Παρασκευή 29 Ιουλίου 2022

Τί, ἆραγε, σημαίνει … πίστις; - π. Τιμόθεος Παπασταύρου

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (10 ΙΟΥΛΙΟΥ 2022)

«Ἀκούσας δὲ ὁ Ἰησοῦς ἐθαύμασε» (Ματθ. Η΄ 10). 

Ὁ θαυμασμός. 

Ἡ ἀνωτέρω λέξις, - καθαρῶς ἑλληνική, - εἶναι ὁμόρριζος μετὰ τῶν λεκτικῶν ὅρων, θαῦμα, θαυμάζω, ἔκθαμβος, θαυμάσιος, θαυμαστός, θαυμαστικὸ κ. ἄ. Ἡ ἔννοια καὶ ἡ σημασία ταύτης, καθὼς καὶ τῶν λοιπῶν  ἀναγεγραμμένων, εἶναι γνωστὴ εἰς τοὺς … πάντας, μηδὲ ἐξαιρουμένων καὶ τῶν μικρῶν παιδιῶν! Κατὰ τὰ Ἑλληνικὰ λεξικά, οἱ ἀνωτέρω λεκτικοὶ ὅροι, σημαίνουσι, τὸν ἐντυπωσιασμόν, τὴν ἔκπληξιν, τὴν αἰφνίδιον ἀπορίαν … Ὅμως καὶ αἱ, πρὸς ἀνάλυσιν, λέξεις, καθὼς καὶ αἱ σημασίαι των, ἀφορῶσιν εἰς ἡμᾶς τοὺς … ἀνθρώπους! Ἡμεῖς θαυμάζομεν καὶ ἀποροῦμεν˙ ἡμεῖς χαρακτηρίζομεν κάποιον ἢ κάτι, … θαυμαστὸν ἢ θαῦμα ἢ θαυμάσιον˙ ἡμεῖς, - ἄλλοις λόγοις, - χρησιμοποιοῦμεν εἰς τάς, μετὰ τῶν ἄλλων, συζητήσεις, τοιαύτας λεκτικὰς ἐκφράσεις, προκειμένου νὰ … ἐκφράσωμεν, νὰ ἐκφρασθῶμεν, ἢ καὶ νὰ ἐντυπωσιάσωμεν …! 

Ὅμως, ἐν προκειμένῳ, ἡ λέξις … «ἐθαύμασε», ἀφορᾷ εἰς τὸν Θεάνθρωπον Κύριον! Καὶ γεννᾶται τὸ ἐρώτημα: Εἶναι δυνατόν, νὰ θαυμάζῃ ὁ … Θεός; Εἶναι δυνατὸν νὰ γίνεται κάτι … ἀνθρώπινον καὶ νὰ ἐκπλήσσῃ τοῦτο τὸν ἄπειρον Θεόν; Ὁ Κύριος, ὡς τοῦτο γνωρίζουσιν οἱ πάντες, εἶναι Παντογνώστης! Γνωρίζει τὰ … πάντα ἐξ ἀρχῆς, καί, … χιλιετίας πρὶν συμβῶσι ταῦτα! Γνωρίζει, οὐχὶ μόνον τὰ τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλὰ καὶ τὰ τῆς κτίσεως καὶ φύσεως καί, ὡς λέγει ὁ Θειότατος Παῦλος, «οὐκ ἔστι κτίσις ἀφανὴς ἐνώπιον αὐτοῦ, πάντα δὲ γυμνὰ καὶ τετραχηλισμένα τοῖς ὀφθαλμοῖς αὐτοῦ» (Ἑβρ. Δ΄ 13)! Ἀκόμη καὶ εἰς τὰ … παντέλεια ἔργα Του, ὅταν εἶδε ταῦτα μετὰ τὴν Δημιουργίαν των, τὰ εὗρεν, ὡς λέγει τὸ ἱερὸν κείμενον … πολὺ καλά! «καὶ εἶδεν ὁ Θεὸς τὰ πάντα, ὅσα ἐποίησε, καὶ ἰδοὺ καλὰ λίαν» (Γεν. Α΄ 31). Δὲν θαυμάζει ὁ Θεός, ἀλλὰ … διαπιστώνει καὶ ὑπογραμμίζει! Καὶ πῶς εἶναι δυνατόν, ὁ Θεὸς νὰ θαυμάζῃ τὸν ἀσήμαντον ἄνθρωπον, δι’ ἓν κατόρθωμά του ἢ διὰ μίαν ἀρετήν του, ὅταν καὶ ταῦτα εἶναι δῶρα τῆς Θείας Χάριτος! Ἑπομένως, ὁ θαυμασμὸς οὗτος τοῦ Διδασκάλου, εἶναι μία κίνησις τῆς … ἀνθρωπίνης Αὐτοῦ φύσεως καὶ γίνεται διὰ νὰ δείξῃ εἰς τοὺς παρόντας, ἐκεῖνο διὰ τὸ ὁποῖον θὰ ἔπρεπε ὄντως νὰ ἀποροῦσι καὶ νὰ ἐντυπωσιάζωνται! Τοῦτό δε εἶναι, ἡ μοναδικὴ πίστις … τοῦ Ἑκατοντάρχου, ὡς ἠκούσαμεν εἰς τὴν Εὐαγγελικὴν περικοπήν! 


Τί, ἆραγε, σημαίνει … πίστις; 

Πρῶτος ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός, ἀλλὰ καὶ ἀκολούθως ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, καὶ ἐν συνεχείᾳ … πάρα πολλοί, Ἅγιοι, πατέρες, ὅσιοι, δίκαιοι, ἀλλὰ καὶ … ἁμαρτωλοὶ καὶ ἄπιστοι καὶ ἀρνηταί, ὡμίλησαν καὶ ἐξεφράσθησαν διὰ τοῦτο τὸ φλέγον ζήτημα τῆς πίστεως! Καὶ ὁ μὲν Κύριος, ἐξεθείασεν ταύτην, καὶ εἶπε λόγους μοναδικοὺς ὑπὲρ αὐτῆς! «Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐὰν ἔχητε πίστιν καὶ μὴ διακριθῆτε, … κἂν τῷ ὄρει τούτῳ εἴπητε, ἄρθητι καὶ βλήθητι εἰς τὴν θάλασσαν, γενήσεται», καὶ «πάντα ὅσα ἐὰν αἰτήσητε ἐν τῇ προσευχῇ πιστεύοντες, λήψεσθε» (Ματθ. ΚΑ΄ 21-22)! Ἀκόμη, «ὁ πιστεύσας καὶ βαπτισθεὶς σωθήσεται, ὁ δὲ ἀπιστήσας κατακριθήσεται» (Μάρκ. ΙΣΤ΄ 16), ὅπως ἐπίσης, «ἡ πίστις σου σέσωκέ σε», ἢ «ὡς ἐπίστευσας γενηθήτω σοι», ἤ, τέλος, «πιστεύεις ὅτι δύναμαι τοῦτο ποιῆσαι;» 

