«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Σάββατο 2 Απριλίου 2022
Κυριακή 27 Μαρτίου 2022
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Κυριακή 27 Μαρτίου 2022
Ορθόδοξος και Ρωσικός ρεαλισμός - π. Ιωάννης Δρογγίτης
Ο π. Ιωάννης Δρογγίτης απαντά σε ερωτήσεις.
Ερ.: Αυτό που ήθελα να ρωτήσω, πάτερ, είναι γιατί αυτός ο πόλεμος τώρα και γιατί αυτός ο πόλεμος έτσι, που θυμίζει τα γεγονότα στη Γιουγκοσλαβία και ο τρόπος που διεξήχθη τότε ο πόλεμος. Από τότε δεν έχουμε ξαναδεί στην Ευρώπη μια τέτοια πολεμική σύρραξη. Αυτό, γιατί τώρα και γιατί έτσι;
Π.Ι.: Δεν ξέρω πώς να στο πω αυτό που ρωτάς, μπορώ να πω το εξής όμως, ότι ο πόλεμος αυτός είναι ένας πόλεμος δυστυχώς αναπόφευκτος. Δεν ξέρω ποιος πολεμάει ποιον. Ή μάλλον μπορώ, έχω μια γνώμη για το ποιος πολεμάει ποιον. Σίγουρα δεν νομίζω ότι πολεμάει η Ρωσία την Ουκρανία. Αυτό μπορώ να το πω. Ο πόλεμος είναι γενικευμένος. Αν μας ενδιαφέρει να μάθουμε για τον πόλεμο θα έπρεπε να βλέπουμε τόσο καιρό ότι ζούμε σε έναν πόλεμο γενικευμένο. Επομένως το ερώτημά μας θα πρέπει να ξεκινήσει από την αντίληψη ότι ούτως ή άλλως ζούμε σε πόλεμο και ότι αυτό που συμβαίνει είναι μια ειδική φάση αυτού του πολέμου που θα μπορούσε να γίνει τώρα, θα μπορούσε να γίνει [….] Η μυστική Ιστορία του κόσμου γίνεται σε άλλα δωμάτια στα οποία εμείς δε συμμετέχουμε.
Ξέρουμε όμως ότι αυτός ο πόλεμος ήταν σχεδόν αναπόφευκτος, ήταν προγραμματισμένος. Το ίδιο το Ουκρανικό κράτος δημιουργήθηκε για να πολεμήσει τη Ρωσία. Έτσι δημιουργήθηκε. Και έδωσαν υπόσχεση οι στρατιωτικοί ότι θα πολεμήσουν τη Ρωσία. Τον έχουν δώσει από το ’90. Τους υποχρέωσαν. Επομένως, δηλαδή ο πόλεμος θα γινόταν. Θα γινόταν γιατί το Ουκρανικό κράτος είναι ένα κράτος-μαριονέττα. Δημιουργήθηκε γι’ αυτό. Δημιουργήθηκε για να πολεμήσει τη Ρωσία. Και είναι ας πούμε ένα θέατρο σκιών αυτό. Θα συνέβαινε αυτό ούτως ή άλλως με τον άλφα ή βήτα τρόπο. Δε θα συνέβαινε αν η Ουκρανία είχε επίγνωση, ας πούμε, της Ιστορίας της – οι άνθρωποι είχαν, παρασύρθηκαν οι καημένοι. Ο Ουκρανικός λαός δεν είναι ένας λαός ο οποίος ξαφνικά έγινε αυτό που βλέπουμε. Και ούτε και ξέρουμε πόσοι παραμένουν σε αυτή την ιδεολογία. Τέλος πάντων είναι πολλά που μπορεί να πει κανείς αλλά από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε.
Αυτό λοιπόν είναι ένα κράτος που στήθηκε ακριβώς από τη νέα τάξη πραγμάτων για να χτυπήσει τη Ρωσία την οποία μισεί. Νόμιζε ότι τελείωσε με τη Ρωσία, προσπάθησε να κάνει ένα τελειωτικό χτύπημα, δεν πρόλαβε να το κάνει γιατί βγήκε αυτός ο άνθρωπος, νομίζω ως άγγελος, για το ρωσικό λαό – ο Πούτιν εννοώ – και απέτρεψε αυτήν την καταστροφή. Η χώρα είχε διαλυθεί. Περίμεναν απλώς το χτύπημα της σκανδάλης. Εκεί ακριβώς στο χτύπημα της σκανδάλης εμφανίστηκε αυτός ο άνθρωπος.
Το κράτος λοιπόν συνέβη για να μπορεί το ΝΑΤΟ και όλη αυτή η κλίκα που συμμετέχει σε αυτό να προσεγγίσει τη Ρωσία και να απειλήσει τη Ρωσία, την οποία μισεί θανάσιμα. Γενικά, νομίζω η Δύση μισεί τη Ρωσία. Εγώ δεν τα λέω όλα αυτά από μια θέση μοσχοβιτισμού, νεομοσχοβιτισμού ή φιλορωσσισμού άκριτου. Δε μιλάω συναισθηματικά στα θέματα αυτά. Αλλά δε μιλάω και αντιιστορικά ή έξω από τη θέση μου την εκκλησιαστική. Μέσα σε αυτό μιλάω και λέω το εξής: αυτοί οι άνθρωποι μισούν τη Ρωσία. Μισούν ότι εκφράζει η Ρωσία. Μισούν το ρωσικό πολιτισμό. Μισούν τη δύναμη την κοσμική, την ισχύ την κοσμική της Ρωσίας. Μισούν την πνευματικότητα της Ρωσίας. Μισούν τη Ρωσική ψυχή. Μισούν το Ρωσικό πολιτισμό. Μακάρι να μην υπήρχε ο Ντοστογιέφσκι και όλοι οι μεγάλοι μουσουργοί της Ρωσίας. Μακάρι να μην υπήρχε κανείς από αυτούς. Αυτό η Δύση θα το έβλεπε ως το καλύτερό της. Υπάρχουν βέβαια αυτοί, υπήρξαν και θα υπάρχουν. Μέσα σε αυτό το γενικευμένο μίσος, λοιπόν, εντάσσεται και αυτός ο πόλεμος.
Η Ρωσία, κατά τη γνώμη μου, δεν επιτίθεται στην Ουκρανία. Κάνει το αυτονόητο. Δεν ήθελε, δεν βιάζεται […] ακόμη και πολιτικά αν το δείτε η Ρωσία ποτέ δε βιαζόταν να ανταποδώσει χτυπήματα. Δεν έκανε ανόητες κινήσεις ποτέ στην Ιστορία. Και πρόσφατα δηλαδή, να μην πω παραδείγματα, δεν είναι της δικής μου αρμοδιότητας. Δεν παρασύρεται δηλαδή, δεν κάνει τέτοια. Και άργησε, μάλιστα, και πολύ. Άργησε πολύ να το κάνει. Καταλάβατε γιατί; Γιατί η Ουκρανία στόχευε σε αυτό. Προκαλούσε. Η Ουκρανία ως κρατική, θεσμική οντότητα εννοώ, όχι ο λαός της. Ο λαός της παρασύρθηκε. Έχει παρασυρθεί. Θα έπρεπε να του φτιάξουν μια εθνική ιδεολογία ενάντια στη Ρωσία. Ενάντια στη μάνα τους δηλαδή. Ενάντια στον πολιτισμό τους, κυρίως, στράφηκαν. Αυτό είναι ένα τέρας. Αλλά αυτοί που δημιουργούν την Ιστορία δεν τους νοιάζει, ούτε οι άνθρωποι τους νοιάζουν, ούτε οι Ιστορίες, ούτε τίποτα. Είναι κυνικοί. Έτσι λοιπόν, κυνικά, έστρεψαν και την Ουκρανία εναντίον της Ρωσίας. Έβαλαν τους δικούς τους ανθρώπους, το σχεδίασαν, έβγαλαν και αυτόν που δεν τους έκανε, έκαναν το πολιτικό πραξικόπημα και εγκατέστησαν μετά τους τρεις, τους δύο και τον τελευταίο ηθοποιό. Έτσι λοιπόν, θα γινόταν αυτό. Προσεταιρίστηκαν και τις ακροδεξιές, ναζιστικές, όχι ακροδεξιές, τις ναζιστικές ιδεολογίες. Είναι το μακρύ τους χέρι… αυτό που γίνεται στην Ουκρανία είναι φοβερό, απλώς οι άνθρωποι δεν το ξέρουν. Δεν ξέρουν τι γίνεται.
Τα εγκλήματα της Ουκρανίας εναντίων των ρωσοφώνων είναι απίστευτα για τη σημερινή εποχή. Να πω σε όσους δεν το ξέρουν και σε εσάς, ότι υπάρχει ένα νεκροταφείο η Αλέα των Αγγέλων. Η Αλέα των Αγγέλων, λοιπόν, είναι ένα νεκροταφείο παιδιών. Οι άνθρωποι έκαναν γενοκτονία. Καταλάβατε; Γενοκτονία κανονική. Έχουν ένα νεκροταφείο μόνο για παιδιά. Και τώρα όσοι αιχμαλωτίζονται από τους Ουκρανούς τους πάνε οι Ρώσοι στο νεκροταφείο των παιδιών, στην Αλέα των Αγγέλων. Και τους λένε ‘για κοιτάξτε τι κάνατε’. Αυτό έκαναν. Επίσημα έκαναν και ήθελαν και έκαναν εθνοκάθαρση. Μέχρι πότε να το αντέξουν αυτό; Ή θα άφηνε η Ρωσία να είναι 30 χλμ. από τα σύνορά της, από πόλη της ρουκέτες νατοϊκές; Αυτά είναι αστεία πράγματα. Οι Ρώσοι δεν είναι κανένας λαός […] η κρατική τους οντότητα είναι πάρα πολύ σοβαρή. Ευτυχώς για τον κόσμο. Θα άφηναν ποτέ το ΝΑΤΟ να πάει στα σύνορά τους, δίπλα ακριβώς να τους στοχεύει με ρουκέτες; Ποιος ανόητος λέει τέτοια πράγματα; Δε λέω τίποτα κρυφό. Απλά πράγματα σας λέω. Που κάνουμε όλοι τους δήθεν ειρηνιστές και τα λοιπά. Εντάξει, φυσικά είμαστε. Ποιος χριστιανός θέλει τον πόλεμο; Αλλά πέστε μου, δηλαδή, θα λέγαμε όχι στον πόλεμο μέχρι που θα εισέβαλε το ΝΑΤΟ στη Ρωσία; Και τότε θα λέγαμε ‘αχ, ναι, έπρεπε να γίνει κάτι’. Θα έπρεπε να αφήνονται τα παιδιά να σκοτώνονται;
Επισήμως, δημόσια, οι άνθρωποι θεωρούσαν το Ντονμπάς και τους ανθρώπους που ζουν εκεί –εκατομμύρια άνθρωποι ζουν στον Ντονμπάς, ρωσόφωνοι- άχρηστο υλικό τους λέγανε. Δημόσια είπαν ότι πρέπει να τους σκοτώσουν. Δημόσια. Το καταλαβαίνετε; Μιλάμε για εθνοκάθαρση κανονική. Και έρχονται τώρα οι δήθεν «θείες» του συστήματος να μας πουν ‘πόσο κοκκινίζουμε με τον πόλεμο και τι κακοί που είναι οι Ρώσοι’; Αυτά ας τα πιστέψει όποιος θέλει. Αλλά η Ιστορία δεν είναι αυτή. Οι άνθρωποι έκαναν γενοκτονία. Πιστεύουν στη γενοκτονία. Εκτός από την ιδεολογία τους τη ναζιστική, όποιοι είναι σε αυτά, πίστεψαν και καλλιέργησαν μία τέτοια αντίληψη.
Να πούμε σε όσους δεν ξέρουν, γιατί αυτά δεν ακούστηκαν πουθενά, ενώ είναι γνωστά θέματα, τι έγινε στις 2 Μαΐου του ’14, στην Ουκρανία; Ημέρα φρίκης για τον παγκόσμιο πολιτισμό. Κάηκαν άνθρωποι, τους έκαψαν ζωντανούς μέσα στο Κτίριο των Συνδικάτων. Επειδή ήταν αντιφρονούντες, στην ακροδεξιά τους ρητορική. Στη ναζιστική, γιατί το ακροδεξιά είναι πολιτικά παρερμηνεύσιμο. Στην καθαρά ναζιστική τους αντίληψη. Τους έκαψαν ζωντανούς. Τους πυροβολούσαν. Πηγαίναν να πηδήξουν απ’ τα παράθυρα και τους πυροβολούσαν από κάτω, παιδιά. Και όσοι γλίτωσαν πέρασαν από δίκη. Απ’ αυτούς. Όχι από αυτούς που σκότωναν. Μιλάμε για τρομερό έγκλημα στο Κτίριο των Συνδικάτων. Σκότωσαν 50 ανθρώπους έτσι. Τους έκαψαν ζωντανούς παιδιά. Αν δείτε τις φωτογραφίες είναι απίστευτο αυτό. Ποιοι τους σκότωσαν; Φαίνεται. Μάθετε την Ιστορία. Εγώ θα σας την πω; Ας την ψάξετε ποιοι. Και ήθελαν να κάνουν και τη μέρα γιορτή στην Ουκρανία. Κάψαν ανθρώπους τώρα, έτσι; Όχι αστεία πράγματα. Βάλανε και τους καίγανε. Πετάγανε μέσα δακρυγόνα, δεν είχαν να αναπνεύσουν. Ήταν και μεγάλοι άνθρωποι ταυτόχρονα μέσα. Βιάστηκαν, κακοποιήθηκαν. Μπήκαν μέσα. Φανταστείτε τώρα τι ‘καλά’ που φέρθηκαν. Μπήκαν μέσα οι άλλοι, με το που τους κλείσανε μέσα στο κτίριο και όποιους βρίσκανε τους κακοποιούσαν, βίασαν τις γυναίκες, τους σκοτώσανε, κάνανε εγκλήματα φοβερά. Και μετά πηγαίνει το κράτος και φυλακίζει αυτούς που είχαν απομείνει ζωντανοί. Τους συλλαμβάνει.
Εντάξει. Θέλω να πω ότι η Ιστορία έχει πολλά άλλα επεισόδια και επομένως το τώρα και το γιατί είναι πολύ αφηρημένο. Νομίζω ότι οι ίδιοι ξέρουν το τώρα και το γιατί. Ούτως ή άλλως όμως ήταν προδιαγεγραμμένο ότι θα γινόταν. Δε μπορούσε να μη γίνει. Νομίζω ότι η Ρωσία δεν επιτίθεται, στην πραγματικότητα αμύνεται εκεί πέρα. Πρέπει να αμυνθεί, έπρεπε να αμυνθεί και πρέπει να προφυλάξει τους και τους ρωσόφωνους αλλά και την ίδια της την κρατική υπόσταση. Είναι δυνατόν; Δηλαδή θα άφηνε το ΝΑΤΟ να πάει δίπλα από τα σύνορά της να στήσει πυραύλους; Δε θα γινόταν αυτό.
Ερ.; Πάτερ, ήθελα να ρωτήσω για αυτήν την προφανώς μονόπλευρη ενημέρωση και την προφανή προπαγάνδα όλων των μέσων μαζικής ενημέρωσης υπέρ των Ουκρανών, αυτό το θράσος και αυτή η σιγουριά από πού πηγάζει και δεν φοβούνται τον αντίκτυπο που θα έχει στον κόσμο, ότι μπορεί να προκαλέσει τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που ενδεχομένως, όχι ενδεχομένως, που σίγουρα αυτοί θέλουν να πετύχουν;
Κοίταξε, αυτό πηγάζει από το δαιμονικό πνεύμα το οποίο κανοναρχεί τους ανθρώπους αυτούς. Αυτός είναι που κάνει, ο χοράρχης ας πούμε, αυτής της ιστορίας. Και επομένως το πνεύμα του είναι αυτό και αυτό το πνεύμα δίνει εκεί που το δίνει. Αυτοί έχουν την αίσθηση της παντοδυναμίας πάντοτε. Και αυτό το αλαζονικό πνεύμα είναι το πνεύμα του διαβόλου στην Ιστορία. Και έχουν αυτήν την αίσθηση ότι είναι παντοδύναμοι. Μα δεν είδατε τον κύριο αυτόν της μεγάλης επανεκκίνησης, που έλεγε ότι είναι όλοι δικοί μας; Με πόση άνεση και κυνικότητα το έλεγε; Είναι όλοι δικοί τους, είναι αλήθεια. Οι λαοί είναι περικυκλωμένοι. Αυτό δίνει την αίσθηση, την υβριστική αίσθηση ότι ‘είμαστε παντοδύναμοι και δε μας νοιάζει. Σας το λέμε και μπροστά σας’. Δεν πιστεύουν, εξάλλου […] γι’ αυτούς οι λαοί είναι τίποτα, είναι σκουπίδια οι άνθρωποι, δεν τους υπολογίζουν. Επομένως δεν πιστεύουν ότι κανείς ενδιαφέρεται ή ότι κι αν ενδιαφερθεί και καταλάβει δεν έχει τη δύναμη να σταματήσει αυτό το πράγμα. Έτσι λοιπόν έχουν την αίσθηση ότι ‘εντάξει, θα τα πούμε κιόλας’. Ας φανεί ότι είναι μονόπλευρη η προπαγάνδα. Ας φανεί. Ας κατεβάζουν τα βίντεο. Ας τα κάνουμε όλα μπροστά τους, και τι έγινε;
Να σας πω, δείτε τι έγινε με τον κορωνοϊό. Ήταν τόσο δύσκολο να καταλάβει κανείς; Αλήθεια; Από ένα σημείο και μετά, δηλαδή, εντάξει στην αρχή πες. Ακόμα και τώρα οι άνθρωποι έχουν δεχτεί όλη την προπαγάνδα που συνέβη. Και τελικά η προπαγάνδα στο κάτω κάτω αυτό το σκοπό έχει. Αλλά και οι άνθρωποι πρέπει να έχουν σκοπό. Και ο Θεός έχει ορίσει ότι οι άνθρωποι δεν πρέπει να είμαστε ανόητοι. Και ο Κύριος το λέει στο Ευαγγέλιο. Πρέπει να βλέπουμε και τα σημεία των καιρών. Αλλά και τα σημεία του κόσμου, τα σημεία της Ιστορίας. Πού πηγαίνει η Ιστορία. Γιατί πηγαίνει προς τα εκεί; Τι την ωθεί; Ποιος την ωθεί; Τι θέλει; Αυτοί, λοιπόν, έχουν την αίσθηση ότι μπορούν να πάνε την Ιστορία όπου θέλουν. Ο δε Κύριος ἐκγελάσεται αὐτούς, καὶ ὁ Κύριος ἐκμυκτηριεῖ αὐτούς λέει ο Προφήτης. Και αυτό θα γίνει όποτε ο Θεός θέλει. Και γι’ αυτό είναι έτσι απροκάλυπτοι νομίζω.
Ερ.: Πάτερ, κατηγορούν τον Πούτιν, όλοι ότι ενώ είναι χριστιανός Ορθόδοξος βάφει τα χέρια του με αίμα αθώων ανθρώπων. Μπορούμε να πούμε ότι ο πόλεμος που διεξάγει ο Πούτιν κατά της Ουκρανίας είναι ένας πόλεμος εναντίον της παγκοσμιοποίησης και κατά της ελίτ του σχεδίου της μεγάλης επαναφοράς, του great reset και κατ’ επέκταση της νέας τάξης πραγμάτων;
Να ξεκινήσω από το τελευταίο. Δεν είναι αυθαίρετο να πούμε ότι ο Πούτιν πολεμάει τη Νέα Τάξη πραγμάτων. Γιατί; Γιατί βλέπουμε ότι αυτοί που εκφράζουν τη Νέα Τάξη Πραγμάτων είναι εναντίον της Ρωσίας και του ιδίου του προσώπου του Πούτιν. Αυτοί εκφράζονται εναντίον του προσώπου του. Δηλαδή άνθρωποι που έχουν αιματοκυλήσει τον κόσμο. Και λένε τώρα ότι βάφει τα χέρια του με αίμα. Πράματα δηλαδή που, συγγνώμη, εγώ δεν μπορώ να τα ακούω. Δεν μπορώ να τα ακούω γιατί, ξέρετε, πριν λίγο είχαμε τον πόλεμο στη Συρία. Οι άνθρωποι στη Ρωσία εκεί [….] ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι μεταξύ δύο λαών σχεδόν ενωμένων. Οι Αμερικανοί τι ήθελαν τόσα χρόνια και έκαναν τις επαναστάσεις σε όλο τον κόσμο; Οι ίδιοι εννοώ όχι μόνο αυτές που δημιούργησαν πλαγίως, παραδείγματος χάριν.
Έτσι λοιπόν αν πούμε αυτό το πράγμα τώρα, φυσικά είναι εναντίον της Νέας Τάξης Πραγμάτων. Αφού βλέπουμε τη Νέα Τάξη Πραγμάτων και τους εκφραστές της να είναι εναντίον της Ρωσίας και του Πούτιν. Υπό αυτήν την έννοια, ναι. Απλά πράγματα. Τώρα αν αυτός ο άνθρωπος βάφει τα χέρια του με αίμα, ποιος θα τον κατηγορήσει που υπερασπίζεται τη χώρα του; Ποιος; Δηλαδή, αν είχαμε επίθεση του ΝΑΤΟ στη Ρωσία θα έπρεπε ως χριστιανοί να καθίσουν οι Ρώσοι να καταληφθεί το κράτος τους επειδή είναι χριστιανοί και δεν πολεμούν; Ο πόλεμος όμως, ορθοδόξως, είναι κάτι το σκοτεινό, αλλά δεν παύει να είναι πολλές φορές αναπόφευκτο υπό την έννοια ότι κάπως πρέπει να προασπίσεις τη χώρα σου, τον εαυτό σου, την ύπαρξή σου. Είναι η πιο δύσκολη στιγμή του ανθρώπου. Μακάρι να μη βρεθεί κανείς σε αυτή τη στιγμή. Δεν πιστεύουμε ότι ο πόλεμος είναι κάτι που ο Θεός, ας πούμε, το ευλογεί με την έννοια ότι το θέλει να γίνει. Αλλά υπάρχουν πόλεμοι που είναι οικονομικοί.
Εγώ, να σας πω τη θέση μου ξεκάθαρα, πιστεύω ότι η Παναγία προστατεύει τα ρωσικά στρατεύματα. Επίσης πιστεύω ότι οι Άγγελοι φρουρούν τον κυβερνήτη της Ρωσίας. Βρίσκεται στην πιο δεινή θέση και η ισχύς που έχει είναι πνευματική. Και του τη δίνει ο Θεός. Αυτό πιστεύω. Να μην είμαστε ανόητοι. Αυτό θέλω να πω. Να μην είμαστε χαζοχαρούμενοι, χαζοειρηνιστές, χαζοθλιμένοι χριστιανοί, έρμαια στον κάθε προπαγανδιστή. Αυτό θα ήταν ευχής έργο, πραγματικά. Να μπορούμε να διεισδύσουμε στο νόημα της Ιστορίας, να ξέρουμε λίγα πράγματα γι’ αυτήν, να ξέρουμε τη θέση μας ως χριστιανοί. Να ξέρουμε ότι κυρίως, θα πρέπει να δούμε τα πράγματα μέσα από τον ευλογημένο πόνο.
Εμείς είμαστε με τον Ουκρανικό λαό, φυσικά. Όχι εναντίον της Ρωσίας. Με τους ανθρώπους είμαστε. Αλλά δεν μπορούμε να είμαστε εναντίον των παιδιών που δολοφονήθηκαν στο Ντονμπάς. Ούτε μπορούμε να είμαστε υπέρ της γενοκτονίας των ρωσοφώνων. Ούτε να είμαστε υπέρ ενός ναζιστικού μορφώματος που έχει αυτή τη δαιμονική συμπεριφορά μέσα στη χώρα τους. Τα πράγματα δεν έχουν μια όψη, καταλάβατε; Εμείς λοιπόν δεν παρασυρόμαστε να πούμε ‘αχ, οι καημένοι, αχ τα αίματα που βάφονται τα χέρια, αχ το τούτο, αχ το άλλο’. Πιο ουσιαστικά θα κοιτάξουμε. Ο Θεός δεν ευδοκεί, δε χαίρεται στην απώλεια των ανθρώπων. Αλλά είναι δίκαιος και ξέρει. Υπάρχουν μάχες που γίνονται και οι άνθρωποι προστατεύονται σε αυτές. Ο Θεός ξέρει το βαθύ νόημα της Ιστορίας. Κι εμείς δεν μπορεί να το ξέρουμε, γιατί; Γιατί χρειάζεται Χάρη.
Όπως δεν μπορούμε να ξέρουμε τον εαυτό μας χωρίς τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος, έτσι δεν μπορούμε να ξέρουμε και την Ιστορία χωρίς τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος. Το νόημά της το βαθύ. Όμως μπορούμε να αγνοήσουμε το πνευματικό νόημα σε έναν πρώτο βαθμό στην Ιστορία; Ο πρώτος βαθμός ποιος είναι; Ότι η Ουκρανία η οποία έχει κάνει μια γενοκτονία, η οποία φέρθηκε όπως φέρθηκε στους ρωσόφωνους, η οποία είναι αυτό που είναι – σας είπα πριν, είναι μια μαριονέττα, έτσι;- και η οποία έκανε, και αυτό μας αφορά σ’ εμάς ως χριστιανούς, αυτή τη μεγάλη βλασφημία, με την ‘ευγενική’ χορηγία των ξένων δυνάμεων, ποια; να δημιουργήσει ένα εκκλησιαστικό μόρφωμα που το ονόμασε ‘Εκκλησία’. Και το επέβαλε, και το ευλόγησαν. Κάποιοι. Αυτό το πράγμα είναι το φυτίλι του πολέμου. Για μας.
Ο πόλεμος έχει την πολιτική του διάσταση, την οριζόντια διάσταση, έχει και την εκκλησιαστική του όμως. Για μας η εκκλησιαστική είναι η κύρια. Πώς θα ήταν ανεκτή μια τέτοια βλασφημία; Δε θα έφερνε ένα τέτοιο αποτέλεσμα; Δηλαδή θα ανεχθεί ο Θεός να βρίσκονται ενώπιον του Αγίου Θυσιαστηρίου και να τελούν, ας πούμε, πώς να το πω… την Αναίμακτη Λατρεία άνθρωποι μη χειροτονημένοι; Πήραμε από δύο σχισματικές ομάδες ανθρώπους οι οποίοι ήταν αφορισμένοι και καθηρημένοι και φτιάξαμε μια Εκκλησία και της δώσαμε και επίσημο Τόμο Αυτοκεφαλίας; Αλήθεια; Πώς να το ανεχτεί αυτό ο Θεός, ξέρετε; Σας το λέω υπεύθυνα, με όλο μου τον εαυτό. Αυτό είναι μια βλασφημία ενεργούμενη που ο Θεός δεν τη θέλει και είχε, έχει και θα έχει αποτέλεσμα κακό. Και μόνο με τη μετάνοια όλων όσοι εμπλέκονται σε αυτό, και όλων μας ούτως ή άλλως, θα μπορέσει να διορθωθεί αυτό το μεγάλο τραύμα. Είναι μια βλασφημία ενεργούμενη, σαν κάποιος να βλαστημάει και να μη σταματάει. Αυτό το πράγμα είναι. Εφόρεσαν την κατάρα ως ιμάτιον στην Ουκρανία. Τι θα γινόταν δηλαδή; Δεν παίζουμε με τα πράγματα του Θεού και τα Ιερά και τα Άγια.
Ποιοι το έκαναν αυτό; Τους ξέρουμε. Τους ευχαρίστησαν δημόσια. Ποιους ευχαρίστησαν δημόσια η Ουκρανική κυβέρνηση, ο ένας εκ των δύο, ας πούμε Πατριαρχών, πώς να τους πούμε; Ψευδοπατριάρχες; Ο Φιλάρετος […] ποιους ευχαρίστησε ο Φιλάρετος; Ποιους ευχαρίστησε ο Επιφάνιος; Είναι γνωστό ποιους ευχαρίστησε. Το είπαν δημόσια, δηλαδή πώς δημιουργήθηκε αυτή η Εκκλησία. Και βγαίνουμε και λέμε τέτοια πράγματα; Αυτό σας το ξαναλέω είναι βλασφημία και πρέπει να τελειώσει για να εξαλειφθεί και το κακό. Και κάποια στιγμή ο Θεός θα το τελειώσει αυτό. Δε γίνεται. Δε μπορούμε να ανεχτούμε αχειροτόνητους ανθρώπους πρώτη φορά στην Εκκλησία. Μα τόσο απροκάλυπτη βλασφημία; Με ποια κριτήρια το κάναμε αυτό; Με πολιτικά; Με τι; Με το πιστόλι στον κρόταφο; Κοιτάξτε, εμείς, και εμείς προσωπικά νομίζω και οι χριστιανοί, για ό,τι ζούμε πεθαίνουμε κιόλας. Για ό,τι αγαπάμε πεθαίνουμε κιόλας. Αλλιώς είμαστε φτωχοί και να πάμε να πεθάνουμε πριν την ώρα μας. Αυτό.
Ερ.: Πάτερ, κάποιοι λένε ότι όλο αυτό δε θα σταματήσει εδώ. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η έναρξη του πολέμου, του συγκεκριμένου, σηματοδοτεί την αρχή των γεγονότων;
Ερ.: Ποια είναι αυτά τα γεγονότα, πάτερ;
Ωραία. Αυτό είναι το ερώτημα. Καταρχάς το ερώτημα, νομίζω και να το ήξερε κανείς δε θα έπρεπε να το απαντήσει. Εγώ δεν το ξέρω. Δεν την ξέρω την απάντηση. Αυτό όμως που μπορώ να πω είναι το εξής: ποια ακριβώς είναι τα γεγονότα για τα οποία μιλάς; Τι είναι γεγονός; Η λέξη ‘γεγονότα’ έχει πάρει μια κάπως μυθική σημασία. Όλοι περιμένουν κάποια γεγονότα, μιλάμε γι’ αυτά. Και μάλιστα η αποκαραδοκία των γεγονότων είναι ένα προβληματικό, για μένα, γεγονός πνευματικά. Έτσι το βλέπω εγώ, επιτρέψτε μου. Δηλαδή, ακριβώς, ποια είναι τα γεγονότα; Κάθε μέρα ζούμε γεγονότα. Πότε σταματήσαμε να έχουμε γεγονότα στη ζωή. Και ποιος μας είπε ότι περιμένουμε κάποιο […] προσμένοντας πάλι κάποιο γεγονός; Πάλι θα προσμένουμε ένα γεγονός το οποίο έρχεται; Η αποκαραδοκία του κακού μπορεί να είναι το ίδιο το κακό. Καταλάβατε; Δηλαδή εμείς δεν περιμένουμε ένα κακό. Δεν είναι ορθόδοξη στάση αυτή. Τι άλλο να περιμένουμε; Εμείς κανονικά περιμένουμε το θάνατό μας καθημερινά. Και τη ζωή όμως. Την αναζητούμε τη ζωή. Την αγαπάμε τη ζωή όχι με την έννοια των κοσμικών ανθρώπων. Αγαπάμε τη ζωή την ίδια. Αυτό που συνιστά τη ζωή. Τι συνιστά τη ζωή; το πώς μπορούμε να ξεπεράσουμε τον εαυτό μας και να δείξουμε αγάπη στο συνάνθρωπο.
Εγώ θα έλεγα να μην περιμένουμε κανένα γεγονός. Εγώ θα έλεγα καλύτερα να περιμένουμε πότε ο Κύριος θα ρίξει ένα βλέμμα ή μάλλον πότε θα είμαστε σε θέση να δούμε το σπλαχνικό Του βλέμμα στο πρόσωπό μας. Και στον κόσμο. Αυτή είναι η ματιά μας στην Ιστορία. Το να βλέπουμε την αμαρτωλή Ιστορία του κόσμου δε συνιστά και κανένα επίτευγμα. Εμείς είμαστε ερασταί του Ακτίστου Φωτός που δε βλέπουμε. Καταλάβατε; Το ψάχνουμε, το αγαπάμε. Αγαπάμε τι; Τη Χάρη του Θεού. Είμαστε τέτοιοι αναζητητές. Τι να περιμένουμε; Να περιμένουμε εμείς τώρα τις καταστροφές; Αυτό είναι μια μερικότητα. Το μερικό πάντοτε μπορεί να πάρει χαρακτήρα απολύτου στη ζωή μας και αυτό πάντοτε είναι πρόβλημα πνευματικά. Ωραία, θα γίνει πόλεμος. Να γίνει. Ας γίνει ότι να’ ναι. Αυτό είναι το θέμα; Το πώς θα σταθούμε εμείς, είναι το ζήτημα, στα πράγματα.
Κοιτάξτε, δεν υπάρχει γεγονός, δεν υπάρχει κατάσταση στην οποία δε μπορεί ο άνθρωπος να ζήσει σύμφωνα με το θέλημα του Θεού. Η μεγάλη πρόκληση στα γεγονότα, σε όλα τα γεγονότα, είναι εμείς να ζήσουμε σύμφωνα με το θέλημα του Θεού. Και μπορεί να γίνει αυτό. Καταλάβατε; Πάντα μπορεί να γίνει. Και μέσα σε μια καταστροφή και μέσα σε ένα πόλεμο. Όλοι δοκιμαστήκαμε και δοκιμαζόμαστε. Με τους κορωνοϊούς και με όλα αυτά. Ποια είναι η στάση μας, πώς είδαμε τα πράγματα. Δεν είναι γεγονότα αυτά; Όταν μπορεί να τα βάλεις με τον αδελφό σου, τη μάνα σου, με τον πατέρα σου για το εμβόλιο, τον κορωνοϊό, δεν είναι γεγονότα αυτά; Τι είναι τα γεγονότα; Δε ζούμε γεγονότα, δε ζούμε ένα κραχ; Δε ζούμε μια δικτατορία; Τόσα πράγματα δε ζούμε; Και πόσα ματαιώθηκαν που δεν τα ξέρουμε, μέσα από τις προσευχές των αγίων. Μέσα σ’ αυτά ζούμε.
Η δική μας, λοιπόν η πρόκληση δεν είναι να ζήσουμε μέσα από προσμονές γεγονότων. Είναι να είμαστε άξιοι να ζήσουμε όλα τα γεγονότα. Αυτό νομίζω. Γεγονότα ζούμε κάθε μέρα. Το πιο μεγάλο είναι η Θεία Λειτουργία. Μπορούμε να ζήσουμε μέσα στη Θεία Λειτουργία; Τη ζούμε; Καταλάβατε; Να ζήσουμε τη δοκιμασία; να τη ζήσουμε. Μπορούμε; Να τη ζήσουμε ωραία. Πώς να παραμείνεις ευγενής μέσα σε μια δοκιμασία. Με την έννοια που τη λέει ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, μιας και είμαστε στη Σαρακοστή. Η άνωθεν ευγένεια που λέει. Είναι χαρακτηριστικό του κατ’ εικόνα αυτό. Μπορείς να παραμείνεις τέτοιος όταν σε κυνηγάει το ένστικτο της αυτοσυντήρησης; Παραδείγματος χάριν. Υπήρξαν άνθρωποι που κράτησαν την ευγένειά τους μέσα στο κτίριο των συνδικάτων στην Ουκρανία, που κάηκε. Εκεί που καιγόντουσαν όλοι και προσπαθούσαν να γλιτώσουν. Κι όμως κράτησαν μια αξιοπρέπεια. Ωραία είναι αυτά.
Ερ.: Ποια είναι η άνωθεν ευγένεια που είπατε πριν και πώς εμείς τη βρίσκουμε; Πώς γινόμαστε εμείς ευγενείς, με αυτόν τον τρόπο, όταν μας συμβαίνουν όλα αυτά τα γεγονότα και στην προσωπική μας ζωή και όταν επηρεαζόμαστε σε ένα παγκόσμιο επίπεδο, όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή με αυτόν τον πόλεμο.
Νομίζω την άνωθεν ευγένεια μπορείς να τη δεις ακόμα και στις φωτογραφίες των Αγίων. Πώς είναι μορφωμένη πάνω στα πρόσωπά τους. Δες ας πούμε τους τελευταίους Αγίους της Εκκλησίας. Δες τον Άγιο Παΐσιο, τον Άγιο Πορφύριο, το Άγιο Ιάκωβο. Δες τον Άγιο Εφραίμ τον Κατουνακιώτη. Δες τους όλους, δηλαδή, πώς αυτό είναι ζωγραφισμένο πάνω τους. Αυτή η ίδια, η ευγένεια η άνωθεν ποια είναι. Είναι η απάθεια. Ότι ό,τι και να κάνουν, και χαστούκι να σου δώσουν δε στο δίνουν με πάθος. Καταλάβατε; Αυτή είναι η άνωθεν ευγένεια. Είναι η απάθεια και είναι η αγαθότητα, η αγαθότροπη προσωπικότητά τους. Αυτή είναι η άνωθεν ευγένεια. Όταν γίνουμε αγαθότροποι, όταν ζήσουμε ανάλογα με αυτά τα νοερά σκιρτήματα που απευθύνονται σε εμάς και γίνουμε δεκτικοί αυτών των σκιρτημάτων και εγκατασταθούν και μέσα μας τότε θα γίνουμε κι εμείς τέτοιοι ευγενείς.
Νομίζω όμως, σε πιο πρακτικό επίπεδο θα πρέπει να έχουμε ορίσει κάποια πράγματα. Πρώτον, για να έχουμε μια βάση, δεν πρέπει ένας άνθρωπος να αποδέχεται μέσα του τη βλασφημία, την αίρεση, το κακό όπου κι αν βρίσκεται. Να μην αποδέχεται η ψυχή του το κακό. Με ένα τρόπο σωστό, όπως η ρωμαίικη παράδοση ορίζει. Να μην κάμπτεται στο κακό, να μην ακυρώνεται ως ύπαρξη στο κακό. Ξέρετε; γιατί έχουν πιάσει όλοι τις προφητείες; Καμιά φορά βλέπω και ενώ κάποιοι άνθρωποι προφητεύουν και λένε ‘τότε, πριν το Πάσχα, μετά το Πάσχα, μέχρι της Παναγίας θα γίνει αυτό’ και παρόλα αυτά, ενώ όλα αυτά καταρρίπτονται υπάρχουν άνθρωποι που διαρκώς προσμένουν να ακούσουν κάτι. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι οι προφητείες ταιριάζουν με την ακηδία στην οποία βρισκόμαστε. Καταλάβατε; Επειδή είμαστε σε μια γενικευμένη ακηδία, επειδή δε ζούμε πνευματικά μας ταιριάζουν οι προφητείες. Και δε λέω για τις αληθινές. Υπάρχουν και αληθινές. Κι αυτές Χάρη θέλουν για να τις καταλάβεις. Αλλά, η προφητεία, ο λόγος της είναι να σε διεγείρει πνευματικά. Αν ζούμε σε μια γενικευμένη κατάσταση ακηδίας και θλίψεως και ακύρωσης της προσωπικότητά μας, η προφητεία για μας είναι κάτι το κακό.
Νομίζω λοιπόν για την άνωθεν ευγένεια χρειάζεται ακριβώς αυτό. Δηλαδή να καταλάβουμε ότι πρέπει να πάρουμε μέρος στην Ιστορία. Και πώς παίρνουμε μέρος εμείς; Εντάσσουμε τα πράγματα στη λειτουργική μας ζωή, στο λειτουργικό μας χρόνο. Στο γίγνεσθαι του Τριωδίου ας πούμε. Τους πόνους μας, τις χαρές μας, τις προσδοκίες μας όλα αυτά όταν μπουν μέσα, πώς να σας πω, φλέγονται. Και τι; Παραμένει αυτό που πρέπει να παραμείνει ακέραιο μετά. Παίρνουν όλα το μέτρο τους μέσα στη λειτουργική ζωή. Δε μπορεί αλλιώς να σωθεί ο κόσμος. Μέσω της άνωθεν ευγένειας θα σωθούμε κι εμείς και οι λαοί και οι Ρώσοι και οι Ουκρανοί και οι Έλληνες και οι Κύπριοι – έχουν κι αυτοί τα δικά τους προβλήματα εκεί. Έτσι θα σωθούμε. Άνευ μετανοίας δε σώζεται κανείς. Άνευ Θείας Λειτουργίας, άνευ αγαθότητος, άνευ εξομολογήσεως. Αυτή είναι η πνευματική θεωρία της Εκκλησίας. Και μόνο έτσι μπορούμε να ζήσουμε κι εμείς και έτσι θα ζήσουμε και έτσι έζησαν και αυτοί που θαυμάζουμε. Πώς έζησε ο Μακρυγιάννης, πώς ο Άγιος Κοσμάς; Πώς έζησε ο Άγιος Αθανάσιος ο Πάριος, ο διδάσκαλος του Γένους; Πώς ζήσαν αυτοί; Με όλες τις θύελλες δίπλα τους έζησαν. Είχαν όμως αυτά που λέγαμε και είχαν και την άνωθεν ευγένεια στο ποσοστό που την είχε ο καθένας.
Θερμές ευχαριστίες στην αδελφή ΠΟΛΥΜΝΙΑ που απομαγνητοφώνησε το βίντεο.
Οἱ … συγγενεῖς τοῦ Κυρίου! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΠΟΚΡΕΩ (27 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2022)
«ἐφ᾿ ὅσον ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν
ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοὶ ἐποιήσατε» (Ματθ. ΚΕ΄ 40).
Οἱ … συγγενεῖς τοῦ Κυρίου!
Ὅταν ὁ Κύριος, εὑρίσκετο σωματικῶς ἐπὶ τῆς γῆς, κάποιαν ἡμέρα καὶ ἐνῶ ἐκήρυττεν εἰς τὰ πλήθη, τὸν προσήγγισαν κάποιοι καὶ τὸν ἐπληροφόρησαν, ὅτι τὸν ἐζήτουν, ἡ Μητέρα Του, ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος, καὶ οἱ, κατὰ τὴν ἀνθρωπίνην συγγένειαν, ἀδελφοί Του καὶ τέκνα τοῦ μνήστορος Ἰωσήφ! – «Καὶ ἀπηγγέλη αὐτῷ λεγόντων· ἡ μήτηρ σου καὶ οἱ ἀδελφοί σου ἑστήκασιν ἔξω ἰδεῖν σε θέλοντες»! Ὁ Διδάσκαλος, τότε, διέκοψε πρὸς στιγμὴν τὴν διδασκαλίαν Του, καὶ δεικνύων τοὺς ἀκροωμένους τὸν Θεῖον Λόγον, … «ἀποκριθεὶς εἶπε πρὸς αὐτούς· μήτηρ μου καὶ ἀδελφοί μου οὗτοί εἰσιν οἱ τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ ἀκούοντες καὶ ποιοῦντες αὐτόν» (Λουκ. Η΄ 20-21)! Διὰ τούτων τῶν λόγων, ἔδιδεν εἰς ἅπαντας ἵνα ἐννοήσωσιν ὅτι ὁ Ἴδιος μέν, δὲ ἔχει ἐπὶ τῆς γῆς … κατὰ σάρκα συγγενεῖς - ἀκόμη καὶ Αὐτὴ ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος, ἔγινεν ἁπλῶς, τὸ «δοχεῖον» τῆς Θεότητος, χωρὶς ὅμως αὐτὸ τοῦτο τὸ γεγονός, νὰ καθιστᾷ τὸν Θεάνθρωπον, κατὰ σάρκα συγγενῆ αὐτῆς. Διὰ τοῦτο ἄλλωστε, οὐδέποτε ὁ Κύριος τὴν προσεφώνησε … μητέρα Του, ἀλλὰ πάντοτε τὴν ἀπεκάλει … «γῦναι»! - ἀλλὰ κατ’ οὐσίαν συγγενεῖς Αὐτοῦ εἶναι οἱ πιστεύοντες εἰς Αὐτὸν καὶ ζῶντες κατὰ τὸ Θεῖον Αὐτοῦ θέλημα!
Συγγενεῖς, ὅμως, τοῦ Θεοῦ κατὰ τὴν καταγωγὴν ἡμῶν, εἴμεθα ἅπαντες οἱ ἄνθρωποι, ὡς καταγόμενοι ἐκ τῆς ῥίζης τοῦ Ἀδὰμ καὶ ἔχοντες φυσικὸν Πατέρα, τὸν … Δημιουργὸν ἡμῶν. Ὁ Κύριος ὡς ὁ Δημιουργὸς τῆς κτίσεως, κυρίως δε Δημιουργὸς τοῦ ἀνθρώπου, εἶναι καὶ ὁ … Πατὴρ αὐτοῦ! Χάριν δὲ αὐτῆς τῆς … συγγενείας, ὁ Κύριος βλέπων τὸ ἠγαπημένον Του δημιούργημα ἵνα καταστρέφεται ἐν ταῖς ἁμαρτίαις αὑτοῦ, … «ἐπεσκέψατο ἡμᾶς ἐξ ὕψους ὁ Σωτὴρ ἡμῶν» καὶ «ἐγένετο ὁ Θεὸς ἄνθρωπος, ἵνα τὸν ἄνθρωπον Θεὸν ἀπεργάσηται»! (Μέγας Ἀθανάσιος)
Τέλος, ὅμως, συγγενεῖς καὶ ἀδελφοὶ τοῦ Θεοῦ, - ὡς ὁ Ἴδιος τοὺς ἀπεκάλεσεν, - ἰδιαιτέρως ἠγαπημένοι ὑπ’ Αὐτοῦ, εἶναι ἐκεῖνοι περὶ τῶν ὁποίων ἀναφέρεται ὁ Ἴδιος ὁ Διδάκαλος, εἰς τὴν σημερινὴν Εὐαγγελικὴν περικοπήν! Εἶναι οἱ πτωχοὶ καὶ μὴ ἔχοντες οὔτε τὴν στοιχειώδη τροφήν, καθὼς καὶ ἐκεῖνοι, οἱ, εἰς ἄκραν πτωχείαν καὶ ἀνέχειαν, διαβιοῦντες, μὴ δυνάμενοι ἵνα βάψωσι τὰ χείλη αὐτῶν δι’ ἐλαχίστου ὕδατος! Εἶναι, ἀκόμη, οἱ ξένοι, διὰ τοὺς ὁποίους, συνήθως, ἅπασαι αἱ θῦραι εἰσὶ … «κεκλεισμέναι», ὡς καὶ οἱ γυμνοὶ καὶ ρακένδυτοι καὶ στερούμενοι ἀκόμη καὶ τοῦ πλέον χρειώδους ἐνδύματος! Τὸν κύκλον δὲ τῶν εὐτελῶν τούτων … «συγγενῶν» τοῦ Χριστοῦ, συμπληρώνουσιν, οἱ … «ἐν ἀσθενείαις κατακείμενοι» οἵτινες, συνήθως, ζῶσι … μόνοι καὶ ἐγκαταλελλειμένοι, καθὼς καὶ οἱ, ἐν ταῖς φυλακαῖς εὑρισκόμενοι, οἱ … «σεσημασμένοι» καὶ δακτυλοδεικτούμενοι ὡς ἐπικίνδυνοι, διὰ τὸ κοινωνικὸν σύνολον!
Ἡ κορυφαία … ἀγάπη!
Ὅταν, εἷς ἐκ τῶν γραμματέων, ἠρώτησε τὸν Διδάσκαλον … «ποία ἐστὶ πρώτη πάντων ἐντολή;», ὁ Κύριος ἀπήντησεν διὰ τούτων τῶν λόγων: «ἄκουε, Ἰσραήλ, … ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν σου ἐξ ὅλης τῆς καρδίας σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς διανοίας σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς ἰσχύος σου. αὕτη πρώτη ἐντολή. καὶ δευτέρα ὁμοία, αὕτη· ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου ὡς σεαυτόν. μείζων τούτων ἄλλη ἐντολὴ οὐκ ἔστι» (Μάρκ. ΙΒ΄ 28-31)! Εἰς τούτους τοὺς λόγους, διακρίνομεν κάποια στοιχεῖα ἰδιαιτέρως χαρακτηριστικά! Ἐν πρώτοις, - καὶ τοῦτο εἶναι αὐτονόητον, - «τοποθετεῖ» ὁ Διδάσκαλος ὡς πρώτην ἐντολήν, τὴν … ἀγάπην, τὴν ὁλοκληρωτικὴν καὶ ὁλόθυμον … ἐκείνην, τὴν πρὸς τὸν Θεόν! Κατὰ δεύτερον δε, ἐκείνην τὴν πρὸς τὸν πλησίον, ἡ ὁποία ὅμως, παρ’ ὅτι … δευτέρα εἰς τὴν τάξιν, εἶναι «ὁμοία» πρὸς τὴν πρώτην!
Εἶναι ἡ ἀγάπη ἐκείνη ἥτις ὑπερτονίζεται εἰς τὰ Θεῖα Λόγια ἅτινα ἠκούσαμεν σήμερον! Εἶναι ἡ ἀγάπη ἡ ὁποία «βλέπει» τοὺς … ἐλαχίστους καὶ περιφρονημένους, ὡς ἀδελφοὺς τοῦ Χριστοῦ! Εἶναι ἡ ἀγάπη τὴν ὁποίαν ἀναζητεῖ ὁ Κύριος καὶ διὰ τὴν ὁποίαν θὰ … ἐπιβραβεύσῃ ὅλους ἐκείνους οἱ ὁποῖοι τὴν ἠργάσθησαν! Εἶναι, τέλος, ἐκείνη ἡ ἀγάπη ἡ ὁποία … δὲν εἶναι ἕνα ἁπλοῦν συναίσθημα, ἀλλ’ εἶναι βίωμα καὶ πόνος διὰ τὸν … ἐλάχιστον συνάνθρωπόν μας! Εἶναι ἡ ἀγάπη ἐκείνη ἡ, τοῦ Καλοῦ Σαμαρείτου, ἡ ὁποία δὲν βλέπει σύνορα καὶ ἐθνικότητες καὶ δὲν ὑπολογίζει κόπους καὶ ἔξοδα καὶ θυσίας, καὶ ἡ ὁποία προσφέρεται πρωτίστως εἰς τοὺς ἐχθροὺς ἡμῶν!
«ἐφ᾿ ὅσον ἐποιήσατε … ἐμοὶ ἐποιήσατε»!
Προσεπάθησαν πολλοὶ κατὰ καιρούς, ἵνα περιγράψωσι τὴν … Θείαν κρίσιν! Κάποιοι «ἐξεικόνισαν» τὸν Κριτὴν ὡς … ἀδέκαστον καὶ ἄτεγκτον καὶ … καταμετρῶντα τὰς ἁμαρτίας τῶν ἀνθρώπων, καὶ διατεθειμένον ἵνα ἐκδικηθῇ καὶ τιμωρήσῃ ἀκόμη καὶ διὰ τὰ παραμικρά …! Ἕτεροι, «εἶδον» τὸν Κύριον, κατὰ τὴν ἡμέραν τῆς δίκης ἐκείνης, ὡς Ἐλεήμονα καὶ συγχωροῦντα ἅπαντας τοὺς ἀνθρώπους, καὶ … «σύρροντα» κυριολεκτικῶς, αὐτούς, πρὸς τὴν Βασιλείαν Του! Ἄλλοι, ἐπίσης, προέλαβον τὸν Κριτήν, καὶ ἔσπευσαν ἵνα δείξωσι Τοῦτον, ἐχθρὸν τῶν κακῶν καὶ ἀμετανοήτων καὶ … φίλον καὶ σύμμαχον τῶν ἐναρέτων καὶ ἁγίων!
Οἱ Θεοφόροι Πατέρες, ὅμως, μὴ θέλοντες καὶ μὴ ἀρεσκόμενοι εἰς αὐθαιρέτους ἑρμηνείας, … περιοριζόμενοι δὲ εἰς τὰ Θεῖα Λόγια τοῦ Κυρίου, εἶδον ὅτι ἡ Κρίσις θὰ γίνῃ μὲ κριτήριον τὴν ἀγάπην πρὸς τὸν συνάνθρωπον! Ὁ Κύριος, ἐξεικονίζει Ἑαυτόν, ὡς πεινῶντα καὶ διψῶντα, ὡς ξένον καὶ γυμνητεύοντα, ὡς ἀσθενῆ καὶ ἐν φυλακῇ ὄντα καὶ … πᾶσαν βοήθειαν καὶ πᾶσαν συμπαράστασιν καὶ ὅ,τιδήποτε προσφέρομεν ἀπὸ καρδίας εἰς τοὺς … μικροὺς καὶ ἀσημάντους τούτους, ἐκλαμβάνει ὡς ἀγάπην εἰς Αὐτὸν τὸν Ἴδιον! Βεβαίως, εἰς τὴν ὑμνολογίαν τῆς Ἐκκλησίας μας, τονίζεται ὅτι κατὰ τὴν Δευτέραν Παρουσίαν, … «βίβλοι ἀνοίγονται, καὶ πράξεις ἐλέγχονται, καὶ τὰ κρυπτὰ τοῦ σκότους δημοσιεύονται … καὶ τίς ὑποστήσεται ἀπὸ προσώπου αὐτοῦ, ὅταν Ἄγγελοι παρίστανται, ἐλέγχοντες τὰς πράξεις, τάς διανοίας, τὰς ἐνθυμήσεις, τὰ ἐν νυκτὶ καὶ ἐν ἡμέρα;», ὅμως, τὸ κυρίαρχον κριτήριον τοῦ Κριτοῦ θὰ εἶναι, ἡ προσφορὰ καὶ ἀγάπη εἰς τοὺς ἀδυνάμους καὶ ἐλαχίστους ἀδελφούς …
Ἡ ἀγάπη τῶν Ἁγίων.
Ὡς, πολλάκις, ἔχομεν εἴπει, ἀδελφοί μου, ἡ Ἁγιότης τῶν Ἁγίων, δὲν ὀφείλεται, οὔτε εἰς τὴν ἐνάρετον πολιτείαν των, οὔτε εἰς τοὺς μαρτυρικούς των θανάτους, οὔτε εἰς τὰ ἀσκητικά των παλαίσματα! Πάντα ταῦτα, ἔχουσιν ἀξίαν, μόνον ἐφ’ ὅσον ἔγιναν διὰ τὴν ἀγάπην τοῦ Θεοῦ καὶ τοῦ … ἀδελφοῦ! Καὶ ἅπαντες ἀνεξαιρέτως οἱ Ἅγιοι, ἔγιναν … Ἅγιοι, ἀκριβῶς χάριν αὐτῆς τῆς κορυφαίας ἀρετῆς τῆς ΑΓΑΠΗΣ! Ταύτην τὴν θεοειδῆ ἀρετὴν ἂς ἀγωνιζώμεθα εἰς τὸν μάταιον τοῦτον κόσμον, διὰ νὰ τύχωμεν καὶ ἡμεῖς τῆς Ἀγάπης τοῦ Κυρίου. Ἀμήν.
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Κυριακή 20 Μαρτίου 2022
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Παρασκευή 25 Μαρτίου 2022
Τρίτη 15 Μαρτίου 2022
Κυριακή 13 Μαρτίου 2022
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Εφημερίδα "ΔΙΨΩ" ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2022
Δ Ι Ψ Ω
Σάββατο 12 Μαρτίου 2022
Ὁ υἱὸς ὁ ἄσωτος … ἐπιστρέφει! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ (20 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2022)
«ἐσπλαγχνίσθη καὶ δραμὼν ἐπέπεσεν ἐπὶ τὸν τράχηλον αὐτοῦ
καὶ κατεφίλησεν αὐτόν» (Λουκ. ΙΕ΄ 20).
Ἡ Θεία Ἀγάπη.
Ἡ Ἁγία Γραφή, φίλοι μου ἀναγνῶσται, εἶναι, κατὰ τοὺς θείους καὶ ἱεροὺς Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας μας, ἕνα … ἀστείρευτον πνευματικὸν χρυσωρυχεῖον τὸ ὁποῖον προσφέρει … δωρεὰν, τὴν ἀπόλυτον Ἀλήθειαν καὶ τὴν αἰωνίαν σωτηρίαν, εἰς ὅσους τὴν ἠγάπησαν καὶ τὴν μελετῶσι καὶ προσαρμόζουσι τὴν ζωήν των πρὸς τὰς Θείας ἐντολὰς καὶ παρακαταθήκας! Εἶναι ὁ … πλήρης ἐκεῖνος θησαυρός, πρὸ τοῦ ὁποίου ὠχριοῦσιν ἅπαντες οἱ ἐν τῷ ματαίῳ τούτῳ κόσμῳ, γήϊνοι καὶ φθαρτοὶ «θησαυροί», κἂν πρόκειται περὶ ἀξιωμάτων καὶ κοσμικῶν τίτλων, κἂν περὶ ἀμυθήτων χρηματικῶν θησαυρῶν, κἂν περὶ … οἵασδήποτε δόξης καὶ εὐτυχίας! Εἶναι ὁ ὄντως θησαυρός, ὁ … «μένων» καὶ αἰώνιος, ὅστις καὶ ἀκολουθεῖ τὴν ἀθάνατον ψυχήν, μετὰ τὴν ἔξοδον ταύτης ἐκ τοῦ φθαρτοῦ σώματος, καὶ θὰ συνηγορήσῃ ὑπὲρ αὐτῆς κατὰ τὴν φοβερὰν ἡμέραν τῆς δευτέρας καὶ ἐνδόξου Παρουσίας τοῦ Κριτοῦ!
Ἐὰν ὅμως θὰ ἠδυνάμεθα ἵνα ἐπιλέξωμεν, ἐκ τούτου τοῦ πνευματικοῦ «χρυσωρυχείου», τὸ πλέον πολύτιμον, τὸν ὑπερλάμποντα μαργαρίτην, τότε, - κατὰ τὴν ἄποψιν, πάντοτε, τῶν Θείων Πατέρων, - ἀναμφισβητήτως, θὰ ἐπιλέγωμεν τήν, σήμερον ἀναγνωσθεῖσαν Εὐαγγελικὴν περικοπήν, τὴν παραβολήν, δηλαδή, «τοῦ Ἀσώτου υἱοῦ»! Μίαν παραβολήν, κατὰ τὴν ὁποίαν ἐκθέτει ὁ Διδάσκαλος, ἀφ’ ἑνὸς τὰ ἀποτελέσματα τῆς ἀποστασίας ἐκ τοῦ Θεοῦ, καὶ τὴν θλιβερὰν κατάληξιν τοῦ ἐπαναστάτου … ἁμαρτωλοῦ, ἐκ δευτέρου, τὸν θρίαμβον τῆς … μετανοίας καὶ ἐπιστροφῆς τοῦ μετανοοῦντος, ἐκ τρίτου – καὶ τοῦτο εἶναι, τὸ κορυφαῖον καὶ ἄφθαστον, - τὴν ἀπερινόητον καὶ ἀσύλληπτον εἰς τὴν ἀνθρωπίνην διάνοιαν, ἀγάπην τοῦ φιλευσπλάγχνου Πατρός, καθὼς καὶ τὰς μοναδικὰς καὶ κατανυκτικὰς ἐκδηλώσεις αὐτῆς, καὶ τέλος τήν - δῆθεν - «δικαίαν» ἀπαίτησιν τοῦ πρεσβυτέρου υἱοῦ, ὅστις καὶ δὲν ἐπιθυμεῖ νὰ συμμετάσχῃ εἰς τὴν χαρὰν τοῦ Οὐρανίου Πατρός, ἐπὶ τῇ ἐπιστροφῇ τοῦ ἀδελφοῦ αὐτοῦ …!
Αἱ τέσσαρες χαρακτηριστικαὶ … κινήσεις τοῦ Πατρός!
Ὅταν ὁ ἄσωτος ἐπιστρέφει εἰς τὸν πατρικὸν οἶκον, ἀποφασισμένος εἰς τὴν μετάνοιάν του, δὲν παύουσι νὰ τὸν βασανίζωσι, λογισμοὶ καὶ σκέψεις, διὰ τὸ … ποίαν ὑποδοχὴν θὰ ἐτύγχανεν ὑπὸ τοῦ Πατρὸς αὐτοῦ! Βεβαίως, γνωρίζει τὸν πατέρα του καὶ τὴν ἀγαθότητά του, πλὴν ὅμως, … ἀνησυχεῖ διὰ τὴν δικαίαν ἔκσπασιν τῆς ὀργῆς Του κατὰ τὴν στιγμὴν τῆς συναντήσεώς των! Ἔχει ἑτοιμασθεῖ ψυχολογικῶς διὰ τὴν ἐνδεχομένην … ψυχρότητά Του καθὼς καὶ διὰ τὸ ἐνδεχόμενον τῆς ἀποπομπῆς καὶ ἀπορρίψεώς του, καὶ διὰ τοῦτο … ἐπαναλαμβάνει καθ’ ἑαυτόν, «ἐρῶ αὐτῷ· πάτερ, ἥμαρτον εἰς τὸν οὐρανὸν καὶ ἐνώπιόν σου. Οὐκέτι εἰμὶ ἄξιος κληθῆναι υἱός σου· ποίησόν με ὡς ἕνα τῶν μισθίων σου»!
Καὶ ὁ Πατήρ; … Οὗτος θρηνεῖ τὴν ἀπουσίαν καὶ τὸν «θάνατον» τοῦ νεωτέρου υἱοῦ Του! Ἡ πατρικὴ καρδία, σπαράσσεται καὶ συντρίβεται μὲ τὰς ἐφιαλτικὰς σκέψεις, διὰ τήν, μακρὰν τῆς πατρικῆς οἰκίας, πορείαν τοῦ ἀπερισκέπτου δευτέρου υἱοῦ! Ἀγωνιᾷ, Οὗτος ὁ εὐλογημένος Πατήρ, διὰ τοὺς κινδύνους καὶ τὰς θλίψεις καὶ τὰ ἄλλα δεινά, ἅτινα ἀπειλοῦσι τὸν ἠγαπημένον υἱόν Του καὶ πιστεύει ἀκραδάντως, ὅτι θὰ συνέλθῃ ἐκ τῆς … ἀπερισκεψίας του καὶ θὰ εὕρῃ τὸν εὐλογημένον δρόμον τῆς … ἐπιστροφῆς! Πρὸς τοῦτο, καὶ ἀτενίζει καθ’ἑκάστην εἰς τὰ βάθη τῆς ὁδοῦ, ἵνα ἴδῃ αὐτὸν ἐπιστρέφοντα …
Καί, ὢ τοῦ θαύματος! Ὁ υἱὸς ὁ ἄσωτος … ἐπιστρέφει! Βεβαίως, εἰς οὐδὲν ἐνθυμίζει τὸν ζωηρὸν καὶ εὐθαλῆ γόνον ἑνὸς τοιούτου γονέως! Τὸν ὑγιᾶ καὶ δυναμικὸν ἐκεῖνον νέον, ὅστις πρὸ ἀρκετῶν ἐτῶν ἀνεχώρει ἐκ τῆς Πατρικῆς ἐστίας! Εὑρίσκεται εἰς ἀθλίαν ἐξωτερικὴν κατάστασιν, ρακένδυτος, ρερυπωμένος, ἀδύναμος καὶ … σχεδὸν ἡμιθανής! Σύρει μετὰ κόπου τοὺς πόδας του πρὸς τὸν πατέρα του καὶ ἐλπίζει εἰς τὴν ἄπειρον πατρικὴν ἀγάπην! Ὁ Ἅγιος ἐκεῖνος Πατήρ, … ἰδὼν αὐτόν, «ἐσπλαγχνίσθη»! Σκέπτεται τὴν ἐπιστροφὴν καὶ εἰς οὐδὲν λογίζεται τὴν προηγουμένην … ἀσωτείαν! Βλέπει τὸν πεποθημένον υἱόν Του καὶ σπεύδει˙ καὶ … «δραμών», παρὰ τὸ γῆρας αὐτοῦ, «ἐπέπεσεν» ἐπ’ αὐτοῦ˙ καὶ ἐναγκαλισάμενος τοῦτον, «κατεφίλησεν» αὐτόν!
Δὲν εἶναι τυχαῖαι αἱ λέξεις τὰς ὁποίας ἐπεσημάναμεν! Εἶναι τοιαῦται, διὰ τῶν ὁποίων καταδεικνύεται, ὁ πόθος, ἡ ἀγωνία, ἀλλὰ καὶ ἡ ἄρρητος χαρὰ τοῦ Εὐλογημένου τούτου πατρός! Δὲν τὸν περιμένει ἵνα τοῦ … «ζητήσῃ τὸν λόγον»! Δὲν τὸν δέχεται ἁπλῶς καὶ … τυπικῶς! Δὲν συγκινεῖται καὶ οὔτε περιμένει ἵνα ἀκούσῃ τοὺς λόγους τῆς μετανοίας τοῦ υἱοῦ Του! Δὲν ἐπιζητεῖ ἵνα ἴδῃ τοῦτον γονυπετῆ ἐνώπιόν Του καὶ ἐκλιπαροῦντα τὴν Πατρικὴν συγχώρησιν! Βεβαίως, ὁ υἱός, πίπτει καὶ … ἐνεργεῖ κατὰ τὸν προειρημμένον λογισμόν του! Ὁ Πατήρ, ὅμως, … ἐγείρει τοῦτον ἐκ τοῦ ἐδάφους, καὶ δίδει ἐντολὴν εἰς τὸ ὑπηρετικὸν προσωπικόν, ὅπως ἐνεργήσῃ κατὰ τοιοῦτον τρόπον, ὥστε ὁ … ἐπιστρέψας ἄσωτος υἱός Του, ἐπανέλθῃ εἰς τὴν προτέραν δόξαν καὶ αἴγλην, … τοῦ υἱοῦ τοῦ Βασιλέως! «Ἐξενέγκατε τὴν στολὴν τὴν πρώτην καὶ ἐνδύσατε αὐτόν, καὶ δότε δακτύλιον εἰς τὴν χεῖρα αὐτοῦ καὶ ὑποδήματα εἰς τοὺς πόδας, καὶ ἐνέγκαντες τὸν μόσχον τὸν σιτευτὸν θύσατε, καὶ φαγόντες εὐφρανθῶμεν, ὅτι οὗτος ὁ υἱός μου νεκρὸς ἦν καὶ ἀνέζησε, καὶ ἀπολωλὼς ἦν καὶ εὑρέθη»!
Αὐτὸς εἶναι … ὁ Πατήρ! Πλήρης ἀγάπης καὶ ἐλέους καὶ συμπαθείας, πρὸς τὸν υἱόν Του! Δὲν κάνει τὴν παραμικρὰν ἀναφοράν, εἰς τὴν προτέραν … ἁμαρτωλότητα τοῦ ἀσώτου, ἀλλὰ … μὲ τὰς λέξεις, «νεκρὸς» καὶ «ἀπολωλός», καταδεικνύει τὸν ἰδικόν Του … πόνον καὶ τὸ «μαρτύριον» τὸ ὁποῖον ἐπέρασεν, ἐν ὅσῳ οὗτος εὑρίσκετο εἰς … «χώραν μακράν»!
Ἡ συνάντησίς μας μὲ τὸν … Θεόν!
Ἡ ἰδέα καὶ σκέψις, ὅτι μετὰ τὸν σωματικόν μας θάνατον, θὰ εὑρεθῶμεν ἐνώπιον τοῦ Οὐρανίου Πατρός, διὰ νὰ κριθῶμεν μερικῶς (!) πρὸ τῆς τελικῆς Κρίσεως, ἀναμφισβητήτως μᾶς δημιουργεῖ ἀνησυχίαν καὶ … φόβον! Ἀκόμη καὶ Ἅγιοι ἄνθρωποι, ὅταν ἐπλησίαζεν ἡ ὥρα τῆς κοιμήσεώς των, ἀνησυχοῦσαν καὶ συνεστέλλοντο, διότι, παρὰ τοὺς ἀγώνας των καὶ τὴν ἀγάπην των πρὸς τὸ Κύριον, … ἦσαν καὶ αἱ ἁμαρτίαι των, τὰς ὁποίας ὡς ἄνθρωποι ἐπλημμέλησαν! Βεβαίως, ἐκυριαρχοῦσε μέσα των ἡ Θεία Ἀγάπη, καὶ ἐπαρρηγοροῦντο! Ἀλλά, … μία ἀνησυχία διὰ τὴν συνάντησίν των μὲ τὸν Κύριον, πάντοτε ὑπῆρχεν!
Εἰς τὴν σημερινὴν παραβολήν, ὁ Διδάσκαλος καὶ Θεός, Ἐκεῖνος ποὺ θὰ μᾶς κρίνῃ εἰς ἐκείνην τὴν τελικὴν Κρίσιν, ἔρχεται νὰ μᾶς … καθησυχάσῃ ἀπὸ τὴν οἵανδήποτε ἀνησυχίαν! Ὡς ὁ Ἴδιος περιγράφῃ εἰς τὴν ἀφήγησιν, ἐφ’ ὅσον ἡμεῖς οἱ, ἀναμφισβητήτως … ἄσωτοι, μετανοοῦμεν διὰ τὰς ἀποστασίας μας καὶ ἐπιστρέφομεν ἐν εἰλικρινῇ μετανοίᾳ πρὸς Αὐτόν, Ἐκεῖνος θὰ μᾶς περιμένῃ μὲ ἀνοιχτὰς τὰς πατρικάς Του ἀγκάλας! Θὰ ἐπιδείξῃ καὶ εἰς ἡμᾶς τὰς … τέσσαρας χαρακτηριστικάς Του κινήσεις, ἅτινας ἐπέδειξεν καὶ εἰς τὸν «ἄσωτον» τῆς παραβολῆς, καὶ … ὡς ἐκεῖνον, οὕτω καὶ ἡμᾶς θὰ δεχθῇ ἐν τῇ Οὐρανίῳ Αὐτοῦ Βασιλείᾳ. Ἀμήν.
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Κυριακή 6 Μαρτίου 2022
«Για τους Γονείς της Ενορίας»