Του ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟΥ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ ΑΛΕΞΙΟΥ
Academician Prof. DDDr. Pdoc. Dr.Habil. ALEXIOS PANAGOPOULOS
ΘΕΜΑ:
ΙΣΛΑΜ, ΒΑΛΚΑΝΙΑ, ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ & ο Πρόεδρος Αλεξάντερ Βούτσιτς
Το Ισλάμ σήμερα πλέον κυριαρχεί και στη κοιτίδα του σερβικού πολιτισμού που είναι το Κοσσυφοπέδιο και το γνωστό Πεκίο. Θα θυμίσω τη μάχη εκείνη του 1389 στο Κοσσυφοπέδιο όταν οι Σέρβοι ηγεμόνες αποφάσισαν να θυσιαστούν προκειμένου να διασώσουν τη πίστη και το γένος τους, αλλά και να ανακόψουν στους Οθωμανούς το δρόμο για τη Βιέννη και την Ευρώπη (προ 25ετίας, ο γράφων, έχει μεταφράσει με ελληνικούς υπότιτλους την αξιόλογη ταινία, η μάχη του Κοσσυφοπεδίου 1389).
Στα Δυτικά Βαλκάνια η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει ως ανεξάρτητο κράτος το Κόσσοβο, πάραυτα η εκπρόσωπος της Ελλάδας υποστήριξε την ένταξη των μουσουλμάνων Αλβανών Κοσσοβάρων στο Συμβούλιο της Ευρώπης και η πρότασή της έγινε αποδεκτή απ’ την Επιτροπή Πολιτικών Υποθέσεων. Έτσι η Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης (PACE) συνέστησε να προσκληθεί το νεοσύστατο κρατίδιο και να γίνει δεκτό ως το 47ο μέλος του Συμβουλίου της Ευρώπης, τον παλαιότερο ευρωπαϊκό οργανισμό. Μάλιστα να καταλάβει τη θέση της Ρωσίας, η οποία είχε αποβληθεί το 2002, λόγω του εμπόλεμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας.
Στη συνεδρία στο Παρίσι η πολιτική επιτροπή αποδέχθηκε την έκθεση της κ. Μπακογιάννη η οποία απαριθμούσε ένα κατάλογο δεσμεύσεων που ανέλαβαν γραπτά οι μουσουλμανικές αλβανικές αρχές του Κοσσυφοπεδίου και σημείωνε ότι «η συμμετοχή θα οδηγήσει στην ενίσχυση των προτύπων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων παρέχοντας πρόσβαση στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων».
Να σημειώσουμε ότι απείχε ο κ. Τσίπρας Αλέξης ως έλληνας εκπρόσωπος και δύο ψήφοι κατά ήταν απ’ τους εκπροσώπους της Σερβίας και από μία απ’ τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη και το Μαυροβούνιο. Είχε γίνει και η προηγούμενη ευρύτερη συζήτηση στο Στρασβούργο. Εξακολουθούν να υποστηρίζουν τη θέση της μη αναγνώρισης ήδη τέσσερις χώρες του Συμβουλίου της Ευρώπης: Σερβία, Κύπρος, Ρουμανία και Ισπανία. Θα φανεί στη ψηφοφορία εάν ορισμένοι απ’ αυτούς αλλάξουν θέση στην ολομέλεια της PACE την εαρινή σύνοδο του επόμενου μήνα.
Ο πρόεδρος Βούτσιτς Αλεξάντερ της Δημοκρατίας της Σερβίας μίλησε για τον διωγμό που υφίστατε το ορθόδοξο σερβικό στοιχείο και σχολίασε την ελληνική θέση για το Κόσσοβο (https://youtu.be/SdtabeeZvy4), έκανε λόγο ότι γι’ αυτούς η ειρήνη είναι το σημαντικότερο, μάλιστα τώρα που τα οικονομικά τους πάνε καλύτερα. Είπε ότι απ’ τη Πρίστινα από τότε που ο κ. Κούρτη βρίσκεται στην εξουσία έχουν περισσότερες ενοχλήσεις για τους ορθόδοξους σέρβους εκεί στο Κοσσυφοπέδιο και κυρίως στις βόρειες περιοχές. Τόνισε ότι η Πρίστινα ήταν και είναι προσκαλεσμένη σε όλες τις ευρωπαϊκές συσκέψεις και υπενθύμισε ότι για τις 5 ευρωπαϊκές χώρες ακόμα δεν είναι κράτος το Κόσσοβο. Θεωρεί ότι οι ενέργειες υπέρ των μουσουλμάνων αλβανών του Κοσσόβου «καταργούν στη πράξη το Κράτος Δικαίου».
Μάλιστα εκφράστηκε κατά της εισηγήτριας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την ένταξη του Κοσσυφοπεδίου στο Συμβούλιο της Ευρώπης, κατά τη διάρκεια του διαγγέλματός του απ’ το Προεδρικό Παλάτι της Σερβίας. Εξήγησε αυτά που αφορούν τη θέση της Σερβίας στο γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό πλαίσιο όπως αυτό διαμορφώθηκε με τη πολιτική κατάσταση στη χώρα, αναλύοντας τις τελευταίες εξελίξεις, κατηγορώντας την ελληνίδα εισηγήτρια πως άλλαξε στάση μετά από παρεμβάσεις και θεωρεί ότι το έκανε προδίδοντας τις αρχές της, έπειτα από κάποιο τηλεφώνημα και παραιτήθηκε απ’ τον όρο η Πρίστινα να εφαρμόσει πρώτα την «Ένωση Σερβικών Δήμων» (ZSO). Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Ξαφνικά μετάνιωσε, ενώ ήταν πολύ σταθερή και δυνατή. Θυμήθηκε ότι το (ZSO) δεν είναι σημαντικό. Και μετά θυμήθηκε ότι ούτε η απαλλοτρίωση είναι σημαντική. Ξέρω πολύ καλά ποιος έδωσε την εντολή να εγκαταλείψετε τις αρχές σας, και να συμπεριφέρεστε έτσι. Ντροπή σας». Η (ZSO) ήταν το σχέδιο για αυτοδιοικούμενη ένωση δήμων με πλειοψηφικό ορθόδοξο σερβικό πληθυσμό στο Κοσσυφοπέδιο, κυρίως στα βόρεια της αποσχισθείσας επαρχίας, καθώς και στη Γρατσάνιτσα (στην οποία ο γράφων είχε προσκληθεί ως ομιλητής σε ημερίδα στο πνευματκό κέντρο, όπου αναφέρθηκε και στο δημογραφικό πρόβλημα των Σέρβων στο Κοσσυφοπέδιο). Η ως άνω πρόταση προήλθε απ’ τη Συμφωνία των Βρυξελλών του έτους 2013 που υπέγραψαν οι κυβερνήσεις του Κοσσόβου και της Σερβίας υπό την Ευρωπαϊκή Εποπτεία και Διαμεσολάβηση.
Πιθανόν αυτή η στάση του κ. Βούτσιτς εδράζεται στο ότι η παραδοσιακή φιλία μεταξύ Ελλάδας και Σερβίας δεν θα πρέπει επ’ ουδενί να κλυδωνίζεται από τους ξένους. Δεν θα πρέπει η διχόνοια να μπει μεταξύ μας. Πιθανόν θυμήθηκε τις παλιές καλές ημέρες συνεργασίας που είχε ο πρόεδρος Σερβίας Μιλόσεβιτς με τον πατέρα Κων. Μητσοτάκη και περισσότερο τους πολιτιστικούς δεσμούς και τον συνεκτικό κρίκο μέσω της Ορθοδοξίας που μετέφερε σ’ αυτούς η κυριλλομεθοδιανή γραπτή νομοθεσία. Μάλιστα όταν ορθόδοξος επίσημος επισκέπτης θα επισκεφθεί τη Σερβία του δίνουν συμβολικά να γευθεί ψωμί κι αλάτι, θυμίζοντας απ’ την ελληνική λαϊκή φράση εμείς οι δύο «φάγαμε ψωμί κι αλάτι»!