Καὶ οἱ προαναφερθέντες, ὅμως, Ἅγιοι, καὶ ἐδίδαξαν περὶ τῆς πίστεως, ἀλλὰ καὶ ἐφήρμοσαν αὐτήν, καὶ ἐποίησαν, καὶ … διὰ τῆς πίστεως, - ὣς μᾶς διαβεβαιώνῃ ὁ Παῦλος, - «κατηγωνίσαντο βασιλείας, εἰργάσαντο δικαιοσύνην, ἐπέτυχον ἐπαγγελιῶν, ἔφραξαν στόματα λεόντων, ἔσβεσαν δύναμιν πυρός, ἔφυγον στόματα μαχαίρας, ἐνεδυναμώθησαν ἀπὸ ἀσθενείας, ἐγενήθησαν ἰσχυροὶ ἐν πολέμῳ, παρεμβολὰς ἔκλιναν ἀλλοτρίων» (Ἑβρ. ΙΑ΄ 33-34)! Συνεπῶς, ἡ πίστις, δὲν εἶναι … συναίσθημα, οὔτε ἡ … ἐσωτερικὴ διαβεβαίωσις ὅτι … «ὑπάρχει Θεός», ὡς καυχῶνται συνήθως κάποιοι, … «παριστάνοντες τοὺς πιστούς»! Ἡ πίστις εἶναι τὸ βίωμα ἐκεῖνο διὰ τοῦ ὁποίου, ὁ ἄνθρωπος … ἀφήνει τὰ πάντα εἰς τὰς χείρας τοῦ Παντοδυνάμου Κυρίου καὶ ζεῖ δι’ Ἐκεῖνον μόνον …! 

Τοιουτοτρόπως, ἔζησαν καὶ ἐκινήθησαν ἅπαντες οἱ Ἅγιοι, καὶ ζῶντες διὰ τὸν Χριστόν, ἠρνήθησαν κάθε κοσμικὴν νοοτροπίαν καὶ συνήθειαν, καὶ ἔθυσαν τὰ πάντα διὰ τὴν δόξαν τοῦ Κυρίου, ἀκόμη δὲ καὶ αὐτῆς τῆς βιολογικῆς ζωῆς των! Πιστὸς δὲν εἶναι ὁ ἐκκλησιαζόμενος, ἢ ὁ νηστεύων, ἢ ὁ προσευχόμενος, ἢ ὁ ἐξομολογούμενος καὶ μεταλαμβάνων των Ἀχράντων Μυστηρίων, - πόσοι, ἀλήθεια, τοιοῦτοι ὑπάρχουσι καὶ εὐδοκιμοῦσι …! - ἀλλὰ ἐκεῖνος ὅστις, καὶ ὅλα ταῦτα, ἀλλὰ καὶ πολλὰ περισσότερα, ἐνεργεῖ καὶ ἐργάζεται διὰ τὴν δόξαν τοῦ Κυρίου! Ὁ πιστὸς ζεῖ, ἀλλὰ καὶ θέλει νὰ ζῇ, μόνον διὰ τὸν Κύριον! Ὁ μέγας σύγχρονος Σέρβος Θεολόγος, ἀλλὰ καὶ Ἅγιος τῆς Ἐκκλησίας μας, π. Ἰουστῖνος Πόποβιτς, εἰς μίαν … ἔκρηξιν τῆς τοιαύτης … ἀφοσιώσεως καὶ ἀγάπης του πρὸς τὸν Κύριον, γράφει … «ἡ ζωὴ ἄνευ τοῦ Χριστοῦ, ὁ θάνατος ἄνευ τοῦ Χριστοῦ, ἡ ἀλήθεια ἄνευ τοῦ Χριστοῦ, ὁ ἥλιος ἄνευ τοῦ Χριστοῦ καὶ τὰ σύμπαντα χωρὶς Αὐτόν, … ὅλα εἶναι τρομερὰ ἀνοησία, ἀνυπόφορον μαρτύριον, σισύφειος βάσανος, κόλασις! Δὲν θέλω οὔτε τὴν ζωήν, οὔτε τὸν θάνατον ἄνευ Σοῦ, Γλυκύτατε Κύριε! Δὲν θέλω οὔτε τὴν ἀλήθειαν, οὔτε τὴν δικαιοσύνην, οὔτε τὸν παράδεισον, οὔτε τὴν αἰωνιότητα. Ὄχι, ὄχι! Ἐσένα μόνον θέλω. Ἐσὺ μόνο νὰ εἶσαι εἰς ὅλα, ἐν πᾶσι καὶ ὑπεράνω ὅλων.....!» 


«Ὁ Ἰησοῦς ἐθαύμασε»! 

Ναί! Ἐθαύμασεν ὁ Ἰησοῦς, διότι ἕνας ἐθνικὸς καὶ εἰδωλολάτρης, προσκυνεῖ τὸν Θεὸν καὶ πιστεύει εἰς τὸν Θεῖον καὶ Παντοδύναμον Λόγον Του! Θαυμάζει ὁ Ἰησοῦς, ὄχι διότι δὲν ἐγνώριζεν ὅτι … τοῦτο θὰ συνέβαινεν, ἀλλὰ διότι τὴν τοιαύτην πίστιν, θὰ τὴν περίμενε ἀπὸ τοὺς … θεωρουμένους πιστούς˙ τοὺς Ἑβραίους! Ἀπὸ ἐκείνους οἱ ὁποῖοι εἶχον ζήσει ἀναριθμήτους Θείας παρεμβάσεις εἰς τὴν πορείαν τοῦ ἔθνους των, κυρίως δε καὶ πρωτίστως, αὐτὴν ταύτην τήν, ὑπὸ τὸ ἀνθρώπινον σχῆμα, παρουσίαν τοῦ Ἰδίου τοῦ Θεοῦ! Καὶ αὐτὴν τὴν ἀπιστίαν τοῦ λαοῦ τῶν Ἑβραίων, φυσικὰ καὶ τὴν ἐγνώριζεν ὁ Κύριος, ἀλλὰ ὁ θαυμασμὸς Του ἐν προκειμένῳ, ἔχει διδακτικὸν καὶ προτρεπτικὸν χαρακτῆρα! Θαυμάζει ὁ Κύριος, διὰ νὰ προσέξωμεν ἡμεῖς, ἐκεῖνα ἅτινα τὰ θεωρῶμεν … ἐπιπολαίως καὶ ἀδιαφορῶμεν διὰ ταῦτα! Θαυμάζει ὁ Θεός, διὰ νὰ ὑποκινήσῃ τὸν ἄπιστον ἄνθρωπον, εἰς τὴν … πίστιν, διὰ νὰ καθωδηγήσῃ τοῦτον, εἰς τὴν ὁδὸν τῆς σωτηρίας, διὰ νὰ «ξυπνήσωμεν» ἡμεῖς, καὶ νὰ ζῶμεν, … ἔχοντες «ἀνεωγμένους τοὺς ὀφθαλμούς», φυλασσόμενοι ἐκ τῶν παγίδων τοῦ ἀλάστορος! 

