μπορεί να είναι απαραίτητη. «Για να γίνει κάποιος πρωθυπουργός, δεν μπορεί να είναι μαλθακός, θα πρέπει να έχει πυγμή και ίσως να χρειαστεί να πληγώνει τους ανθρώπους, ακόμη και να γίνεται κακός προκειμένου να επιτύχει τους ηθικούς σκοπούς του», λέει ο Paulhus. «Εξάλλου, οι σκοτεινές προσωπικότητες έχουν συχνά και την παρόρμηση και την αυτοπεποίθηση για να πραγματοποιήσουν τον σκοπό τους – ακόμη και η Μητέρα Τερέζα διέθετε προφανώς μια σκληρή πλευρά. Δεν πρόκειται να προσφέρετε καμιά βοήθεια στην κοινωνία αν απλώς κάθεστε μέσα στο σπίτι και φέρεστε ευγενικά».
Όλα αυτά υπογραμμίζουν την ψευδή διχοτόμηση του καλού και του κακού που ο Paulhus θέλησε να εξετάσει. Κατά μία έννοια, αυτό είναι κάτι προσωπικό όσο κι ένα επαγγελματικό ζήτημα. Ο ίδιος παραδέχεται ότι διαθέτει μια σκοτεινή πτυχή στη συμπεριφορά του: για παράδειγμα, του αρέσει να βλέπει βίαια αθλήματα, όπως οι Μεικτές Πολεμικές Τέχνες. «Δεν χρειάστηκε πολύς χρόνος για να δούμε ότι βρισκόμουν πάνω από τον μέσο όρο όσον αφορά αυτά τα σκοτεινά χαρακτηριστικά», λέει ο ίδιος. «Αλλά δεδομένου ότι διέθετα περιέργεια ως επιστήμονας και απολάμβανα την ερεύνα σε τέτοιου είδους πράγματα, σκέφτηκα ότι ίσως θα ήμουν στην καταλληλότερη θέση για να ρίξω μια πιο προσεκτική ματιά στη σκοτεινή πλευρά του ανθρώπου».
Εμμανουήλ Ρουμελιώτης