Τρίτη 20 Ιουνίου 2023
Τρίτη 6 Ιουνίου 2023
Κυριακή 4 Ιουνίου 2023
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Ἡ συγκλονιστικὴ κλῆσις τοῦ Σαύλου - π. Τιμόθεος Παπασταύρου
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ (ΑΓ. ΚΩΝΣΤ. ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ 21 ΜΑΪΟΥ 2023)
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ
«Ὅθεν, βασιλεῦ ᾿Αγρίππα, οὐκ ἐγενόμην ἀπειθὴς
τῇ οὐρανίῳ ὀπτασίᾳ» (Πράξ. ΚΣΤ΄ 19).
Ἡ συγκλονιστικὴ κλῆσις τοῦ Σαύλου.
Ὁ Σαῦλος, εἶναι ἕνας φανατικὸς
Φαρισαῖος, καὶ σκληρὸς διώκτης τῶν πρώτων Χριστιανῶν! Ὅσον βλέπει τὴν πίστιν τοῦ
Χριστοῦ νὰ διαδίδεται καὶ νὰ ἑδραιώνεται, καὶ ὅλον καὶ περισσότεροι ἐκ τῶν Ἑβραίων,
νὰ ἐντάσσονται εἰς τὸν πληθυσμὸν τῆς Χριστιανικῆς νεοδμήτου ἐκείνης κοινότητος,
τόσον σκληρύνει τὴν στᾶσιν του καὶ μάχεται διὰ παντὸς τρόπου, προκειμένου ἵνα
καταστείλῃ τὴν «ροὴν» πρὸς τὴν πίστιν τοῦ Ναζωραίου! Συμφώνως πρὸς τὸ Ἁγιογραφικὸν
βιβλίον τῶν Πράξεων τῶν Ἀποστόλων, πέραν τῆς παρουσίας του ὡς φύλακος τῶν ἱματίων
τῶν λιθοβολητῶν τοῦ πρωτομάρτυρος Στεφάνου, (Πράξ. Ζ΄ 58, 60), ὡς
μαρτυρεῖ ὁ ἴδιος … «Ἐγὼ μὲν οὖν ἔδοξα ἐμαυτῷ πρὸς τὸ
ὄνομα Ἰησοῦ τοῦ Ναζωραίου δεῖν πολλὰ ἐναντία πρᾶξαι· … καὶ πολλοὺς τῶν ἁγίων ἐγὼ
ἐν φυλακαῖς κατέκλεισα … ἀναιρουμένων τε αὐτῶν κατήνεγκα ψῆφον, καὶ κατὰ πάσας
τὰς συναγωγὰς πολλάκις τιμωρῶν αὐτοὺς ἠνάγκαζον βλασφημεῖν, περισσῶς τε ἐμμαινόμενος
αὐτοῖς ἐδίωκον ἕως καὶ εἰς τὰς ἔξω πόλεις» (Πράξ. ΚΣΤ΄ 9-11)!
Ὅμως, ὁ Κύριος, διακρίνει εἰς τοῦτον
τὸν φανατικὸν φαρισαῖον, ὅτι ἔχει ἀγαθὴν καὶ ἁπλῆν καρδίαν, καὶ διὰ τοῦτο κατὰ
τὴν πορείαν του πρὸς τὴν Δαμασκόν, ἵνα ἀπειλήσῃ καὶ συλλάβῃ καὶ φονεύσῃ τοὺς ἐκ
τῶν πρώτων ἐκείνων χριστιανῶν, προλαμβάνει τοῦτον καὶ … τὸν μεταβάλει εἰς Ἀπόστολον
καὶ διαπρύσιον κήρυκα τῆς πίστεως τοῦ Χριστοῦ! Ἂς ἴδωμεν πῶς ὁ ἴδιος ὁ Παῦλος ἀφηγεῖται
τὴν συγκλονιστικὴν «κλῆσιν» του ἀπὸ τὸν Κύριον: «πορευόμενος εἰς τὴν Δαμασκὸν μετ᾿
ἐξουσίας καὶ ἐπιτροπῆς τῆς παρὰ τῶν ἀρχιερέων, ἡμέρας μέσης κατὰ τὴν ὁδὸν εἶδον,
βασιλεῦ, οὐρανόθεν ὑπὲρ τὴν λαμπρότητα τοῦ ἡλίου περιλάμψαν με φῶς καὶ τοὺς σὺν
ἐμοὶ πορευομένους· πάντων δὲ καταπεσόντων ἡμῶν εἰς τὴν γῆν ἤκουσα φωνὴν λαλοῦσαν
πρός με καὶ λέγουσαν τῇ ῾Εβραΐδι διαλέκτῳ· Σαοὺλ Σαούλ, τί με διώκεις; Σκληρόν
σοι πρὸς κέντρα λακτίζειν. Ἐγὼ δὲ εἶπον· τίς εἶ, Κύριε; ὁ δὲ εἶπεν· ἐγώ εἰμι Ἰησοῦς
ὃν σὺ διώκεις» (Πράξ. ΚΣΤ΄ 12-18)!
Ἦτο τὸσον ἔντονον τοῦτο τὸ
γεγονός, ὥστε ὁ Σαῦλος (ὁ, καὶ μετέπειτα, … Παῦλος), σύρρεται κυριολεκτικῶς καὶ
χειραγωγεῖται ὑπὸ τῶν συντρόφων του, ἐφ’ ὅσον εἶναι πλέον παντελῶς ἀδύναμος καὶ
τυφλὸς καὶ ἔντρομος, καὶ ὁδηγεῖται εἰς κάποιο σπίτι καὶ παραμένει ἐπὶ τρεῖς ἡμέρας
ἀπολύτως ἄσιτος! Δὲν θὰ συνεχίσωμεν, ὅμως, ἀναφερόμενοι εἰς τὰ τῆς κατηχήσεως καὶ
βαπτίσεώς του, ἀλλὰ θὰ περιορισθῶμεν εἰς αὐτὴν ταύτην τὴν … κλῆσιν του!
«Οὐκ ἐγενόμην ἀπειθὴς τῇ οὐρανίῳ ὀπτασίᾳ»!