Θαυμάζει, τέλος, ὁ Χριστός, ὡς θαυμάζει ὁ γονεὺς δι’ ἀσήμαντα καὶ μικρὰ πράγματα, παίζων μετὰ τῶν τέκνων του καὶ θέλων νὰ τὰ παιδαγωγήσῃ! Τὸν τοιοῦτον θαυμασμὸν τοῦ Κυρίου, ἂς εὐχηθῶμεν φίλοι μου, ἵνα ἴδωμεν ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ, κατὰ τὴν ὁποίαν, εἴθε νὰ ἀκούσωμεν τὴν «ἐνθουσιώδη» φωνήν Του, «εὖ, δοῦλε ἀγαθὲ καὶ πιστέ! ἐπὶ ὀλίγα ἦς πιστός, ἐπὶ πολλῶν σε καταστήσω· εἴσελθε εἰς τὴν χαρὰν τοῦ κυρίου σου» (Ματθ. ΚΕ΄ 21)! 


Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου 

      Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν 


Κυριακή 24 Ιουλίου 2022

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Πρόγραμμα Αυγούστου 2022 Ιερού Ναού Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών



 

Για τον Χριστοφόρο Παπουλάκο ο όσιος Πορφύριος διακήρυξε ότι ο "Καημένος είναι μεγάλος Άγιος", ενώ άλλους τους ενοχλεί και τους ελέγχει η αγιασμένη ζωή του ειρημένου οσιοθέντα μοναχού Παπουλάκου.!

 





Για τον Χριστοφόρο Παπουλάκο ο όσιος Πορφύριος διακήρυξε ότι ο "Καημένος είναι μεγάλος Άγιος", ενώ άλλους τους ενοχλεί και τους ελέγχει η αγιασμένη ζωή του ειρημένου οσιοθέντα μοναχού Παπουλάκου. Δείτε την πνευματική επιστολή - διαμαρτυρία, για την εκπαραθύρωση του Παπουλάκου, από έναν ευλαβέστατο Κύπριο και τα συμπεράσματα δικά σας…!

Δείτε τα σχετικά βίντεο.




Δευτέρα 18 Ιουλίου 2022

Κυριακή 17 Ιουλίου 2022

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Είναι η ισότητα φυσικός νόμος;

 


Ὁ Κύριος … καλεῖ! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΔΕΥΤΕΡΑ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (26 ΙΟΥΝΙΟΥ 2022)

«καὶ ἐκάλεσεν αὐτούς» (Ματθ. Δ΄ 21)


Ὁ Κύριος … καλεῖ! 

Ὁ Κύριος, μετὰ τὴν Βάπτισίν Του ἐν τῷ Ἰορδάνῃ ποταμῷ, καὶ μετὰ τὴν τεσσαρακονθήμερον νηστείαν Του εἰς τό, ἐξ αὐτῆς τῆς νηστείας, ἐπωνομαζόμενον σήμερον … Σαραντάριον ὄρος, ἐπιλέγει τοὺς δώδεκα μαθητάς Του, οἵτινες καὶ θὰ τὸν ἀκολουθοῦν καὶ θὰ συμβιοῦν μετ’ Αὐτοῦ, καθ’ ὅλην τήν, ἐπὶ τῆς γῆς, τριετῆ δραστηριότητά Του. Εἰς τὴν σημερινὴν δὲ Εὐαγγελικὴν περικοπήν, ἠκούσαμεν τὴν κλῆσιν ἥντινα ἀπηύθυνεν, εἰς τέσσαρας ἐκ τῶν ὡς ἄνω μαθητῶν Του˙ εἰς τοὺς αὐταδέλφους Πέτρον καὶ Ἀνδρέαν, καὶ τούς, ἐπίσης, αὐταδέλφους, Ἰάκωβον καὶ Ἰωάννην! Ἐξόχως τιμητικὴ ἡ συγκεκριμμένη πρόσκλησις, διὰ τοὺς προσκαλουμένους …! Ὅμως, τοῦτο τὸ ἐκτιμῶμεν ἡμεῖς, μετὰ περίπου δύο χιλιετίας, καὶ ἔχοντες πλήρη γνῶσιν διὰ τὸ … ποῖος ἦτο ὁ φαινόμενος ὡς ἄνθρωπος … Ἰησοῦς! Καὶ ὄχι μόνον τοῦτο, ἀλλὰ καί, - ὡς ἔχομεν εἴπει καὶ παλαιότερον ἐκ τούτου τοῦ «βήματος», - θὰ εὐχώμεθα νὰ ἀνήκωμεν καὶ ἡμεῖς μεταξὺ τῶν ἐπιλέκτων ἐκείνων … τοῦ Κυρίου! Οἱ προσκαλούμενοι, ὅμως, ἐν προκειμένῳ, δὲν ἔχουσι τὴν πλήρη ταύτην γνῶσιν διὰ τὸν Χριστόν! Γνωρίζουσι, βεβαίως, διά τινα θαύματά Του, καθὼς καὶ ἀκούουσι τὴν περὶ Τούτου … φημολογίαν, ὅμως, … τίποτε περισσότερον! 

Τὸ ὅτι ἀποδέχονται τὴν πρόσκλησιν, καὶ ἀκολουθοῦσι πάραυτα τὸν Διδάσκαλον, μάλιστά δε, ἀφήνοντες τὴν ἐργασίαν των, ἀλλὰ καὶ τὸν πατέρα των καὶ τὰς οἰκογενείας των, ταῦτα δεικνύουσι τὸν ζῆλον καὶ τὸν πόθον των διὰ τὴν μετὰ τοῦ Κυρίου … πορείαν! «Εὐθέως ἀφέντες τὰ δίκτυα ἠκολούθησαν αὐτῷ» καὶ «Οἱ δὲ εὐθέως ἀφέντες τὸ πλοῖον καὶ τὸν πατέρα αὐτῶν ἠκολούθησαν αὐτῷ» (Ματθ. Δ΄ 20, 22)! Ἀνταποκρίνονται, ἀποδεχόμενοι τὴν πρόσκλησιν, ὄχι ἀποβλέποντες εἰς μελλοντικὰς διακρίσεις καὶ ἀνέσεις, οὔτε καὶ προσβλέποντες εἰς θέσεις καὶ ἀξιώματα, ἀλλ’ ἀντιθέτως ἀποφασισμένοι ἵνα ζήσωσι μετὰ τοῦ Χριστοῦ, ζωὴν δύσκολον καὶ στερουμένην, ἀκόμη καὶ τῶν … ἀπαραιτήτων στοιχειωδῶν ἀνέσεων, ἀλλὰ καὶ μαρτυρικὴν καί, ἐν πολλοῖς, ὀδυνηράν! Τοιαύτη, ὄντως, ἦτο ἡ ζωὴ τῶν μαθητῶν τοῦ Κυρίου˙ ζωὴ δύσκολος καὶ ἀπαιτητική! 


«Ὑμεῖς γὰρ ἐπ’ ἐλευθερίᾳ ἐκλήθητε» (Γαλ. Ε΄ 13). 

Ὁ λόγος οὗτος, εἶναι λόγος τοῦ θείου Ἀποστόλου Παύλου, ἀλλά, θὰ ἐλέγωμεν, ὅτι ἔχει ἀπόλυτον ἐφαρμογήν, εἰς τὴν κλῆσιν τῶν δώδεκα μαθητῶν. Ἡ πρόσκλησις, εἰς οὐδεμίαν περίπτωσιν … ὑποχρεώνει τὸν προσκαλούμενον! Ἐὰν θέλῃ τὴν δέχεται, ὡς καὶ ἐὰν θέλῃ τὴν … ἀπορρίπτει! Οἱ μαθηταὶ τοῦ Σωτῆρος, ἀπεδέχθησαν τὴν πρόσκλησιν καὶ παρ’ ὅτι αἱ συνέπειαι ἦσαν ἰδιαιτέρως σκληραὶ καὶ ὀδυνηραί, οὗτοι ἀπεδείχθησαν πιστοὶ καὶ συνεπεῖς εἰς τὴν «κλῆσιν εἰς ἣν ἐκλήθησαν». 

Ὁ Διδάσκαλος τοὺς προειδοποιεῖ καὶ τοὺς προετοιμάζει διὰ τοὺς κινδύνους καὶ τὰς σωματικὰς ταλαιπωρίας αἵτινες τοὺς ἀναμένουσι … «Ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω ὑμᾶς ὡς πρόβατα ἐν μέσῳ λύκων· γίνεσθε οὖν φρόνιμοι ὡς οἱ ὄφεις καὶ ἀκέραιοι ὡς αἱ περιστεραί … παραδώσουσι γὰρ ὑμᾶς εἰς συνέδρια καὶ ἐν ταῖς συναγωγαῖς αὐτῶν μαστιγώσουσιν ὑμᾶς· καὶ ἐπὶ ἡγεμόνας δὲ καὶ βασιλεῖς ἀχθήσεσθε ἕνεκεν ἐμοῦ εἰς μαρτύριον αὐτοῖς καὶ τοῖς ἔθνεσιν … Παραδώσει δὲ ἀδελφὸς ἀδελφὸν εἰς θάνατον καὶ πατὴρ τέκνον, καὶ ἐπαναστήσονται τέκνα ἐπὶ γονεῖς καὶ θανατώσουσιν αὐτούς· καὶ ἔσεσθε μισούμενοι ὑπὸ πάντων διὰ τὸ ὄνομά μου» (Ματθ. Ι΄ 16-22)! Οἱ μαθηταὶ ὅμως, δέχονται τὴν μετὰ τοῦ Κυρίου ἀναστροφήν, καὶ ἐπιλέγουσι τὴν δύσκολον ταύτην ζωήν, ἥτις προμηνύεται εἰς αὐτούς! 

Παρ’ ὅτι, ἡ παρὰ τοῦ Κυρίου πρόσκλησις εἶναι τόσον … «ἐπικίνδυνος», καὶ οἱ προσκαλούμενοι καλοῦνται ἵνα ἀπορρίψωσι καὶ αὐτὴν τὴν ἰδίαν τὴν ζωήν των προκειμένου νὰ ἀνταποκριθῶσιν εἰς τὴν πρόσκλησιν, … οὗτοι μετὰ χαρᾶς ἀκολουθοῦσι τὸν Χριστόν, καὶ ἐπιζητοῦσι τήν, ἕως θανάτου ἀγάπην των πρὸς Αὐτόν! Τοῦτο, ἄλλωστε, δὲν εἶπον εἰς τὸν Κύριον ἐκεῖ εἰς τὸν κῆπον τῆς Γεθσημανῆ, - καὶ ὁ Πέτρος ἀλλὰ καὶ οἱ ἄλλοι μαθηταί, - ὅταν ὁ Διδάσκαλος προέβλεπεν εἰς τούτους τὴν ἄρνησίν των καὶ τὸν φόβον των, κατὰ τὰς δυσκόλους ὥρας τοῦ πάθους Του! «Κύριε, μετὰ σοῦ ἕτοιμός εἰμι καὶ εἰς φυλακὴν καὶ εἰς θάνατον πορεύεσθαι» (Λουκ. ΚΒ΄ 33)! Βεβαίως, ἡ πρόρρησις τοῦ Κυρίου ἐπηληθεύθη! Ὅμως, ὁ λόγος οὗτος τοῦ Πέτρου, ἔγινε πρᾶξις ὅταν ἀπεστάλησαν οἱ Ἀπόστολοι, διὰ νὰ φέρωσι τὸ Εὐαγγέλιον εἰς πάντα τὰ Ἔθνη! 


Ἡ πρόσκλησις ἰσχύει καὶ … δι’ ἡμᾶς! 

Αὐτὴν τὴν ἰδίαν πρόσκλησιν, ὁμοίαν μὲ ἐκείνην ἥντινα ἀπηύθυνεν, ὁ Κύριος, πρὸς τοὺς μαθητάς Του, ἀπηύθυνεν ὁ Ἰησοῦς καὶ πρὸς … πάντας! Εἰς αὐτὴν δὲ τὴν … δευτέραν, γίνεται περισσότερον σαφὴς καὶ διευκρινιστικός! «Εἴ τις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθείτω μοι. Ὅς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ᾿ ἂν ἀπολέσῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ ἕνεκεν ἐμοῦ, εὑρήσει αὐτήν» (Ματθ. ΙΣΤ΄ 24-25)! Μὲ τοὺς λόγους τούτους, ὁ Διδάσκαλος, δὲν καλεῖ ἁπλῶς, ἀλλὰ καὶ ἐπισημαίνει τὰς δυσκολίας καὶ τὴν ἀπομάκρυνσιν κυρίως, ἀπὸ κάθε τι γήϊνον καὶ  φθαρτόν, ἀλλὰ καὶ τὴν ἀφοσίωσιν καὶ πίστιν, τὰ ὁποῖα ὀφείλουσι ἵνα διαθέτωσι πάντες ὅσοι ἤθελον ἀκολουθήσει ὀπίσω Αὐτοῦ! Δὲν προσπαθεῖ νὰ ὡραιοποιήσῃ καὶ «καλωπίσῃ» τὴν ὁδὸν ταύτην τῆς … σωτηρίας, ἀλλά, ἀντιθέτως παρουσιάζῃ ταύτην δύσκολον καὶ σκληράν, ἵνα, ἀφ’ ἑνός, καταλάβωμεν ὅτι ἡ σωτηρία ἡμῶν εἶναι … μίμησις τοῦ πάθους τοῦ Κυρίου, καὶ ἀφ’ ἑτέρου, φαντασθῶμεν - ὅσον εἶναι δυνατὸν εἰς τὴν ἀνθρωπίνην φαντασίαν, - τὰ ἀνέκφραστα ἀγαθὰ τῆς Οὐρανίου Βασιλείας, ἅτινα οἱ «βιασταὶ ἁρπάζουσι»! 

Ἄν, ὡς λέγῃ ὁ Θεῖος Παῦλος, διὰ μικρὰς καὶ ἀσημάντους ἀπολαβάς, καταβάλομεν πολλοὺς κόπους καὶ μόχθους, … διὰ τὰ αἰώνια ἀγαθὰ πόσον περισσότερον πρέπει νὰ κοπιάσωμεν (Α΄ Κορ. Θ΄ 19-27)! Τιμὴ μεγίστη καὶ ἀνέκφραστος, εἶναι ἡ πρόσκλησις τοῦ Κυρίου! Τιμή, τὴν ὁποίαν θὰ ἐννοήσωμεν καὶ θὰ ἐκτιμήσωμεν ἀκόμη καλύτερον ὅταν θὰ ἀναχωρήσωμεν ἐκ τοῦ ματαίου τούτου κόσμου … Τότε, ὅτε ἐκεῖνοι οἵτινες ἀπεδέχθησαν ταύτην καὶ ἐφάνησαν … «ἄξιοι τῆς κλήσεως ἧς ἐκλήθησαν», μέλλουσι παρακαθήσει ὡς ἐπίσημοι συνδαιτημόνες εἰς τὸ Οὐράνιον δεῖπνον τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν, ἀντιθέτως δε, ἐκεῖνοι ποὺ προσέβαλον καὶ ἠρνήθησαν τὴν Θείαν πρόσκλησιν, θὰ ἐκβληθῶσιν ἔξω τῆς Πνευματικῆς ταύτης εὐωχίας. (Λουκ. ΙΔ΄ 15-24)! 

Εἴθε, ἅπαντες νὰ ἀνταποκριθῶμεν εἰς τὴν εὐγενῆ πρόσκλησιν τοῦ Κυρίου μας, καὶ ἀρνούμενοι πᾶσαν ἁμαρτίαν καὶ ἁπάτην τοῦ κόσμου τούτου, μένομεν εἰς διαρκῆ καὶ ἀδιάρρηκτον σχέσιν μετ’ Αὐτοῦ, ἵνα ἐπιτύχωμεν τῆς Αἰωνίου ζωῆς καὶ μακαριότητος. Ἀμήν. 


Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου 

      Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν


Ποια σχέση δημιουργείται μεταξύ ανθρώπων και ζώων; Άγρια και ήμερα...


Διηγείται σεβαστός αγιορείτης ιερομόναχος:

Σε μια από τις πρώτες συναντήσεις μας στο κελί του Τιμίου Σταυρού ο γέροντας έλεγε ότι τα άγρια ζώα σέβονται και αναγνωρίζουν τον άνθρωπο που έχει Χάρη Θεού, ενώ τα ήρεμα ζώα παίρνουν τις συνήθειες και τον χαρακτήρα του κυρίου τους.Πλησίαζαν τον γέροντα, όπως διηγείτο ο ίδιος, ότι λαγουδάκια και αγριογούρουνα τον πλησίαζαν και, αφού τα σταύρωνε στο μέτωπο, δεν τα έπιαναν τα βόλια των κυνηγών.

Μια μέρα διηγείται και πάλι ο ίδιος ιερομόναχος τον ακολουθούσα σε ένα μονοπάτι στην Καψάλα κοντά στο κελί του. Βάδιζε σαν κουρασμένος πατώντας μια δεξιά και μια αριστερά στο μονοπάτι."Γέροντα σας πονούν τα πόδια σας; Τον ρώτησα. Δεν βλέπεις ευλογημένε, μου απάντησε τα μυρμήγκια που προχωρούν στη μέση του μονοπατιού;". 

(Περιοδικό: "Φως Εθνών")

Τρίτη 12 Ιουλίου 2022

Κυριακή 10 Ιουλίου 2022

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Δοῦλοι τοῦ Θεοῦ ἢ δοῦλοι τοῦ … μαμωνᾶ; - π. Τιμόθεος Παπασταύρου

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (3 ΙΟΥΛΙΟΥ 2022)

«Οὐ δύνασθε Θεῷ δουλεύειν καὶ μαμωνᾷ» (Ματθ. ΣΤ΄ 24). 

Δουλειά καὶ … ἐργασία! 

Δύο λέξεις αἱ ὁποῖαι κατὰ τὴν γνώμη τῶν περισσοτέρων, σημαίνουν τὸ ἴδιο … πρᾶγμα! Δουλειά καὶ ἐργασία, εἶναι ἐκεῖναι αἱ λέξεις διὰ τῶν ὁποίων δεικνύομεν τὸν τρόπον διὰ τοῦ ὁποίου ἐπιβιοῦμεν καὶ πορευόμεθα εἰς τὴν ζωὴν ταύτην. «Ποῦ δουλεύεις;», ἤ, «ποῦ ἐργάζεσαι;», εἶναι αἱ συνήθεις ἐρωτήσεις διὰ τῶν ὁποίων ἐπιδιώκομεν νὰ μάθωμεν, τὸ ἐπάγγελμα ἢ τὴν δραστηριότητα κάποιου διὰ τῶν ὁποίων ἐξοικονομεῖ τὰ … «πρὸς τὸ ζεῖν» καὶ δύναται νὰ «κινῇται» εἰς τὸν κόσμον τοῦτον! 

Ἐάν, ὅμως, προσέξωμεν καλύτερον τοὺς δύο ἀνωτέρω λεκτικοὺς ὅρους, θὰ ἀντιληφθῶμεν ὅτι αἱ ἔννοιαι καὶ ἡ σημασία των εἶναι … ἐκ διαμέτρου ἀντίθετοι! Ἀσφαλῶς καὶ αἱ δύο ὡς ἄνω λέξεις ἐννοοῦν … χειρωνακτικήν, ἢ διανοητικήν, ἢ οἵανδήποτε ἄλλην ἀπασχόλησιν, ὅμως, ἡ μὲν πρώτη λέξις, ἑρμηνεύεται ὡς … καταναγκαστικὴ ἐργασία, ὡς δουλεία καὶ καταπίεσις, ἐνῶ ἡ δευτέρα μαρτυρεῖ τὴν ἀπασχόλησιν ἐκείνην ἥτις γίνεται ἐλευθέρως καὶ ἄνευ τινος πιέσεως καὶ βίας! Οὕτω, διὰ τὴν … «δουλειά», ὁ καθεὶς ἀντιλαμβάνεται ὅτι προέρχεται αὕτη ἐκ τῆς … δουλείας, δηλαδὴ τῆς ὑποχρεωτικῆς καὶ καταναγκαστικῆς ἐργασίας, ἐνῶ ἡ «ἐργασία», εἶναι ἡ ἐπιλεγμένη ἀπασχόλησις διὰ τῆς ὁποίας ὁ ἄνθρωπος πορεύεται καὶ διάγει τὸν παρόντα βίον! 

Ταύτην, ἄλλωστε, τὴν ἐντολὴν εἶχε λάβει παρὰ τοῦ Δημιουργοῦ του, ὅταν Οὗτος τὸν ἐδημιούργησε καὶ τὸν ἔβαλεν, ὡς ἄρχοντα καὶ βασιλέα ἐπὶ τῆς κτίσεως, ἐκεῖ εἰς τὸν Παράδεισον τῆς τρυφῆς! «Καὶ ἔλαβε Κύριος ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, ὃν ἔπλασε, καὶ ἔθετο αὐτὸν ἐν τῷ παραδείσῳ τῆς τρυφῆς, ἐργάζεσθαι αὐτὸν καὶ φυλάσσειν» (Γεν. Β΄ 15). Συνεπῶς, ἡ ἐντολὴ τοῦ Κυρίου πρὸς τὸν ἄνθρωπο, δὲν ἦτο νὰ δουλεύῃ καὶ ὡς δοῦλος νὰ ὑπηρετῇ τὴν γῆν, ἀλλὰ νὰ ἐργάζεται καὶ νὰ μὴν … ἀργῇ! Θὰ πρέπῃ δὲ ἐν προκειμένῳ νὰ διευκρινίσωμεν, ὅτι ἀφ’ ἧς στιγμῆς ὁ ἄνθρωπος ἁμάρτησε καὶ ἔγινε δοῦλος τῆς … ἁμαρτίας, … ἡ φύσις, - κατ’ ἐντολὴν τοῦ Κυρίου, - ἐπανεστάτησεν ἐναντίον του καὶ τὸν ὑπεχρέωσεν ἔκτοτε, νὰ τὴν δουλεύῃ μετὰ κόπου καὶ ἱδρῶτος, προκειμένου νὰ … τρώγῃ τὸν ἄρτον του καὶ νὰ συντηρῇται εἰς τὴν ζωήν! «Ἐπικατάρατος ἡ γῆ … ἐν λύπαις φαγῇ αὐτὴν ... ἐν ἱδρῶτι τοῦ προσώπου σου φαγῇ τὸν ἄρτον σου» (Γεν. Γ΄ 17-19)! 


Δοῦλοι τοῦ Θεοῦ! 

Εἶναι ἡ … τιμητικὴ ἰδιότητά μας! Εἶναι, ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον ἐζήτησεν ὁ Ἄσωτος υἱὸς ἀπὸ τὸν εὔσπλαγχνον Πατέρα του, ὅταν οὗτος ἐπέστρεψεν «ἐν δάκρυσι μετανοίας» εἰς τὴν πατρικὴν οἰκίαν: «οὐκέτι εἰμὶ ἄξιος κληθῆναι υἱός σου· ποίησόν με ὡς ἕνα τῶν μισθίων σου» (Λουκ. ΙΕ΄ 19)! Εἶναι ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον ἐπιθυμοῦσι καὶ «ὀνειρεύονται» ἅπαντες οἱ ἀγαπήσαντες τὸν Δεσπότην Χριστόν, καὶ ἀγωνιζόμενοι εἰς τὸν Νόμον καὶ τὰς Θείας Αὐτοῦ ἐντολάς, ὥστε νὰ … ἀκούσωσιν κατὰ τὴν ἡμέραν τῆς … ἀνταποδώσεως, ἐκείνην τὴν γλυκυτάτην φρᾶσιν τοῦ Κυρίου, «εὖ, δοῦλε ἀγαθὲ καὶ πιστέ! ἐπὶ ὀλίγα ἦς πιστός, ἐπὶ πολλῶν σε καταστήσω· εἴσελθε εἰς τὴν χαρὰν τοῦ κυρίου σου» (Ματθ. ΚΕ΄ 21)! Εἶναι, τέλος, ἐκεῖνη ἡ … ἰδιότης ἡμῶν τὴν ὁποίαν, ὁ Κύριός μας, ἀφ’ ἑνὸς … ἀρνεῖται, λέγων, «οὐκέτι ὑμᾶς λέγω δούλους, … ὑμᾶς δὲ εἴρηκα φίλους, ὅτι πάντα ἃ ἤκουσα παρὰ τοῦ πατρός μου ἐγνώρισα ὑμῖν» (Ἰωάν. ΙΕ΄ 15), ἀλλά, ἀφ’ ἑτέρου, συνιστᾷ εἰς ἡμᾶς, τοιουτοτρόπως νὰ θεωρῶμεν ἀλλὰ καὶ νὰ ἀποκαλῶμεν τοὺς … ἑαυτοὺς ἡμῶν˙ δούλους ἀχρείους καὶ ἐλαχίστους … «οὕτω καὶ ὑμεῖς, ὅταν ποιήσητε πάντα τὰ διαταχθέντα ὑμῖν, λέγετε ὅτι δοῦλοι ἀχρεῖοί ἐσμεν, ὅτι ὃ ὠφείλομεν ποιῆσαι πεποιήκαμεν» (Λουκ. ΙΖ΄ 10)! 

Βεβαίως, δὲν … «φάσκει καὶ ἀντιφάσκει» ὁ Θεάνθρωπος, ἀλλά, … ἡ μὲν Θεία Ἀγάπη Αὐτοῦ, μᾶς … βλέπει ὡς Υἱοὺς καὶ κληρονόμους τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ, - ὥσπερ καὶ τὸν Ἄσωτον, - ἡμεῖς ὅμως, πρὸ τῆς ἀπείρου Θεότητος, καὶ ἔχοντες αἴσθησιν τῆς ἁμαρτωλότητος καὶ μικρότητος καὶ ἀναξιότητός μας, κατανοοῦμεν ὅτι … καὶ τὸ … «δοῦλοι τοῦ Θεοῦ», … πολὺ μᾶς εἶναι! 


Δοῦλοι τοῦ Θεοῦ ἢ δοῦλοι τοῦ … μαμωνᾶ; 

Κάποτε, συζητῶντας μὲ ἕνα μικρὸ παιδὶ μιᾶς χριστιανικῆς οἰκογενείας καὶ γνωρίζων ὅτι εἶχε καὶ τὴν ἀντίστοιχον χριστιανικὴν παιδείαν, τὸ ἠρώτησα: «τί σημαίνει ἡ φρᾶσις, “οὐ δύνασθε Θεῷ δουλεύειν καὶ μαμωνᾷ”» καὶ ἐκεῖνο, μὴ ἔχον τὴν γνῶσιν τῆς λέξεως «μαμωνᾶ», μοῦ ἀπήντησεν, ὅτι … δὲν πρέπει νὰ … θέλωμεν τὸν Θεόν, ἀλλὰ νὰ θέλωμεν καὶ τὸν σατανᾶ! Ἀπήντησα, βεβαίως καὶ διευκρίνισα εἰς τὸν μικρόν, ἀλλὰ καθ’ ἑαυτόν, ἐψέλισα: «Μακάρι νὰ ἦτο αὕτη ἡ … ἑρμηνεία! Μακάρι νὰ ἐκαλούμεθα ὑπὸ τοῦ Κυρίου ἵνα ἐπιλέξωμεν μεταξὺ Τούτου καὶ τοῦ τρισκαταράτου δαίμονος! Πόσον λίγοι ἢ καὶ ἐλάχιστοι, θὰ ἐπέλεγον τὴν δευτέραν ὀλεθρίαν ἐπιλογήν»! Ὅμως … «μαμωνᾶς», δὲν σημαίνει, διάβολος! «Μαμωνᾶς», σημαίνει, ὅτιδήποτε τὸ ὑλικὸν καὶ γήϊνον, πρωτευόντων, ἀσφαλῶς, τῶν χρημάτων καὶ τοῦ πλούτου! 

Πολλάκις, ὁ Διδάσκαλος, ἐκάλεσεν τοὺς μαθητάς Του, ἀλλὰ καὶ ὅσους ἤθελον ἀκολουθήσει Τοῦτον, - καὶ ἦσαν οὗτοι πάρα πολλοί, - ἵνα ἀποστασιοποιηθῶσιν ἐκ τῶν χρημάτων καὶ κτημάτων καὶ ὑποστατικῶν … ἀλλ’ ἐλάχιστοι ἦσαν ἐκεῖνοι οἵτινες ἀπηρνήθησαν τὴν ὕλην καὶ ἐπέλεξαν τὸν Χριστόν! Ἂς ἐνθυμηθῶμεν ἀφ’ ἑνός, τὸν πλούσιον … τελώνην Ματθαῖον ὅστις, καταλείψας τὸ τελώνιον … «ἀναστὰς ἠκολούθησεν αὐτῷ», ἢ τοὺς ἀλιεῖς μαθητάς, οἵτινες, «εὐθέως ἀφέντες τὸ πλοῖον καὶ τὸν πατέρα αὐτῶν ἠκολούθησαν αὐτῷ»! Ἂς ἐνθυμηθῶμεν, ὅμως, ἀφ’ ἑτέρου, καὶ τὸν φιλάργυρον μαθητὴν καὶ προδότην Ἰούδα, ὅστις ἐπώλησε τὸν «Ἀτίμητον», ἀντὶ τριάκοντα ἀργυρίων ἢ τὸν πλούσιον ἐκεῖνον νεανίσκον, ὅστις, χάριν τῶν πολλῶν κτημάτων του, ἠρνήθη τὴν τιμητικὴν πρόσκλησιν ἥντινα τοῦ προέτεινεν ὁ Κύριος, «ὕπαγε πώλησόν σου τὰ ὑπάρχοντα καὶ δὸς πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανῷ, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι. Ἀκούσας δὲ ὁ νεανίσκος τὸν λόγον ἀπῆλθε λυπούμενος· ἦν γὰρ ἔχων κτήματα πολλά» (Ματθ. ΙΘ΄ 21-22)! 

Ἀλλά, καὶ ἅπαντες ὅσοι ἠκολούθησαν τὸν Χριστὸν ἀνὰ τοὺς αἰώνας, … ἠρνήθησαν ἐν πρώτοις, κάθε τι τὸ κοσμικὸν καὶ ὑλικὸν καὶ μάταιον, ἀκόμη καὶ αὐτὰς τὰς βασιλείας τοῦ κόσμου, καὶ τὰς οἰκογενείας, καὶ τοὺς γονεῖς, καὶ τὰς περιουσίας, καὶ αὐτήν, ἀκόμη, τὴν ἰδίαν ζωήν των! Ἂν ἀνατρέξωμεν εἰς τὰ συναξάρια καὶ τὰ μαρτυρολόγια καὶ τοὺς βίους ἁπάντων τῶν Ἁγίων, … οὐδεὶς ἡγίασεν, ἐὰν δὲν ἠρνεῖτο τὰ πάντα, χάριν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ! Τοῦτο, ἀκριβῶς, ζητεῖ ὁ Κύριος καὶ ἀπὸ ἡμᾶς, ὅσοι ἐπελέξαμεν ἵνα «ἐπακολουθήσωμεν τοῖς ἴχνεσιν Αὐτοῦ»! Ἂς ἔχωμεν ὑλικὰ ἀγαθά! Τοῦτο δὲν φθείρει οὔτε ἐνοχλεῖ τὴν πνευματικὴν ἡμῶν πορείαν! Οὐχί, ὅμως, ὡς … κατέχοντες, - ὡς ὁ ἄφρων ἐκεῖνος πλούσιος, - καὶ οὕτω, εὐκόλως θὰ δυνηθῶμεν ἵνα ἀποτάξωμεν τὰ πάντα, ὅταν κληθῶμεν ὑπ’ Αὐτοῦ, εἰς τὴν ζωὴν τὴν αἰώνιον. Ἀμήν. 


Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου 

      Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν


Ο Άγιος Παΐσιος κάτι θέλει να μας πει για τα όνειρα

 
Ο Άγιος Παΐσιος μας συμβουλεύει για τα άσχημα όνειρα
Όταν βλέπεις άσχημο όνειρο, ποτέ να μην εξετάζεις τι είδες, πώς το είδες, αν είσαι ένοχη, πόσο φταις. Ο πονηρός, επειδή δεν μπόρεσε να σε πειράξει την ημέρα, έρχεται την νύχτα.
Επιτρέπει καμιά φορά και ο Θεός να μας πειράξει στον ύπνο, για να δούμε ότι δεν πέθανε ακόμη ο παλιός άνθρωπος. Άλλες φορές πάλι ο εχθρός πλησιάζει τον άνθρωπο στον ύπνο του και του παρουσιάζει διάφορα όνειρα, για να στενοχωρεθεί, όταν ξυπνήσει. Γι’ αυτό να μη δίνεις καθόλου σημασία.
Να κανείς τον σταυρό σου, να σταυρώνεις το μαξιλάρι, να βάζεις και τον σταυρό και κάνα-δυο εικόνες επάνω στον μαξιλάρι και να λες την ευχή μέχρι να σε πάρει ο ύπνος. Όσο δίνεις σημασία, άλλο τόσο θα έρχεται ο εχθρός να σε πειράζει. Αυτό δεν είναι κάτι που συμβαίνει μόνο στους μεγάλους, αλλά και στους μικρούς. Και στα μικρά παιδιά ακόμη, παρόλο που είναι αγγελούδια, ο εχθρός πηγαίνει και τα φοβερίζει, όταν κοιμούνται και τινάζονται με αγωνία, τρέχουν φοβισμένα και με κλάματα στην αγκαλιά της μητέρας.
Άλλοτε πάλι τα πλησιάζουν οι Άγγελοι και γελούν μέσα στον ύπνο τους από χαρά ή ξυπνάνε από την μεγάλη τους χαρά. Επομένως τα όνειρα που φέρνει ο πειρασμός είναι μια εξωτερική επίδραση του εχθρού στον άνθρωπο την ώρα που κοιμάται.
-Και όταν, Γέροντα, νιώθεις ένα πλάκωμα την ώρα που κοιμάσαι;
-Μερικές φορές αυτό οφείλεται σε μια αγωνιώδη κατάσταση που ζει κανείς μέσα στην ημέρα ή σε διάφορους φόβους, σε διάφορες υποψίες κ.λπ. Φυσικά όλα αυτά μπορεί να τα χρησιμοποιήσει το ταγκαλάκι, να κάνει κάποιον συνδυασμό, για να ζαλίσει τον άνθρωπο. Πολλές φορές είναι τόσο ελαφρός ο ύπνος, που νομίζει κανείς ότι είναι ξυπνητός και ότι προσεύχεται, για να φύγει αυτό το πλάκωμα, από το οποίο του κρατιέται ακόμη και η αναπνοή.
Καμιά φορά μάλιστα ο διάβολος μπορεί να πάρει την μορφή ενός ανθρώπου ή ενός Αγίου και να παρουσιασθεί στον ύπνο κάποιου. Κάποτε παρουσιάσθηκε σε έναν άρρωστο στον ύπνο του με την μορφή του Αγίου Αρσενίου και του είπε: «Είμαι ο Άγιος Αρσένιος. Ήρθα να σου πω ότι θα πεθάνεις.
Τα ακούς; Θα πεθάνεις». Τρόμαξε ο άνθρωπος. Ποτέ ένας Άγιος δεν μιλάει έτσι σε έναν άρρωστο. Και αν τυχόν είναι να πεθάνει ο άρρωστος και παρουσιασθεί ένας Άγιος να τον πληροφορήσει για τον θάνατο του, θα του το πει μe καλό τρόπο: «Επειδή είδε ο Θεός που ταλαιπωρείσαι, γι’ αυτό θα σε πάρει από αυτόν τον κόσμο. Κοίταξε να ετοιμασθείς». Δεν θα του πει: «Τ’ ακούς; Θα πεθάνεις»!
-Και όταν, Γέροντα, φωνάζει κανείς στον ύπνο του;
-Καλύτερα, ξυπνάει …; Πολλά όνειρα είναι της αγωνίας. Όταν ο άνθρωπος έχει αγωνία ή είναι κουρασμένος, παλεύουν αυτά μέσα του και τα βλέπει σε όνειρο. Εγώ πολλές φορές, όταν την ημέρα αντιμετωπίζω διάφορα προβλήματα των ανθρώπων, αδικίες που συμβαίνουν κ.λπ., ύστερα στον ύπνο μου μαλώνω με τον άλλον: «βρε αθεόφοβε, φωνάζω, αναίσθητος είσαι!» και με τις φωνές που βάζω ξυπνάω.
-Γέροντα, από τα όνειρα μπορεί κανείς να προβλέψει κάτι που θα του συμβεί;
-Όχι, μη δίνετε σημασία στα όνειρα. Είτε ευχάριστα είναι τα όνειρα είτε δυσάρεστα, δεν πρέπει να τα πιστεύει κανείς, γιατί υπάρχει κίνδυνος πλάνης. Τα ενενήντα πέντε τοις εκατό από τα όνειρα είναι απατηλά. Γι’ αυτό οι Άγιοι Πατέρες λένε να μην τα δίνουμε σημασία. Πολύ λίγα όνειρα είναι από τον Θεό, αλλά και αυτά, για να τα ερμηνεύσει κανείς, πρέπει να έχει καθαρότητα και άλλες προϋποθέσεις, όπως ο Ιωσήφ και ο Δανιήλ, που είχαν χαρίσματα από τον Θεό.
«Θα σου πω, είπε ο Δανιήλ στον Ναβουχοδονόσορα, και τι όνειρο είδες και τι σημαίνει» . Αλλά σε τι κατάσταση είχε φθάσει! Ήταν μέσα στα λιοντάρια, παρόλο που ήταν νηστικά, δεν τον πείραζαν. Του πήγε ο Αββακούμ φαγητό, κι εκείνος είπε «Με θυμήθηκε ο Θεός;». Αν δεν θυμόταν ο Θεός τον Προφήτη Δανιήλ, ποιόν θα θυμόταν;-
Γέροντα, μερικοί άνθρωποι δεν βλέπουν όνειρα
-Καλύτερα που δεν βλέπουν! δεν ξοδεύουν ούτε εισιτήρια, ούτε βενζίνη! 
Στα όνειρα σε ένα λεπτό βλέπεις κάτι που στην πραγματικότητα θα διαρκούσε ώρες, μέρες γιατί καταργείται ο χρόνος. Να, από αυτό μπορεί να καταλάβει κανείς το ψαλμικό: «Χίλια έτη εν οφθαλμοίς σου, Κύριε, ως η ημέρα η εχθές, ήτις διήλθε».
Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης