Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2023

Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2023

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2023

Τὰ ἔργα … «τοῦ σκότους»! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου

 

 ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΕΙΚΟΣΤΗΣ ΕΚΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2023)

«μὴ συγκοινωνεῖτε τοῖς ἔργοις τοῖς ἀκάρποις τοῦ σκότους» (Ἐφεσ. Ε΄ 11).

 

Ἡ ἀξία τῶν ἔργων.

Εἶναι, ἀδελφοί μου, ἀπαίτησις, ὅλων τῶν ἀνθρώπων, ἵνα κρίνωσι τοὺς … πάντας, ὄχι τόσον ἀπὸ τὰς θεωρίας καὶ τὰ … «πιστεύω» των, ἀλλὰ ἐκ τῶν ὅσων πράττουσι καὶ ἐφαρμόζουσιν εἰς τὴν «καθημερινότητά» των! Καὶ τοῦτο, βεβαίως, ἅπαντες τὸ ἐκτιμῶσι, ἔστω καὶ ἐὰν διαφωνῶσι … θεωρητικῶς! Καλὴ ἡ διδασκαλία καὶ ἡ, ἀπὸ καθέδρας ἀγόρευσις καὶ πολλάκις καὶ … ἐπίπληξις, ἀλλὰ ὁ ἀκροατὴς ἐπιθυμεῖ ἵνα ἴδῃ τὸν διδάσκαλον «ὑποταττόμενον» εἰς τὰς ἑαυτοῦ διδαχὰς καὶ παρωτρύνσεις! Καλὸν καὶ εὔκολον εἶναι, ὁ γονεὺς ἵνα διδάσκῃ τὰ τέκνα του … οἵανδήποτε διδασκαλίαν! Τὰ τέκνα, ὅμως, ἀπαιτοῦσιν ὅπως οἱ διδάσκοντες γονεῖς, … πρῶτοι, οὗτοι, ἀκολουθοῦσι τὴν ἰδανικήν, ἐν πολλοῖς, διδασκαλίαν των! Πολὺ δὲ περισσότερον, ταῦτα ἰσχύουσιν, εἰς τοὺς κήρυκας καὶ διδασκάλους τῆς Ἐκκλησίας! «Οὕτω λαμψάτω τὸ φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τὰ καλὰ ἔργα καὶ δοξάσωσι τὸν πατέρα ὑμῶν τὸν ἐν τοῖς οὐρανοῖς» (Ματθ. Ε΄ 16), διεκήρυξεν ὁ Θεάνθρωπος Κύριος ἐκεῖ εἰς τὴν «ἐπὶ τοῦ ὄρους» ὁμιλίαν Του. Ἐπέστησε δὲ καὶ τὴν σημαντικότητα τοῦ ἐμπράκτου παραδείγματος, προσθέτων ὅτι, … «ὃς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν· ὃς δ᾿ ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν» (Ματθ. Ε΄ 19). Ὁ δὲ Ἀπόστολος Ἰάκωβος ὁ Ἀδελφόθεος, ὑπερτονίζει, θὰ ἐλέγωμεν, τὴν ἀξίαν τῶν ἀγαθῶν ἔργων ὡς ἀπαραίτητον «συμπλήρωμα» τῆς ἐπιπολαίου καὶ θεωρητικῆς … πίστεως! «Ὥσπερ γὰρ τὸ σῶμα χωρὶς πνεύματος νεκρόν ἐστιν, οὕτω καὶ ἡ πίστις χωρὶς τῶν ἔργων νεκρά ἐστι» (Ἰακ. Β΄ 26)!

 

Τὰ ἔργα … «τοῦ σκότους»!

Εἰς τὸ σημερινὸν Ἀποστολικὸν Ἀνάγνωσμα, ὁ θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος, μᾶς ἐφιστᾷ τὴν προσοχήν, εἰς τὰ … «ἔργα τοῦ σκότους»! Συγκεκριμμένως, μᾶς καταδεικνύει τὸν κίνδυνον ὅστις καιροφυλακτεῖ, ὅταν, ταῦτα τὰ ἔργα … τὰ δεχόμεθα μὲ ἐλαφρότητα καὶ ἐπιπολαιότητα, καὶ «συγκοινωνοῦμεν» μετὰ τούτων, ὡς νὰ μὴν κινδυνεύωμεν καὶ ἀπειλούμεθα, καὶ ἀποδεχώμεθα ταῦτα, καὶ πολλάκις συμφωνοῦμεν καὶ τὰ πράττωμεν …! Ποῖα, ὅμως, εἶναι ταῦτα; Ὁ Παῦλος δὲν τὰ κατονομάζει, διότι θεωρεῖ τοῦτο περιττόν, ἀλλὰ καὶ γνωρίζει ὅτι οἱ χριστιανοὶ οἵτινες ζῶσι μεταξὺ τῶν εἰδωλολατρῶν, γνωρίζουσι καὶ οὗτοι τὰ ἔργα ταῦτα! Βεβαίως, εἰς ἄλλην ἐπιστολήν του, τὰ ἐπισημαίνει ἓν πρὸς ἕν, ὡς ἐκεῖ εἰς τὴν «πρὸς Κολασσαεῖς»: «Νεκρώσατε οὖν τὰ μέλη ὑμῶν τὰ ἐπὶ τῆς γῆς, πορνείαν, ἀκαθαρσίαν, πάθος, ἐπιθυμίαν κακήν, καὶ τὴν πλεονεξίαν, ἥτις ἐστὶν εἰδωλολατρία, δι’ ἃ ἔρχεται ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ ἐπὶ τοὺς υἱοὺς τῆς ἀπειθείας» (Κολασ. Γ΄ 5-6)! Ἀσφαλῶς δέ, οὐδεὶς δύναται ἵνα ἀρνηθῇ, ὅτι, ὄντως, τὰ ὡς ἄνω ἀπαριθμούμενα … εἶναι τὰ κατ’ ἐξοχὴν ἔργα τοῦ σκότους!

Λέγονται δὲ … «ἔργα τοῦ σκότους», πρῶτον μέν, διότι, διὰ τούτων τῶν ἔργων, ἡ ψυχὴ ἡμῶν ἥτις προορίζεται ὑπὸ τοῦ Δημιουργοῦ της διὰ τὴν αἰώνιον ζωὴν καὶ μακαριότητα, καὶ ἵνα φωτίζεται καὶ ἀπολαμβάνῃ τοῦ αἰωνίου καὶ ἀτελευτήτου φωτός τῆς Οὐρανίου Βασιλείας, ἐκπίπτει αὕτη εἰς τὸ … «σκότος τὸ ἐξώτερον˙ ἐκεῖ ἔσται ὁ κλαυθμὸς καὶ ὁ βρυγμὸς τῶν ὀδόντων» (Ματθ. Ε΄ 12, ΚΒ΄ 13)! Κατὰ δεύτερον, ὅμως, λέγονται «ἔργα τοῦ σκότους», διότι εἶναι ταῦτα τόσον ἀπεχθῆ καὶ δυσώδη πνευματικῶς, ὥστε οἱ πράσσοντες καὶ ἐνεργοῦντες ταῦτα, νὰ κινοῦνται εἰς τὸ σκότος καὶ τὴν ἀνυποψίαν, προκειμένου ἵνα ἀποφεύγωσι τὴν δυσαρέσκειαν καὶ ἀποστροφήν, ἀλλὰ καὶ τὸν στιγματισμόν των, ἐκ τοῦ κοινωνικοῦ συνόλου καὶ δὴ τῶν χριστιανῶν! Βεβαίως, σήμερον, ἐφθάσαμεν εἰς τὰς ἐποχὰς ἐκείνας, τὰς προφητευθείσας ὑπὸ τοῦ Κυρίου, ἀλλὰ καὶ πολλῶν Ἁγίων, παλαιοτέρων τε καὶ νεωτέρων, κατὰ τὰς ὁποίας ἡ ἁμαρτία, ἀκόμη καὶ ἡ πλέον αἰσχρὰ καὶ ἀπεχθής, «περιβάλεται» μανδύαν ἐπίσημον καὶ «πομπώδη», καὶ θεωρεῖται αὕτη «νόμιμος καὶ ἀπαραίτητος», ἀλλὰ  καὶ οὐδόλως ἐπιπλήττεται καὶ ἐπιτιμᾶται πᾶς ὁ ποιῶν ταύτην καὶ μάλιστα κατὰ τὸν πλέον ἐμφανῆ καὶ ἀναιδῆ τρόπον! Τοῦτο, ἀκριβῶς, προφητεύεται ἀποκαλυπτικότατα, ἐκεῖ εἰς τὸ προφητικὸν ἁγιογραφικὸν βιβλίον τῆς «Ἀποκαλύψεως τοῦ Ἰωάννου», ὅπου ἡ ἁμαρτία ἀπεικονίζεται ὡς … βασίλισσα, καθήμενη ἐπὶ θρόνου δόξης καὶ τιμωμένη καὶ προσκυνουμένη ὑπὸ πλήθους βασιλέων καὶ λαῶν ἀνόμων, καὶ κυριαρχοῦσα ἐπὶ τοῦ κόσμου τῆς … ἁμαρτίας! (Ἀποκάλ. Ἰωάννου ΙΖ΄)!

 

«Υἱοὶ φωτός …»!

Ἀδελφοί μου, ἤδη ἀνεφέραμεν εἰς τὴν ἀρχὴν τοῦ παρόντος, ὅτι ὁ Διδάσκαλος Κύριος Ἰησοῦς Χριστός, ἀφ’ ἧς στιγμῆς ἐκάλεσε τοὺς μαθητάς Του εἰς τὸ ὕψιστον ἀποστολικὸν ἔργον, τοὺς κατέστησεν ἰδιαιτέρως προσεκτικούς εἰς τὴν «εἰκόνα» τὴν ὁποίαν θὰ ἔδιδον εἰς τὸν κόσμον τὸν ὁποῖον ἐκαλοῦντο ἵνα διδάξωσι … «Ὑμεῖς ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου. Οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη» (Ματθ. Ε΄ 14), ἦταν τὰ χαρακτηριστικὰ λόγια Του! Ἐφ’ ὅσον ἐκαλοῦντο ἵνα κηρύξωσι τὸ φῶς καὶ τὴν Ἀλήθειαν, ὤφειλον ἵνα … πρῶτοι οὗτοι φωτίζουσι διὰ τῆς ζωῆς καὶ τοῦ παραδείγματός των, … «τοὺς ἐν σκότει καὶ σκιᾷ θανάτου καθημένους»!

Τοῦτο, ὅμως, ἀκριβῶς, εἶναι τὸ ζητούμενον, καὶ εἰς ἐκείνους οἵτινες εἶναι ἐπιφορτισμένοι μὲ τὸ ἔργον τοῦ «εὐαγγελισμοῦ» καὶ τῆς κατηχήσεως, ἀλλὰ καὶ εἰς ἐκείνους οἵτινες ἔθεσαν ἑαυτούς, εἰς τὴν μαθητείαν καὶ πορείαν, τῆς Ὀρθοδόξου πίστεως καὶ ζωῆς! Ἅπαντες, ἡμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί, πρέπει νὰ αἰσθανώμεθα τὴν ἱερὰν «δέσμευσιν», ὅπως κηρύσσωμεν πρωτίστως διὰ τοῦ τρόπου τῆς ζωῆς ἡμῶν καὶ ἐν συνεχείᾳ διὰ τῆς διδασκαλίας! «         

 

Ὑμεῖς ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου. Οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη·

15 οὐδὲ καίουσι λύχνον καὶ τιθέασι αὐτὸν ὑπὸ τὸν μόδιον, ἀλλ᾿ ἐπὶ τὴν λυχνίαν, καὶ λάμπει πᾶσι τοῖς ἐν τῇ οἰκίᾳ.

16 Οὕτω λαμψάτω τὸ φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τὰ καλὰ ἔργα καὶ δοξάσωσι τὸν πατέρα ὑμῶν τὸν ἐν τοῖς οὐρανοῖς.

 πάντες ὑμεῖς υἱοὶ φωτός ἐστε καὶ υἱοὶ ἡμέρας. οὐκ ἐσμὲν νυκτὸς οὐδὲ σκότους.

17 Μὴ νομίσητε ὅτι ἦλθον καταλῦσαι τὸν νόμον ἢ τοὺς προφήτας· οὐκ ἦλθον καταλῦσαι, ἀλλὰ πληρῶσαι.

18 Ἀμὴν γὰρ λέγω ὑμῖν, ἕως ἂν παρέλθῃ ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ, ἰῶτα ἓν ἢ μία κεραία οὐ μὴ παρέλθῃ ἀπὸ τοῦ νόμου ἕως ἂν πάντα γένηται.

19 Ὅς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν· ὃς δ᾿ ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν.

  

 

8 Ἦτε γάρ ποτε σκότος, νῦν δὲ φῶς ἐν Κυρίῳ· ὡς τέκνα φωτὸς περιπατεῖτε·

9 ὁ γὰρ καρπὸς τοῦ Πνεύματος ἐν πάσῃ ἀγαθωσύνῃ καὶ δικαιοσύνῃ καὶ ἀληθείᾳ·

10 δοκιμάζοντες τί ἐστιν εὐάρεστον τῷ Κυρίῳ.

11 Καὶ μὴ συγκοινωνεῖτε τοῖς ἔργοις τοῖς ἀκάρποις τοῦ σκότους, μᾶλλον δὲ καὶ ἐλέγχετε·

12 τὰ γὰρ κρυφῆ γινόμενα ὑπ' αὐτῶν αἰσχρόν ἐστι καὶ λέγειν·

13 τὰ δὲ πάντα ἐλεγχόμενα ὑπὸ τοῦ φωτὸς φανεροῦται· πᾶν γὰρ τὸ φανερούμενον φῶς ἐστι.

14 Διὸ λέγει· ἔγειρε ὁ καθεύδων καὶ ἀνάστα ἐκ τῶν νεκρῶν, καὶ ἐπιφαύσει σοι ὁ Χριστός.

15 Βλέπετε οὖν πῶς ἀκριβῶς περιπατεῖτε, μὴ ὡς ἄσοφοι, ἀλλ' ὡς σοφοί,

16 ἐξαγοραζόμενοι τὸν καιρόν, ὅτι αἱ ἡμέραι πονηραί εἰσι.

17 Διὰ τοῦτο μὴ γίνεσθε ἄφρονες, ἀλλὰ συνιέντες τί τὸ θέλημα τοῦ Κυρίου.

18 Καὶ μὴ μεθύσκεσθε οἴνῳ, ἐν ᾧ ἐστιν ἀσωτία, ἀλλὰ πληροῦσθε ἐν Πνεύματι,

19 λαλοῦντες ἑαυτοῖς ψαλμοῖς καὶ ὕμνοις καὶ ᾠδαῖς πνευματικαῖς, ᾄδοντες καὶ ψάλλοντες ἐν τῇ καρδίᾳ ὑμῶν τῷ Κυρίῳ,

 

Πρόγραμμα Δεκεμβρίου 2023 Ιερού Ναού Γενεσίου Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών

 



Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2023

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Ἕνας, λοιπόν νεαρός, ἔχει σήμερα προγαμιαῖες «σχέσεις». Κάνει μερικές μέρες ἀποχή, νηστεύει, ἐξομολογεῖται, καί ζητεῖ νά κοινωνήσει.

Ἕνας, λοιπόν νεαρός, ἔχει σήμερα προγαμιαῖες «σχέσεις».  Κάνει μερικές μέρες ἀποχή, νηστεύει, ἐξομολογεῖται, καί ζητεῖ νά κοινωνήσει.

Καί μετά, τι ;  Ἔχοντας  ὡς «ἐφόδιο» τήν Θ. Κοινωνία (!)  θά  συνεχίσει τό «ἔργο» του.  Μπορεῖ, λοιπόν, ὁ Ἱερέας νά τοῦ ἐπιτρέψει τήν Θ. Κοινωνία;

     Ὁ συγκεκριμένος νεαρός δέν πῆγε ἐν μετανοίᾳ στήν Ἐξομολόγηση, ἀλλά πῆγε ἁπλά νά πάρει τήν ἄδεια γιά νά κοινωνήσει. Ὅμως, ἡ Ἐξομολόγηση προϋποθέτει μετάνοια, καί μετάνοια σημαίνει ἀποκοπή ἀπό τήν ἁμαρτία, διαφορετικά ( χωρίς αποκοπή ) δέν ὑπάρχει  μετάνοια.

Ἀλλά χωρίς μετάνοια κανονικά δέν πρέπει νά δίνεται ἄφεση ἁμαρτιῶν,  επομένως έτσι δέν ὑπάρχει καί πραγματική Ἐξομολόγηση! Πῶς, λοιπόν νά  κοινωνήσει αὐτός ὁ νεαρός, τή στιγμή πού δέν ἔχει συγχωρηθεῖ ἡ ἁμαρτία του;

Ἄν κοινωνήσει, μιμεῖται τόν προδότη Ἰούδα…! Εἶχε (ὁ Ἰούδας) στό μυαλό του στήν ἁμαρτία, στήν προδοσία τοῦ Χριστοῦ, κοινώνησε,  καί στή συνέχεια πήγε καί ἔκανε πράξη αὐτό  πού εἶχε στό μυαλό του.

Εμείς τί λέμε; «Οὐ φίλημά σοι δώσω καθάπερ ὁ Ἰούδας» ! Αυτό ακριβώς ὑποσχόμαστε στόν Χριστό ἐν ὥρᾳ Θ.  Κοινωνίας.

Οἱ  νεοφώτιστοι χριστιανοί τῆς Κορίνθου κοινωνοῦσαν ὅπως– ὅπως, μέ ἀποτέλεσμα νά τό «πληρώνουν» αυτό ἀκριβά.

Ὁ  Απόστολος Παῦλος τούς ἔγραψε:

«Ὅποιος  τρώει τόν  Ἄρτο καί πίνει τό Ποτήριο τοῦ Κυρίου μέ τρόπο ἀνάξιο γίνεται ἔνοχος ἁμαρτήματος ἀπέναντι στό Σῶμα καί στό Αἶμα τοῦ Κυρίου. Γι’αὐτό πρέπει νά ἐξετάζει κανείς προσεκτικά τόν ἑαυτό του, καί τότε νά τρώει ἀπό τόν Ἄρτο, καί νά πίνει ἀπό τό Ποτήριο. Γιατί ὅποιος τρώει τόν Ἄρτο καί πίνει τόν Οἶνο μέ τρόπο ἀνάξιο, χωρίς νά ἀναγνωρίζει  σ’ αὐτά τό Σῶμα τοῦ Κυρίου, αὐτό πού τρώει κι αὐτό πού πίνει φέρνουν πάνω του καταδίκη.

Ἔτσι ἐξηγεῖται, γιατί ἔχετε ἀνάμεσά σας πολλούς ἐλαφρά καί βαριά ἀρρώστους, καθώς καί ἀρκετούς θανάτους…» (Α΄Κορ. 11:27-30). 

Αὐτό πού θά πρέπει  ἐδῶ ἰδιαιτέρως νά μᾶς προβληματίσει,   εἶναι,  πώς ὁ  Παῦλος     αὐτά τά τόσο σοβαρά, δέν τά εἶπε  σέ χριστιανούς   πού ἔπεφταν σέ σαρκικά ἁμαρτήματα ἤ σέ ἄλλα μεγάλα ἁμαρτήματα,  πού δέν χρειάζεται αὐτοεξέταση γιά νά τά «ἀνακαλύψεις» ( «προδίδονται» ἀπό μόνα τους, τύπτοντας τή συνείδηση).

Αλλά τά εἶπε σέ αὐτούς πού ἔπεφταν σέ  ἐλαφρά ἁμαρτήματα· θυμό, ὀργή, καταλαλιά καί τά σχετικά, πού γιά νά ἀνακαλυφθοῦν, «πρέπει νά ἐξετάζει κανείς προσεκτικά τόν ἑαυτό του» (Α΄Κορ.11:28).

Καί πολλοί Κορίνθιοι  χριστιανοί μεταλάμβαναν χωρίς νά κάνουν αὐτή τήν αὐστηρή αὐτοεξέταση, μέ ἀποτέλεσμα μετά νά ἀρρωσταίνουν βαριά  καί νά πεθαίνουν…!

«Τί συμβαίνει καί μᾶς τυχαίνουν τέτοιες βαριές ἀρρώστιες, καί τόσοι πρόωροι θάνατοι ; », ἔλεγαν ἐν ἀγωνίᾳ μεταξύ τους.

«Ἐπειδή γάρ πολλοί πρός ἀλλήλους ἀποροῦσι, πόθεν οἱ ἄωροι θάνατοι, πόθεν αἱ μακραί νόσοι, λέγει ὅτι ἐξ ἁμαρτημάτων πολλλά τούτων τῶν ἀδοκήτων τήν ὑπόθεσιν ἔχει». (Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ὁμιλία ΚΗ, εἰς Α΄Κορινθίους, P.G.61:234).

Ἔρχεται, λοιπόν,  ὁ Παῦλος καί τούς ἐξηγεῖ,  ὅτι ὅλα αὐτά συμβαίνουν, ἐπειδή κοινωνεῖτε ὅπως, ὅπως. «Ἔτσι ἐξηγεῖται, γιατί ἔχετε ἀνάμεσά σας πολλούς ἐλαφρά καί βαριά ἀρρώστους, καθώς καί ἀρκετούς θανάτους!» (Α΄Κορ. 11:30). Καί ταῦτα ἐπί «συγγνωστῶν», μάλιστα, και ἐλαφρῶν άς πούμε ἁμαρτημάτων.

Οἱ δέ προγαμιαῖες «σχέσεις» δέν ὑπάγονται  στήν κατηγορία τῶν «συγγνωστῶν», ούτε και ἐλαφρῶν ἁμαρτημάτων, ( αλλά στίς βαριές και θανάσιμες αμαρτίες…)

Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ  Χρυσόστομος ἔχοντας ὑπό ὄψη του αὐτόν  τόν «τρομακτικό» λόγο τοῦ ἀποστόλου Παύλου, (ἀρρωσταίνετε καί πεθαίνετε, ἐπειδή κοινωνεῖτε ἀνάξια),  σχολιάζει:

«Ὁ Θεός, πολλές φορές παραχωρεῖ, αὐτούς πού κοινωνοῦν ἀνάξια, νά πέσουν στά χέρια τοῦ σατανᾶ (!) ,  γιά νά τούς βασανίσει!  Ὅταν λοιπόν ἀκούσεις ὅτι τυχαίνουν ἀρρώστιες,  ἐπιβουλές, συμφορές, πένθη, θάνατοι, γίνονται ἀκριβῶς γι’αὐτόν τόν λόγο..!».

(Ὁμιλία Ε΄, εἰς  Α΄πρός Τιμόθεον P.G.62:529).

Καί ἀπευθυνόμενος στούς Ἱερεῖς, εἶπε:

«Δέν θα εἶναι μικρή σας ἡ τιμωρία, ἄν εσείς ἐπιτρέψετε σέ κάποιον νά κοινωνήσει, ἐνῶ γνωρίζετε ὅτι ἔχει κάνει κάποιο ἁμάρτημα. Τό Αἷμα Αὐτοῦ θά ζητη­θεῖ ἀπό τά δικά σας χέρια! Προτιμῶ νά πεθάνω, παρά νά μεταδώσω τό Αἷμα τοῦ Δεσπότη ἀναξί­ως! Προτιμῶ νά ματώσω, παρά νά μεταδώσω τό φρικτόν Αἷμα τοῦ Χριστοῦ σέ ἀναξίους!».

(Ὁμιλία ΠΒ, Εἰς τό κατά Ματθαῖον P.G  58:  744-5).

Πρᾶγμα πού σημαίνει, πώς  μία ἀπό τίς μεγαλύτερες ἁμαρτίες πού διαπράττουμε  ὡς Ἱερεῖς, εἶναι ἡ «ἀπερίσκεπτη»μετάδοση τοῦ Σώματος καί τοῦ Αἵματος τοῦ Χριστοῦ στά πνευματικά μας τέκνα πού ενώ ἔρχονται  σέ μᾶς τούς Ἱερεῖς, γιά νά σώσουν  τήν ψυχή τους  εμείς τά «ἀποτελειώνουμε»  πνευματικά…


Πηγή: “Θ. Κοινωνία & προγαμιαῖες «σχέσεις» – ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2023

«Κατοικητήρια» τῆς Θεότητος! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου


ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΕΙΚΟΣΤΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (19 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2023) 

«ἐν ᾧ καὶ ὑμεῖς συνοικοδομεῖσθε εἰς κατοικητήριον τοῦ Θεοῦ» (Ἐφεσ. Β΄ 22).

 

Ἡ ὑψίστη τιμή.

Πολλάκις, ἀδελφοί μου, ὑπήρξαμεν τὰ … «τιμώμενα πρόσωπα»! Κάποτε, μᾶς ἐτίμησαν οἱ γονεῖς μας, διά τινα ἐπιτυχίαν μας! Ἄλλοτε ὡς ἀριστεύσαντας εἰς τὰς σπουδάς μας εἰς οἵανδήποτε ἐκπαιδευτικὴν βαθμίδα˙ ἄλλοτε ὡς δημιουργήσαντες οἰκογενείας˙ ἄλλοτε ὡς ἀποκτήσαντες τὰ τέκνα ἡμῶν˙ καὶ ἵνά μὴ μακρηγορήσω, εἰς σπουδαίας στιγμὰς τῆς ἐπιγείου ζωῆς μας, ἐβιώσαμεν τὴν τιμὴν καὶ τὴν ἀποδοχὴν τῶν … περὶ ἡμᾶς! Ἐλάχιστοι, ἴσως, εἶναι ἐκεῖνοι, οἵτινες δὲν ἐγεύθησαν τοιαύτας τιμὰς καὶ χαράς! Κάποιοι ἄλλοι, ἐπίσης, ἀπήλαυσαν ἀκόμη μεγαλυτέρας τιμάς, καὶ «προωθήθησαν» εἰς ὑψηλὰ, ἢ καὶ ὕψιστα ὕψη … ἐπὶ τῆς γῆς καὶ ἐτιμήθησαν ἢ καὶ τιμῶνται … ἐπειδὴ διεκρίθησαν εἰς τήν, καλῶς ἢ κακῶς νοουμένην τέχνην, ἢ εἰς τὰ διάφορα ἀθλήματα ὡς πρωτεύσαντες καὶ διακριθέντες˙ ἐνῶ ἄλλοι, ἐτιμήθησαν, ἐπειδὴ «διεκρίθησαν» … ἴσως καὶ δι’ ἀναρμόστους καὶ βλασφήμους συμπεριφοράς, καὶ «ἔμειναν εἰς τὴν ἱστορίαν» ὡς ἀπαταιῶνες καὶ ὑβρισταὶ καὶ διῶκται … τῶν ἱερῶν καὶ τῶν ὁσίων!

Ἴσως ἐκπλήσσονται τινὲς δι’ ὅσων ἤδη προανεφέραμεν, ἀλλὰ δὲν παύει ἵνα ἰσχύῃ πάντοτε, ὅτι … ὅταν κρίνουσιν οἱ ἀτελεῖς ἄνθρωποι, περισσότερον εἶναι πιθανόν, ἵνα κάμωσι λάθος, παρὰ ἵνα κρίνωσι τὴν καλὴν καὶ τελείαν κρίσιν! Ἀποτέλεσμα δὲ τῶν ὡς ἄνω ἀνθρωπίνων … τιμῶν, εἶναι ὅτι αἱ πλεῖσται τούτων, ἐξεχάσθησαν καί, ἐκ τῶν ὑστέρων, «ἀνεκλήθησαν» καὶ ἀπεδοκιμάσθησαν …!!!

Ὅμως, ὅταν τιμᾷ ὁ Θεὸς διὰ τῆς Ἐκκλησίας Του, αἱ τιμαὶ αὗται … ὡς Θεῖαι καὶ Οὐράνιοι, μένουσιν εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων! Τὸ πλέον δὲ ἐντυπωσιακόν, εἶναι, ὅτι ὅσον … «περνοῦν τὰ χρόνια», ἀντὶ νὰ φθείρωνται καὶ ξεχνῶνται, - ὡς συμβαίνει μὲ τὰς κοσμικὰς τιμάς! – συμβαίνει τὸ ἐντελῶς ἀντίθετον! Αἱ μνῆμαι, ἐπὶ παραδείγματι, τῶν Ἁγίων, ἀφ’ ὅτου ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία τοὺς κατηξίωσεν καὶ τοὺς ἀνέδειξεν καὶ κατέγραψε τούτους εἰς τὸ Ἁγιολόγιόν της, μένουσιν εἰς τοὺς αἰῶνας, καὶ οἱ ἄνθρωποι τοὺς τιμοῦν καὶ τοὺς δοξάζουν … ὡς νὰ ἦσαν φίλοι καὶ συγγενεῖς των! Τιμᾶται ὁ Ἅγιος Δημήτριος καὶ ὁ Ἅγιος Γεώργιος καὶ ἡ Ἁγία Αἰκατερίνη καὶ … τόσοι ἄλλοι Ἅγιοι, οἵτινες ἔζησαν πρὶν χίλια καὶ … πλέον χρόνια, καὶ οἱ χριστιανοὶ θέλουσιν ἵνα ὀνομάζωνται μὲ τὰ ἰδικά των ὀνόματα, ὡς νὰ ἐγνώριζον καὶ ἠγάπων τούτους!

Συνεπῶς, ὅταν τιμᾷ … ὁ Κύριος, ἡ τιμὴ εἶναι ἄφθαρτος καὶ αἰωνία, καὶ ταύτην τὴν τιμὴν ἐπεζήτησαν ἢ καὶ ἐπιζητοῦσιν, ἅπαντες οἱ ἀγωνιοῦντες καὶ ἀγωνιζόμενοι, ἵνα κληρονομήσωσι τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν!

 

«Κατοικητήρια» τῆς Θεότητος!

Ἐάν, ὅμως, ὁμιλοῦμεν διὰ … τιμὰς καὶ διὰ τιμώμενα πρόσωπα, ὁποίαν τιμὴν ἔχει ἐκεῖνος ὅστις παρέχει … τὸν ἴδιον τὸν ἑαυτόν του, ὡς κατοικητήριον τοῦ Ἀπείρου Θεοῦ! Ἴσως, ἄνθρωποι κοσμικοὶ καὶ … μακρὰν τῆς Ἐκκλησίας καὶ τοῦ Κυρίου, ἀδυνατοῦσιν ἵνα κατανοήσωσι τὸ … σκεπτικὸν ἡμῶν! Ἴσως, ἀπομεμακρυσμένοι ἀπὸ τὴν Θείαν Χάριν, δὲν δύνανται ἵνα ἐκτιμήσωσι τὰς ὡς ἄνω τιμὰς τῆς Θείας Ἀγάπης …! Τοὺς κατανοοῦμεν, ἀσφαλῶς! Ὅμως, ἡμεῖς οἱ θέλοντες ἵνα ζῶμεν … ἐν τῷ Θεῷ, δὲν δυνάμεθα ἵνα ἔμβωμεν εἰς τὴν λογικήν των …! Μόνον ἐκεῖνοι, οἵτινες ἠξιώθησαν, ἵνα ἐνοικήσῃ εἰς τὰς καρδίας των ὁ Χριστός, καὶ γένωνται οὕτω … ναοὶ τῆς Θεότητος, … μόνον ἐκεῖνοι, ἐπαναλαμβάνω, δύνανται νὰ μᾶς εἴπωσι καὶ περιγράψωσι τὴν Θείαν ταύτην ἐμπειρίαν! Ὅταν ὁ Χριστὸς ἐνοικῇ εἰς τὴν καρδίαν, τότε ἡ τιμὴ εἶναι ἀπερίγραπτος! Ὅταν τινὲς αἰσθάνωνται τιμὴν καὶ ὑπεροχήν, διότι κάποιος ἐπώνυμος καὶ «ἀκουστός», φιλοξενεῖται εἰς τὴν οἰκίαν του, πόσον περισσότερον θὰ πρέπῃ ἵνα ζῶσι τὴν τοιαύτην ὑπεροχότητα, ἐκεῖνοι οἵτινες ἔγιναν … δοχεῖα τῆς Θεότητος!

Κατοικητήριον τῆς Θεότητος ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος, ἥτις ἐκυοφόρησε τὸν … «ἀχώρητον παντί», καὶ δι’ Αὐτῆς … «ἐπεσκέψατο ἡμᾶς ἐξ ὕψους ὁ Σωτὴρ ἡμῶν»! Κατοικητήριον, ὅμως, καὶ πάντες οἱ Ἅγιοι, οἵτινες ἔζων μετὰ τοῦ Θεοῦ καὶ ἠγάπησαν τὸν Κύριον, «ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς καὶ ἐξ ὅλης τῆς καρδίας καὶ ἐξ ὅλης τῆς ἰσχύος καὶ ἐξ ὅλης τῆς διανοίας» καὶ ἐθυσίασαν ἑαυτοὺς διὰ τὴν δόξαν τοῦ Χριστοῦ! Κατοικητήριον, ὅμως, τῆς Θεότητος, - τολμηρὸν νὰ τὸ εἴπωμεν! – κάθε συνειδητὸς καὶ πιστὸς χριστιανός, ὅστις ζεῖ διὰ τῶν Μυστηρίων τῆς Ἁγίας ἡμῶν Ἐκκλησίας, κυρίως δὲ διὰ τοῦ φρικωδεστάτου Μυστηρίου τῆς Θείας Εὐχαριστίας! Διὰ τούτου τοῦ ὑπερόχου Μυστηρίου, καθίσταται … «σύσσωμος καὶ σύναιμος» τοῦ Χριστοῦ! Κατοικητήριον τοῦ Θεοῦ, τέλος, πᾶς ὅστις ζεῖ καὶ κινεῖται ἐν τῇ ὑπακοῇ τοῦ Χριστοῦ καὶ ἐργάζεται ἀόκνως καὶ ἐπιμελῶς, τὸ Ἅγιον Αὐτοῦ θέλημα!

 

«… εἶπεν ὁ Θεὸς ὅτι ἐνοικήσω ἐν αὐτοῖς καὶ ἐμπεριπατήσω» (Β΄ Κορ. ΣΤ΄ 16).

 

Ἂν ἦτο δυνατόν, ἵνα διερευνήσωμεν τὸ θέλημα τοῦ Κυρίου καὶ διαπιστώσωμεν … τί θὰ ἦτο ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον, θὰ ηὐχαρίστῃ περισσότερον τὸν Οὐράνιον Πατέρα μας, θὰ κατελήγωμεν εἰς τὴν ὡς ἄνω ρῆσιν τοῦ Ἀποστόλου Παύλου! Ἡ ἀπόλυτος, ἴσως, χαρὰ καὶ ἱκανοποίησις, τοῦ Κυρίου μας, εἶναι ἐκεῖνο τό, «δός μοι, υἱέ, σὴν καρδίαν» (Παροιμ. ΚΓ΄ 26), καὶ εἰς τὸ ὁποῖον θὰ προσέθετεν ὁ Θεῖος Παῦλος, … «ἵνα ἐνοικήσω ἐν αὐτοῖς καὶ ἐμπεριπατήσω, καὶ ἔσομαι αὐτῶν Θεός, καὶ αὐτοὶ ἔσονταί μοι λαός» (Β΄ Κορ. ΣΤ΄ 16)! Ὁ Οὐράνιος Πατήρ, δὲν ἐπιδιώκει διὰ τούτου τοῦ λόγου, ἵνα καταστῇ ὁ δυνάστης καὶ κυρίαρχος καὶ ἀφέντης ἡμῶν! Ἐὰν ἤθελε τοῦτο … θὰ τὸ εἶχε! Ἀφ’ ἧς στιγμῆς, ὅμως, ἔδωκεν εἰς ἡμᾶς τὴν ἀπόλυτον ἐλευθερίαν εἰς τὰς προτιμήσεις καὶ ἐπιλογάς μας, ζητεῖ ἀπὸ ἡμᾶς, ἵνα θελήσωμεν καὶ ἐπιλέξωμεν τὴν συνοίκησιν μετ’ Αὐτοῦ, ἵνα ἡμεῖς ἔχωμεν ἀσφαλῆ καὶ ἐγγυημένην … καὶ τὴν ἐπὶ τῆς γῆς πορείαν μας, ἀλλὰ καὶ ἐν τῇ Βασιλείᾳ Αὐτοῦ, αἰώνιον ἀνάπαυσιν καὶ εὐδαιμονίαν!

Ἅπαντες ἐκεῖνοι οἵτινες παρέδωκαν ἑαυτοὺς εἰς τὴν ἐργασίαν τοῦ Θείου θελήματος, καὶ ἐδέχθησαν τὸν Χριστόν, «ἐνοικοῦντα καὶ μένοντα ἐν ταῖς καρδίαις αὐτῶν», οὗτοι εἶναι οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας! Οὗτοι ἐπεζήτησαν τὸν Θεόν, καὶ ὑπέταξαν ἑαυτοὺς εἰς τὸ πανάγιον Αὐτοῦ θέλημα! Οὗτοι οἵτινες κατέστησαν ἑαυτούς … «ἀληθινοὺς οἴκους Θεοῦ, λογικούς, δι’ ἔργων ἀγαθῶν καὶ δογμάτων ὀρθῶν, συνισταμένους», κατὰ τὸν ὁρισμὸν τοῦ Μεγάλου Ἀθανασίου, περὶ τοῦ Ὀρθοδόξου χριστιανοῦ!

Ταύτην τὴν ὑψίστην πνευματικὴν κατάστασιν, ἂς ἐπιδιώκωμεν, ἀγαπητοὶ ἀδελφοί μου, καὶ ἂς καταστήσωμεν ἑαυτοὺς … ἄξια κατοικητήρια τοῦ Παναγίου Πνεύματος, ἵνα λάβωμεν παρὰ Κυρίου τὴν μεγίστην ἀνταπόδοσιν, καὶ ἀκούσωμεν τῆς μακαρίας Αὐτοῦ φωνῆς … «εἴσελθε δοῦλε εἰς τὴν χαρὰν τοῦ Κυρίου σου»! Γένοιτο!

 

Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

       Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν

 


Γιορτάζουν οι Αρχιερείς γενέθλια;

Μητροπολίτου Ἀντινόης Παντελεήμωνος: Τὰ γενέθλια Ἀρχιερέων

Τὰ τελευταῖα χρόνια ἔχει εἰσχωρήσει ἡ δυτικὴ κοσμικὴ συνήθεια νὰ γιορτάζουν οἱ Χριστιανοὶ Ὀρθόδοξοι τὰ κοσμικά τους γενέθλια. Αὐτὴ ἡ συνήθεια δὲν ἔχει τὴν ρίζα της στὴν Ὀρθόδοξη Παράδοση, καθότι εἶναι καθαρὰ ἐξύμνηση τοῦ ἐγὼ τοῦ ἀνθρώπου.

Τὰ κοσμικὰ γενέθλια ἑορταζόντουσαν ἀπὸ τοὺς εἰδωλολάτρες, τοῦ μὴ Χριστιανικοῦ κόσμου. Ἀπέβλεπαν στὴν ἐξύμνηση τοῦ ἐγὼ τοῦ ἑορτάζοντος καὶ λάμβαναν χώρα μέ φαγοπότι, χωροὺς καὶ στὶς περισσότερες φορὲς μὲ ἀσέλγειες καὶ ἁμαρτωλὰ πάθη.

Ἡ Ὀρθόδοξη Παράδοση εἶναι νὰ ἑορτάζουμε τὴν ὀνομαστική μας ἑορτή, ποὺ εἶναι ἡ πραγματικὴ πνευματικὴ γέννησή μας ἐν Χριστῷ τῷ Θεῷ ἡμῶν, μέσα ἀπὸ τὸ Ἅγιο Βάπτισμα. Ἡ ὀνομαστικὴ ἑορτὴ ἔχει σκοπὸ νὰ μᾶς ὑπενθυμίσει... τὴν ἀναγέννησή μας καὶ νὰ μᾶς ὑπενθυμίσει ὅτι ὀφείλομε νὰ μιμηθοῦμε τὴν ζωὴ τοῦ Ἁγίου ποὺ φέρομε τὸ ὄνομά του. Ἑορτάζομε μὲ ἔργα ἀγάπης, ἐλεημοσύνης καὶ γενικὰ μέ καλά ἔργα.

  Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἑορτάζει τρία μόνο γενέθλια:

1. Τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος μας Ἰησοῦ Χριστοῦ.

2. Τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καὶ Ἀειπαρθένου Μαρίας.

3. Τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Προφήτου Προδρόμου καὶ Βαπτιστοῦ Ἰωάννου.

Δυστυχῶς, μὲ τὸ νὰ ἔχουμε ὑποδουλωθεῖ στὴν ξενομανία, καταντήσαμε νὰ εἰσάγουμε αὐτὴν τὴν παγανιστικὴ ἑορτὴ στοὺς κόλπους τῆς Ἐκκλησίας καὶ στὴ ζωή μας.

Ἐξ ἄλλου, θὰ πρέπει νὰ τονίσουμε ὅτι τὰ κοσμικὰ γενέθλια ἁπλά μᾶς ὑπενθυμίζουν ὅτι πλησιάζουμε ὅλο καὶ περισσότερο στὸ τέλος τῆς ζωῆς μας.

Πιὸ λυπηρὸ εἶναι νὰ βλέπει κανείς, τὰ τελευταῖα χρόνια, ἀκόμη Πατριάρχες καὶ Ἀρχιερεῖς νὰ καταπατοῦν τοὺς Ἱεροὺς Κανόνες, ποὺ ἀπαγορεύουν τὸν ἑορτασμὸ τῶν γενεθλίων.

Ποιὸ παράδειγμα δίδουν; Τί θὰ διδάξουν;

Εὔχομαι, ὁ Ἅγιος Θεὸς νὰ φωτίζει τοὺς ταγοὺς τῆς Ἐκκλησίας νὰ μὴ κυριεύονται ἀπὸ τὸ κοσμικὸ πνεῦμα, ἀλλὰ νὰ δίδουν τὸ ὀρθὸ παράδειγμα καὶ νὰ ἀναδεικνύονται πραγματικὰ «τὸ φῶς τοῦ κόσμου» καὶ «τὸ ἅλας τῆς γῆς».

Μὲ πολὺ σεβασμὸ καὶ ἀγάπη Χριστοῦ.

Ὁ ἐλάχιστος ἀνάμεσα στοὺς Ἀρχιερεῖς.

†Ο Μητροπολίτης Ἀντινόης Παντελεήμων Π. Λαμπαδάριος

Ἐνορία Προδρόμου Χώρας

Κάλυμνος

Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Ποια είναι η αιτία της ζήλιας; Είναι το κόμπλεξ;

 

Όταν ζηλεύουμε συνήθως κατηγορούμε τους άλλους.

Η βασική αιτία είναι μέσα μας.

Εάν δεν το παραδεχθούμε θα κοιμόμαστε με ένα φίδι στην αγκαλιά μας έως το τέλος της ζωής μας. Αυτό το φίδι θα μας δηλητηριάζει αργά και σταθερά χωρίς να έχουμε ποτέ χαρά αλλά πάντα μία θλίψη και μια κακομοιριά.

Η ζήλια δεν προέρχεται από το κόμπλεξ όπως πολλοί γράφουν άρθρα στο διαδίκτυο. Η ζήλια είναι που το δημιουργεί.

Η ζήλια είναι η ερωτική αγάπη του εαυτού μας! Και ζητάμε από τους άλλους πολλά και διάφορα.

Έχουμε μεγάλη ιδέα για τον εαυτό μας. Αυτό κάνει τους ανθρώπους να μαραζώνουν με πλήθος σκέψεων και πάντα αρνητικών.

Την αγάπη δεν την ζητάμε από τους άλλους. Την δίνουμε. Και τότε γεμίζουμε. 

Πώς θα καταλάβεις τον χαρακτήρα του άλλου;