Σάββατο 25 Ιουλίου 2020

Υπόδειγμα διδασκάλου - π. Τιμόθεος Παπασταύρου


ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ - ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ (19 ΙΟΥΛΙΟΥ 2020)

"Οὕτω λαμψάτω τὸ φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων,
ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τὰ καλὰ ἔργα" (Ματθ. Ε΄ 16)

Τὰ καλὰ ἔργα.

Εἶναι γνωστὸν τὸ τί σημαίνει, "καλὰ ἔργα"! Εἶναι τὰ ἔργα ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα πραγματοποιοῦν τὶς ἐντολὲς τοῦ Κυρίου. Εἶναι ἐκεῖναι αἱ πράξεις τοῦ ἀνθρώπου διὰ τῶν ὁποίων ἐνεργοῦνται οἱ Θεῖοι Νόμοι. Καλὴ πρᾶξις, εἶναι ἡ τήρησις τῆς ἐντολῆς ... Ἐπὶ παραδείγματι˙ εἶπεν ὁ Κύριος, "ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν" (Ματθ. Ε΄ 44)! Τὸ καλὸν ἔργον, εἶναι νὰ πράξω τοῦτο τὸ ὁποῖον διατάσσει ἐν προκειμένῳ ὁ Θεός. Ἐὰν περιορισθῶ μόνον εἰς τὸ νὰ ἀποδέχωμαι καὶ ἀρέσκωμαι εἰς τὴν ἐντολήν, καὶ τὴν συνιστῶ εἰς τοὺς ἄλλους, ἀλλὰ δὲν τὴν ἐφαρμόζω, τότε ... κατὰ τὸν Θεῖον Λόγον, "ὁ δοῦλος, ὁ γνοὺς τὸ θέλημα τοῦ κυρίου ἑαυτοῦ καὶ μὴ ἑτοιμάσας μηδὲ ποιήσας πρὸς τὸ θέλημα αὐτοῦ, δαρήσεται πολλάς"(Λουκ. ΙΒ΄ 47). Ἀντιθέτως δὲ ... "ὃς δ᾿ ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν" (Ματθ. Ε΄ 19).
Εἰς αὐτὴν τὴν ἀποστολήν, λοιπόν, ἀποστέλλει ὁ Κύριος τοὺς μαθητάς Του. Εἰς τὸ νὰ ἐφαρμώσουν τὰς Θείας ἐντολάς. Αὐτὸ τὸ ἔργον εἶναι ἀποτελεσματικὸν καὶ καταλυτικὸν εἰς τὴν ἀνθρωπίνην καρδίαν. Τοῦτο ἀναπαύει τοὺς ἀνθρώπους ..., τοῦτο ἐπιζητοῦμεν καὶ ἡμεῖς οἱ ἴδιοι ὅταν καθήμεθα εἰς τὸ ἕδρανον τοῦ μαθητοῦ καὶ δεχώμεθα τὴν κατήχησιν ..., τοῦτο ἐνεργεῖ εἰς τὴν καρδίαν τὴν καθοριστικὴν ἀλλοίωσιν καὶ ὁδηγεῖ εἰς τὴν σωτηρίαν!

Τὸ ὑπόδειγμα τοῦ Διδασκάλου.

Πρῶτος Διδάσκαλος καὶ ... ὄντως Διδάσκαλος, ὑπῆρξεν ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός! Διδάσκαλος μοναδικὸς καὶ ἀνεπανάληπτος διὰ τοῦ Λόγου Του! Διδάσκαλος, ὅμως, καὶ διὰ τοῦ παραδείγματός Του καὶ τῆς ὅλης βιοτῆς Του. Εἶναι ἐκεῖνος ὅστις, δημοσίᾳ προεκάλεσεν τοὺς Γραμματεῖς καὶ Φαρισαίους μὲ τὸν μοναδικὸν ἐκεῖνον Λόγον, "Τίς ἐξ ὑμῶν ἐλέγχει με περὶ ἁμαρτίας;" (Ἰωάν. Η΄ 46). Εἶναι Ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος, ὅταν ἐσύρθη εἰς τὸ ἄνομον συνέδριον τῶν Ἰουδαίων, καὶ ὅταν προεκλήθη, καὶ ὅταν ἐπεστρατεύθησαν ψευδομάρτυρες διὰ νὰ τὸν κατηγορήσουν ψευδῶς, εἶπεν ἐνώπιον πάντων, "ἐγὼ παρρησίᾳ ἐλάλησα τῷ κόσμῳ· ἐγὼ πάντοτε ἐδίδαξα ἐν συναγωγῇ καὶ ἐν τῷ ἱερῷ, ὅπου πάντοτε οἱ Ἰουδαῖοι συνέρχονται, καὶ ἐν κρυπτῷ ἐλάλησα οὐδέν. Τί με ἐπερωτᾷς; ἐπερώτησον τοὺς ἀκηκοότας τί ἐλάλησα αὐτοῖς· ἴδε οὗτοι οἴδασιν ἃ εἶπον ἐγώ" (Ἰωάν. ΙΗ΄ 20-21). Εἶναι ὁ Διδάσκαλος ἐκεῖνος, ὅστις, ἐπὶ τρία ἔτη ἔζη μετὰ τῶν μαθητῶν Του καὶ ἔδειξεν εἰς τούτους τὸν ἀνεπίληπτον τρόπον τῆς βιοτῆς Του καὶ συνδέων ἀρρήκτως τὴν ὁμιλίαν μετὰ τοῦ ἑαυτοῦ ὑποδείγματος.
Τοιοῦτοι, διδάσκαλοι, ὅμως, ὑπῆρξαν - κατὰ τὴν ἀνωτέρω ὑπόδειξιν τοῦ Κυρίου - καὶ οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι. Οὗτοι, βεβαίως, δὲν φθάνουν εἰς τὴν τελειότητα καὶ τὴν ἀναμαρτησίαν τὸν Χριστόν, ἀλλὰ τὸ παράδειγμά των εἶναι καταλυτικόν. Ὁ Θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος, ἀπευθυνόμενος πρὸς τοὺς Κορινθίους, παρουσιάζει τήν, σχεδόν, ἄψογον συμπεριφορὰν τῶν Ἀποστόλων ἀπέναντι τοῦ κόσμου μὲ πολὺ ἔντονα καὶ χαρακτηριστικὰ λόγια˙ "μηδεμίαν ἐν μηδενὶ διδόντες προσκοπήν, ἵνα μὴ μωμηθῇ ἡ διακονία, ἀλλ᾿ ἐν παντὶ συνιστῶντες ἑαυτοὺς ὡς Θεοῦ διάκονοι" (Β΄ Κορινθ. ΣΤ΄ 3-4). Παραμένει δέ, μνημειώδης καὶ συγκινητικὴ ἡ ἀπολογία του πρὸς τοὺς ἰδίους τοὺς Κορινθίους (ΙΑ΄ καὶ ΙΒ΄ κεφ. τῆς Β΄ Κορινθ.) κατὰ τὴν ὁποίαν περιγράφει τοὺς κινδύνους καὶ τὰς διώξεις καὶ τὰς φυλακίσεις, ἀλλὰ καὶ τὰς ἀγρυπνίας καὶ τὴν ἀγάπην καὶ τὴν μέριμναν ποὺ ἐπέδειξεν διὰ τοὺς πρώτους ἐκείνους χριστιανούς! "Χωρὶς τῶν παρεκτὸς ἡ ἐπισύστασίς μου ἡ καθ᾿ ἡμέραν, ἡ μέριμνα πασῶν τῶν ἐκκλησιῶν. Τίς ἀσθενεῖ, καὶ οὐκ ἀσθενῶ; τίς σκανδαλίζεται, καὶ οὐκ ἐγὼ πυροῦμαι;" (Β΄ Κορινθ. ΙΑ΄ 28-29).

Διαχρονικὴ ἡ Θεία σύστασις.

Μετὰ δὲ τοὺς Ἁγίους Ἀποστόλους, καὶ οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας, - πρωτίστως δέ, οἱ Πατέρες καὶ Διδάσκαλοι - κινοῦνται εἰς τὴν ὡς ἄνω σύστασιν καὶ ὑπόδειξιν τοῦ Κυρίου. Ἅπαντες, ἔχοντες ὡς πρότυπον ... τὸν Μέγαν Ἀρχιερέα, φωτίζουν τὸν κόσμον! Γνωρίζουν ὅτι οἱ ἄνθρωποι, πέραν τῶν διδασκαλιῶν καὶ πέραν τῶν θαυμασίων Εὐαγγελικῶν Λόγων, ἀπαιτοῦν νὰ ἴδουν τὴν ἐφαρμογὴν τοῦ ... Εὐαγγελίου εἰς τοὺς ἰδίους τοὺς ... κήρυκας καὶ ποιμένας καὶ πρὶν διδάξουν οὗτοι, νὰ ... τηροῦν καὶ νὰ ἐφαρμώζουν ὅσα ἐπαγγέλλονται! Ἐὰν ἀνατρέξωμεν εἰς τὰ Συναξάρια καὶ τὰ Γεροντικὰ καὶ τοὺς βίους τῶν Ἁγίων, θὰ ἴδωμεν καὶ θὰ διαπιστώσωμεν, ὅτι τὸ πλέον ἀποτελεσματικὸν "κήρυγμα", ἦτο ἡ ἰδία ἡ ζωὴ τῶν Ἁγίων. "Οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη", εἶπεν ὁ Κύριος πρὸς τοὺς Ἁγίους Ἀποστόλους. Διὰ νὰ τὸ ἑρμηνεύσωμεν δὲ δι᾿ ἁπλῶν λόγων, τοῦτο σημαίνει ὅτι οἱ μαθηταί, ἀλλὰ καὶ ὁ κάθε ἐπίδοξος κῆρυξ τῆς Ἀληθείας εὑρίσκεται ὑπὸ διαρκῆ παρακολούθησιν ... Οἱ ἀκροαταί, ὡς εἴπωμεν, δὲν ἐνδιαφέρονται τόσον διὰ νὰ ἀκούσωσι τὴν ἀλήθειαν - τὴν ὁποίαν, ἐν πολλοῖς, γνωρίζουσι, - ἀλλὰ νὰ ἴδωσι ταύτην πραττομένην καὶ ἐφαρμοζομένην ὑπὸ τῶν ἰδίων τῶν ... κηρύκων!
Διὰ τούτου τοῦ ὄντως ἀποτελεσματικοῦ τρόπου ... ἐκήρυξαν πάντες οἱ Ἅγιοι˙ καὶ ... Ἅγιοι ἀνεδείχθησαν, ὄχι διότι ἐγνώριζον τὸν Θεῖον Νόμον, οὔτε διότι ... ἐσαγήνευον τὰ πλήθη μὲ τὴν ρητορίαν των καὶ τὸν ἐπιτήδιον χειρισμὸν τοῦ λόγου των ... ! Ἀνεδείχθησαν Ἅγιοι, διότι ἔζησαν καὶ ἐβίωσαν τὸν Θεῖον Λόγον!

Σύγχρονοι κήρυκες.

Πολλοὶ ἔχουσι τὴν ἄποψιν, ὅτι ... κήρυκες, εἶναι οἱ ὁμιλοῦντες τὸν Θεῖον Λόγον καὶ ... κατὰ μεγάλο μέρος ἔχουσι δίκαιον! Ὅμως, ἐὰν  προσέξωμεν εἰς τὸν Λόγον τοῦτον τοῦ Κυρίου, θὰ διαπιστώσωμεν ὅτι ὁ Χριστός, δὲν ἀπευθύνεται μόνον εἰς τοὺς Μαθητάς Του, ἀλλὰ εἰς ὅλον τὸν λαόν. Καὶ τοῦτο, διότι ὅλοι ... κηρύττομεν! Ἄλλοι εἰς τοὺς φίλους των, ἄλλοι εἰς τὰ τέκνα των, ἄλλοι εἰς τοὺς μαθητάς των, κ.λ.π.! Συνεπῶς, ὁ ἀνωτέρω λόγος τοῦ Κυρίου, ἰσχύει δι᾿ ... ὅλους! Ἂς ἐπιδιώκωμεν, ἑπομένως, νὰ λάμπῃ ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ, μέσα ἀπὸ τὸ παράδειγμά μας καὶ τοῦτο (τὸ παράδειγμα) νὰ καθοδηγῇ ... ψυχὰς εἰς τὴν σωτηρίαν! Ἀμήν.

Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

       Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν

Θρήνος για την πίστη και το γένος.


Θρήνος για την Ρωμιοσύνη. Τα αδέλφια μας από το βορρά μεθυσμένοι από το σχέδιο για «υπερόρια», ώθησαν τα σκυλιά να μας μαγαρίσουν το σύμβολό μας. Την μήτρα της ανατολικής μας πίστεως, το Ναό μας της του Θεού Σοφίας, της Πόλεως των πόλεων.       
    π. Ν. Πέττας. 


Σάββατο 18 Ιουλίου 2020

Κυριακή 19 Ιουλίου 2020

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών


















Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα.

Η δύναμη το κακού - π. Τιμόθεος Παπασταύρου


ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΕΜΠΤΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (12 ΙΟΥΛΙΟΥ 2020)

"ἐπίτρεψον ἡμῖν ἀπελθεῖν εἰς τὴν ἀγέλην τῶν χοίρων" (Ματθ. Η΄ 31)

Ἡ Θεία ἐξουσία.

Δύο ταλαίπωροι ἄνθρωποι "ὑποδέχονται" τὸν Κύριο, ὅταν Αὐτὸς ἔρχεται εἰς τὴν "χώραν τῶν Γεργεσηνῶν"! Δύο ἄνθρωποι κατεχόμενοι ὑπὸ ἀκαθάρτων πνευμάτων, οἱ ὁποῖοι κατοικοῦν εἰς τὰ μνήματα καί, ὡς τοὺς ὀνομάζει τὸ ἱερὸν κείμενον, εἶναι "χαλεποὶ λίαν". Δηλαδή, μὲ τὴν δύναμιν τῶν δαιμόνων, εἶναι πολὺ ἐπικίνδυνοι διὰ τοὺς ἀνθρώπους! Ἦτο ἀδύνατον εἰς τὸν οἷονδήποτε, νὰ πλησιάσῃ εἰς τὸ μέρος ἐκεῖνο εἰς τὸ ὁποῖον διέμενον καὶ ἦσαν, ... "ὁ φόβος καὶ τρόμος" διὰ τοὺς ... πάντας! Ὁ Κύριος τοὺς πλησιάζει καὶ οἱ δαίμονες αἰσθανόμενοι τὴν ἀδυναμία τους πρὸ τοῦ Θεανθρώπου Ἰησοῦ Χριστοῦ, ... τρέμουν εἰς τὴν παρουσίαν Του! "Τί ἡμῖν καὶ σοί, Ἰησοῦ υἱὲ τοῦ Θεοῦ; ἦλθες ὧδε πρὸ καιροῦ βασανίσαι ἡμᾶς;" Δηλαδή, "Τὶ ἔχεις μαζί μας Ἰησοῦ, Υἱὲ τοῦ Θεοῦ; Ἦλθες ἐδῶ πρὶν ἀπὸ τὴν κρίσιν καὶ ὁριστικὴν καταδίκην μας διὰ νὰ μᾶς βασανίσῃς;»
Ἐδῶ, πρὸ τοῦ Κυρίου ... τελειώνει ἡ δύναμίς των! Παύουν νὰ ἀπειλοῦν ...! Ἀδυνατοῦν νὰ ἐπιτεθοῦν καὶ νὰ κακοποιήσουν ...! Δὲν τολμοῦν νὰ κάνουν τὸ ... παραμικρό, καὶ ἀντιθέτως τρέμουν ... ὅπως προείπωμεν! Παρακαλοῦν καὶ ἱκετεύουν τὸν Κύριο νὰ τοὺς ἐπιτρέψῃ νὰ ἔμβουν εἰς τοὺς βόσκοντας χοίρους καὶ ... περιμένουν νὰ ἀκούσουν τὸ τί θὰ τοὺς ὁρίσῃ ὁ Χριστός! Ἡ δαιμονικὴ ἐξουσία ἐκμηδενίζεται καὶ τὰ ἀποτρόπαια αὐτὰ καὶ πονηρὰ πνεύματα, ... περιμένουν, ἁπλῶς, τὴν ἐπιτίμησιν καὶ τιμωρίαν των ὑπὸ τοῦ Θεοῦ. Λέγομεν ταῦτα, διότι ἀκούεται συχνῶς, ὅτι ὑπάρχουν (δῆθεν) αἱ δύο συγκρουόμεναι δυνάμεις (τοῦ καλοῦ καὶ τοῦ κακοῦ) καὶ ἄλλοτε ὑπερισχύει τὸ καλὸν καὶ ἄλλοτε τὸ κακόν. Ὡς θεωρία, ἡ ἀνωτέρω διατύπωσις, εἶναι ἀπολύτως λανθασμένη καὶ οὐδέποτε δύναται τὸ κακόν - ὡς διάβολος - νὰ ὑπερνικήσῃ τὸ καλόν (Θεόν). Ἐν προκειμένῳ δέ, βλέπομεν τοῦτο ... ἐμφανέστατα!

Ἡ δύναμις τοῦ κακοῦ. 

Ἴσως ἐρωτήσουν τινές˙ "ὁ δαίμων εἶναι ἀνίσχυρος;" Κατὰ τὸν Λόγον τοῦ Κυρίου, ἡ δύναμις τοῦ κακοῦ, - ἐν ὅσῳ ὁ ἄνθρωπος παραμένει εἰς τὴν προστασίαν καὶ ἀγάπην τοῦ Κυρίου, - δὲν δύναται νὰ τὸν ἀπειλήσῃ καὶ νὰ τοῦ προξενήσῃ τὸ παραμικρὸν κακόν!  Ὅταν, ὅμως, ὁ ἄνθρωπος ἀπομακρύνεται ἀπὸ τὴν ἀγάπην καὶ προστασίαν τῆς Θείας Χάριτος, τότε ἡ δαιμονικὴ δύναμις ἐπιτίθεται κατὰ τοῦ ἀδυνάμου ἀνθρώπου καὶ ... ἐξαφανίζει τοῦτον! Ὅταν "ὑπέστρεψαν ... οἱ ἑβδομήκοντα μετὰ χαρᾶς λέγοντες· Κύριε, καὶ τὰ δαιμόνια ὑποτάσσεται ἡμῖν ἐν τῷ ὀνόματί σου", ὁ Κύριος, ἐνισχύει τοὺς μαθητάς Του καὶ τοὺς ἰσχυροποιεῖ ἀπέναντι τῶν δαιμονίων, μὲ λόγους ... μοναδικούς! "Ἰδοὺ δίδωμι ὑμῖν τὴν ἐξουσίαν τοῦ πατεῖν ἐπάνω ὄφεων καὶ σκορπίων καὶ ἐπὶ πᾶσαν τὴν δύναμιν τοῦ ἐχθροῦ, καὶ οὐδὲν ὑμᾶς οὐ μὴ ἀδικήσῃ" (Λουκ. Ι΄ 17-20). Εἰς ἐκεῖνον ποὺ ζητεῖ καὶ παρακαλεῖ τὸν Θεόν, τὸ κακὸν δὲν δύναται νὰ τὸν ἐνοχλήσῃ.
Τοῦτο, βλέπομεν, κατ᾿ ἐπανάληψιν καὶ εἰς τὴν ζωὴν τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, ἀλλὰ καὶ πολλῶν ἄλλων Ἁγίων. Ἡ θεραπεία τῶν δαιμονιζομένων - μετὰ τὴν Ἀνάληψιν τοῦ Κυρίου - συνεχίζεται ὑπὸ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, ἀλλὰ μὲ τὴν Δύναμιν καὶ ὑπὸ τὸ Παντοδύναμον Ὄνομα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ!  Ὅταν δέ, τοῦτο ἐγένετο κάποτε ἐπιπολαίως καὶ  χωρὶς τὴν δέουσαν σοβαρότητα καὶ ὑπὸ ἀναρμοδίων προσώπων, τότε ὁ δαίμων προέβη εἰς βαρείας βιαιοπραγίας. Τοῦτο βλέπομεν εἰς τὰς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων, ὅταν "ἐπεχείρησαν ... τινες υἱοὶ Σκευᾶ Ἰουδαίου ἀρχιερέως ἑπτὰ", οἱ ὁποῖοι ἐθεώρησαν ... ἁπλῆν τὴν ὑπόθεσιν τοῦ ἐξορκισμοῦ τῶν ἀκαθάρτων πνευμάτων καὶ τότε, "ἀποκριθὲν ... τὸ πνεῦμα τὸ πονηρὸν εἶπε· τὸν Ἰησοῦν γινώσκω καὶ τὸν Παῦλον ἐπίσταμαι· ὑμεῖς δὲ τίνες ἐστέ; Καὶ ἐφαλλόμενος ἐπ᾿ αὐτοὺς ὁ ἄνθρωπος, ἐν ᾧ ἦν τὸ πνεῦμα τὸ πονηρόν, καὶ κατακυριεύσας αὐτῶν ἴσχυσε κατ᾿ αὐτῶν, ὥστε γυμνοὺς καὶ τετραυματισμένους ἐκφυγεῖν ἐκ τοῦ οἴκου ἐκείνου" (Πράξ. ΙΘ΄ 13-16).
Συνεπῶς, ὁ δαίμων δὲν εἶναι ἀνίσχυρος, ὥστε νὰ δύναται ὁ καθεὶς νὰ ... ἀστειεύεται μετ’ αὐτοῦ, ἀλλά, τοὐναντίον, εἶναι ἐπικίνδυνον καὶ "μυσαρὸν καὶ ἐβδελυγμένον καὶ ἀλλότριον καὶ μισάνθρωπον πνεῦμα" (Εὐχὴ κατηχήσεως), τὸ ὁποῖον ἐὰν λάβῃ ἐξουσίαν παρὰ τοῦ Κυρίου, δύναται νὰ καταστρέψῃ τὰ ... πάντα! Ἐὰν ἀνατρέξωμεν εἰς τὸ διδακτικὸν βιβλίον τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, τὸ ἐπωνομαζόμενον ... "Ἰώβ", θὰ ἐννοήσωμεν καλῶς τὴν δύναμιν τοῦ διαβόλου, ὅταν οὗτος - ἔχων ἐξουσίαν παρὰ τοῦ Θεοῦ - ἐπιτίθεται κατὰ τοῦ δικαίου Ἰώβ! Ἐκίνησεν κλέπτας καὶ δολοφόνους κατὰ τῶν ὑποστατικῶν ἀλλὰ καὶ κατὰ τῶν ὑπηρετῶν τοῦ δικαίου, ἤγειρεν ἄνεμον καταστρεπτικὸν ὁ ὁποῖος ἰσοπέδωσεν τὴν οἰκίαν εἰς τὴν ὁποίαν εὐφραίνονταν τὰ τέκνα του καὶ κατεδαφίζων αὐτὴν ἐθανάτωσε καὶ τὰ δέκα παιδιά του, καί, τέλος, "ἔπαισε τὸν ᾿Ιὼβ ἕλκει πονηρῷ ἀπὸ ποδῶν ἕως κεφαλῆς" (Ἰὼβ Β΄ 7).

Ἡμεῖς ἀποφασίζομεν ...!

Ἐκ τῶν ὅσων προείπομεν, ἀγαπητοί μου, εὐκόλως συνάγεται τὸ συμπέρασμα, ὅτι, ἀφ’ ἧς στιγμῆς ἐβαπτίσθημεν καὶ ἐχρίσθημεν εἰς τὸ Ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, εἴμεθα ὑπὸ τὴν σκέπην καὶ προστασίαν τοῦ Κυρίου μας. Ἀφ’ ἧς στιγμῆς ἀπετάχθημεν "τὸν σατανᾶν καὶ πᾶσι τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ καὶ πᾶσι τοῖς ἔργοις αὐτοῦ καὶ πάσῃ τῇ λατρείᾳ αὐτοῦ καὶ πάσῃ τῇ πομπῇ αὐτοῦ" (Ἀπόταξις κατηχουμένου) καὶ συνετάχθημεν τῷ Χριστῷ, ὁ Κύριος ἔδωκεν εἰς ἡμᾶς τὴν δύναμιν - ἐν τῷ Ὀνόματι Αὐτοῦ - νὰ εἴμεθα ἰσχυρότεροι τοῦ ... πονηροῦ καὶ οὗτος νὰ ... τρέμῃ ἡμᾶς καὶ ὄχι ἡμεῖς αὐτόν! Ἀλλὰ προσοχή ...! Αὕτη ἡ ὑπερίσχυσις ἡμῶν ἰσχύει ἐν ὅσῳ εὑρισκόμεθα ἀγωνιζόμενοι πλησίον τοῦ Κυρίου καὶ ὑπὸ τὴν προστασίαν Του! Ἐὰν ἀρνηθῶμεν τὸν Κύριον καὶ τὰς ἐντολὰς Του ..., ἐὰν παραβιάσωμεν τὰς ὑποσχέσεις ποὺ τοῦ ἐδώσαμεν ..., ἐὰν ὑποταχθῶμεν εἰς τὸν πειρασμὸν καὶ ἐπιλέξωμεν τὰς ἁμαρτίας καὶ τὰς παραβιάσεις τοῦ Θείου Νόμου, τότε ... σκληρὸν μέν, ἀλλὰ πρέπει νὰ τὸ εἴπωμεν, ... δίδομεν μόνοι μας τὴν ἐξουσίαν εἰς τοῦτο τὸν κατηραμμένον νὰ μᾶς ἐξουσιάζῃ ...! Συνεπῶς ... ἡμεῖς ἀποφασίζομεν! 

Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

      Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν

Δευτέρα 13 Ιουλίου 2020

Α.Ο. ΓΑΛΗΝΗ ομάδα Μπάσκετ 2020


Την Πέμπτη 9 Ιουλίου 2020 στις 9:00 η ομάδα Μπάσκετ έκανε τραπέζι στο Πνευματικό Κέντρο του Αγ. Ιωάννη στην Παραλία Πατρών, για να γιορτάσουμε την καλή μας πορεία της πρώτης χρονιάς στην Α1 και να καλωσορίσουμε τα καινούργια μέλη στην ομάδας μας.













Κυριακή 12 Ιουλίου 2020

Πως ένας ιερέας της ορεινής Αρκαδίας βλέπει τον ιό


 

Δημοσίευση στην τοπική εφημερίδας "Ο ΜΠΑΛΤΣΑΚΟΣ" σσ. 1-2, του Συλλόγου των Απανταχού Παναγιτσιωτών "Η Ανάληψη". Το άρθρο του π. Νεκταρίου Ν. Πέττα, με τίτλο: «Μεγάλη Σαρακοστή μέχρι την Ανάληψη του Χριστού».

Στον ιερό ενοριακό Ναό της Αναλήψεως του Κυρίου, στο χωριό Παναγίτσα Αρκαδίας, πειθαρχώντας στις οδηγίες της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, όπως μας τις κοινοποιούσε η Ιερά Μητρόπολη Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως, στην δικαιοδοσία της οποίας υπαγόμαστε, τελέσαμε τις ιερές ακολουθίες την περίοδο της αγίας Σαρακοστής του 2020. Ακόμη με τις ίδιες κατευθυντήριες οδηγίες, εξαιτίας της πανδημίας, τελέσαμε την λαμπροφόρο Ανάσταση τού Κυρίου.

Με την μεγάλη εορτή της ορισμένης ενορίας της Ανάληψης, ολοκληρώθηκε η αναστάσιμη περίοδος. Κατά την απόδοση της Ανάστασης, απολαύσαμε ακόμη μία φορά την χαρούμενη θριαμβευτική ψαλμωδία. Την θέα του αδειανού μνημείου του Θεανθρώπου, αφού έγινε η σωματική έγερση, ακολούθησαν οι απαστράπτουσες εμφανίσεις Του για να μας στηρίξει, ανεξάρτητα εάν ο Κύριος ανέβηκε στους ουρανούς, κατά το μέγα μυστήριο της Ανάληψής Του. Για τον λόγο αυτόν και αυτή η δεσποτική εορτή είναι μία μυστηριώδης εορτή, αφού ανέβηκε συνοδευόμενος με ουράνια δόξα. Μας υποσχέθηκε όμως ότι θα εμφανιστεί εκ νέου κατά την δεύτερή Του έλευση.

Τώρα ο Χριστός ανεβαίνει στον Πατέρα, για να καθίσει στα δεξιά της τριαδικής δόξας. Με λίγα λόγια, με την Ανάσταση και την Ανάληψη του Κυρίου το ανθρώπινο γένος έχει εισέλθει στο ίδιο μυστήριο της Αγίας Τριάδας. Ο άνθρωπος Ιησούς είναι και Θεός μας. Όμως, για να παρηγορήσει το ανθρώπινο γένος, ο Θεός μας έστειλε το τρίτο Του πρόσωπο, το Άγιο Πνεύμα για να μας καθοδηγεί στην θέωση. Γι’ αυτό προσέχουμε για να έχουμε τις προϋποθέσεις, ώστε να κατέχουμε την επισκίαση του Πνεύματος του Αγίου. Πολλά μπορούμε να πούμε ακόμη για αυτές τις δύο μεγάλες εορτές, η εικονογράφηση των οποίων είναι απαραίτητη κατά την ιστόρηση του ιερού Δωδεκαόρτου.

Πραγματικά όμως χρειάζεται να καλλιεργήσουμε τον εαυτό μας, ώστε να μας επισκιάσει το Άγιο Πνεύμα, διότι μέσα από αυτήν την δοκιμασία του ιού διαπιστώθηκαν πολλά κενά στην πραγματική βίωση της ανατολικής ημών πίστεως. Στην πλάση ενέσκηψε αυτή η φοβερή δοκιμασία. Οι πραγματικά καλλιεργημένοι πιστοί υπάκουσαν στην φωνή του Γενάρχη μας Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, στην φωνή του φιλοσοφημένου Αρχιεπισκόπου μας Ιερωνύμου και εν γένει η περιοχή μας στην θεόπνευστη φωνή του ποιμενάρχη μας Σεβασμιωτάτου Ιερεμίου. Φωνές που συμφωνούσαν για την σωστή και πνευματική αντιμετώπιση αυτής της θεομηνίας, που ευδοκία Θεού συμφωνούσε και η κρατική μας κυβέρνηση. Στην ορισμένη ενορία ευτυχώς δεν υπήρχαν ακρότητες και με σεβασμό δέχτηκαν οι ακολουθίες να γίνονται κεκλεισμένων των θυρών. Όμως γνωρίζουν ότι τα ονόματά τους είναι καταγεγραμμένα στα δίπτυχα και τα καλλιεργούσα στην ιερά Πρόθεση.

Αυτό που είναι απογοητευτικό είναι η ισοπέδωση και η αμφισβήτηση των πάντων. Ακούσαμε αλλού: ποιός είσαι βρε παπά, που θα με εμποδίσεις να μπω στον Ναό; Ακόμη λαβαίναμε στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο προκλητικά κείμενα, όπως: τώρα θα δούμε ποιοί είναι οι αληθινοί ποιμένες, είστε κρατικοί υπάλληλοι, ακόμη και σκίτσα  στα οποία δήθεν ο Χριστός ράπιζε τους Βαρθολομαίο και Ιερώνυμο και κατ’ επέκταση όλο το ιερατείο! Μάλιστα αυτά τα λαβαίναμε από δήθεν ζηλωτές και συντηρητικούς χριστιανούς. Όταν τους ρωτούσα τι είναι αυτά που στέλνετε, είχαν το θράσος να βρίζουν το ιερατείο και να επικαλούνται σαν πραγματικούς ρασοφόρους τους Γέροντες: Πορφύριο, Παΐσιο, Ιάκωβο, Νικηφόρο, Δανιήλ, Γεώργιο, Εφραίμ, Ιερώνυμο και άλλους. Όταν τους ρωτούσα: καλά επικαλείστε τους νέους αγίους Γέροντες, δεν έχετε διαβάσει τι έλεγαν για την ιεροκατηγορία; Εκείνοι όμως πάλι τα δικά τους. Και πρόσθετα πως, αν δεν ήταν η δική μας εν Ελλάδι Σύνοδος και του Οικουμενικού Πατριάρχη, με την ευλογημένη κορυφαία υπογραφή του, αυτοί οι σύγχρονοι οσιοθέντες Πατέρες δεν θα είχαν αγιοκαταταχθεί!




Έπειτα άρχιζαν να βρίζουν τον σοβαρό λοιμωξιολόγο Σωτήρη Τσιόδρα και την Κυβέρνηση. Τους έλεγα ότι έπρεπε να δοξάζουν τον Θεό που είχαμε αυτή την καλή συγκυρία της αρμονικής συνεργασίας ανάμεσα σε κοσμική και πνευματική εξουσία, με αποτέλεσμα να έχουμε πολύ λίγα θύματα. Να δοξάζουμε τον Θεό, τους έλεγα, που με την πρεσβεία της Παναγίας μας και του οσίου Νικηφόρου περάσαμε αυτήν την λαίλαπα με τον πιο ανώδυνο τρόπο.

Σε μία περίοδο που δοκιμαζόμαστε και στα εθνικά θέματα, όπως στον Έβρο, λάβαινα μηνύματα από αδελφούς της Κύπρου τα οποία διαλαλούσαν: κάτω η ελληνική Κυβέρνηση! Έλεος! Όποια και να είναι η Κυβέρνηση και ας μην είναι αρεστή σε αυτούς που για χρόνια σας είχαν κάτω από την εξουσία τους, δεν λες σε περίοδο που χτυπιέται η μητέρα Ελλάδα ποικιλοτρόπως, κάτω η εξουσία της! Άλλωστε αυτές οι καταστροφικές απόψεις φαίνεται να είναι σύμφωνες και με τους κατακτητές του μισού νησιού της μαρτυρικής Κύπρου. Μετά τα έβαζαν με τον πνευματοφόρο Μητροπολίτη Ναυπάκτου Ιερόθεο, άψογο εκπρόσωπο της Ιεράς Συνόδου για το θέμα του ιού, λέγοντας ότι είναι φερέφωνο της Κυβέρνησης…

Καλά, τόση κατωτερότητα έχει ο νεοέλληνας, που έναν ανώτερό του και ιδιαίτερα μορφωμένο, όπως ο Μητροπολίτης Ιερόθεος και ο λοιμωξιολόγος Τσιόδρας, να τον ισοπεδώνουν τόσο εύκολα; Μέχρι και φωτοστέφανο είχαν βάλει σε φωτογραφία του ιατρού και τον ειρωνευόντουσαν. Μάλιστα, αυτήν την κακόγουστη ιδέα μου την έστειλαν και αδελφοί μου ιερείς. Τους έλεγα ότι η μάζα μπορεί να παρασύρθηκε και παράγει αυτά, εμείς όμως ως πνευματικοί πατέρες αλλοίμονο, εάν παρασυρθούμε από τις σειρήνες! Με ρωτούσαν αρκετοί πως θα αντιδρούσαν οι γονείς μου. Απαντούσα ότι οι αείμνηστοι γονείς μου σεβόντουσαν τις αρχές και τις εξουσίες και έλεγαν ότι η τάξη και η αρμονία είναι μία μικρογραφία του Ουρανίου στερεώματος. Ναι, έλεγαν να είμαστε σε εγρήγορση και ανησυχία, αλλά πρέπει να μένουμε μέσα στην επίσημη Εκκλησία και να γίνουμε ως καλοί στρατιώτες της παρανάλωμα πνευματικότητας για αυτήν.


Ορισμένοι δήθεν σούπερ χριστιανοί βλέπουν σε εμάς τους πατέρες το χαμόγελο και την αισιοδοξία, ακόμη και στην περίοδο του κορονοϊού, και φρονούν ότι είμαστε εκτός πραγματικότητας. Ταπεινά τους λέγω ότι, όσο και να είμαστε χοϊκοί (κυρίως για εμένα το σημειώνω) η χάρις της ιεροσύνης μας αγγίζει. Άλλωστε ο Χριστός είναι χαρά και αισιοδοξία, είναι ελπίδα και ανάσταση.

Χρόνια ακούω: ξέρεις, πάτερ, θα πάρουμε την Πόλη και την Μικρά Ασία, διότι το είπε ο τάδε Γέροντας. Ναι, είναι και δικός μου πόθος να το ζήσουμε αυτό, διότι μεγάλωσα σε μία λευϊτική οικογένεια και γαλουχηθήκαμε να είμαστε μεγαλοϊδεάτες και να λέμε ότι η πρωτεύουσα της καρδιάς μας είναι η Πόλη των πόλεων, η Κωνσταντινούπολη (και θαυμάζουμε την δύναμη του Θεού που έχει βάλει την υπερδύναμη για να διαφυλάττει το «Φανάρι» αναμμένο στην θέση του). Όμως, πως θα γίνει αυτό; επειδή σλαβικός δάχτυλος αλλοιώνει τα λεγόμενα των ρωμιών φωτισμένων, και εισαγάγουν ότι ένα ξανθό γένος θα σας δώσει την Κωνσταντινούπολη… υπονοώντας εσείς μην κάνετε τίποτα, θα έρθουμε εμείς από τον βορρά, για να πολεμήσουμε για εσάς!

Αυτά και άλλα πολλά κακά, όπως η απιστία μας, η έννοια της πίστης που την έχουμε συνδυάσει με ένα κράμα παγανισμού, η αμετανοησία μας ως λαού, η έλλειψη πνευματικότητας, η απουσία μελέτης βιβλίων και πολλά άλλα, είναι η αιτία του λανθασμένου δρόμου που ακολουθούμε, που όχι μόνο δεν θα κερδίσουμε εδάφη, αλλά φοβούμαι ότι θα χάσουμε.

Είδαμε αυτήν την περίοδο «όλοι για όλα». Δηλαδή οι πάντες έγιναν ειδικοί στα θεολογικά θέματα, στα λειτουργικά, στα δογματικά και σε άλλα. Εμείς που σπουδάσαμε θεολογία και κάναμε μεταπτυχιακά, σιωπούμε και με φρόνηση φέρουμε την θέση της Εκκλησίας, όταν μας ρωτούν. Και πάλι λέμε, θεολογία δεν κατέχουμε… και ιατροί, δικηγόροι, δάσκαλοι και άλλοι βγάζουν συμπεράσματα για σοβαρά θεολογικά ζητήματα. Εδώ ενθυμούμαι την αγαπητή μου Ήβη Γόντικα που με έμαθε με επιστημονική μέθοδο τι σημαίνει όριο.

Κλείνοντας θα ήθελα να τονίσω πως διαπιστώθηκε έντονα ότι ο πονεμένος λαός μας είναι ακατήχητος, και από την άλλη θα  πρέπει οι χριστιανοί να έχουν εμπιστοσύνη στους ταγούς της πίστεώς μας.

Ένα πεντάωρο! βίντεο - αφιέρωμα στον γέροντα Άγιο Παΐσιο


Μία μοναδική, ταινία ρωσικής παραγωγής. διαρκείας 5 ωρών, σε HD, με 6 ενότητες, που περιδιαβαίνει τα μέρη όπου γεννήθηκε, έζησε, ασκήτεψε και δίδαξε ο Άγιος Γέροντας Παΐσιος ο Αγιορείτης  και εις την συνείδηση του χριστεπώνυμου λαού Μέγας Παΐσιος. Η ταινία στηρίχτηκε στα κεφάλαια και το εν γένει περιεχόμενο του τόμου "Βίος Γέροντος Παΐσιου Αγιορείτου" του Ιερομονάχου Ισαάκ, μαθητού του Αγίου. Γυρίστηκε από την ΠΟΚΡΟΒ, με προτροπή του Γέροντος Ευθυμίου (Ιερόν Κελλίον Αναστάσεως - Καψάλα Αγίου Όρους), μαθητού του Ιερομονάχου Ισαάκ. 

Διαπραγματεύεται τα κεφάλαια της επιγείου ζωής του μεγάλου Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτου (του Νέου) : 
Η Γέννηση και τα Παιδικά Χρόνια 
Η Αρχή της Μοναστικής Ζωής 
Ο Αναχωρητής του Σινά 
Η Επιστροφή στο Άγιο ΄Ορος Παναγούδα 
Τα Τελευταία Χρόνια της Επίγειας Ζωής.

Ἀπολυτίκιον
Ἦχος α ́. Τῆς ἐρήμου πολίτης.
Τῶν Φαράσων τὸν γόνον, καὶ τοῦ Ἄθωνος κλέϊσμα, καὶ τῶν ἀπ᾿ αἰῶνος ὁσίων, μιμητὴν καὶ ἰσότιμον, Παΐσιον τιμήσωμεν πιστοί, τὸ σκεῦος χαρισμάτων τὸ μεστόν, ὡς φυλάσσοντα ἐκ πάντων τῶν λυπηρῶν, τοὺς πίστει ἀνακράζοντας, δόξα τῷ δεδωκότι σοι ἰσχύν, δόξα τῷ σὲ στεφανώσαντι, δόξα τῷ ἐνεργοῦντι διὰ σοῦ, πᾶσιν ἰάματα.


Παρασκευή 10 Ιουλίου 2020

Η πίστη (απόλυτη εμπιστοσύνη) στο Θεό - π. Τιμόθεος Παπασταύρου


ΚΥΡΙΑΚΗ  ΤΡΙΤΗ  ΜΑΤΘΑΙΟΥ  (28  ΙΟΥΝΙΟΥ  2020)

"μὴ μεριμνᾶτε ... " (Ματθ. ΣΤ΄ 25)

Ἡ πίστις (ἀπόλυτος ἐμπιστοσύνη), εἰς τὸν Θεόν.

Πολὺ συχνά, καὶ ἴσως ἐπὶ καθημερινῆς βάσεως, ἀκούομεν τὴν λέξιν "πίστις" καί, εἴτε τὴν θέλομε ὡς ἀρετὴ δική μας καὶ τὴν ... οἰκειοποιούμεθα, εἴτε τὴν διδάσκουμε ποικιλοτρόπως εἰς τοὺς ἄλλους! Κατ᾿ ἐπανάληψιν ἀνεφέρθημεν εἰς τὴν μεγίστην ταύτην ἀρετὴν ἐκ τοῦ "βήματος" τούτου καὶ ὡς εἶναι φυσικόν, καὶ πάλιν θὰ ἐπανέλθωμεν - τοῦ Κυρίου ἐπιτρέποντος - διότι τὸ θέμα τῆς "πίστεως" εἶναι πάντοτε ἐπίκαιρον καὶ ἄμεσον ἀλλὰ καὶ ... ἀτελείωτον.
Μᾶς τιμᾷ βεβαίως ἡ πρόθεσις, νὰ θέλωμεν νὰ ἀνήκωμεν εἰς τοὺς "πιστούς"! Εἶναι αὐτονόητον νὰ προσπαθῶμεν ἀνὰ πᾶσαν στιγμὴν νὰ ἐπιδεικνύωμεν τὰς "ἀποδείξεις" τῆς πίστεώς μας! Μᾶς "κολακεύει" νὰ πιστεύωμεν, καὶ νὰ διαφημίζωμεν τὴν πίστιν μας κυρίως πρὸς ἐκείνους οἱ ὁποῖοι θὰ μᾶς ... συγχαροῦν δι᾿ αὐτήν! Ὅμως ὁ σημερινὸς Εὐαγγελικὸς Λόγος, θὰ πρέπῃ ἴσως νὰ μᾶς ἀνησυχήσῃ λίγο, διότι, θὰ τολμοῦσα νὰ εἴπω, εἶναι κάθετος καὶ ... ἀνατρεπτικός. Κυρίως δέ, αἱ δύο αὗται λέξεις τὰς ὁποίας ἐπελέξαμεν ὡς θέμα τοῦ παρόντος, μᾶς δίδουν ἀπολύτως καθαρά, τὴν ἔννοιαν τῆς πίστεως!
Πίστις εἶναι, ἡ ἀπόλυτος ἐμπιστοσύνη ... ! Εἶναι ἡ ἐξάρτησις τοῦ βρέφους ... ἀπὸ τοὺς γονεῖς του! Εἶναι ἡ αἴσθησις τῆς ἀδυναμίας μας ἀπέναντι στὸν Παντοδύναμο Θεὸ καὶ ἡ βεβαιότης ἡμῶν ὅτι ... "ἔχει ὁ Θεός"! (Ἡ κλασσικὴ φρᾶσις τῶν πιστῶν ἀνθρώπων ποὺ δείχνει τὴν ἀπόλυτον ἐξαρτησίν των ἐκ τοῦ Θεοῦ!) Πίστις, δὲν εἶναι τόσον ἡ ἀποδοχὴ τῆς ὑπάρξεως τοῦ Θεοῦ, ὅσον ἡ ἐμπιστοσύνη μας εἰς τὴν δύναμίν Του! Εἶναι ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον λέγει ὁ Ἅγιος Ἰάκωβος ὁ Ἀδελφόθεος εἰς τὴν Καθολικήν του Ἐπιστολήν, "Σὺ πιστεύεις ὅτι ὁ Θεὸς εἷς ἐστι· καλῶς ποιεῖς· καὶ τὰ δαιμόνια πιστεύουσι καὶ φρίσσουσι" καὶ τονίζει χαρακτηριστικῶς, διὰ νὰ μᾶς δείξῃ ὅτι ἡ πίστις φαίνεται ἐκ τῶν ἔργων μας, "Οὕτω καὶ ἡ πίστις, ἐὰν μὴ ἔργα ἔχῃ, νεκρά ἐστι καθ' ἑαυτήν" (Ἰακ. Β΄ 19).

Τὰ ἔργα μας.

Συνεπῶς, φίλε μου ἀναγνῶστα, ἐκ τῶν ἔργων μας θὰ ἴδωμεν καὶ θὰ ἐκτιμήσωμεν τὴν πίστιν μας. Εὐκόλως τὴν προβάλλομεν ἀλλὰ δυσκόλως αὕτη φαίνεται καὶ ὑπάρχει. Τὴν θέλομεν, ὡς προείπωμεν! Ὅμως, ἡ τοιαύτη, ἀπαιτεῖ κόπον καὶ θυσίας καὶ πράξεις αἱ ὁποῖαι, δυστυχῶς, πολλάκις δὲν ὑπάρχουν! Ὁ Κύριος, κάποτε, ὅταν τὸν ἐπλησίασαν μικρὰ παιδάκια καὶ ἀφοῦ τὰ ηὐλόγησε, εἶπεν εἰς τοὺς μαθητάς Του: "ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐὰν μὴ στραφῆτε καὶ γένησθε ὡς τὰ παιδία, οὐ μὴ εἰσέλθητε εἰς τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν"˙ καὶ ἐπειδὴ κάποιοι δὲν ἐννόησαν τί ἀκριβῶς ἐννοοῦσε ὁ Διδάσκαλος μὲ αὐτὰ τὰ λόγια, προσέθεσεν: "Ὅστις οὖν ταπεινώσει ἑαυτὸν ὡς τὸ παιδίον τοῦτο, οὗτός ἐστιν ὁ μείζων ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν. Καὶ ὃς ἐὰν δέξηται παιδίον τοιοῦτον ἓν ἐπὶ τῷ ὀνόματί μου, ἐμὲ δέχεται"! Ἔχει ἕνα μικρὸν παιδίον, ἴδιον θέλημα; Δύναται τοῦτο νὰ ἀποφασίζῃ διὰ τὸ οἷονδήποτε θέμα; Δύναται νὰ ἐκφέρῃ κρίσεις καὶ ἀποφάσεις; Ἀσφαλῶς, ὄχι! Ποῖος, ἆραγε, θὰ ἠδύνατο νὰ ἰσχυρισθῇ τὸ ἀντίθετον; Οὐδεὶς φυσικά! Καὶ ὅμως, ἐνῶ συμφωνοῦμεν εἰς τὸν ὡς ἄνω ἰσχυρισμόν, ἀντιθέτως, θέλομεν νὰ ἔχομεν τὴν πρώτην κρίσιν εἰς ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα ἀνέλαβεν νὰ διεκπεραιώνῃ δι᾿ ἡμᾶς ὁ Κύριος!
"Ἐμβλέψατε εἰς τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ, ὅτι οὐ σπείρουσιν οὐδὲ θερίζουσιν οὐδὲ συνάγουσιν εἰς ἀποθήκας, καὶ ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος τρέφει αὐτά· οὐχ ὑμεῖς μᾶλλον διαφέρετε αὐτῶν;" (Ματθ. ΣΤ΄ 26). Διὰ τούτου τοῦ λόγου ὁ Οὐράνιος Πατήρ μας, ἀφ᾿ ἑνὸς μὲν ζητεῖ ἀπὸ ἡμᾶς νὰ ἐμπιστευθοῦμε εἰς Αὐτὸν κάθε καθημερινὴ μέριμνα καὶ ἀνησυχία καὶ ἀφ᾿ ἑτέρου, μᾶς ἐγγυᾶται τὴν ... κάλυψιν κάθε εἴδους ἀνάγκης καὶ διαβιώσεως! Ἴσως κάποιοι θεωρήσουν ὅτι οἱ ἀνωτέρω Θεῖοι Λόγοι εἶναι ... ὑπερβολικοὶ καὶ μεταφορικοί! Ὅμως, θὰ ἦτο ἴσως ἀπαραίτητον καὶ χρήσιμον, νὰ ἀνατρέξωμεν εἰς τὴν ἱστορίαν τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ, διὰ νὰ διαπιστώσωμεν τοῦτο ἀκριβῶς ...! Πῶς, δηλαδή, ἀλλὰ καὶ μέχρι τίνος βαθμοῦ, μερίμνησεν ὁ Παντοδύναμος Θεὸς διὰ τοῦτον τὸν λαόν, ἐν ὅσῳ οὗτος ἐπλανᾶτο ἐπὶ τεσσαράκοντα καὶ δύο ἔτη εἰς τὴν ἀφιλόξενον ἔρημον τοῦ Σινᾶ! Οἱ ἐνδιαφερόμενοι, ἂς ἀναγνώσουν μετ᾿ ἐπιμελείας τὰ βιβλία τῆς Πεντατεύχου τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης καὶ θὰ λάβωσι πλήρη γνῶσιν τῆς Θείας μερίμνης ...!
Τὰ ἔργα ἡμῶν, συνεπῶς, δεικνύουν τὴν τοιαύτην πίστιν τὴν ὁποίαν ζητεῖ ἐν προκειμένῳ ὁ Κύριος; Καί, ναὶ μέν, ὑπάρχουν πάντοτε ἐκεῖνοι οἱ ... λίγοι, οἱ ἀφοσιωμένοι εἰς τὸν Θεὸν καὶ τὸ θέλημά Του. Ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι κινοῦνται μὲ τὴν ἀπόλυτον ἐμπιστοσύνην πρὸς τὰς Θείας ἐντολὰς καὶ οἱ ὁποῖοι, δὲν προβάλλουν τὴν ἰδικήν των λογικὴν ἀπέναντι εἰς τὰς Θεϊκὰς ἐντολάς! Εἶναι οἱ Ἅγιοι καὶ Οὐράνιοι ἐκεῖνοι ἄνθρωποι, οἱ ὁποῖοι "ἐκινοῦντο καὶ ... κινοῦνται" μὲ τὴν φρᾶσιν ἐκείνην τῶν προφητῶν "λάλει, Κύριε, ὅτι ἀκούει ὁ δοῦλός σου" (Α΄ Βασιλ. Γ΄ 9)! Ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι εἶχον ἀφήσει κάθε βιοτικὴν μέριμναν εἰς τὴν φροντίδα τοῦ Κυρίου καὶ ἡ μόνη ἀνησυχία των ἦτο, ἡ κληρονομία τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ!
Δυστυχῶς, ὅμως, ὑπάρχουν καὶ οἱ ... ἄλλοι! Ἐκεῖνοι (οἱ πολὺ περισσότεροι) οἱ ὁποῖοι δὲν ἠθέλησαν νὰ ὑποταγοῦν εἰς τὸ Θεῖον Θέλημα! Ἐκεῖνοι ποὺ ἐμπιστεύονται τὴν ἰδίαν των ἀσθενῆ καὶ λανθάνουσαν κρίσιν καὶ παρ᾿ ὅτι σχεδὸν πάντοτε ... ἀστοχοῦν, ἐπιμένουν εἰς τὸ ἴδιον θέλημά των! Εἶναι ἐκεῖνοι, ποὺ ζοῦν διὰ νὰ ἀπολαμβάνουν τὰς ἐπιγείους ἀπολαύσεις καὶ θεωροῦν ὅτι ... μετὰ τὸν θάνατον, δὲν ὑπάρχει τίποτε ...! Εἶναι, ὄχι ἁπλῶς ... οἱ περισσότεροι, ὡς προείπωμεν, ἀλλὰ ἡ συντριπτικὴ πλειονότης ἡ ὁποία ὡς εἶναι φυσικόν, ὀλίγον κατ᾿ ὀλίγον, ἠρνήθη καὶ ἀπεστράφη τὸν Κύριον καὶ ἀναμένει ἁπλῶς ... τὸ τέλος!

Ἡ ἀλήθεια!

Καὶ ὅμως! Ἐὰν θελήσωμεν νὰ ἴδωμεν τὴν ἀλήθειαν - ὄχι μόνον ἁγιογραφικῶς, ἀλλὰ καὶ εἰς τὴν ... καθημερινότητά μας -  θὰ διαπιστώσωμεν, ὅτι οἱ ἐμπιστευθέντες καὶ ἐμπιστευόμενοι τὰς χεῖρας τοῦ Παντοδυνάμου Κυρίου, οὐδέποτε διεψεύσθησαν! Πάντοτε ὁ, "πιστὸς Κύριος ἐν πᾶσι τοῖς λόγοις αὐτοῦ καὶ ὅσιος ἐν πᾶσι τοῖς ἔργοις αὐτοῦ" (Ψαλμ. ΡΜΔ΄ 13α), ἔδιδεν εἰς αὐτοὺς κατὰ τὰς βιοτικὰς αὐτῶν ἀπαιτήσεις καὶ ἐκάλυπτεν κατὰ τοὺς μυστηριώδεις καὶ ἀνεξιχνιάστους τρόπους Αὐτοῦ, πᾶσαν ἀνάγκην των! Ἐπιρρίπτοντες ἐπὶ Κύριον τὴν μέριμνάν των, Ἐκεῖνος - κατὰ τὴν ὑποσχεσίν Του - διέτρεφεν καὶ διατρέφει αὐτούς! Ἀς μὴν μεριμνῶμεν, συνεπῶς, καὶ ἂς μὴν ἀνησυχῶμεν διὰ ... τὸ μέλλον μας καὶ ἂς ἐμπιστευώμεθα τὰς φιλανθρώπους χεῖρας τοῦ Θεοῦ, διότι, "αὐτὸς ... εἴρηκεν· οὐ μή σε ἀνῶ οὐδ' οὐ μή σε ἐγκαταλίπω" (Ἑβρ. ΙΓ΄5)! 

Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

       Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν

Κυριακή 5 Ιουλίου 2020

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών






Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα.