Πέμπτη 17 Ιουνίου 2021

«Ἄφνω δὲ σεισμὸς ἐγένετο μέγας» (Πράξ. ΙΣΤ΄ 26)

 

ΚΥΡΙΑΚΗ  ΤΟΥ  ΤΥΦΛΟΥ  (6 IOYNIOY 2021)

ΧΡΙΣΤΟΣ  ΑΝΕΣΤΗ!

«Ἄφνω δὲ σεισμὸς ἐγένετο μέγας» (Πράξ. ΙΣΤ΄ 26) 


Σεισμός !!! 

Εἶναι γνωστόν, φίλοι μου ἀναγνῶσται, τὸ φοβερὸν φαινόμενον τοῦ σεισμοῦ! Σείεται ἡ γῆ καὶ ἐὰν ἡ κίνησις αὕτη εἶναι ὁμαλὴ καὶ ἐλαφρά καὶ ὀλίγων … ρίχτερ, ἀνησυχοῦμε καὶ θορυβούμεθα μέν, ἀλλὰ … εὐτυχῶς ὅλα καλά! Ὅσον ὅμως, ἡ ἔντασις καὶ ἡ διάρκεια τοῦ σεισμοῦ αὐξάνει, τότε … ἐρείπια, ἄστεγοι, τραυματισμοὶ καὶ θάνατοι εἶναι τὸ ἀποτέλεσμα. Ἀναμφισβητήτως, ἔχομεν βιώσει ἅπαντες σχεδόν, τοιούτους σεισμοὺς καὶ τὰς συνακολουθούσας προαναφερθείσας ὀδυνηρὰς συνεπείας καὶ εἶναι βέβαιον ὅτι ὁ τρόμος καὶ ὁ φόβος ποὺ ἀφήνουν ὀπίσω τους, … ἀργοῦν νὰ φύγουν ἀπὸ τὰς καρδίας καὶ τὰς ἐνθυμήσεις μας. 

Φυσικὸν φαινόμενον, λέγουν οἱ ἐπιστήμονες καὶ οἱ σεισμολόγοι καὶ ἀγωνιοῦν καὶ ἀγωνίζονται νὰ δύνανται νὰ τοὺς … προβλέψουν καὶ νὰ μᾶς προειδοποιοῦν … Ρήγματα βλέπουσι καὶ ὑπογείους ἤχους ἀκούουσι καὶ ποικίλα μηχανήματα χρησιμοποιοῦσι διὰ νὰ προλάβωσι τοὺς σεισμούς, ἀλλὰ πάντοτε οὗτοι προτρέχουσι … καὶ ἐκθέτουσι τὴν ὑπερφίαλον καρδίαν τῶν τοιούτων ἐπιστημόνων! 

Ἐὰν ἀνατρέξωμεν εἰς τὰς σελίδας τῆς παγκοσμίου ἱστορίας θὰ ἴδωμεν ὅτι κατὰ δεκάδας καὶ ἑκατοντάδας καὶ χιλιάδας μετρῶνται οἱ σεισμοί οἱ ὁποῖοι συνέβησαν, καὶ πολλοὶ ἐξ αὐτῶν, ἐχάραξαν ἰδικήν των … ἱστορίαν! Ἄλλοι διεμόρφωσαν ἀκόμη καὶ αὐτὰς τὰς γεωγραφικὰς θέσεις κρατῶν καὶ ἠπείρων καὶ ἄλλοι ἄφησαν τὸ στίγμα των, λόγῳ καὶ τοῦ τεραστίου μεγέθους των ἀλλὰ καὶ τῶν συμφορῶν τὰς ὁποίας προεξένησαν καὶ εἰς τὰ κτίσματα ἀλλὰ καὶ εἰς τοὺς ἀνθρώπους. 


«Ὁ ἐπιβλέπων ἐπὶ τὴν γῆν καὶ ποιῶν αὐτὴν τρέμειν» (Ψαλμ. ΡΓ΄ 32). 

Πόθεν, ὅμως, οἱ σεισμοί; Εἶναι, τελικῶς, ἕν φυσικὸν φαινόμενον ἀκαθορίστου προελεύσεως καὶ πορείας, κινούμενον αὐτοβούλως καὶ καταστρέφον ἀνεξελέγκτως, ἢ εἶναι κάτι τὸ «ἐλεγχόμενον» καὶ καθοδηγούμενον καὶ κινούμενον ὑπὸ … «χειρὸς Κυρίου»; Ἀκόμη καὶ πολλοὶ ἐκ τῶν προαναφερθέντων ἐπιστημόνων ὑποχωροῦσι καὶ δέχονται ὅτι, ὅπως τὰ πάντα ὑπακούουσι εἰς τὸ Θεῖον κέλευσμα, τοιουτοτρόπως καὶ ὁ σεισμὸς κινεῖται κατὰ τὴν Θείαν ἐντολήν … Καὶ οὗτοι εἶναι οἱ πιστοὶ καὶ ἀφοσιωμένοι εἰς τὸν Θεόν! Βεβαίως καὶ ὑπάρχουσι καὶ ἐκεῖνοι, οἱ περισσότεροι δυστυχῶς, οἱ ὁποῖοι ἀπορρίπτοντες τὴν Θείαν ὕπαρξιν τοῦ Κυρίου, ἐπιμένουσιν εἰς τὸν παραλογισμὸν τῆς … ἀκαθορίστου φύσεως καὶ τύχης! 

Ἀσφαλῶς, πειθαρχοῦντες εἰς τὴν διδαχὴν τῆς Ἁγίας Γραφῆς, πιστεύομεν ἀκραδάντως ὅτι, οὐδέν τι ὑπάρχει καὶ κινεῖται ἄνευ τῆς Θείας θελήσεως, ἔκ τε τῶν ἐμψύχων ἀλλὰ καὶ ἐκ τῶν ἀψύχων! Καὶ ὁ ἀνωτέρω Ψαλμικὸς στίχος ἀλλὰ καὶ πλῆθος ἄλλων Ἁγιογραφικῶν χωρίων, βεβαιοῦσιν ἡμᾶς περὶ τοῦ ἀπολύτου ἐλέγχου τῆς κτιστῆς καὶ ἀκτίστου φύσεως ἐκ τῆς παντοδυνάμου χειρὸς τοῦ Δημιουργοῦ! Ἐὰν ὑπάρχῃ κάποιον ὃν … ἀτίθασον πρὸς τὸ Θεῖον Θέλημα, τοῦτο εἶναι, δυστυχῶς, ὁ … ἄνθρωπος, ὅστις ἐκμεταλλεύεται ἐν προκειμένῳ τὴν ἐλευθερίαν τὴν ὁποίαν τοῦ παρέχει ὁ Ἴδιος ὁ Δημιουργός του! 


Οἱ σεισμοὶ εἰς τὴν Ἁγίαν Γραφήν. 

Εἰς τὴν σημερινὴν Ἀποστολικὴν περικοπήν, περιγράφονται τέσσαρα ἢ πέντε θαύματα! Ἡ θεραπεία τῆς δαιμονιζομένης μαντευομένης, ὁ ἰσχυρότατος σεισμὸς ὅστις συνέβη εἰς τὸ κρατητήριον ὅπου ἐκρατοῦντο οἱ Ἀπόστολοι Παῦλος καὶ Σίλας, ἡ αὐτομάτη διάνοιξις τῶν θυρῶν τῆς φυλακῆς, ἡ μυστηριώδης κράτησις τῶν κρατουμένων, ἀλλὰ καὶ ἡ μεταβολὴ καὶ πίστις τοῦ δεσμοφύλακος εἰς τὸν Κύριον, μεθ’ ἁπάσης τῆς οἰκογενείας αὐτοῦ. 

Ἅπαντα τὰ ἀνωτέρω ἐκτεθέντα θαύματα, ἔχουσι βεβαίως ἕκαστον τὴν … ἰδίαν «βαρύτητα». Ὅμως εἰς τὸ θαῦμα τοῦ σεισμοῦ θὰ ἐμμείνωμεν, διὰ νὰ ἐνισχύσωμεν τὴν ἤδη κατατεθεῖσαν ἄποψιν, ὅτι ὁ σεισμὸς προέρχεται ἐκ τῆς γῆς ἀλλὰ γίνεται κατ’ ἐντολὴν τοῦ Κτίστου τῶν ἁπάντων! Ἤδη ἐκθέσαμεν καὶ μίαν ἐκ τῶν πολλῶν, … Ἁγιογραφικὴν ἔνδειξιν! Ὅμως, ἕνα δεύτερον στοιχεῖον ὁδηγεῖ ἡμᾶς εἰς τὴν ὡς ἄνω ἄποψιν, καὶ τοῦτο εἶναι αἱ ἐπικλήσεις καὶ δεήσεις αἱ ὁποῖαι ὁρίζονται ἐκ τῆς Ἐκκλησίας, εἰς τὰς τραγικὰς ὧρας τοῦ σεισμοῦ διὰ τῶν ὁποίων ζητοῦμεν τὴν ἐπέμβασιν τοῦ Κυρίου καὶ τὴν κατεύνασιν τῶν σεισμῶν. Ὅσον καὶ ἂν κάποιοι παρουσιάζουσι τοὺς τοιούτους σεισμοὺς ὡς φυσικόν τι καὶ μόνον … φαινόμενον, καὶ οὗτοι ἴσως οἱ ἴδιοι, δὲν παύουσι νὰ εὔχονται καὶ νὰ προσεύχονται ὁ «κρατῶν τὰ σύμπαντα», νὰ συγκρατεῖ τοῦτον ἐν τῇ ἀμέτρῳ φιλανθρωπίᾳ Αὐτοῦ καὶ νὰ φυλάττῃ ἡμᾶς «ἐκ τῆς φοβερᾶς τοῦ σεισμοῦ ἀπειλῆς» (Ὕμνος 26ης Ὀκτωβρίου). 

Εἰς τὴν σημερινὴν Ἀποστολικὴν περικοπήν, ὁ σεισμὸς συμβαίνει ὡς … Θεία διαμαρτυρία διὰ τὴν ἄδικον φυλάκισιν τῶν δύο Ἀποστόλων, ἀλλὰ καὶ ὡς ἐπίσης Θεία παρρηγορία εἰς τούτους. Καὶ εἰς ἄλλας περιπτώσεις, ἔχομεν τοιαύτας παρεμβάσεις τοῦ Κυρίου, διὰ νὰ καταδεικνύεται πάντοτε, ἡ Θεία προέλευσις τῶν σεισμῶν. Ἀς ἐνθυμηθῶμεν, ἐν προκειμένῳ τὸν φοβερώτατον ἐκεῖνον σεισμὸν ὅστις συνέβη κατὰ τὴν ὥραν τῆς Σταυρώσεως τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν, ὅτε, «καὶ ἡ γῆ ἐσείσθη καὶ αἱ πέτραι ἐσχίσθησαν, καὶ τὰ μνημεῖα ἀνεῴχθησαν» (Ματθ. ΚΖ΄ 51-52), ἀλλὰ καὶ τὸν ἀναφερόμενον εἰς τὰς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων, ὅτε «δεηθέντων» τῶν Ἀποστόλων, «ἐσαλεύθη ὁ τόπος ἐν ᾧ ἦσαν συνηγμένοι, καὶ ἐπλήσθησαν ἅπαντες Πνεύματος Ἁγίου» (Πράξ. Δ΄ 31). 


Οἱ σεισμοὶ πρὸ … τοῦ τέλους! 

«Καὶ εἶδον ὅτε ἤνοιξε τὴν σφραγῖδα τὴν ἕκτην, καὶ σεισμὸς μέγας ἐγένετο» (Ἀποκάλ. ΣΤ΄ 12). Εἰς τὸ προφητικὸν βιβλίον τῆς Ἀποκαλύψεως τοῦ Ἰωάννου, βλέπομεν ὅτι ὁ σεισμὸς θὰ εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ πολλὰ τρομακτικὰ γεγονότα τοῦ μέλλοντος, τὰ ὁποῖα θὰ προηγηθῶσι τῆς Δευτέρας Παρουσίας τοῦ Κυρίου. Ἕνας σεισμὸς ὁ ὁποῖος, σὲ συνδυασμὸ καὶ μὲ ἄλλα ἔκτακτα γεγονότα τὰ ὁποῖα θὰ συμβοῦν, ὡς λέγει στὴ συνέχεια τὸ ἱερὸν κείμενον, θὰ ὑποχρεώσῃ, τοὺς βασιλεῖς καὶ μεγιστάνας καὶ χιλιάρχους καὶ τοὺς πλουσίους καὶ τοὺς δούλους καὶ τοὺς ἐλευθέρους, νὰ κρυβοῦν εἰς τὰ σπήλαια καὶ εἰς τὰς ρωγμὰς τῶν ὀρέων καὶ νὰ παρακαλοῦν … νὰ ἐξαφανισθοῦν ἀπὸ προσώπου τοῦ καθημένου ἐπὶ τοῦ Θρόνου! Ὁ σεισμὸς οὗτος, ἀκολουθούμενος καὶ ἀπὸ τὸν ἀκόμη ἰσχυρότερον ὅστις θὰ συμβῇ μετὰ τὴν ἔκχυσιν τῆς φιάλης τοῦ ἑβδόμου ἀγγέλου, - «Καὶ ἐγένοντο ἀστραπαὶ καὶ φωναὶ καὶ βρονταί, καὶ σεισμὸς ἐγένετο μέγας, οἷος οὐκ ἐγένετο ἀφ᾿ οὗ οἱ ἄνθρωποι ἐγένοντο ἐπὶ τῆς γῆς, τηλικοῦτος σεισμὸς οὕτω μέγας» (Ἀποκάλ. ΙΣΤ΄ 18) - θὰ εἶναι ἐκεῖνοι οἵτινες θὰ ἐξαφανίσωσι πάντα τὰ ὑλικὰ καὶ φθαρτὰ τοῦ κόσμου τούτου! 

Ἂς παρακαλοῦμεν τὸν Κύριον, νὰ μὴν ἐπιτρέψῃ νὰ ζήσωμεν ἐκείνας τὰς φρικτὰς καὶ φοβερὰς στιγμὰς τὰς ὁποίας προεγράψαμεν καὶ νὰ μᾶς διαφυλάττῃ ἀπὸ τὴν ὀργὴν Του καὶ τὸν θυμόν Του! 


ΑΛΗΘΩΣ  ΑΝΕΣΤΗ 

   Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου 


Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν


Κυριακή 13 Ιουνίου 2021 - Κυριακή των Αγίων Πατέρων

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Ο νέος ισαπόστολος της Εκκλησίας μας! (βίντεο)

 

Η αγιότητα είναι για όλους!  Μας το ζητά ο ίδιος ο Ιησούς Χριστός. Το διαβάζουμε μέσα στο ευαγγέλιο.

Η αγιότητα δεν βρίσκεται μόνο στο ράσο, αλλά και στους λαϊκούς. 

Πόσους αγίους αγαπάμε και παρακαλούμε να μας βοηθήσουν; Είναι όλοι μοναχοί; Είναι όλοι ιερείς, επίσκοποι; Όχι.

Ο Δημήτριος Παναγόπουλος είναι ένας από τους μεγαλύτερους κήρυκες των νεότερων χρόνων της Εκκλησίας μας.

Και ποιος δεν έχει ακούσει έστω μία ομιλία του στο διαδίκτυο!

Είναι πολύ ενδιαφέρον να ακούσουμε τον βίο αυτού του μεγάλου ισαπόστολου.

Θα ακούσουμε για κωφάλαλους που άκουσαν κατά την διάρκεια κάποιας ομιλίας του.

Θα ακούσουμε για συνανθρώπους μας που δεν γνώριζαν ελληνικά και άκουγαν τις ομιλίες του στην γλώσσα τους όπως την Πεντηκοστή!!!

Θα παραθέσω παρακάτω τα 5 βίντεο που μιλούν για την εξαιρετική ζωή του.

Ένα από τα πιο ιδιαίτερα σημεία του βίου του είναι το πόσες!!! φορές τον κάλεσε ο ίδιος ο Χριστός να κηρύξει τον Λόγο Του και ο Δημήτριος αρνιόταν συνεχώς. 

Καλή ακρόαση.

ΑΚΟΥΣΤΕ ΕΔΩ ΤΟ Α΄ ΜΕΡΟΣ

ΑΚΟΥΣΤΕ ΕΔΩ ΤΟ Β΄ ΜΕΡΟΣ

ΑΚΟΥΣΤΕ ΕΔΩ ΤΟ Γ΄ ΜΕΡΟΣ

Πέμπτη 10 Ιουνίου 2021

Πόσοι άνθρωποι δεν μπορούν να κοιμηθούν το βράδυ και παίρνουν φάρμακα για να ... κατορθώσουν να κοιμηθούν; Μία από τις αιτίες είναι η παρακάτω.

Η συχγώρεση

Κάποιος   δυσκολευόταν  πολύ   να     συγχωρήσει  το  κακό  που   του   έκαμαν. Ο  πνευματικός   του,  παρά   τις  προσπάθειές  του,   δεν  μπορούσε  να   τον  πείσει. Μια  μέρα   εκεί  που   κουβέντιαζαν   του    πρότεινε  ο  ιερέας  να  πουν  μαζί   το  πάτερ   ημών. Όταν   έφθασαν    στο «και  άφες    ημίν  τα   οφειλήματα    ημών   ως  και    ημείς    αφίεμεν   τοις    οφειλέταις    ημών»   ο   εξομολογούμενος   σταμάτησε. Γιατί  δεν   συνεχίζεις;   Τον  ρώτησε  ο   ιερέας. Δεν  μπορώ  απάντησε  ο  άνθρωπος, μια  και  ήταν    στο   σημείο   που    ζητούσε    συγχώρηση   και   έδινε   την  βεβαίωση   ότι  και   αυτός   συγχωρεί   αυτούς  που   του   έφταιξαν.

Αυτό ήταν! Πήρε  πια   την   απόφαση   να    συγχωρήσει   εκείνους  που   τον  έβλαψαν, όπως  και  ο   ίδιος    ζητούσε   από   τον  Θεό   συγχώρηση   για   τα   αμαρτήματά   του.

(Παλιά    ιστορία    αρχιμ. Παύλου   Ντανά) 


Ὁ κόσμος καὶ τὰ … «πρότυπά» του! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου

 

ΚΥΡΙΑΚΗ  ΤΗΣ  ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ  (30  ΜΑΪΟΥ  2021) 

ΧΡΙΣΤΟΣ  ΑΝΕΣΤΗ

«ὅτι ἦν ἀνὴρ ἀγαθὸς καὶ πλήρης Πνεύματος Ἁγίου καὶ πίστεως» (Πράξ. ΙΑ΄ 24). 

 

Ὁ Ἀπόστολος Βαρνάβας. 

Εἰς τὸ σημερινὸν Ἀποστολικὸν ἀνάγνωσμα, γίνεται ἀναφορὰ εἰς ἕνα ἐκ τῶν Ἁγίων ἑβδομήκοντα Ἀποστόλων καὶ συνέκδημον τοῦ Θείου Ἀποστόλου Παύλου, τὸν Ἀπόστολον Βαρνάβαν. Οἱ χαρακτηρισμοὶ οἱ ὁποῖοι ἀναφέρονται εἰς τοῦτον τὸν Ἀπόστολον, παρ’ ὅτι συνοψίζονται εἰς μίαν καὶ μόνην φρᾶσιν, εἶναι ἰδιαιτέρως κολακευτικοὶ καὶ τιμητικοί, μάλιστά δε, ὅταν οἱ τοιοῦτοι ἀναγράφονται εἰς τὸ ἱερὸν κείμενον τῆς Ἁγίας Γραφῆς καὶ ἀκούονται διαχρονικῶς εἰς πάντας τοὺς μελετῶντας τὰ ἱερὰ κείμενα. Οὗτος ὁ Ἀπόστολος, - ὡς μᾶς πληροφορεῖ τὸ Ἀποστολικὸν κείμενον, - «ἰδὼν τὴν χάριν τοῦ Θεοῦ ἐχάρη», δηλαδή, «ἀφοῦ εἶδε τὴν χάριν τοῦ Θεοῦ, ἐχάρηκε». Τοῦτο σημαίνει, ὅτι διέθετε, πνευματικὴν ὀξυδέρκειαν καὶ ὅρασιν καὶ ἦτο εἰς θέσιν νὰ διακρίνῃ εἰς τοὺς ἀνθρώπους, κατὰ πόσον εἶχον τὴν Χάριν τοῦ Θεοῦ καὶ κατὰ πόσον … ὑπεκρίνοντο! Ἡ ἱκανότης δὲ αὕτη, ἦτο ἀποτέλεσμα τῆς ἐναρέτου ζωῆς καὶ πολιτείας του, ὅπως ἀκριβῶς, δηλαδή, ὑπογραμμίζεται εἰς τὸ χωρίον τὸ ὁποῖον διαπραγματευόμεθα. 

Ὅμως, ἡ ἀναφορά μας εἰς τὸ συγκεκριμμένον Ἀποστολικὸν ἐδάφιον, δὲν «στοχεύει» εἰς τὴν ζωὴν τοῦ Μεγάλου τούτου Ἀποστόλου Βαρνάβα, ὅσον, ἔχει σκοπὸν νὰ δείξῃ, ποῖος εἶναι «ὁ ἀγαθὸς» καὶ ἐνάρετος «καὶ πλήρης Πνεύματος Ἁγίου καὶ πίστεως»! 


«Ἀνὴρ ἀγαθός». 

Πολλάκις χρησιμοποιοῦμεν τοῦτο τὸ κοσμητικὸν ἐπίθετον εἰς τὴν καθημερινότητά μας, ὄχι ὅμως μὲ τὴν ἔννοιαν ποὺ χρησιμοποιεῖται ἐν προκειμένῳ. Τὸ χρησιμοποιοῦμε, διὰ νὰ χαρακτηρίσωμε κάποιον … ἀφελῆ καί, ἐν πολλοῖς, ἀνόητον, ποὺ … «δὲν τοῦ κόβει» καὶ γίνεται συνήθως «παιχνιδάκι» στὶς διαθέσεις τῶν πονηρῶν καὶ δῆθεν ἐξύπνων! Χαρακτηρίζομεν σὰν «ἀγαθούς», ἐκείνους τοὺς ὁποίους θεωροῦμεν ὅτι δὲν εἶναι πολὺ ἐνεργεῖς καὶ δραστήριοι καὶ ὑποχωροῦν σὲ φιλονεικίες καὶ ἔριδες ἀποφεύγοντες συγκρούσεις καὶ μαλώματα! 

Ὅμως, ὡς προείπωμεν, ἐν τῷ παρόντι, ἡ λέξις «ἀγαθὸς» ἔχει τελείως διαφορετικὴν σημασίαν. Σημαίνει τὸν ἄνθρωπον τοῦ Θεοῦ, τὸν ἄκακον καὶ εὐλαβῆ, τὸν ἐνάρετον καὶ ἀγωνιστὴν καί, γενικῶς, τὸν … ἅγιον! Ὁ ἀγαθὸς ἄνθρωπος, εἶναι ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος ἔχει πρὸ τῶν ὀφθαλμῶν του τὸν Θεῖον Νόμον καὶ ἐνδιαφέρεται νὰ … ἀρέσῃ μόνον εἰς τὸν Κύριον! Ζεῖ εἰς τὸν κόσμον, ἀλλὰ … ἐκτὸς τοῦ κόσμου μὲ μόνην προοπτικήν,  τὴν κληρονομίαν τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν! Ἰσχύει εἰς αὐτόν, ἐκεῖνος ὁ Λόγος τοῦ Διδασκάλου τὸν ὁποῖον εἶπεν εἰς τὴν τελευταίαν Ἀρχιερατικὴν προσευχήν Του, ἀναφερόμενος εἰς τοὺς μαθητάς Του, «Ἐγὼ δέδωκα αὐτοῖς τὸν λόγον σου, καὶ ὁ κόσμος ἐμίσησεν αὐτούς, ὅτι οὐκ εἰσὶν ἐκ τοῦ κόσμου, καθὼς ἐγὼ οὐκ εἰμὶ ἐκ τοῦ κόσμου. Οὐκ ἐρωτῶ ἵνα ἄρῃς αὐτοὺς ἐκ τοῦ κόσμου, ἀλλ' ἵνα τηρήσῃς αὐτοὺς ἐκ τοῦ πονηροῦ. Ἐκ τοῦ κόσμου οὐκ εἰσί, καθὼς ἐγὼ ἐκ τοῦ κόσμου οὐκ εἰμί» (Ἰωάν. ΙΖ΄ 14-16). 


Ὁ κόσμος καὶ τὰ … «πρότυπά» του! 

Διὰ νὰ ἐννοήσωμεν, ἀγαπητοί μου, τὴν ἐντελῶς διαφορετικὴν κοσμικὴν ἀντίληψιν καὶ ἐκτίμησιν, ἀπὸ ἐκείνην τὴν τοῦ Θεοῦ, ἀρκεῖ νὰ μελετήσωμεν τὰ ἱερὰ κείμενα τῆς Ἁγίας Γραφῆς καὶ κυρίως τῆς Καινῆς Διαθήκης. Ἐκεῖ θὰ διαπιστώσωμεν, πῶς ὁ Κύριος θέλει τὸ ἄνθρωπον καὶ ἀντιστοίχως πῶς τὸν θέλει ὁ κόσμος. Θὰ καταλάβωμεν πολὺ εὐκόλως ὅτι … Θεὸς καὶ κόσμος εἶναι, κυριολεκτικῶς, ἀντίθετοι ἢ μᾶλλον καὶ  … ἀντίπαλοι! Ὁ Κύριος, ἐκεῖ κυρίως εἰς τοὺς περιφήμους «Μακαρισμούς» Του, μακαρίζει καὶ ἐπαινεῖ ἐκείνους τοὺς ὁποίους ὁ κόσμος περιφρονεῖ καὶ περιθωριοποιεῖ. «Μακάριοι οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι, … Μακάριοι οἱ πενθοῦντες, … Μακάριοι οἱ πραεῖς, … Μακάριοι οἱ πεινῶντες καὶ διψῶντες τὴν δικαιοσύνην, … Μακάριοι οἱ ἐλεήμονες, … Μακάριοι οἱ καθαροί τῇ καρδίᾳ» (Ματθ. Ε΄ 3-12) καὶ οὕτω καθ’ ἑξῆς! Ἀντιθέτως δέ, ἐπιπλήττει καὶ ἀπειλεῖ μὲ τὰς αἰωνίους ποινὰς καὶ τιμωρίας, πολλοὺς ἐξ ἐκείνων τοὺς ὁποίους ὁ κόσμος ἐπαινεῖ καὶ θαυμάζει. «Πλὴν οὐαὶ ὑμῖν τοῖς πλουσίοις, … Οὐαὶ ὑμῖν οἱ ἐμπεπλησμένοι, … Οὐαὶ ὑμῖν οἱ γελῶντες νῦν, … Οὐαὶ ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι» (Λουκ. ΣΤ΄ 24-26). 

Ποῖος εἶναι διὰ τὸν κόσμον, ὁ ἀποδεκτὸς καὶ «θαυμαστός», ἀλλὰ καὶ «ζηλευτός»; Δὲν εἶναι, ἆραγε ὁ πλούσιος καὶ ὁ ἰσχυρός, ὁ ζῶν μέσα εἰς τὰς ἀπολαύσεις καὶ εἰς τοὺς διαρκεῖς γέλωτας καὶ χαράς; Καὶ ποίαν ἀξίαν – πάλιν - διὰ τὸν κόσμον ἔχει ὁ πτωχὸς καὶ ἀδύναμος, ἀλλὰ καὶ ὁ ἐνάρετος καὶ ἅγιος; Καὶ ἂν ἀκόμη κάποτε θαυμάζει ὁ κόσμος τοὺς τοιούτους, ὅμως … οὐδέποτε θὰ ἐπιθυμοῦσε νὰ ὁμοιάσῃ εἰς αὐτοὺς καὶ νὰ ἀκολουθήσῃ τὰ … ἴχνη των! Καὶ ὅμως … αὐτοὶ εἶναι οἱ ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ, οἱ ἀγαθοὶ καὶ … «πλήρεις Πνεύματος Ἁγίου καὶ πίστεως»! Αὐτοὶ εἶναι … ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι περιεφρόνησαν τὸν κόσμον καὶ … τὰ τοῦ κόσμου καὶ ζῶσι μὲ τὴν προσμονὴν τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν! 


Οἱ Ἅγιοι! 

Ἔστω καὶ ἂν, - ὡς εἴπωμεν, - δὲν προτιθέμεθα νὰ ἀπεξαρτηθῶμεν ἐκ τοῦ κόσμου καὶ νὰ γίνωμεν ὡς … μᾶς θέλῃ ὁ Κύριος, ὑπάρχει ὅμως εἰς πολλοὺς … ἡ ἐπιθυμία, νὰ μελετῶσι τοὺς βίους τῶν Ἁγίων καὶ νὰ ἀφηγοῦνται ἐν συνεχείᾳ τὰ κατορθώματα τῶν τοιούτων Ἁγίων! Καὶ τοῦτο βεβαίως … ἔχει τὴν ἀξίαν του! Ὅμως εὐκόλως ἀντιλαμβανόμεθα, ἐκ τῆς τοιαύτης μελέτης, ὅτι ὁ … Ἅγιος, δὲν εἶναι κάτι τὸ ἀσύλληπτον καὶ … ἐξωπραγματικόν, ἀλλὰ εἶναι ὁ ἀγωνιστὴς καὶ ὁ … ἀγαπῶν τὸν Θεόν! Εἶναι ἐκεῖνος ὅστις … «λογικεύεται» καὶ βλέπει τὰ πράγματα «στὶς σωστὲς διαστάσεις τους» καὶ ἐννοεῖ καὶ διακρίνει ὅτι … «οὐ γὰρ ἔχομεν ὧδε μένουσαν πόλιν, ἀλλὰ τὴν μέλλουσαν ἐπιζητοῦμεν» (Ἑβρ. ΙΓ΄ 14). Ὅσον ἀπομακρυνόμεθα ἐκ τῆς κοσμικῆς καὶ ὑλιστικῆς λογικῆς, τόσον ἐγγίζομεν τὸν Θεόν, καὶ τότε … «ἐγγίσατε τῷ Θεῷ, καὶ ἐγγιεῖ ὑμῖν» (Ἰακ. Δ΄ 8). Ἀντιθέτως ὅμως, ὅσον ἀπομακρυνόμεθα ἐκ τοῦ Κυρίου καὶ τῆς Ἐκκλησίας, προσκολλώμεθα πρὸς τὰ φθαρτὰ καὶ μάταια καὶ γήϊνα καὶ ἁμαρτωλά, χωρὶς καμμίαν ἐλπίδα διὰ τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν. 

Συνεπῶς, οἱ Ἅγιοι, ἂς μὴν βρίσκονται μόνον στὴ σφαῖρα τῆς … νοσταλγίας μας, ἀλλὰ ἡ ἁγιότης νὰ γίνῃ ἡ καθημερινή μας … ἐργασία καὶ ἐπιδίωξις! 

      Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου 

Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν


Κυριακή 6 Ιουνίου 2021 - Κυριακή του Τυφλού

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Σάββατο 5 Ιουνίου 2021

Σοφία Σειράχ - Για όσους δεν έχουν χρόνο να διαβάσουν... καλή ακρόαση! (βίντεο)

Πραγματικά μία εξαιρετική εργασία η ανάγνωση της Παλαιάς Διαθήκης. 

Όμως για όλους εμάς που δεν προλαβαίνουμε κάποιος άλλος έκανε αυτή την όμορφη διακονία και μας την προσφέρει για πνευματική ωφέλεια.

Ας την ακούσουμε. Σοφία Σειράχ!!!

Για όσους δεν μπορούν να δουν το βίντεο ας πατήσουν ΕΔΩ





Πέμπτη 3 Ιουνίου 2021

Αγιοκατάταξη του γέροντος Ευμενίου Σαριδάκη - 31 Μαΐου



 

Ἡ ἀξία τῆς, πρὸς τὸν πλησίον, ἀγάπης. - π. Τιμόθεος Παπασταύρου

ΚΥΡΙΑΚΗ  ΤΟΥ  ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ  (23  ΜΑΪΟΥ  2021) 

ΧΡΙΣΤΟΣ  ΑΝΕΣΤΗ

«παρέστησαν αὐτῶ πᾶσαι αἱ χῆραι κλαίουσαι καὶ ἐπιδεικνύμεναι

χιτῶνας καὶ ἱμάτια ὅσα ἐποίει μετ᾿ αὐτῶν οὖσα ἡ Δορκάς» (Πράξ. Θ΄ 39). 


Τὸ ἱστορικὸν τοῦ θαύματος. 

Ἕνας θάνατος, φίλοι μου ἀναγνῶσται, ἑνὸς ἀσήμου, κατὰ κόσμον, ἀνθρώπου, εἶναι τὸ γεγονὸς τὸ ὁποῖον μᾶς περιγράφει τὸ σημερινὸν Ἀποστολικὸν ἀνάγνωσμα. Παρὰ τὴν «ἀσημότητα» τοῦ κεκοιμημένου, ἐν τούτοις ὁ θάνατος οὗτος, συγκλονίζει καὶ συνταράσσει τὴν πόλιν τῆς Ἰόππης. Κεκοιμημένος, … μία πτωχὴ χριστιανὴ γυναίκα, ἥτις δὲν ἔχει οἰκείους κατὰ σάρκα, διὰ νὰ τὴν πενθήσουν καὶ τὴν κλαύσουν. Ἕνας μοναχικὸς ἄνθρωπος, ποὺ ὅμως, πέριξ τοῦ φερέτρου αὐτῆς, συνωστίζεται κόσμος πολύς, ἄνδρες καὶ γυναῖκες καὶ νέοι, κλαίοντες καὶ θρηνοῦντες διὰ τὸν θάνατόν της! Εἶναι ἡ περιβόητος Δορκάς, τῆς ὁποίας ὁ αἰφνίδιος θάνατος συγκλονίζει τοὺς … πάντας, εἰς τοιοῦτον μάλιστα βαθμόν, ὥστε … συγκεντρωμένοι ὅλοι γύρω ἀπὸ τὸ φέρετρό της, νὰ προσπαθοῦν νὰ τὴν … ξαναφέρουν στὴ ζωή. 

Πληροφοροῦνται, συμπτωματικῶς, ὅτι εἰς τὴν γειτονικὴν πόλιν Λύδδαν, εὑρίσκεται ὁ Ἀπόστολος Πέτρος διὰ τὸν ὁποῖον ἔχουν πληροφορηθῇ, ὅτι πολλὰ θαύματα ἐπιτελεῖ διὰ τῆς δυνάμεως τοῦ Κυρίου˙ καὶ … ἀποστέλλουν ἀνθρώπους νὰ τὸν παρακαλέσουν … «μὴ ὀκνῆσαι διελθεῖν ἕως αὐτῶν». Ὁ Θεῖος Ἀπόστολος, ἀνταποκρίνεται εἰς τὴν παράκλησίν των καὶ σπεύδει εἰς τὴν Ἰόππην, καὶ ἔρχεται εἰς τὸ ὑπερῶον ὅπου εὑρίσκεται τὸ σκήνωμα τῆς Δορκάδος, καὶ μένει ἔκπληκτος ἀλλὰ καὶ συγκλονίζεται ἀπὸ τὸ … θέαμα! … «Παρέστησαν αὐτῶ πᾶσαι αἱ χῆραι κλαίουσαι καὶ ἐπιδεικνύμεναι χιτῶνας καὶ ἱμάτια ὅσα ἐποίει μετ᾿ αὐτῶν οὖσα ἡ Δορκάς». Ἡ εἰκὼν αὕτη, εἶναι ἡ πλέον ἔντονος μαρτυρία … διατὶ ὅλος οὗτος ὁ συναγερμὸς τοῦ πλήθους καὶ ἡ συρροὴ πλησίον τοῦ σκήνους της. Ἦτο ὁ ἄνθρωπος τῆς ἀγάπης, καὶ παρὰ τὸ γεγονὸς ὅτι ἦτο πτωχὴ καὶ δὲν ἐπαρκοῦσεν … ἐν τούτοις, ὁ πόνος της διὰ τοὺς πτωχοὺς καὶ τὰς χήρας καὶ τοὺς ἐνδεεῖς, τὴν ὠθοῦσεν εἰς ἀγαθοεργίας καὶ ἐλεημοσύνας, ἀξιοποιοῦσα τὴν ἱκανότητά της νὰ … «ράβῃ καὶ νὰ κεντᾷ». «Αὕτη ἦν πλήρης ἀγαθῶν ἔργων καὶ ἐλεημοσυνῶν ὧν ἐποίει», μᾶς πληροφορεῖ τὸ ἱερὸν κείμενον. 

«Ἐκβαλὼν δὲ ἔξω πάντας ὁ Πέτρος θεὶς τὰ γόνατα προσηύξατο, καὶ ἐπιστρέψας πρὸς τὸ σῶμα εἶπε· Ταβιθά, ἀνάστηθι». Ὁ Πέτρος, γονυπετής, ζητεῖ τὴν Παντοδύναμον χάριν τοῦ Θεοῦ, καὶ φέρει πάλιν εἰς τὴν ζωὴν τὴν Ταβιθά, δίδοντας ἀπερίγραπτον χαρὰν εἰς τοὺς παρισταμένους. Ἕνα θαῦμα ὁλοφάνερο καὶ μοναδικὸ τὸ ὁποῖον γίνεται ἀφορμή, νὰ πιστεύσουν πολλοὶ ἐκ τῶν ἀπίστων Ἑβραίων, εἰς τὸν Κύριον Ἰησοῦν. 


Ἡ ἐλεημοσύνη. 

Ἀναμφιβόλλως, τὸ κυρίαρχον δίδαγμα ἐκ τῆς σημερινῆς Ἀποστολικῆς περικοπῆς, εἶναι … αἱ ἐλεημοσύναι καὶ τὰ ἀγαθὰ ἔργα τῆς Ταβιθά, καὶ κατ’ ἐπέκτασιν … ἡ ἀγάπη αὐτῆς, πρὸς τὸν ἀδύναμον καὶ πτωχὸν συνάνθρωπον. Αἱ φιλάνθρωποι κινήσεις της δὲν εἶναι τυπικαὶ καὶ ἐπιδεικτικαί, ἀλλὰ προέρχονται καὶ πηγάζουσι ἀπὸ τὴν ἀγαπῶσαν καρδίαν της καὶ τοῦτο εἶναι ἀκριβῶς τὸ στοιχεῖον ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον θὰ πρέπῃ νὰ κρατήσωμεν ὡς τὸ κύριον δίδαγμα ἐκ τοῦ τοιούτου περιστατικοῦ. 

Πολλὰ ἔχουσι γραφεῖ καὶ λεχθεῖ διὰ τὴν κορυφαίαν ταύτην ἀρετήν. Πρῶτος ὁ Κύριος Ἰησοῦς ὅστις ἀνήγαγε ταύτην εἰς περίοπτον θέσιν εἰπὼν ὅτι, «Προσέχετε τὴν ἐλεημοσύνην ὑμῶν μὴ ποιεῖν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων πρὸς τὸ θεαθῆναι αὐτοῖς» καὶ … «Ὅταν οὖν ποιῇς ἐλεημοσύνην, μὴ σαλπίσῃς ἔμπροσθέν σου». Ἀκόμη δὲ ἐντονώτερον, ὅταν καθωρίζει καὶ τὸν τρόπον ποὺ πρέπει νὰ τὴν ἐνεργοῦμεν. «Σοῦ δὲ ποιοῦντος ἐλεημοσύνην μὴ γνώτω ἡ ἀριστερά σου τί ποιεῖ ἡ δεξιά σου, ὅπως ᾖ σου ἡ ἐλεημοσύνη ἐν τῷ κρυπτῷ, καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ» (Ματθ. ΣΤ΄ 1-5). Τέλος δε, ὅταν καθιστᾷ ταύτην κριτήριον καὶ προϋπόθεσιν διὰ τὴν κληρονομίαν τῆς Οὐρανίου Βασιλείας. «Ἐφ᾿ ὅσον ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοὶ ἐποιήσατε» (Ματθ. ΚΕ΄ 40). 

Ἀκολούθως δε, ὅλοι οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας εἰς τοὺς ὁποίους, πρὶν τῆς ἐναρέτου ζωῆς των καὶ τοῦ κόπου των διὰ τὸν Χριστόν, προηγεῖτο ἡ ἀγάπη των πρὸς τὸν συνάνθρωπον. Ἡ ἀγάπη ἐκείνη ἥτις ζητεῖται ὡς ἀπαραίτητος προϋπόθεσις διὰ τὴν κληρονομίαν τῆς Οὐρανίου Βασιλείας. Ἅπαντες οὗτοι οἱ Ἅγιοι, «ἐκινοῦντο» ἀγόμενοι ὑπὸ τοῦ Θείου Λόγου, ὅτι ἡ ἀγάπη πρὸς τὸν πλησίον εἶναι «ὁμοία» (Ματθ. ΚΒ΄ 39) … πρὸς ἐκείνην τὴν πρὸς τὸν Κύριον! 

Θὰ ἦτο δε, ἄδικον ἀλλὰ καὶ λανθασμένον, τὸ νὰ περιορίσωμεν τὴν ἐλεημοσύνην εἰς μίαν … τυπικὴν κίνησιν στοιχειώδους ὑλικῆς βοηθείας πρὸς τὸν πτωχὸν συνάνθρωπον. Τοιαύτας ἐλεημοσύνας ἔχουσι νὰ ἐπιδείξωσι οἱ, «κατὰ γράμμα», τηροῦντες τὸν νόμον … γραμματεῖς καὶ φαρισαῖοι καὶ μάλιστα πάρα πολλάς! Ὅμως αἱ τοιαῦται δὲν εἶναι … αἱ ζητούμεναι! Ἡ, παρὰ τοῦ Κυρίου, διδαχθεῖσα ἐλεημοσύνη, εἶναι ἐκείνη ἥτις «βλαστάνει» ἐκ τῆς πρὸς τὸν πλησίον ἀγάπης. Εἶναι ἐκείνη ἥτις δὲν μετρᾶται μὲ τὰ προσφερόμενα οἰκονομικὰ βοηθήματα, ἀλλά, ἀντιθέτως, δύναται νὰ περιορίζεται καὶ … εἰς τὸ «δίλεπτον τῆς χήρας» ἥτις, - κατὰ τὸν Λόγον τοῦ Σωτῆρος, - «πλεῖον πάντων ἔβαλεν» εἰς τὸ γαζοφυλάκιον! 


Ἡ ἀξία τῆς, πρὸς τὸν πλησίον, ἀγάπης. 

Ἐὰν ἀνατρέξωμεν εἰς τὰ προεκτεθέντα Ἁγιογραφικὰ χωρία, θὰ διαπιστώσωμεν ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς διεσάφησεν, ἀλλὰ καὶ ὁ Θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος τονίζει εἰς τὸν περίφημον «ὕμνον τῆς ἀγάπης» (Α΄ Κορ. ΙΓ΄)˙ ὅτι, δηλαδή, ἡ ἀγάπη εἶναι ἡ κορυφαία τῶν ἀρετῶν. Βεβαίως, τὸ ἂν εἶναι πρώτη ἢ δευτέρα, εἶναι ἴσως ἀσήμαντον, διότι - ὡς εἴπωμεν - ἀρκεῖ τὸ γεγονὸς ὅτι εἶναι … ἡ «κλεῖδα» τῆς Οὐρανίου Βασιλείας. Ἂς ἐνθυμηθῶμεν ἐν προκειμένῳ, τὴν ἐξόχως διδακτικὴν παραβολὴν «τῶν μυρίων ταλάντων» καὶ θὰ ἐννοήσωμεν ἀσφαλῶς ὅτι … ἡ συγχώρησις καὶ τὸ ἔλεος τὰ ὁποῖα θὰ ἐκζητῶμεν ἀπὸ τὸν Κύριον κατ’ ἐκείνην … «τὴν ἡμέραν τῆς Κρίσεως», δὲν θὰ ἐξαρτᾶται ἐκ τῶν ὀλίγων ἢ πολλῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν, ἀλλὰ ἐκ τοῦ … ἂν ἠγαπήσαμε, καὶ ἐσυγχωρήσαμε, καὶ ἐβοηθήσαμε τὸν … ἀδυνατοῦντα πλησίον ἡμῶν. 

Αἱ ἁμαρτίαι ἡμῶν, θὰ εἶναι πάντοτε … ἄπειροι καὶ ἀτελείωτοι! Ὅμως, πέραν τῆς Ἐξομολογήσεως καὶ Μετανοίας ἡμῶν, ἂς ἐνθυμούμεθα καὶ τὴν βαρυτάτην ὑπογράμμισιν τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου, «ἡ γὰρ κρίσις ἀνέλεος τῷ μὴ ποιήσαντι ἔλεος» (Ἰακ. Β΄ 13).  


ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ

Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου 

       Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν