Παρασκευή 17 Ιουνίου 2022

Ευχαριστίες για προσφορά Κουβουκλίου με ιερές λειψανοθήκες

 

άρθρο Παναγιώτη Παλούκου.


Ως επίτροπος, αλλά και ως τοπικός πρόεδρος του συλλόγου του χωριού Παναγίτσα Αρκαδίας, θέλω να εκφράσω θερμές ευχαριστίες για την δωρεά των τέκνων του ιερέα Νικολάου και της πρεσβυτέρας Ανθίας στον ενοριακό μας Ναό της Αναλήψεως του Κυρίου.

Συγκεκριμένα, αφιερώθηκε προθήκη – κουβούκλιο από ξύλο τριανταφυλλιάς, εντός του οποίου φυλάσσονται ιερά αντικείμενα μεταξύ των οποίων ιερές Λειψανοθήκες με οστά μαρτύρων και οσίων της Πίστεώς μας, που προέρχονται από τα Ασκητήρια του δίκαιου αυτού ιερατικού ζεύγους. Ανάμεσα στους αγίους των οποίων κατέχουμε ως μέγα φυλακτό και κειμήλιο αποτμήματα των θαυματουργών τους λειψάνων είναι: των μαρτύρων Δημητρίου και Γεωργίου, του γείτονα οσίου Λεοντίου του σημειοφόρου, αντιλοιμικού ιερομάρτυρα Χαραλάμπους, Ιωάννου του Προδρόμου, Γρηγορίου του Θεολόγου, του ποιμενικού Μοδέστου Ιεροσολύμων, Ανθίμου επισκόπου Νικομηδείας, Θεοδούλου «ο από Επάρχων», οσίου Μελετίου όρους Μυουπόλεως, οσίου Δαυίδ γέροντος, Αρσενίου του μεγάλου, Προκοπίου του μάρτυρος, του οσίου Λεοντίου Μονεμβασίας, οσίας Ξένης της διακόνισσας, Αναστασίου του Πέρση, αγροτικού μάρτυρος Μάμαντος, αγίων Πατέρων των Καρυών, αποστόλου Θωμά, ιαματικού Παντελεήμονα, μεγαλομάρτυρος Παρασκευής. Επίσης, ρανίδα από το Τίμιο Ξύλο εκ του σταυρού του Ιησού. 

Στο προαναφερθέν κουβούκλιο υπάρχει εγχάρακτη μεταλλική επιγραφή που μας πληροφορεί ότι: ΔΩΡΕΑ ΙΕΡΩΝ ΚΕΙΜΗΛΙΩΝ ΕΚ ΤΟΥ ΑΣΚΗΤΗΡΙΟΥ ΛΕΥΙΤΙΚΟΥ ΖΕΥΓΟΥΣ πατρός ΝΙΚΟΛΑΟΥ κ’ πρεσβυτέρας ΑΝΘΙΑΣ ΠΕΤΤΑ ΕΝ ΕΤΕΙ βκα΄ (2021).

 Πάνω στο κουβούκλιο, εκτός του κανδηλίου στέκονται τα έγγραφα επισημοποίησης των ιερών φυλακτών, και συγκεκριμένα οι αποφάσεις του Μητροπολιτικού Συμβουλίου (8/20-12-2019 & 12/1-12-2021) της οικείας Μητροπόλεως Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως και τα υπογράφει ο αείμνηστος ποιμενάρχης μας κυρός Ιερεμίας. 

Σημειώνεται ότι η λειψανοθήκη του ποιμενάρχου των Ιεροσολύμων Μοδέστου που είναι και προστάτης των ποιμενικών περιοχών, όπως η δική μας, έχει τοποθετηθεί πλησίον της μορφής του, ο οποίος ιστορείται ένθρονος και ολόσωμος, πλησίον του εικονοστασίου-τέμπλου του Ναού της Αναλήψεως. 

Κλείνοντας, δράττομαι της ευκαιρίας, να ευχαριστήσουμε και την καθηγουμένη της Μονής του Αγίου Νεκταρίου Αιγίνης, μοναχή Τιμοθέη, η οποία τον Δεκέμβριο του 2019 απέστειλε ως ευλογία για τη ενορία μας, μέσω του ιερέα μας, μία τυπωμένη εικόνα κολλημένη σε ξύλο με την μορφή του θαυματουργού κτήτορά τους Νεκταρίου, καθώς και δύο ασματικές Ακολουθίες προς τιμή του.



Τετάρτη 8 Ιουνίου 2022

Θερινό ωράριο... καλό κουράγιο!

 

Ασχολούμαι και προβληματίζομαι με το πώς μου φέρονται οι άλλοι!

 

Τὸ πτῦσμα καὶ ὁ πηλός … Θεραπεία ἢ … Δημιουργία; - π. Τιμόθεος Παπασταύρου

 ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ (29 ΜΑΪΟΥ 2022) 

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ

«Ταῦτα εἰπὼν ἔπτυσε χαμαὶ καὶ ἐποίησε πηλὸν ἐκ τοῦ πτύσματος» (Ἰωάν. Θ΄ 6). 


Τὸ θαυμαστὸ γεγονός. 

Ὁ Κύριος διέρχεται τὰς ὁδοὺς τῶν Ἱεροσολύμων, ἀκολουθούμενος ὑπὸ τῶν μαθητῶν Του …! Εἰς κάποιαν ἄκρην ἑνὸς δρόμου, βλέπει κάποιον τυφλὸν «ἐκ γενετῆς» νὰ ἐπαιτεῖ ἀπὸ τοὺς διερχομένους … Φαίνεται ὅτι εἶναι … «ἐκ γενετῆς» τυφλός, διότι ἡ ἀπουσία τῶν ὀφθαλμῶν εἶναι ἐμφανής! Οἱ μαθηταὶ ἐρωτοῦν τὸν Διδάσκαλον, «ραββί, τίς ἥμαρτεν, οὗτος ἢ οἱ γονεῖς αὐτοῦ, ἵνα τυφλὸς γεννηθῇ;» Θεωροῦσιν, ὅτι … τοιαῦται θλιβεραὶ καταστάσεις ἔχουσιν ὡς αἰτίαν κάποιας ἁμαρτίας. Ὅμως ὁ Θεάνθρωπος Κύριος τοὺς ἀπαντᾷ, ὅτι … «οὔτε οὗτος ἥμαρτεν οὔτε οἱ γονεῖς αὐτοῦ, ἀλλ' ἵνα φανερωθῇ τὰ ἔργα τοῦ Θεοῦ ἐν αὐτῷ»!  

Ἐν συνεχείᾳ, ὁ Θεάνθρωπος, «ἔπτυσε χαμαὶ καὶ ἐποίησε πηλὸν ἐκ τοῦ πτύσματος, καὶ ἐπέχρισε τὸν πηλὸν ἐπὶ τοὺς ὀφθαλμοὺς τοῦ τυφλοῦ καὶ εἶπεν αὐτῷ· ὕπαγε νίψαι εἰς τὴν κολυμβήθραν τοῦ Σιλωάμ», καὶ τοιουτοτρόπως ἐνεργεῖ τὴν θεραπείαν τοῦ «ἐκ γενετῆς», τούτου, τυφλοῦ! Δὲν προτιθέμεθα, ἵνα παρακολουθήσωμεν ἐν προκειμένω, τὰς συζητήσεις αἵτινες ἐπηκολούθησαν τοῦ θαύματος, ἀλλὰ θὰ περιορισθῶμεν ἐν προκειμένῳ εἰς τὸν τρόπον διὰ τοῦ ὁποίου θαυματουργεῖ ὁ Χριστός εἰς τὴν περίπτωσιν ταύτην! 


Τὸ πτῦσμα καὶ ὁ πηλός … 

Ἐὰν μελετήσωμεν τὰ θαύματα τοῦ Κυρίου, τὰ περιγραφόμενα ἐν τῆ Καινῇ Διαθήκῃ, θὰ ἴδωμεν ὅτι … θαυματουργεῖ Οὗτος, διὰ ποικίλων τρόπων … Ἐνίοτε περιορίζεται εἰς τὸν … προστακτικόν Του λόγον, ὡς εἰς τὸν κωφάλαλον, - «τὸ πνεῦμα τὸ ἄλαλον καὶ κωφόν, ἐγώ σοι ἐπιτάσσω» (Μάρκ. Θ΄ 25), - ἢ εἰς τὸν νεκρὸν νεανίσκον τῆς χήρας τῆς Ναΐν, - «νεανίσκε, σοὶ λέγω, ἐγέρθητι» (Λουκ. Ζ΄ 14), - ἢ πρὸς τόν, τὴν ξηρὰν ἔχοντα χεῖρα, - «ἔκτεινόν σου τὴν χεῖρα» (Ματθ. ΙΒ΄ 13), - ἢ πρὸς τὸν λεπρόν, - «θέλω, καθαρίσθητι» (Ματθ. Η΄ 3), - καὶ οὕτω καθεξῆς! Εἰς ἑτέρας περιπτώσεις … ἐνεργεῖ τὰ θαύματά Του, ἐγγίζων διὰ τῶν παναγίων χειρῶν Του τοὺς ἀσθενοῦντας ἤ τοὺς … κεκοιμημένους καὶ δίδει εἰς τούτους τὴν ζωὴν καὶ τὴν ὑγείαν των. Οὕτω, βλέπομεν, εἰς τὴν νεκρὰν κόρην τοῦ Ἰαείρου, - «καὶ κρατήσας τῆς χειρὸς τοῦ παιδίου λέγει αὐτῇ· ταλιθά, κοῦμι· ὅ ἐστι μεθερμηνευόμενον, τὸ κοράσιον, σοὶ λέγω, ἔγειρε» (Μάρκ. Ε΄ 41), - ἢ εἰς τὴν πενθερὰν τοῦ Πέτρου, - «καὶ ἥψατο τῆς χειρὸς αὐτῆς, καὶ ἀφῆκεν αὐτὴν ὁ πυρετὸς» (Ματθ. Η΄ 15), - ἢ εἰς τοὺς δύο τυφλούς, «τότε ἥψατο τῶν ὀφθαλμῶν αὐτῶν λέγων· κατὰ τὴν πίστιν ὑμῶν γενηθήτω ὑμῖν» (Ματθ. Θ΄ 29), κ.ο.κ.! 

Εἰς τὴν προκειμένην, ὅμως περίπτωσιν τοῦ ἐκ γενετῆς τυφλοῦ, ὁ Κύριος ἐνεργεῖ μὲ ἐντελῶς ἰδιαίτερον τρόπον! Ὡς προείπωμεν, «ἔπτυσε χαμαὶ καὶ ἐποίησε πηλὸν ἐκ τοῦ πτύσματος, καὶ ἐπέχρισε τὸν πηλὸν ἐπὶ τοὺς ὀφθαλμοὺς τοῦ τυφλοῦ»! Ἐκτιμῶντες τὸ γεγονός, ὅτι … καὶ εἰς τὴν Ἁγίαν Γραφήν, ἀλλὰ καὶ εἰς τὴν ζωὴν τοῦ Κυρίου, τίποτε δὲν ἔγινεν ἢ ἐλέχθη τυχαίως ἢ συγκυριακῶς, ἀντιλαμβανώμεθα ὅτι καὶ ἡ συγκεκριμμένη κίνησις τοῦ Κυρίου, - τὸ πτῦσμα Αὐτοῦ, ἀλλὰ καὶ ἡ χρῆσις τοῦ χώματος, καὶ ἡ ἐπίχρισις τοῦ γενομένου πηλοῦ ἐπὶ τῶν … μὴ ὑπαρχόντων ὀφθαλμῶν αὐτοῦ, - ἔχει ἰδιαιτέραν σημασίαν … 


Θεραπεία ἢ … Δημιουργία; 

Συνήθως, ὅταν προσήρχοντο πρὸς τὸν Κύριο (τὸν Ἱατρὸ ψυχῶν τε καὶ σωμάτων), ἀσθενεῖς νοσοῦντες ἐκ ποικίλων νόσων, ὁ Ἰησοῦς, ὡς φιλάνθρωπος καὶ οἰκτίρμων, ἐθεράπευε τὰ νοσοῦντα μέλη τῶν ἀσθενῶν … Οὕτω, εἰς τοὺς προσερχομένους τυφλούς, ἐθεράπευεν τοὺς νοσοῦντας ὀφθαλμούς, εἰς τοὺς κωφαλάλους … τὰ νοσοῦντα ὦτα καὶ γλώσσας, εἰς τοὺς παραλύτους καὶ χωλούς, … τοὺς ἀδυνάτους καὶ χωλαίνοντας πόδας, καὶ ἀντιστοίχως εἰς ἕνα ἕκαστον ἀσθενῆ, προσέφερε τὴν ὑγείαν καὶ τὴν ἀποθεραπείαν! Παραλλήλως δε, πολλάκις, συνεχώρει καὶ τὰς ἁμαρτίας τῶν ἀσθενούντων, ὅταν αὗται ἦσαν αἱ αἰτίαι τῶν ἀσθενειῶν …! 

Ἐν προκειμένῳ ὅμως, ὁ ἐκ γενετῆς τυφλός, … δὲν νοσεῖ! Δὲν εἶναι ἀσθενής! Ἡ ἀδυναμία του ὀφείλεται εἰς τὴν ἔλλειψιν τοῦ αἰσθητηρίου ὀργάνου τῶν ὀφθαλμῶν˙ καὶ συνεπῶς, δὲν χρήζει θεραπείας καὶ ἰάσεως, ἀλλὰ … χρήζει αὐτῶν τῶν ἰδίων τῶν ὀφθαλμῶν! Ὁ Διδάσκαλος σπεύδει, οὐχὶ διὰ νὰ θεραπεύσῃ, ἀλλά, - ὡς χαρακτηριστικῶς λέγει ὁ θεῖος Χρυσόστομος, - «ἵνα τὸ ἐλλεῖπον μέλος ἀναπληρώσῃ»! Σπεύδει, … ὡς Θεὸς Δημιουργός, διὰ νὰ δημιουργήσῃ τοὺς ἐλλείποντας ὀφθαλμοὺς τοῦ ἀομμάτου! Ἐνεργεῖ δὲ διὰ τοιούτου τρόπου, ὥστε νὰ ἐνθυμίσῃ εἰς ἡμᾶς, τὸν τρόπον διὰ τοῦ ὁποίου … Αὐτὸς ὁ Ἴδιος, ἐδημιούργησε τὸν ἄνθρωπον ἐκεῖ εἰς τὸν Παράδεισον˙ «καὶ ἔπλασεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, χοῦν ἀπὸ τῆς γῆς, καὶ ἐνεφύσησεν εἰς τὸ πρόσωπον αὐτοῦ πνοὴν ζωῆς, καὶ ἐγένετο ὁ ἄνθρωπος εἰς ψυχὴν ζῶσαν» (Γεν. Β΄ 7)! Διὰ τοῦ πτύσματος καὶ τοῦ χοὸς ἀλλὰ καὶ τοῦ πηλοῦ τὸν ὁποῖον ἐπιχρίει εἰς τὸ μέτωπον τοῦ ἀναπήρου τούτου, θέλει νὰ δείξῃ εἰς ἡμᾶς … ὅτι οὗτος ἐστὶν ὁ Ἀληθινὸς Θεός, ὁ Δημιουργὸς τοῦ σύμπαντος καὶ τοῦ ἀνθρώπου … Δὲν ἔχει ἀνάγκην, αὐτὰ τὰ εὐτελῆ στοιχεῖα (τὸ πτύελον καὶ τὸν χοῦν) διὰ νὰ ἀναπληρώσῃ καὶ δημιουργήσῃ τὰ αἰσθητήρια τῆς ὁράσεως, ἀλλὰ τὰ χρησιμοποιεῖ διὰ νὰ φανερώσῃ διὰ μίαν εἰσέτι φοράν, τὴν Θεϊκήν Του ὑπόστασιν! 


«Οὗτός ἐστιν ὁ ἀληθινὸς Θεὸς καὶ ζωὴ αἰώνιος». 

Εἶναι ἄπειροι αἱ ἀποδείξεις, τὰς ὁποίας μᾶς προσφέρει ἡ Ἁγία Γραφή, Παλαιά τε καὶ Καινὴ Διαθήκη, φίλοι μου ἀναγνῶσται, ὅτι ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, εἶναι τὸ δεύτερον πρόσωπον τῆς Παναγίας Τριάδος καὶ ὁ Ἕνας καὶ Ἀληθινὸς Θεός! Εἴτε διὰ τῶν Θείων Του λόγων, εἴτε διὰ τῶν ἀπείρων Του θαυμάτων, - ἐκ τῶν ὁποίων τινὰ … «κραυγάζουσι» κυριολεκτικῶς περὶ τῆς Θεότητός Του, - εἴτε, ἀκόμη, διὰ τῆς ἐπαληθεύσεως ὅλων τῶν, ὑπὸ τῶν Ἁγίων Προφητῶν, λεχθεισῶν προφητειῶν, εἰς τὸ Πανάγιον Πρόσωπόν Του, ἀλλὰ καὶ διὰ τῆς Θείας Αὐτοῦ Μεταμορφώσεως καὶ διὰ … πλείστων ἄλλων μαρτυριῶν, καταδεικνύεται ὅτι … ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, … «Οὗτός ἐστιν ὁ ἀληθινὸς Θεὸς καὶ ζωὴ αἰώνιος» (Α΄ Ἰωάν. Ε΄ 20), ὡς λέγει χαρακτηριστικῶς ὁ ἠγαπημένος Ἀπόστολος καὶ Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης.  

Βεβαίως, ὑπὸ τῶν, ἀνὰ τοὺς αἰῶνας, ἀπίστων καὶ ἀρνητῶν, πάντοτε ἦτο ὑπὸ ἀμφισβήτησιν ἢ καὶ … ἀρνούμενος! Τοῦτο, ὅμως, ἡμᾶς τοὺς πιστεύοντας εἰς τὸ Πανάγιον Αὐτοῦ Πρόσωπον, οὐδόλως μᾶς κλονίζει εἰς τὴν Πίστιν καὶ οὐδόλως μᾶς … ἀφορᾷ. Ἡ πίστις εἰς Αὐτὸν οὐδέποτε ἐτέθῃ ὑπ’Αὐτοῦ τοῦ Ἰδίου ὡς … ὑποχρεωτική, ἀλλὰ πάντοτε … ὅσοι τὸν ἠκολούθησαν καὶ ἐπίστευσαν εἰς Αὐτόν, προσῆλθον αὐτοβούλως καὶ ἔθεσαν ἑαυτοὺς εἰς τὴν ἀπόλυτον ὑπακοὴν καὶ ἐξάρτησιν ἐξ Αὐτοῦ! Εἰς τὴν πίστιν καὶ ἀγάπην Αὐτοῦ, καλούμεθα καὶ ἡμεῖς ἵνα προσέλθωμεν καὶ ὡς ὁ ἀναβλέψας … ἐκ γενετῆς τυφλός, ἐξ ὅλης τῆς καρδίας ἡμῶν εἴπωμεν: «πιστεύω, Κύριε· καὶ προσ(κυνήσωμεν) αὐτῷ». Ἀμήν. 


Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου 

      Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν  

ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ


Κυριακή 5 Ιουνίου 2022

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών




Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Δευτέρα 30 Μαΐου 2022

Εφημερίδα "ΔΙΨΩ" ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022

Δ Ι Ψ Ω

Από την Ελληνορθόδοξη Κοινωνία Προσώπων «ΔΙΨΩ»

Απρίλιος 2022


Διαβάστε ολόκληρη την Εφημερίδα του Απριλίου. 
Θα την βρείτε ΕΔΩ σε μορφή ψηφιακού εντύπου, το οποίο μπορείτε να... ξεφυλλίσετε!

Κυριακή 29 Μαΐου 2022

Κατά φαντασίαν... Χριστιανοί!

 

Κυριακή 29 Μαΐου 2022

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Ἕνας πρωτοφανὴς διάλογος! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου


ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ (22 ΜΑΪΟΥ 2022)

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ

«Οἱ ἀληθινοὶ προσκυνηταὶ προσκυνήσουσι τῷ πατρὶ 

ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ» (Ἰωάν. Δ΄ 23). 


Ἕνας πρωτοφανὴς διάλογος! 

Ὅταν οἱ ἄνθρωποι συζητοῦσι μεταξύ των, τοῦτο δὲν ἀκούεται οὐδόλως περίεργον καί, ἀντιθέτως, δεικνύει ὅτι αἱ συζητήσεις, δημιουργοῦσι … προσέγγισιν καὶ ἀγάπην μεταξύ των! Πάντοτε, αἱ συζητήσεις, διαθερμαίνουσι τὰς ἀνθρωπίνους σχέσεις, καὶ μέσω τούτων, ἐπιλύονται προβλήματα καὶ ἀντιπαραθέσεις καὶ ὀξύτητες …! Ὁ διάλογος εἶναι ἐν τέλει, ἡ ἀρχὴ τῆς κατανοήσεως καὶ τῆς ἀγάπης μεταξὺ … ἀκόμη καὶ τῶν ἐχθρῶν! 

Ὅμως, ἕνας, ἐντελῶς διαφορετικὸς διάλογος, - ἠκούσαμεν σήμερον, - νὰ περιγράφεται διὰ τοῦ ἱεροῦ Εὐαγγελίου. Διάλογος … ἀσυνήθης διὰ πολλοὺς λόγους! Διάλογος, μεταξὺ τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ ἡμῶν καὶ μιᾶς ἁμαρτωλοῦ Σαμαρείτιδος! Διάλογος, τὸν ὁποῖον ἐπιδιώκει καὶ … ἀρχίζει, ὁ ἴδιος ὁ Χριστός! Ὁ ὀλιγόλογος καὶ «αὐστηρὸς» Ἰησοῦς, ὅστις, σπανίως συνεζήτησεν καὶ μάλιστα ἐκτενῶς, ἀκόμη καὶ μὲ τοὺς ἰδίους μαθητὰς Αὐτοῦ, καὶ μόνον συμβουλεύει καὶ διδάσκει τούτους, … κάθηται εἰς τὸ χεῖλος τοῦ «φρέατος τοῦ Ἰακώβ», καὶ συζητεῖ μὲ μίαν γυναίκα! Εἰς τὸ ἱερὸν κείμενον, ὑπογραμμίζεται ἰδιαιτέρως τοῦτο τὸ γεγονός, καὶ τονίζεται διὰ τῆς ἐπισημάνσεως ὅτι, «καὶ ἐπὶ τούτῳ ἦλθον οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ, καὶ ἐθαύμασαν ὅτι μετὰ γυναικὸς ἐλάλει» (Ἰωάν. Δ΄ 27). Πρέπει, ἐπίσης, νὰ ἐπισημάνωμεν τὸ γεγονός, ὅτι ἡ συνομιλία αὕτη ἐθεωρήθῃ τόσον ἀξιόλογος καὶ «ἱστορική», ὥστε τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον τὴν κατέγραψεν εἰς τὰς σελίδας τῆς Καινῆς Διαθήκης, οὕτως ὥστε νὰ … ζῇ εἰς τοὺς αἰώνας! 


Τὸ … ὕδωρ τοῦ Κυρίου. 

Ὅταν ὁ Διδάσκαλος … ξεκουράζεται καθήμενος ἐπὶ τοῦ χείλους τοῦ φρέατος, ἔρχεται ἡ Σαμαρεῖτις αὕτη προκειμένου ἵνα ἀντλήσῃ ὕδωρ ... Ὁ Κύριος, ἐπιδιώκων τὴν μετ’ αὐτῆς συζήτησιν, τῆς ζητεῖ νὰ τοῦ προσφέρῃ ὀλίγον ὕδωρ προκειμένου - ὡς ἄνθρωπος, - νὰ «ξεδιψάσῃ» …! Ὡς Θεός, βεβαίως, γνωρίζει τὰ ὅσα θὰ ἐπακολουθήσωσι καὶ διὰ τοῦτο δὲν ἐκπλήσσεται ἐκ τῆς διαμαρτυρίας τῆς γυναικός, … «πῶς σὺ Ἰουδαῖος ὢν παρ' ἐμοῦ πιεῖν αἰτεῖς, οὔσης γυναικὸς Σαμαρείτιδος; οὐ γὰρ συγχρῶνται Ἰουδαῖοι Σαμαρείταις»! Ἀντιθέτως, θὰ ἐλέγωμεν, ὅτι … «δράττεται τῆς εὐκαιρίας» προκειμένου ἵνα … ἀρχίσῃ, τήν, μετ’ αὐτῆς συζήτησιν …! «Εἰ ᾔδεις τὴν δωρεὰν τοῦ Θεοῦ, καὶ τίς ἐστιν ὁ λέγων σοι, δός μοι πιεῖν, σὺ ἂν ᾔτησας αὐτόν, καὶ ἔδωκεν ἄν σοι ὕδωρ ζῶν»! 

Ἡμεῖς οἱ χριστιανοί, μετὰ περίπου δύο χιλιετίας ὁπότε καὶ συνέβη ἡ τοιαύτη συζήτησις, ἀσφαλῶς καὶ δυνάμεθα νὰ κατανοήσωμεν τό, … πόσον εὐτυχὴς ἦτο ἡ γυνὴ ἐκείνη, ἐφ’ ὅσον ἀξιοῦται νὰ κάθηται ἀπέναντι τοῦ Θεανθρώπου καὶ νὰ συζητῇ μετ’ Αὐτοῦ … Ὅμως ἐκείνη, δὲν δύναται νὰ ἐννοήσῃ τί τῆς λέγει ὁ Χριστός! Ποῖος εἶναι αὐτὸς ὁ … φαινόμενος Ἰουδαῖος, καὶ ποῖον εἶναι τὸ … θαυματουργὸν τοῦτο ὕδωρ τὸ ὁποῖον δύναται νὰ θεραπεύσῃ τὴν φυσικὴν σωματικὴν ἀνάγκην τῆς … δίψης καὶ κατ’ ἐπέκτασιν, ἀπαλλάξῃ ταύτην ἐκ τοῦ καθημερινοῦ σωματικοῦ κόπου … τῆς μεταφορᾶς τοῦ ὕδατος ἐκ τοῦ φρέατος; Ἀπορεῖ, ἀλλὰ καὶ ἀναζητεῖ …! Θέλει τοῦτο τὸ θαυματουργὸν ὕδωρ καὶ ξεχνῶντας πλέον τὰς φυλετικὰς διαφοράς, … ζητεῖ ἀπὸ τὸν Ἰησοῦν τὸ ὕδωρ τοῦτο˙ καὶ ὁ Κύριος ἀρχίζει νὰ τὴν ποτίζῃ …! 

«Ὕπαγε φώνησον τὸν ἄνδρα σου καὶ ἐλθὲ ἐνθάδε»! Γνωρίζει, ἀσφαλῶς, ὁ Διδάσκαλος, καὶ τὸ ὅτι δὲν ἔχει ἄνδρα, καὶ τὸ ὅτι, «πέντε γὰρ ἄνδρας ἔσχες, καὶ νῦν ὃν ἔχεις οὐκ ἔστι σου ἀνήρ», ὅμως, διὰ τούτων τῶν ἀποκαλύψεων, … ἀρχίζει νὰ προσφέρῃ εἰς αὐτήν, τὸ … θαυματουργὸν ὕδωρ τὸ ὁποῖον αὕτη ἐζήτησεν! Τοῦτο τὸ ὕδωρ τοῦ Χριστοῦ, δὲν ἔχει τὰ χαρακτηριστικὰ τοῦ ποσίμου ὕδατος, οὔτε καὶ … ἀναπαύει καὶ ξεδιψᾷ τὸ ὑλικὸν σῶμα! Εἶναι … ὁ φωτισμὸς τῆς ψυχῆς, ποὺ ὅταν ἔλθῃ καὶ ἐπισκεφθῇ τὸν ἄνθρωπον, τότε οὗτος παύει νὰ ἐνδιαφέρεται διὰ τὰς σωματικὰς ἀνάγκας καὶ ἀρκεῖται εἰς τὴν ψυχικὴν ἀπόλαυσιν τῆς Θείας Χάριτος. Τοῦτο σημαίνει ὁ λόγος τοῦ Διδασκάλου, «πᾶς ὁ πίνων ἐκ τοῦ ὕδατος τούτου διψήσει πάλιν· ὃς δι' ἂν πίῃ ἐκ τοῦ ὕδατος οὗ ἐγὼ δώσω αὐτῷ, οὐ μὴ διψήσῃ εἰς τὸν αἰῶνα, ἀλλὰ τὸ ὕδωρ ὃ δώσω αὐτῷ, γενήσεται ἐν αὐτῷ πηγὴ ὕδατος ἁλλομένου εἰς ζωὴν αἰώνιον»! 


Αἱ πνευματικαὶ ἀναζητήσεις …! 

Ἐντύπωσιν προκαλεῖ τὸ γεγονός, ὅτι ἀφ’ ἧς στιγμῆς ἡ γυνὴ ἐκείνη ἐπίστευσεν ὅτι ὁ συνομιλητής της ἦτο … κάποιος προφήτης, αἰσθάνεται τὴν ἀνάγκην νὰ ζητήσῃ ἀπαντήσεις εἰς θέματα πνευματικά …! Ἡ ἁμαρτωλὸς ζωή της δὲν τὴν ἐμποδίζει ἵνα ἐρωτήσῃ τὸν Διδάσκαλον διὰ τὸ ὕψιστον ζήτημα τῆς προσευχῆς καθὼς καὶ διὰ τὸν τόπον καὶ τὸν τρόπον διὰ τοῦ ὁποίου πρέπει αὕτη νὰ ἐνεργεῖται! Ὁ Κύριος διακρίνει εἰς τὴν ψυχήν της, τὴν ἀγωνίαν διὰ τὴν σωτηρίαν της καὶ δὲν διστάζει νὰ τῆς ὁμιλήσῃ … ξεκάθαρα περὶ ἀληθινῶν καὶ «ψεύτικων» προσκυνητῶν, περὶ τῆς ἀπανταχοῦ παρουσίας τοῦ Θεοῦ καὶ τῆς, εἰς οἷονδήποτε τόπον, ἐνεργουμένης προσευχῆς! «Πνεῦμα ὁ Θεός, καὶ τοὺς προσκυνοῦντας αὐτὸν ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ δεῖ προσκυνεῖν», τῆς λέγει˙ καὶ ὅταν ἐκείνη τοῦ ἀπαντᾷ ὅτι … «οἶδα ὅτι Μεσσίας ἔρχεται ὁ λεγόμενος Χριστός· ὅταν ἔλθῃ ἐκεῖνος, ἀναγγελεῖ ἡμῖν πάντα», ὁ Κύριος διὰ μοναδικὴν φορὰν κατὰ τὴν ἐπὶ τῆς γῆς παρουσίαν Του, συνιστᾷ ἐνώπιόν της τὸν ἑαυτόν Του ὡς τὸν ἀναμενόμενον Μεσσίαν … «ἐγώ εἰμι ὁ λαλῶν σοι»! 

Πρὶν κλείσομεν τὸ παρόν, ἀδελφοί μου, θὰ ἐμμείνωμεν ἐπ’ ὀλίγον εἰς τοὺς … «ἀληθινοὺς προσκυνητάς», περὶ τῶν ὁποίων ἀνέφερεν ὁ Χριστός, εἰς τὴν σημερινὴν Εὐαγγελικὴν περικοπήν! Καὶ ἐν πρώτοις, … οἱ ἀληθινοὶ προσκυνηταὶ μαρτυροῦσι καὶ περὶ τῶν … «ψευδῶν» τοιούτων, ὡς ἤδη εἴπωμεν! Καὶ ἐὰν ἀναζητήσωμεν τοὺς «ἀληθινούς», εἶναι βέβαιον ὅτι θὰ εὕρωμεν τούτους ἐν παντί τόπῳ, - ἐν σπηλαίοις καὶ ὄρεσι καὶ ταῖς ὁπαῖς τῆς γῆς, ἐν ταῖς ἐρήμοις καὶ ταῖς μοναῖς, ἀλλὰ καὶ εἰς τὰς … «κατ’ οἶκον ἐκκλησίας», γονυπετοῦντας καὶ ὑψοῦντας ἱκέτιδας χεῖρας πρὸς τὸν Θεόν, καὶ παρακαλοῦντας ἐν δάκρυσι, ὑπὲρ τῆς σωτηρίας των καὶ τῆς σωτηρίας τοῦ κόσμου. Ὅμως ἐὰν ἀναζητήσωμεν καὶ τούς, ψευδῶς «προσκυνοῦντας καὶ προσευχομένους», τότε πλησίον τοῦ … Φαρισαίου ἐκείνου τῆς γνωστῆς παραβολῆς, θὰ εὕρωμεν καὶ ἐκείνους, οἵτινες παρουσιάζωσιν ἑαυτοὺς ὡς τοὺς … ἐκλεκτοὺς τοῦ Θεοῦ. Οἱ ψευδεῖς προσκυνηταί, εἶναι ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι, … κινοῦσι τὰ χείλη καὶ τὴν γλῶσσαν ἐπαναλαμβάνοντες καθιερωμένας εὐχάς, … «ἡ δὲ καρδία αὐτῶν πόρρω ἀπέχει ἀπ᾿ ἐμοῦ» (Ματθ. ΙΕ΄ 8), ὡς εἶπεν ὁ Διδάσκαλος. 

Ὅμως ὁ Πατήρ, «τοιούτους ζητεῖ τοὺς προσκυνοῦντας αὐτόν»˙ ἀληθινοὺς προσκυνητὰς καὶ προσευχομένους, τῶν ὁποίων αἱ προσευχαὶ καὶ δεήσεις θὰ γίνωνται εὐπρόσδεκτοι καὶ εὐήκοοι εἰς τὰ Θεῖα ὧτα! Προσευχή, συνεπῶς ἀδελφοί μου, προσευχὴν ἀπὸ καρδίας καὶ συνειδητήν, προσευχὴν … «ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ», καὶ τότε … θὰ προσεγγίσωμεν τὸν Θεὸν καὶ «ὁ Θεὸς ἐγγιεῖ ἡμῖν». 


Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου 

      Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν


Δευτέρα 23 Μαΐου 2022

Μετά το πρώτο λεπτό ακούγεται μία υπέροχη και ξεχωριστή μελωδία, από τον μεγάλο μας συνθέτη τον Βαγγέλη Παπαθανασίου


 

Είσαι πραγματικά ελεύθερος;

Δεν υπάρχει ελεύθερος άνθρωπος κανένας παρά μόνο αυτός που ζει κοντά στο Χριστό. Αυτός είναι υπεράνω κάθε συμφοράς. Αν ο ίδιος δε θέλει να αδικήσει τον εαυτό του, οι άλλοι ποτέ δεν έχουν τη δύναμη να τον βλάψουν, μένει απρόσβλητος. Δεν τον βασανίζουν τα οικονομικά προβλήματα. Γιατί ξέρει πως «τίποτα δε φέραμε στον κόσμο αυτό.

 

Κι είναι φανερό ότι ούτε και να πάρουμε κάτι μαζί μας φεύγοντας θα μπορέσουμε». Δεν τον τρώει η επιθυμία για δόξες και τιμές. Γιατί έμαθε πως «το δικό μας πολίτευμα είναι στον ουρανό». Δεν τον στενοχωρεί να τον βρίσουν ούτε τον εξοργίζει αν τον χτυπήσουν.


Για τον χριστιανό υπάρχει μία και μόνη συμφορά: να μην κάνει το Θέλημα του Θεού. Άλλο τίποτα δε θεωρεί συμφορά, ούτε την απώλεια των χρημάτων, ούτε τους μεγαλύτερους κινδύνους. Κι αυτό που όλοι το τρέμουν, το να φύγει απ’ αυτό τον κόσμο και να πάει στον άλλο, εκείνος το θεωρεί πιο ευχάριστο απ’ τη ζωή.

*Ο (συνειδητός) χριστιανός είναι σαν τον άνθρωπο που ανέβηκε σε ψηλό βράχο της θάλασσας και παρατηρεί όσους είναι μες στο νερό και προσπαθούν να σωθούν σ’ ένα ναυάγιο. Βλέπει άλλους να σκεπάζονται από τα κύματα, άλλους να πέφτουν σε υφάλους, άλλους να τους παγιδεύει το ρεύμα και να τους πηγαίνει όπου αυτό θέλει.


Βλέπει άλλους να χάνονται μες στο βυθό, κι άλλους, στην επιφάνεια, πάνω σε μια σανίδα ή ένα κομμάτι του πλοίου, να κάνουν τα χέρια τους βάρκα και πηδάλιο. Και βλέπει άλλους να επιπλέουν νεκροί. Σαν κι αυτόν που βρίσκεται στον ψηλό βράχο, έτσι κι ο άνθρωπος που στρατεύτηκε με το Χριστό βγαίνει μέσα από την ταραχή του βίου και των κυμάτων και κάθεται σε τόπο ασφαλή και υψηλό. Γιατί τι είναι πιο ασφαλές και πιο υψηλό από το να έχει κανείς μια μόνη φροντίδα: πώς να αρέσει στο Θεό;

*με το παράδειγμα αυτό, ο άγιος θέλει να δώσει έμφαση στην πνευματική ασφάλεια που έχει ο συνειδητός χριστιανός σε σχέση με τον «χλιαρό» χριστιανό που με τις επιλογές του θέτει σε κίνδυνο τη σωτηρία του. Δεν υπονοεί σε καμία περίπτωση ότι ο χριστιανός μόνο με την ιδιότητά του εξασφαλίζει τη σωτηρία του και επομένως δε χρειάζεται να αγωνιστεί.


Ιωάννης Χρυσόστομος


«Ο βαθμός της ελευθερίας μας είναι ανάλογος του βαθμού της ενώσεώς μας με το Θεό».


Μητρ. Γερμανός Παρασκευόπουλος – Απ’ το βιβλίο «Μικρή φιλοκαλία της καρδιάς»