Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2024

Μία νέα παγίδα - Hallo­we­en

Γράφει η Εὐδοξία Αὐγουστίνου, Φιλόλογος – Θεολόγος


 Τά τελευταῖα χρόνια, τέλη Ὀκτωβρί­ου, παρατηρεῖται κυρίως στά δημοτικά σχολεῖα τῆς χώρας προσπάθεια ἐξοικεί­ωσης τῶν παιδιῶν μέ μία νέα «γιορ­τή», πού ἐναρμονίζεται μέ τό πνεῦ­μα τῆς Νέας Ἐποχῆς. Πρόκειται γιά τό Halloween (Χάλλοουϊν), ὅπως προβάλλεται μέ­σα ἀπό τό μάθημα τῶν Ξένων Γλωσσῶν, εἰδικά στίς πρῶτες τάξεις τοῦ Δη­μο­τι­κοῦ.


  Ἑορτάζεται στίς 31 Ὀκτωβρίου καί ἔχει χαρακτήρα νεκρώσιμο καί μνήμης τῶν κεκοιμημένων. Οἱ ἐκδηλώσεις τῆς γιορτῆς ἕλκουν τήν καταγω­γή τους ἀπό τόν ἀρχαῖο κελτικό παγανισμό (Sam­hain), σύμφωνα μέ τόν ὁποῖο κατά τή συγκεκριμένη ἡμέρα «χαλαρώνουν» τά στεγανά ὅρια μεταξύ τῶν δύο κόσμων -τῶν ζωντανῶν καί τῶν νεκρῶν- καί τά «πνεύματα» γίνονται πιό «δραστήρια».


   Ἡ «γιορτή» εἶναι ἕνα πλήρως ἐμπορευματοποιημένο νεανικό ἔθιμο, κατά τό ὁποῖο δεσπόζουν οἱ μορφές τῆς μάγισσας, τῆς σκαλισμένης κολοκύθας, τῶν φαντασμάτων καί ξωτικῶν, μέσα ἀ­πό μεταμφιέσεις, παιχνίδια, τραγούδια καί συναφεῖς δραστηριότητες. Παράλ­ληλα, ἀρκετά κοσμικά κέντρα ὑπόσχο­νται «ξεχωριστές» βραδιές καί πάρτι, μέ κορύφωση τήν 31η Ὀκτωβρίου. Ἀξιο­­ση­μεί­ωτος πράγματι συγχρονισμός· τό Χάλ­­­λοουϊν εἰσάγεται δυναμικά.


   Ἱστοσελίδες σχολείων ἀπό ὅλη τήν Ἑλλάδα προβάλλουν ἀφιερώματα καί ἀναμνηστικές φωτογραφίες ἀπό ἐκδη­λώ­σεις τῶν τάξεων ἀφιερωμένες στό Χάλλοουϊν. Τί ἄραγε ἀποκομίζει τό παιδί ἀπό ἕνα τέτοιο ἑορτολογικό μωσαϊκό καί μάλιστα κατά τίς ἡμέρες τῆς ἐθ­νικῆς μας ἐπετείου καί τῆς ἑορτῆς τῆς Ἁγίας Σκέπης;


  Γιά τούς νεοπαγανιστές τό Χάλλοουϊν εἶναι ἐπίσημη ἑορτή καί συνοδεύεται ἀπό ποικίλες τελετές. Δέν εἶναι λίγες οἱ περιπτώσεις πού τά παιδιά ἀποκομίζουν τήν ἐντύπωση ὅτι ἡ ἐπικοινωνία μέ τούς νεκρούς εἶναι ἐφικτή, συνδυάζο­ντας τίς ἀποκρυφιστικές πλάνες μέ τό παιχνίδι καί τή διασκέδαση. Τό ὅλο τελετουργικό ἀποτελεῖ σοβαρή ἐξοι­κεί­­ω­ση μέ τό μαγικό στοιχεῖο -καί μάλιστα ἐξ ἁπαλῶν ὀνύχων- καί σταθερό προ­θά­λα­μο στό νεοπαγανιστικό κί­νη­μα (Wicca), τό ὁποῖο στήν Ἀμερική κά­νει θραύση στίς νεαρές ἡλικίες.


  Ἀναμφισβήτητα, ἡ ἑορ­τή τοῦ Χάλλοουϊν ἀντίκειται στούς σκοπούς τῆς ἑλ­λη­νορ­θόδοξης παιδείας μας, καθώς ὑ­ποβιβάζεται ἡ ἐθνική μας ἐπέτειος καί δημιουργεῖται σύγχυση στά παι­διά, πού ἀδυνατοῦν νά ἀντιληφθοῦν τί ἀ­κριβῶς γιορτάζεται. Εἶναι ξένο σῶμα στήν ἑλληνική κοινωνία, ἕνας ἀ­κό­μα δούρειος ἵπ­πος τοῦ ἀ­ποκρυφισμοῦ καί τῆς παν­­θρη­σκείας, πού μέ -φαινομενικά- ἀθῶο πρόσωπο ἐπι­δι­ώκει νά ἐξοικειώσει τούς ἀν­θρώπους μέ στοιχεῖα ἀ­συμ­βίβαστα μέ τήν ὀρθόδο­ξη χρι­­στια­νική πίστη. Ἡ Ἑλ­­λάδα ἔχει χρέ­ος νά στραφεῖ πρός τήν τιμή τῶν πραγ­ματι­κῶν ἀ­ξιῶν καί ἰδεω­δῶν, πού τήν ἀ­νέδειξαν στό παγκόσμιο στε­ρέωμα, καί ὄχι νά συμβιβάζεται μέ... κολοκύ­θια.


  Συνεπῶς, ἄς ἐνθαρρύνουμε τά παι­­διά μας νά συμ­μετέχουν ἐνεργά στούς ἑορτασμούς τῆς 28ης Ὀ­κτω­­βρίου καί νά ἐμπνέονται ἀ­πό τή φιλανθρωπία τῶν ἁ­­γίων Ἀναργύρων, πού ἑορτάζουν τήν ἑπομένη (1η Νο­εμβρί­ου), κι ἄς ἀφήσου­με τό καινοφανές Χάλλοουϊν, πού χαλᾶ καί ἀγριεύει τίς παι­δι­κές ψυχές.

Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2024

Ἡ ἐπιλογὴ καὶ ἡ ἀπόρριψις! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου



ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ ΛΟΥΚΑ (29 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2024) 

«Ποία ὑμῖν χάρις ἐστί;» (Λουκ. ΣΤ΄ 32)

 

Τὸ «δῶρον»!

Μελετῶντες, φίλοι μου ἀναγνῶσται, τὴν Ἁγία Γραφή, κυρίως δὲ τὴν Καινὴ Διαθήκη, θὰ εὕρωμεν πολλὰ σημεῖα εἰς τὰ ὁποῖα, ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, δίδει εἰς ἡμᾶς μοναδικὰς ὑποσχέσεις! Οὕτω, ἐπὶ παραδείγματι, ἀκούομεν ὑπὸ τῶν θείων χειλέων Του, ὅτι … δὲν θὰ κρίνῃ ἐκείνους οἵτινες ἔκρινον ἑαυτούς, καὶ δὲν κατέκριναν τοὺς ἄλλους διὰ τὰς ἁμαρτίας των! «Μὴ κρίνετε, ἵνα μὴ κριθῆτε» (Ματθ. Ζ΄ 1-5). Ἤ, ἐπίσης, διὰ τὴν συγχώρησιν ἐκείνων οἵτινες μᾶς ἀδικοῦσι! «Ἐὰν γὰρ ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὑμῖν ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος» (Ματθ. ΣΤ΄ 14-15)! Ἤ, ἀκόμη, περὶ τῆς μυστικῆς, ἐν ἀγάπῃ, ἐλεημοσύνης καθ’ ἣν … «ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ» (Ματθ. ΣΤ΄ 4)! Καὶ δὲν εἶναι μόνον αὗται αἱ ὑποσχέσεις, ἀλλά, κυριολεκτικῶς, … πληθώρα τοιούτων ὑποσχέσεων καὶ δώρων, – καὶ εἰς τὴν Παλαιάν ἀλλὰ καὶ εἰς τὴν Καινὴν Διαθήκην, – παρρηγορεῖ καὶ ἐνισχύει τὸν κάθε ἀγωνιζόμενο χριστιανόν!

Καὶ τὰ δῶρα ταῦτα τοῦ Κυρίου, δὲν εἶναι μόνον δῶρα ὑλικά! Βεβαίως, ὑπόσχεται ὁ Θεὸς καὶ ὑλικὰς ἀπολαβάς! Ὡς, ἐπὶ παραδείγματι εἰς τὸν γνωστὸν ὕμνον τῆς ἀκολουθίας τῆς «ἀρτοκλασίας», καθ’ ὅν, … «πλούσιοι ἐπτώχευσαν καὶ ἐπείνασαν, οἱ δὲ ἐκζητοῦντες τὸν Κύριον οὐκ ἐλαττωθήσονται παντὸς ἀγαθοῦ» (Ψαλμ. ΛΓ΄ 11), ἤ, ἐπίσης, «ζητεῖτε δὲ πρῶτον τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν δικαιοσύνην αὐτοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν» (Ματθ. ΣΤ΄ 25-34 )! Πρωτίστως, ὅμως, τὰ δῶρα ἅτινα μᾶς ὑπόσχεται ὁ Θεός, εἶναι πνευματικὰ καὶ αἰώνια, ὥς, ἤδη, διεκρίναμεν ἐκ τῶν ἀνωτέρω ἁγιογραφικῶν ἐδαφίων!

 

Ἡ ἐπιλογὴ καὶ ἡ ἀπόρριψις!

Ἅπαντα ταῦτα τὰ προαναφερθέντα θεῖα δῶρα, εἶναι φυσικόν, ὅτι προορίζονται διὰ τὸν ἄνθρωπον! Ὁ ἄνθρωπος εἶναι τὸ ἠγαπημένο πλᾶσμα τοῦ Θεοῦ! Δι’ ἐκεῖνον (τὸν ἄνθρωπον) ἐδημιουργήθη ἡ κτῖσις καὶ τὰ κτίσματα, καὶ μόνον οὗτος (ὁ ἄνθρωπος) ἔχει ὑπὸ τοῦ Κυρίου τὴν ἐξουσίαν ἐπὶ πάσης τῆς ὑλικῆς κτίσεως! Διὰ τοῦτον, ὁ Πανάγιος Θεὸς ἐνηνθρώπησε καὶ ἔχυσε τὸ πανακήρατον αἷμα του ἐπὶ τοῦ Γολγοθᾶ! Ὅμως, πῶς οὗτος ἐξετίμησε καὶ ἔτι ἐκτιμᾷ τὰ ὡς ἄνω ὑλικὰ καὶ πνευματικὰ δῶρα; Πῶς τὰ ἠξιολόγησεν καὶ ἔτι τὰ ἀξιολογεῖ; Ποῖα ἐπέλεξεν καὶ ὑπερύψωσεν, καὶ ποῖα, ἀντιθέτως ἐταπείνωσεν καὶ ὑπεβάθμισεν καὶ σχεδὸν ἠχρήστευσεν; Ἐκτός, βεβαίως, τῶν ἐξαιρέτων … ἐξαιρέσεων, (τῶν Ἁγίων τοῦ Θεοῦ, δηλαδή), οἱ πολλοί, οἱ ἀσυγκρίτως περισσότεροι, … προετίμησαν τὰ μικρὰ καὶ ἀσήμαντα! Προετίμησαν, τὰ φθαρτὰ καὶ πρόσκαιρα, καὶ προσεκολλήθησαν εἰς ταῦτα!

Ἰδιαιτέρως χαρακτηριστικά, ἐν προκειμένῳ, εἶναι τὰ θεόπνευστα λόγια τοῦ θείου Παύλου, εἰς τὴν πρὸς Ρωμαίους ἐπιστολήν, ὅπου περιγράφει δι’ ἐντόνων λεκτικῶν στοιχείων, τὰς τοιαύτας ἀνοήτους προτιμήσεις τῶν ὑλοφρόνων ἀνθρώπων! «Γνόντες τὸν Θεὸν οὐχ ὡς Θεὸν ἐδόξασαν ἢ εὐχαρίστησαν, ἀλλ᾿ ἐματαιώθησαν ἐν τοῖς διαλογισμοῖς αὐτῶν, καὶ ἐσκοτίσθη ἡ ἀσύνετος αὐτῶν καρδία· φάσκοντες εἶναι σοφοὶ ἐμωράνθησαν, καὶ ἤλλαξαν τὴν δόξαν τοῦ ἀφθάρτου Θεοῦ ἐν ὁμοιώματι εἰκόνος φθαρτοῦ ἀνθρώπου καὶ πετεινῶν καὶ τετραπόδων καὶ ἑρπετῶν. … οἵτινες μετήλλαξαν τὴν ἀλήθειαν τοῦ Θεοῦ ἐν τῷ ψεύδει, καὶ ἐσεβάσθησαν καὶ ἐλάτρευσαν τῇ κτίσει παρὰ τὸν κτίσαντα, ὅς ἐστιν εὐλογητὸς εἰς τοὺς αἰῶνας· ἀμήν» (Ρωμ. Α΄ 21-32)!

 

«Ποία ὑμῖν χάρις ἐστί;»

Ἡ φρᾶσις αὕτη, «ὑποκρύπτει» κάποια Θεῖα δῶρα! Κατ’ ἀκρίβειαν, σημαίνει, … «ποία εὔνοια καὶ ποία ἀμοιβὴ ἀπὸ τὸν Θεόν, σᾶς ἀνήκει»; Λέγει δὲ τοῦτο, ὁ ἴδιος ὁ Κύριος, διότι ὁ πνευματικὸς ἀγὼν τῆς παρούσης ζωῆς τὸν ὁποῖον θὰ ἀγωνισθῇ ὁ κάθε χριστιανός, θὰ ἐπιφέρῃ εἰς τὸν ἀγωνιζόμενον, δῶρα οὐράνια καὶ ἀθάνατα! Λέγει δὲ τοῦτο ὁ Διδάσκαλος, διότι οἱ περισσότεροι ἐξ ἡμῶν, διὰ κάθε τι τὸ ὁποῖον ἀγωνίζονται, ἐπιδιώκουσιν ἐπαίνους καὶ τιμὰς ἀνθρωπίνους! Ἐφ’ ὅσον, ὅμως, λάβωσι τὰς τιμὰς ταύτας, … ἔλαβον πλέον τὴν ἀμοιβήν των διὰ τὸν ἀγῶνά των, καὶ δὲν τοὺς ὀφείλεται, πλέον, οὐδεμία ἀνταμοιβὴ ἀπὸ τὸν Κύριον!

Ἐδίδαξεν ὁ Κύριος τὴν τοιαύτην διδασκαλίαν, διότι, - ὡς ἐνθυμούμεθα – οἱ «φαντασμένοι» Φαρισαῖοι καὶ Γραμματεῖς, ἐπιθυμοῦντες ἵνα διαφημίζωσι τὰς προσευχὰς καὶ ἐλεημοσύνας των, ἐνεργοῦσαν ταύτας δημοσίως καὶ ἐπαινοῦντο ὑπὸ τῶν … ἀφελῶν καὶ ἀνοήτων! Εἶναι χαρακτηριστική, ἐν προκειμένῳ, ἡ θεία συμβουλή καὶ σύστασις, «προσέχετε τὴν ἐλεημοσύνην ὑμῶν μὴ ποιεῖν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων πρὸς τὸ θεαθῆναι αὐτοῖς· εἰ δὲ μήγε, μισθὸν οὐκ ἔχετε παρὰ τῷ πατρὶ ὑμῶν τῷ ἐν τοῖς οὐρανοῖς. Ὅταν οὖν ποιῇς ἐλεημοσύνην, μὴ σαλπίσῃς ἔμπροσθέν σου, ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ ποιοῦσιν ἐν ταῖς συναγωγαῖς καὶ ἐν ταῖς ρύμαις, ὅπως δοξασθῶσιν ὑπὸ τῶν ἀνθρώπων· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἀπέχουσι τὸν μισθὸν αὐτῶν. Σοῦ δὲ ποιοῦντος ἐλεημοσύνην μὴ γνώτω ἡ ἀριστερά σου τί ποιεῖ ἡ δεξιά σου, ὅπως ᾖ σου ἡ ἐλεημοσύνη ἐν τῷ κρυπτῷ, καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ» (Ματθ. ΣΤ΄ 1-4)! Ὑπεγραμμίσαμεν τὰς τελευταίας ὡς ἄνω λέξεις, ἀκριβῶς διότι αὗται ἐπιβεβαιώνουσι … περὶ τῶν προειρηθέντων θείων δώρων!

 

 Ποία θὰ εἶναι ἡ ἐπιλογή μας;

Πόσον, ἀληθῶς, μᾶς δελεάζουσι καὶ κολακεύουσιν ἡμᾶς οἱ ἀνθρώπινοι ἔπαινοι! Ἀκόμη καὶ ὅταν γνωρίζωμεν ὅτι οὗτοι δὲν εἶναι γνήσιοι καὶ καρδιακοὶ καὶ εἰλικρινεῖς …, ἀκόμη καὶ ὅταν εἴμεθα βέβαιοι ὅτι, ἄλλα ἐγκρύπτονται εἰς τὰς καρδίας τῶν κολάκων καὶ ἄλλα λέγωσι …, ἀκόμη καὶ ὅταν γνωρίζωμεν ὅτι δὲν ἀντιστοιχοῦσι εἰς τὰ πτωχά μας καὶ ἀνάξια ἔργα μας, τοιοῦτοι καὶ τοσοῦτοι ἔπαινοι, ἐπιθυμοῦμε τούτους καὶ τοὺς ἐπιδιώκομεν! Ἀκόμη καὶ ἐὰν οὗτοι καταδικάζωνται ὑπὸ τοῦ Κυρίου καὶ ἐφίσταται ἡ προσοχή μας εἰς τὴν ἀποφυγήν των, θέλομεν ἔστω καὶ δι’ ὀλίγον, ἵνα τοὺς ἀκούσωμεν …

Ὅμως, εἰς τί θὰ ὠφεληθῶμεν ἐκ τῶν τοιούτων ἐπαίνων; Ποῖον τὸ οὐσιαστικὸν κέρδος μας, ἐκ τῶν ἀνθρωπίνων κολακειῶν; Τὴν τοιαύτην πραγματικότητα θὰ τὴν ἀντιληφθῶμεν, ὅταν θὰ ἐπέλθῃ ἀναποφεύκτως καὶ εἰς ἡμᾶς, ὁ σωματικὸς θάνατος, καὶ πορευόμενοι εἰς τὴν αἰωνιότητα, θὰ ἀφήσωμεν ὀπίσω μας, ἅπαντα ταῦτα τὰ μάταια καὶ ἀνθρώπινα κατασκευάσματα! Τότε, βλέποντες, ὅτι τίποτε γήϊνον καὶ φθαρτόν, δὲν συνακολουθεῖ τὴν ψυχήν μας καὶ ὅτι ἡ προτίμησίς μας εἰς τὰς κολακείας τῶν ἀνθρώπων, θὰ μᾶς στερήσουν τὰς οὐρανίους ἀπολαβάς, … θὰ πικραθῶμεν αἰωνίως! Τότε, βλέποντες ἐνώπιόν μας, τοὺς δεδοξασμένους ὑπὸ τοῦ Κυρίου, Ἁγίους, οἵτινες ὅμως, παρεθεωρήθησαν καὶ ἐμισήθησαν ὑπὸ τῶν ἀνθρώπων, καὶ ἐν ταὐτῷ παρεθεώρησαν καὶ ἐμίσησαν πάντα τὰ ἐγκόσμια, ὡς σκύβαλα καὶ βδελύγματα, θὰ ἐνθυμηθῶμεν τοὺς Θείους ἐκείνους λόγους οὕστινας ἤκουσεν ὁ ἀνάλγητος ἐκεῖνος πλούσιος τῆς παραβολῆς, «τέκνον, μνήσθητι ὅτι ἀπέλαβες σὺ τὰ ἀγαθά σου ἐν τῇ ζωῇ σου, καὶ Λάζαρος ὁμοίως τὰ κακά· νῦν δὲ ὧδε παρακαλεῖται, σὺ δὲ ὀδυνᾶσαι» (Λουκ. ΙΣΤ΄ 25)!

Συνεπῶς, ἀγαπητοὶ ἀδελφοί μου, ἂς ταπεινώσωμεν ἑαυτούς, ἀποφεύγοντες ματαίους ἐπαίνους καὶ ἀνοήτους κολακείας, καὶ ἂς ἐργαζώμεθα ἐπιμελῶς τὰς ἁγίας ἀρετάς, ἵνα κομίσωμεν τοὺς ἀνεκτιμήτους Θείους ἐπαίνους καὶ τὴν αἰώνιον Ζωὴν καὶ Βασιλείαν! Ἀμήν!   

 

 

 


Εφημερίδα "ΔΙΨΩ" ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2024

Δ Ι Ψ Ω

Από την Ελληνορθόδοξη Κοινωνία Προσώπων «ΔΙΨΩ»

Αύγουστος 2024

Διαβάστε ολόκληρη την Εφημερίδα του Αυγούστου. 
Θα την βρείτε 
ΕΔΩ  σε μορφή ψηφιακού εντύπου.

Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2024

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2024

Παναχαϊκό Όρος

 


Α.Ο. ΓΑΛΗΝΗ 2024







 

Τι σημαίνει μεμψιμοιρία; - "...υπάρχουν πολλοί οι οποίοι δεν μπορούν ούτε να καταπιούν!"

 

Περί  μεμψιμοιρίας


Επισκέφθηκαν  ένα  βράδυ  τον αγίας  φήμης,  π. Επιφάνιο  Θεοδωρόπουλο  ένα  ζευγάρι  πνευματικών  του  παιδιών  που  και  οι  δύο  ήσαν  γιατροί.

Η  σύζυγος  κατάκοπη  από  την  εργασία  είπε;

Πάτερ  ζωή  είναι  αυτή; Από  τις  έξι  το  πρωί  είμαστε  στο  πόδι  και  μόλις  τώρα  φύγαμε  από  το  νοσοκομείο, ακόμη  και  το  φαγητό  το  τρώμε  στο  πόδι. Και  αύριο πάλι  τα  ίδια. Πόσο  να  αντέξει  κανείς;


Το καλύτερο  παιδί  μου  αυτή  την  ώρα  θα ήταν να  σκεφθείς  αυτά  που έχεις. Και  πρώτα  - πρώτα  ότι  έχεις  υγεία  και  δεύτερον  ότι  έχεις  εκπληρώσει  ένα  όνειρό  σου  ότι  είσαι  γιατρός  και  τρίτον  ότι  έχεις  κάνει  ένα  πετυχημένο  γάμο. Εκατοντάδες  γυναίκες  στην  ηλικία  σου  θρηνούν  πάνω  σε  ερείπια. Δυστυχώς  εμείς  οι  άνθρωποι  σκεφτόμαστε  πάντα  μόνο  ό,τι  μας  λείπει  και  ποτέ  αυτό  το  οποίο  έχουμε. 

Να! Σκεφτήκαμε  ποτέ  να  πούμε  δόξα  τω  Θεώ  γιατί   μπορούμε  να  πίνουμε  νερό; 

Υπάρχουν  πολλοί    οι  οποίοι  δεν  μπορούν  ούτε  να  καταπιούν!


("Υποθήκες  ζωής" από τη  ζωή  και  το  έργο  του π. Επιφανίου  Θεοδωροπούλου  σ.248)

Ἡ ἀνθρωπίνη λογική! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου


ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΛΟΥΚΑ (22 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2024) 

«Ἐπιστάτα, δι᾿ ὅλης τῆς νυκτὸς κοπιάσαντες οὐδὲν ἐλάβομεν» (Λουκ. Ε΄ 5)

 

Ἡ ἀνθρωπίνη λογική!

Ὁ Κύριος εὑρίσκεται, εἰς τὴν παραλίαν τῆς λίμνης Γεννησαρέτ! Βλέπει ὅτι, ὡς συνέβαινε συνήθως, ὁ κόσμος ἤρχισεν ἵνα συνωστίζεται πλησίον Του! Ἐκεῖ πλησίον, εὑρίσκονται δύο πλοιάρια, καὶ οἱ ἁλιεῖς, κατάκοποι ἀπὸ τὴν ὁλονύκτια ἐργασία τους, - ἥτις, μάλιστα, δὲν ἀπέφερε τὸ παραμικρὸν κέρδος, - πλένουσι τὰ δίκτυά των, καὶ ἑτοιμάζονται διὰ τὴν ξεκούρασίν των! Ὅμως, ὁ Κύριος, δείχνει νὰ μὴν αἰσθάνεται τὸν κόπον καὶ τὴν ταλαιπωρία των, καὶ ἀφοῦ ἐμβαίνει εἰς τὸ πλοιάριον τοῦ Σίμωνος, τοῦ ἐζήτησεν ἵνα ἀπομακρυνθῇ ὀλίγον ἀπὸ τὴν ἀκτήν, ὥστε νὰ κηρύξῃ πρὸς τὸν λαόν, ὅστις καὶ ἤκουεν … ἐκ τῆς παραλίας!

Ὅταν ἐτελείωσε τὸν λόγον καὶ τὴν διδασκαλίαν Του, ἀπευθύνεται πρὸς τὸν Σίμωνα καὶ ζητεῖ ἀπὸ τοῦτον, ἵνα καὶ πάλιν, ἀνοιχθῶσιν εἰς τὸ βάθος τῆς λίμνης καὶ ἐπαναρρίψωσι τὰ δίκτυά των … «πρὸς ἄγραν»! Ὁ Σίμων, δὲν θέλει ἵνα ἀρνηθῇ εἰς τὸ θέλημα τοῦ Διδασκάλου, ἔστω καὶ ἂν ἡ λογική του … δὲν συμφωνεῖ! Ὡς «ἐπαγγελματίας ψαρᾶς», θὰ ἐλέγωμεν, σκέπτεται ὅτι, ἀφ’ ἑνὸς μὲν … «δι᾿ ὅλης τῆς νυκτὸς κοπιάσαντες οὐδὲν ἐλάβομεν»! Ἀφ’ ἑτέρου δέ, γνωρίζει στοιχειωδῶς, ὅτι ἡ ὥρα αὕτη ἡ μεσημβρινή, εἶναι ἀκατάλληλος διὰ τὴν τοιαύτην ἐργασίαν! Ὡς γνώστης ἐκείνης τῆς λίμνης, ἀκούει τὴν ἐντολὴν τοῦ Κυρίου, … μόνον ὡς ἐντολήν, καὶ πειθαρχεῖ˙ «ἐπὶ δὲ τῷ ρήματί σου χαλάσω τὸ δίκτυον»! Ἂν καὶ ἡ λογική του τὸν ἀποθαρρύνει καὶ θεωρεῖ ὅτι … «ἄδικος κόπος», ἐμπιστεύεται τὸν παντοδύναμον λόγον τοῦ Διδασκάλου του!

Ὅμως, … ὁποία ἔκπληξις! Θαῦμα τεράστιον! Τὰ δίκτυα, πρὶν κἂν ριφθῶσιν εἰς τὴν λίμνην, θὰ ἐλέγωμεν, ἤρχισαν ἵνα γεμίζωσιν ἐκ τῶν ἰχθύων! Ὁ θεῖος Χρυσόστομος, λέγει χαρακτηριστικῶς, (εἰς ἁπλῆν μετάφρασιν), ὅτι … «εἰς τὸ κέλευσμα τοῦ Δημιουργοῦ των, οἱ ἰχθῦες "συνηγωνίζοντο" ποῖος ἐκ τούτων θὰ εἰσέλθῃ πρῶτος εἰς τὸ δίκτυον τοῦ Πέτρου»! Πληροῦνται τὰ δίκτυα, πληροῦται καὶ τὸ πλοῖον τοῦ Πέτρου, καλοῦσι καὶ τὸ παραπλέον πλοιάριον ἵνα συμβαστάξῃ τὸν ἀπίθανον ὄγκον τῶν ἰχθύων, ἕως ὅτου … «ἔπλησαν ἀμφότερα τὰ πλοῖα, ὥστε βυθίζεσθαι αὐτά»! Ὁ Πέτρος στέκει ἔκπληκτος πρὸ τοῦ θαύματος! Μετανοεῖ διὰ τὴν ἐπιφύλλαξίν του εἰς τὸν λόγον τοῦ Σωτῆρος, καὶ συντετριμμένος, «προσέπεσε τοῖς γόνασιν Ἰησοῦ λέγων· ἔξελθε ἀπ᾿ ἐμοῦ, ὅτι ἀνὴρ ἁμαρτωλός εἰμι, Κύριε· θάμβος γὰρ περιέσχεν αὐτὸν καὶ πάντας τοὺς σὺν αὐτῷ ἐπὶ τῇ ἄγρᾳ τῶν ἰχθύων ᾗ συνέλαβον» (Λουκ. Ε΄ 8-9)! Διεψεύσθη παταγωδῶς ἡ ἀνθρωπίνη λογική του, ἡ γνῶσις καὶ ἡ πεῖρά του! Παρακαλεῖ τὸν Κύριον ἵνα … ἐξέλθῃ ἐκ τοῦ πλοιαρίου του, αἰσθανόμενος τὴν ἁμαρτωλότητα καὶ ἀναξιότητά του!

 

Πίστις καὶ λογική!

Ἀντίθετοι καταστάσεις! Ἡ λογική, μέν, σὲ «ὑποχρεώνει» ἵνα ὑποτάσσεσαι εἰς τὰς αἰσθήσεις … Βλέπω κάτι, ἆρα ὑπάρχει! Γεύομαι, ἐπίσης, τροφήν τινα, ἆραγε ὑπάρχει αὕτη καὶ μὲ τρέφει καὶ μὲ συντηρεῖ σωματικῶς! Ἀκούω ἤχους καὶ κρότους καὶ φωνάς, ἆρα ὑπάρχουσιν οἱ ἄνθρωποι οἱ κραυγάζοντες καὶ φωνασκοῦντες, καὶ ἆρα συμβαίνουσι ποικίλα φυσικὰ φαινόμενα ἅτινα προκαλοῦσι τοὺς συγκεκριμμένους κρότους καὶ ἤχους. Πολὺ περισσότερον, ἅπτομαι καὶ ἐγγίζω … ἆραγε, ὑπάρχει ἡ αἰσθητὴ ὕλη καὶ τὰ αἰσθητὰ στοιχεῖα, ἅτινα βεβαιώνουσι ὅτι ὑπάρχουσι καὶ καταλαμβάνουσι συγκεκριμμένον χῶρον διὰ τοῦ ὄγκου των! Ὀσμίζομαι ὀσμήν τινα, καὶ αὕτη μὲ πείθει ὅτι … προέρχεται ἀπὸ συγκεκριμμένο συμβᾶν ἢ συγκεκριμένην παρουσίαν προσώπου τινος ἢ καὶ πράγματος! Ταῦτα «διδάσκει» καὶ συμβουλεύει καὶ βεβαιοῖ ἡ ἀνθρωπίνη λογική!

Ἡ πίστις, ὅμως, εἶναι διὰ τὴν λογικήν μας … παράλογος καὶ ἀνυπόστατος! Ἔστω καὶ ἂν πολλάκις συνέβησαν καὶ ἔτι συμβαίνουσι θαύματα! Ἔστω καὶ ἂν βλέπωμεν ἢ πληροφορούμεθα, θεραπείας αὐτομάτους καὶ ἀκατανοήτους διὰ τὰ δεδομένα τῆς ἐπιστήμης καὶ τῆς λογικῆς! Ἔστω καὶ ἂν εἴμεθα αὐτήκοοι καὶ αὐτόπται τοιούτων θαυμαστῶν γεγονότων, ἡ λογική μας ἐπαναστατεῖ …! Ἀκόμη καὶ ἂν μᾶς βεβαιοῖ ὁ Ἴδιος ὁ Κύριος, ὅτι … πέραν τῆς τοιαύτης βιολογικῆς ζωῆς, ὑπάρχει ἡ ἐξόχως ἀνωτέρα καὶ αἰώνιος Οὐράνιος Βασιλεία, ὀλίγοι εἶναι ἐκεῖνοι, οἵτινες κατόρθωσαν ἵνα ὑποτάξωσι τὴν λογικὴν εἰς τὴν πίστιν, καὶ … περιφρονήσωσι τὰ φαινόμενα ὡς φθαρτὰ καὶ παρερχόμενα, καὶ ζήσωσι προσκαρτεροῦντες τὰ αἰώνια καὶ ἄφθαρτα!

Αὕτη ἡ πίστις, ὁδηγεῖ εἰς τὴν ἁγιότητα καὶ τὴν αἰώνιον Βασιλείαν τοῦ Κυρίου! Διὰ ταύτης, οἱ ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ, οἱ πιστεύσαντες εἰς τὰ ἐρχόμενα καὶ ὑπεσχημένα ὑπ’ Αὐτοῦ (τοῦ Θεοῦ), … «κατηγωνίσαντο βασιλείας, εἰργάσαντο δικαιοσύνην, ἐπέτυχον ἐπαγγελιῶν, ἔφραξαν στόματα λεόντων, ἔσβεσαν δύναμιν πυρός, ἔφυγον στόματα μαχαίρας, ἐνεδυναμώθησαν ἀπὸ ἀσθενείας, ἐγενήθησαν ἰσχυροὶ ἐν πολέμῳ, παρεμβολὰς ἔκλιναν ἀλλοτρίων· … ἄλλοι δὲ ἐτυμπανίσθησαν, οὐ προσδεξάμενοι τὴν ἀπολύτρωσιν, ἵνα κρείττονος ἀναστάσεως τύχωσιν· … ἐλιθάσθησαν, ἐπρίσθησαν, ἐπειράσθησαν, ἐν φόνῳ μαχαίρας ἀπέθανον, περιῆλθον ἐν μηλωταῖς, ἐν αἰγείοις δέρμασιν, ὑστερούμενοι, θλιβόμενοι, κακουχούμενοι, … ὧν οὐκ ἦν ἄξιος ὁ κόσμος, ἐν ἐρημίαις πλανώμενοι καὶ ὄρεσι καὶ σπηλαίοις καὶ ταῖς ὀπαῖς τῆς γῆς» (Ἑβρ. ΙΑ΄ 33-40). Ἡ πίστις αὕτη εἶναι ἐκείνη ἥτις … δὲν ὀρθοφρονεῖ καὶ δὲν «λογικεύεται» εἰς τὰς αἰσθήσεις, καὶ δὲν «ἐξαπατᾶται» ἐκ τῶν ὁρωμένων καὶ αἰσθητῶν, ἀλλὰ παραμένει συνεπὴς καὶ «πιστή» εἰς τὰς διαβεβαιώσεις τοῦ Κυρίου!


Τὰ θαύματα!

Πολλάκις, ἐκ τοῦ παρόντος «βήματος», ἀνεφέρθημεν εἰς τὰ ἄπειρα θαύματα τοῦ Κυρίου μας! Θαύματα, ἅτινα ἐνήργησεν εἴτε ὁ ἴδιος, εἴτε (ὁ ἴδιος καὶ πάλιν) διὰ τῶν, κατὰ καιρούς, ἁγίων Του! Μία μόνον μικρὰ ἐνασχόλησις μετὰ τούτων, μᾶς πείθει, πρωτίστως, καὶ μᾶς βεβαιοῖ, ὅτι διὰ τῶν τοιούτων θαυμάτων, ἀνετράπησαν ἀλλὰ καὶ ἔτι ἀνατρέπονται οἱ νόμοι τῆς φύσεως! Καὶ δὲν εἶναι μόνον αἱ ὑπερφυσικαὶ θεραπεῖαι ποικίλων ἀνιάτων ἀσθενειῶν ἀλλὰ καὶ αἱ ἀμέτρητοι, κατὰ καιρούς, νεκραναστάσεις! Εἶναι ἐπὶ πλέον, αἱ Θεῖαι ἐπεμβάσεις καὶ παρεμβάσεις, εἰς φυσικὰ γεγονότα (σεισμούς τε καὶ καταποντισμούς, πυρκαϊὰς καὶ πλημμῦρας, ἀνέμους καὶ στροβίλους κ.λ.π.), ἅτινα ὑποτάσσονται καὶ πειθαρχοῦσιν εἰς τὰ θεῖα κελεύσματα! Ὣς τότε ὁ ἄνεμος καὶ ὁ κλύδων τῆς θαλάσσης, οἵτινες ἐσιώπησαν πειθαρχοῦντες εἰς τὴν θείαν προσταγήν, «πεφίμωσο»!

Ἀκόμη δὲ ἐντονώτερον διακρίνομεν τὴν ἐκ Θεοῦ παρέμβασιν, εἰς τὰς προφητείας καὶ προοράσεις καὶ διοράσεις, ἁγίων (ἀνδρῶν τε καὶ γυναικῶν), οἵτινες προέβλεψαν γεγονότα εὐχάριστα καὶ δυσάρεστα, ἅτινα καὶ ἐσυνέβησαν καὶ ἐπαλήθευσαν τοὺς … προβλέψαντας! Ταῦτα καὶ ἄπειρα ἕτερα … πείθουσιν ἡμᾶς εἰς τὸ γεγονὸς τὸ ἀναμφισβήτητον, ὅτι, πέραν τῶν ὁρωμένων καὶ αἰσθητῶν, ὑπάρχουσι καὶ τὰ ἀόρατα καὶ πνευματικά! Πέραν τῶν ψηλαφομένων καὶ ὅμως, … φθαρτῶν καὶ θνητῶν, ὑπάρχουσι τὰ ἄφθαρτα καὶ αἰώνια καὶ ἀθάνατα καὶ ἀτελεύτητα! Ὑπάρχουσιν ἐκεῖνα, «ἃ ὀφθαλμὸς οὐκ εἶδε καὶ οὖς οὐκ ἤκουσε καὶ ἐπὶ καρδίαν ἀνθρώπου οὐκ ἀνέβη, ἃ ἡτοίμασεν ὁ Θεὸς τοῖς ἀγαπῶσιν αὐτόν» (Α΄ Κορ. Β΄9)! Ταῦτα, κατ’ οὐσίαν, εἶναι τὰ πραγματικά, καὶ διὰ ταῦτα ἀξίζει ἵνα ἀγωνιζώμεθα καὶ περιφρονήσωμεν κάθε τι γήϊνον καὶ ὑλικὸν καὶ μάταιον!

 

Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

 

      Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν   

 


Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα