Σάββατο 17 Αυγούστου 2024
A.O. GALHNH - Κυριακή 25 Αυγούστου 2024 "Η οικογένεια στο Γήπεδο"
Τὰ δύο θαύματα - π. Τιμόθεος Παπασταύρου
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΕΒΔΟΜΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (11 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2024)
«Διδάσκων … κηρύσσων … θεραπεύων» (Ματθ. Θ΄ 35).
Τὰ δύο θαύματα.
Ὁ Κύριός μας, ἀδελφοί μου,
περιέρχεται τὰς πόλεις καὶ τὰς κώμας τοῦ κράτους τοῦ Ἰσραήλ, διεκπεραιῶν τήν, ἐπὶ
τῆς γῆς, ἀποστολήν Του! Ἡ ἀποστολὴ δὲ αὕτη συνοψίζεται, θὰ ἐλέγωμεν, εἰς τὰς
τρεῖς … μετοχὰς αἵτινες συνιστῶσι καὶ τὸ ἐν προκειμένῳ θέμα μας! Ἡ Θεία ἀποστολή,
συνίσταται εἰς τὴν διδασκαλίαν, εἰς τὸ κήρυγμα καὶ τὴν ἐνημέρωσιν τοῦ λαοῦ, καὶ
τέλος εἰς τὰς θεραπείας καὶ ἐν γένει τὰ θαύματα, ἅτινα ἐπετέλεσεν ὁ Θεῖος
Ραββί, τὰ ὁποῖα καὶ «προσυπέγραφον», τὴν Θεότητά Του!
Δύο θαύματα, μέγιστα καὶ ἀσύλληπτα
καὶ καταπληκτικά, διὰ τὰ ἀνθρώπινα καὶ ἀσθενῆ … δεδομένα, ἠκούσαμεν σήμερον ἐκ
τοῦ ἱεροῦ Εὐαγγελικοῦ ἀναγνώσματος! Δύο θαύματα, τὰ ὁποῖα περιελαμβάνοντο εἰς τὸ
Θεῖον πρόγραμμα τοῦ Θεανθρώπου καὶ διὰ τὰ ὁποῖα, ἡ περιγραφή τους δὲν δείχνει ὅτι
ἦσαν καὶ τόσον … «δύσκολα» διὰ τὸν Χριστόν! Ἄλλωστε, ὡς ἔχομεν εἴπει πολλάκις, ὁ
Παντοδύναμος Κύριος, δὲν ἐνεργεῖ τὰ θαύματα διὰ νὰ ἐντυπωσιάσῃ καὶ προσελκύσῃ
δι’ αὐτῶν, τὰ πλήθη τῶν θεωρούντων, ἀλλά, διότι ἐπιδιώκει διὰ τῶν ποικίλων
τούτων θαυμάτων, ἵνα ὁδηγήσῃ τοὺς ἀνθρώπους εἰς τὴν Ἀλήθειαν καὶ τὴν σωτηρίαν!
Εἰς τὸ πρῶτον, θεραπεύει δύο
τυφλούς! Διὰ τοῦ παντοδυνάμου Λόγου Του καὶ διὰ τοῦ ἀγγίγματος εἰς τοὺς ἀσθενεῖς
καὶ πεπηρωμένους ὀφθαλμούς των, φέρει καὶ πάλιν τὴν πολυπόθητον ὅρασιν εἰς
τούτους τοὺς … ἐκζητοῦντας τὸ Θεῖον ἔλεος! Βεβαίως, ζητεῖ καὶ τὴν «βοήθειαν» καὶ
συνέργειάν των! Τοῦτο τὸ κάμνει εἰς τὰ περισσότερα ἐκ τῶν θαυμάτων Του! «Πιστεύετε
ὅτι δύναμαι τοῦτο ποιῆσαι; λέγουσιν αὐτῷ· ναί, Κύριε» (Ματθ. Θ΄ 35)! Ἀπαραίτητος
προϋπόθεσις εἰς τὰς Θείας παρεμβάσεις, εἶναι ἡ ἀνθρωπίνη συμφωνία καὶ
συγκατάθεσις διὰ τῆς ἀπαιτουμένης πίστεως! Εἶναι ἡ Πίστις ἐκείνη ἥτις κατ’ οὐσίαν
τείνει, σήμερον, ἵνα ἐκλείψῃ, καὶ συνεπῶς ὠλιγόστευσαν καὶ ὀλιγοστεύουσι καὶ τὰ
θαύματα! Ἄνευ τῆς ἐνεργουμένης Πίστεως, ὁ Κύριος «ἀδυνατεῖ» (Μάρκ. ΣΤ΄ 5),
ἵνα παρεμβαίνῃ εἰς τὴν ζωήν μας, καὶ ἐπίσης «ἀδυνατεῖ» ἵνα ἐνεργεῖ καὶ συνεργεῖ
εἰς τὸν ἁγιασμόν μας!
Εἰς τὸ δεύτερον θαῦμα τὸ ὁποῖον ἠκούσαμεν,
… φέρουσιν εἰς τὸν Διδάσκαλον ἕνα ταλαίπωρον καὶ βασανιζόμενον δαιμονισμένον, ὅντινα
ὁ δαίμων εἶχε καταστήσει κωφάλαλον! Εἰς ταύτην τὴν περίπτωσιν, εἶναι αὐτονόητος
ἡ συγκατάθεσις καὶ ἡ Πίστις τοῦ βασανιζομένου! Διὰ τοῦτο καὶ ὁ Κύριος δὲν τὸν ἐρωτᾷ!
Αἱ ταλαιπωρίαι του καὶ αἱ θλίψεις ἅστινας ὑφίσταται κυριαρχούμενος ὑπὸ τοῦ
πονηροῦ πνεύματος, εἶναι τοσαῦται καὶ τοιαῦται, ὥστε ἡ συγκατάθεσίς του καὶ ἡ ἀδημονία
του διὰ τὴν θεραπείαν του, νὰ θεωροῦνται βέβαιοι καὶ νὰ μὴν ἀπαιτοῦσι
περαιτέρω, ἄλλα πρόσθετα στοιχεῖα, διὰ τὴν θεραπείαν του! Ὁ Παντοδύναμος
Κύριος, καὶ εἰς ταύτην τὴν περίπτωσιν, φυγαδεύει τὸν πειρασμόν, καὶ δίδει τὴν ὑγείαν
καὶ εἰς τοῦτον τὸν ἀσθενῆ ὅστις, … «ἐκβληθέντος τοῦ δαιμονίου, ἐλάλησεν»!
Ἡ Θεία ἀποστολή!
Πολλάκις ἔχομεν εἴπει, ἀδελφοί
μου, ὅτι ὁ Κύριος ἦλθεν ἐπὶ τῆς γῆς ὡς ἄνθρωπος, διὰ νὰ σώσῃ τὸν ἄνθρωπον ἐκ τοῦ
θανάτου τῆς ἁμαρτίας καὶ ἐπαναφέρει τοῦτον εἰς τὸ «ἀρχαῖον κάλλος» τῆς εὐδαιμονίας
τοῦ Παραδείσου! Εἰς τὴν Θείαν δὲ ταύτην ἀποστολήν, ὁ Κύριος ἐμφανίζεται ὡς εὐτελὴς
καὶ ἀδύναμος ἄνθρωπος! «Ὃς ἐν μορφῇ Θεοῦ ὑπάρχων … ἑαυτὸν ἐκένωσε
μορφὴν δούλου λαβών, καὶ … ἐταπείνωσεν ἑαυτὸν
γενόμενος ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δὲ σταυροῦ» (Φιλιπ. Β΄ 6-8)!
Ἔρχεται, κινούμενος ἀπὸ πόνον διὰ τὸ πλᾶσμά Του τὸν ἄνθρωπον, ἵνα ἐλευθερώσῃ τοῦτον
ἐκ τῆς καταδυναστείας τοῦ Ἅδου! Δὲν ἀπειλεῖ καὶ δὲν κυριαρχεῖ διὰ τῆς ἀπείρου
Θείας Δυνάμεώς Του, ἀλλά, τοὐναντίον, ἔρχεται ἵνα … καταδήσῃ τὰ ἐκ τῆς ἁμαρτίας
τραύματα τοῦ «ἀσθενοῦς», ἐπιχέων τὸ «ἔλαιον τῆς ἀγάπης» καὶ τὸν «οἶνον τῆς
παιδαγωγίας»! Τοῦτο, ὡς ἐνθυμούμεθα, ὑπεγράμμισεν εἰς τὴν διδακτικὴν «παραβολὴν
τοῦ καλοῦ Σαμαρείτου»!
Ἔρχεται, πρωτίστως, ἵνα καλέσῃ καὶ
διδάξῃ! Καλεῖ χωρὶς ἀπειλὰς καὶ διάθεσιν ἐκδικήσεως! Διδάσκει, καταδεικνύων τὴν
ἄββυσον τοῦ Θείου ἐλέους καὶ τῶν οἰκτιρμῶν, καὶ παρρηγορεῖ τοὺς πεπτωκότας! Εἰς
τοιοῦτον μάλιστα βαθμόν, ὥστε οἱ δεδηλωμένοι ἐχθροί του, οἱ ὑποκριταὶ Γραμματεῖς
καὶ Φαρισαῖοι, … νὰ λοιδωρῶσι Τοῦτον, ὡς «φίλον τῶν τελωνῶν καὶ τῶν ἁμαρτωλῶν»!
Διὰ τῶν ποικίλων διδακτικῶν παραβολῶν, ἀλλὰ καὶ δι’ ἁπάσσης τῆς Θείας
διδασκαλίας Του, «διαψεύδει» τὴν αἴσθησιν τοῦ τρομεροῦ καὶ ἀπειλητικοῦ Θεοῦ, ὅντινα
ἐπιτηδείως κατεσκεύαζον οἱ «διδάσκαλοι τοῦ νόμου», καὶ ἀντιθέτως δεικνύει τὸν …
Θεὸν … Πατέρα, ὅστις, «δραμὼν
ἐπέπεσεν ἐπὶ τὸν τράχηλον τοῦ ἀσώτου
υἱοῦ καὶ κατεφίλησεν αὐτόν»! Ἔρχεται,
ἐν ἄκρᾳ ταπεινώσει καὶ ἐν Πατρικῇ ἀγάπῃ, ἵνα ἐγείρῃ ἐκ τοῦ βάθρου τῆς ἀπογνώσεως
καὶ τῆς ἀπελπισίας τὸν ἄνθρωπον, τὸν «ἀπεγνωσμένον» καὶ ἀναζητοῦντα τὴν Θείαν ἀγκάλην
τῆς εὐσπλαγνίας!
Ἔρχεται, ὅμως, ἐπὶ πλέον, ἵνα θαυματουργήσῃ
καὶ θεραπεύσῃ! Εἶναι αὕτη, ἡ δευτέρα ἔκφρασις τῆς Θείας Ἀγάπης! Μετὰ τὴν διδασκαλίαν
καὶ τὸ κήρυγμα, πρέπει ἵνα πεισθῷσιν οἱ ἀκροαταί, ὅτι «ὅτι οὗτός ἐστιν ἀληθῶς ὁ σωτὴρ
τοῦ κόσμου ὁ Χριστός» (Ἰωάν. Δ΄ 42)! Τὰ θαύματα, καὶ αἱ ποικίλαι Θεῖαι ἐνέργειαι,
στερεοῦσι τὰς καρδίας τῶν ἀδυνάτων καὶ ἀνατρέπουσι τὴν ἀπάτην τῶν … ἐπιτηδείων!
Ἐκεῖνο τό, «ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν
σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι» (Μάρκ. Η΄ 34), εἶναι ἡ διακήρυξις τῆς
ἀπολύτου ἐλευθερίας, διὰ τῆς ὁποίας ἐκάλεσε καὶ καλεῖ τὸν οἷονδήποτε! Οὔτε, ὡς
εἴπωμεν, ὑποχρεώνει καὶ ὑποτάσσει, οὔτε ὑπόσχεται καὶ ἐξαπατᾷ, οὔτε, ἀκόμη, ἀπειλεῖ
καὶ τρομοκρατεῖ! Ἀντιθέτως, μάλιστα, ὑπόσχεται ὀδύνας καὶ πόνους σωματικούς,
ταλαιπωρίας καὶ μαρτύρια καὶ θανάτους, δι’ ὅσους ἀποφασίσωσι … «ἵνα ὧσι
μετ’ Αὐτοῦ»!
Ἡ … πρόσκλησις!
Εἰς τὴν παραβολήν, τὴν ἐπιλεγομένην
«τοῦ Μεγάλου Δείπνου», ὁ Δεσπότης Χριστός, καλεῖ καὶ προσκαλεῖ εἰς τὸ οὐράνιον
τοῦτο Δεῖπνον … πολλούς! Παρ’ ὅτι ἡ πρόσκλησις εἶναι ἐξόχως τιμητική, οἱ πρῶτοι
ἐκεῖνοι προσκεκλημμένοι, ἐφάνησαν περίφρονες τῆς ὑψίστης ἐκείνης τιμῆς, εἰς
τοσοῦτον μάλιστα, ὥστε … «ὀργισθεὶς ὁ οἰκοδεσπότης», νὰ
διαγράψῃ τούτους ἀπὸ τὸ Δεῖπνον τὸ Οὐράνιον τῆς Βασιλείας Του!
Αἱ τρεῖς μετοχαί, αἱ συνιστῶσαι τὸν
τίτλον τοῦ παρόντος, … συνιστῶσιν ἐν ταὐτῷ καὶ τὴν διαχρονικὴν Δεσποτικὴν
πρόσκλησιν πρὸς Ἡμᾶς! Ἐκάλεσε καὶ συνεχίζει ἵνα καλῇ ὁ Θεῖος Οἰκοδεσπότης, ὡς εἰς
τὴν ἐν λόγῳ παραβολήν, ἀλλὰ καὶ ὡς εἰς τὴν ἐν κόσμῳ παρουσίαν Του! Καλεῖ … τοὺς
πάντας! Καλεῖ ἄνευ προτεραιοτήτων καὶ ἄνευ ἰδιαιτέρων ἐπιλογῶν! Καλεῖ καὶ
προσκαλεῖ, διότι … μᾶς θέλει ὅλους! Ὅσοι μείνωμεν, … «ἔξω τοῦ νυμφῶνος», θὰ τὸ ἔχωμεν
ἐπιλέξῃ ἡμεῖς οἱ ἴδιοι!
Ἀρχιμ.
Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Κυριακή 11 Αυγούστου 2024
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Ὁ ἔχων τὴν … πᾶσαν ἐξουσίαν! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΕΚΤΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (4 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2024)
«Ἵνα δὲ εἰδῆτε ὅτι ἐξουσίαν ἔχει ὁ υἱὸς
τοῦ ἀνθρώπου
ἐπὶ τῆς γῆς ἀφιέναι ἁμαρτίας …» (Ματθ. Θ΄ 1-8)
Ὁ ἔχων τὴν … πᾶσαν ἐξουσίαν!
Ἕναν παράλυτον ἄνθρωπον, «κατακείμενον ἐπὶ κραββάτῳ», φέρουσι πρὸς τὸν
Κύριον! Εἶναι ἄνθρωποι πιστοί, ἐκεῖνοι οἵτινες τὸν μετακινοῦσι! Πιστεύουσιν ὅτι
ὁ Θεάνθρωπος Ἰησοῦς, ὅστις δὲν ἔπαυσεν ἵνα προσφέρῃ τὴν ὑγείαν εἰς τόσους καὶ
τόσους ἀσθενεῖς, … θὰ σηκώσῃ καὶ τοῦτον τὸν παραλυτικόν, ἀπὸ τὴν κλίνην τῆς ἀσθενείας
του! Ἡ Πίστις των φαίνεται! Φαίνεται, πρωτίστως εἰς τὸν … «ἐρευνῶντα νεφρούς τε καὶ
καρδίας»! Φαίνεται, ὅμως, καὶ εἰς τὸν κόσμον ὅστις παρίσταται πλησίον τοῦ Διδασκάλου! Καὶ λέγομεν τοῦτο,
διότι, ἡ πίστις, πέραν τοῦ ὅτι εἶναι ὑπόθεσις μυστικὴ καὶ ἐσωτερική, γίνεται ὅμως
καὶ ἐμφανὴς καὶ μαρτυρεῖται, ἔκ τινων κινήσεων καὶ μορφασμῶν καὶ ἐκδηλώσεων …!
Οἱ ἄνθρωποι οὗτοι, οἵτινες ἐπωμίζονται τὸν παραλυτικὸν καὶ φέρουσι τοῦτον εἰς τὸν
Κύριον, «μαρτυροῦνται» ὡς ἄνθρωποι πιστοὶ καὶ … βέβαιοι διὰ τὴν θεραπείαν τοῦ
φίλου των!
Πιστεύουσιν, ὄντως! Πιστεύουσι
κατὰ πρῶτον, εἰς τὴν Θεότητα τοῦ Κυρίου καὶ εἰς τὴν Θείαν Του δύναμιν! Εἴπομεν
καὶ εἰς ἄλλην περίπτωσιν, ὅτι αὕτη ἡ πίστις ἐνεργεῖ τὸ Θαῦμα! Αὕτη εἶναι ἡ
ζητουμένη, ἥντινα ὁ Χριστὸς ἐζήτει ὡς ἀσφαλῆ προϋπόθεσιν, εἰς κάθε, σχεδόν,
θαυματουργική Του ἐνέργεια! Εἶναι ἡ Πίστις, - ὡς προείπωμεν, - εἰς τὴν Θεότητα
τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ!
Εἰς τὸ σημερινόν, ὅμως, τοῦτο θαῦμα,
παρατηροῦμεν ὅτι ὁ Κύριος θεραπεύει μὲ διαφορετικὸν τρόπον … ἀπ’ ἐκείνους τοὺς
τρόπους τοὺς ὁποίους καὶ βλέπομεν εἰς τὰ τόσα θαύματα ἅτινα ἐνήργησεν ἐν ὅσῳ εὑρίσκετο
ἐν τῷ κόσμῳ τούτῳ! Ἐνίοτε θαυματουργεῖ, διὰ μόνου τοῦ Θείου καὶ Παντοδυνάμου
Λόγου Του! Ἄλλοτε πάλιν, θὰ κάμῃ καί τινα κίνησιν διὰ τῶν χειρῶν Του! Εἰς ἑτέραν
περίπτωσιν (ὡς εἰς τὴν θεραπείαν τῶν δέκα λεπρῶν), θεραπεύει σταδιακῶς …! Εἰς τὴν
περίπτωσιν κατὰ τὴν ὁποίαν ὁ Πρόδρομος ἔστειλε δύο τῶν μαθητῶν του ἵνα ἐρωτήσωσι,
«Σὺ
εἶ ὁ ἐρχόμενος, ἢ ἕτερον προσδοκῶμεν;» (Λουκ. Ζ΄ 20-23), ἵνα δώσῃ ἀπάντησιν
εἰς τοὺς ἐρωτῶντας μαθητάς, ἐνήργησεν πληθώραν θαυμάτων, ἄνευ οἵασδήποτε ἄλλης
προϋποθέσεως! Καὶ οὕτω καθεξῆς …
Σήμερον, διακρίνομεν, ὅτι ἐγείρει
τὸν παραλυτικόν, καταδεικνύων, ἀφ’ ἑνὸς τὴν αἰτίαν τῆς παραλυσίας του, ἀφ’ ἑτέρου
δέ, μαρτυρῶν τὴν Παντοδυναμίαν Του καὶ τὴν Θεότητά Του! Ἡ πρώτη Του φρᾶσις πρὸς
τὸν «κατακείμενον», εἶναι, «θάρσει, τέκνον· ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι
σου»! Ἕνας Λόγος, ἰδιαιτέρως ἔντονος καὶ ἐμφαντικός, ἀλλὰ καὶ …
«προκλητικός»! Λόγος, ὅστις ἀποδεικνύει τὴν Θεότητά Του! Μόνος ὁ Θεὸς δύναται «ἀφιέναι
ἁμαρτίας»! Τοῦτο εἶναι δογματικὴ Ἀλήθεια, ἀλλὰ καὶ … πρόκλησις, - ὡς εἴπωμεν,
- διότι … ἐλάχιστοι ἦσαν ἐκεῖνοι οἵτινες ἐπίστευον εἰς τὴν Θεότητά Του! Ὄχι δὲ
μόνον τοῦτο, ἀλλὰ καὶ ἐθεωρεῖτο κορυφαῖος βλάσφημος, ἐκεῖνος ὅστις θὰ ἀνήγαγεν
εἰς θέσιν Θεοῦ τὸν ἑαυτόν Του, ἰδιαιτέρως δὲ μέσα στὸ θεοκρατικὸ κράτος τοῦ Ἰσραήλ!
«Ὁ Ἔχων ἐξουσίαν …»!
Ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός, ἐνεφανίσθῃ
ἐπὶ τῆς γῆς ὡς ἁπλοῦς ἄνθρωπος! Οὐχὶ δὲ μόνον «ἁπλοῦς», ἀλλὰ καὶ ἰδιαιτέρως ἀδύναμος
καὶ εὐάλωτος! Τοῦτο, εὐκόλως τὸ διαπιστώνομεν, ὅταν ἀνατρέξωμεν εἰς τὰ ἱστορικὰ
γεγονότα τῆς γεννήσεώς Του, ἀλλὰ καὶ τῆς ἐν γένει παρουσίας Του, ἀνὰ μέσον ἡμῶν,
καθὼς καὶ εἰς ἐκεῖνα τὰ γεγονότα τοῦ Θείου πάθους Του! Ὁ βασιλεὺς Ἡρώδης τὸν ἀναζητεῖ
ἵνα τὸν φονεύσῃ˙ φεύγει
διωκόμενος εἰς Αἴγυπτον˙ ὑβρίζεται καὶ προπηλακίζεται κατ’ ἐπανάληψιν, ὑπὸ τῶν Ἑβραίων,
τῶν Γραμματέων καὶ Φαρισαίων˙ κρύπτεται, πολλάκις, ἵνα μὴ συλληφθῇ˙ ὁδηγεῖται εἰς
θάνατον ὑπό, ἰδιαιτέρως, φρικτὰς καὶ σκληρὰς συνθήκας! Πέραν τῶν Θαυμάτων Του
καὶ τῶν Ὁμιλιῶν Του, ἅτινα μαρτυροῦσι τὴν Θείαν Του προέλευσιν καὶ τὴν
Παντοδυναμίαν Του, … ἐμφανίζεται ὡς ἄνθρωπος μικρὸς καὶ ἀδύναμος!
Ὅμως, … «ἔχει ἐξουσίαν»! Ἔχει ἄπειρον Δύναμιν! Θὰ ἠδύνατο ἵνα
ἐπιβληθῇ καὶ κυριαρχήσῃ, ἐπὶ ὁρατῶν καὶ ἀοράτων, χωρὶς κἂν ἓν βλέμμα Του! Ὅταν ἔρχονται
εἰς τὸν κῆπον τῆς Γεθσημανῆ, … «Ἰούδας εἷς τῶν δώδεκα ἦλθε, καὶ μετ᾿ αὐτοῦ ὄχλος
πολὺς μετὰ μαχαιρῶν καὶ ξύλων» (Ματθ. ΚΣΤ΄ 47), ὁ Παντοδύναμος Κύριος, ἔρριψε
τούτους ἅπαντας, εἰς τὸ ἔδαφος, πρὶν παραδοθῇ εἰς τὰς ἀνόμους χείρας των! «Ἰησοῦς
οὖν … ἐξελθὼν εἶπεν αὐτοῖς· τίνα ζητεῖτε; Ἀπεκρίθησαν αὐτῷ· Ἰησοῦν τὸν Ναζωραῖον.
Λέγει αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς· ἐγώ εἰμι. … Ὡς οὖν εἶπεν αὐτοῖς ὅτι ἐγώ εἰμι, ἀπῆλθον εἰς
τὰ ὀπίσω καὶ ἔπεσον χαμαί» (Ἰωάν. ΙΗ΄ 4-6)! Ἔχει ἐξουσίαν καὶ δύναμιν ἄπειρον,
ἀλλὰ … δὲν ἦλθεν ἐδῶ διὰ νὰ κάνῃ ἐπίδειξιν τῶν τοιούτων! Ἔχει ἐξουσίαν, καὶ ἐνῶ
κρύπτει ταύτην ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους, τὴν αἰσθάνονται καὶ τὴν ἀντιλαμβάνονται οἱ
δαίμονες, ὅταν πίπτουσι καὶ τὸν προσκυνοῦσι, ἐν τῶ προσώπῳ τῶν δαιμονιζομένων!
Τὴν αἰσθάνονται, ἐπίσης, τὰ φυσικὰ φαινόμενα, τὰ κύμματα τῆς θαλάσσης καὶ ὁ
θυελώδης ἄνεμος, ὅταν τοὺς προστάζει … «πεφίμωσο»! Τὴν νιώθουν, ἀκόμη, καὶ
αἱ ἀσθένειαι καὶ ὁ θάνατος, ποὺ ὅταν ὁ Χριστὸς διατάζει, τότε, … «ποῦ
σου θάνατε τὸ κέντρον, ποῦ σου Ἅδη τὸ νῖκος»!
Οὕτως, ἐν προκειμένῳ, τὴν ἐξουσίαν Του τὴν ἀντιλαμβάνονται,
πρῶτον μὲν … αἱ ἁμαρτίαι τοῦ παραλυτικοῦ, - αἵτινες καὶ συγχωρούμεναι ἐπιφέρωσι
τὴν ὑγείαν εἰς τὸν ἀσθενῆ, καὶ ἀφ’ ἑτέρου, τὴν τοιαύτην ἐξουσίαν, «νιώθει» καὶ ἡ
ἰδία ἡ παραλυσία, ἥτις ὑποτάσσεται εἰς τὸν Θεὸν καὶ Κύριον Ἰησοῦν!
Βεβαίως, οἱ «ἐθελοτυφλοῦντες» Φαρισαῖοι καὶ Γραμματεῖς,
θεωροῦσιν ὅτι … «οὗτος βλασφημεῖ»! Ὁ Κύριος, ὅμως, ὅστις καὶ γνωρίζει τοὺς
διαλογισμοὺς τῶν ἀνθρώπων, διὰ τῆς θεραπείας τοῦ παραλυτικοῦ, θὰ δείξῃ εἰς
τούτους, ὅτι, καὶ τὰς ἁμαρτίας του συνεχώρησεν, ἀλλὰ καὶ τὴν ὑγείαν του ἐπανέφερεν,
ἥτις, λόγῳ τῶν ἁμαρτιῶν του, τὸν ἐκράτει καθηλωμένον καὶ κατάκοιτον!
«Ἀπὸ τῶν πολλῶν
μου ἁμαρτιῶν …»!
Εἶναι γνωστὸς τοῦτος ὁ ὕμνος, φίλοι μου ἀναγνῶσται, … ὁ
ψαλλόμενος εἰς τὰς παρακλήσεις πρὸς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον! Εἰς τὸν ὕμνον τοῦτον,
ὑπογραμμίζεται καὶ τονίζεται ἰδιαιτέρως, τοῦτο ὅπερ εἴδομεν εἰς τὴν σημερινὴν Εὐαγγελικὴν
περικοπήν! Τοῦτο τὸ ὁποῖον συμβαίνει, εἰς τὴν περίπτωσιν τοῦ παραλυτικοῦ, εἶναι
ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον ἐπιβεβαιώνει ὁ συγκεκριμμένος ὕμνος! Αἱ ἁμαρτίαι ἡμῶν, δὲν εἶναι
«ἀρνητικαὶ» μόνον εἰς τὴν πνευματικὴν καὶ ψυχικήν μας ὑπόστασιν, ἀλλά, - τοῦτο,
βεβαίως τὸ βιώνομεν ἅπαντες ἡμεῖς οἱ ἁμαρτωλοὶ ἄνθρωποι, - ἐπιβαρύνουσιν αὗται
καὶ τὸ ὑλικὸν καὶ φθαρτὸν σῶμά μας! Συνήθως, εἰς τὰς σωματικὰς ἀσθενείας μας, ἀναζητῶμεν
φυσικὰ ἐξωτερικὰ αἴτια! Ὅμως, ἂς ἔχωμεν ὑπ’ ὄψιν, ὅτι … ὣς τότε, ὁ Κύριος, διὰ
νὰ θεραπεύσῃ τὸν κατάκοιτον, ΠΡΩΤΟΝ τοῦ συνεχώρησε τὰς ἁμαρτίας του,
τοιουτοτρόπως καὶ ἡμεῖς, ΠΡΩΤΟΝ νὰ παρακαλῶμεν τὸν Θεὸν ἵνα θεραπεύῃ διὰ τῶν
Μυστηρίων (τῆς Ἐξομολογήσεως καὶ τῆς Θείας Μεταλήψεως), τὰ ψυχικὰ ἡμῶν
νοσήματα, καὶ … ἡ σωματικὴ ὑγεία, - ἐὰν ὁ Κύριος κρίνῃ, - ἀκολουθεῖ ὡς φυσικὸν ἐπακόλουθον!
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Σάββατο 3 Αυγούστου 2024
Κυριακή 4 Αυγούστου 2024
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Παρασκευή 2 Αυγούστου 2024
Εφημερίδα "ΔΙΨΩ" ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
Δ Ι Ψ Ω
Τετάρτη 31 Ιουλίου 2024
Ὁ Παντοδύναμος Κύριος καὶ ὁ … ἀδύναμος δαίμων!
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΠΕΜΠΤΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (28 ΙΟΥΛΙΟΥ 2024)
«Τί ἡμῖν καὶ σοί, Ἰησοῦ υἱὲ τοῦ Θεοῦ;» (Ματθ. Η΄ 29)
Ὁ Παντοδύναμος Κύριος καὶ ὁ … ἀδύναμος δαίμων!
Ὁ Κύριος περιέρχεται τὰς πόλεις
καὶ τὰ χωρία, τῶν Ἱεροσολύμων καὶ τῆς Γαλιλαίας, συνοδευόμενος ὑπὸ τῶν μαθητῶν
Του, καὶ κηρύττει καὶ θαυματουργεῖ …! Αἱ κινήσεις αὗται τοῦ Διδασκάλου, ὡς
πολλάκις ἔχομεν εἴπει, δὲν εἶναι τυχαῖαι καὶ εἰς τὸ … ἄγνωστον! Εἶναι ὁ Ἀληθινὸς
καὶ Παντοδύναμος, ἀλλὰ καὶ Παντογνώστης Θεός, ὅστις ἦλθεν εἰς τὴν γῆν, ἔχων
συγκεκριμμένον … πρόγραμμα! Γνωρίζει ἐκ τῶν, εἰς βάθος χρόνων, προτέρων, ποῦ
πηγαίνει, ποίους θὰ συναντήσῃ, ποῖοι θὰ τὸν δεχθῶσι καὶ ποῖοι θὰ τὸν ὑβρίσωσι
καὶ τὸν ἀπορρίψωσι, ποῖον θαῦμα θὰ ἐπιτελέσῃ, καὶ γενικῶς γνωρίζει καὶ τὰ
παρελθόντα καὶ τὰ παρόντα καὶ τὰ μέλλοντα! Τὰ πάντα!
Οὕτω, ὁ Ἰησοῦς ἔρχεται εἰς τὴν
χώραν τῶν Γεργεσηνῶν καὶ ἐκεῖ τὸν συναντῶσι δύο δαιμονιζόμενοι! «Χαλεποὶ
λίαν»˙ οὕτω
τοὺς χαρακτηρίζει τὸ ἱερὸν κείμενον, καὶ προσθέτει, «ὥστε μὴ ἰσχύειν τινὰ παρελθεῖν
διὰ τῆς ὁδοῦ ἐκείνης»! Δηλαδή, ἁπλῷ τῷ λόγῳ, … λίαν ἐπικίνδυνοι δι’ ἐκεῖνον
ὅστις καὶ θὰ ἀπεπειρᾶτο ἵνα διέλθῃ δι’ ἐκείνης τῆς ὁδοῦ …! Ἅπαντες, ἢ ἴσως οἱ
πλείονες ἐξ ἡμῶν, θὰ ἔχωμεν ἴδῃ εἰς τὴν ζωήν μας, τοιούτους ἀνθρώπους,
βασανίζομένους ὑπὸ ἀκαθάρτων πνευμάτων! Ἁπάντων τούτων, κοινὸν χαρακτηριστικόν,
θὰ ἐλέγωμεν, εἶναι, τὰ ἠλλοιωμένα χαρακτηριστικὰ τῶν προσώπων των, ἅτινα καὶ
προσδίδουσιν εἰς τούτους τοὺς ταλαιπώρους, ὄψεις καὶ ἐκφράσεις, κυριολεκτικῶς,
… δαιμονικὰς καὶ ἀποκρουστικάς! Ὅμως ὁ Κύριος, «τολμᾷ» ἵνα ἔμβῃ εἰς τὴν ἐπικίνδυνον
ταύτην ὁδόν, διὰ νὰ ἀποκαλύψῃ, ἀφ’ ἑνός, τὰς μεθοδείας τοῦ πονηροῦ, ἀλλὰ καί, ἀφ’
ἑτέρου, διὰ νὰ σώσῃ καὶ βοηθήσῃ τοὺς δύο τούτους βασανιζομένους ἀνθρώπους!
Ἔρχεται ὁ Παντοδύναμος Θεός, διὰ
νὰ κατατροπώσῃ τὸν δῆθεν δυνατόν! Ἔρχεται ὁ Κύριος, διὰ νὰ δείξῃ εἰς ἅπαντας ἡμᾶς,
ὅτι ἡ δύναμις τοῦ … κακοῦ «τροφοδοτεῖται» ἀπὸ ἡμᾶς τοὺς ἰδίους, ὅταν ἡμεῖς
θέλομεν καὶ συμφωνοῦμεν καὶ ἐργαζόμεθα τὸ κακόν! Ἐκεῖνοι οἵτινες ὑπῆρξαν
συνειδητοὶ … λάτραι καὶ ἐπίστευσαν καὶ ἠγάπησαν τὸν Κύριον, πάντοτε «ἀδιαφοροῦσαν»
διὰ τὸν διάβολον, ἀλλὰ καὶ διὰ τὰ βρωμερά του τεχνάσματα! Ὁ δαίμων τρέμει πρὸ
τοῦ Παντοδυνάμου Κυρίου! Ἐνῶ τοὺς πάντας ἠπείλει καὶ εἰς πάντας ἐπετίθετο καὶ ἐκακοποίει
ἅπαντας ἀδιακρίτως, βλέπων τὸν Κύριον ἐρχόμενον, … ἔμφοβος καὶ τρέμων, πίπτει
πρὸς τοὺς πόδας Του, ἐκλιπαρῶν, … «μή με βασανίσεις»!
Ἡ Θεία Δύναμις!
Ἂν εἴχωμεν γνῶσιν, φίλοι μου ἀναγνῶσται,
ποίαν δύναμιν ἔχει δώσει εἰς ἡμᾶς ὁ γλυκὺς Κύριός μας, καὶ ἐὰν εἴχωμεν δεχθῇ ἵνα
ζῶμεν καὶ κινούμεθα ἐν Αὐτῷ, δὲν ἦτο τίποτε ἱκανὸν ἵνα μᾶς φοβίσῃ! Τὸ ἐγράψαμεν
καὶ πάλιν, ἀλλὰ καὶ ἐν προκειμένῳ, ἀπαιτεῖται ἵνά το ἐπαναγράψωμεν˙ «Ἐπὶ τὸν Κύριον ὁ ἐσχηκὼς ἐλπίδα,
οὐ δήσει τότε, ὅτε πυρὶ τὰ πάντα κρινεῖ καὶ κολάσει»! Εἶναι οὗτος ὁ
Λόγος, ὕμνος τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅστις καὶ ἐνθαρρύνει ἡμᾶς τοσοῦτον ὥστε, … ἀκόμη
καὶ εἰς τὰς πλέον τρομακτικὰς στιγμάς, ἅτινας θὰ βιώσῃ ὁ κόσμος κατὰ τὴν …
συντέλειαν, ἵνα μὴ φοβηθῶμεν, ἔχοντες τὴν ἐλπίδα μας πρὸς τὸν Ἀπειροδύναμον
Θεόν!
Ὅταν, ἀδελφοί μου, «ὑπέστρεψαν
… οἱ ἑβδομήκοντα μετὰ χαρᾶς λέγοντες· Κύριε, καὶ τὰ δαιμόνια ὑποτάσσεται ἡμῖν ἐν
τῷ ὀνόματί σου», ὁ Κύριος βεβαιώνει τοὺς μαθητάς Του, ὅτι τοὺς δίδει τὴν
ἐξουσίαν, νὰ ἐξευτελίζουν τὴν δύναμιν τοῦ πονηροῦ! Οὐχὶ δὲ μόνον εἰς ἐκείνους
τοὺς δώδεκα καὶ τοὺς ἑβδομήκοντα, ἀλλὰ καὶ εἰς ἅπαντας ἐκείνους, οἵτινες, ὡς εἴπωμεν,
θὰ ζῶσιν ὑποτασσόμενοι εἰς τὸ Θεῖον θέλημά Του! «Ἰδοὺ δίδωμι ὑμῖν τὴν ἐξουσίαν τοῦ
πατεῖν ἐπάνω ὄφεων καὶ σκορπίων καὶ ἐπὶ πᾶσαν τὴν δύναμιν τοῦ ἐχθροῦ, καὶ οὐδὲν
ὑμᾶς οὐ μὴ ἀδικήσῃ» (Λουκ. Ι΄ 17-20)!
Τὴν δύναμιν τὴν ἔχει ὁ
Παντοδύναμος Θεός, ἀλλὰ καὶ τὴν μεταδίδει εἰς ἅπαντας τοὺς πιστεύοντας εἰς Αὐτόν!
Ἐκεῖνα τὰ θαύματα ἅτινα ἐνήργησεν καὶ πάντοτε ἐνεργεῖ, … διὰ τοῦ Θείου Ὀνόματός
Του, τὰ ἐνήργησαν καὶ ἔτι τὰ ἐνεργοῦσιν οἱ Ἅγιοι τοῦ Θεοῦ! «Ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὁ πιστεύων
εἰς ἐμέ, τὰ ἔργα ἃ ἐγὼ ποιῶ κἀκεῖνος ποιήσει, καὶ μείζονα τούτων ποιήσει» (Ἰωάν.
ΙΔ΄ 12)! Καὶ ὄντως˙
βλέπομεν σήμερον, ἵνα ἐπαληθεύεται οὗτος ὁ Λόγος, καὶ ἔχοντες γνωρίσει ἐκ τοῦ
σύνεγγυς τοὺς Ἁγίους τῶν ἡμερῶν μας, (Πορφύριον, Παΐσιον, Ἰάκωβον, Ἰωσήφ, Ἐφραίμ, Γερβάσιον, καὶ πληθώρα
ἄλλων, συγχρόνων τε καὶ παλαιοτέρων, διαπιστοῦμεν ὅτι ὄντως … «Ἰησοῦς
Χριστὸς χθὲς καὶ σήμερον ὁ αὐτὸς καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας» (Ἑβρ. ΙΓ΄ 8)! Ὁ
Θεὸς δὲν ἔπαυσε ἵνα ὑπάρχῃ καὶ ἵνα ἐνεργῇ, καὶ ἅπαντες ὅσοι ἠγάπησαν Αὐτὸν καὶ ἐπίστευσαν
εἰς τὴν Θείαν Του δύναμιν, ἐνεργοῦσι τὰ Θεῖα Αὐτοῦ θαυμάσια εἰς πᾶσαν ἐποχήν!
Τὸ κακὸν … ἁλωνίζει σήμερον!
Εἶναι πικρὴ ἀλήθεια, ἀγαπητοί
μου, ὅτι τὸν κακὸν ἐπλήθυνε καὶ ἐγιγαντώθη! Αἱ ἁμαρτίαι μας, κατὰ τὸ Ψαλμικόν, «ὑπερῇραν
τὰς κεφαλὰς ἡμῶν, ὡσεὶ φορτίον βαρὺ ἐβαρύνθησαν ἐφ᾿ ἡμᾶς». Δὲν θὰ ἐθεώρουν
δὲ ὑπερβολικόν, ἵνα ὑπεστήριζον, ὅτι τὰ ἁμαρτήματα τῆς γεννεᾶς ἡμῶν ἔφθασαν καὶ
… μᾶλλον ὑπερέβησαν, ἐκεῖνα τὰ ἀντίστοιχα τῶν Σοδομιτῶν καὶ Γομορρειτῶν! «Ὦ
γενεὰ ἄπιστος καὶ διεστραμμένη, ἕως πότε ἔσομαι πρὸς ὑμᾶς καὶ ἀνέξομαι ὑμῶν;»,
ἴσως θὰ ἠδύνατο ἵνα ἐπαναλάβῃ ὁ Χριστός μας, βλέπων, τὸν «χείμαρρον» τοῦτον τῆς
ἀνομίας καὶ τῆς διαφθορᾶς, ὅστις προχωρεῖ αὐξανόμενος καὶ τείνων ἵνα κατακλύσῃ
τὰ πάντα!
Ὁ κατάρατος δαίμων, ἔχει,
κυριολεκτικῶς, δαιμονίσει … τὴν ἐποχήν μας, καὶ ὡς τότε τοὺς δύο, ἐν προκειμένῳ,
δαιμονιζομένους, οὕτω καὶ σήμερον, «ἡγεῖται» τοῦ κόσμου τούτου! Ὀλίγοι, ἕως ἐλάχιστοι,
εἶναι ἐκεῖνοι, οἵτινες ἀνθίστανται πεισμωδῶς εἰς τὴν καταστροφικὴν πορείαν τὴν ὁποίαν
πορεύεται ὁ κόσμος! Δὲν γράφωμεν ταῦτα, ἵνα ἀπελπισθῶμεν καὶ ἀφήσωμεν ἑαυτούς, ἐκθέτους
εἰς τὴν καταστροφικὴν μανίαν τοῦ κακοῦ! Ὁ Θεὸς φυλάξοι! Ὅμως, ἡ θλιβερὰ αὕτη
πραγματικότης, εἶναι γεγονός …!
Ἡ περιγραφομένη, σήμερον,
θαυματουργὸς ἐνέργεια τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ, δὲν ἐκτίθεται διὰ νὰ θαυμάσωμεν τὴν
Θείαν Δύναμιν! Ἐκτίθεται, ἵνα περιβληθῶμεν ταύτην καὶ ἐνισχυθῶμεν ὑπ’ Αὐτῆς, καὶ
φυλάξωμεν ἑαυτοὺς ἀπὸ τοῦ «κυριαρχοῦντος» κακοῦ! Οὐχὶ δὲ μόνον τοῦτο! Ὁ Θεῖος
Λόγος διδάσκεται καὶ ἀκούεται, ἵνα ἐννοήσωμεν, ὅτι … ὁ δῆθεν ἰσχυρὸς δαίμων, ὠχριᾷ
καὶ τρέμει πρὸ τοῦ Ἰησοῦ, καὶ ἅπαντες ὅσοι ἠκολούθησαν καὶ ἔτι ἀκολουθοῦσι τὸν
Χριστόν, δὲν ἔχουσιν οὐδένα φόβον πρὸ τοῦ … ὑλακτοῦντος δυσώδους πονηροῦ! Ὁ
Κύριος … «ἐξῆλθε νικῶν καὶ ἵνα νικήσῃ», καὶ ἀλλοίμονον εἰς ἐκείνους οἵτινες
ἐπιμένουσιν ἵνα ἵστανται … ἀπέναντί Του!
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Κυριακή 28 Ιουλίου 2024
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Ποιος γνωρίζει ποια ήταν η συμβολή της Ορθόδοξης Εκκλησίας στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004; Διαβάζοντας το παρακάτω άρθρο θα εκπλαγείτε!!!
Ὁ Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης μετά τήν παρακολούθηση τῆς ἔναρξης τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων 2024 στό Παρίσι, μεταξύ τῶν ἄλλων, ἀσκώντας μιά εὐγενική κριτική σέ ὅσα παρακολούθησε εἶπε ὅτι «ἡ τελετή ἔναρξης τῶν Ὀλυμπιακῶν ἀγώνων τῆς Ἀθήνας τό 2004 παραμένει κάτοχος τοῦ χρυσοῦ, ὄχι μόνον γιά τήν αἰσθητική της, ἀλλά πρωτίστως γιατί λειτούργησε ὡς θεματοφύλακας τῆς ἰδέας τοῦ ὀλυμπισμοῦ καί τῶν ἀγώνων».
Εἶναι σημαντικό νά δοῦμε πῶς ἐπῆλθε αὐτό τό ἀποτέλεσμα στήν Ἀθήνα.
1. Ἡ Ἐκκλησία καί οἱ Ὀλυμπιακοί Ἀγῶνες στήν Ἀθήνα
Νά θυμίσω σέ ὅσους δέν ἔχουν ἰσχυρή μνήμη ἤ ἔχουν ἐπιλεκτική μνήμη ὅτι ἀπό τόν Σεπτέμβριο τοῦ 1997 πού ἡ Χώρα μας εἶχε ἀναλάβει τήν διοργάνωση τῶν Ὀλυμπιακῶν ἀγώνων τοῦ 2004, εἶχαν διατυπωθῆ παγανιστικές προτάσεις μέ τήν εὐκαιρία αὐτή γιά νά ἀναβιώση ἡ πολιτιστική ἀτμόσφαιρα τῶν Ἀγώνων πού γίνονταν στήν ἀρχαία Ἑλλάδα μέ τήν κυρία πρόταση ὅτι «ὁ ὀλυμπισμός εἶναι τρόπος ζωῆς γιά τούς Ἕλληνες».
Τότε, ἐπειδή αἰσθάνθηκα ὅτι ὑπάρχει περίπτωση νά ἐπιδιωχθῆ ἡ ἀναβίωση τῶν ἀρχαίων εἰδωλολατρικῶν τελετῶν, τῆς ἀρχαίας λατρείας τοῦ Δωδεκαθέου, δηλαδή τελετές παγανιστικές, ἔγραψα σχετικό ἄρθρο στήν Ἐφημερίδα τῆς Μητροπόλεώς μας «Ἐκκλησιαστική Παρέμβαση» καί στήν συνέχεια ὑπέβαλα πρόταση στήν Ἱερά Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τόν ἴδιο μήνα, δηλαδή τόν Σεπτέμβριο τοῦ 1997. Σκοπός τῆς προτάσεώς μου ἦταν νά συγκροτηθῆ Ἐπιτροπή ἀπό πλευρᾶς Ἐκκλησίας μέ σκοπό νά προταθοῦν τρόποι γιά νά προβληθῆ κατά τήν τελετή ἔναρξης τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων τοῦ 2004, ἡ διαχρονική παράδοση τῆς Ἑλλάδος μέχρι σήμερα ἀπό τόν ἀρχαῖο ἑλληνισμό στόν χριστιανικό ἑλληνισμό μέχρι τόν νεοελληνισμό, ὥστε νά μή γίνουν μονομερεῖς παρουσιάσεις καί δοθῆ ἡ ἐντύπωση ὅτι στήν Ἑλλάδα ζοῦν ἀρχαῖοι Ἕλληνες.
Ἡ βασική ἀρχή ἦταν ὅτι οἱ Ὀλυμπιακοί Ἀγῶνες στήν ἀρχαία Ἑλλάδα εἶχαν τρία βασικά γνωρίσματα: Πρῶτον ἄρχιζαν μέ θυσία στούς θεούς (θρησκευτικό πρόγραμμα), ἀκολουθοῦσε τό θέατρο μέ τίς τραγωδίες (κάθαρση τῶν θεατῶν) καί ὁλοκληρώνονταν μέ τούς ἀγῶνες τῶν ἀθλητῶν στό στάδιο, ἀφοῦ περνοῦσαν μέσα ἀπό μιά σήραγγα - «κρύπτη», ἔνδειξη ὅτι περνοῦσαν μέσα ἀπό τήν ἄσκηση στό φῶς τοῦ ἡλίου.
Αὐτό σημαίνει οἱ Ὀλυμπιακοί Ἀγῶνες ἦταν Ἀγῶνες ψυχοσωματικοί καί ὄχι παιχνίδια, ὅπως τούς ἀποκάλεσαν οἱ Ρωμαῖοι, καί σήμερα λέγονται Games, οὔτε ἦταν Desport (ξέσπασμα-διασκέδαση), ὅπως τούς ἀποκάλεσαν οἱ Ἄγγλοι-Γάλλοι καί κατέληξε ἡ λέξη Sport. Ἄλλο εἶναι ὁ ἀθλητισμός, ὅπως ἐπικρατοῦσε στήν ἀρχαία Ἑλλάδα, καί ἄλλο εἶναι ἡ διασκέδαση-παιχνίδι, ἀναμειμεγμένο μέ μεγάλα οἰκονομικά συμφέροντα, ὅπως, δυστυχῶς, γίνεται σήμερα.
Νά ἐπισημανθῆ ἀκόμη ὅτι ὁ τότε Μητροπολίτης Δημητριάδος Χριστόδουλος ἔγραψε ἄρθρο στό «Βῆμα» τόν Φεβρουάριο τοῦ 1998 μέ τίτλο «Ἕξι προτάσεις γιά τό 2004» καί ὑπότιτλο «Ἡ μεγάλη εὐκαιρία τῆς Ὀλυμπιάδος πού δέν πρέπει νά χαθεῖ», μέ σοβαρές προτάσεις.
Στήν συνέχεια ὁ μακαριστός Χριστόδουλος μέ τήν ἄνοδό του στόν Ἀρχιεπισκοπικό θρόνο, τόν Ἀπρίλιο τοῦ 1998, ἐνδιαφέρθηκε καί γιά τό θέμα τῶν Ὀλυμπιακῶν ἀγώνων στήν Ἀθήνα τοῦ 2004. Ἔτσι, μέ ἀπόφαση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, κατά τήν Συνεδρίαση τοῦ Μαρτίου 1999, συνεστήθη Ἐπιτροπή παρακολούθησης τῶν Ὀλυμπιακῶν ἀγώνων ὑπό τήν προεδρία μου, καί στελεχώθηκε μέ ἀξιόλογα μέλη ἀπό ὅλους τούς φορεῖς τῆς κοινωνίας μας πού εἶχαν ἐξειδικευμένες γνώσεις πάνω στό θέμα τοῦ ἀθλητισμοῦ.
Ἔπειτα, μέ δεύτερη ἀπόφασή της ἡ Ἱερά Σύνοδος, μέ πρότασή μου, τόν Ἰούνιο τοῦ 1999, διηύρυνε τόν σκοπό καί τήν σύνθεση τῆς Ἐπιτροπῆς, πάλι ὑπό τήν προεδρία μου, γιά νά εὑρεθοῦν τρόποι συμμετοχῆς τῆς Ἐκκλησίας μας στήν ὅλη διοργάνωση τῶν Ὀλυμπιακῶν ἀγώνων, νά παρουσιασθῆ ἡ προσφορά τῆς Ὁρθοδόξου Ἐκκλησίας στόν Ἑλληνισμό, νά μελετηθοῦν τρόποι ἐπικοινωνίας τῆς Ἐκκλησίας μέ ἀθλητές προερχόμενους ἀπό ὀρθόδοξες Χῶρες, νά διοργανωθοῦν διάφορες ἐκδηλώσεις γιά τήν ἐξισορρόπηση μεταξύ σώματος καί ψυχῆς, καί γενικά νά ἀντιμετωπισθῆ ὀρθά τό θέμα «Ἐκκλησία καί ἀθλητισμός».
Αὐτή ἦταν μιά ἀπόφαση σημαντική, πρωτοπόρα, ἡγετική μέ πολλές προεκτάσεις, ὅπως θά φανῆ πιό κάτω.
Ἡ Ἐπιτροπή μας αὐτή ἐργάστηκε γιά πέντε (5) χρόνια, ἀπό τό 1999 μέχρι τό 2004, μέ μεθοδικότητα καί ἐπιστημονικότητα σέ πολλές καί πολύωρες Συνεδριάσεις, συμμετείχαμε σέ ἀνάλογες ἐκδηλώσεις τῆς Πολιτείας μέ θέσεις μας, ἐπικοινωνήσαμε μέ τόν Δημήτρη Παπαϊωάννου πού εἶχε ἀναλάβει τήν διοργάνωση τῶν τελετῶν τῶν Ὀλυμπιακῶν ἀγώνων καί ἀναπτύξαμε τίς προτάσεις μας, ἔγιναν Συνέδρια καί Σεμινάρια κ.ἄ. γιά νά βοηθήσουμε στήν καλή διοργάνωση τῆς τελετῆς, πού θά ἔδειχνε τήν ἱστορία καί τήν διαχρονική παράδοσή μας.
Εἰδικά, ὁ μακαριστός Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος κυρός Χριστόδουλος ἐπανειλημμένως ἦλθε σέ προσωπική ἐπικοινωνία μέ τήν Πρόεδρο τῆς Ἐπιτροπῆς τῆς Πολιτείας κ. Γιάννα Ἀγγελοπούλου, καί στήν Ἀρχιεπισκοπή καί στό Γραφεῖο της, ὥστε νά διοργανωθῆ μιά τελετή πού νά παρουσιάζη τήν διαχρονική παράδοση τοῦ Ἔθνους μας. Ἤμουν παρών σέ μιά τέτοια συνάντηση πού ἦταν καί ὁ Πρόεδρος τῆς Ὀλυμπιακῆς Ἐπιτροπῆς, καί συνομιλοῦσαν καί οἱ τρεῖς σέ ἄπταιστα γαλλικά.
Ἀποτέλεσμα αὐτῆς τῆς δραστηριότητας ἦταν ἀφ’ ἑνός μέν ἡ ἀνακαίνιση τοῦ Οἰκοτροφείου τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, στήν Ἁγία Βαρβάρα, ἀφ’ ἑτέρου δέ, μέ δυναμική παρέμβαση τῆς κ. Γιάννας Ἀγγελοπούλου, ἡ συμμετοχή τῆς χωρωδίας τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν στήν τελετή ἔναρξης, πού τραγούδησε τόν ὕμνο τῶν Ὀλυμπιακῶν ἀγώνων, ὥστε νά φανῆ σέ ὅλο τόν κόσμο ἡ παρουσία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας στήν Ἑλλάδα.
Εἶναι σημαντικό νά γραφῆ, ὅπως ἔχει ἐντοπισθῆ καί ἀπό ἄλλους, ὅτι στήν τελετή ἔναρξης τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων στήν Ἀθήνα τό 2004 συνυπῆρχαν ἁρμονικά τά ἀρχαῖα σύμβολα μέ σύγχρονα στοιχεῖα, ὅπως ἡ διπλῆ ἕλικα τοῦ DNA καί ἄλλα. Ἐπίσης, ὑπῆρξε συνεχής παρουσία ἐπιλεγμένων Κληρικῶν στό Ὀλυμπιακό χωριό γιά τήν ὑποστήριξη τῶν Ὀρθοδόξων ἀθλητῶν. Σέ αὐτό τό ἔργο βοήθησε ἀποτελεσματικά ὁ τότε Γραμματέας τῆς Ἐπιτροπῆς μας Ἀρχιμ. π. Παῦλος Ἰωάννου, μετέπειτα Μητροπολίτης Σισανίου καί Σιατίστης, ἤδη κεκοιμημένος, μαζί μέ μιά ὁμάδα καταλλήλων καί ἐκπαιδευμένων Κληρικῶν.
Ἕνα θετικό ἀποτέλεσμα τῆς προσπάθειας αὐτῆς ἦταν ὅτι στήν τελετή τῆς ἔναρξης τῶν Ὁλυμπιακῶν Ἀγώνων φάνηκε ἡ ὅλη παράδοση τοῦ Ἑλληνισμοῦ μέχρι σήμερα.
Βεβαίως, δέχθηκα, ἐγώ προσωπικά καί τά μέλη τῆς Ἐπιτροπῆς μας, καθώς, ἐπίσης, καί ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ἰσχυρές ἐπιθέσεις, τόσο ἀπό κύκλους ἀρχαιολατρῶν πού εἶχαν ἄλλα σχέδια γιά τήν τελετή διοργάνωσης τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων στήν Ἀθήνα τό 2004, ὅσο καί ἀπό συντηρητικούς κύκλους τῆς Ἐκκλησίας μας, οἱ ὁποῖοι δέν εἶχαν καταλάβει πλήρως τόν σκοπό τῆς Ἐπιτροπῆς τῆς Ἐκκλησίας στό θέμα αὐτό. Ὅπως ἐξήγησα προηγουμένως, θέλαμε νά μή παρεκλίνουν οἱ Ἀγῶνες σέ ἄλλους σκοπούς, νά βοηθήσουμε στό νά παρουσιασθῆ ἡ διαχρονική παράδοση τοῦ Ἔθνους μας καί νά κάνουμε αἰσθητή τήν παρουσία μας καί τήν ποιμαντική διακονία μας στό Ὀλυμπιακό χωριό μέ τήν συνάντησή μας μέ ὀρθοδόξους ἀθλητές πού εἶχαν ἔλθει ἀπό ὅλες τίς Χῶρες τοῦ κόσμου.
Ὅλο αὐτό τό ἔργο πού ἐπιτέλεσε ἡ Ἐπιτροπή μας, μέ τήν συνδρομή καί τήν συμπαράσταση τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος κυροῦ Χριστοδούλου φαίνεται ἀνάγλυφα στήν εἰσήγηση πού ἀνέπτυξα, ὡς Πρόεδρος τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς, στήν Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τόν Ὀκτώβριο τοῦ 2002, πρό τῆς ἐνάρξεως τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων στήν Ἀθήνα.
Τά βασικά σημεῖα τῆς εἰσηγήσεως ἦταν: 1. Ἡ ἀπόφαση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου γιά τήν συγκρότηση τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς. 2. Σκοπός τῆς ἐνεργοποιήσεως τῆς Ἐκκλησίας στό θέμα τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων καί τοῦ ἀθλητισμοῦ. 3. Ἀποφάσεις τῆς Εἰδικῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς γιά τήν καλή διοργάνωση τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων.
Αὐτό φαίνεται καί στήν ἀναφορά πού ὑπέβαλα ὡς Πρόεδρος τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς στήν Διαρκῆ Ἱερά Σύνοδο τόν Σεπτέμβριο τοῦ 2004, μετά τό πέρας τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων, μέ τήν ὁποία ἐνημέρωνα πλήρως τήν Σύνοδο γιά τό ἔργο πού ἐπιτελέσαμε. Ἡ ἀναφορά εἶχε δύο σημεῖα. Πρῶτον, παρατηρήσεις γιά τόν τρόπο πού ἐργασθήκαμε στό Ὀλυμπιακό χωριό μέ τούς ἀθλητές ἀπό ὀρθόδοξες Χῶρες, δεύτερον, ὁ κατάλογος τῶν Ἱερέων πού διακόνησαν στό Ὀλυμπιακό χωριό, τρίτον, ἡμερολόγιο ἱερῶν Ἀκολουθιῶν καί ποιμαντικῆς διακονίας στό Παρεκκλήσιο τοῦ Ὀλυμπιακοῦ χωριοῦ, τέταρτον, γενικές παρατηρήσεις ἀπό τήν ἐμπειρία αὐτήν, ὅπως τίς κατέγραψε ὁ Γραμματεύς τῆς Ἐπιτροπῆς μας Ἀρχιμ. π. Παῦλος Ἰωάννου.
Στούς χαιρετισμούς πού ἀπηύθυνα στούς Ἕλληνες Ὀλυμπιονίκες, καί τούς Παραολυμπιονίκες πού ἔλαβαν μέρος στούς Ὀλυμπιακούς Ἀγῶνες τοῦ 2004 καί ἰδιαιτέρως σέ ὅσους ἔλαβαν μετάλια, στήν ἐκδήλωση πού ἔγινε στήν Αἴθουσα Συνεδριάσεων καί Τελετῶν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, μέ πρωτοβουλία τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, παρουσίασα ὅλη τήν προσφορά τῆς Ἐκκλησίας στούς Ὀλυμπιακούς Ἀγῶνες.
Ἔτσι ἐξηγεῖται πού στήν τελετή ἔναρξης καί λήξης τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων στήν Ἀθήνα ἐξελίχθηκαν ὅλα ὁμαλά, παρουσιάσθηκε ἡ διαχρονική παράδοση τοῦ Ἔθνους μας, ἔστω μέ μερικές ἔλλείψεις, καί, κατά τόν Πρωθυπουργό, ἡ Ἑλλάδα «παραμένει κάτοχος τοῦ χρυσοῦ» στό θέμα τῆς διοργανώσεως τελετῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων.
Αἰωνία ἡ μνήμη τοῦ Ἀρχιμ. π. Παύλου Ἰωάννου, τοῦ Πρωτοπρ. π. Γεωργίου Μεταλληνοῦ, τῆς ἠθοποιοῦ Ἄννας Συνοδινοῦ καί ἄλλων μελῶν τῆς Ἐπιτροπῆς μας. Καί πάνω ἀπό ὅλους αἰωνία ἡ μνήμη τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, πού συνέλαβε τίς διαστάσεις αὐτοῦ τοῦ θέματος καί ἔδειξε ἀποφασιστικότητα στήν συνδρομή τῆς Ἐκκλησίας καί στό θέμα αὐτό.
2. Ἡ νοοτροπία τοῦ Woke κινήματος στό Παρίσι
Τά θυμήθηκα ὅλα αὐτά, διότι ἡ τελετή διοργάνωσης τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων στό Παρίσι, πρίν λίγες ἡμέρες, ὅπως ἔχει παρατηρηθῆ ἦταν ἔκφραση τοῦ συγχρόνου κινήματος Woke (ἀφύπνηση), σύμφωνα μέ τό ὁποῖο μέχρι τώρα ὅλοι ἤμασταν καί εἴμαστε σέ ὕπνωση, καί μερικοί θέλουν νά μᾶς ξυπνήσουν! Δυστυχῶς, δέν ἔχουν καταλάβει ὅτι ἡ βάση τῆς παραδόσεως ἑνός τόπου, ἑνός λαοῦ καί ἑνός πολιτισμοῦ δέν ἀποσαθρώνεται γιά νά παρουσιασθῆ δῆθεν ἡ σύγχρονη ζωή. Ἡ «σύγχρονη» ζωή πού ἀποδεσμεύεται ἀπό τήν παράδοση εἶναι καταστροφική, κατεδαφιστική.
Ἔχουν παρατηρήσει ὅτι ἡ τελετή ἔναρξης τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων στό Παρίσι ἦταν μιά γιορτή Μπαρόκ, ὅπως γίνονταν στίς Εὐρωπαϊκές πόλεις τόν 17ο αἰώνα (Ἔφη Φαλίδα). Ἐπίσης, ἔβλεπε κανείς καθαρά τά χρώματα τοῦ οὐρανίου τόξου πού εἶναι σημαία τῆς κοινότητος ΛΟΑΤΚΙ+, καθώς ἔγινε καί ἡ συνύπαρξη τοῦ Διόνυσου μέ τό ἀσεβέστατο τερατούργημα τοῦ φερόμενου ὡς «Μυστικοῦ Δείπνου» πού ἦταν «σκηνή χλευασμοῦ καί ἐμπαιγμοῦ τοῦ Χριστιανισμοῦ» καί «παγανιστικές γιορτές», ἐν ὀνόματι «τοῦ σεβασμοῦ τῆς διαφορετικότητας».
Πάντως, ἀπό ὅσαν ἔχουν γραφῆ γιά τό κίνημα «woke» (ἀφύπνηση) φαίνεται ὅτι ὁ ὅρος χρησιμοποιήθηκε τήν δεκαετία τοῦ 1960 στήν Ἀμερική, ἀπό «τήν ἀφροαμερικανική κοινότητα τοῦ Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ στόν ἀγώνα ἐνάντια στόν ρατσισμό καί τήν ἀστυνομική βία». Ἔκτοτε χρησιμοποιεῖται γιά νά δηλωθῆ ἡ «ἀπονομή δικαιοσύνης, ἡ προστασία τῶν μειονοτήτων, ἡ καταπολέμηση τῶν ρατσιστικῶν διακρίσεων καί τῶν κοινωνικῶν ὁμάδων».
Σήμερα τήν λέξη «woke» οἰκειοποιήθηκαν ὁμάδες πού «αὐτοπροσδιορίζονται ὡς προοδευτικοί, ἀντισυστημικοί καί ὡς θεματοφύλακες τῶν δικαιωμάτων τῶν μειονοτήτων πού ὑφίστανται διακρίσεις πάσης φύσεως». Αὐτό συνιστά τόν ἀπόλυτο δικαιωματισμό!
Γράφηκε χαρακτηριστικά: «Οἱ "woke" συμπεριφέρονται ὡς μία νέα πεφωτισμένη πρωτοπορία πού ἔχει ἕνα εἶδος θρησκευτικῆς ἀποκάλυψης, πού τούς ἔκανε νά ξυπνήσουν ἀπό ἕναν μακρύ ἱστορικό λήθαργο καί νά ἀποκτήσουν ἐπίγνωση τῶν ἀπαράδεκτων διακρίσεων πού τούς ἐπιβάλλει ὁ δυτικός πολιτισμός καί ὁ λευκός ἄνδρας. Δέν ὑπάρχει συγχώρεση γι’ αὐτούς, ἔτσι ἐπιλέγουν τόν ἀγώνα γιά τήν ἀποδέσμευσή τους».
Μάλιστα, γιά αὐτούς πού ἀκολουθοῦν τό κίνημα «Woke», πού εἶναι «κουλτούρα ἀποδόμησης» τῶν πάντων, «ὁ Ἀριστοτέλης εἶναι ἀπολογητής τῆς δουλοκτησίας», «ὁ Πλάτωνας εἶναι λευκός φιλόσοφος ἄρα ὕποπτος ἐκ τῶν προτέρων μιᾶς καί ἀνήκει στήν κυρίαρχη φυλή», «τά μαθηματικά εἶναι μιά ἐπιστήμη ρατσιστική καί φαλλοκρατική», «ὁ Σαίξπηρ εἶναι σεξιστής», «ὁ Βολταῖρος εἶναι ἀντισημίτης», «ὁ Βίκτορ Οὐγκώ εἶναι ρατσιστής», «ὁ ἀρχαιοελληνικός ὀρθολογισμός εἶναι ρατσιστικός», «ὁ Τσαϊκόφσκι εἶναι ρατσιστής». Γιά τό κίνημα «Woke» θεωρεῖται ὅτι «ἡ πολιτική τῶν ταυτοτήτων περιχαρακώνει τά ἄτομα σέ ἐθνοτικές ἤ φυλετικές κατηγορίες οἱ ὁποῖες ἀναπόφευκτα ἀντιτίθενται ἡ μία στήν ἄλλη. Ἔτσι, οἱ ἔγχρωμοι ἐναντιώνονται στούς λευκούς, οἱ γυναῖκες στούς ἄνδρες, οἱ ὁμοφυλόφιλοι στούς ἑτερόφυλους, οἱ ἔγχρωμες φεμινίστριες στίς λευκές, οἱ νεοφιμινίστριες στά τράνς ἄτομα» κλπ.
Νά σημειωθῆ ὅτι ὁ Ὑπουργός Παιδείας τῆς πρώτης θητείας τοῦ Μακρόν στήν Γαλλία, Ζάν Μιέλ Μπλανκέρ, βλέποντας τίς συνέπειες τῶν Woke culture (ἀφύπνηση κολτούρας) δήλωσε ὅτι τό κίνημα Woke εἶναι ἕνα μικρόβιο πού θέλει νά θυμματίσει τή δημοκρατία» (Advertisement ATHENS).
Τά προβλήματα πού ἀναφύονται ἀπό τήν Woke culture εἶναι πολλά καί αὐτά ἐκφράσθηκαν στήν τελετή ἔναρξης τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων στό Παρίσι, ἔστω καί μέ τήν προοπτική τῆς φερομένης ὡς συνύπαρξης. Σέ ἄλλο ἄρθρο μου πού θά δημοσιευθῆ προσεχῶς θά ἐξετασθῆ τό θέμα πῶς ἀπό τόν Διαφωτισμό φθάσαμε στήν σύγχρονη ἀνατρεπτική ἐποχή.
Ἐπανερχόμενος στήν τελετή ἔναρξης τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων στό Παρίσι θά ἤθελα νά ἀναφέρω ὅτι σέ μιά διάλεξη πού ἔδωσα σέ Πρωτεύουσα Κράτους τῆς Κεντρικῆς Εὐρώπης (δέν γράφω τό ὄνομά της γιά νά μή φανερώσω αὐτό πού θά ἀκολουθήση) κάποια ἀξιόλογη καί μέ κῦρος ἐπιστήμονας Ὀρθόδοξη Ἑλληνίδα, πού ἔλαβε τό διδακτορικό της ἀπό τό Πανεπιστήμιο τῆς Σορβόνης σέ ἱστορικά θέματα, καί ἐκροσώπησε τήν Χώρα μας σέ μεγάλους Ὀργανισμούς, μοῦ εἶπε: «Σεβασμιώτατε, νά προσεύχεσθε γιά τούς Χριστιανούς τῆς Γαλλίας». Μέ αὐτό ἐννοοῦσε τίς δοκιμασίες πού διέρχονται οἱ Χριστιανοί στήν Γαλλία μέ τό νά εἶναι Χριστιανοί!! Αὐτό φάνηκε στήν τελετή τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων πού διοργάνωσε ἡ Γαλλία.
Πάντως, ἡ τελετή ἔναρξης τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων στήν Ἀθήνα τοῦ ἔτους 2004 εἶχε αὐτήν τήν σοβαρότητα καί τήν ἐπιτυχία, διότι τότε, ἐκτός τῶν ἄλλων, συνεργάστηκε στενά ἡ Ὀργανωτική Ἐπιτροπή, ἡ Πολιτεία καί ἡ Ἐκκλησία καί παρήχθηκε αὐτό τό σοβαρό ἀποτέλεσμα. Αὐτό δημιούργησε μιά ὑποθήκη γιά τήν γενιά μας καί τίς ἑπόμενες γενιές.