Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2019

Τὸ "ὀστράκινον σκεῦος". - π. Τιμόθεος Παπασταύρου




ΚΥΡΙΑΚΗ ΔΕΚΑΤΗ ΠΕΜΠΤΗ (29 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2019)

"Ἔχομεν δὲ τὸν θησαυρὸν τοῦτον ἐν ὀστρακίνοις σκεύεσιν" (Β΄Κορ. Δ΄ 7).

Τὸ "ὀστράκινον σκεῦος".

Μίαν ὡραιοτάτην, ἀλλὰ καὶ ἀσυνήθιστον ἔκφρασιν καὶ λέξιν, χρησιμοποιεῖ ἐν προκειμένῳ ὁ Θεόπνευστος Ἀπόστολος Παῦλος. Ἀναφέρεται συγκεκριμμένως, εἰς τὸ φθαρτὸν καὶ χοϊκὸν σῶμα τὸ ὁποῖον εἴμεθα "ἐνδεδυμένοι", καὶ διὰ τῶν χαρακτηριστικῶν τούτων λέξεων, μᾶς διδάσκει πολλαπλῶς καὶ ποικίλως ... Τοῦτο εἶναι τὸ σῶμα μας, φίλοι μου ἀναγνῶσται˙ ὅσον καὶ ἂν τὸ προσέχωμεν, ὅσον καὶ ἂν τὸ περιποιούμεθα, ὅσον καὶ ἂν τὸ "στολίζωμεν" καὶ τὸ "ζωγραφίζωμεν" καὶ προσπαθῶμεν διὰ τῶν τοιούτων καλλωπισμῶν, νὰ ἐντυπωσιάζωμεν καὶ νὰ ἐπιδεικνυώμεθα ... Τοῦτο εἶναι τὸ σῶμα μας, τὸ ... "ὀστράκινον" καὶ χοϊκὸν σκεῦος, διὰ τοῦ ὁποίου ἐνέδυσεν ὁ Κύριος τὴν ἄφθαρτον ψυχήν μας καὶ τὸ προώρισεν, - ἐξ αἰτίας τῶν ἁμαρτημάτων μας - νὰ ἐπιστρέψῃ εἰς τὴν γῆν "ἐξ ἧς ἐλήφθη", ὅταν ὁ Δημιουργὸς καλέσῃ καὶ πάλιν κοντά Του τὴν ἀθάνατον ψυχὴν ἑκάστου ἀνθρώπου.
"Ὀστράκινον σκεῦος" μέν, ἀλλὰ μὲ Θεῖα χαρακτηριστικά, Θείαν προέλευσιν ἀλλὰ καὶ Θείας ἱκανότητας καὶ προοπτικήν ...! Καί, ναὶ μέν, ὁ Κύριος μετὰ τὴν πτῶσιν τῶν πρωτοπλάστων, ἀκούεται νὰ ... τιμωρῇ τὸν ἄνθρωπον διὰ τῆς ἐπιστροφῆς τοῦ σαρκικοῦ του σώματος εἰς τὴν γῆν ... ὅμως, ἔδωσεν ἰδιαιτέραν λαμπρότητα καὶ ἀξίαν εἰς αὐτό, ἀφοῦ τὸ "ἐνεδύθη" ὁ Ἴδιος ὅταν ἀπεφάσισεν νὰ ἔλθῃ, "κενώσας ἑαυτὸν εἰς μορφὴν δούλου", πλησίον τῶν ἀνθρώπων καὶ νὰ διέλθῃ ὡς ἄνθρωπος τριάκοντα τρία ἔτη τῆς ἐπιγείου ταύτης ζωῆς. Ἡγίασε, λοιπόν, κατ᾿ αὐτὸν τὸν τρόπον τὸ ἀνθρώπινον ἁμαρτωλὸν σαρκίον, ἔτι δε περισσότερον, ἀνεβίβασεν τοῦτο εἰς τὸν Οὐρανόν, καθίσας ὡς Θεάνθρωπος, ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρὸς ἕως τῆς Δευτέρας Αὐτοῦ Παρουσίας, ὅτε, ὡς Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου θὰ ἔλθῃ "κρῖναι ζῶντας καὶ νεκρούς".
Ἔκτοτε, τὸ "ὀστράκινον" τοῦτο "σκεῦος", ἀπέκτισεν ὑπερτάτην τιμὴν καὶ ἀξίαν, τοιαύτην ὥστε, μεταλαμβάνοντες τοῦ Θείου καὶ πανακηράτου Σώματος καὶ Αἵματος τοῦ Δεσπότου, νὰ γίνεται τοῦτο Θεοδόχος Ναός, καὶ κατοικητήριον τῆς Θεότητος. Τοῦτο ἔχων ὑπ᾿ ὄψιν του, ὁ Θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος, γράφει πρὸς τοὺς Κορινθίους: "Ἢ οὐκ οἴδατε ὅτι τὸ σῶμα ὑμῶν ναὸς τοῦ ἐν ὑμῖν Ἁγίου Πνεύματός ἐστιν, οὗ ἔχετε ἀπὸ Θεοῦ, καὶ οὐκ ἐστὲ ἑαυτῶν; Ἠγοράσθητε γὰρ τιμῆς· δοξάσατε δὴ τὸν Θεὸν ἐν τῷ σώματι ὑμῶν καὶ ἐν τῷ πνεύματι ὑμῶν, ἅτινά ἐστι τοῦ Θεοῦ" (Α΄ Κορ. ΣΤ΄ 19-20).
Συνεπῶς, τὸ φθαρτὸν τοῦτο σῶμα, ὡς Ναὸς τοῦ Παναγίου Πνεύματος δὲν διατίθεται εἰς τὴν κατὰ βούλησιν διαχείρισίν του ὑπὸ ἑκάστου ἀνθρώπου φέροντος τοῦτο, ἀλλὰ ἀνήκει εἰς τὸν Θεὸν Ὅστις καὶ τὸ ἁγιάζει ποικιλοτρόπως, εἰς τὴν ζωὴν ταύτην. Ἀνεφέραμεν ἤδη τὸν ἁγιασμὸν τοῦ σώματος ἡμῶν διὰ τοῦ Σώματος καὶ Αἵματος τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ. Καὶ ἐν προκειμένῳ ὅμως, ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, ὁμιλεῖ διά τινα  ... "θησαυρόν" ὁ ὁποῖος φυλάσσεται μέσα εἰς τὰ φθαρτὰ σώματά μας καὶ ὁ θησαυρὸς οὗτος εἶναι ἀναμφιβόλλως, ἡ, περὶ τοῦ Θεοῦ καὶ τῶν Θείων Αὐτοῦ ἐνεργειῶν, γνῶσις καὶ βιωματικὴ ἐμπειρία. Εἰς τὴν σαρκίνην καρδίαν καὶ διὰ τῶν σαρκικῶν ὀφθαλμῶν καὶ ὤτων καὶ γλώττης καὶ χειρῶν καὶ ποδῶν καὶ παντὸς ἄλλου σαρκικοῦ μέλους, "κινεῖται" ὁ Θεῖος οὗτος θησαυρός, καὶ ἁγιάζει τὰ ὀστράκινα ἡμῶν μέλη.

Ὁ Ναὸς τοῦ Παναγίου Πνεύματος.

Ἐὰν καὶ μόνον σκεφθῶμεν, τὶ σημαίνει "Ναός", ἀμέσως ἀρχίζομεν νὰ αἰσθανώμεθα τὴν ἱερότητα καὶ ἁγιότητα τοῦ συγκεκριμμένου χώρου. Ἀκόμη καὶ ἐκεῖνοι οἱ ἄνθρωποι οἱ ὁποῖοι ἀρέσκονται εἰς τὴν ἀθεΐαν καὶ ἀπιστίαν καὶ δὲν προσέρχονται εἰς τοὺς ἱεροὺς Ναούς, οὔτε καὶ διὰ μίαν ἁπλῆν προσκύνησιν, καὶ οὗτοι - πολλάκις - βιώνουσι τὴν τοιαύτην ἱερότητα, ἀκόμη καὶ ἐκ τοῦ ... μακρόθεν! Τοῦτο δὲν εἶναι αὐθαίρετος ἡμετέρα εἰκασία, ἀλλ᾿ ὁμολογία αὐτῶν τούτων, εἰς συζητήσεις μετὰ τοῦ γράφοντος. Ὅταν δέ, ἔτι περισσότερον, ἀναλλογισθῶμεν καὶ τὸν "Οἰκοδεσπότην" τοῦ Ναοῦ, τότε ἔρχονται εἰς τὸν νοῦν καὶ τὴν καρδίαν ἡμῶν, εἰκόνες καὶ σκηναὶ Παραδείσιαι, ὡσὰν τὰς περιγραφομένας εἰς τὴν Ἁγίαν Γραφὴν καὶ ἰδιαιτέρως τὴν Ἀποκάλυψιν τοῦ Ἰωάννου. Αὐτὸς εἶναι ὁ Ναὸς τὸν ὁποῖον ἴσως τινὲς ἐξ ἡμῶν, ἀρκοῦνται νὰ βλέπωσιν ὡς ἕν ἀνθρώπινον κτῖσμα καὶ κατασκεύασμα˙ εἶναι ἡ προεικόνισις τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν.
Εἰς οὐδὲν τούτων διαφέρει καὶ τὸ ... "ὀστράκινον σκεῦος" περὶ τοῦ ὁποίου ὁμιλεῖ ἐν προκειμένῳ ὁ Θεῖος Ἀπόστολος καὶ περὶ τοῦ ὁποίου ἤδη προεγράψαμεν. Τὸ φθαρτὸν τοῦτο σῶμα, εἶναι ... Ναὸς Θεοῦ ζῶντος! Ὅσον δὲ καὶ ἂν κάποιοι θεώρησαν τοῦτο, ἢ καὶ θεωροῦσι ... προσωπικήν των ἰδιοκτησίαν, ἔχοντες δικαιώματα ἰδιοχρησίας ἐπ᾿ αὐτοῦ, θὰ ἐκπλαγῶσι καὶ καταισχυνθῶσιν ὅταν θὰ διαπιστώσωσι τὴν βεβήλωσιν τὴν ὁποίαν ἔπραξαν οἱ ἴδιοι εἰς ἑαυτούς. "Φεισώμεθα τῶν σωμάτων ἡμῶν", λέγει ὁ χρυσορρήμων Χρυσόστομος, "τῶν μελλόντων λάμπειν ὡς ὁ ἥλιος. Μή, διὰ μικρὰν ἡδονήν, μολύνομεν τὸ τηλικοῦτον καὶ τοσοῦτον σῶμα. Μικρὰ καὶ πρὸς ὥραν ἡ ἁμαρτία, πολυετὴς δὲ καὶ αἰώνιος ἡ αἰσχύνη". "Ὀστράκινον σκεῦος" μέν, ἀλλ᾿ ὁποίας συνεπείας, θετικὰς ἢ ἀρνητικάς, ἐπιφέρει ἐπὶ τῆς ψυχῆς ἡ, ἀντιστοίχως, καλὴ ἢ κακὴ χρῆσις αὐτοῦ.
Ἂς μὴν διαφεύγῃ τῆς προσοχῆς ἡμῶν, ὅτι, ἅπας σχεδόν, ὁ Νόμος καὶ αἱ ἐντολαί, συνεργοῦντος τοῦ σώματος μετὰ τῆς ψυχῆς, διαπράττονται ἢ παραβιάζονται, καὶ εἰς πλεῖστας περιπτώσεις βλέπομεν, ... σώματα Ἁγίων, ἄφθαρτα καὶ εὐωδιάζοντα καὶ ἐπιτελοῦντα χιλιάδας θαυμάτων, ἀντιστοίχως δέ, σώματα ἁμαρτωλῶν καὶ χυδαίων ἀνθρώπων, νὰ ἀναδίδωσι δυσωδίαν καὶ νὰ παραμένωσι, σεσηπότα καὶ μεμελανωμένα καὶ ἐπιδεικνύμενα τοιουτοτρόπως, τήν, ἐπ᾿ αὐτῶν, ἐπίδρασιν τῆς ἁμαρτίας. Ἕως σήμερον, καὶ ἐπὶ αἰώνας ὁλοκλήρους, ἔχομεν τοιαῦτα "ὀστράκινα σκεύη", Ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας μας διὰ τῶν ὁποίων διανέμεται εἰς τοὺς προσερχομένους καὶ προσκυνοῦντας ταῦτα, ἡ χάρις καὶ ἡ εὐλογία. Οὔ μόνον δέ, ἀλλὰ καὶ ἡ ἐπιβεβαίωσις καὶ ἡ συνηγορία, ὅτι, τὰ "δοχεῖα αὐτὰ τοῦ Παναγίου Πνεύματος", πολλάκις ἐπιτρέπει ὁ Κύριος, νὰ ... μὴν ὑπόκεινται οὔτε καὶ εἰς αὐτούς, ἀκόμη, τοὺς νόμους τῆς φύσεως!!!

Διὰ τοῦ "ὀστράκου" εἰς τὴν Βασιλείαν τοῦ Θεοῦ.

Πέραν τῶν Ἀσωμάτων Οὐρανίων Δυνάμεων, πάντες οἱ Ἅγιοι, διὰ τοῦ φθαρτοῦ σώματός των ἠγωνίσθησαν καὶ ἐδοξάσθησαν ὑπὸ τοῦ Κυρίου. Δι᾿ αὐτοῦ τούτου, καλούμεθα καὶ ἡμεῖς, ἔχοντες τὸν τῆς πίστεως θησαυρόν, ἵνα πορευώμεθα ἀσφαλῶς, "ἀφορῶντες εἰς τὸν τῆς πίστεως ἀρχηγὸν καὶ τελειωτὴν Ἰησοῦν" (Ἑβρ. ΙΒ΄ 2) καὶ τήν, Τούτου, Ἐπουράνιον Βασιλείαν.

                                                                                                Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

                                                                                          Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν

Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2019

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών




Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα.

Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2019

Ένα "Ρ" χωρίζει τον "ΆΓΙΟ" από τον "ΑΓΡΙΟ" - Βίντεο με τον ηθοποιό Άρη Σερβετάλη


Τον ηθοποιό Άρη Σερβετάλη ίσως οι περισσότεροι τον θυμούνται από την τηλεοπτική σειρά "Είσαι το ταίρι μου" που υποδυόταν τον εκκεντρικό Λάζαρο.

Ο ίδιος είχε χαθεί από την επικαιρότητα αμέσως μετά από τη μεγάλη εκείνη επιτυχία και ελάχιστοι γνώριζαν τους λόγους, αλλά και το τι έκανε εκείνο το διάστημα. Ο ίδιος, εξομολογήθηκε για πρώτη φορά, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό Down Town, πως ζήτησε τη βοήθεια του Θεού για να σωθεί, αφού είχε πιάσει πάτο.

Η ζωή του από τότε έχει αλλάξει και είναι ένας συνειδητός χριστιανός με πνευματικό πατέρα και λειτουργική ζωή.
Ας τον δούμε στο παρακάτω βίντεο που υποδύεται έναν μοναχό...

Ποιος φοβάται, ποιον;


Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2019

Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2019

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών







Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα.

Αυτός που ένιωθε αλλεργία με την δόξα του κόσμου.



Ο σοφός και ενάρετος αρχιμ. Ιωήλ Γιαννακόπουλος, βραβεύθηκε (1964) από την Ακαδημία Αθηνών για το σπουδαίο του έργο στην Παλαιά Διαθήκη.
Όταν του έλεγαν «συγχαρητήρια!», τους απαντούσε: «Ρεζιλίκια, βρε...!». Ένιωθε αλλεργία για τη δόξα του κόσμου αυτού, γιατί εργαζόταν για τη δόξα του Χριστού.
Όταν τον ρωτούσαν, «γιατί δεν γίνεσαι Δεσπότης;», τους απαντούσε: «Η Ιερατική μου διακονία γεμίζει την ψυχή μου με χαρά. Δεν υπάρχει, λοιπόν, λόγος να ψάχνω για χαρά. Να ζητήσω δόξα; Αν έχεις χαρά, τι να την κάνεις τη δόξα; Και αν δεν έχεις χαρά, τι να σου κάνει η δόξα;». Και πρόσθεσε: «Όποιος κυνηγάει τη δόξα, έχει λόξα...!».
Το αξίωμα του Δεσπότη συνοδεύεται με πρωτοκαθεδρίες, με δόξες, με τιμές και άλλα. Χωρίς αυτά, ποιος κενόδοξος θα το κυνηγούσε;
Δηλαδή, αν ο Δεσπότης λειτουργούσε ως απλός Ιερέας, χωρίς υποδοχές, καμπανοκρουσίες, προσκυνήματα, μίτρες, θρόνους, μανδύες, ράβδους κ.λ.π. ποιος (κενόδοξος) θα το λαχταρούσε;
Αν όλη η δραστηριότητα του Δεσπότη περιοριζόταν μέσα σ' ένα γραφείο, να συντάσσει ή να διαβάζει διάφορα έγγραφα, ποιος (κενόδοξος) θα έκανε τα πάντα, προκειμένου να αποκτήσει ένα τέτοιο «ανιαρό» αξίωμα;
Με άλλα λόγια, εκείνο που κάνει τον κενόδοξο να κυνηγά το συγκεκριμένο αξίωμα, δεν είναι τάχα ο πόθος του να εργασθεί για την Εκκλησία (αυτό το κάνει και χωρίς αξίωμα!), αλλά οι δόξες, οι τιμές κ.λ.π. που θα απολαμβάνει.
Όμως, με τέτοιο κίνητρο, κρίνεται ανάξιος για Ποιμενάρχης, και θα πρέπει να αποκλείεται, ώστε να πάει μπροστά η Εκκλησία. Αλλά, ποιος θα βρεθεί να τον αποκλείσει;
Ενθυμούμαι: Τη στιγμή που ο αοίδιμος Μελέτιος είχε εκλεγεί (26-2-1980) Μητροπολίτης Νικοπόλεως, εργαζόταν κανονικά στο Γραφεί του (Ι. Σύνοδο).
Ήρθαν, λοιπόν, στο Γραφείο του, και του ανήγγειλαν την εκλογή του. Δέχθηκε την είδηση με παγωμάρα...!
Αφού μου ήρθε ο λογισμός, πως αντί για συγχαρητήρια, καλύτερα να του έλεγαν «συλλυπητήρια!».
Έβλεπε το βαρύ σταυρό, που επωμίζεται ένας Μητροπολίτης, και όχι τις δόξες και τις τιμές! «Σας έτυχε μικρή Μητρόπολη», του είπε ένας παπάς.
«Μακάρι, να ήταν ακόμα πιο μικρή, για να μπορώ να τη διαποιμάνω πιο καλά», απάντησε ο αοίδιμος. «Τα αξιώματα έχουν ευθύνες», έλεγε και ξαναέλεγε.
Οι εκλέκτορες (Αρχιερείς) έχουν την ευθύνη εκλογής αξίων Αρχιερέων. Όμως, αυτό (εκλογή αξίων) δεν είναι και τόσο εύκολο.
Αν ρωτούσαμε τους φαρισαίους, «τι γνώμη έχετε για το Χριστό;», θα μας έλεγαν «μακρυά...!», χωρίς να το πιστεύουν, παρόλο αυτό το έλεγαν.
Αν ρωτούσαμε τους «κολλητούς» του Νέρωνα, «τι γνώμη έχετε για το Νέρωνα», θα μας έλεγαν «άγιος».
Ούτε και αυτοί το πίστευαν, όμως, το έλεγαν. Έτσι γίνεται παντού και πάντοτε! Ο καθένας κρίνει τον άλλο, ανάλογα με τα συμφέροντά του.
Ας ευχηθούμε, ο αρχηγός της Εκκλησίας Ιησούς Χριστός να φωτίζει τους εκλέκτορες (Αρχιερείς), ώστε να εκλέγουν τους αξίους, ιδιαίτερα σ' αυτές τις δύσκολες ημέρες, ευφραίνοντας τον Εσταυρωμένο Ιησού. ΑΜΗΝ.

Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2019

Κατάκριση - Τι πρέπει να κάνουμε όταν μας κατακρίνουν;



«Δώρησαί  μοι του οράν τα εμά πταίσματα και μη κατακρίνει τον αδελφόν μου».
Στην υπέροχη αυτή προσευχή του αγίου Εφραίμ του Σύρου «Κύριε και Δέσποτα της ζωής μου» υπάρχει και το εξής αίτημα: «Δώρησαί μοι του οράν τα εμά πταίσματα και μη κατακρίνειν τον αδελφόν μου»· δηλαδή, δώρησαί μου την χάρη σου, να βλέπω και να κατακρίνω τα δικά μου σφάλματα και να μην κατακρίνω τον αδελφό μου. Από τη μια μεριά ο Άγιος  παρακαλεί τον Θεό να του δώσει αυτομεμψία και από την άλλη Τον ικετεύει προκειμένου να αποφύγει την κατάκριση.
Τί είναι όμως κατάκριση; Η κατάκριση ή η κα­ταλαλιά είναι καρπός μίσους. Είναι αρρώστια λεπτή, είναι κατάσταση που εξαφανίζει την αγάπη, είναι ακαθαρσία της καρδιάς, είναι εξαφάνιση της αγνότητος. Έτσι ορίζει ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος την κατάκριση. Πράγματι η κατάκριση είναι φοβερό πράγμα. Ας πούμε μερικές σκέψεις γι’ αυτήν.
Ο Κύριος είπε: «εκ γαρ των λόγων σου δικαιωθήση και εκ των λόγων σου καταδικασθήση». Από τα λόγια μας θα δικαιωθούμε και από τα λόγια μας θα κατακριθούμε. Είναι αλήθεια ότι η κατάκριση του πλησίον μας είναι πολύ ευχάριστο πράγμα για μας. Όταν οι άνθρωποι αποκτήσουν την εύνοια κάποιου ισχυρού ή έχουν μέσα στην ψυχή τους μίσος, τότε ευχαρίστως κατακρί­νουν ή καταδικάζουν τους άλλους.
Ένας αρχαίος εκκλησιαστικός συγγραφέας, ο Ερμάς, ο οποίος έγραψε το βιβλίο «Ποιμήν», λέγει ότι δεν πρέπει να κατακρίνουμε κανέναν ούτε και να έχουμε τη διάθεση να ακούμε αυτούς που κατακρίνουν τους άλλους. Εάν ευχάριστα ακούμε αυτούς που διαβάλλουν, κατηγορούν, συκοφαν­τούν τους άλλους, είμαστε ένοχοι της αμαρτίας του καταλαλούντος.
Η κατάκριση είναι δαιμονική κατάσταση. Ο πρώτος που έπεσε στο αμάρτημα αυτό είναι ο διάβολος. Ο διάβολος κατέκρινε και διέβαλε το Θεό στους πρωτοπλάστους και εν συνεχεία έγινε δάσκαλος της κατακρίσεως και στους ανθρώπους.
Συνήθως η κατάκριση γίνεται απόντος του προ­σώπου που κατακρίνεται. «Και γαρ εκάθησαν άρχοντες και κατ’ εμού κατελάλουν», λέγει ο Δαυίδ. Εκάθησαν άρχοντες και τον κατέκριναν. Πράγματι στην Παλαιά Διαθήκη διαβάζουμε ότι ο Σαούλ, ο Αβενήρ και ο Αχιτόφελ λοιδορούσαν τον Δαυίδ. Αλλά ο στίχος αυτός βρίσκει εφαρμογή και στον Χριστό. Οι γραμματείς, ο Άννας και ο Καϊά­φας μυστικά συνεδρίαζαν, Τον κατηγορούσαν και απεφάσισαν να Τον σκοτώσουν. Ο Ιησούς ήταν στον κήπο και μιλούσε για τον Θεό και εκείνοι μυ­στικά τον κατέκριναν. Γι’ αυτό και ο υμνογράφος χρησιμοποιεί τα λόγια: «δος αυτοίς Κύριε κατά τα έργα αυτών ότι κενά κατά σου εμελέτη­σαν».
Αυτή η αμαρτία φανερώνει έλλειψη αγάπης. Εάν αγαπούσαμε τον πλησίον μας, θα τον σκεπά­ζαμε· «η αγάπη πάντα στέγει», λέγει ο απόστολος Παύλος. Επίσης η κατάκριση είναι μία κατάσταση που μας κάνει να βλέπουμε τα αμαρτήματα των άλλων, ενώ προσποιούμαστε πως αγνοούμε τα αμαρτήματα τα δικά μας. Πάντοτε δικαιώνουμε τον εαυτό μας, ενώ συνήθως πάντοτε βλέπουμε ελαττώματα στους άλλους. Καλύτερα να τρώγει κανείς κρέας και να πίνει αίμα παρά να κατεσθίει «εν καταλαλιά σάρκας αδελφών», δηλαδή να τρώγει τις σάρκες του αδελφού του και να δαγκώνει την ψυχή του με την καταλαλιά, λέγει ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός.
Έτσι παρατηρείται το φαινόμενο όλοι οι άνθρωποι, χωρίς να έχουν καμία εξουσία ή αρμοδιότητα, να κρίνουν τους αμαρτάνοντες με τα λόγια και την συνείδησή τους. Η καταδίκη των ανθρώπων ανήκει στην αρμοδιότητα του Θεού. Εμείς όταν καταδικάζουμε έναν άνθρωπο είναι σαν να σφετεριζόμαστε δικαιώματα του Θεού. «Συ τίς ει ο κρίνων αλλότριον οικέτην;» λέγει ο απόστολος Παύλος. Του Θεού είναι αρμοδιότητα να σώσει ή να καταδικάσει κάποιον για την ζωή του. Εμείς οι άνθρωποι οφείλουμε να εφαρμό­ζουμε το: «οράν τα εμά πταίσματα και μη κατακρίνειν τον αδελφόν μου».
Η κατάκριση γίνεται κώλυμα στην πνευματική μας ζωή. Πολλές φορές, όταν την ημέρα κατακρί­νουμε κάποιον και μάλιστα άδικα, το βράδυ δυ­σκολευόμαστε στην προσευχή. Όλες εκείνες οι λοι­δορίες, οι κατακρίσεις, οι εικόνες, οι διαλογισμοί, η οργή κ.τ.λ. παρουσιάζονται κατά την ώρα της προσευχής και μολύνουν την ψυχή μας. Ο διάβο­λος, επειδή ξέρει ότι από την προσευχή ωφελούμαστε πολύ, εκείνη την ώρα βάζει τα πιο ισχυρά εμπόδια. Και η κατάκριση είναι από τα πιο με­γάλα του όπλα. Μολύνει αφάνταστα την ψυχή μας.
Ο άγιος Ισαάκ ο Σύρος λέγει ότι εξ αιτίας της κατακρίσεως επιτρέπει ο Θεός πολλούς πειρα­σμούς στη ζωή μας. Δηλαδή ενδέχεται, για παρά­δειγμα, οι σαρκικοί πειρασμοί που προσβάλλουν κάποιον άνθρωπο να είναι αποτέλεσμα κατακρί­σεως. Επειδή υπερηφανευτήκαμε απέναντι στους αδελφούς μας, επιτρέπει ο Θεός να πέσουμε σε σαρκικό πειρασμό, ώστε να ταπεινωθούμε, να δούμε τη μηδαμηνότητά μας και έτσι να παύσουμε να ασχολούμαστε με τους άλλους.

Τί πρέπει να κάνουμε όμως όταν οι άλλοι μάς κατακρίνουν;
Εδώ θα ήθελα να παραθέσω μια γνώμη του Χρυσοστόμου. Λέγει ο Άγιος ότι, όταν ζούμε μέσα στην αμαρτία, έστω κι αν κανένας δεν μας κατα­κρίνει ή μας κατηγορεί, είμαστε οι αθλιότεροι απ’ όλους τους ανθρώπους. Ενώ αντίθετα όταν επι­μελούμαστε την αρετή «καν η οικουμένη λέγη κακώς», έστω και αν ολόκληρη η οικουμένη μας κατηγορεί, τότε είμαστε «ζηλωτότεροι πάντων», πιο ζηλευτοί απ’ όλους.
Δεν πρέπει συνεπώς να προσέχουμε τις κατη­γορίες των καταλάλων, αλλά την αρετή της δικής μας ζωής.
Μητροπ. Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας Ιωήλ

Οι θλίψεις και ο πόνος - π. Τιμοθέου Παπασταύρου


ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΔ΄ (22 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2019)

"Ἐγὼ δὲ μάρτυρα τὸν Θεὸν ἐπικαλοῦμαι ἐπὶ τὴν
ἐμὴν ψυχήν" (Β΄ Κορ. Α΄ 23).

Αἱ θλίψεις καὶ ὁ πόνος.

Πολλαί, ἀδελφοί μου, εἶναι αἱ θλίψεις καὶ αἱ πικρίαι τὰς ὁποίας ὑφίσταται ὁ ἄνθρωπος εἰς τὴν παροῦσαν ζωήν. Πικρίαι καὶ θλίψεις ... ὧν οὔκ ἐστιν ἀριθμός! Ἐκ ποικίλων αἰτίων καὶ ἀφορμῶν, ἐξ ἀνθρωπίνων περιστάσεων καὶ πειρασμῶν, ἐκ παραγόντων καὶ περιπτώσεων, αἱ ὁποῖαι δὲν δύνανται νὰ περιγραφῶσι ἢ ἀκόμη καὶ ἀπαριθμηθῶσι.  Θλίψεις καὶ στεναχωρίαι αἱ ὁποῖαι κατακλύζουσι τὴν ζωὴν ἡμῶν μὲ ἐλαχίστους μόνον, εὐχαρίστους καὶ χαρμοσύνους ... ἐξαιρέσεις! Θλίψεις αἱ ὁποῖαι ἀρχίζουσι νὰ ἐμφανίζονται εἰς τὴν ζωὴν ἡμῶν ἀπὸ τὰ πρῶτα βρεφικὰ ἔτη τῆς ἡλικίας ἡμῶν καὶ ἀκολουθοῦσι καὶ συνυπάρχουσι μεθ’ ἡμῶν, ἕως τῆς ... τελευταίας ἡμῶν πνοῆς, ἐπὶ τῆς γῆς. Δικαίως καὶ αὐτονοήτως, ἡ παροῦσα ζωὴ ἡμῶν, ἀπεκλήθη ... κοιλὰς τοῦ κλαυθμῶνος, ἐφ’ ὅσον κατακλύζουσι ταύτην, δάκρυα καὶ ὀδυρμοὶ καὶ ἀναστεναγμοί ...
Ὅμως, εἰς τὸ ἐνδεχόμενον ἐρώτημα, ποῖα δάκρυα ὑπῆρξαν περισσότερον ... καυτά, καὶ ποῖοι πόνοι ἦσαν οἱ περισσότερον ὀξύτεροι καὶ ὀδυνηρότεροι, κοινὴ θὰ ἦτο ἡ κατάθεσις καὶ μαρτυρία καὶ συμφωνία, ὅτι περισσότερον ἐπονέσαμεν καὶ ὑπεφέραμεν ἐκ τῆς σκληροτάτης καὶ ἀνυποφόρου, δεινῆς ... συκοφαντίας! Ἡ ἀπόδοσις εὐθυνῶν καὶ ὁ καταλογισμὸς εἰς ἡμᾶς, κακῶν καὶ ἐγκλημάτων καὶ ἁμαρτημάτων τὰ ὁποῖα δὲν ἐπράξαμεν καί, πολὺ περισσότερον, ἠγωνίσθημεν ἵνα ἀποφύγωμεν, δημιουργεῖ ἐντὸς ἡμῶν τὸν βαρύτερον καὶ σκληρότερον πόνον. Ἀκόμη καὶ εἰς τὴν ζωὴν κορυφαίων προσωπικοτήτων τῆς Ἁγίας ἡμῶν Ἐκκλησίας, Ἁγίων, τεραστίου διαμετρήματος, βλέπομεν, ὅτι ναὶ μὲν ὑπομένουσι τὸν ἐκ τῆς ἀδικίας φοβερὸν πόνον (σωματικόν τε καὶ ψυχικόν), ἀλλά, κατὰ τὸ ἀποκαλυπτικὸν βιβλίον τῆς Καινῆς Διαθήκης, τὴν Ἀποκάλυψιν τοῦ Ἰωάννου, τὸ παράπονόν των καὶ ἡ ἀπαίτησίς των διὰ ... δικαίωσιν, συνεχίζονται ἕως καὶ τῆς Δευτέρας τοῦ Κυρίου Παρουσίας. "Καὶ ὅτε ἤνοιξε τὴν πέμπτην σφραγῖδα, εἶδον ὑποκάτω τοῦ θυσιαστηρίου τὰς ψυχὰς τῶν ἐσφαγμένων διὰ τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ καὶ διὰ τὴν μαρτυρίαν τοῦ ἀρνίου ἣν εἶχον· καὶ ἔκραξαν φωνῇ μεγάλῃ λέγοντες· ἕως πότε, ὁ δεσπότης ὁ ἅγιος καὶ ὁ ἀληθινός, οὐ κρίνεις καὶ ἐκδικεῖς τὸ αἷμα ἡμῶν ἐκ τῶν κατοικούντων ἐπὶ τῆς γῆς;" (Ἀποκ. ΣΤ΄ 9-10).
Ἐκδίκησιν ἀλλὰ καὶ δικαίωσιν, συνεπῶς, ἀπαιτοῦσιν, ὅλοι ἐκεῖνοι οἱ μάρτυρες καὶ δίκαιοι, οἵτινες "ἔφυγον" ἐκ τοῦ ματαίου τούτου κόσμου, "στιγματισμένοι" μὲ ἀδίκους κατηγορίας καὶ ὑβρίσθησαν καὶ προυπηλακίσθησαν καὶ ἐξεχύθη ἀδίκως τὸ τίμιον αἷμα των, διὰ τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν.

Ὁ συνήγορος μάρτυς.

Κατὰ τὰς δυσκόλους ἐκείνας στιγμάς, κατὰ τὰς ὁποίας κατηγορούμεθα ἀδίκως, ἅπαντες θὰ ἠθέλομεν νὰ ἔχωμεν εἰς ὑπεράσπισίν μας, μάρτυρα δίκαιον καὶ ἀληθινόν ἵνα καταθέσῃ καὶ μαρτυρήσῃ ἐπὶ τῶν ... γεγονότων καὶ δείξῃ τὴν ἀθωότητα ἡμῶν. Τοῦτο, ἄλλωστε, βλέπομεν εἰς τοὺς χώρους ὅπου ἐκδικάζονται αἱ ποικίλαι ἀνθρώπινοι ὑποθέσεις, ὅταν ἐπιστρατεύονται μάρτυρες ἐκ τῶν καταθέσεων τῶν ὁποίων θὰ ἀποδειχθῇ ἡ ἀθωότης τοῦ δικαζομένου ὡς ἐνόχου. Ὅταν δέ, πρόκειται περὶ γεγονότων καὶ λόγων καὶ λογισμῶν, διὰ τὰ ὁποῖα οὐδεὶς δύναται νὰ εἴπῃ τι πρὸς τὴν δικαίωσιν ἡμῶν, ζητοῦμεν μάρτυρα, τὸν ἴδιον τὸν Θεόν. Ἐκεῖνον, τὸν γινώσκοντα "νεφροὺς καὶ καρδίας" καὶ πρὸ τοῦ ὁποίου, "οὐκ ἔστι κτίσις ἀφανὴς ..., πάντα δὲ γυμνὰ καὶ τετραχηλισμένα τοῖς ὀφθαλμοῖς αὐτοῦ" (Ἑβρ. Δ΄ 13). Ἐκεῖνον, ὅστις γνωρίζει τὴν ἀλήθειαν τῶν γεγονότων μετὰ πάσης ἀκριβείας καὶ δὲν ἔχει τὴν διάθεσιν ἵνα μᾶς ἀδικήσῃ.
Τοῦτον τὸν ἀψευδῆ μάρτυρα, ἐν προκειμένῳ, ἐπικαλεῖται ὁ Θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος, διὰ νὰ βεβαιώσῃ τοὺς Κορινθίους, πρὸς τοὺς ὁποίους καὶ ἀπευθύνεται, περὶ τοῦ λόγου διὰ τὸν ὁποῖον ἀπέφυγεν ἵνα ὑπάγῃ εἰς τὴν Κόρινθον. Εἰς τὸ ἐνδεχόμενον, κάποιος ἐκ τῶν Κορινθίων νὰ παρεξήγησεν τὴν ἀρνητικὴν ταύτην κίνησιν τοῦ Ἀποστόλου καὶ νὰ τὴν ἡρμήνευσεν λανθασμένως, καὶ ἐπειδή, τὰ μύχια τῆς καρδίας ἡμῶν καὶ τὰ κρυπτὰ τῶν διανοιῶν, μόνον ὁ Θεὸς γνωρίζει, Τοῦτον ὁ Παῦλος ἐπικαλεῖται διὰ τὴν ἐπισφράγισιν τῶν λόγων του. Ἡ τοιαύτη, βεβαίως, "κίνησις" τοῦ Ἀποστόλου, παρ’ ὅτι περιβάλλεται τὴν Ἁγιογραφικὴν ἀσφάλειαν, δὲν συνιστᾶται ὑπὸ τῆς Ἐκλησίας ἡμῶν, ὡς ὁ ἐνδεδειγμένος τρόπος τῆς προστασίας τοῦ ... δικαίου. Μᾶς συνιστᾷ (ἡ Ἁγία ἡμῶν Ἐκκλησία), ἵνα λέγωμεν πάντοτε τὴν ἀλήθειαν καὶ ὑπερασπιζώμεθα ἑαυτοὺς μὲ μόνην ταύτην καὶ ἔχοντες ἔνδοθεν μάρτυρα τῆς ἀληθείας ἡμῶν ἀδιάψευστον, τὴν ἡμετέραν συνείδησιν, ἥτις κατὰ τὸν Θεῖον Χρυσόστομον εἶναι ὁ Κύριος - "ἔχω, ἔνδον καθήμενον τὸν ἀόρατον Δικαστήν" - ἀναμένῳμεν τὴν τελείαν καὶ τελικὴν κρίσιν τοῦ Ἀδεκάστου Κριτοῦ.

Μάρτυς ... ὁ Θεός!!!

Ἔστω καὶ ἂν διεκδικῶμεν, ὡς προεγράφη, τὴν Θείαν Δικαιοσύνην καὶ ἐπικαλούμεθα τὸν Θεὸν ὡς μάρτυρα, θὰ πρέπῃ νὰ μᾶς διακατέχῃ ὁ Θεῖος φόβος. Διότι εἰς τὴν τελειότητα τοῦ Κυρίου τίς δύναται προσεγγῖσαι; Ὅταν ὁ δίκαιος Ἰώβ, διαμαρτύρεται καὶ ὑπερασπίζεται τὴν ἀθωότητά του ἐνώπιον τῶν τριῶν φίλων του, καὶ ὅταν παρεμβαίνει ὁ Ἴδιος ὁ Θεὸς ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ δικαίου καὶ ἐκφράζων (ὁ Κύριος) τὸ τέλειον Αὐτοῦ σχέδιον, ὁ Ἰὼβ ταπεινοῦται καὶ ὑποκλίνεται εἰς τὴν Θείαν Δικαιοσύνην, ἀποδεχόμενος τὴν δικαίαν κρίσιν τοῦ Θεοῦ. "ὑπολαβὼν δὲ ᾿Ιὼβ λέγει τῷ Κυρίῳ· τί ἔτι ἐγὼ κρίνομαι, νουθετούμενος καὶ ἐλέγχων Κύριον, ἀκούων τοιαῦτα οὐθὲν ὤν; ἐγὼ δὲ τίνα ἀπόκρισιν δῶ πρὸς ταῦτα; χεῖρα θήσω ἐπὶ στόματί μου· ἅπαξ λελάληκα, ἐπὶ δὲ τῷ δευτέρῳ οὐ προσθήσω. ἔτι δὲ ὑπολαβὼν ὁ Κύριος εἶπε τῷ ᾿Ιὼβ ἐκ τοῦ νέφους· ... μὴ ἀποποιοῦ μου τὸ κρίμα. οἴει δέ με ἄλλως σοι κεχρηματικέναι ἢ ἵνα ἀναφανῇς δίκαιος;" (Ἰώβ Μ΄ 3-8). Ταῦτα καὶ μόνα, ἀρκοῦσιν ἵνα γνωρίζῳμεν ὅτι ἡ Δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀνεξιχνίαστος καὶ ὁ ἄνθρωπος, ἀκόμη καὶ ὁ δίκαιος, πρέπει νὰ δέχεται τὴν Θείαν Κρίσιν, ὁποία τίς ἐστιν.

                                                                                                                                Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

                                                                                                                      Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν

Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2019

Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2019

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών




Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα.

Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2019

Γιορτή έναρξης για τη νέα Κατηχητική Χρονιά 2019 - 2020



Την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου, το απόγευμα στον αύλειο χώρο του ναού πραγματοποιήθηκε άλλη μια γιορτή έναρξης του ιεραποστολικού έτους 2019 – 2020. Η γιορτή αυτή είχε μουσικοχορευτικό χρώμα αλλά δεν ήταν μόνο αυτό που απόλαυσαν οι παρευρισκόμενοι. Η Μαριάμ Ρουμελιώτη άνοιξε την γιορτή με μια στοχευμένη και όμορφα σκηνοθετημένη βιντεοπαρουσίαση όπου παρουσιαζόταν όλο το ποιμαντικό έργο της ενορίας του αγίου Ιωάννου Παραλίας. Κατόπιν, η παρουσιάστρια ερμήνευσε αγαπημένα τραγούδια του Ελληνικού ρεπερτορίου, ενώ ταυτόχρονα συμμετείχε το χορευτικό του Ιερού Ναού το οποίο απόδωσε με όμορφες χορογραφίες τα τραγούδια. Στο τέλος η ευχή για καρποφόρο ιεραποστολικό έτος 2019 – 2020 στην «Κιβωτό των Παιδιών» και σε όλες τις δράσεις του ενοριακού ποιμαντικού έργου του αγίου Ιωάννη έκλεισε την πανέμορφη φθινοπωρινή βραδιά.

























Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2019

Κάθε φορά που τους αφήνεις να σε φτάσουν στα όριά σου, σκέψου… τι κερδίζεις;



Εύκολα κάποιος μπορεί να πιστέψει ότι έχει τη δύναμη να σε φτάσει στα όριά σου. Ένα αδίστακτο, απαιτητικό αφεντικό, ένας χειριστικός συνάδελφος, μια ιδιαίτερα κτητική φίλη, ή μια απλά απίθανη προσωπικότητα που έχει όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά μαζί σε ένα. Βοήθειά μας και μακριά.

Συνήθως αυτός ο τύπος ανθρώπου, είναι ο κλασικός νάρκισσος που τον ενδιαφέρουν τρία βασικά πράγματα. Η αυλή του, το να τα έχει όλα υπό έλεγχο και φυσικά το να ακυρώνει πάντα με το γάντι οποιονδήποτε αποτελεί δυνητικά «εμπόδιο» στο δρόμο του, είτε σε προσωπικό, είτε σε επαγγελματικό επίπεδο. Θυμίστε μου όμως κάτι: Εμάς αυτό μας αφορά;

Για τους χ, ψ όποιους λόγους μικροί δυνάστες σαδιστές με γραβάτες, γόβες στιλέτο, ή πάντα στιλάτα σνίκερ, επιθυμούν να μας φτάσουν στα όριά μας, είτε βρισκόμαστε σε ένα γραφείο 2Χ3, είτε οπουδήποτε αλλού.

Είστε ευγενικοί, δοτικοί, ευχάριστοι, επικοινωνιακοί και πάντα ανοιχτοί για διάλογο και νομίζετε ότι φταίνε όλα αυτά για το γεγονός ότι σας «πατάνε» με το να σας αγχώνουν, να σας πιέζουν, να σας προσβάλλουν; Λάθος μέγα. Το πρόβλημα είναι δικό τους και μόνο. Δικό σας γίνεται μόνο όταν παίρνετε τις ενέργειες και τα λόγια τους προσωπικά.

Φυσικά σας επηρεάζουν, φυσικά έχουν άμεσο αντίκτυπο στη ψυχολογία σας. Προσοχή όμως: όσο και για όσο εσείς το επιτρέπετε. Δεν είναι τόσο κρίμα η ζωή και οι στιγμές μας να γίνονται έρμαια ανθρώπων που στην τελική δεν υπολογίζουμε και πολύ;

Γνωρίζετε καλά πως οικογένεια, «αφεντικά» και συνεργάτες (τουλάχιστον τις περισσότερες φορές) δεν είναι στο χέρι μας να επιλέξουμε. Μπορούμε όμως να επιλέξουμε – και μάλιστα με ακρίβεια – τον τρόπο που θα αντιδράσουμε και αν θα αντιδράσουμε σε όποια τους «πρόκληση».

Το «εισπνοή – εκπνοή» – και μιλάω πολύ σοβαρά -, η σωστή διαχείριση και σε πρώτο πλάνο ο εαυτός σας είναι η λύση. Είστε πολύ πιο σημαντικοί από τα καπρίτσια και τα γούστα των όποιων άλλων. Είστε πολύ πιο σημαντικοί από την έπαρση, το φούσκωμα του στήθους τους όταν «πετυχαίνουν» να σας μειώσουν. Είστε πολύ πιο σημαντικοί από οτιδήποτε και οποιονδήποτε προσπαθεί να σας δημιουργήσει πρόβλημα γιατί μαντέψτε… Αυτοί είναι το ίδιο το πρόβλημα, όμως αυτό και το τονίζω ξανά, δεν αφορά εσάς.

Η σωστή αναπνοή και μια αυτόματη ερώτηση στον εαυτό σας κάθε φορά που κάτι «στραβώνει» είναι ικανά να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε πάσης φύσεως ανθρώπους βαμπιράκια. «Τι κερδίζω με το να ασχοληθώ;». Ιδού η ερώτηση. Κλείσιμο ματιών, εισπνοή από τη μύτη, εκπνοή από το στόμα. «Τίποτα» σχεδόν πάντα η απάντηση.

Αγαπημένοι μου, μη σκάτε. Ειλικρινά, δεν ωφελεί. Αφήστε απλά τους ανόητους να φέρονται ανόητα. Συνεχίστε τη μέρα σας με σκέψεις όμορφες. Φέρτε την εικόνα του ανθρώπου σας στο μυαλό, προγραμματίστε έστω νοητά ένα ταξίδι που θέλετε να κάνετε, οραματιστείτε τον εαυτό σας στην πιο ήρεμη εκδοχή του και αναπνεύστε. Οι άνθρωποι και οι καταστάσεις «βαμπίρ» δεν έχουν θέση ούτε στη ζωή, ούτε στην καρδιά, ούτε στο μυαλό σας.

Εμμανουήλ Ρουμελιώτης

Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2019

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών




Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα.