ΚΥΡΙΑΚΗ ΕΙΚΟΣΤΗ (7 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2021)
«Γνωρίζω δὲ ὑμῖν, ἀδελφοί, τὸ εὐαγγέλιον τὸ εὐαγγελισθὲν ὑπ' ἐμοῦ
ὅτι οὐκ ἔστι κατὰ ἄνθρωπον· οὐδὲ γὰρ ἐγὼ παρὰ ἀνθρώπου παρέλαβον αὐτὸ
οὔτε ἐδιδάχθην, ἀλλὰ δι' ἀποκαλύψεως Ἰησοῦ Χριστοῦ» (Γαλ. Α΄ 11-12).
Τὸ Εὐαγγέλιον!
Γνωστὴ ἡ λέξις, ἀγαπητέ μου ἀναγνῶστα, ἀλλά, ἴσως, δὲν γνωρίζομεν τὴν σημασίαν της! Βεβαίως, ἐὰν ἀνατρέξωμεν εἰς τὸ οἷονδήποτε λεξικόν, θὰ μᾶς πληροφορήσῃ τοῦτο, ὅτι, … «ὁ ὅρος εὐαγγέλιον ἢ εὐαγγέλιο σημαίνει «καλά νέα», «χαρμόσυνη εἴδηση», «χαρούμενη ἀγγελία» (Ἡλεκτρον. Βικιπαίδεια)! Ὅμως, εἰς τὴν Ἐκκλησιαστικήν μας διάλεκτον, ὁ λεκτικὸς οὗτος ὅρος, σημαίνει τὴν σωτηριώδη διδαχὴν τῆς Ἁγίας Γραφῆς! Ὁ λαός, «εὐαγγέλιον» ἀποκαλεῖ τὸ κεκοσμημένον ἐκεῖνο ἱερὸν Βιβλίον τὸ ὁποῖον εὑρίσκεται ἐπὶ τῆς Ἁγίας Τραπέζης, εἰς ἅπαντας τοὺς ὀρθοδόξους ἱεροὺς ναούς, καὶ ἐκ τοῦ ὁποίου ἀναγινώσκεται ὑπὸ τοῦ λειτουργοῦ ἱερέως, εἰς ἑκάστην Θείαν Λειτουργίαν, μία συγκεκριμμένη περικοπή.
Τοῦτο, ὅμως, εἶναι τὸ Εὐαγγέλιον; Κατὰ κυριολεξίαν, θὰ ἐλέγωμεν, ὅτι τοῦτο τὸ ἱερὸν Βιβλίον, περιλαμβάνει ... τὸ Εὐαγγέλιον˙ διότι, Εὐαγγέλιον εἶναι, αἱ σωτηριώδεις ἐκεῖναι ἀλήθειαι τὰς ὁποίας κατέγραψε τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον διὰ τῶν συγγραφέων Εὐαγγελιστῶν, καὶ αἱ ὁποῖαι περιγράφουσι τὴν ζωὴν καὶ διδαχὴν καὶ ἐν γένει δραστηριότητα τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἐπὶ τῆς γῆς. Εὐαγγέλιον εἶναι, ἡ, διὰ τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου! Διὰ τοῦτον δὲ ἀκριβῶς τὸν λόγον, ἡ ἐπίσκεψις τοῦ Ἀρχαγγέλου Γαβριὴλ εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον, ὅπως τῆς φέρει τὸ μήνυμα τῆς σαρκώσεως τοῦ Λόγου τοῦ Θεοῦ δι’ Αὐτῆς, ὠνομάσθη ὑπὸ τῆς Ἁγίας ἡμῶν Ἐκκλησίας, «Εὐγγελισμός»!
Εὐαγγέλιον, συνεπῶς, εἶναι ἡ, διὰ τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ, σωτηρία τοῦ ἀνθρωπίνου γένους. Πολλάκις ἔχομεν εἴπει ἀπὸ τοῦ «βήματος» τούτου, ὅτι, μετὰ τὴν «πτῶσιν» τῶν πρωτοπλάστων, καὶ πρὶν τὴν ἐκδίωξιν τούτων ἐκ τοῦ Παραδείσου τῆς τρυφῆς, ὁ Κύριος ὑπεσχέθη … ἀπευθυνόμενος πρὸς τὸν διάβολον (ὄφιν), … τὸ λεγόμενον «πρωτοευαγγέλιον»! Τὴν ὑπόσχεσίν του, δηλαδή, ὅτι θὰ ἐκδικηθῇ τὸν πειρασμὸν ὁ Ἴδιος προσωπικῶς, καὶ θὰ σώσῃ τὸν ἠγαπημένον Του ἄνθρωπον!
Τὸ Εὐαγγέλιον καὶ ὁ Θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος.
Ὅσοι μελετοῦσι τὴν Ἁγίαν Γραφήν, γνωρίζουσι ἀσφαλῶς, ὅτι ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, πρὶν κληθεῖ εἰς τὸ Ἀποστολικὸν ἀξίωμα ὑπὸ τοῦ ἰδίου τοῦ Κυρίου, ἦτο φανατικὸς Φαρισαῖος καὶ δεδηλωμένος ἐχθρὸς τοῦ Χριστοῦ καὶ τοῦ, ὅτιδήποτε εἶχε σχέση μὲ τὸν Κύριον. Ὁ ἴδιος ἀναφερόμενος εἰς τὴν κατάστασίν του ἐκείνην, ὡς ἠκούσαμεν σήμερον, λέγει: «Ἠκούσατε γὰρ τὴν ἐμὴν ἀναστροφήν ποτε ἐν τῷ Ἰουδαϊσμῷ, ὅτι καθ' ὑπερβολὴν ἐδίωκον τὴν ἐκκλησίαν τοῦ Θεοῦ καὶ ἐπόρθουν αὐτήν» (Γαλ. Α΄ 13)! Ἦτο ἐκεῖνος, ὅστις νέος ἀκόμη καὶ ἐπειδὴ - λόγῳ τῆς ἡλικίας του – δὲν τοῦ ἐπετρέπετο νὰ συμμετέχῃ ἐνεργῶς εἰς τὸν λιθοβολισμὸν τοῦ πρωτομάρτυρος Στεφάνου, παρίστατο καὶ ἐνίσχυε τοὺς λιθοβολητάς, φυλάσσων τὰ ἱμάτιά των. «Καὶ οἱ μάρτυρες ἀπέθεντο τὰ ἱμάτια αὐτῶν παρὰ τοὺς πόδας νεανίου καλουμένου Σαύλου» (Πράξ. Ζ΄ 58).
Ὅταν δὲ ἐκλήθῃ ὑπὸ τοῦ Κυρίου, διὰ τοῦ φοβεροῦ ἐκείνου ὁράματος, περὶ τὴν μεσημβρίαν, πορευομένου αὐτοῦ εἰς Δαμασκόν, τὸ ὁποῖον περιγράφεται ἀφ’ ἑνὸς, εἰς τὸ ἕνατον κεφάλαιον τῶν Πράξεων (Θ΄ 1-18), καὶ ἀφ’ ἑτέρου, - περιγράφων ὁ ἴδιος αὐτὸ τοῦτο, - δὶς ἐνώπιον τῶν Ἑβραίων πατριωτῶν του (Πράξ. ΚΒ΄ 11-16, ΚΣΤ΄ 6-21), … ἤλλαξε πλέον καὶ ἤρχισε νὰ διδάσκῃ τὸν Χριστόν! Πῶς, ὅμως, ἐγνώρισε καὶ ἔμαθε τὰ περὶ τοῦ Χριστοῦ; Πῶς ἐγνώρισε τὸ … Εὐαγγέλιον; Πῶς ἀνεδείχθη καὶ αὐτὸς ἰσάξιος τῶν ἄλλων Ἀποστόλων καὶ Εὐαγγελιστῶν;
Ἐν τῇ σημερινῇ περικοπῇ ἀποκαλύπτει, ὅτι ὁ ἴδιος ὁ Κύριος τοῦ ἀπεκάλυψεν, ἁπάσας τὰς ἀληθείας, ἀλλὰ καὶ ἅπαντα τὰ περὶ τοῦ Κυρίου ἡμῶν τὰ ὁποῖα ἀναφέρει εἰς τὰς ἐπιστολάς του. Ὅσοι δὲ μελετῶσι τὰ ἱερὰ κείμενα τῆς Καινῆς Διαθήκης, διαπιστοῦσιν ὅτι εἰς τὰς ἀναφοράς του εἰς τὴν ζωὴν καὶ τὴν δρᾶσιν τοῦ Κυρίου, ἀναφέρεται μὲ πολλὰς λεπτομερείας τὰς ὁποίας δὲν ἦτο δυνατὸν νὰ διδαχθῇ ἀπὸ κανέναν ἄλλον παρὰ ἀπὸ τὸν ἴδιον τὸν Κύριον! Ἄλλωστε, ἀναφερόμενος εἰς τάς, μετὰ τὴν Ἀνάστασιν, ἐμφανίσεις τοῦ Χριστοῦ, προσθέτει ἐν τέλει καὶ τὴν ἐμφάνισιν τοῦ Σωτῆρος εἰς αὐτὸν τὸν ἴδιον, λέγων: «ἔσχατον δὲ πάντων ὡσπερεὶ τῷ ἐκτρώματι ὤφθη κἀμοί» (Α΄ Κορ. ΙΕ΄ 8).
Κατὰ συνέπειαν, εἰς ἐκείνην τὴν ἐμφάνισιν καὶ ἴσως καὶ εἰς ἄλλας … ἐδίδαξεν ὁ Διδάσκαλος καὶ τὸν Θεῖον Παῦλον τὸ «ἱερὸν Εὐαγγέλιον»!
Ἡ γνῶσις τοῦ Εὐαγγελίου … τιμὴ ἀλλὰ καὶ εὐθύνη!
Θὰ πρέπῃ, ἀγαπητοί μου φίλοι ἀναγνῶσται, νὰ εὐχαριστοῦμεν ἀπὸ καρδίας τὸν Ἅγιον Θεὸν γιὰ ὅλα τὰ δῶρα του … ὑλικὰ καὶ πνευματικά, πρωτίστως ὅμως, διότι μᾶς ἀξίωσεν τῶν ὑψίστων δωρεῶν Του! Νὰ ἀνήκωμεν εἰς τὴν Ἁγίαν Του Ἐκκλησίαν, νὰ μετέχωμεν τῶν ἀχράντων καὶ ἐπουρανίων μυστηρίων Του, νὰ εἴμεθα, δυνάμει, μέλη καὶ κληρονόμοι τῆς Ἐπουρανίου Βασιλείας Του, καὶ διὰ πολλὰς ἄλλας ἐξ ἴσου … «κορυφαίας καὶ ἀνεκδιηγήτους Αὐτοῦ δωρεάς»!
Ἐὰν διεθέταμεν, καὶ χῶρον καὶ χρόνον καὶ ἀνελύομεν τὰς Θείας ταύτας δωρεάς, εἶναι βέβαιον ὅτι, … βιβλία καὶ τόμοι καὶ βιβλιοθῆκαι ὁλόκληροι θὰ ἠδύναντο νὰ γραφῶσι, ἀλλὰ καὶ μῆνες καὶ ἔτη θὰ ἐχρειάζοντο διὰ νὰ ἐκθέσωμεν κατὰ τὸ δυνατόν, ἕν τοιοῦτον … ἐγχείρημα!
Εἶναι ὅμως βέβαιον, ὅτι εἰς τὰς τοιαύτας δωρεὰς ἐντάσσεται καὶ ὁ Θεῖος Νόμος καὶ ἡ Διδασκαλία τοῦ Σωτῆρος! Πολλοὶ δυστυχῶς, - οἱ περισσότεροι! – δὲν ἐξετίμησαν καὶ δὲν ἠσχολήθησαν μὲ τοῦτον τὸν Θεῖον Νόμον! Δὲν ἐνδιεφέρθησαν διὰ τὰς Θείας ἐντολὰς καὶ νουθεσίας … καὶ ἐνῶ ἀπέκτησαν τὴν κατὰ κόσμον γνῶσιν, εἰς τὴν Θείαν τοιαύτην, … εὑρίσκονται πλήρως ἀμαθεῖς καὶ ἀστοιχείωτοι! «Ἔχουσι Μωυσέα καὶ τοὺς προφήτας· ἀκουσάτωσαν αὐτῶν» (Λουκ. ΙΣΤ΄ 29), εἶπεν ὁ Ἁβραὰμ πρὸς τὸν πλούσιον, - τῆς γνωστῆς παραβολῆς! - ὅταν ἐκεῖνος προθυμοποιήθηκε νὰ ἐπιστρέψῃ εἰς τὸν κόσμον διὰ νὰ διδάξῃ τοὺς ἀδελφούς του δι’ ὅσα ἐβίωνεν εἰς τὸν ἀποκρουστικὸν κόσμον τοῦ Ἅδου! Τοῦτό δε σημαίνει, ὅτι, ἡ Ἁγία Γραφὴ μᾶς ἐδόθη ἀπὸ τὸν Θεόν, διὰ νὰ ἁγιαζώμεθα ἀφ’ ἑνός, ἀλλὰ καὶ διὰ νὰ γνωρίζωμεν ἀφ’ ἑτέρου, ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα θὰ εὕρωμεν καὶ θὰ συναντήσωμεν, ἀναχωροῦντες ἐκ τῆς ζωῆς τῆς προσκαίρου ταύτης!
Τιμὴν μεγάλην, ἀδελφοί μου, ἔκαμεν εἰς ἡμᾶς ὁ Κύριος, καὶ διὰ τῆς ἐντάξεώς μας εἰς τὴν Ἐκκλησίαν Του, ἀλλὰ καὶ διὰ τῆς γνωστοποιήσεως εἰς ἡμᾶς, τοῦ Θείου Νόμου Του! Ἂς προσέξωμεν μήπως διὰ τῆς ἀδρανείας μας, καταστήσωμεν καὶ τὰς δύο ταύτας δωρεάς … ἀνενεργούς!
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου