Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2016
Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2016
Σπάνια εἰκόνα τοῦ Ὁσιομάρτυρος Νικολάου Βουναίνων μετά τῶν συμμαρτύρων του.
Εἰς μνήμην τοῦ δικαίου π. Νικολάου Πέττα.
Γράφει ὁ Φώτιος Δημητρακόπουλος, Ὁμότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου.
Κατά τό προσκύνημά μου, τό Σάββατο 22 Ὀκτωβρίου 2016, τῆς ἐκ τῆς Ἄνδρου προερχομένης τιμίας Κάρας τοῦ Ὁσιομάρτυρος Νικολάου, στόν τόπο μαρτυρίου του στό χωριό Βούναινα τῆς Θεσσαλίας, προσκύνησα μία σπάνια είκόνα.
Ἐπί τοῦ τάφου τοῦ Ὁσιομάρτυρος, πού περικλείεται στό ἐκεῖ ἱερό Προσκύνημα, σέ περίοπτη θέση προβάλλει ἡ πολυπληθής σύνθεση τῆς εἰκόνας του ἐξ Ἀνατολῶν ἁγίου Νικολάου, μετά τῶν Θεσσαλῶν συμμαρτύρων του, πού φέρει τήν ἐπιγραφή «Ο ΑΓΙΟΣ ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ο ΕΝ ΒΟΥΝΑΙΝΟΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΜΜΑΡΤΥΡΕΣ ΑΥΤῼ». Ἡ εἰκόνα εἶναι προσαρμοσμένη μέσα σέ κορνίζα (110 x67) καί στό ἀνώτερο σημεῖο φέρει περίτεχνο ἐπίχρυσο κόσμημα, τό ὁποῖο συγκρατεῖ τό ἔνθετο ἀπότμημα λειψάνου τοῦ Ὁσιομάρτυρος. Τήν ὅλη σύνθεση μέ τό ἱερό κειμήλιο, καθώς καί τά πολλά τάματα, προστατεύει γυαλί. Ἡ εἰκόνα ἀφιερώθηκε στήν ἑορτή τοῦ Ἁγίου, τῆς 9ης Μαΐου τοῦ 2016, ἀπό τήν οικογένεια τοῦ ἀείμνηστου Ἱερέως Νικολάου Πέττα κατόπιν προσωπικῆς του ἐπιθυμίας.
Σύμφωνα μέ τόν δημώδη βίο τοῦ Ὁσιομάρτυρος Νικολάου τοῦ ἐν Βουναίνοις, πού συνέθεσε ὁ Ἀκάκιος Διακρούσης (τοῦ ὁποίου τἠν διόρθωση ἔκανε ὁ ἱερομόναχος Ἰωσήφ ὁ ἐκ Φουρνᾶ Ἀγράφων, λόγιος κληρικός τοῦ τέλους τοῦ 18ου καί τῶν ἀρχῶν τοῦ 19ουαἰώνα), ἡ τοπική παράδοση θέλει τόν Ἅγιο νά ἀθλεῖ μέ ὁμήγυρη συνασκητῶν του, τά ὀνόματα τῶν ὁποίων εἶναι: Γρηγόριος, Ἁρμόδιος, Ἰωάννης, Δημήτριος, Μιχαήλ, Ἀκίνδυνος, Θεόδωρος, Παγκράτιος, Χριστοφόρος, Παντελέων, Αἰμιλιανός καί Νανούδιος, οἱ ὁποῖοι καί εἰκονίζονται στήν ἀναφερόμενη εἰκόνα. Στό βίο ἀναφέρονται καί δύο παρθένες ἐκ τῆς Θεσσαλίας, ἡ Εἰρήνη καί ἡ Πελαγία, οἱ ὁποῖες συναπεικονίζονται καί διακρίνονται τά φωτοστέφανά τους, πού ἔχουν γραμμένα τά ὀνόματά τους.
Στήν εἰκόνα αὐτή ἡ μορφή τοῦ ἁγίου Νικολάου, πού κατέχει τήν κεντρική θέση, ἀντιγράφεται ἀπό τήν ἀντίστοιχη ἀπόδοσή του ἀπό τήν εἰκόνα τῆς Καλαμιᾶς Πλατάνου Καλαβρύτων, πού χρονολογεῖται στίς ἀρχές τοῦ 19ου αἰώνα.
Ἡ σπάνια συναπεικόνιση τῶν συνασκητῶν του ἀπαντᾶ καί σέ προγενέστερα πρότυπα, ὅπως τῆς ἰδιαίτερα ἀφηγηματικῆς εἰκόνας τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἄνω Ξενιᾶς Μαγνησίας (δ΄τέταρτο 19ου αἰ.), γιά τήν ὁποία σημειώνει σέ πρωτότυπη καί ἐμπεριστατομένη εἰσήγησή του ὁ Δρ. Βυζαντινῆς Ἀρχαιολογίας ἀρχιμ. Νεκτάριος Πέττας: «Στό κέντρο τῆς ἐν λόγῳ εἰκόνας ὁ Ἅγιος παριστάνεται μεταξύ δώδεκα ἀδελφῶν τῆς Σκήτης, κάτωθεν τοξωτοῦ διαχώρου. Δύο ζωφόροι, μία στό ἄνω καί μία στό κάτω τμῆμα τῆς εἰκόνας, περιλαμβάνουν ἀνά τρία ἐπεισόδια ἀπό τό βίο τοῦ Ὁσιομάρτυρος Νικολάου. Στό ἄνω τμῆμα ἱστοροῦνται ἡ ἀναγόρευση τοῦ Ἁγίου σέ Δούκα, ἡ μοναχική κουρά του καί τό μαρτύριο τῶν συνασκητῶν του. Στό κάτω τμῆμα ἀπεικονίζονται ὁ ξυλοδαρμός τοῦ Ἁγίου ὑπό δύο δημίων, ἡ τόξευση, κατά τόν τύπο τοῦ ἁγίου Σεβαστιανοῦ, καί, τέλος, ὁ ἐνταφιασμός τοῦ Ὁσιομάρτυρος ὑπό τῶν μαθητῶν του».
Ὡστόσο ἕνα ἄλλο παράδειγμα εἰκόνας μέ βιογραφικές σκηνές στίς παρυφές, εἶναι ἡ εἰκόνα ἀπό τό Πράσινο Ἀρκαδίας, ἡ ὁποία χρονολογεῖται τό 1900. Στήν συγκεκριμένη εἰκόνα ἱστοροῦνται καί οἱ συνασκητες τοῦ Ἁγίου ἐνδεδυμένοι ὡς μοναχοί, ὅπως καί στήν Ἄνω Ξενιά, σέ ἀντίθεση μέ τά Βούναινα, ὅπου ἱστοροῦνται ὡς ἐπί τό πλεῖστον ὡς στρατιωτικοί.
Περισσότερα γιά τίς ἀπεικονίσεις τοῦ Ὁσιομάρτυρος Νικολάου, στήν εἰσήγηση τοῦ ἀρχιμ. Νεκταρίου Πέττα, στό Θ΄ Διεθνές Συνέδριο τῆς Ἑταιρείας Πελοποννησιακῶν Σπουδῶν, πού ἔλαβε χώρα ἀπό 30/10 ἕως 2/11/2015 στό Ναύπλιο, μέ τήν στήριξη τοῦ Δήμου Ναυπλέων. Ἡ εἰσήγηση εἶχε τίτλο: «Ἀπεικονίσεις ὡς μοναχοῦ τοῦ Ὁσιομάρτυρος Νικολάου τοῦ ἐν Βουνένοις στήν Πελοπόννησο. Depictions of Martyr Nikolaos Vounenis in the Peloponnese»
( http://arcadiaportal.gr/ news/spanies-eikones-toy-ag-nikolaoy-toy-neoy-stin-gortynia ).
Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2016
Νέα θαύματα τοῦ εὐλογημένου ἀειμνήστου λευιτικοῦ ζεύγους Πέττα
Μαρτυρίες τῆς κ. Ἀναστασίας
Δ. Παπαμιχαήλ, κάτοικου Πατρῶν (τηλ.: 0030-2610332932)
Τό σπίτι μου βρίσκεται ἀκριβῶς ἀπέναντι ἀπό τήν πατρική οἰκία
τοῦ Σημειοφόρου π. Νικολάου Πέττα, ἐπί τῆς
ὁδοῦ Παρνασσού 34, στήν περιοχή Χαλκοματᾶ. Μέ μεγάλη ταπείνωση καί εὐλάβεια
θέλω καί ἐγώ, μεταξύ τῶν ἄλλων, νά
καταθέσω κάποια ἐπιπλέον θαυμαστά γεγονότα, πού ἔχουν συμβεῖ σέ μένα καί στή
μητέρα μου Ἀγγελική Παπαμιχαήλ, μέ τήν ὁποία διαμένουμε μαζί, σέ σχέση μέ τό ἁγιασμένο
λευιτικό ζεῦγος, τόν π. Νικόλαο Πέττα
καί τήν πρεσβυτέρα αὐτοῦ Ἀνθή.
Στίς ἀρχές καλοκαιριοῦ τοῦ 2016, ἀπό εὐλάβεια πρός τόν π. Νικόλαο καί
τήν πρεσβυτέρα Ἀνθή, ἡ μητέρα μου, ἡ ἀδελφή της Βασιλική, ἡ ἐξαδέλφη μου Ἀγγελική
(ἡ ὁποία θεραπεύθηκε μέ τό λάδι ἀπό τό κανδήλι τους ἀπό σοβαρότατη ἀσθένεια,
πού τῆς παρουσιάσθηκε τελευταῖα καί ἐγώ ἀποφασίσαμε νά πᾶμε στό ἐνοριακό Κοιμητήριο
τῆς Παναγίας Ἀλεξιώτισσας στήν Πάτρα, ὅπου ἀναπαύεται τό λευιτικό ζεῦγος,
προκειμένου νά ἀνάψουμε τό θαυματουργό καντήλι τους. Ἐπισημαίνεται ὅτι εἶναι εὐκαιρία
γιά ἐμᾶς κάθε φορά πού πηγαίνουμε στό προσκύνημα αὐτό, νά προσευχηθοῦμε, νά
τούς εὐχαριστήσουμε γιά τίς εὐλογίες, πού μᾶς δείχνουν, καί νά λάβουμε λάδι ἀπό τό καντήλι τους γιά ἁγιασμό καί ἴαση
σώματος καί ψυχῆς. Τό λάδι εἶναι ἰδιαίτερα θεραπευτικό καί ἐνδεικτικά
καταγράφεται καί ἡ ἄμεση ἴαση πολιτικῆς μηχανικού τῆς πόλης μας, τῆς κ. Οὐρανίας,
πού ἀπό καυτό λάδι τραυματίσθηκε στό χέρι της καί οἱ γιατροί καί οἱ ἀλοιφές τῆς
ἐπιδείνωναν τήν πληγή. Ὅταν καθ’ ὑπόδειξη τῆς κ. Φωτεινῆς Τσουκαλᾶ τό βούτηξε
μέσα στήν κούπα τοῦ κανδηλιοῦ αὐτομάτως πλάσθηκαν οἱ ἱστοί καί ἀναπλάσθηκε τό
χέρι).
Φθάνοντας στό μνῆμα,
καθώς ἡ ὥρα (7:15 μ.μ.) ἦταν περασμένη καί τό κοιμητήριο σέ λίγο θά ἔκλεινε, ἀρχίσαμε
ἡ καθεμιά μας νά κάνουμε ἀπό κάτι. Ἐγώ προσωπικά εἶχα ἀνεβεῖ ἐπάνω στό μνῆμα (ὁ
χῶρος εἶναι στενός χωρίς διαδρόμους), προσπαθώντας σκυμμένη νά τακτοποιήσω τά
λουλούδια στά ἀνθοδοχεῖα, τά ὁποία τόσο ἀγαποῦσαν ὅσο ζοῦσαν. Ἡ μητέρα μου ἄναβε
τό καντήλι. Ξαφνικά ἀπό τό πουθενά ἔνιωσα κάτι νά φτερουγίζει ἐπάνω ἀπό τό
κεφάλι μου καί νά ἀγγίζει ἐλαφρά τά μαλλιά μου, σάν νά μέ εὐλογοῦσε! Μπροστά σέ
αὐτή τήν αἴσθηση σταμάτησα ὅ,τι ἔκανα καί
σηκώθηκα νά δῶ τί συνέβαινε. Αὐτό πού εἶδα ἦταν πραγματικά συγκλονιστικό! Δύο περιστέρια πετοῦσαν ἤρεμα,
σάν νά χόρευαν, ἐπάνω ἀπό τό μνῆμα καί ἐπάνω ἀπό ἐμένα καί τούς ἄλλους
προσκυνητές! Σημειώνεται ὅτι δέν εἴχαμε κόλλυβα ἤ κάτι φαγώσιμο μαζί μας, γιά
νά τά ἑλκύσει. Ἐκείνη τήν στιγμή φώναξα στή μητέρα μου «Μαμά, μαμά, τά περιστέρια, τά περιστέρια πού θεωρούσαμε ὑπερβολή τούς ἱερεῖς
καί τούς πιστούς πού τούς ἐμφανίζονται στόν ὁρισμένο τάφο!!! (Νά σημειώσω ὅτι
ἡ μητέρα μου, ἔχοντας ἀκούσει καί διαβάσει καί ἄλλες μαρτυρίες σχετικά μέ τά
περιστέρια πού ἐμφανίζονται στό τάφο
τους, τό θεωροῦσε ἀπίθανο γεγονός. Εἰδικά αὐτή τήν θαυμαστή ἐμφάνιση, πού τῆς ἐξιστορεῖ
ἡ πνευματική της ἀδελφή, ἡ κ. Φωτεινή Τσουκαλᾶ, κατά τήν ὁποία τήν παραμονή τῆς
Πεντηκοστῆς τοῦ 2015, ὅταν εἶχε πάει μέ τόν π. Νεκτάριο νά ἀνάψουν τό κανδήλι
καί νά προσευχηθοῦν, ξαφνικά ἐμφανίσθηκαν περισσότερα ἀπό τριακόσια περιστέρια,
ἀνά τριάδες, πού κυριολεκτικά κύκλωσαν τόν τάφο τοῦ ζεύγους Πέττα). Βλέποντάς
τα ἡ μητέρα μου ἄρχισε νά κάνει τό σταυρό της, ἐπαναλαμβάνοντας γεμάτη δέος καί
ἐκείνη «Τά περιστέρια, τά περιστέρια!!!».
Ἐπισημαίνεται ὅτι, σύμφωνα μέ τήν ἐκκλησιαστική παράδοση, συχνά ψυχές δικαίων ἀνθρώπων
ἐμφανίζονται σάν περιστεράς. Ἀπό τά σύγχρονα παραδείγματα ἀναφέρεται αὐτό τῆς ὁσιοτάτης
καί ἁγιασμένης γερόντισσας Χρυσῆς Κύπτης, κτητόρισαν τῆς Μονῆς Ἁγίας Παρασκευῆς
Μηλοχωρίου τῆς Ἐορδαίας, ὅπου ἡ ἁγία Παρασκευή τήν ἐπισκεπτόταν συχνά,
παίρνοντας τήν μορφή περιστεράς! Καί αὐθόρμητα φώναζε μέ ὅλη τήν δύναμη τήν εἰδική
εὐχή, πού ἔχει εὐλογία νά λέει ἀπό τόν γέροντα Ἰσίδωρο τόν Φιλοθεΐτη «Ἄξιοι, ἄξιοι, ἄξιοι καί θαυματουργοί! Ἅγιος Νικόλαος
καί ἁγία Ἀνθή». Ἀναφωνοῦσε ἀκόμη: «Μοῦ δείξατε τά περιστέρια, πού δέν τά πίστευα!». Ἦταν δέ
τόσο μεγάλη ἡ λαχτάρα της, πού πραγματικά ὅλες κερώσαμε καί δέν δύνατο ἡ μητέρα
μου νά συνεχίσει τό ἄναμμα τοῦ καντηλιοῦ. Ἔτσι τό συνέχισα μόνη μου διακόνημα αὐτό.
Ὥσπου νά φύγουμε, τά περιστέρια ἔμειναν κοντά
μας, ἐπάνω στούς σταυρούς τῶν διπλανῶν τάφων, ὡστόσο ὅλα ἦταν στραμμένα
πρός τό μνῆμα τῶν ἀξίων καί θαυματουργῶν. Ἀξίζει νά ἀναφερθεῖ ὅτι μᾶς παρατηροῦσαν
μέ ἔγνα καί μέ πολύ ἀγάπη. Ἡ θεία μου καί ἡ ἐξαδέλφη μου εἴχαμε μείνει ἐκστασιασμένες
μπροστά σέ αὐτό τό θεῖο σημεῖο, πού βιώσαμε ἐκείνη τή στιγμή. Δοξάσαμε τό Θεό,
εὐχαριστήσαμε τούς ἀξίους καί ἀναχωρήσαμε
χαίροντες καί ἀγαλλόμενοι. Κατά τήν ἐπιστροφή μονολογούσαμε: «Ἄξιοι, ἄξιοι, ἄξιοι καί θαυματουργοί! Ἅγιος
Νικόλαος καί ἁγία Ἀνθή».
Σέ συνέχεια τοῦ ἀνωτέρω
γεγονότος θέλω νά σᾶς ἀναφέρω ὅτι στίς 9-11-2016 ἦρλαν τά συγκεκριμένα ἐξαδέλφια
μου, Χρῆστος καί Παναγιώτα, στό σπίτι μαζί μέ τά δύο παιδιά τους, τό Γιῶργο-Θαδδαῖο
καί τήν Εἰρήνη-Ἐφραιμία, τήν ὁποία θά
πήγαιναν μετά γιά ἠλεκτροεγκεφαλογράφημα στό Καραμανδάνειο Νοσοκομεῖο
Πατρῶν, γιά νά δοῦν πώς ἐξελίσσεται ἡ κατάσταση τῆς ὑγείας της. Ἐγώ, καθώς
κρατοῦσα τή μικρή στήν ἀγκαλιά μου, εἶπα τῆς μητέρας μου νά σταυρώσει τό
κεφαλάκι της μέ λαδάκι ἀπό τό καντήλι τοῦ π. Νικολάου καί τῆς πολύαθλης πρεσβυτέρας Ἀνθῆς, πού εἶχα
φέρει ἀπό τό τάφο τους πρίν δυό ἡμέρες. Ἡ μητέρα μου, σταύρωσε τήν Εἰρήνη-Ἐφραιμία,
λέγοντας μέ συναίσθηση καί βαθιά πίστη τό: «Ἄξιοι,
ἄξιοι, ἄξιοι καί θαυματουργοί! Ἅγιος Νικόλαος καί ἁγία Ἀνθή». Ὅταν ἦταν ἡ ὥρα
νά ἀναχωρήσουν ἦρλε ἡ μητέρα τῆς μικρῆς, γιά νά τήν πάρει ἀπό τήν ἀγκαλιά μου,
καί τότε τρελάθηκε, γιατί τό παιδί της μοσχοβολοῦσε καί μέ ρωτοῦσε τί βάλαμε
στή μικρή καί ἀποπνεύει τήν εὐωδία τοῦ ἁγίου μύρου. Ρωτοῦσε ἀκόμη «Τί λαδάκι τῆς βάλατε καί μοσχοβολάει ἔτσι;».
Ἐγώ ἀπορώντας τήν ρώτησα: «Γιώτα, τί σοῦ μυρίζει;». Μοῦ ἀπάντησε: «Τό μωρό μου μοσχοβολάει!». Σέ ἐμένα δέν
μύριζε τίποτα, καθώς ἐπίσης καί στήν μητέρας μου καί στόν ἐξάδελφό μου. Ἡ Γιώτα
μύριζε καί ξαναμύριζε τό παιδί της καί δέν χόρταινε τήν εὐωδία. Τότε τῆς εἶπα:
«Γιώτα εἶναι τό λαδάκι τοῦ παππούλη
Νικολάου καί τῆς παπαδιᾶς Ἀνθῆς, τό ὁποῖο, ἐπειδή κάνει θαύματα μυρόβλησε, δηλ.
μοσχοβόλησε ἐπάνω στό κεφαλάκι τοῦ μωροῦ σου καί σέ σένα! Νά εἶναι πρός δόξα
Θεοῦ αὐτό τό ἔκτακτο γεγονός καί κάποιο σημεῖο πρός τό καλό!».
Στίς 24-09-2016, ἀφοῦ
προηγουμένως εἶχε προηγηθεῖ ἐπίσκεψη στό σπίτι μας, τοῦ π. Νεκταρίου, ἑνός ἐκ τῶν
δώδεκα τέκνων τοῦ π. Νικολάου καί τῆς πρεσβυτέρας Ἀνθῆς, ὁ ὁποῖος ἀποφεύγει νά
μιλᾶ γιά τούς γονεῖς του, τήν ἑπομένη ἀκριβῶς ἡμέρα Κυριακή 25-09-2016, εὐωδίασε σέ μένα τήν ἁμαρτωλή τό ἐξώφυλλο τοῦ βιβλίου τοῦ φωτισμένου
γέροντος Μαξίμου τοῦ Ἰβηρίτου, πρώην Πρωτοεπιστάτου τοῦ Ἁγίου Ὄρους πού φέρει
τόν τίτλο «ΝΕΑΙ
ΗΓΙΑΣΜΕΝΑΙ ΜΟΡΦΑΙ ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΜΠΕΛΩΝΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ: Ὁ πατήρ Νικόλαος Πέττας (1941-
4.1.2000) καί ἡ πρεσβυτέρα του Ἀνθή (1943-21.11.2012)». Συγχρόνως μέ τήν βιογραφία τους εὐωδίαζε καί ἡ
φωτογραφία, πού φέρει ἔνθετο κομμάτι ἀπό τό πετραχήλι τοῦ π. Νικολάου. Ὡστόσο
μέ διαφορετική εὐωδία ἀπό αὐτή τῆς βιογραφίας τους, ἀφοῦ τό βιβλίο καταγράφει
καί τόν βίο τῆς εὐλαβεστάτης πρεσβυτέρας Ἀνθῆς (ἡ ὁποία μοῦ εἶχε ἀδυναμία καί
μητρική ἀγάπη)! Ἔκανα τό σταυρό μου δοξάζοντας τό Θεό προσκύνησα τό βιβλίο, πού
φέρει τήν μορφή τοῦ λευιτικοῦ ζεύγους καί τήν φωτογραφία τοῦ σημειοφόρου
πατρός.
Τώρα στίς ἀρχές τοῦ
μηνός Νοέμβριου 2016, ἡ μητέρα μου ἕνα πρωί εἶδε στόν ὕπνο τῆς ἕνα γέροντα
Νικόλαο λεπτό καί ὑψηλό, χωρίς ὅμως νά διαγράφονται τά χαρακτηριστικά τοῦ
προσώπου του ἀπό τήν ἐκτυφλωτική λάμψη πού τό κάλυπτε. Σέ πολλές ἐμφανίσεις τοῦ
ἱερατικοῦ ζεύγους τά προσωπογραφικά τους χαρακτηριστικά δέν διακρίνονται διότι ἀπό
τήν μορφή τούς πηγάζει ἄπλετο φῶς. Ὡστόσο ὡς σημειοφόροι ἔχουν ἄλλους τρόπους,
πού ἐπιβεβαιώνουν τήν δική τους παρουσία. Σκεφθεῖτε σέ τί θέση στήν Ἄνω Ἱερουσαλήμ
τούς ἀξίωσε ὁ παντοδύναμος Θεός! Ἄλλωστε ὁ εὐλαβέστατος ἐφημέριος τῆς Ἁγίας
Παρασκευῆς Κρυονερίου Καλαβρύτων, πρωτοπρ. Γεώργιος Τσελέπης, μᾶς διηγεῖτο ὅτι
κατά τήν ἐξόδιο τῆς πρεσβυτέρας Ἀνθής, μαζί μέ τούς οἰκείους του καί τούς ἐπιτρόπους,
ἔβλεπαν φῶς στήν μορφή της, πού ἔμοιαζε σάν μικρή Παναγιά. Καί ὅτι τά λαμπερά
χέρια της ἔκαναν κομποσχοίνι μέσα στήν νεκρική κλίνη, ἐνῶ ἡ φωτογραφία τοῦ π.
Νικολάου, πού εἶχε στό στῆθος της, ἔλαμπε, σέ βαθμό νά πιστεύει ἕνας ἀρχιερέας,
πού ἦταν παρών στήν ἐξόδιο τῆς πρεσβυτέρας, ὅτι ἦταν ἁγιογραφία μέ φωτοστέφανο!,
φορώντας ἕνα ἐκρού λεπτό πετραχήλι καί τῆς φώναξε «Σ’ ἀγαπῶ!» καί ἐκεῖ ξύπνησε. Τό χρῶμα τοῦ ὁρισμένου πετραχηλιοῦ εἶναι
ἴδιο μέ αὐτό, πού εἶχε δώσει ὡς παρακαταθήκη ὁ π. Νικόλαος στόν εὐλαβέστατο ἱερέα
Χαράλαμπο Πανουτσακόπουλο, τό ὁποῖο τελεῖ πολλά θαύματα. Δέν πέρασαν τρεῖς ἡμέρες
(τήν ἑπομένη ἡμέρα ἡ μητέρα μου θά πήγαινε στό Πανεπιστημιακό Νοσοκομεῖο τοῦ
Ρίου γιά ἐξέταση σπινθηρογραφήματος μέ ραδιενεργό ἰώδιο, μετά τό πέρας ἑνός ἑξάμηνου
ἀπό χειρουργεῖο ἀφαίρεσης θυροειδῆ ἀδένα μέ διάγνωση κακοήθειας, τό ὁποῖο
διαγνώσθηκε καί πρόλαβε ἀπό ἁγιοφάνεια τοῦ π. Νικολάου στήν ἀδελφή μου γιατρίνα,
τήν Χρυσαυγή. Περισσότερα γιά αὐτό καθώς καί ἄλλα θαύματά τους σέ ἐμᾶς βλ. ἀναλυτικά
στήν ἀνάρτηση: http://www.romnios.gr/%CE%B8%CE%B1%CF%85%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CE%B1%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%85-%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%86%CE%B1%CE%BD%CE%BF%CF%85%CF%83-%CE%BB%CE%B5%CF%85%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%85
) καί μᾶς ἐπισκέφθηκε ὁ π. Νεκτάριος καί εἶχε στήν δεξιά τσέπη τοῦ ἀντεριοῦ
του, τό πετραχήλι ἐκστρατείας τοῦ πατέρα του, τοῦ π. Νικολάου. Τί εὐλογία καί εὐωδία
γιά ἐμᾶς! Παρακαλέσαμε τόν π. Νεκτάριο, τον ὁποῖο τόν γνωρίζουμε ἀπό παιδάκι,
νά τό ἀφήσει στό σπίτι μας γιά τό βράδυ ἐκεῖνο, ἀφοῦ τήν ἑπομένη θά τοῦ εἴχαμε ἑτοιμάσει
πραγματάκια γιά τήν ἐνορίες, πού διακονεῖ στήν Γορτυνία καί θά τό ἔπαιρνε πάλι.
Περιττό δέ νά σᾶς πῶ ὅτι τό πετραχήλι εὐωδίασε ἀπό τήν ἴδια στιγμή, πού ἦλθε στό σπίτι καί ἐξακολούθησε
νά εὐωδιάζει ἀνά τακτά χρονικά διαστήματα στή διάρκεια τῆς νύχτας καί τῆς ἑπόμενης
ἡμέρας μέχρι νά τό πάρει ὁ π. Νεκτάριος. Δέν ἦταν ὅμως μόνο αὐτό. Στό σπίτι μας
συνέχισε ἡ εὐωδία ἀπό τό πετραχήλι γιά μία ἑβδομάδα.
Στίς 4-11-2016 ἡ
μητέρα μου Ἀγγελική Παπαμιχαήλ πῆγε στό Πανεπιστημιακό Νοσοκομεῖο τοῦ Ρίου, γιά
νά ὑποβληθεῖ στήν προγραμματισμένη ἐξέταση σπινθηρογραφήματος θυροειδούς ἀδένα.
Ὅση ὥρα ἦταν στό μηχάνημα προσευχόταν στό Θεό, στήν Παναγία μας καί σέ ὅλους
τους Ἁγίους. Παρακαλοῦσε ἐπίσης τόν π. Νικόλαο καί τήν πρεσβυτέρα αὐτοῦ Ἀνθή,
γιά νά λάβει μέ τήν πρεσβεία τῶν νεοφανῶν ἀνθρώπων τοῦ Θεοῦ, καλά ἀποτελέσματα.
Ἐνῶ συνεχιζόταν ἡ ἐξέταση κάτω ἀπό τό μηχάνημα ἡ μητέρα μου ἔνιωσε ἕνα δυνατό
φτερούγισμα πουλιοῦ μέσα στό βάθος τῆς ψυχῆς της καί παράλληλα μία χαλάρωση.
Τότε πάνω ἀπό τό μηχάνημα ἄνοιξε μία παράξενη ὀθόνη, σάν καί αὐτή τοῦ
κινηματογράφου, μέσα στήν ὁποία
παρουσιάζονταν πορφυρένια ἄμφια, φέροντας χρυσοκέντητους σταυρούς, ἀστέρια καί ἀνθέμια.
Ἡ μητέρα μου ἀπόρησε τί κόκκινα ἄμφια ἦταν αὐτά, πού τῆς ἀποκαλύφθηκαν; Μέσα
στήν ἀπορία της, βλέπει νά ἐμφανίζεται ὁ π. Νικόλαος δεόμενος, δηλαδή σέ στάση
προσευχῆς, ὁ ὁποῖος περικλειόταν σέ νεφέλη (καί φοροῦσε κόκκινα ἄμφια, διότι ἐξ
ψευδαδέλφων ἐμαρτύρησε, καί αὐτό εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα τον γρήγορο μαρασμό τῆς καλῆς
του πρεσβυτέρας). Ἡ μητέρα μου, ὅσο ἔβλεπε τό ὅραμα τόν ἀκολουθοῦσε καί
προσεύχονταν καί αὐτή μέ θέρμη. Ἔπειτα ἀπό λίγο ἔφυγε ἡ ἀποκάλυψη αὐτή ἀπό τά
μάτια της, ἐνῶ παράλληλα τελείωσε καί ἡ ἐξέταση. Πλέον δέν τήν ἐνδιέφερε
κανένα ἀποτέλεσμα, διότι εἶχε λάβει τό
μήνυμα ὅτι θά καθάριζε γιά μία ἀκόμη φορά ὁ π. Νικόλαος. Γεμάτη ἐνθουσιασμό τό
μόνο πού ἤθελε ἦταν νά φωνάξει δυνατά αὐτό
πού εἶχε δεῖ. Κατά τήν ἐπιστροφή της στό
σπίτι τῆς συνέβη κάτι μοναδικό. Ἐμφανίσθηκε τό γνωστό παράξενο καί πανέμορφο
περιστέρι σέ χρώματα γκρί–μπλέ, σύμβολο τῆς παρουσίας τοῦ π. Νικολάου, τό ὁποῖο
τήν ὑποδέχθηκε μέ γαλήνη. Μόλις πῆγε νά ἀνοίξει
τό πορτόνι, γιά νά μπεῖ μέσα στήν
βεράντα τοῦ σπιτιοῦ, τό περιστέρι φτερούγισε χαμηλά δίπλα της καί ἡ ἴδια νόμισε
ὅτι θά τήν ἀκολουθήσει μέσα στήν βεράντα, ἀλλά αὐτό πέταξε μακριά. Ἴσως
στράφηκε ἀπέναντι στό σπίτι τοῦ π. Νικολάου.
Στίς 11-11-2016,
πήραμε τά ἀποτελέσματα τῶν ἐξετάσεων καί εἶναι καθαρά. Μετά ἀπό τά ἀποτελέσματα
σταμάτησε ἡ εὐωδία, πού ἔκπεμπε ἀπό τό πετραχήλι του. Εἶναι πραγματικά ἀθωνίτες
ἅγιοι πατέρες μας, ἄξιοι, ἄξιοι, ἄξιοι καί θαυματουργοί! Ἅγιος Νικόλαος καί ἁγία
Ἀνθή.
Πράγματι εἶναι
θαυμαστά τά σημεῖα πού μᾶς ἔχει φανερώσει
ὁ π. Νικόλαος καί ἡ πρεσβυτέρα αὐτοῦ Ἀνθή. Ὅπως ὁμολογοῦν οἱ οἰκεῖοι
μου, κάθε τρίτη ἡμέρα ἔχουμε καί ἕνα θαῦμα τους. Ἐδῶ λίγα καταγράφονται. Τούς εὐχαριστοῦμε
καί δοξάζουμε τό Θεό, πού ἐπιτρέπει σέ ἐμᾶς νά βι’ωνουμε τέτοια θαυμαστά
γεγονότα. Θά ὁμολογήσουμε ὅτι, ἐνῶ τούς ζήσαμε γιά ἀρκετά χρόνια, συνεργία τοῦ
κακοῦ καί τῆς βαριᾶς συκοφαντίας, πού ἐξεμοῦσαν ὄργανα τοῦ κακοῦ, δέν μᾶς
δόθηκε ἡ εὐλογία νά τούς ἀπολαύσουμε ὡς πηγές πνευματικότητας. Ἀκόμη καί
μακρινοί συγγενεῖς τους δέν τό σέβονταν, ὅπως ἔπρεπε τήν ἱεροσύνη του. Βλέπετε
τό λευιτικό ζεῦγος ἀνῆκε στήν σφαίρα τοῦ Οὐρανοῦ, ὄχι σέ αὐτό τόν φθαρτό καί
γεμάτο πάθη καί ἁμαρτία κόσμο. Δέν τούς κατανοοῦσαν ὡς πνευματικούς ἀνθρώπους
καί τούς παρεξηγοῦσαν ἀπό φθόνο καί τύφλα. Διότι οἱ συχνότητες οἱ δικές τους ἦταν
στραμμένες στά ἐπουράνια, ἐνῶ ἐκείνων προσκολλημένες στήν γῆ καί στήν φθορά.
Τέλος πάντων, νά μᾶς συμπαθοῦν ὡς γενναιόψυχοι καί νά μᾶς ἀγαποῦν ὡς ἀνώτεροι,
πού ἦταν οἱ ἀείμνηστοι γέροντες π. Νικόλαος καί ἡ πρεσβυτέρα του.
Γιά μιά ἀκόμη φορά
σημειώνουμε ὅτι ὁ π. Νικόλαος εἶχε γεννηθεῖ καί μεγαλώσει στή γειτονιά μας. Τό
πατρικό του σπίτι εἶναι ἀκριβῶς ἀπέναντι ἀπό
τό δικό μας. Ὅλοι οἱ παλαιοί γείτονες, ἀπό αὐτούς πού ἔχουν ἀπομείνει
στή ζωή, γιατί οἱ περισσότεροι ἀπό τούς γεροντότερους ἔχουν πεθάνει, «ὁμολογοῦν ἐν ἐνί στόματι καί μιᾷ καρδίᾳ»
ὅτι ὁ π. Νικόλαος ἀπό μικρός ἦταν ἕνα πολύ καλό ἐργατικό καί ἅγιο παιδί,
γνήσιος καρπός τῆς ἁγίας ἀρχόντισσας μητέρας τοῦ Σοφίας, ἐκ τῆς ἐπιφανούς οἰκογένειας
Τζάκη τῆς Κεφαλλονιᾶς! Ἀκόμη λέγουν ὅτι καί ὅλη τήν οἰκογένεια τοῦ Ἀνδρέα
Πέττα, «τοῦ σαπουνᾶ» διότι εἶχε ἐργοστάσιο
παρασκευῆς σαπουνιοῦ καί ἀλισίβας, ἐνῶ ὑπῆρξε ὁ πρῶτος Ἕλληνας, πού ἐμπορεύθηκε
φροῦτα, ἐξάγοντας τα στήν Γερμανία, λένε ὅτι αὐτή ἦταν μία ἁγία καί φιλάνθρωπη
οἰκογένεια! Οἰκογένεια πού βίωνε τόν Νόμο τοῦ Θεοῦ καί προτιμοῦσε τήν ἀφάνεια!
Ἀκόμη καί σέ
πρόσφατη συζήτηση, πού εἴχαμε μέ τήν γειτόνισσά μας κ. Ἑλένη Λαμπροπούλου,
σύζυγο τοῦ κ. Ἰωάννου Λαμπρόπουλου, ὁ ὁποῖος ἦταν παιδικός φίλος μέ τόν π.
Νικόλαο, μᾶς ὁμολόγησε ὅτι ὁ σύζυγός της τῆς λέει ὅτι: «Ὁ π. Νικόλαος ὑπῆρξε ἡγιασμένος ἐκ κοιλίας μητρός καί ὅλη ἡ οἰκογένεια
τοῦ σαπουνά ἦταν φιλάνθρωπος καί εὐλογημένη» .
Μέ λίγα λόγια, ὅσα ἔχει
γράψει ὁ γέροντας Μάξιμος ὁ Ἰβηρίτης καί ὁ πανεπιστημιακός καθηγητής κ. Φώτιος
Δημητρακόπουλος, καί ὅσα εἶπε στήν Ἁγιολογική Ἡμερίδα τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Κυρηνείας
ἡ ὁσιοτάτη Καθηγουμένη τῆς Ἱ. Μονῆς Ἁγίων Νεκταρίου καί Φανουρίου Τρικόρφου
Φωκίδος, γερόντισσα Μόνικα γιά τό ἁγιασμένο αὐτό ζεῦγος εἶναι λίγα. Καί
καταγράφουμε αὐτές τίς μαρτυρίες, πατέρες τοῦ Ἄθωνα, ὑπακούοντας σέ ἐσᾶς πού
μας λέτε ὅτι ἀπό τήν μία τό σκότος θά προβάλλει αὐτό πού ἔχει, καί ἀπό τήν ἄλλη
ἐμεῖς οἱ ἀγωνιζόμενοι χριστιανοί θά καταγράφουμε τά θαύματα τοῦ Θεοῦ, ἀκόμη καί
μέσα ἀπό τούς δίκαιους ἀνθρώπους του. Δηλαδή θά πρέπει νά καταγινόμαστε μέ τό φῶς
γιά νά λάβουμε Θεῖο Φῶς!
Καί ὅπως ἔχουμε
γευθεῖ καί ὅπως ἔχουμε βιώσει καί ὅπως μᾶς ἐπιβεβαίωσε καί ὁ κ. Νικόλαος Ἐπιστηθίου,
ἀπό τό Τσέρι τῆς Λευκωσίας πού τελευταία ἀνάρτησε θαυμαστά βιώματα ἀπό τό ζεῦγος
Πέττα, μετά τήν δημοσίευση ὁ Θεός ἀνταποδίδει τήν ὁμολογία τῆς ἀλήθειας γιά τό
ζεύγος Πέττα μέ ποικίλα οὐράνια δῶρα.
Τέλος, νά ἔχουμε
τήν πρεσβεία τους!
Ἡ φωτογραφία ἀπό ἐξώφυλλο
βιβλίου πού εὐωδίασε.
Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016
Να αγαπάμε τους συνανθρώπους μας, χωρίς να αναρωτιόμαστε, αν αυτοί μας αγαπούν
π. Ανδρέας Αγαθοκλέους
«Να αγαπάμε τους συνανθρώπους μας, χωρίς να
αναρωτιόμαστε, αν αυτοί μας αγαπούν» Γ. Σωφρόνιος του Essex
Η εποχή μας χαρακτηρίζεται και από διάφορες απαιτήσεις,
όπως στα ανθρώπινα δικαιώματα, στην οικονομική άνεση, στην ηδονή. Κυρίως όμως
στην αγάπη.
Οι άνθρωποι, όχι απλά θέλουν να τους αγαπούν, αλλά το
απαιτούν, το ζητούν. Φαίνεται αυτό σ’ όλες τις διαπροσωπικές σχέσεις, στη
φιλία, στο γάμο, στο επάγγελμα, ακόμα και στη σχέση μας με τον πνευματικό
πατέρα.
Η επιθυμία να μάς αγαπούν και να εκφράζουν την αγάπη τους
αυτοί με τους οποίους συνδεόμαστε, ασφαλώς δεν είναι εφάμαρτη. Κρύβει την
ανάγκη μας για επιβίωση πνευματική, ψυχολογική και σωματική.
Ο άνθρωπος, πλασμένος κατ’ εικόνα του Τριαδικού Θεού, που
είναι κοινωνία αγάπης, χαίρεται και αναπτύσσεται, όταν ζει την αγάπη.
Ωστόσο, η ανάγκη αυτή για επιβίωση -ακόμα και σωματική-
καθίσταται πιο επιτακτική στη βρεφική ηλικία. Μειώνεται στο βαθμό που ο
άνθρωπος μεγαλώνει, δηλαδή απεξαρτοποιείται. Κι αυτό όχι μόνο στο σωματικό
επίπεδο, αλλά και στο ψυχολογικό και στο πνευματικό
Όσο απεξαρτοποιείται από αυτή την ανάγκη τόσο ωριμάζει,
κι όσο ωριμάζει τόσο αισθάνεται «πεπληρωμένος» «εις μέτρον ηλικίας του
πληρώματος του Χριστού». Έτσι, ενώ η επιθυμία να μάς αγαπούν μάς ευχαριστεί, η
απαίτηση και η εξάρτηση από αυτή γίνεται βάσανο που κατακαίει την ύπαρξη και
μας στερεί την ελευθερία, τη χαρά, την ειρήνη.
Ένας άγιος, όπως ο Γέροντας Σωφρόνιος, καταθέτοντας το
πιο πάνω βίωμα του, ασφαλώς δεν αποστασιοποιείται από την ανθρώπινη σχέση ούτε
την απορρίπτει εγωκεντρικά. Απλά εκφράζει την ελευθερία του και την αγάπη του,
που δεν έχει απαίτηση από τους άλλους.
Γι’ αυτό και οι άλλοι κοντά του αισθάνονται «ευρυχωρία κι
όχι στενοχώρια», κατά τον π. Επιφάνειο Θεοδωρόπουλο. Βέβαια, το ζητούμενο δεν
είναι να μην έχουμε την ανάγκη της αγάπης των γύρω μας.
Γιατί, νομίζω, πως μια τέτοια επιδίωξη θα οδηγήσει σε
σκληρότητα και εσωτερική ανασφάλεια. Το σημαντικό είναι ν’ αναπτυσσόμαστε μέσα
στην αγάπη του Χριστού, αποκτώντας τη δική Του αγάπη που «δεν ήλθε να
διακονηθεί αλλά να διακονήσει και να δώσει τη ζωή Του λύτρον αντί πολλών».
Τότε, η απεξάρτηση από την ανάγκη και την επιθυμία της
αγάπης των άλλων θα έλθει ως αποτέλεσμα, ως δείγμα της ανάπτυξής μας, της
ωριμότητάς μας. Τότε, ζώντας εμπειρικά την ωριμότητά μας, θα ζούμε, μαζί με
τους συνανθρώπους μας, την ομορφιά του κόσμου του Μεγάλου Θεού μας. Θα
καταλάβουμε πως οι όποιες εξαρτήσεις από τους γύρω μας, όσο «ανθρώπινες» και
«καλές» και να είναι, δεν δίδουν αυτό που στο βάθος θέλουμε, ως προερχόμενες
από ατελείς ανθρώπους.
Αν αυτό μας οδηγήσει στην αναζήτηση του Θεού και της
Αγάπης Του, στην πραγματικότητα θα μας οδηγήσει στην ενότητα με τους ανθρώπους,
δηλαδή στην εμπειρία της ερχόμενης Βασιλείας του Θεού.
Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2016
Τρίτη 8 Νοεμβρίου 2016
Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2016
Ἠπειρωτικὸ ἀνέκδοτο γιὰ τὸ πῶς ἔβλεπαν οἱ Ἠπειρῶτες τὴν ἀνυπαρξία ἐθνικῆς ἀλβανικῆς γραφῆς
«Μία
φορὰ κι ἕναν
καιρό, ἀντιπρόσωποι ἀπ’
ὅλους τούς λαοὺς τοῦ κόσμου, ἔχοντας
γραμμένη τὴν γλῶσσα τους σὲ
ἕνα φύλλο
χαρτί, παρουσιάστηκαν
ὡρισμένη ἡμέρα
καί ὥρα ἐμπρὸς στὸν Θεὸ κι ἐζήτησαν νὰ
τοὺς τὴν ἐγκρίνῃ!
Ἔτσι ἐσχηματίσθη
μεγάλη οὐρὰ ἐμπρὸς στὸν
Μεγαλοδύναμο κι ἕνας-ἕνας, μὲ
τὴν σειρά,
πλησίαζε, ἐνεκρίνετο κι’ ἔφευγε
μὲ τὸ ἐγκεκριμένο
χαρτὶ στὸ χέρι.
Οἱ Ἀλβανοὶ ὅμως ἦσαν
σὲ κάποιαν
κλεψιὰ κι’ ἔλειπαν.
Ὅταν ἦλθαν, βιαστικοὶ ὅπως ἦσαν, ἔγραψαν
τὴν γλῶσσα
τους ὄχι σὲ
χαρτί, ἀλλὰ σ’ ἕνα
λαχανόφυλλο. Βλέποντας
δὲ κοσμοσυῤῥοὴ καὶ νομίζοντας
πὼς θ’ ἀργήση νἄλθη ἡ ἀράδα τους, ἐσκέφθησαν νὰ
συνεχίσουν τὸ
πλιάτσικο γιὰ
λίγο ἀκόμη καὶ ὅτι θὰ
προλάβουν νὰ
γυρίσουν.
Ἀφῆκαν λοιπὸν
τὸ λαχανόφυλλο
σὲ μίαν ἄκρη κι ἔφυγαν.
Ὅταν ὅμως
γύρισαν, φαίνεται
ὅτι δὲν ὑπελόγισαν
καλά, ἡ
σχετικὴ διαδικασία
εἶχε τελειώσει…Ὅλοι εἶχαν
φύγει καὶ
τὸ λαχανόφυλλο
μὲ τὰ ἀλβανικὰ
γράμματα τὸ
εἶχε φάι κάποιος γάιδαρος!
Ἔτσι
οἱ Ἀλβανοὶ οὐδέποτε ἀπέκτησαν γράμματα
κι ἔκαμαν τὴν
δουλειά τους μὲ
τὰ Ῥωμαίϊκα!»
Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2016
Τρίτη 1 Νοεμβρίου 2016
Το νεανικό ξενύχτι
Συχνά πολλοί γονείς
στη δύσκολη ηλικία
της εφηβείας των παιδιών
τους απελπίζονται. Ας δούμε
πώς αντιμετώπισε το
πρόβλημα ο γνωστός
σπουδαίος φιλόλογος Κώστας
Γανωτής, ικανός ομιλητής
και συγγραφέας.
«Μέσα στην απελπισία
μου και στις
εφιαλτικές ολονύκτιες αναμονές
μου έβρισκα παρηγοριά
μόνο στη
σκέψη και στην πίστη
ότι τα παιδιά
είναι όχι δικά μου
αλλά του Θεού. Και
γονάτιζα στα εικονίσματα
και έλεγα: «Θεέ μου
φύλαξε τα παιδιά
ΣΟΥ!». Τότε ένιωθα μια
ζεστασιά και συγχρόνως
έλιωνε μέσα μου
ο εγωισμός πως τάχα ήμουν
άξιος να έχω
δικά μου παιδιά. Και δεν
ένιωθα πως τα
αγαπώ λιγότερο, επειδή τα παράδινα
στο Θεό. Αντίθετα μάλιστα
μεγάλωνε μέσα μου
ο σεβασμός για
την αξιοπρέπειά τους».
(Αρχιμ. Βαρνάβα Λαμπροπούλου: «χτίζοντας σπίτι
κείμενα για την οικογένεια» σ.44)
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)