Ἡ κλῆσις καὶ πρόσκλησις τὴν ὁποία
τοῦ ἀπευθύνει ὁ ἴδιος ὁ Κύριος, δὲν ἀφήνει «ἀσυγκίνητο» τὸν Σαῦλο! Ἔχει τὴν
ταπείνωσιν ἵνα παραδεχθῇ ὅτι εὑρίσκετο εἰς … λανθασμένην πορείαν καὶ ἀποφασίζει
νὰ κινηθῇ πλέον εἰς τὸν δρόμον τῆς … σωτηρίας! Παραδέχεται ὅτι … τὰς τόσας
διώξεις καὶ τὰ ἐγκλήματα καὶ τὰ βασανιστήρια κατὰ τῶν χριστιανῶν, τὰ ἔπραξε χωρὶς
νὰ γνωρίζῃ ὅτι ἐδίωκε τὴν … ἀλήθειαν! Τοῦτο ὁμολογεῖ ἀργότερον εἰς τὸν στενὸν
μαθητήν του Τιμόθεον, ὅταν εὐχαριστεῖ τὸν Κύριον διὰ τούτων τῶν λόγων: «Καὶ
χάριν ἔχω τῷ ἐνδυναμώσαντί με Χριστῷ Ἰησοῦ τῷ Κυρίῳ ἡμῶν, ὅτι πιστόν με ἡγήσατο,
θέμενος εἰς διακονίαν τὸν πρότερον ὄντα βλάσφημον καὶ διώκτην καί ὑβριστήν· ἀλλ'
ἠλεήθην, ὅτι ἀγνοῶν ἐποίησα ἐν ἀπιστίᾳ» (Α΄ Τιμ. Α΄ 12-13)!
Δὲν περιορίζεται ὅμως, μόνον εἰς
τὴν παραδοχὴν τῶν λαθῶν καὶ τῶν ἐγκλημάτων του, ἀλλ’ ἀποφασίζει νὰ ἀκολουθήσῃ μὲ
ἀκρίβεια καὶ συνέπειαν ὅλα ὅσα ἕως ἐκείνην τὴν στιγμὴν … ὕβριζεν καὶ ἐδίωκεν! Ἔστω
καὶ ἐὰν διώκεται, τώρα πλέον, ἀπὸ τοὺς ὁμοεθνεῖς του … Ἑβραίους καὶ Φαρισαίους,
ἔστω καὶ ἐὰν κινδυνεύῃ κατ’ ἐπανάληψιν νὰ θανατωθῇ ὑπὸ τῶν τοιούτων … καὶ
σώζεται κατὰ κυριολεξίαν, διὰ χειρὸς Κυρίου, ἡ ἀπόφασίς του εἶναι νὰ παραμείνῃ
… ἕως θανάτου, πιστὸς εἰς τὴν πίστιν τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ!
Ἀγωνίζεται μὲ ἰδιαιτέραν αὐστηρότητα
κατὰ τοῦ … ἑαυτοῦ του! Κηρύττει τὸν λόγον τοῦ Κυρίου, κυριολεκτικῶς, εἰς …
«πάντα τὰ ἔθνη»! Διὰ τεσσάρων περιοδιῶν, ἱδρύει κατὰ τόπους Ἐκκλησίας, ἐγκαθιστᾷ
ἐπισκόπους κατ’ Ἐκκλησίαν, σπεύδει καὶ ἀγωνιᾷ διὰ τὴν πρόοδον καὶ σωτηρίαν τοῦ
… ποιμνίου του! Εἶναι ἰδιαιτέρως συγκινητικὴ ἡ ἀπολογία του πρὸς τοὺς χριστιανοὺς
τῆς Κορίνθου, ἥτις περιέχεται εἰς τὴν δευτέραν, πρὸς τούτους, ἐπιστολήν του! «Ἐν κόποις
περισσοτέρως, ἐν πληγαῖς ὑπερβαλλόντως, ἐν φυλακαῖς περισσοτέρως, ἐν θανάτοις
πολλάκις· ὑπὸ Ἰουδαίων πεντάκις τεσσαράκοντα παρὰ μίαν ἔλαβον, τρὶς ἐρραβδίσθην,
ἅπαξ ἐλιθάσθην, τρὶς ἐναυάγησα, νυχθημερὸν ἐν τῷ βυθῷ πεποίηκα· ὁδοιπορίαις
πολλάκις, κινδύνοις ποταμῶν, κινδύνοις λῃστῶν, κινδύνοις ἐκ γένους, κινδύνοις ἐξ
ἐθνῶν, κινδύνοις ἐν πόλει, κινδύνοις ἐν ἐρημίᾳ, κινδύνοις ἐν θαλάσσῃ, κινδύνοις
ἐν ψευδαδέλφοις· ἐν κόπῳ καὶ μόχθῳ, ἐν ἀγρυπνίαις πολλάκις, ἐν λιμῷ καὶ δίψει, ἐν
νηστείαις πολλάκις, ἐν ψύχει καὶ γυμνότητι· χωρὶς τῶν παρεκτὸς ἡ ἐπισύστασίς
μου ἡ καθ᾿ ἡμέραν, ἡ μέριμνα πασῶν τῶν ἐκκλησιῶν. Τίς ἀσθενεῖ, καὶ οὐκ ἀσθενῶ;
τίς σκανδαλίζεται, καὶ οὐκ ἐγὼ πυροῦμαι;» (Β΄ Κορ. ΙΑ΄ 23-29)! Ἐθεώρησα, ἀδελφοί μου, ὅτι θὰ ἠδίκουν τὸν
κορυφαῖον τοῦτον Ἀπόστολον, ἐάν, διὰ τῶν ἡμετέρων λόγων, ὑποκαθίστων τὴν
μοναδικὴν καὶ ἔξοχον προεκτεθεῖσαν, ὁμολογίαν καὶ ἀπολογίαν του!
Ὁ Κύριος … μᾶς καλεῖ!
Ἅπαντες, ἀδελφοί μου, ἔχομεν ἵνα ἐπιδεικνύωμεν
καὶ ἐπικαλούμεθα, συγκεκριμμένα μοναδικὰ καὶ θαυμαστὰ γεγονότα εἰς τὴν ζωήν
μας, τὰ ὁποῖα καὶ θεωροῦμε … θαύματα! Πολλάκις εἰς τὴν ροὴν τῶν γεγονότων τῆς
ζωῆς μας, ἠσθάνθημεν ὅτι κάποιο … οὐράνιο χέρι παρενέβη καὶ ἀνετράπησαν, … εἴτε
αἱ ἀπαισιόδοξοι προβλέψεις τῶν ἱατρῶν, ἢ ἐγλυτώσαμεν εἰς τροχαῖον ἀτύχημα ἀπὸ …
βέβαιον θάνατον, ἢ ἄλλως πως … εἴδομεν τὴν θείαν παρέμβασιν εἰς τὴν ἐπὶ τῆς γῆς
πορείαν μας!
Πολλοὶ δὲ ἐξ ὅλων τούτων τῶν ἀνθρώπων,
ἀδιστάκτως ὁμολογοῦσιν ὅτι παρενέβη ὁ Θεὸς εἰς τὴν ζωήν των, καὶ ἀπεφάσισαν, - ὡς
ὁ προειρηθεὶς Θεῖος Παῦλος, - ἵνα ἔμβουν ἀποφασιστικῶς εἰς τὸν δρόμον τοῦ Θεοῦ,
καὶ ἐθεώρησαν ὅτι διὰ τῶν θαυμαστῶν τούτων σημείων … τοὺς ἐκάλεσεν ὁ Χριστός, ἵνα
«ἀρνησάμενοι
τὴν ἀσέβειαν καὶ τὰς κοσμικὰς ἐπιθυμίας σωφρόνως καὶ δικαίως καὶ εὐσεβῶς ζήσω(σι)ν ἐν
τῷ νῦν αἰῶνι» (Τίτ. Β΄ 12)! Ὑπάρχουσιν ὅμως καὶ πολλοί, περισσότεροι ἐκ
τῶν πρώτων, οἵτινες παρ’ ὅτι ἤχησεν καὶ εἰς τούτους ἡ θεία κλῆσις, ἀδιαφόρησαν
καὶ ἔκλεισαν καὶ κλείουσι τὰ ὦτα των εἰς τὴν φωνὴν τοῦ Κυρίου! Συμβαίνει εἰς τούτους
ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον εἶπεν ὁ Κύριος καὶ Διδάσκαλος, … «ὅτι τὸ φῶς ἐλήλυθεν εἰς τὸν κόσμον,
καὶ ἠγάπησαν οἱ ἄνθρωποι μᾶλλον τὸ σκότος ἢ τὸ φῶς· ἦν γὰρ πονηρὰ αὐτῶν τὰ ἔργα»
(Ἰωάν. Γ΄ 19)!
Εἴθε, νὰ βλέπωμεν καὶ νὰ ἀκούωμεν
τὰς κλήσεις καὶ προσκλήσεις τοῦ Κυρίου μας, ὅσον ἀκόμη ἔχομεν … καιρόν! Διότι ὅταν
ἔλθῃ ἡ … νὺξ τοῦ θανάτου, τότε θὰ εἶναι πλέον … «πολὺ ἀργά»!
ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ
Ἀρχιμ.
Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Βετεράνοι (Table Tennis) Αθλητικού Ομίλου Γαλήνης Κυπελλούχοι Ελλάδας 2023!!!
Όταν μια ομάδα τής περιφέρειας (εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης δηλαδή) καταφέρνει να κατακτήσει την ΠΡΩΤΗ ΘΕΣΗ ΣΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ σε οποιοδήποτε άθλημα και σε οποιαδήποτε διοργάνωση, μιλάμε αναμφισβήτητα για μια μεγάλη επιτυχία και για μια υψηλή διάκριση.
Αυτό ακριβώς κατάφερε να επιτύχει η ομάδα Βετεράνοι Α.Ο. Γαλήνη Πάτρας, στο άθλημα της επιτραπέζιας αντισφαίρισης (το γνωστό μας… πινγκ πονγκ), αφού κατέκτησε το Κύπελλο Ελλάδας Π.Ο.Φ.Επ.Α. 2022-23, στην τελική φάση που πραγματοποιήθηκε στην ομοσπονδιακή αίθουσα του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας το Σάββατο 27 Μαΐου 2023.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο Π.Ο.Φ.Επ.Α. ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΤΟΥ
O Πανελλήνιος Όμιλος Φίλων Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης (Π.Ο.Φ.Επ.Α.) ξεκίνησε στην Αθήνα στα τέλη του 2003 από μια παρέα φίλων που είχαν κοινό σημείο την αγάπη τους για το άθλημα της επιτραπέζιας αντισφαίρισης. Η παρέα αυτή κάποια στιγμή διαπίστωσε την ανάγκη να γίνει”μάζεμα” κι άλλων φίλων του αθλήματος και από άλλες περιοχές και σιγά – σιγά να κτιστεί ένας όμιλος μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με σκοπούς την άθληση, τον πολιτισμό, τη φιλία και την προσπάθεια για την διάδοση και ανάπτυξη του πινγκ πονγκ ακόμη περισσότερο. Κάθε ομάδα που συμμετέχει στις διοργανώσεις του Π.Ο.Φ.Επ.Α. μπορεί να απαρτίζεται τόσο από βετεράνους όσο και από ανεξάρτητους αθλητές/αθλήτριες. Ανεξάρτητος είναι ο αθλητής που δεν είχε ποτέ Δελτίο Αθλητικής Ιδιότητας της Ελληνικής Ομοσπονδίας Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης (Ε.Φ.Ο.Επ.Α) και είναι πάνω από18 ετών. Βετεράνος είναι ο αθλητής που είχε ή/και εξακολουθεί να έχει Δελτίο Αθλητικής Ιδιότητας της Ε.Φ.Ο.Επ.Α. και είναι άνω των 30-40 ετών (υπό προϋποθέσεις).
Αυτή τη στιγμή στις διοργανώσεις του Π.Ο.Φ.Επ.Α. σε όλη την Ελλάδα συμμετέχουν περισσότερες από 250 ομάδες (χωρισμένες σε 9 περιφέρειες και 20 κατηγορίες) στις
οποίες αγωνίζονται πάνω από 2.000 αθλητές, μεταξύ των οποίων συναντάμε πρώην πανελλήνιους πρωταθλητές, προπονητές ομάδων, αθλητές που αγωνίζονται σε πολύ
υψηλό επίπεδο στο ελληνικό και σε ξένα πρωταθλήματα κλπ. Κάθε χρόνο διοργανώνεται Πρωτάθλημα και Κύπελλο σε κάθε Περιφέρεια. Οι Πρωταθλητές και οι Κυπελλούχοι από όλες τις περιφέρειες συμμετέχουν στην τελική φάση, όπου αγωνίζονται μεταξύ τους για την κατάκτηση των πανελλήνιων τίτλων. Ομάδες από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας συμμετέχουν από το 2013 στις διοργανώσεις του Π.Ο.Φ.Επ.Α. και η ομάδα της Γαλήνης λαμβάνει μέρος στο Πρωτάθλημα και στο Κύπελλο Δυτικής Ελλάδας από το 2014-15, κατακτώντας κάθε χρόνο το χρυσό ή το ασημένιο μετάλλιο σε περιφερειακό επίπεδο, όπως επίσης δεύτερες και τρίτες θέσεις σε πανελλήνιο επίπεδο! Ποτέ όμως δεν είχε επιτύχει να βγει πρώτη στην Ελλάδα και να σηκώσει ένα Πανελλήνιο Κύπελλο. Ώς τώρα…
ΠΩΣ ΕΦΤΑΣΑΝ ΟΙ ΒΕΤΕΡΑΝΟΙ ΓΑΛΗΝΗΣ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
Πρώτο βήμα: η κατάκτηση του Κυπέλλου Δυτικής Ελλάδας Η πορεία μέχρι την κατάκτηση του Κυπέλλου Ελλάδας ξεκίνησε για την ομάδα των Βετεράνων Γαλήνης στις 22 Απριλίου. Στην προημιτελική φάση τής Δυτικής Ελλάδας, η ομάδα της Γαλήνης κληρώθηκε να αντιμετωπίσει την αξιόμαχη ομάδα του Ερμή Αμαλιάδας, την οποία κατέβαλε σχετικά εύκολα με συνολικό σκορ 4-1 (στη διοργάνωση του Κυπέλλου, ο αγώνας ολοκληρώνεται όταν μία από τις δύο ομάδες φτάσει στις τέσσερις νίκες).
Οι ομάδες της τελικής τετράδας (Βετεράνοι Γαλήνης, Φοίνικες Πάτρας 1991, Αγία Σκέπη και Ατρόμητοι Γαλήνης) συγκεντρώθηκαν την Κυριακή 7 Μαΐου για να παίξουν τους δύο ημιτελικούς και τους δύο τελικούς (μικρό και μεγάλο). Ο πρώτος ημιτελικός ήταν εύκολη υπόθεση για τους Βετεράνους της Γαλήνης, καθώς οι Ατρόμητοι Γαλήνης (οι οποίοι έπαιζαν και χωρίς έναν βασικό τους παίκτη που ήταν τραυματίας) δεν μπόρεσαν να προβάλουν αντίσταση. Τελικό σκορ 4-0. Στον δεύτερο ημιτελικό, οι Φοίνικες επικράτησαν της Αγίας Σκέπης με 4-1. Ο μεγάλος τελικός μεταξύ των (κατά κοινή ομολογία) πιο δυνατών ομάδων της περιφέρειας ήταν συγκλονιστικός και κράτησε πάνω από τρεισήμισι ώρες! Όλες οι αναμετρήσεις ήταν αμφίρροπες και ποιοτικές και πολλές απ’ αυτές κρίθηκαν στο πέμπτο σετ. Το παιχνίδι είχε δύο ανατροπές, καθώς στην αρχή η Γαλήνη προηγήθηκε 2-1, στη συνέχεια οι Φοίνικες πέρασαν μπροστά με 3-2 και στο τέλος η Γαλήνη με δύο συνεχόμενες νίκες κατάφερε να φτάσει πρώτη στο “τέσσερα” και να κατακτήσει το Κύπελλο Δυτικής Ελλάδας 2022-23.
Δεύτερο βήμα: Προκριματική φάση κυπελλούχων ομάδων Νότιας Ελλάδας
Η κατάκτηση του Κυπέλλου της Περιφέρειας έδωσε στη Γαλήνη τη δυνατότητα να εκπροσωπήσει τη Δυτική Ελλάδα στην προκριματική φάση του Κυπέλλου Ελλάδας, όπου έπρεπε να αντιμετωπίσει τις αντίστοιχες κυπελλούχους ομάδες τής Αττικής και της Νότιας Ελλάδας, με στόχο να κατακτήσει μία από τις δύο θέσεις που θα της έδιναν την πρόκριση στην τελική τετράδα. Αυτοί οι αγώνες πραγματοποιήθηκαν την Κυριακή 14 Μαΐου στον Πειραιά. Η ομάδα της Γαλήνης είχε να αντιμετωπίσει το παντοδύναμο Πάνθεον (από Αττική), τους Be Liv (από Κρήτη) και τους Γατελούζους (από νησιά Βορείου Αιγαίου). Κάνοντας εξαιρετική εμφάνιση, εφαρμόζοντας σωστή στρατηγική και εκμεταλλευόμενη τις ευνοϊκές συγκυρίες, η ομάδα της Γαλήνης κατάφερε να πετύχει τρεις μεγάλες νίκες (4-2 με το Πάνθεον (που αγωνίστηκε χωρίς έναν βασικό του παίκτη), επίσης 4-2 με τους Be Liv και 4-0 με τους Γατελούζους) και να τερματίσει πρώτη στον όμιλό της, παίρνοντας την πρόκριση για την τελική τετράδα του Κυπέλλου Ελλάδας.
Τρίτο και σημαντικότερο βήμα: Τελική φάση Κυπέλλου Ελλάδας
Το Σάββατο 27 Μαΐου πραγματοποιήθηκε στην εντυπωσιακή Ομοσπονδιακή Αίθουσα επιτραπέζιας αντισφαίρισης του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας η τελική φάση του Κυπέλλου, όπου συμμετείχαν οι τέσσερις ομάδες που πέρασαν από την προκριματική φάση τής 14ης Μαΐου: Οι Βετεράνοι Α.Ο. Γαλήνη Πάτρας και οι Be Liv Table Tennis από την Νότια Ελλάδα και η Sindos 40+ και η Αλεξανδρούπολη TCC από τη Βόρεια. Στον ημιτελικό η ομάδα της Γαλήνης αντιμετώπισε την Αλεξανδρούπολη. Η Γαλήνη, πιο έτοιμη, πιο ισορροπημένη και πιο πλήρης κατάφερε να φτάσει σχετικά εύκολα στο 4-2 και να πάρει την πρόκριση για τον μεγάλο τελικό που θα ακολουθούσε. Εκεί θα συναντούσε την πολύ δυνατή ομάδα της Θεσσαλονίκης και Κυπελλούχο Κεντρικής Μακεδονίας, την Σίνδο +40 (που είχε νωρίτερα αποκλείσει στον άλλο ημιτελικό την ομάδα της Κρήτης). Ο αγώνας, όπως αναμενόταν ήταν δυνατός και συναρπαστικός, με ανατροπές, εντυπωσιακές φάσεις και υψηλό επίπεδο τεχνικής. Η Σίνδος προηγήθηκε με 1-0, ξεκινώντας με το δεξί το παιχνίδι. Όμως στη συνέχεια η κατάσταση άλλαξε υπέρ της ομάδας από την Πάτρα. Οι αθλητές της Γαλήνης δίνοντας τον καλύτερό τους εαυτό, πέτυχαν τέσσερις απανωτές δύσκολες νίκες, γράφοντας στο ταμπλό το τελικό 4-1, που έδωσε στην ομάδα το χρυσό μετάλλιο και το Κύπελλο Ελλάδας.
Μια ανεπανάληπτη επιτυχία για την ομάδα και για την πόλη μας, που προετοιμάστηκε μέσα από σκληρές προπονήσεις και ήρθε μέσα από επιτυχημένη τακτική, υψηλή απόδοση και σωστή προσέγγιση των παιχνιδιών, αλλά κυρίως μέσα από το ομαδικό και συλλογικό πνεύμα που επικρατεί στην ομάδα εδώ και χρόνια που πρωταγωνιστεί σε Τοπικό, Περιφερειακό και Πανελλήνιο επίπεδο. Πολλά συγχαρητήρια λοιπόν σε όλους τους αθλητές που αγωνίστηκαν και πρόσφεραν ο καθένας ό,τι περισσότερο μπορούσε, αλλά και στους παράγοντες που συνεισέφεραν, ώστε μια ομάδα από την πόλη μας, η ομάδα των Βετεράνων Α.Ο. Γαλήνης, να κατακτήσει την πανελλήνια πρωτιά!!
Η ομάδα των Βετεράνων Α. Ο. ΓΑΛΗΝΗ, απαρτίζεται από τους παρακάτω αθλητές
1. Ζήκος Κωνσταντίνος
2. Ζήκος Σωτήριος
3. Κυριακόπουλος Γιώργος
4. Παπαδημητρίου Βασίλειος
5. Θεοδώρου Διονύσιος
6. Γλαράκης Γεώργιος
Σάββατο 3 Ιουνίου 2023
Κυριακή 28 Μαΐου 2023
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Ἡ Θεία Χάρις! Εἶναι τὸ ὕψιστον ἐκεῖνο δῶρον τοῦ Θεοῦ,... - π. Τιμόθεος Παπασταύρου
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ (14 ΜΑΪΟΥ 2023)
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ
«ὃς παραγενόμενος καὶ ἰδὼν τὴν χάριν τοῦ Θεοῦ ἐχάρη»
(Πράξ. ΙΑ΄ 23).
Ἡ πρώτη Χριστιανικὴ Ἐκκλησία.
Εὑρισκόμεθα εἰς τὰς ἀρχὰς τῆς
πρώτης ἐκείνης περιόδου, εὐθὺς μετὰ τὴν Ἁγίαν Πεντηκοστήν. Οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι,
πεφωτισμένοι καὶ πλήρεις Πνεύματος Ἁγίου, τὸ ὁποῖον ἔλαβον κατ’ ἐκείνην τὴν ἡμέραν
τῆς Πεντηκοστῆς, ἔχουσιν ἀρχίσει τὴν ἀποστολικὴν διακονίαν των! Ἤρχισαν, ἐν
πρώτοις, ἀπὸ τὴν πόλιν τῶν Ἱεροσολύμων, εἰς τὴν ὁποίαν καὶ διεδραματίσθησαν τὰ
συγκλονιστικὰ γεγονότα τῶν παθῶν καὶ τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ
Χριστοῦ! Ἐδῶ, εἰς τὴν Ἁγίαν πόλιν, κηρύσσουσι καὶ θαυματουργοῦσι φανερῶς καὶ ἐντόνως,
ὥστε … οἱ Γραμματεῖς καὶ οἱ Φαρισαῖοι νὰ αἰσθάνωνται ἰδιαιτέρως ἐκτεθειμένοι εἰς
«τὰ μάτια» τῶν Ἑβραίων! Βλέπουσιν ὅτι ὁ Σταυρωθεὶς Ἰησοῦς, ὄχι μόνον δὲν ἦτο πλᾶνος
καὶ ἀπαταιών, ὡς οὗτοι τὸν κατηγόρησαν καὶ μὲ τὴν τοιαύτην κατηγορίαν τὸν ὡδήγησαν
εἰς τὸν θάνατον, ἀλλά, τοὐναντίον, ἀδίκως ἐσταύρωσαν Τοῦτον, καὶ ἐν τῷ Παναγίῳ
Αὐτοῦ Ὀνόματι ἐνεργοῦσι τὰ προειρηθέντα θαύματα οἱ Θεῖοι Ἀπόστολοι!
Πολλοὶ Ἑβραῖοι μετενόησαν καὶ ἐνετάχθησαν
διὰ τοῦ Ἁγίου Βαπτίσματος εἰς τὴν πρώτην ἐκείνην Χριστιανικὴν Ἐκκλησίαν καὶ ἤδη
ὑπερβαίνουσι τὰς πέντε χιλιάδας μέλη. Τὸ μένος ὅμως τῆς Ἑβραϊκῆς ἐξουσίας, ἐναντίον
τῶν Ἀποστόλων καὶ τῶν πρώτων ἐκείνων Χριστιανῶν, εἶναι ἀσυγκράτητον … καὶ διὰ
τοῦτο συλλαμβάνουσι καὶ φυλακίζουσι τοὺς Ἀποστόλους, φονεύουσι διὰ λιθοβολισμοῦ
τὸν πρωτοδιάκονον Στέφανον, καθὼς ἐπίσης καὶ τὸν πρῶτον Ἐπίσκοπον τῶν Ἱεροσολύμων
τὸν Ἅγιον Ἰάκωβον τὸν Ἀδελφόθεον! Ἀποπειρῶνται, ἐν συνεχείᾳ, ἵνα φονεύσωσι καὶ
τὸν κορυφαῖον ἐκ τῶν δώδεκα, … Ἀπόστολον Πέτρον, ἀλλὰ ἀντιλαμβάνονται ὅτι ὁ … Ἐσταυρωμένος
εἶναι ζῶν καὶ ὑπάρχων, ὅστις καὶ διεκπεραιοῖ τὸ ἔργον τῆς ἐξαπλώσεως τοῦ Θείου
Λόγου καὶ τῆς Ἀληθείας.
Ἡ πρώτη αὕτη χριστιανικὴ Ἐκκλησία,
παρὰ τὴν προεκτεθεῖσα πολεμικήν, αὐξάνεται καὶ
ἑδραιώνεται ὅλον καὶ περισσότερον καὶ ὡς ἠκούσαμεν ἐκ τοῦ σημερινοῦ Ἀποστολικοῦ
ἀναγνώσματος, … «καὶ ἦν χεὶρ Κυρίου μετ᾿ αὐτῶν, πολύς τε ἀριθμὸς πιστεύσας ἐπέστρεψεν ἐπὶ
τὸν Κύριον» (Πράξ. ΙΑ΄ 21)!
Ἡ Θεία Χάρις!
Εἶναι τὸ ὕψιστον ἐκεῖνο δῶρον τοῦ
Θεοῦ, τὸ ὁποῖον διορθώνει τὰ λανθασμένα, καὶ ἁγιάζει τὰ ἁμαρτωλά, καὶ ἀνακαινίζει
τὰ πεπαλαιωμένα! Εἶναι ἐκείνη ἡ Θεία δωρεά, ἥτις - ὡς ἀναφέρεται κατὰ τὴν
φρικωδεστάτην ὥραν τῶν χειροτονιῶν καὶ τῶν τριῶν βαθμῶν τῆς Ἱερωσύνης, - εἶναι,
«ἡ
πάντοτε τὰ ἀσθενῆ θεραπεύουσα καὶ τὰ ἐλλείποντα ἀναπληροῦσα»! Εἶναι ἡ
Δύναμις ἐκείνη ἥτις δύναται νὰ μεταβάλῃ, οὐχὶ μόνον ἕναν ἄνθρωπον καὶ ἀνακαινίσῃ
τοῦτον εἰς … «ἄνδρα τέλειον», ἀλλὰ καὶ ὁλοκλήρους κοινωνίας ἀνθρώπων, καὶ
καταστήσῃ ταύτας … κοινωνίας Ἀγγέλων! Βασική, βεβαίως, προϋπόθεσις διὰ τὴν ἐπίτευξιν
τῶν ὡς ἄνω κατορθωμάτων, ἀπαιτεῖται καὶ εἶναι ἡ σύμπραξις καὶ συμφωνία τῶν
μεταβαλλομένων ἀνθρώπων! Ἐάν, δηλαδή, οὗτοι δὲν δέχονται καὶ δὲν συμφωνοῦσιν εἰς
τήν, κατὰ Θεόν, ἀναμόρφωσίν των, ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ δὲν δύναται ἵνα ἐνεργήσῃ εἰς
τούτους τὸ … παραμικρόν!
Ἐν προκειμένῳ, ἡ ἐν Χριστῷ ἀνακαινισθεῖσα
αὕτη κοινωνία, εἶναι ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἀντιοχείας εἰς τὴν ὁποίαν ἔρχεται ἀπεσταλμένος
ἀπὸ τὴν μητέρα Ἐκκλησίαν τῶν Ἱεροσολύμων, ὁ, ἐκ τῶν ἑβδομήκοντα, Ἀπόστολος
Βαρνάβας! Ἔρχεται, διὰ νὰ ἐπιβεβαιώσῃ τὴν πνευματικὴν πρόοδον ἡ ὁποία γίνεται ἐκεῖ
εἰς τὴν Ἀντιόχειαν! Ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον ἔχει ἰδιαιτέραν σημασίαν καὶ τονίζεται χαρακτηριστικῶς,
εἶναι τὸ ὅ,τι οὗτος, ὅταν ἔφθασεν εἰς τὴν κοινότητα ἐκείνην τῶν Χριστιανῶν, - ὡς
ὑπογραμμίζει τὸ ἱερὸν κείμενον, - εἶδε τὴν χάριν τοῦ Θεοῦ! Βεβαίως, ἡ Θεία Χάρις, δὲν δύναται νὰ
φαίνεται εἰς τοὺς ἀνθρωπίνους ὀφθαλμοὺς ὡς κάτι τὸ αἰσθητὸν καὶ ψηλαφητόν!
Συνεπῶς, ὁ Ἀπόστολος Βαρνάβας, εἶδεν τὰ ἀποτελέσματα καὶ κατορθώματα τῆς Θείας
Χάριτος! Εἶδε τὸν τρόπον ζωῆς καὶ συμπεριφορᾶς τῶν χριστιανῶν τῆς Ἀντιοχείας,
καθὼς καὶ τὴν πίστιν των καὶ ἀγάπην των πρὸς τὸν Κύριον! Εἶδε …, διότι ἡ μὲν
Θεία Χάρις, ὡς εἴπωμεν, δὲν φαίνεται, ἀλλὰ … φαίνονται καὶ γίνονται αἰσθητὰ καὶ ἔντονα, … ἡ στροφὴ πρὸς τὴν Ἐκκλησίαν,
ἡ ἀπομάκρυνσις καὶ ἀποστροφὴ ἀπὸ τὰ εἴδωλα καὶ τὸν ἁμαρτωλὸν καὶ κοσμικὸν
τρόπον ζωῆς, καὶ γενικῶς, ἡ ἐφαρμογὴ τῶν ἐντολῶν τοῦ Κυρίου!
«Οὐ πᾶς ὁ λέγων μοι Κύριε Κύριε …»!
Εἶπεν ὁ Κύριος τοῦτον τὸν ὡς ἄνω
λόγον, θέλων νὰ μᾶς προειδοποιήσῃ ὅτι, εἰς τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν, πολλοὶ θὰ
ἐπιδιώξωσιν ἵνα λάβωσιν θέσιν μετὰ τῶν κληρονομούντων Αὐτήν! Πολλοὶ θὰ
παρακαλέσωσι τὸν Σωτῆρα Χριστόν, ἵνα τοὺς ἐντάξῃ μετὰ τῶν δικαίων καὶ Ἁγίων, καὶ
θὰ φέρωσιν ὡς ἐπιχείρημα τὴν τυπικὴν σχέσιν τὴν ὁποίαν εἶχον, εἰς τὸν κόσμον τοῦτον,
μετὰ τῆς Ἐκκλησίας! Πολλοὶ θὰ ἐπικαλεσθῶσι τοὺς ἐκκλησιασμοὺς καὶ τὰς προσευχὰς
καὶ τὰς νηστείας των, προκειμένου νὰ πείσωσι τὸν Θεῖον Δικαστήν … Ὅμως, διὰ τοῦ
ὡς ἄνω λόγου, ὁ Διδάσκαλος καὶ Θεὸς ἡμῶν, βεβαιοῖ ὅτι οἱ κληρονόμοι τῆς
Βασιλείας Του θὰ εἶναι ἐκεῖνοι οἵτινες θὰ ἔχουσιν ἐργασθῇ καὶ ἀγωνισθῇ κατὰ τὸ
θέλημα τοῦ Θεοῦ! Συγκεκριμμένως, εἶπεν ὁ Χριστός μας: «Οὐ πᾶς ὁ λέγων
μοι Κύριε Κύριε, εἰσελεύσεται εἰς τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν, ἀλλ᾿ ὁ ποιῶν
τὸ θέλημα τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς» (Ματθ. Ζ΄ 21)!
Κάμνομεν ἐν προκειμένῳ τὴν
τοιαύτην ἀναφοράν, διότι, ἡ τοιαύτη ἀντίληψις κυριαρχεῖ καὶ σήμερον μεταξὺ πολλῶν,
κατ’ ὄνομα, χριστιανῶν! Εἰς τὸ Ἀποστολικὸν ἀνάγνωσμα τὸ ὁποῖον καὶ
διαπραγματευόμεθα, διακρίνομεν ὅτι, ἡ Θεία Χάρις ἐπισκέπτεται καὶ ἐπισκιάζει, ἀλλὰ
καὶ ἁγιάζει καὶ … διακρίνεται, ἐκεῖ ὅπου αἱ καρδίαι τῶν ἀνθρώπων εἶναι πρόθυμοι
ἵνα ἀγωνισθῶσι κατὰ τοῦ κακοῦ καὶ τῆς ἁμαρτίας, ἀλλὰ καὶ διὰ τὴν δόξαν τοῦ Θεοῦ!
Ἡ Θεία Χάρις ἐνεργεῖ καὶ ἀναμορφώνει ἐκείνους οἵτινες δέχονται τὴν ὑποταγήν των
εἰς τὸ Θεῖον Θέλημα καὶ ἀκολουθοῦσιν μετ’ ἀκριβείας καὶ προσοχῆς τὰς ἐντολὰς τοῦ
Κυρίου! Τοιοῦτοι ὑπῆρξαν, πάντες οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας, οἵτινες, … εἴτε ὡς
μοναχοὶ καὶ ἀσκηταί, εἴτε ὡς διωκόμενοι κατὰ τὰς φοβερὰς ἐποχὰς τῶν διωγμῶν, εἴτε
ὡς κληρικοί, εἴτε ὡς δίκαιοι πρὸ τῆς Χριστοῦ ἐλεύσεως, ἠγωνίσθησαν μὲ ἀγάπην καὶ
ἀφοσίωσιν, ἀλλὰ καὶ ἀγωνιζόμενοι κατὰ τὰς Θείας ἐντολάς!
Τοιοῦτοι, ἀγαπητοί μου ἀναγνῶσται, καλούμεθα ἅπαντες ἵνα ὑπάρχωμεν, ἀγωνιζόμενοι τὰς ἀρετὰς καὶ ἀποστρεφόμενοι τὴν ἁμαρτίαν, καὶ τότε ἡ Θεία Χάρις θὰ ἐπισκέπτεται καὶ ἐπισκιάζει καὶ ἡμᾶς καὶ εἴθε νὰ μᾶς ἀξιώσῃ τῶν αἰωνίων ἀγαθῶν τῆς ἀπολαύσεως! Ἀμήν!
ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Παρασκευή 26 Μαΐου 2023
Κυριακή 21 Μαΐου 2023
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Μέγας Κωνσταντῖνος: Ὁ πατὴρ τῆς Ρωμηοσύνης
Τῆς Γερόντισσας Ὁλυμπιάδος Ντίτορα
Ὁ Κωνσταντῖνος δὲν γκρέμισε τὴ Ρώμη, ἀλλά, ὅπως ἔχει εἰπωθεῖ, τὴ μετέφερε στὴν Κωνσταντινούπολη. Γι᾿ αὐτὸ συντηροῦσε στὴ νέα πόλη τὸ ρωμαϊκὸ ὄνομα, τὸ κράτος τῶν Ρωμαίων, τὴ ρωμαϊκὴ πολιτεία. Τὸ ὄνομα Ρώμη σήμαινε τὸ ἔδαφος τοῦ Βυζαντινοῦ κράτους, ποὺ συχνὰ οἱ Βυζαντινοὶ τὸ ἔλεγαν ‹‹Ρωμανία››. Ὁ ὅρος ‹‹Ρωμανία›› δήλωνε στὸ σύνολό της τὴν Αὐτοκρατορία. Οἱ Δυτικοὶ συγγραφεῖς ὀνόμαζαν ‹‹Ρωμανία›› τὸ Ἀνατολικὸ μέρος τοῦ Ρωμαϊκοῦ κράτους.
Ἀνάμνηση αὐτῶν τῶν ἱστορικῶν ἀρχῶν εἶναι σήμερα οἱ ὅροι ‹‹Ρωμηός›› καὶ ‹‹Ρωμηοσύνη››. Σημαίνουν τὸ...σύγχρονο Ἕλληνα, τὸ σύγχρονο Ἑλληνισμό, τὴ συνέχεια τοῦ ρωμαϊκοῦ καὶ ἑλληνικοῦ κόσμου. Ἡ λαϊκὴ ποίηση χρησιμοποιεῖ τὸν ὅρο ‹‹Ρωμηός››, γιὰ νὰ δηλώσει τὸ λαό, ποὺ ἐπέζησε μετὰ τὴν πτώση τῆς πόλεως.
Ἡ Βυζαντινὴ αὐτοκρατορία, ἡ Ρωμηοσύνη, γεννήθηκε ἀπὸ τὴ μεταμόρφωση τῆς Ρωμαϊκῆς αὐτοκρατορίας ὑπὸ τὴν ἐπίδραση τοῦ ἑλληνισμοῦ καὶ τοῦ χριστιανισμοῦ. Ὁ Κωνσταντῖνος, χωρὶς νὰ εἶναι ὁ τελευταῖος Ρωμαῖος αὐτοκράτορας, γιατί δὲν τελείωσε ἡ Ρώμη, εἶναι ὁ ἱδρυτὴς καὶ ὁ πρῶτος αὐτοκράτορας τοῦ Βυζαντίου καὶ τῆς Ρωμηοσύνης. Δὲν ἔκτισε τὴ Βυζαντινὴ αὐτοκρατορία στὰ ἐρείπια τῆς ρωμαϊκῆς κληρονομιᾶς, ἀλλὰ τὴ συντήρησε μὲ δύο νέες δυνάμεις. Ἔτσι ἡ ρωμαϊκὴ κληρονομιὰ -δίκαιο, ὀργάνωση, πειθαρχία- τροφοδοτήθηκε ἀπὸ τὴ δύναμη τῆς ἑλληνικῆς παιδείας -ἰδέες, ἀξίες, ἦθος- καὶ ἀνακαινίστηκε ἀπὸ τὶς δυνάμεις τοῦ χριστιανισμοῦ -πίστη, ἀγάπη, ἐγκράτεια- ὥστε νὰ ἀποτελέσουν καὶ τὰ τρία μαζὶ τὴ βυζαντινὴ πολιτικὴ ἰδεολογία, τὴ Ρωμηοσύνη.
Ἑπομένως δὲν κατάργησε τὴ Ρώμη ὁ Κωνσταντῖνος, ὅπως τὸν κατηγοροῦν, ἀλλὰ ἄλλαξε τὸν πολιτικὸ καὶ θρησκευτικὸ προσανατολισμό της. Μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ ὁ Κωνσταντῖνος κατάφερε νὰ διασώσει ὅλα τὰ ὑγιῆ καὶ αἰώνια στοιχεῖα τῶν ἀρχαίων πολιτισμῶν, κυρίως τοῦ ἑλληνικοῦ καὶ ρωμαϊκοῦ ἀπὸ τὰ βάρβαρα κύματα, ποὺ ἀπειλοῦσαν τὴ Δύση ἀπὸ Βορρᾶ καὶ τὴν Ἀνατολὴ ἀπὸ τὰ Ἀνατολικά. Γερμανικὰ φύλα κατέβαιναν πρὸς τὴ Ρώμη ὁλοταχῶς καὶ θὰ ἐξαφάνιζαν μὲ τὶς βαρβαρότητές τους τὴν αἰώνια πόλη καὶ τὸν πολιτισμό της. Ἐπίσης οἱ Πέρσες καὶ ἄλλοι ἀπολίτιστοι λαοὶ ἀπειλοῦσαν τὴν κοιτίδα τοῦ ἀρχαίου ἑλληνικοῦ πολιτισμοῦ ἀπὸ τὰ Ἀνατολικά. Ὁ Κωνσταντῖνος μὲ τὴν ἵδρυση τῆς Κωνσταντινουπόλεως, διέσωσε καὶ τὰ δύο. Στὸ ‹‹ὄστρακο›› τοῦ Ρωμαϊκοῦ πολιτισμοῦ ἔκλεισε τὴν ὑψηλὴ ἑλληνικὴ σκέψη καὶ τὸ ἀφιέρωσε ὡς ἀνάθημα ἀθάνατο στὸν ἀληθινὸ Θεό.
Συμπερασματικὰ ἀναφέρομε ὅτι ὁ Ρωμαϊκὸς πολιτισμὸς μετασχηματίστηκε ἀπὸ τὸν Κωνσταντῖνο σὲ Βυζαντινὸ πολιτισμό. Ἰσχυροὶ παράγοντες μετασχηματισμοῦ ἦταν δύο, ἡ κλασσικὴ σκέψη καὶ ἀρετὴ τῆς ἀρχαίας Ἑλλάδος καὶ ἡ χριστιανικὴ διδασκαλία, ποὺ πρόσφερε μοναδικὴ δύναμη στὸν πολιτισμὸ καὶ τὸν συντήρησε στὸν αἰῶνα. Αὐτὲς οἱ δύο δυνάμεις ἔχοντας ὡς βάση τὸ μοναδικὸ ρωμαϊκὸ δίκαιο πρόσφεραν μεγάλη ἱστορικὴ ὑπηρεσία στὸν πολιτισμό μας.
Τὰ δύο αὐτὰ μεγέθη, ἡ Ἑλλάδα καὶ ἡ Ρώμη, ἑνώθηκαν ἄρρηκτα ἀπὸ τὴν ἑνοποιὸ δύναμη τοῦ χριστιανισμοῦ καὶ οἰκοδόμησαν τὸ λαμπρὸ μνημεῖο τοῦ πολιτισμοῦ, ποὺ ἰσχύει μέχρι σήμερα. Ἡ Δύση ἦταν σχεδὸν πεθαμένη, ὅταν τὸ Βυζάντιο ἐξακολουθοῦσε νὰ προσφέρει στὸν πολιτισμό. Θὰ ἀνακάμψει ἡ Δύση μόνο, ὅταν ἡ Κωνσταντινούπολη, ἡ Ρωμηοσύνη θὰ ἐνταφιαστεῖ στὴν ὀθωμανικὴ τέφρα καὶ οἱ φορεῖς τοῦ πολιτισμοῦ, οἱ Λόγιοι τοῦ Βυζαντίου θά μετακομίσουν στή Δύση.
Αὐτὸν τὸν κύκλο ἔκαναν τὰ πολιτισμικὰ ἀγαθά. Γεννήθηκαν στὴν ἀρχαία Ἑλλάδα. Διαδόθηκαν ἀπὸ τὸν Ἕλληνα στρατηλάτη Ἀλέξανδρο στὸν Ἀνατολικὸ κόσμο. Διασκορπίστηκαν στὴ Δύση μὲ τὴ ρωμαϊκὴ κυριαρχία. Σὲ μία κρίσιμη καμπή, ὅταν ἔτειναν νὰ χαθοῦν ἐξαιτίας τοῦ εὐδαιμονισμοῦ καὶ τῆς βαρβαρότητος, διαφυλάχτηκαν ἀπὸ τὸν Κωνσταντῖνο στὸ χιλιετὲς Βυζάντιο. Ἔπεσε τὸ Βυζάντιο καὶ τὰ ἀγαθὰ τοῦ πολιτισμοῦ μετακόμισαν πάλι στὴν Δύση μὲ τοὺς Λογίους, γιὰ νὰ ἀποτελέσουν σταθερὴ βάση καὶ θεμέλιο τοῦ σύγχρονου πολιτισμοῦ.
Σὲ αὐτὴ τὴ διαδρομὴ τοῦ πολιτισμοῦ δὲν πρέπει νὰ λησμονεῖ κανένας τὴν ἀφετηρία καὶ τὸ λίκνο του, τὴν Ἑλλάδα, καὶ τοὺς Μεγάλους, ποὺ ἔπαιξαν καθοριστικὸ ρόλο στὴ διάδοση καὶ διαφύλαξή του. Αὐτοὶ ἦταν ὁ Μακεδὼν Μέγας Ἀλέξανδρος καὶ ὁ Ρωμαῖος Αὐτοκράτωρ Μέγας Κωνσταντῖνος, ποὺ ἦταν ὁ πατέρας τῆς Ρωμηοσύνης καὶ ὁ ἱδρυτὴς τοῦ Βυζαντινοῦ κράτους. Ἡ ἱστορία ἐκτιμώντας αὐτὴ τὴ συμβολή τους στὴ διακίνηση καὶ διαφύλαξη αὐτοῦ τοῦ πολιτισμοῦ τοὺς ὀνόμασε Μεγάλους.
Ὅποιοι τοὺς ἀμφισβητοῦν ἢ τοὺς καταργοῦν, εἶναι ἀγνώμονες, ‹‹μικροί›› καὶ ἀπολίτιστοι.
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ‘Ἐρῶ’ , Δ΄ ΤΕΥΧΟΣ, ΟΚΤ.-ΔΕΚ. 2010