Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2018

Ο άγιος Σοφιανός μας στηρίζει συνέχεια



Ὀνομάζομαι Ἀσπασία Βαρβαρέσου καὶ εἶμαι στρατιωτικὸς Ε.Α. τῆς πολεμικῆς ἀεροπορίας.
Ὁ ἅγιος Σοφιανός, ἐπίσκοπος Δρυϊνουπόλεως, εἶναι μεγάλος ἅγιος καὶ θαυματουργός.
Πρὸς δόξαν Θεοῦ θὰ σᾶς διηγηθῶ ἕνα ἀπὸ τὰ θαύματά του. Πολλὰ σημεῖα κάνει ὁ ἅγιος Ἱεράρχης σὲ προβλήματα οἰκονομικά, τὰ ὁποῖα μετὰ τὴν ἐπίκλησή του ἀπὸ ἐμᾶς τὰ ἐπιλύει ἄμεσα. Ἀκόμη ἀνοίγει τὸν δρόμο, ὥστε νὰ ἐξυπηρετηθοῦμε σὲ δημόσιες ὑπηρεσίες. Θὰ καταγράψω ἀναλυτικὰ καὶ ἕνα ἄλλο θαῦμα ποὺ ἔγινε μία Κυριακὴ ἀπόγευμα τοῦ 2015.
Πηγαίναμε μὲ τὸ αὐτοκίνητό μου στὴν Ἱερὰ Μονὴ τοῦ Ἁγίου Νικολάου, τοῦ ἐν Βουναίνοις, στὰ Καμπιὰ τῆς Βοιωτίας.
Συνταξιδιῶτες ἦταν ὁ πατὴρ Νεκτάριος Πέττας καὶ δύο πανεπιστημιακοὶ καθηγητές τοῦ Καποδιστριακοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν. Ὁ ἕνας ἦταν ὁ κ. Φώτιος Α. Δημητρακόπουλος.
Μετὰ τὴν ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ, ποὺ τέλεσε ὁ ἡγούμενος τῆς Μονῆς, πατὴρ Νεκτάριος Μήτσου, μᾶς πρόσφεραν καφὲ καὶ κουλούρια. Ἀφοῦ ἐκφράσαμε τὸν σεβασμό μας καὶ τὶς εὐχαριστίες μας, κατευθυνθήκαμε πρὸς τὸ αὐτοκίνητό μου, ποὺ τὸ εἶχα σὲ ἕναν κατάλληλο χῶρο γιὰ πάρκινγκ, ἀπέναντι ἀπὸ τὴν μάνδρα τῆς Μονῆς.
Τότε καθὼς μπῆκα στὸ αὐτοκίνητο καὶ πῆγα νὰ στρίψω δεξιά, γιὰ νὰ βγεῖ τὸ αὐτοκίνητό μου πρὸς τὸν δρόμο, ὥστε νὰ ἐπιβιβαστοῦν οἱ συνταξιδιῶτες μου,  χωρὶς νὰ τὸ ἔχω δεῖ ὑπῆρχε βαθὺ χαντάκι καὶ ἡ ρόδα τοῦ αὐτοκινήτου μπῆκε μέσα σὲ αὐτό. Σκεφτεῖτε ὅτι τὸ αὐτοκίνητο ἔμεινε μέσα στὸ χαντάκι καὶ δὲν πήγαινε οὔτε μπροστὰ οὔτε πίσω. Δὲν μπορούσαμε νὰ τὸ βγάλουμε μέσα ἀπὸ ἐκεῖ.
Τότε κατάλαβα ὅτι ἦταν μπέρδεμα τοῦ πειρασμοῦ, διότι μετὰ τὴν ἀκολουθία μιλήσαμε στὸ κέρασμα γιὰ τὸν ἄγνωστο αὐτὸν Ἅγιο.
Ἀμέσως, ἀτενίζοντας πρὸς τὰ ψηλά, ζήτησα τὴν δυνατὴ πρεσβεία του.
Ἐκείνην τὴν στιγμὴ ἀπὸ τὸ πουθενά, καὶ χωρὶς νὰ ὑπάρχει δασικὸς δρόμος, μέσα ἀπὸ τὰ δέντρα ξεπροβάλλει ἕνα μεγάλο φορτηγὸ ποὺ στὴν καρότσα του εἶχε σχοινιὰ καὶ καλώδια, ἐνῶ μπροστὰ καθόντουσαν τρεῖς χειροδύναμοι ἄντρες. Τὸ φορτηγὸ κατευθυνόταν πρὸς τὸ ἀκινητοποιημένο ὄχημά μου, καὶ ἐκεῖνοι χαμογελώντας εἶπαν: «Ἐμεῖς θὰ τὸ βγάλουμε. Μὴν ἀνησυχεῖτε!». Κατεβαίνουν καὶ σηκώνουν τὸ αὐτοκίνητο στὸν ἀέρα! Εγώ, ἔκπληκτη μέσα στὸ αὐτοκίνητο, δὲν πίστευα αὐτὰ ποὺ συνέβαιναν.
Τότε ὁ πατὴρ Νεκτάριος τοὺς ἔδειξε τὴν εἰκόνα τοῦ ἁγίου Σοφιανοῦ, τοῦ ὁποίου ἔχει γράψει τὸν βίο, καὶ τοὺς ρώτησε ἀπὸ ποιό μέρος τῆς Ἀλβανίας κατάγονται.
Ἀπάντησαν καὶ οἱ τρεῖς ἐργάτες ὅτι γεννήθηκαν στὸ χωριὸ τοῦ ἁγίου Σοφιανοῦ, δηλαδὴ τὴν Πολύτσανη τῆς Βορείου Ἠπείρου.  Ἐπίσης, εἶπαν ὅτι ὁ Ἱεράρχης Σοφιανός, ὁ θαυματουργός, τοὺς ἔστειλε κοντά μας γιὰ νὰ μοῦ ἐλευθερώσουν τὸ ὄχημά μου! 
Ἐμεῖς ἔκπληκτοι κοιτούσαμε πίσω νὰ δοῦμε  ἀπὸ ποῦ βγήκε ξαφνικὰ αὐτὸ τὸ φορτηγό!
Ἐκείνην τὴν στιγμὴ ἔβγαινε καὶ ὁ ἱερομόναχος τῆς Μονῆς, πατὴρ Ραφαήλ, κρατώντας τριχιὲς γιὰ νὰ μᾶς βοηθήσει.
Τοῦ εἶπαν τί συνέβη καὶ ἐλευθερώθηκε τὸ αὐτοκίνητο, καὶ ἔκανε τὸν σταυρό του.
Ὅταν ρώτησα τὸν πατέρα τί εἶναι πίσω ἀπὸ αὐτὴν τὴν θαμνώδη βλάστηση, μᾶς εἶπε: «χωράφια». «Μέσα ἀπὸ αὐτὸν τὸν τόπο οὔτε τρακτὲρ δὲν μπορεῖ νὰ περάσει. Δὲν ὑπάρχει δρόμος». Ἐγὼ πῆγα  καὶ εἶδα ὅτι δὲν ὑπῆρχε δρόμος, καὶ μάλιστα ἦταν κατηφόρα. Κοιτοῦσα δὲ γιὰ τυχὸν ἴχνη ἀπὸ τὶς ρόδες τοῦ φορτηγοῦ. Ἦταν σὰν νὰ μὴν εἶχε περάσει τίποτα ἀπὸ ἐκεῖ πέρα. Τότε σκεφτήκαμε ὅτι αὐτὴ ἡ βοήθεια εἶναι ἕνα μεγάλο θαῦμα τοῦ ἁγίου Σοφιανοῦ.
Ἔτσι, δοξάζοντας τὸν Θεὸ ξεκινήσαμε γιὰ τὴν ἐπιστροφή μας.
Νὰ ἔχουμε τὶς πρεσβεῖες τοῦ ἁγίου Σοφιανοῦ καὶ τὴν προστασία του.

Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2018

Ένας νέος κάποτε...



Ένας νέος, από καιρό έδειχνε αδιαφορία για την θρησκεία και η μητέρα του ήταν απαρηγόρητη, που τον έβλεπε να απομακρύνεται διαρκώς από την Εκκλησία.
Μια Κυριακή πρωί, αφού σκέφτηκε λίγο, πήρε την απόφασή της. Κάλεσε τον γιό της και του είπε:
- Αγαπητό μου παιδί, θέλω να είσαι ευτυχισμένος, τουλάχιστον για μια ημέρα της ζωής σου. Πάρε αυτό το δέμα και πήγαινέ το στην τάδε οδό, εκεί υπάρχει ένα παλαιόσπιτο, στο οποίο ζει μια πολύ φτωχή χήρα, με πολλά παιδιά. Δώσε της αυτό το δέμα...
- Εγώ να πάω αυτό το δέμα; Αποκλείται!... Δεν είμαστε καλά... Ποτέ μου!...
- Άκουσέ με γιέ μου: Πήγαινε αυτό το δέμα και εγώ σου υπόσχομαι να σου δώσω, ό,τι μου ζητήσεις...
- Αφού είναι έτσι μάνα, πηγαίνω!
Έφτασε γρήγορα έξω από το παλαιόσπιτο. Χτύπησε την σπασμένη πόρτα και όταν μπήκε, βρέθηκε μπροστά σε ένα φρικτό θέαμα. Μια γυναίκα κειτόταν στο στρώμα καταγής, ενώ γύρω της, 5 παιδιά έκλαιγαν και φώναζαν:
- Μαμά, μαμά, πεινάω...
Ανίκανος να αντιδράσει ο νέος, έδωσε το δέμα και γύρισε να φύγει...
- Κύριε, του είπε η φτωχή κυρία, φεύγετε χωρίς να σας πω τουλάχιστον ένα ''ευχαριστώ''. Ο Θεός να σας ανταμείψει, για την χειρονομία σας!!!...
Βγήκε έξω ο νέος κλαίγοντας από συγκίνηση, αλλά και από... αγαλλίαση.
Έτρεξε και μπήκε στην πρώτη Εκκλησία που βρήκε, χώθηκε σε μία γωνία και έκλαψε, έκλαψε, έκλαψε....
Στην επιστροφή του, η μητέρα τον ρωτά:
- Γιατί άργησες παιδί μου; Πήγες τουλάχιστον το δέμα που σε έδωσα;
- Ναι μητέρα, το πήγα. Αλλά και εσύ να μην ξεχάσεις, την υπόσχεσή σου...
- Έχεις δίκιο παιδί μου... Ζήτησέ μου τώρα, ό,τι θέλεις!
- Ετοίμασέ μου μητέρα άλλο ένα δέμα, διότι θέλω να δοκιμάσω άλλη μια φορά την ικανοποίηση, παρηγορώντας ανθρώπους φτωχούς, βασανισμένους και πεινασμένους...

Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2018

Εφημερίδα "ΔΙΨΩ" ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2018

Δ Ι Ψ Ω

Από την Ελληνορθόδοξη Κοινωνία Προσώπων «ΔΙΨΩ»

Σεπτέμβριος 2018

Για να διαβάσετε ολόκληρη την εφημερίδα ΔΙΨΩ πατήστε ΕΔΩ

Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2018

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών




Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα.

Σάββατο 20 Οκτωβρίου 2018

Ὁ πρώην ὁλόγυμνος καὶ ἀλλόφρων, εἶναι τώρα "ἱματισμένος καὶ σωφρονῶν" -π. Τιμόθεος Παπασταύρου



ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ (21 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2018)

"καὶ εὗρον καθήμενον τὸν ἄνθρωπον, ἀφ᾿ οὗ τὰ δαιμόνια ἐξεληλύθει, ἱματισμένον
καὶ σωφρονοῦντα παρὰ τοὺς πόδας τοῦ Ἰησοῦ," (Λουκ. Η' 35).

Τὸ ἱστορικὸν τῆς περικοπῆς.

Εἶναι γνωστὸ τὸ θαῦμα τοῦ Κυρίου ποὺ μᾶς περιγράφει τὸ σημερινὸν ἱερὸν Εὐαγγέλιον. Ἕνα ἀπὸ τὰ θαύματα ἐκεῖνα, τὰ ὁποῖα, πρὶν ἀπὸ κάποια χρόνια, ἐδιδάσκοντο ἐπισήμως εἰς τὰ σχολεῖα τῆς χώρας μας, ὅταν ἡ Ἑλληνοχριστιανικὴ παιδεία ἦταν σὲ κάποιο ... ἐπίπεδο! Τότε ποὺ εἰς τὰς μαθητικὰς αἰθούσας, προηγεῖτο ἡ ἐκμάθησις τοῦ Ἱεροῦ Εὐαγγελίου καὶ δευτερεύουσα θέσιν εἶχε ἡ κατὰ κόσμον κλασσικὴ λεγομένη παιδεία. Παρεμπιπτόντως ἐθίξαμεν τὴν ὡς ἄνω θλιβερὰν πραγματικότητα καὶ ἐπιστρέφοντες εἰς τὸ θέμα μας, εὐχόμεθα, ἡ ἐπιστροφὴ τῆς μορφώσεως τῶν ἑλληνοπαίδων εἰς τὰς ρίζας της, "ἔλθοι ὡς τάχιστα"! Ὁ Κύριος, λοιπόν, συναντᾷ ἕναν δαιμονιζόμενον εἰς μίαν ἀθλίαν, οἰκτρὰν καὶ ἀπερίγραπτον κατάστασιν. Ὁλόγυμνον, χωρὶς στέγην καὶ οἰκίαν, καὶ διαμένοντα εἰς τὰ ... μνήματα τῶν νεκρῶν, εἰς τὸ νεκροταφεῖον τῆς κώμης. Ἁλυσίδες κρέμμονται ἀπὸ τὰ χέρια καὶ τὰ πόδια του τὶς ὁποῖες ἔχει σπάσει μὲ τὴν δύναμη τῶν δαιμόνων καὶ οἱ ὁποῖες μαρτυροῦν τὴν ἐπικινδυνότητα τοῦ ταλαιπώρου αὐτοῦ ἀνθρώπου, ἀλλὰ καὶ τὶς προσπάθειες τῶν κατοίκων τῆς περιοχῆς, νὰ δαμάσουν καὶ συγκρατήσουν τὸν ... ἀδάμαστον! Τὰ ὑπόλοιπα ποὺ χαρακτηρίζουν τὴν ἀθλίαν αὐτὴν ἐμφάνισιν, εἶναι εὔκολον νὰ ἀντιληφθῇ καὶ ὁ πλέον κοινὸς νοῦς ...
Ὁ Κύριος, μετὰ ἀπό μικρὰν συζήτησιν μετ' αὐτοῦ (τοῦ δαίμονος), τὸν ἐπιτάσσει νὰ ἐξέλθῃ ἀπὸ τοῦ ἀνθρώπου καί, "δεχόμενος" ὁ Κύριος τὸ αἴτημα τοῦ "κατηραμμένου", τοῦ ἐπιτρέπει νὰ εἰσέλθῃ εἰς τοὺς βόσκοντας χοίρους. Εἶναι γνωστὰ τὰ ἐπακολουθήσαντα γεγονότα, - "Ἐξελθόντα δὲ τὰ δαιμόνια ἀπὸ τοῦ ἀνθρώπου εἰσῆλθον εἰς τοὺς χοίρους, καὶ ὥρμησεν ἡ ἀγέλη κατὰ τοῦ κρημνοῦ εἰς τὴν λίμνην καὶ ἀπεπνίγη. Ἰδόντες δὲ οἱ βόσκοντες τὸ γεγενημένον ἔφυγον, καὶ ἀπήγγειλαν εἰς τὴν πόλιν καὶ εἰς τοὺς ἀγρούς. Ἐξῆλθον δὲ ἰδεῖν τὸ γεγονός, καὶ ἦλθον πρὸς τὸν Ἰησοῦν" (Λουκ. Η΄ 33-35) - θὰ ἐπιμείνωμεν ὅμως εἰς τὴν νέαν πλέον ἐμφάνισιν τοῦ πρώην δαιμονιζομένου. Τὴν ἀναφέρει λεπτομερῶς τὸ Ἱερὸν Κείμενον καὶ τοῦτο σημαίνει ὅτι θὰ πρέπει νὰ προσέξωμεν ἰδιαιτέρως τὸ σημεῖον τοῦτο. Τὸ "ἀνθρωπόμορφον" ἐκεῖνο "θηρίον" ποὺ εἶδον ὁ Κύριος καὶ οἱ μαθηταί Του, τώρα πλέον στέκει παρὰ τοὺς πόδας τοῦ Ἰησοῦ, ἥρεμος καὶ σώφρων! Ὁ πρώην ὁλόγυμνος καὶ ἀλλόφρων, εἶναι τώρα "ἱματισμένος καὶ σωφρονῶν" καὶ τίποτε πλέον δὲν μαρτυρεῖ τὴν προτέραν ἀθλίαν αὐτοῦ κατάστασιν. Ἀπολαμβάνει τὴν θεραπείαν του καὶ παρακαλεῖ τὸν Σωτῆρα του "εἶναι σὺν αὐτῷ"!

"ἱμάτιον οὐκ ἐνεδιδύσκετο ... ἱματισμένον καὶ σωφρονοῦντα".

Εἶναι αἱ δύο ὄψεις τοῦ ἰδίου "νομίσματος"! Εἶναι ὁ ἄνθρωπος ποὺ εὑρίσκεται ὑπὸ τὴν κατοχὴ τοῦ δαίμονος καὶ εἶναι ὁ ἴδιος ἄνθρωπος, ἐλεύθερος καὶ "κατειλημμένος" ἀπὸ τὴν χάριν τοῦ Θεοῦ. Τὸ σημεῖον τοῦτο, ὡς ἤδη εἴπωμεν, δὲν τονίζεται καὶ δὲν καταγράφεται τυχαίως εἰς τὴν Ἁγίαν Γραφήν. Ὁ Ἴδιος ὁ Κύριος, ἄλλωστε, εἶπεν, ὅτι τίποτε δὲν ἐγράφη εἰς τὴν Ἁγίαν Γραφὴν τὸ ὁποῖον ἴσως θεωροῦμεν ἡμεῖς ... περιττὸν καί, ἀλλοίμονον εἰς ἐκεῖνον ὁ ὁποῖος θὰ προσθέσῃ ἢ θὰ ἀφαιρέσῃ τὸ ἐλάχιστον ἀπὸ τὸν Θεῖον Νόμον. Ἂς θυμηθοῦμε τὰ συγκεκριμμένα λόγια τοῦ Χριστοῦ μας: "Ἀμὴν γὰρ λέγω ὑμῖν, ἕως ἂν παρέλθῃ ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ, ἰῶτα ἓν ἢ μία κεραία οὐ μὴ παρέλθῃ ἀπὸ τοῦ νόμου ἕως ἂν πάντα γένηται. Ὅς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν· ὃς δ᾿ ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν" (Ματθ. Ε΄ 18-19).
Τονίσαμεν τὰ ἀνωτέρω, διὰ νὰ δείξωμεν τὴν σημασίαν τοῦ ἐνδύματος ἀλλὰ καὶ τῆς ἐνδύσεως τοῦ ἀνθρώπου. Ὅσον ὁ δαιμονιζόμενος εἶναι ἐξαρτώμενος τοῦ δαίμονος καὶ κινεῖται καὶ φέρεται κατὰ τὰς διαθέσεις αὐτοῦ τοῦ "ἀνθρωποκτόνου", - ὅπως τὸν ἀπεκάλεσεν ὁ ἴδιος ὁ Διδάσκαλος - εἶναι γυμνὸς καὶ δὲν ἐντρέπεται διὰ τοῦτο. Ὅταν ὅμως τὸν ἐπεσκέφθη ἡ Θεία Χάρις καὶ ἀπεξαρτήθη ἀπὸ τοὺς δαίμονας, ἐννόησε τὸ ... αὐτονόητον καὶ ἔσπευσε νὰ ἐνδυθῇ! Βεβαίως, ὅταν ὁ Θεὸς ἐδημιούργησε τὸν ἄνθρωπον, τὸν ἄφησε μὲν γυμνὸν μέσα εἰς τὸν Παράδεισον, ἀλλὰ ἐπισκιασμένον ἀπὸ τὴν Θείαν Χάριν. "καὶ ἦσαν οἱ δύο γυμνοί, ὅ τε ᾿Αδὰμ καὶ ἡ γυνὴ αὐτοῦ, καὶ οὐκ ᾐσχύνοντο" (Γεν. Β΄ 25). Ἀφ' ἧς στιγμῆς, ὅμως, παρενόμησαν καὶ παρεβίασαν τὴν Θείαν Ἐντολήν, τότε ποὺ τοὺς ἔχει ἐγκαταλείψει πλέον ἡ Θεία Χάρις, "ἔγνωσαν ὅτι γυμνοὶ ἦσαν, καὶ ἔρραψαν φύλλα συκῆς καὶ ἐποίησαν ἑαυτοῖς περιζώματα" (Γεν. Γ΄ 7). Ἀλλὰ καὶ ὅταν ἀκόμη ἦλθεν ἡ κατάρατος ἐκείνη στιγμὴ κατὰ τὴν ὁποίαν ἐκδιώκονται ἀπὸ τὸν Παράδεισον, ὁ Ἴδιος ὁ Θεός, μὴ ἀρκούμενος εἰς τὰ τῆς συκῆς φύλλα, ... "ἐποίησε ... τῷ ᾿Αδὰμ καὶ τῇ γυναικὶ αὐτοῦ χιτῶνας δερματίνους καὶ ἐνέδυσεν αὐτούς" (Γεν. Γ΄ 21).
Εἰς μίαν ἐποχὴν (τὴν σημερινὴν) κατὰ τὴν ὁποίαν, ἡ ἐντροπὴ τείνει νὰ ἐκλείψῃ ἀπὸ τὸν ἄνθρωπον καὶ ὁ λογικὸς ἄνθρωπος, "ἐν τιμῇ ὢν οὐ συνῆκε, παρασυνεβλήθη τοῖς κτήνεσι τοῖς ἀνοήτοις καὶ ὡμοιώθη αὐτοῖς" (Ψαλμ. ΜΗ΄ 13), ἡ ἐπισήμανσις αὐτὴ τὴν ὁποίαν μᾶς ὑπογραμμίζει τὸ ἱερὸν κείμενον, εἶναι καθοριστική. Εἰς μίαν ἐποχήν, ποὺ τείνουμε νὰ ξεχάσουμε τὴν διαφορὰ μεταξύ, ἠθικοῦ καὶ ἀνηθίκου, σεμνοῦ καὶ ἀσέμνου, ὁμαλοῦ καὶ ἀνωμάλου, ἀρετῆς καὶ ἁμαρτίας, ἐπιτρεπομένου καὶ ἀπαγορευομένου, ὁ Θεῖος Λόγος δείχνει τὴν ... προτίμησή του, μέσα ἀπὸ τὴν ἐπισήμανσιν τῆς συγκεκριμμένης αὐτῆς συμπεριφορᾶς τοῦ πρώην δαιμονιζομένου.
Ἀλήθεια, τί θὰ εἶχον νὰ ἀπαντήσουν, ὅλοι αὐτοὶ οἱ "κήρυκες" καὶ διαφημισταὶ τῆς σημερινῆς ἀθλίας ἐμφανίσεως, ἀνδρῶν τε καὶ γυναικῶν (κυρίως τῶν γυναικῶν);;; Πῶς δύνανται νὰ δικαιολογήσουν οἱ ἀνωτέρω ἀλλὰ καὶ οἱ ἀποδέκται καὶ ἐνδυόμενοι κατὰ τοιούτους ἐπαισχύντους τρόπους, εἰς τὴν σημερινὴν παρέμβασιν τοῦ Ἱεροῦ Εὐαγγελίου;;; Ὅταν, ἡ ἀπρέπεια καὶ ἡ γυμνότης ἔχουν εἰσέλθει μὲ θρασύτητα, ἀλλὰ καὶ ... "ἀπαιτητικῷ τῷ τρόπῳ", ἀκόμη καὶ εἰς τοὺς Ἱεροὺς Ναούς, καὶ δὲν ὑπάρχει πλέον οὔτε κἂν ὁ στοιχειώδης σεβασμὸς πρὸς τὰ "Ἅγια τῶν Ἁγίων", ποῖος νοῦς δύναται νὰ φαντασθῇ, ποία θὰ εἶναι ἡ ἐξέλιξις ὅλης αὐτῆς τῆς ἀναισχυντίας!!!
Εἴθε, ὁ μόνος Δυνατὸς Κύριος, νὰ ἐπιφέρῃ τὴν ἠθικὴν τάξιν καὶ νὰ μᾶς δώσει τήν, πρὸς ταύτην τὴν ἀρετήν, φώτισιν καὶ εὐαισθησίαν. Ἀμήν.

                                                                                                                                                
  Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

 Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν

Πέμπτη 18 Οκτωβρίου 2018

Γίνεται προσφορά, χωρίς άσκηση προσευχής;



Εκκοσμίκευση είναι, όταν εμείς οι πιστοί άνθρωποι διακονούμε σε διάφορες θέσεις της Εκκλησίας, δηλαδή κηρύττουμε, κατηχούμε, προσφέρουμε σε κοινωνικά πόστα χωρίς την άσκηση της προσευχής. Τότε να ξέρουμε ότι ΤΙΠΟΤΕ δεν κάνουμε. Όλα είναι χαμένος κόπος!!

Άγιος Αρτέμιος


« Ο Άγιος Αρτέμιος - Προστάτης των Ελλήνων Αστυνομικών
Αληθινό πρότυπο πίστεως και ζωής για τους χριστιανούς »

            Οι υπηρετούντες στα Σώματα Ασφαλείας της πατρίδος μας έχουν έντονο το θρησκευτικό τους συναίσθημα καθώς και τον σεβασμό προς τις παραδοσιακές αξίες του τόπου μας. Αυτό φαίνεται και από την πρωτοβουλία τους να υπάρχει προστάτης Άγιος στο Σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας, σαν βοηθός και σύμβολο στο δύσκολο κοινωνικό έργο που έχουν αναλάβει.
            Η μεν πρώην Ελληνική Χωροφυλακή είχε καθιερώσει (Β.Δ. 234/18-3-1967) σαν προστάτιδα την Αγία Μεγαλομάρτυρα Ειρήνη, που εορταζόταν πανηγυρικά στις 5 Μαίου σε ολόκληρη την Ελλάδα και ιδιαίτερα στον Ι.Ν. Παμμεγίστων Ταξιαρχών στη Σχολή Χωροφυλακής (Μεσογείων 96). Η δε Αστυνομία Πόλεων είχε προστάτη τον Άγιο Μεγαλομάρτυρα Μηνά, που τον τιμούσε με διάφορες θρησκευτικές εκδηλώσεις.
            Μετά την ενοποίηση των δύο Σωμάτων που έγινε με νόμο του 1984 προέκυψε θέμα καθιερώσεως νέου προστάτου αγίου, διότι για ευνόητους λόγους δεν ήταν δυνατό να ορισθεί ένας από τους προηγούμενους αγίους. Με πρόταση της Θρησκευτικής Υπηρεσίας προς το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως και την Ιερά Σύνοδο, καθιερώθηκε προστάτης Άγιος στο Σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας, ο Άγιος Μεγαλομάρτυρας Αρτέμιος, που εορτάζει στις 20 Οκτωβρίου.
            Σύμφωνα με το βίο του ο Άγιος Αρτέμιος έιχε αναλάβει την ευθύνη σαν ανώτερος αξιωματικός από τον αυτοκράτορα Μ. Κων/νο να επιβάλλει την τάξη και την ασφάλεια στους πολίτες και να εξασφαλίσει την ειρήνη και την ευνομία στο λαό. Η πρόταση αυτή έγινε δεκτή με την απόφαση της Ι. Συνόδου στις 11-2-1987 και με το Π.Δ. της 28-9-1987 που δημοσιεύθηκε στο Φ.Ε.Κ. 178/5-10-1987 τεύχος Α΄. Τα τελευταία χρόνια η 20η Οκτωβρίου εορτάζεται και σαν «Ημέρα της Αστυνομίας». Εξετάζοντας κανείς το βίο του Αγίου Αρτεμίου ευρίσκει πολλά κοινά σημεία, όχι μόνο εξωτερικά αλλά και βαθύτερα με το έργο του αστυνομικού. Πρώτα από όλα το αξίωμα του Δούκα περιελάμβανε καθήκοντα ανάλογα με εκείνα των αστυνομικών. Η θαρραλέα αντίσταση του Αγίου στις παράνομες ενέργειες του Ιουλιανού και η προάσπιση των αδικουμένων αθώων χριστιανών πολιτών γίνεται το πρότυπο σήμερα για τους αξιωματικούς και τους οπλίτες της αστυνομίας στον καθημερινό αγώνα τους και να παραμένουν πιστοί στο καθήκον, χωρίς υποχωρήσεις, συμβιβασμούς και συναλλαγές.
            Η παρουσία του Αγίου κοντά στους χριστιανούς πολίτες ενέπνεε θάρρος, εμπιστοσύνη και αίσθημα ασφαλείας. Το ίδιο ισχύει και σήμερα με την παρουσία του αστυνομικού μέσα στην ελληνική κοινωνία. Η ακεραιότητα του χαρακτήρα του Αγίου Αρτεμίου είχε σαν αποτέλεσμα να προσελκύσει πολλούς ειδωλολάτρες στην χριστιανική πίστη. Το ίδιο καλείται σήμερα να κάνει κάθε αστυνομικός σαν υπεύθυνο όργανο της πολιτείας, δίνοντας το καλό παράδειγμα και το υπόδειγμα του ολοκληρωμένου ανθρώπου. Τοιουτοτρόπως με την παρουσία του αυτή μέσα στην κοινωνία να γίνει φωτεινό πρότυπο ζωής, ώστε και τα άτομα εκείνα που βαρύνονται με παράνομη και αντικοινωνική δράση και συμπεριφορά να μεταβληθούν σε νομοταγείς και χρηστούς πολίτες.
            Σήμερα ο αστυνομικός υπηρετεί τους πολίτες αντιμετωπίζοντας πολλές δυσκολίες, κινδύνους και εμπόδια, επειδή το κακό έχει γίνει πολυπρόσωπο μέσα στην ελληνική κοινωνία. Έχει λοιπόν ανάγκη από τη βοήθεια του Θεού και την προστασία του Αγίου Αρτεμίου. Ο Αγιος Αρτέμιος αγαπούσε τους χριστιανούς και αγωνίσθηκε υπεράνθρωπα θυσιάζοντας ακόμη και τη ζωή του προκειμένου να κατακτήσουν την πνευματική τους ελευθερία και τη δυνατότητα να εκφράζουν την πίστη τους ελεύθερα. Έτσι κάθε αστυνομικός οφείλει να αγαπά το λαό που υπηρετεί, να τον διακονεί και να συμπαραστέκεται στα προβλήματά του.
            Καθήκον του είναι να περιφρουρεί τη γαλήνη, την τάξη, την ασφάλεια, την ειρήνη και την ελευθερία των πολιτών. Καθημερινά είναι ολόθερμη η προσευχή και η ικεσία μας προς το Θεό και τον προστάτη μας Άγιο Αρτέμιο (του οποίου τεμάχιο του ιερού λειψάνου του φυλάσσεται στον Ι.Ν. Παμμεγίστων Ταξιαρχών, κεντρικό ναό της ΕΛ.ΑΣ.) να προστατεύουν από κάθε κίνδυνο όλους τους ανθρώπους και ιδιαίτερα τους χιλιάδες αστυνομικούς που υπηρετούν σε ολόκληρη την Ελλάδα.



Αρχιμ. Νεκτάριος ΚΙΟΥΛΟΣ – Ταξίαρχος
Ιεροκήρυξ των Σωμάτων Ασφαλείας
Προιστάμενος της Υπηρεσίας Θρησκευτικού της Ελληνικής Αστυνομίας

Τρίτη 16 Οκτωβρίου 2018

Πώς να σε ονομάσω άνθρωπο;


Πώς να σε ονομάσω άνθρωπο;
Όταν ορμάς και χοροπηδάς σαν ταύρος
Κλωτσάς σαν γαϊδούρι
Χλιμιντρίζεις σαν άλογο όταν βλέπεις γυναίκα
Τρως σαν αρκούδα, παχαίνεις όπως το μουλάρι
Μνησικακείς όπως η καμήλα
Αρπάζεις σαν λύκος, οργίζεσαι σαν φίδι
Δαγκώνεις όπως ο σκορπιός
Φέρεσαι ύπουλα σαν αλεπού
Χύνεις δηλητήριο όπως η κόμπρα και η οχιά
Πολεμάς τα αδέρφια σου όπως ο διάβολος;
Πως μπορώ, λοιπόν να σε ονομάσω άνθρωπο
Όταν δεν βλέπω σε σένα τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης φύσης;

Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος

Ο σπόρος, ο Λόγος του Θεού - π. Τιμόθεος Παπασταύρου



ΚΥΡΙΑΚΗ  ΤΕΤΑΡΤΗ  ΛΟΥΚΑ  (14  ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ  2018)

"ὁ σπόρος ἐστὶν ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ" (Λουκ. Η΄ 11).

Ὁ σπείρων καὶ ὁ ἀγρός.

Ἕνας γεωργὸς ποὺ βγῆκε νὰ σπείρῃ τὸ χωράφι του, εἶναι ἡ εἰκόνα ποὺ μᾶς παρουσιάζει ἡ παραβολὴ τῆς σημερινῆς Εὐαγγελικῆς περικοπῆς. Ἡ προσοχή μας, ὅμως, στρέφεται περισσότερο - καὶ ἴσως ἔτσι πρέπει - στὸν ἀγρὸ καὶ κατ' ἐπέκτασιν, στὸ ἔδαφος ποὺ πέφτει ὁ κάθε σπόρος. Τέσσερις σπόρους ποὺ πέφτουν σὲ διαφορετικὸ ἔδαφος, μᾶς δείχνει ἐνδεικτικά, ὁ Θεῖος Λόγος καὶ τὰ τέσσαρα αὐτὰ ἐδάφη, δείχνουν ἀντίστοιχα τέσσερις καρδιὲς ἀνθρώπων ποὺ δέχονται τὸν σπόρο τοῦ Λόγου Τοῦ Θεοῦ. Ὅπως ὁ κάθε σπόρος τοῦ κάθε φυτοῦ, δὲν βλαστάνει ὅπουδήποτε καὶ ἂν τὸν φυτέψωμε, ἀλλὰ θέλει χῶμα συγκεκριμμένο καὶ εἰδικὴ καλλιέργεια, ἴδιες ἀπαιτήσεις ἔχει καὶ ὁ Θεῖος Λόγος. Ἂς δοῦμε λοιπόν ...
Ὁ πρῶτος σπόρος ἔπεσε ἔξω ἀπὸ τὸ χωράφι, κοντὰ στὸ δρόμο ποὺ περνοῦν οἱ ἄνθρωποι. Δὲν πέρασε ὅμως πολλὴ ὥρα καὶ οἱ περαστικοὶ τὸν κατεπάτησαν καὶ τὸν συνέθλιψαν ἀλλὰ καὶ τὰ πουλιὰ τοῦ οὐρανοῦ τὸν κατέφαγον. Ρίχνοντας ὁ γεωργός, ἕνας δεύτερος σπόρος ἔπεσεν σὲ κάποιο πετρῶδες ἔδαφος. "Ξεγελάστηκε" γιὰ λίγο καιρὸ ὁ σπόρος ἀπὸ τὸ λίγο χῶμα τοῦ βράχου καὶ τὴν κάποια ὑγρασία, "βιάστηκε" νὰ βγάλῃ ρίζα, ἀλλὰ "φυὲν ἐξηράνθη διὰ τὸ μὴ ἔχειν ἰκμάδα" (Λουκ. Η΄ 6). Ἄλλος, τρίτος σπόρος ἔπεσε ἀνάμεσα σὲ φυτρωμένα ἀγκαθωτὰ βάτα. Βέβαια, φθάνοντας στὸ ἔδαφος καὶ ρίζωσε καὶ ἄρχισε νὰ ἀναπτύσσεται. Ὄχι, ὅμως γιὰ πολύ, ἀφοῦ σὲ λίγο καιρό, "συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι ἀπέπνιξαν αὐτό" (Λουκ. Η΄ 7). Ὁ τέταρτος, ὅμως, σπόρος, κατὰ τὴν Θείαν ἀφήγησιν, ἔπεσεν "εἰς τὴν γῆν τὴν ἀγαθὴν", δηλαδὴ εἰς τὸ εὔφορον ἔδαφος. Εἰς τὸ ἔδαφος ἐκεῖνο, ποὺ θὰ ηὔχετο ὁ γεωργός, νὰ πέσουν ὅλοι οἱ σπόροι˙ καὶ φυσικά, "φυὲν ἐποίησε καρπὸν ἑκατονταπλασίονα" (Λουκ. Η΄ 8).
Πρὶν ἐπεκταθοῦμε καὶ ἴδωμεν τοὺς σπόρους, ἢ μᾶλλον, τὰς καρδίας ποὺ ἀντιστοιχοῦν εἰς καθένα ἐξ αὐτῶν, ἂς ἴδωμεν δι' ὀλίγον, τὸν γεωργόν. Ποῖος εἶναι, ἆραγε, ὁ σπείρων; Εὐκόλως ἀντιλαμβάνεται ὁ καθένας, ὅτι Ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος δίδει τὸν σπόρον δηλαδή τὸν Λόγον τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ καὶ πρῶτος ἔσπειρε καὶ σπείρει αὐτόν, εἶναι ὁ Ἴδιος ὁ Κύριος. Αὐτὸς ὁ ὁποῖος ἐσαρκώθη καὶ ἐγένετο ἄνθρωπος, "ἵνα τὸν ἄνθρωπον θεὸν ἀπεργάσηται", κατὰ τὸν Μέγα Ἀθανάσιον καὶ ὁ ὁποῖος εἰς τὰ σωτηριώδη μέσα ποὺ χρησιμοποίησε, ἦτο ἀναμφιβόλως, ὁ σωτήριος Λόγος Του καὶ ἡ ἀθάνατος Διδασκαλία Του. Μετὰ Τοῦτον, ὅμως, τὸν πρῶτον Σπορέα τοῦ Θείου Λόγου, σπορεῖς, κατὰ τὴν ἐντολήν Του, ὑπῆρξαν, οἱ Ἅγιοι καὶ Θεοφόροι Ἀπόστολοι, οἱ, μετ' αὐτούς, Πατέρες καὶ Διδάσκαλοι καὶ ἐν συνεχείᾳ, ἡ Ἁγία ἡμῶν Ἐκκλησία μετὰ τῶν Ἁγίων καὶ Οἰκουμενικῶν Συνόδων.
Καὶ ὁ μὲν σπόρος ... Ἅγιος καὶ οἱ Σπορεῖς ... Ἅγιοι! Τὸ ἔδαφος ὅμως; Αἱ καρδίαι τῶν ἀνθρώπων, δηλαδή, ἐφάνησαν ἀντάξιαι τοῦ Σπείροντος ἀλλὰ καὶ τοῦ Σπόρου; Κατὰ τὴν Εὐαγγελικὴν περικοπήν, τὸ μεγαλύτερον ποσοστὸν τῶν καρδιῶν τῶν ἀνθρώπων, δὲν ἀπεδείχθησαν κατάλληλοι διὰ τὴν εὐδοκίμησιν τοῦ Θείου Λόγου καὶ φυσικὰ ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ ... ἐξηράνθη! Εἶναι βαρεία αὐτὴ ἡ λέξις, ἀλλὰ δὲν ἀφορᾷ εἰς τὴν ἀνικανότητα τοῦ Λόγου, ἀλλὰ εἰς τὴν δεκτικότητα τῆς κάθε καρδιᾶς. Ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ, εἶναι ὁ Ἴδιος ὁ παντοδύναμος Κύριος˙ ὅταν, ὅμως, ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἀκατάλληλος νὰ τὸν δεχθῇ, τότε συμβαίνει ἐκεῖνο ποὺ λέγει ὁ Ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν εἰς τοὺς Κορινθίους, ἀναφερόμενος εἰς τὴν Θ. Κοινωνίαν˙ "ὁ γὰρ ἐσθίων καὶ πίνων ἀναξίως κρῖμα ἑαυτῷ ἐσθίει καὶ πίνει, μὴ διακρίνων τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου. Διὰ τοῦτο ἐν ὑμῖν πολλοὶ ἀσθενεῖς καὶ ἄρρωστοι καὶ κοιμῶνται ἱκανοί" (Α΄ Κορ. ΙΑ΄ 29-30). Ποῖος τολμᾷ νὰ ἀμφισβητήσῃ τὴν ἀξίαν τῆς Θείας Κοινωνίας, τὴν ἀξίαν αὐτοῦ τοῦ Παναχράντου καὶ Πανακηράτου Σώματος καὶ Αἵματος τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ; Καὶ ὅμως ... ! Εἰς τοὺς ἀναξίως προσερχομένους καὶ μεταλαμβάνοντας, ὁ ἄρτος καὶ ὁ οἶνος, ἀντὶ Σώματος καὶ  Αἵματος τοῦ Δεσπότου, γίνεται "ἄνθραξ τοὺς ἀναξίους φλέγων"! Κάτι ἀντίστοιχον συμβαίνει καὶ εἰς τὴν περίπτωσιν τοῦ Σπόρου. Ὁ Σπόρος τοῦ Θείου Λόγου, γίνεται ἀνενεργός, διότι ἡ καρδία δὲν εἶναι ἀξία καὶ κατάλληλος διὰ τὴν αὔξησιν καὶ ἀπόδοσίν του.

Ἡ τετάρτη περίπτωσις.

Ἂς μείνωμεν, ὅμως, καὶ ἂς ἐρευνήσωμεν τὴν τετάρτην περίπτωσιν, δηλαδή, τὴν καρδίαν ἐκείνη εἰς τὴν ὁποίαν εὐδοκιμεῖ ἡ Θεία διδασκαλία. Ποῖος δὲν θὰ ἤθελε νὰ συγκαταριθμῇται ἡ καρδία του, μετὰ τούτων τῶν ἐκλεκτῶν καὶ εὐγενῶν καρδιῶν; Ἀκόμη καὶ ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι προτιμοῦν καὶ ἐπιλέγουν νὰ ἀνήκουν εἰς τὰς ἄλλας τρεῖς ἀρνητικὰς κατηγορίας, ἀκόμη καὶ ἐκεῖνοι, λέγω, δὲν εἶναι δυνατὸν, παρὰ νὰ θέλγονται καὶ νὰ εὔχονται, κάποια στιγμὴ νὰ ἀξιωθοῦν αὐτῆς τῆς εὐλογίας, τῆς καλλιεργείας δηλαδή, τοῦ Θείου Λόγου! Ὅμως, ἂς δοῦμε, πῶς ὁ Ἴδιος ὁ Κύριος, ἑρμηνεύει τὴν τετάρτην αὐτὴν περίπτωσιν. "οὗτοί εἰσιν οἵτινες ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ ἀκούσαντες τὸν λόγον κατέχουσι καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ" (Λουκ. Η΄ 15).
Δύο εἶναι τὰ σημεῖα στὰ ὁποῖα θὰ πρέπῃ νὰ σταθοῦμε καὶ νὰ συλλογισθοῦμε, εἰς τὴν συγκεκριμμένην ἑρμηνείαν. Τὸ πρῶτον εἶναι, ἡ "κατοχὴ καὶ καρποφορία". Ἐδῶ ἔγκειται ἡ διαφορὰ μὲ τὰς ἄλλας τρεῖς περιπτώσεις. Στὶς δύο αὐτὲς λέξεις βλέπει κανείς, τὴν ἀγάπην καὶ τὸν πόθον, ἀλλὰ καὶ τὴν ἐκτίμησιν ποὺ ἀπαιτεῖται. Δὲν φθάνει νὰ ἀκούομεν τὸ Λόγον τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ νὰ τὸν ἀγαπήσωμεν, νὰ τὸν προστατεύσωμεν καὶ νὰ τὸν καλλιεργήσωμεν μὲ πολλὴν ἐπιμέλειαν. Ἀντίστοιχος δὲν εἶναι, ἆραγε, καὶ ἡ μέριμνα τοῦ κάθε γεωργοῦ διὰ τὸν σπόρον ποὺ σπείρει; Ἂν δὲν ὑπάρχῃ ἀγάπη, δὲν θὰ ὑπάρξῃ οὔτε ἐκτίμησις καὶ οὔτε πολὺ περισσότερον, καλλιέργεια καὶ καρποφορία.
Τὸ δεύτερον, ὅμως, σημεῖον εἶναι ἀκόμη σοβαρότερον καὶ οὐσιαστικότερον καὶ τοῦτο εἶναι ἡ "ὑπομονή". Λέγει δέ τοῦτο ὁ Κύριος καὶ θέτει ὡς βασικὴν προϋπόθεσιν τῆς καρποφορίας, τὴν συγκεκριμμένην ἀρετήν, διότι, ὄντως, ὅλος ὁ Θεῖος Νόμος προκειμένου νὰ γίνῃ βίωμα εἰς τὸν κάθε ἀγωνιστὴν χριστιανόν, θὰ πρέπῃ οὗτος νὰ ὑπομένῃ καὶ νὰ ἐπιμένῃ. Εἶναι ἀκριβῶς τὸ ἀντίστοιχον μὲ τὴν ὑπομονὴν καὶ ἐπιμονὴν τοῦ γεωργοῦ, ὁ ὁποῖος ἀναμένει τὴν βλάστησιν καὶ καρποφορίαν καὶ συγκομιδήν, ἀρκετοὺς μήνας καὶ διατηρεῖ τὴν βεβαιότητα τῆς ἐπιτυχίας. Ὄχι δέ μόνον ὁ γεωργός, ἀλλὰ καὶ κάθε ἄνθρωπος, οἵανδήποτε προσπάθειαν καταβάλει εἰς τὴν ζωήν του καὶ εἰς κάθε κοσμικὴν του ἐπιδίωξιν, ὀφείλει νὰ ὑπομένῃ. Μίαν ὑπομονήν, ποὺ ἄλλοτε ἐπιβάλει τὸν πόνον, - ψυχικὸν καὶ σωματικόν - ἄλλοτε τὰ ὀγκώδη ἔξοδα καὶ ἀλλοτε τοὺς ἐξευτελισμοὺς καὶ τὶς ταπεινώσεις.
Ἂν γιὰ ὅλα τὰ ἀνωτέρω, προτιθέμεθα καὶ εἴμεθα δεκτικοὶ εἰς κάθε θυσίαν, πόσον θὰ πρέπῃ νὰ μάθουμε εἰς τὴν ὑπομονὴν καὶ ταπείνωσιν, προκειμένου περὶ τῆς Θείας Διδασκαλίας !!!

                                                                                                      Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

                                                                                                 Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν    











ΛΟΥΚ. Η΄ 5-15
5 ξλθεν σπερων το σπεραι τν σπρον ατο. κα ν τ σπερειν ατν μν πεσε παρ τν δν, κα κατεπατθη, κα τ πετειν το ορανο κατφαγεν ατ·
6 κα τερον πεσεν π τν πτραν, κα φυν ξηρνθη δι τ μ χειν κμδα·
7 κα τερον πεσεν ν μσ τν κανθν, κα συμφυεσαι α κανθαι ππνιξαν ατ.
8 Κα τερον πεσεν ες τν γν τν γαθν, κα φυν ποησε καρπν κατονταπλασονα. Τατα λγων φνει· χων τα κοειν κουτω.
9 πηρτων δ ατν ο μαθητα ατο λγοντες· τς εη παραβολ ατη.
10 δ επεν· μν δδοται γνναι τ μυστρια τς βασιλεας το Θεο, τος δ λοιπος ν παραβολας, να βλποντες μ βλπωσι κα κοοντες μ συνισιν.
11 στι δ ατη παραβολ· σπρος στν λγος το Θεο·
12 ο δ παρ τν δν εσιν ο κοσαντες, ετα ρχεται διβολος κα αρει τν λγον π τς καρδας ατν, να μ πιστεσαντες σωθσιν.
13 Ο δ π τς πτρας ο ταν κοσωσι, μετ χαρς δχονται τν λγον, κα οτοι ρζαν οκ χουσιν, ο πρς καιρν πιστεουσι κα ν καιρ πειρασμο φστανται.
14 Τ δ ες τς κνθας πεσν, οτο εσιν ο κοσαντες, κα π μεριμνν κα πλοτου κα δονν το βου πορευμενοι συμπνγονται κα ο τελεσφοροσι.
15 Τ δ ν τ καλ γ, οτο εσιν οτινες ν καρδίᾳ καλ κα γαθ κοσαντες τν λγον κατχουσι κα καρποφοροσιν ν πομον.