ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΕΒΔΟΜΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (23 ΙΟΥΛΙΟΥ 2023)
«ἵνα διὰ τῆς ὑπομονῆς καὶ τῆς παρακλήσεως τῶν γραφῶν
τὴν ἐλπίδα ἔχωμεν» (Ρωμ. ΙΕ΄ 4).
Ἡ ἐλπίς!
Ἡ ἐλπὶς εἶναι ἐκεῖνο τὸ ἀπαραίτητο
«στοιχεῖον» τοῦ ψυχικοῦ ἀνθρώπου, διὰ τοῦ ὁποίου οὗτος, διέρχεται τὸ πέλαγος τῆς
παρούσης ζωῆς καὶ πορεύεται πρὸς τὴν αἰωνιότητα! Εἶναι τὸ χαρακτηριστικὸν τοῦ
χριστιανοῦ, ὅστις πιστεύει ἀκραδάντως εἰς τὰς Θείας ὑποσχέσεις, καὶ ἐργάζεται τὰ
ἔργα τῆς ἀρετῆς, «ἀφορῶν(τες) εἰς τὸν τῆς πίστεως ἀρχηγὸν καὶ τελειωτὴν Ἰησοῦν»
(Ἑβρ. ΙΒ΄ 2)! Εἶναι ἡ εὐλογημένη ἐκείνη … ἀναμονή, ἥτις ὑποχρεώνει τὸν ἀγωνιστὴ
καὶ ἐλπίζοντα, ἵνα πιστεύῃ εἰς ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα … ἐλπίζει, καὶ εἶναι βέβαιος διὰ
τὰ … ἐπερχόμενα! Ἐὰν ἡ πίστις καὶ ἡ ἐλπὶς αὕτη, πολλάκις ἰσχύει καὶ κυριαρχεῖ
μεταξὺ ἀνθρώπων συναλλασσομένων καὶ διαπραγματευομένων, πόσῳ μᾶλλον ἐνισχύεται
αὕτη, ὅταν ὑποσχόμενος εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Κύριος! Ὅταν ὑπόσχεται Ἐκεῖνος, ὅστις ὑπάρχει
… «πιστὸς
… ἐν πᾶσι τοῖς λόγοις αὐτοῦ καὶ ὅσιος ἐν πᾶσι τοῖς ἔργοις αὐτοῦ» (Ψαλμ. ΡΜΔ΄ 13α)!
Ἡ τοιαύτη δὲ ἐλπὶς καὶ ἀναμονή, δὲν
… ἀναμένει μικρὰ καὶ ἀσήμαντα καὶ φθαρτὰ πράγματα! Ὁ ἀγωνιστὴς δὲν ἀγωνίζεται
διὰ τὰ χρήματα καὶ τὸν πλοῦτον καὶ ἄλλας ὑλικὰς ἀπολαβὰς καὶ ἀπολαύσεις.
Τοιαύτην ἀναμονὴν διὰ τὰ τοιαῦτα … , παρατηροῦμεν εἰς τοὺς ἔχοντας τὸν νοῦν καὶ
τὴν καρδίαν εἰς αὐτά! Ἀγωνιοῦν διὰ τὴν σωματικήν των ὑγείαν, ἀνησυχοῦν διὰ τὰ
κέρδη τῶν ἐργασιῶν καὶ ἐπιχειρήσεών των, ἀγρυπνοῦσι διὰ τὴν μακροημέρευσίν των
καὶ τὴν σταδιοδρομίαν τῶν τέκνων των, ἀντιπαρατίθενται καὶ παλαίουν πολλάκις
μετὰ τῶν συνανθρώπων των διὰ τὸν χοῦν τῆς γῆς καὶ δι’ ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα, εἶναι
βέβαιον, ὅτι θὰ τοὺς προδώσουν καὶ θὰ τοὺς διαψεύσουν! Οἱ ἀγωνισταί, ὅμως, τῶν
πνευματικῶν ἀγωνισμάτων, ἐλπίζουσιν εἰς τὰ αἰώνια καὶ ἀτελεύτητα ἀγαθὰ τῆς
Βασιλείας τοῦ Θεοῦ! Εἰς ἐκεῖνα … «ἃ ὀφθαλμὸς οὐκ εἶδε καὶ οὖς οὐκ ἤκουσε καὶ ἐπὶ
καρδίαν ἀνθρώπου οὐκ ἀνέβη, ἃ ἡτοίμασεν ὁ Θεὸς τοῖς ἀγαπῶσιν αὐτόν» (Α΄ Κορ. Β΄
9)!
Ἡ ὑπομονή!
Ἡ ἐλπίς, περὶ τῆς ὁποίας
προείπομεν, καλλιεργεῖται καὶ αὐξάνεται διὰ τῆς ὑπομονῆς! Τοῦτο βεβαιοῖ ὁ θεῖος
Ἀπόστολος Παῦλος εἰς τὸν στίχον τὸν ὁποῖον καὶ … ἐργαζόμεθα! Ἡ ὑπομονὴ εἶναι ἡ ἀρετὴ
ἐκείνη, ἥτις ἀναφέρεται κατ’ ἐπανάληψιν εἰς τὰ ἱερὰ Ἁγιογραφικὰ κείμενα! Εἰδικῶς,
ἐκεῖ εἰς τὴν παραβολὴν τοῦ «καλοῦ σπορέως» καὶ συγκεκριμμένως εἰς τήν, μετὰ
σπουδῆς καὶ ἐπιμελείας, καλλιέργειαν τοῦ … σπόρου τοῦ Θείου Λόγου! Εἰς τὴν
τετάρτην ἐκείνην καὶ εὐλογημένην περίπτωσιν, καθ’ ἣν ὁ σπόρος πίπτει εἰς τὰς
καρδίας ἐκείνων, … «οἵτινες … ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ ἀκούσαντες τὸν λόγον
κατέχουσι καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ» (Λουκ. Η΄ 15)!
Εἰς τὴν τοιαύτην περίπτωσιν, ἡ συνιστωμένη … ὑπομονή, εἶναι ὁ ζητούμενος ἀγών,
τοῦ καλλιεργοῦντος τὸν Θεῖον Λόγον!
Ὁ Χριστιανὸς καλλιεργεῖ τὴν ἐλπίδα
τῆς ἀποδόσεως καὶ καρποφορίας τοῦ σπόρου, διὰ τῆς ὑπομονῆς του. Ὣς συμβαίνει εἰς
τὴν καλλιέργειαν τοῦ σίτου, ἀλλὰ καὶ εἰς κάθε καλλιέργειαν οἵουδήποτε καρποῦ!
Μετὰ τὴν σπορὰν καὶ τὴν φύτευσιν τῶν σπόρων, ἀκολουθεῖ ὁ καιρὸς τῆς ἀναμονῆς καὶ
τῆς … ὑπομονῆς! Ἀναμένει ὁ σπορεὺς τὴν ἐπιβράβευσιν τοῦ κόπου του! Καὶ ἐὰν εἰς
τὰς τοιαύτας περιπτώσεις, ὑπάρχουσι καί τινες πιθανότητες ἀρνητικῶν ἀποτελεσμάτων,
εἰς τὴν καλλιέργειαν τοῦ Θείου Λόγου, τὸ ἀποτέλεσμα θὰ εἶναι πάντοτε … θετικόν!
Ἡ ὑπομονὴ συνιστᾶται, διότι ὁ πειρασμὸς θὰ προσπαθήσῃ, ἵνα καταστρέψῃ καὶ φθείρῃ
καὶ ἀπολέσῃ… Ὀλίγην, μόνον, ἀδράνειαν νὰ ἐπιδείξωμεν, ὁ ἐχθρὸς καιροφυλακτεῖ ἵνα
προκαλέσῃ ὅσον περισσοτέραν ζημίαν! Τοῦτο τὸ ὁποῖον ἐδίδαξεν ὁ Ραββί εἰς τὴν ἑτέραν
παραβολήν, ἐκείνην τὴν «τῶν ζιζανίων»! Καλὸν σπέρμα ἔσπειρεν,
ἐν προκειμένῳ, ὁ γεωργός, κατὰ τήν, ἐν λόγῳ παραβολήν, πλὴν ὅμως, … «ἐν …
τῷ καθεύδειν τοὺς ἀνθρώπους ἦλθεν αὐτοῦ ὁ ἐχθρὸς καὶ ἔσπειρε ζιζάνια ἀνὰ μέσον
τοῦ σίτου καὶ ἀπῆλθεν» (Ματθ. ΙΓ΄ 25)!
Συνεπῶς, ἡ ὑπομονὴ ἀπαιτεῖ καὶ ἐγρήγορσιν,
προκειμένου ἵνα ἐπιτύχωμεν ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα καὶ προσδοκῶμεν!
Ἡ παράκλησις τῶν γραφῶν.
Παράκλησις, σημαίνει … παρρηγορία!
Τὴν παρρηγορία δέ, τὴν ἐπιζητοῦμεν ὅταν θλιβώμεθα εἴς τινας περιστάσεις τοῦ
βίου μας! Ἀνεφέραμεν ἤδη τὴν θλίψιν, ἥτις προξενεῖται εἰς τὴν ψυχὴν ἡμῶν κατὰ τὰς
ἀνεπιθυμήτους ἐπισκέψεις τῶν πειρασμῶν! Ὄχι ὅμως, μόνον … ἐκ τῶν πειρασμῶν! Αἱ
θλίψεις, δυστυχῶς ἢ καὶ … εὐτυχῶς, ἀποτελοῦσιν ἀναπόσπαστον στοιχεῖον τῆς
καθημερινότητος! Οὐδεὶς δύναται ἵνα καυχηθῇ ὅτι διῆλθε τὴν παροῦσαν ζωήν, ἄνευ
θλίψεων καὶ ἄνευ πειρασμῶν! Ἐκ τῶν πλέον πλουσίων καὶ βασιλέων καὶ δυναστῶν, ἕως
καὶ τῶν εὐτελῶν καὶ πτωχῶν καὶ ἀδυνάτων, … αἱ θλίψεις εἶναι ὁ καθημερινὸς … ἐπισκέπτης
των! Καὶ εἰς τοὺς Ἁγίους καὶ εἰς τοὺς ἐναρέτους, ἀλλὰ καὶ εἰς τοὺς ἁμαρτωλούς,
…καθημερινόν των βίωμα, εἶναι αἱ πικρίαι καὶ αἱ θλίψεις! Εἴτε ἐκ τῶν πειρασμῶν,
εἴτε ἐκ τῶν ἀνθρώπων, εἴτε ἐκ τῶν παθῶν καὶ τῶν ἀδυναμιῶν μας, εἴτε … εἴτε … «ἐν μέσῳ παγίδων καὶ θλίψεων διαβαίνομεν»!
Ἂς σημειώσωμεν δὲ ἐπιπροσθέτως, ὅτι οἱ πειρασμοὶ καὶ αἱ θλίψεις, εἶναι θετικὰ
στοιχεῖα διὰ τήν, κατὰ Θεόν, πρόοδόν μας!
Ἡ ψυχή, ὅμως, ἔχει ἀνάγκην ἀνακουφίσεως!
Ἔχει ἀνάγκην παρακλήσεως καὶ παρρηγορίας! Τοῦτο δὲ ἐπιτυγχάνεται διὰ τῶν Γραφῶν!
Μελετῶντες τὰ Θεῖα προστάγματα καὶ ἀνατρέχοντες εἰς τὰς Ἁγίας Μορφάς, τοῦ
Κυρίου καὶ τῶν Ἀποστόλων καὶ τῶν Προφητῶν καὶ δικαίων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, …
φωτιζόμεθα, φυγαδεύονται οἱ πειρασμοὶ καὶ ὁ ἄνθρωπος ἁγιάζεται! Ἄλλωστε ἡ
μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς, συνιστᾶται ἀπὸ τοὺς θείους Πατέρας ὡς … τεῖχος
προστασίας εἰς τὸν πνευματικὸν ἀγῶνα μας!
«Ἡ … ἐλπὶς οὐ καταισχύνει» (Ρωμ. Ε΄ 5).
Πολλοὶ ἤλπισαν εἰς ἀνθρώπους, εἰς
ἀξιώματα, εἰς θεωρίας, εἰς τὸν πλοῦτον, εἰς τὴν ὑγείαν, καὶ εἰς ἄλλα μάταια καὶ
εὐτελῆ καὶ πρόσκαιρα, τὰ ὁποῖα, - ὡς ἤδη εἴπωμεν, - τοὺς διέψευσαν καὶ τοὺς ἀπεγοήτευσαν!
Ἐκεῖνοι, ὅμως, οἵτινες ἤλπισαν εἰς τὴν δύναμιν καὶ τὴν χάριν, ἀλλὰ καὶ εἰς τὰς
Θείας ὑποσχέσεις, οὐχὶ μόνον δὲν διεψεύσθησαν, ἀλλὰ τοὐναντίον, ἐπιβεβαιώθησαν
καὶ ἔζησαν τὴν εὐλογίαν καὶ τὴν χάριν τοῦ Κυρίου, καὶ εἰς τὴν παροῦσαν ζωήν, ἀλλ’
ἔτι βιώνουσι τὰς Θείας ἀπολαύσεις καὶ εἰς τὴν αἰωνίαν τοιαύτην!
Ἤδη ἀνεφέρθημεν εἰς τὴν ἀρχὴν τοῦ
παρόντος, εἰς ταύτην τὴν ἐλπίδα ἥτις ἀποτελεῖ … «τὴν ἀσφαλῆ καὶ βεβαίαν ἄγκυρα», ὡς λέγει πρὸς τοὺς Ἑβραίους, - (ΣΤ΄
19) - ὁ Θεῖος Ἀπόστολος! Εἰς ταύτην ἂς στηριζώμεθα, καὶ νὰ εἴμεθα
βέβαιοι ὅτι ὁ Κύριος δὲν πρόκειται νὰ φανῇ ἀναξιόπιστος πρὸς ἡμᾶς!
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου