Τρίτη 1 Μαρτίου 2022
Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 2022
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Εφημερίδα "ΔΙΨΩ" ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2021
Δ Ι Ψ Ω
Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2022
«Ἐν τῇ ὑπομονῇ ὑμῶν κτήσασθε τὰς ψυχὰς ὑμῶν» - π. Τιμόθεος Παπασταύρου
ΚΥΡΙΑΚΗ ΔΕΚΑΤΗ ΕΒΔΟΜΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (6 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2022)
«Ὁ δὲ οὐκ ἀπεκρίθη αὐτῇ λόγον» (Ματθ. ΙΕ΄ 23)
Τὸ περιστατικόν.
Ὁ Κύριος περιέρχεται τὰς πόλεις καὶ τὰς κώμας τῶν Ἱεροσολύμων καὶ ὅλης τῆς, πέριξ αὐτῶν, εὑρυτέρας περιοχῆς, διδάσκων καὶ … «εὐεργετῶν καὶ ἰώμενος»! Εὑρισκόμενος εἰς τὰ μέρη … «Τύρου καὶ Σιδῶνος», ἔρχεται πρὸς Αὐτόν, μία γυνὴ Χαναναία, κραυγάζουσα καὶ ζητοῦσα τὴν θεραπεία τῆς θυγατρός της, ἡ ὁποία ἐβασανίζετο ὑπὸ φοβεροῦ καὶ σκληροῦ δαιμονίου! Ὁ Κύριος τὴν ἀντιμετωπίζει μὲ μίαν στᾶσιν, φαινομενικῶς, ἀδιάφορον καὶ ψυχράν, καὶ γενικῶς ἀσυνήθη καὶ ἀσύμμετρον πρὸς τὴν συνήθη φιλάνθρωπον καὶ φιλεύσπλαγχνον συμπεριφοράν Του! Ὅσον ἐκείνη κραυγάζει καὶ κλαίει καὶ προσπαθεῖ νὰ «τραβήξει» τὴν προσοχήν Του, τόσον ὁ Κύριος «δείχνει» ἀδιάφορος καὶ ψυχρὸς εἰς τὰς παρακλήσεις της!
Τοιαύτη ἦτο ἡ … «ἐνόχλησις» τὴν ὁποία ἐδημιούργει ἡ θορυβώδης συμπεριφορὰ τῆς Χαναναίας, ἀλλὰ καὶ τόσον «ἀδιάφορος» ἡ ἀντίδρασις τοῦ Κυρίου, … ὥστε, οἱ μαθηταί Του νὰ παρέμβωσι καὶ νὰ τοῦ ὑποδείξωσι τὸ … αὐτονόητον! «Ἀπόλυσον αὐτήν, ὅτι κράζει ὄπισθεν ἡμῶν»! «Ἢ δῶσε της αὐτὸ ποὺ ζητᾷ, ἢ διῶξέ τη διότι μᾶς ἐνοχλεῖ μὲ τὰς κραυγάς της»! Ὁ Διδάσκαλος, ὅμως, ἀντιθέτως, «σκληρύνει» - θὰ ἐλέγωμεν, - τὴν στᾶσιν του ἔναντι τῆς ταλαιπώρου ἐκείνης γυναικός! Ἀπαντᾷ εἰς τὴν ὑπόδειξιν τῶν μαθητῶν Του διὰ μιᾶς φράσεως ἥτις … ἀποδυναμώνει ἀκόμη καὶ τὴν ἐλαχίστην ἐλπίδα ποὺ ἔτρεφε μέσα της ἡ βασανιζομένη ἐκείνη … μήτηρ! «Οὐκ ἀπεστάλην εἰ μὴ εἰς τὰ πρόβατα τὰ ἀπολωλότα οἴκου Ἰσραήλ»! Ἐκείνη, ὅμως, ἐπιμένει …! Δὲν θέλει νὰ … συμβιβασθῇ μὲ τὴν ἰδέαν, ὅτι δὲν πρόκειται νὰ λάβῃ ἀπὸ τὸν Εὐεργέτην, τὸ ἔλεος καὶ τὴν ἀγάπην Του!
Διὰ τοῦτο, … καὶ συνεχίζει νὰ παρακαλῇ καὶ νὰ ἱκετεύῃ! Διὰ τρίτην, ὅμως, φοράν, ὁ Κύριος, δοκιμάζει τὴν πίστιν της! Προσποιούμενος ὅτι ἀρνεῖται νὰ βοηθήσῃ καὶ νὰ συνεχίσῃ νὰ ἀκούῃ τὰς ἐκκλήσεις καὶ παρακλήσεις της, λέγει πρὸς αὐτήν: «Οὐκ ἔστι καλὸν λαβεῖν τὸν ἄρτον τῶν τέκνων καὶ βαλεῖν τοῖς κυναρίοις»! Καὶ ἐνῶ οἱ … πάντες θὰ ἐπερίμενον ὅτι ἡ γυναῖκα θὰ ἀπεχώρῃ ἀπογοητευμένη, … αὕτη ἐπιμένει, καὶ ταπεινοῦσα ἑαυτήν, ζητεῖ παρὰ τοῦ … Ἐλεήμονος, μόνον ὀλίγα ψιχία τοῦ Θείου ἐλέους, τὰ … πίπτοντα ἀπὸ τῆς τραπέζης καὶ προοριζόμενα διὰ τὰ … κυνάρια! Ἀλλὰ τότε … ἀκούεται ἡ φωνὴ τοῦ Ἐλεήμονος καὶ φιλευσπλάχνου Κυρίου, ἥτις ἐπαινεῖ διὰ λόγων μοναδικῶν καὶ ὑπερόχων, τὴν πιστὴν ἐκείνην Χαναναίαν! «Ὦ γύναι, μεγάλη σου ἡ πίστις! γενηθήτω σοι ὡς θέλεις»!
Καὶ πῶς ἦτο δυνατὸν νὰ μὴν «ὑποχωρήσῃ» ὁ Κύριος πρὸ τῆς τοιαύτης πίστεως; Πῶς ἦτο δυνατὸν νὰ μὴν σπεύσῃ ὁ … Ἐλεήμων, καὶ νὰ ἐκπληρώσῃ τὸ αἴτημα τῆς ἐκλιπαρούσης Χαναναίας; Ἐκεῖνος εἶπεν, «αἰτεῖτε, καὶ δοθήσεται ὑμῖν, ζητεῖτε, καὶ εὑρήσετε, κρούετε, καὶ ἀνοιγήσεται ὑμῖν· πᾶς γὰρ ὁ αἰτῶν λαμβάνει καὶ ὁ ζητῶν εὑρίσκει καὶ τῷ κρούοντι ἀνοιγήσεται» (Ματθ. Ζ΄ 7). Πῶς ἦτο δυνατὸν νὰ ἀθετήσῃ τὴν ὑπόσχεσίν Του; Ὅμως ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον θὰ πρέπῃ νὰ ὑπογραμμίσωμεν εἶναι τὸ … «γενηθήτω σοι ὡς θέλεις»! Μὲ τὴν τοιαύτην πίστιν καὶ ὑπομονὴν καὶ ἐπιμονήν, θὰ γίνῃ ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον … ζητοῦμε! «Πάντα ὅσα ἐὰν αἰτήσητε ἐν τῇ προσευχῇ πιστεύοντες, λήψεσθε» (Ματθ. ΚΑ΄ 22)!
Ἡ ἀνταπόκρισις τοῦ Θεοῦ εἰς τὰς προσευχάς μας!
Εἶναι ἀλήθεια, φίλοι μου ἀναγνῶσται, ὅτι ὁ Κύριος, μᾶς … «ἔχει δώσει πολὺ ἀέρα»! Διότι, δὲν εἶναι … «μικρὸ πρᾶγμα», νὰ ὁμιλῇ ὁ ἄνθρωπος πρὸς τὸν Θεόν …! Δὲν εἶναι … αὐτονόητον νὰ ἀπαιτοῦμε ἀπὸ τὸν Ὕψιστον καὶ τέλειον Κύριον, ἡμεῖς οἱ ἁμαρτωλοὶ καὶ ἀνάξιοι καὶ εὐτελεῖς, … καὶ ὁ Κύριος νὰ σπεύδῃ νὰ ἐκπληρώσῃ τὰ αἰτήματά μας! Πολλοὶ ἐξετράπησαν καὶ … ἐπλανήθησαν, διότι παρερμήνευσαν τὴν ταπείνωσιν ταύτην καὶ Θείαν συγκατάβασιν! Ἄλλοι, ὅμως, ἐξετίμησαν τὴν Θείαν Ἀγάπην καὶ τὴν ἀγαθότητα τοῦ Κυρίου καὶ «ἐγεύθησαν» καὶ «ἐγλυκάνθησαν» ἐκ τῶν Θείων ἐπεμβάσεων καὶ ἐνεργειῶν! Ἐκεῖνοι ποὺ ἐπλανήθησαν, ἐθεώρησαν ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι … «τοῦ χεριοῦ τους», καὶ ὡμίλησαν πρὸς Αὐτόν, καὶ ἐζήτησαν, … κατὰ τρόπον ἀπαράδεκτον καὶ βλάσφημον! Εἶναι ἐκεῖνοι ποὺ … ζητοῦσι καὶ ἀπαιτοῦσι, χωρὶς τὴν οἷανδήποτε εὐλάβειαν καὶ σεμνότητα καὶ αὐτογνωσίαν! Εἶναι ἐκεῖνοι οἵτινες θεωροῦσι ὅτι … προηγοῦνται τοῦ Κυρίου καὶ ὁμιλοῦσι κατ’ ἐξουσιαστικὸν τρόπον πρὸς Αὐτόν!
Εἰς τὴν περίπτωσιν τῆς Χαναναίας, ὁ Κύριος μᾶς ἀποκαλύπτει τὸν τρόπον διὰ τοῦ ὁποίου ἀκούει τὰς προσευχὰς καὶ δεήσεις ἡμῶν! Ἀκούει μέν, ἀλλὰ προσποιεῖται ὅτι … δὲν ἀκούει! Συγκινεῖται ἀπὸ τὴν ἐπιμονὴν τοῦ προσευχομένου, ἀλλὰ δείχνει ἀδιάφορος, πολλάκις, καὶ παγερός! Θέλει καὶ γλυκαίνεται εἰς τὰ δάκρυα καὶ τὰς ἐκκλήσεις, ἀλλὰ μᾶς δοκιμάζει μὲ τὴν … φαινομένην ἀπόρριψίν μας! Τοῦτο δε, ὀφείλομεν νὰ τὸ γνωρίζωμεν ἐφ’ ὅσον πολλάκις καὶ ἡμεῖς κινούμεθα κατὰ τὸν ἴδιον τρόπον! Ὅταν θέλομεν νὰ διαπιστώσωμεν τὴν εἰλικρινῆ διάθεσιν τῶν ἄλλων ἀπέναντί μας, τότε καὶ καθυστεροῦμε, καὶ δοκιμάζομεν, καὶ ἀμφισβητοῦμεν …! Ἀκόμη καὶ ἡ μητέρα, χαίρεται, συχνάκις, νὰ ἀφήνῃ τὸ βρέφος της νὰ κλαίῃ εἰς τὴν «κούνια» του καὶ νὰ τὴν ἀναζητῇ - ὡς λέγῃ ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος, - καὶ καθυστερεῖ σκοπίμως νὰ παρουσιασθῇ ἐνώπιόν του, διὰ νὰ «ἀπολαμβάνῃ» τὴν ἀγωνίαν καὶ ἀναζήτησιν τοῦ τέκνου της!
Καὶ ἐὰν ἡμεῖς, κινούμεθα καὶ ἐνεργοῦμεν διὰ τοιούτων τρόπων, πόσῳ μᾶλλον ὁ Κύριος ὅστις, - καὶ εἶναι βέβαιον τοῦτο, - θὰ δώσῃ εἰς τοὺς προστρέχοντας πρὸς Αὐτόν, τὰς Θείας εὐεργεσίας Του! Εἶναι γνωστὴ εἰς ὅλους ἡ παραβολὴ ἐκείνη τὴν ὁποίαν εἶπε, προκειμένου νὰ ὑπογραμμίσῃ καὶ τὴν … καθυστέρησιν διὰ τῆς ὁποίας ἐνεργεῖ, ἀλλὰ καὶ τὴν ὑπομονὴν τὴν ὁποίαν θὰ πρέπῃ νὰ διαθέτωμεν! Εἶναι ἡ παραβολὴ τοῦ «ἀδίκου κριτοῦ» ὅστις, «οὐκ ἠθέλησεν ἐπὶ χρόνον» (Λουκ. ΙΗ΄ 4) νὰ ἀποδώσῃ τὸ δίκαιον εἰς τὴν προστρέχουσαν, πρὸς αὐτόν, χήραν, καὶ τὴν ὁποίαν ἐν τέλει ἐδικαίωσε, χάριν τῆς ὑπομονῆς καὶ ἐπιμονῆς αὐτῆς!
«Ἐν τῇ ὑπομονῇ ὑμῶν κτήσασθε τὰς ψυχὰς ὑμῶν» (Λουκ. ΚΑ΄ 19).
Εἰς τὴν περίπτωσιν τῆς Χαναναίας, θαυμάζομεν, ὄχι τόσον τήν, ἐκ τοῦ μακρόθεν, θεραπείαν τῆς δαιμονιζομένης θυγατρὸς αὐτῆς, οὔτε ἀσφαλῶς τὴν Θείαν Δύναμιν, πρὸ τῆς ὁποίας τὰ πάντα … ἀδυνατοῦσι! Θαυμάζομεν τὴν πίστιν, τὴν ἐπιμονήν, ἀλλὰ καὶ ὑπομονὴν τῆς γυναικὸς ταύτης, αἵτινες – κατὰ τὸν Λόγον τοῦ Κυρίου, - ὑπῆρξαν μοναδικαὶ καὶ ὑποδειγματικαί! Οὐδόλως ὑπεχώρησεν εἰς τὰς Θείας … «ἀρνήσεις», οὐδόλως ἐκάμφθη καὶ ἀπηλπίσθη, οὐδόλως ἐθεώρησεν ἑαυτὴν ἠδικημένην, ὅταν ὁ Κύριος, ὡς ἐθνικήν, τὴν παρωμοίασεν ὡς … «κυνάριον»! Τὰ τοιαῦτα θαυμαστὰ χαρακτηριστικά, ἂς ἐπιδιώκωμεν νὰ χαρακτηρίζωσι καὶ τὰς ἰδικάς μας παρακλήσεις πρὸς τὸν Κύριον, καὶ ἂς εἴμεθα βέβαιοι, ὅτι ἡ Ἀγάπη τοῦ Κυρίου δὲν πρόκειται νὰ μᾶς … ἀγνοήσῃ!
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2022
Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 2022
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 2022
Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2022
Τατσόπουλου... το ανάγνωσμα!
Γράφει ο Ανδρέας Λουδάρος δημοσιογράφος εκκλησιαστικός συντάκτης
Για μια ακόμη φορά στον τόπο που γέννησε το «μέτρον άριστον» αλλά μετατράπηκε στη χώρα «που ανθεί φαιδρά πορτοκαλέα», πιάσαμε ξανά την συζήτηση για το τι είναι προοδευτικό και τι σκοταδιστικό, για το αν η πίστη αποβλακώνει, για το αν χωρά στην κουλτούρα μιας σύγχρονης δυτικής κοινωνίας η θρησκεία… και άλλα παρόμοια.
Μετά τον διάσημο εκδότη της δεκαετίας του 90 που επαίρεται για το κατόρθωμα του να «ξεβλαχέψει» την ελληνική κοινωνία έχουμε διάφορους «αφυπνιστές» όπως ο κ. Πέτρος Τατσόπουλος που παλεύει να μας σώσει από την αποβλάκωση.
Έχοντας προφανώς διαπιστώσει πως το πρόγραμμα που προβάλλεται στην ελληνική τηλεόραση είναι επιπέδου που αναβιβάζει τα ήθη, εξυψώνει το πνεύμα και προάγει την κριτική σκέψη, ο γνωστός συγγραφέας και άλλοτε βουλευτής εντόπισε την μοναδική παραφωνία στην σειρά που μεταφέρει στην μικρή οθόνη την ζωή ενός αγίου της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
«Αποβλάκωση» ήταν «διάγνωση» του κ. Τατσόπουλου.
Κι αίφνης οι καρύδες του «Survivor», τα νυφικά του «The Bachelor» κι οι κάμερες του «Big Brother» ξεφύσησαν από ανακούφιση γιατί επιτέλους κάποιος, έστω κι αυτός ο ένας, εκπρόσωπος της πνευματικής μας κοινότητας βγήκε να πει αυτό που κανείς άλλος δεν τολμούσε… η πίστη αποβλακώνει.
Αυτό που επικαλούνται συνήθως οι ακόλουθοι αυτής της ιδεολογίας που πρεσβεύει ο κ. Τατσόπουλος, γιατί προφανώς και δεν είναι ο μόνος, είναι πως στις σύγχρονες κοινωνίες, το κράτος πορεύεται μακράν της Εκκλησίας και από κάθε μορφή θρησκευτικότητας, η δημόσια σφαίρα είναι απελευθερωμένη από θρησκευτικές δοξασίες και η πίστη είναι μια καθαρά ιδιωτική υπόθεση την οποία οι πολίτες μπορούν ελεύθερα να εκφράζουν στα σπίτια τους, ή «μαντρωμένοι» στους τόπους προσευχής, χωρίς να ενοχλούν την υπόλοιπη προοδευτική κοινωνία.
Αναζητώντας λοιπόν να βρω μια τέτοια κοινωνία, ο νους μου ταξίδεψε μέχρι την μακρινή Αυστραλία. Μια χώρα χωρίς επικρατούσα θρησκεία, χωρίς επίσημη Εκκλησία, χωρίς το δικό μας «μεσαιωνικό» Σύνταγμα. Μια χώρα χαρά… ανθρώπου.
Θα έγραφα χαρά Θεού αλλά δεν θα ήθελα να με πουν αποβλακωμένο… καταλαβαίνετε.
Σε αυτήν λοιπόν, την πραγματικά προοδευτική χώρα, πριν από μια εβδομάδα το σύνολο των πολιτειακών και πολιτικών αρχών, δηλαδή, το Κοινοβούλιο, ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση, εκπρόσωποι της Γερουσίας και εκπρόσωποι των σημαντικότερων φορέων, ξέρετε τι έκαναν; Πήγαν σε μια Εκκλησία. Στον ελληνικό ορθόδοξο ναό του Άη Νικόλα στη Καμπέρα. Στάθηκαν κάτω από τον τρούλο της Εκκλησίας και ο Έλληνας Ορθόδοξος Αρχιεπίσκοπος Μακάριος έψαλλε ειδική τελετή και κήρυξε την έναρξη των εργασιών της Ομοσπονδιακής Βουλής.
Δεν πήγε ο Αρχιεπίσκοπος στη Βουλή, όπως γίνεται στην Ελλάδα αλλά η Βουλή πήγε στην Εκκλησία. Και ξέρετε τι είναι το πιο ωραίο; Αυτό δεν συμβαίνει χρόνια ώστε να πούμε πως είναι ένα έθιμο ή μια παράδοση, όπως εδώ καλή ώρα, και δεν μπορούν να την σταματήσουν. Αυτό που συνέβη την προηγούμενη εβδομάδα στην Αυστραλία, αυτό το εξόχως τιμητικό όχι μόνο για την Ορθόδοξη Εκκλησία αλλά και για το σύνολο του Ελληνισμού στην πατρίδα αλλά και σε κάθε πατρίδα του εξωτερικού, συνέβη εφέτος για πρώτη φορά. Το έτος 2022!
Δοκιμάστε να το κάνετε εικόνα και φανταστείτε τι θα έλεγαν οι «προοδευτικές» δυνάμεις του τόπου μας, αν στην Ελλάδα δεν πήγαινε ο Αρχιεπίσκοπος στη Βουλή αλλά πήγαινε η Βουλή στη Μητρόπολη Αθηνών για να ευλογήσει η Εκκλησία την έναρξη των εργασιών της.
Φανταστείτε το προεδρείο της Βουλής, τον Πρωθυπουργό, την Κυβέρνηση και τους Βουλευτές να ίστανται απέναντι από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο όπως οι Αυστραλοί ομόλογοι τους στάθηκαν απέναντι από τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο για να συμμετάσχουν στην τελετή και να ακούσουν τον πανηγυρικό λόγο.
Η Μεταπολίτευση μπροστά στον πανικό της «προόδου» θα θύμιζε περίπατο στον εθνικό κήπο την άνοιξη.
Αλλά γιατί το έκαναν αυτό στην Αυστραλία; Εκεί δεν έχουν κάποιον να τους μάθει τι σημαίνει πρόοδος; Κάποιον να τους ξεβλαχέψει; Να τους μάθει τι είναι φως και τι σκοτάδι; Να τους σώσει από την αποβλάκωση τέλος πάντων!
Πολύ απλά, οι άνθρωποι εκεί, στην άλλη άκρη του ταλαίπωρου πλανήτη μας δεν έχουν τέτοια ανάγκη. Ξέρουν ότι η πρόοδος δεν είναι η απαξίωση και το «σνομπάρισμα» του άλλου. Δεν είναι η αποκαθήλωση των συμβόλων και των παραδόσεων που επί αιώνες και γενεές επί γενεών σφυρηλατεί και διαμορφώνει την ταυτότητα του κάθε λαού.
Ανάμεσα στους Αυστραλούς αξιωματούχους που στάθηκαν με σεβασμό απέναντι από τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο, υπήρχαν σίγουρα πολλοί χριστιανοί άλλων δογμάτων, γιατί στην Αυστραλία δεν είμαστε η πλειονότητα όπως εδώ. Υπήρχαν και ακόλουθοι άλλων θρησκειών αλλά και μη θρησκευόμενοι. Η διαφορά τους με τους εδώ κατ’ επάγγελμα προοδευτικούς είναι πως ξέρουν τι σημαίνει πραγματική πρόοδος και το βιώνουν.
Γιατί η άλλη ονομασία της προόδου ειναι ο σεβασμός.
Αν θέλουμε λοιπόν να μιλήσουμε για πρόοδο και στη χώρα μας ας ευχηθούμε μετά τους χριστιανούς που έμαθαν να ζουν αρμονικά με ανθρώπους όπως ο κ. Τατσόπουλος να μάθει και ο κ. Τατσόπουλος να ζει αρμονικά με τους χριστιανούς. Να αποδεχτεί κι εν τέλει να ανεχτεί την ύπαρξη τους. Πόσο δύσκολο μπορεί να είναι πια;
Κι αν θέλει να τον βοηθήσουμε κι εμείς σε αυτήν την αναζήτηση του να του αγοράσουμε ένα εισιτήριο να πάει στον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο να του εξηγήσει τι εστι τελικά πραγματική πρόοδος.
Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2022
Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2022
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου 2022
Το "σκότος" του κόσμου - π. Τιμόθεος Παπασταύρου
ΚΥΡΙΑΚΗ ΔΕΚΑΤΗ ΠΕΜΠΤΗ ΛΟΥΚΑ (30 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2022, ΤΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ)
«Ὑμεῖς ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου»
Τὸ Φῶς.
Ἕνα ἀπὸ τὰ μεγαλύτερα ὑλικὰ «δῶρα» τοῦ Κυρίου εἰς τὸν ἄνθρωπον, εἶναι, φίλοι μου ἀναγνῶσται, τὸ φῶς! Εἶναι ἡ αἴσθησις τῆς ὁράσεως, διὰ τῆς ὁποίας ἔχομεν τὴν ἀπόλυτον, σχεδόν, γνῶσιν, διὰ τὸν κόσμον εἰς τὸν ὁποῖον κινούμεθα καὶ ὁ ὁποῖος μᾶς περιβάλει! Εἶναι οἱ ὀφθαλμοί μας, οἱ ὁποῖοι, εὐφυέστατα χαρακτηρίζονται ἀπὸ τοὺς Ἁγίους Πατέρας, ὡς … ἡ «βασιλικὴ αἴσθησις», ἐφ’ ὅσον ἅπαντες δυνάμεθα νὰ μαρτυρήσωμεν διὰ τὴν ἀξίαν τούτων! Κυρίως, ὅμως, διὰ τὴν ἀξίαν τῆς ὁράσεως, δύνανται νὰ ὁμιλήσωσιν ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι ἐστερήθησαν τοῦ ὑψίστου τούτου ἀγαθοῦ καὶ … εἴτε «ἐκ γενετῆς», εἴτε ἐξ ἄλλης ἐξωγενοῦς τινος αἰτίας, ζῶσι τὴν παροῦσαν ζωήν, … εἰς τὸ … αἰσθητὸν καὶ φυσικὸν σκότος!
Τὸ φῶς, εἶναι τὸ πρῶτον ἐκ τῶν δημιουργημάτων τοῦ Θεοῦ κατὰ τὴν πρώτην ἡμέραν τῆς δημιουργίας! Εἶναι τὸ πρῶτον ἐκεῖνο δημιούργημα τὸ ὁποῖον ἐποίησεν ὁ Κύριος διὰ τοῦ Παντοδυνάμου Λόγου Του καὶ τὸ ὁποῖον, - ὡς ὑπογραμμίζει τὸ ἱερὸν βιβλίον τῆς Γενέσεως, - «εἶδεν ὁ Θεὸς … ὅτι καλόν» (Γεν. Α΄ 4). Τοῦτο, βεβαίως, εἶναι φυσικόν, … ἐφ’ ὅσον εἶναι ἔργον τοῦ … ἰδίου τοῦ Θεοῦ! Ὅμως ἡ τελεία καὶ ἀλάνθαστος κρίσις τοῦ Δημιουργοῦ, χαρακτηρίζει … τὸ φῶς, «καλόν», καὶ τοῦτο ἴσως ἀκούεται … περιττὴ προσθήκη, ὅμως τοιαῦται προσθῆκαι καὶ ἐπαναλήψεις εἰς τὰ ἱερὰ κείμενα, οὐχὶ μόνον δὲν εἶναι … περιτταί, ἀλλὰ ἀπαιτοῦνται, ἵνα τονίζωσιν εἰς τὴν ἀδύναμον καὶ ἐπιπολαίαν ἀνθρωπίνην λογικήν, τὴν τελειότητα τῶν Θείων κινήσεων καὶ ἀποφάσεων!
Τὸ φῶς μᾶς … καθοδηγεῖ! Δι’ αὐτοῦ διακρίνομεν τὸν δρόμον καὶ τὰς πορείας ἡμῶν καὶ διὰ τούτου κινούμεθα εἰς τὸν αἰσθητὸν τοῦτον κόσμον! Βεβαίως, … κίνησιν καὶ αἴσθησιν εἰς τοῦτον τὸν κόσμον, ἔχουσι καὶ οἱ … ἀόμματοι˙ πλὴν ὅμως ἡ αἴσθησις τῶν τοιούτων, εἶναι … μειωμένη καὶ ἀξίζει εἰς τοῦτο τὸ σημεῖον, νὰ ἐνθυμηθῶμεν τὸ … παράπονον τοῦ «ἐκ γενετῆς τυφλοῦ», ὡς τοῦτο ἐκθέτει ὁ ὑμνογράφος … «οὐχ ἱκανῶ τοῦ ἐρωτᾶν· πότε νύξ, πότε ἡµέρα, οὐκ εὐτονοῦσί µου οἱ πόδες τὰ τῶν λίθων προσκρούσµατα· οὐ γὰρ εἶδον τὸν ἥλιον λάµποντα, οὐδὲ ἐν εἰκόνι τὸν ἐµὲ πλαστουργήσαντα» (Ἑσπέριον δοξαστικόν)!
Τὸ «σκότος» τοῦ κόσμου.
Εἰς τὴν φρᾶσιν τοῦ Κυρίου ἐπὶ τῆς ὁποίας … ἐκτείνομεν τὸν λόγον, διαφαίνεται, ἢ μᾶλλον … καταφαίνεται μία πραγματικότης˙ καὶ ἡ πραγματικότης αὕτη εἶναι, … τὸ σκότος εἰς τὸ ὁποῖον εὑρίσκεται καὶ κινεῖται ὁ, μακρὰν τοῦ Θεοῦ, εὑρισκόμενος κόσμος! Ὅταν ὁ Διδάσκαλος λέγει εἰς τοὺς μαθητάς Του ὅτι αὐτοὶ εἶναι τὸ «φῶς τοῦ κόσμου», γίνεται σαφές, ὅτι οἱ τοιοῦτοι μαθηταί Του, φωτιζόμενοι ὑπὸ τοῦ Χριστοῦ, ποὺ εἶναι τὸ … «φῶς τὸ ἀληθινόν», ἔχουσιν ὡς ἀποστολήν των, διὰ τῆς ἰδίας των βιοτῆς καὶ τοῦ παραδείγματός των, ἀλλὰ καὶ διὰ τῆς διδασκαλίας τοῦ Ραββί, νὰ φωτίσωσι τοὺς «ἐν σκότει καὶ σκιᾷ θανάτου καθημένους», καὶ νὰ καθοδηγήσωσι τούτους πρὸς τὴν Ἀλήθειαν!
Ἑπομένως, πέραν τοῦ ὑλικοῦ φωτὸς καὶ τοῦ ὑλικοῦ καὶ αἰσθητοῦ σκότους, ὑπάρχουσιν ἀντιστοίχως, τὸ πνευματικὸν καὶ ψυχικὸν φῶς ὡς καὶ τὸ τοιοῦτον σκότος! Ὁ Κύριος, διὰ τοῦτον ἀκριβῶς τὸν λόγον, ἦλθεν ἐπὶ τῆς γῆς ὡς ἄνθρωπος, «ἵνα φωτίσῃ(ς) τοὺς ἐν σκότει καθημένους˙ Φιλάνθρωπε δόξα σοι» (Ὕμνος ἑσπερινοῦ τῶν Φώτων)! Τοῦτο δὲ τὸ σκότος τὸ πνευματικόν, δὲν εἶναι τίποτε ἄλλο, παρὰ ἡ ἀπομάκρυνσις καὶ ἀποστροφὴ τῶν ἀνθρώπων ἀπὸ τὴν Ἀλήθεια καὶ τὸν Θεόν. Εἶναι ἡ κάθε ἁμαρτωλὸς κατάστασις τὴν ὁποίαν ὁ ἄνθρωπος ἐπιλέγει ὡς … «τρόπον ζωῆς»! Εἰς τὸ τοιοῦτον πνευματικὸν σκότος, εὑρίσκονται ὅλοι ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι ἐπιλέγουσι τὴν ἀπομάκρυνσιν καὶ ἀποστροφὴν ἐκ τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν συμβίωσίν των μετὰ τῆς οἵασδήποτε μορφῆς ἁμαρτίας!
Τὸ σκότος τῆς ἁμαρτίας εἶναι, ἀντιστοίχως … ἴσον, μὲ τὸ φυσικὸν καὶ αἰσθητὸν σκότος! Ὅπως ἐκεῖνος ποὺ εὑρίσκεται εἰς τὸ φυσικὸν σκότος, δὲν γνωρίζει ποῦ εὑρίσκεται καὶ ποῦ πρέπει νὰ ὑπάγῃ καὶ χρειάζεται χειραγωγοὺς ἵνα τὸν κατευθύνωσι, τοιουτοτρόπως συμβαίνει καὶ μὲ ἐκείνους οἵτινες ζῶσι καὶ κινοῦνται εἰς τὸ σκότος τῆς ἁμαρτίας! Ὁ ἴδιος ὁ Κύριος ἀπευθυνόμενος πρὸς τοὺς Ἰουδαίους ὀλίγον πρὸ τοῦ ἑκουσίου πάθους Του, καὶ θέλων νὰ δείξῃ εἰς τούτους ὅτι θὰ πρέπῃ νὰ … φεύγωσι ἀπὸ τὸ τοιοῦτον σκότος καὶ νὰ βαδίζωσι πρὸς τὸ φῶς τῆς Ἀληθείας, τοὺς λέγει, … «ἔτι μικρὸν χρόνον τὸ φῶς μεθ' ὑμῶν ἐστι· περιπατεῖτε ἕως τὸ φῶς ἔχετε, ἵνα μὴ σκοτία ὑμᾶς καταλάβῃ· καὶ ὁ περιπατῶν ἐν τῇ σκοτίᾳ οὐκ οἶδε ποῦ ὑπάγει» (Ἰωάν. ΙΒ΄ 35)!
Οἱ «χειραγωγοί»!
Ὡς πρώτους φωτιστὰς τῆς οἰκουμένης, ὁ Κύριος ἐπέλεξεν τοὺς Ἁγίους μαθητὰς καὶ Ἀποστόλους Του. Ὡς καὶ ἐν τῷ παρόντι βλέπομεν, νὰ καθιστᾷ τούτους … «φῶς τοῦ κόσμου»! Εἶναι ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι … πρῶτοι φωταγωγήθηκαν ἀπὸ τὸν Χριστόν, καὶ ὁ Κύριος τοὺς καλεῖ νὰ φωτίσωσι τὰ ἔθνη πάντα! «Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τὰ ἔθνη, βαπτίζοντες αὐτοὺς εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αὐτοὺς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν» (Ματθ. ΚΗ΄ 19-20)! Αὐτοὶ θὰ φέρωσι τὸ μήνυμα τῆς σωτηρίας εἰς ὅλον τὸν κόσμον! Αὐτοὶ θὰ φωτίσωσι τοὺς … «ἐσκοτισμένους τῇ διανοίᾳ», καὶ αὐτοὶ θὰ χειροθετήσωσι καὶ θὰ δημιουργήσωσι τοὺς διαδόχους των, οἵτινες καὶ θὰ συνεχίζωσιν εἰς τοὺς αἰώνας τὸ ἔργον τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων!
Πρῶτον, διὰ τῆς ἰδίας βιοτῆς καὶ τοῦ παραδείγματός των, καὶ ἀκολούθως διὰ τῆς διδασκαλίας τοῦ … Θείου Λόγου! Ὁ Διδάσκαλος καὶ … Ραββί, εἶναι Μόνος ὁ Κύριος! Ἐκεῖνοι εἶναι οἱ φορεῖς καὶ … ἀγωγοὶ τοῦ Λόγου Του! Αὕτη εἶναι ἡ ἀποστολή των˙ νὰ φωτίσωσι τὰ ἔθνη διὰ τοῦ κηρύγματος τοῦ Χριστοῦ! Τοῦτο ἀκριβῶς εἶναι ἐκεῖνο τὸ στοιχεῖον ὅπερ χαρακτηρίζει τοὺς πρώτους τούτους … φωτιστὰς τοῦ κόσμου˙ τὸ ὅτι κηρύττουν τὸν Λόγον τοῦ Θεοῦ καὶ ὄχι … ἰδικάς των θεωρίας! Τοῦτο, ἀκριβῶς, τὸ στοιχεῖον θὰ φέρῃ τὰ σωτήρια ἀποτελέσματα καὶ θὰ ἀνακαινίσῃ τὸν κόσμον! Διὰ τοῦτον τὸν λόγον, ὁ Κύριος, δὲν ἐπέλεξεν … συνεργάτας, ἀλλὰ … μαθητὰς καὶ ἀποστόλους!
Οἱ … κήρυκες, σήμερον!
Δὲν εἶναι μόνον, οἱ κληρικοί καὶ λαϊκοί, ἀνώτεροι καὶ κατώτεροι, οἱ ἐντεταλμένοι ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας εἰς τὴν τοιαύτην ἀποστολήν …! Δὲν εἶναι μόνον οἱ θεολόγοι καὶ οἱ λόγιοι οἱ ὁποῖοι, ὡς ἔχοντες περισσοτέραν γνῶσιν καὶ εὐρυμάθειαν ἀλλὰ καὶ τὴν ἱκανότητα τοῦ … λέγειν, εὑρίσκονται (καὶ δικαιολογημένως) εἰς τὴν θέσιν τοῦ κήρυκος!
Εἶναι καὶ ἅπαντες ἐκεῖνοι … ὅλοι ἡμεῖς, ἐγγράμματοι καὶ … ἀγράμματοι, θεολόγοι (πτυχιοῦχοι καὶ μή …!), οἵτινες, διὰ τοῦ παραδείγματος ἡμῶν καὶ τῶν, καθημερινῶν λόγων καὶ συνομιλιῶν καὶ κινήσεων καὶ συμπεριφορῶν, καλούμεθα νὰ «διδάσκωμεν» τοὺς … γύρω μας, τὴν «ἐν Χριστῷ» ζωή! Εἴμεθα … ἡ «πόλις … (ἡ) ἐπάνω ὄρους κειμένη», τὴν ὁποίαν παρακολουθοῦσιν οἱ ἄνθρωποι καὶ … διδάσκονται! Εἴθε νὰ εἴμεθα(!), ἐξ ἐκείνων
οἵτινες … «ἐπιστρέψα(ντε)ς ἁμαρτωλὸν ἐκ πλάνης ὁδοῦ αὐτοῦ σώσ(ωμεν)ει ψυχὴν ἐκ θανάτου καὶ καλύψ(ωμεν)ει πλῆθος ἁμαρτιῶν» (Ἰακ. Ε΄ 19-20).
Κυριακή 6 Φεβρουαρίου 2022
«Για τους Γονείς της Ενορίας»