ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ (14 ΜΑΪΟΥ 2023)
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ
«ὃς παραγενόμενος καὶ ἰδὼν τὴν χάριν τοῦ Θεοῦ ἐχάρη»
(Πράξ. ΙΑ΄ 23).
Ἡ πρώτη Χριστιανικὴ Ἐκκλησία.
Εὑρισκόμεθα εἰς τὰς ἀρχὰς τῆς
πρώτης ἐκείνης περιόδου, εὐθὺς μετὰ τὴν Ἁγίαν Πεντηκοστήν. Οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι,
πεφωτισμένοι καὶ πλήρεις Πνεύματος Ἁγίου, τὸ ὁποῖον ἔλαβον κατ’ ἐκείνην τὴν ἡμέραν
τῆς Πεντηκοστῆς, ἔχουσιν ἀρχίσει τὴν ἀποστολικὴν διακονίαν των! Ἤρχισαν, ἐν
πρώτοις, ἀπὸ τὴν πόλιν τῶν Ἱεροσολύμων, εἰς τὴν ὁποίαν καὶ διεδραματίσθησαν τὰ
συγκλονιστικὰ γεγονότα τῶν παθῶν καὶ τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ
Χριστοῦ! Ἐδῶ, εἰς τὴν Ἁγίαν πόλιν, κηρύσσουσι καὶ θαυματουργοῦσι φανερῶς καὶ ἐντόνως,
ὥστε … οἱ Γραμματεῖς καὶ οἱ Φαρισαῖοι νὰ αἰσθάνωνται ἰδιαιτέρως ἐκτεθειμένοι εἰς
«τὰ μάτια» τῶν Ἑβραίων! Βλέπουσιν ὅτι ὁ Σταυρωθεὶς Ἰησοῦς, ὄχι μόνον δὲν ἦτο πλᾶνος
καὶ ἀπαταιών, ὡς οὗτοι τὸν κατηγόρησαν καὶ μὲ τὴν τοιαύτην κατηγορίαν τὸν ὡδήγησαν
εἰς τὸν θάνατον, ἀλλά, τοὐναντίον, ἀδίκως ἐσταύρωσαν Τοῦτον, καὶ ἐν τῷ Παναγίῳ
Αὐτοῦ Ὀνόματι ἐνεργοῦσι τὰ προειρηθέντα θαύματα οἱ Θεῖοι Ἀπόστολοι!
Πολλοὶ Ἑβραῖοι μετενόησαν καὶ ἐνετάχθησαν
διὰ τοῦ Ἁγίου Βαπτίσματος εἰς τὴν πρώτην ἐκείνην Χριστιανικὴν Ἐκκλησίαν καὶ ἤδη
ὑπερβαίνουσι τὰς πέντε χιλιάδας μέλη. Τὸ μένος ὅμως τῆς Ἑβραϊκῆς ἐξουσίας, ἐναντίον
τῶν Ἀποστόλων καὶ τῶν πρώτων ἐκείνων Χριστιανῶν, εἶναι ἀσυγκράτητον … καὶ διὰ
τοῦτο συλλαμβάνουσι καὶ φυλακίζουσι τοὺς Ἀποστόλους, φονεύουσι διὰ λιθοβολισμοῦ
τὸν πρωτοδιάκονον Στέφανον, καθὼς ἐπίσης καὶ τὸν πρῶτον Ἐπίσκοπον τῶν Ἱεροσολύμων
τὸν Ἅγιον Ἰάκωβον τὸν Ἀδελφόθεον! Ἀποπειρῶνται, ἐν συνεχείᾳ, ἵνα φονεύσωσι καὶ
τὸν κορυφαῖον ἐκ τῶν δώδεκα, … Ἀπόστολον Πέτρον, ἀλλὰ ἀντιλαμβάνονται ὅτι ὁ … Ἐσταυρωμένος
εἶναι ζῶν καὶ ὑπάρχων, ὅστις καὶ διεκπεραιοῖ τὸ ἔργον τῆς ἐξαπλώσεως τοῦ Θείου
Λόγου καὶ τῆς Ἀληθείας.
Ἡ πρώτη αὕτη χριστιανικὴ Ἐκκλησία,
παρὰ τὴν προεκτεθεῖσα πολεμικήν, αὐξάνεται καὶ
ἑδραιώνεται ὅλον καὶ περισσότερον καὶ ὡς ἠκούσαμεν ἐκ τοῦ σημερινοῦ Ἀποστολικοῦ
ἀναγνώσματος, … «καὶ ἦν χεὶρ Κυρίου μετ᾿ αὐτῶν, πολύς τε ἀριθμὸς πιστεύσας ἐπέστρεψεν ἐπὶ
τὸν Κύριον» (Πράξ. ΙΑ΄ 21)!
Ἡ Θεία Χάρις!
Εἶναι τὸ ὕψιστον ἐκεῖνο δῶρον τοῦ
Θεοῦ, τὸ ὁποῖον διορθώνει τὰ λανθασμένα, καὶ ἁγιάζει τὰ ἁμαρτωλά, καὶ ἀνακαινίζει
τὰ πεπαλαιωμένα! Εἶναι ἐκείνη ἡ Θεία δωρεά, ἥτις - ὡς ἀναφέρεται κατὰ τὴν
φρικωδεστάτην ὥραν τῶν χειροτονιῶν καὶ τῶν τριῶν βαθμῶν τῆς Ἱερωσύνης, - εἶναι,
«ἡ
πάντοτε τὰ ἀσθενῆ θεραπεύουσα καὶ τὰ ἐλλείποντα ἀναπληροῦσα»! Εἶναι ἡ
Δύναμις ἐκείνη ἥτις δύναται νὰ μεταβάλῃ, οὐχὶ μόνον ἕναν ἄνθρωπον καὶ ἀνακαινίσῃ
τοῦτον εἰς … «ἄνδρα τέλειον», ἀλλὰ καὶ ὁλοκλήρους κοινωνίας ἀνθρώπων, καὶ
καταστήσῃ ταύτας … κοινωνίας Ἀγγέλων! Βασική, βεβαίως, προϋπόθεσις διὰ τὴν ἐπίτευξιν
τῶν ὡς ἄνω κατορθωμάτων, ἀπαιτεῖται καὶ εἶναι ἡ σύμπραξις καὶ συμφωνία τῶν
μεταβαλλομένων ἀνθρώπων! Ἐάν, δηλαδή, οὗτοι δὲν δέχονται καὶ δὲν συμφωνοῦσιν εἰς
τήν, κατὰ Θεόν, ἀναμόρφωσίν των, ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ δὲν δύναται ἵνα ἐνεργήσῃ εἰς
τούτους τὸ … παραμικρόν!
Ἐν προκειμένῳ, ἡ ἐν Χριστῷ ἀνακαινισθεῖσα
αὕτη κοινωνία, εἶναι ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἀντιοχείας εἰς τὴν ὁποίαν ἔρχεται ἀπεσταλμένος
ἀπὸ τὴν μητέρα Ἐκκλησίαν τῶν Ἱεροσολύμων, ὁ, ἐκ τῶν ἑβδομήκοντα, Ἀπόστολος
Βαρνάβας! Ἔρχεται, διὰ νὰ ἐπιβεβαιώσῃ τὴν πνευματικὴν πρόοδον ἡ ὁποία γίνεται ἐκεῖ
εἰς τὴν Ἀντιόχειαν! Ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον ἔχει ἰδιαιτέραν σημασίαν καὶ τονίζεται χαρακτηριστικῶς,
εἶναι τὸ ὅ,τι οὗτος, ὅταν ἔφθασεν εἰς τὴν κοινότητα ἐκείνην τῶν Χριστιανῶν, - ὡς
ὑπογραμμίζει τὸ ἱερὸν κείμενον, - εἶδε τὴν χάριν τοῦ Θεοῦ! Βεβαίως, ἡ Θεία Χάρις, δὲν δύναται νὰ
φαίνεται εἰς τοὺς ἀνθρωπίνους ὀφθαλμοὺς ὡς κάτι τὸ αἰσθητὸν καὶ ψηλαφητόν!
Συνεπῶς, ὁ Ἀπόστολος Βαρνάβας, εἶδεν τὰ ἀποτελέσματα καὶ κατορθώματα τῆς Θείας
Χάριτος! Εἶδε τὸν τρόπον ζωῆς καὶ συμπεριφορᾶς τῶν χριστιανῶν τῆς Ἀντιοχείας,
καθὼς καὶ τὴν πίστιν των καὶ ἀγάπην των πρὸς τὸν Κύριον! Εἶδε …, διότι ἡ μὲν
Θεία Χάρις, ὡς εἴπωμεν, δὲν φαίνεται, ἀλλὰ … φαίνονται καὶ γίνονται αἰσθητὰ καὶ ἔντονα, … ἡ στροφὴ πρὸς τὴν Ἐκκλησίαν,
ἡ ἀπομάκρυνσις καὶ ἀποστροφὴ ἀπὸ τὰ εἴδωλα καὶ τὸν ἁμαρτωλὸν καὶ κοσμικὸν
τρόπον ζωῆς, καὶ γενικῶς, ἡ ἐφαρμογὴ τῶν ἐντολῶν τοῦ Κυρίου!
«Οὐ πᾶς ὁ λέγων μοι Κύριε Κύριε …»!
Εἶπεν ὁ Κύριος τοῦτον τὸν ὡς ἄνω
λόγον, θέλων νὰ μᾶς προειδοποιήσῃ ὅτι, εἰς τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν, πολλοὶ θὰ
ἐπιδιώξωσιν ἵνα λάβωσιν θέσιν μετὰ τῶν κληρονομούντων Αὐτήν! Πολλοὶ θὰ
παρακαλέσωσι τὸν Σωτῆρα Χριστόν, ἵνα τοὺς ἐντάξῃ μετὰ τῶν δικαίων καὶ Ἁγίων, καὶ
θὰ φέρωσιν ὡς ἐπιχείρημα τὴν τυπικὴν σχέσιν τὴν ὁποίαν εἶχον, εἰς τὸν κόσμον τοῦτον,
μετὰ τῆς Ἐκκλησίας! Πολλοὶ θὰ ἐπικαλεσθῶσι τοὺς ἐκκλησιασμοὺς καὶ τὰς προσευχὰς
καὶ τὰς νηστείας των, προκειμένου νὰ πείσωσι τὸν Θεῖον Δικαστήν … Ὅμως, διὰ τοῦ
ὡς ἄνω λόγου, ὁ Διδάσκαλος καὶ Θεὸς ἡμῶν, βεβαιοῖ ὅτι οἱ κληρονόμοι τῆς
Βασιλείας Του θὰ εἶναι ἐκεῖνοι οἵτινες θὰ ἔχουσιν ἐργασθῇ καὶ ἀγωνισθῇ κατὰ τὸ
θέλημα τοῦ Θεοῦ! Συγκεκριμμένως, εἶπεν ὁ Χριστός μας: «Οὐ πᾶς ὁ λέγων
μοι Κύριε Κύριε, εἰσελεύσεται εἰς τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν, ἀλλ᾿ ὁ ποιῶν
τὸ θέλημα τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς» (Ματθ. Ζ΄ 21)!
Κάμνομεν ἐν προκειμένῳ τὴν
τοιαύτην ἀναφοράν, διότι, ἡ τοιαύτη ἀντίληψις κυριαρχεῖ καὶ σήμερον μεταξὺ πολλῶν,
κατ’ ὄνομα, χριστιανῶν! Εἰς τὸ Ἀποστολικὸν ἀνάγνωσμα τὸ ὁποῖον καὶ
διαπραγματευόμεθα, διακρίνομεν ὅτι, ἡ Θεία Χάρις ἐπισκέπτεται καὶ ἐπισκιάζει, ἀλλὰ
καὶ ἁγιάζει καὶ … διακρίνεται, ἐκεῖ ὅπου αἱ καρδίαι τῶν ἀνθρώπων εἶναι πρόθυμοι
ἵνα ἀγωνισθῶσι κατὰ τοῦ κακοῦ καὶ τῆς ἁμαρτίας, ἀλλὰ καὶ διὰ τὴν δόξαν τοῦ Θεοῦ!
Ἡ Θεία Χάρις ἐνεργεῖ καὶ ἀναμορφώνει ἐκείνους οἵτινες δέχονται τὴν ὑποταγήν των
εἰς τὸ Θεῖον Θέλημα καὶ ἀκολουθοῦσιν μετ’ ἀκριβείας καὶ προσοχῆς τὰς ἐντολὰς τοῦ
Κυρίου! Τοιοῦτοι ὑπῆρξαν, πάντες οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας, οἵτινες, … εἴτε ὡς
μοναχοὶ καὶ ἀσκηταί, εἴτε ὡς διωκόμενοι κατὰ τὰς φοβερὰς ἐποχὰς τῶν διωγμῶν, εἴτε
ὡς κληρικοί, εἴτε ὡς δίκαιοι πρὸ τῆς Χριστοῦ ἐλεύσεως, ἠγωνίσθησαν μὲ ἀγάπην καὶ
ἀφοσίωσιν, ἀλλὰ καὶ ἀγωνιζόμενοι κατὰ τὰς Θείας ἐντολάς!
Τοιοῦτοι, ἀγαπητοί μου ἀναγνῶσται, καλούμεθα ἅπαντες ἵνα ὑπάρχωμεν, ἀγωνιζόμενοι τὰς ἀρετὰς καὶ ἀποστρεφόμενοι τὴν ἁμαρτίαν, καὶ τότε ἡ Θεία Χάρις θὰ ἐπισκέπτεται καὶ ἐπισκιάζει καὶ ἡμᾶς καὶ εἴθε νὰ μᾶς ἀξιώσῃ τῶν αἰωνίων ἀγαθῶν τῆς ἀπολαύσεως! Ἀμήν!
ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν