«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Πέμπτη 23 Δεκεμβρίου 2021
Κυριακή 12 Δεκεμβρίου 2021
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2021
Γιατί οι Κινέζοι δεν χρησιμοποιούν το όνομα GREECE για την Ελλάδα;
Oι Κινέζοι προσπάθησαν να
αποδώσουν στη γλώσσα τους τη λέξη Hellas.
Για να τη γράψουν, χρησιμοποίησαν δύο ιδεογράμματα (希臘) τα οποία επέλεξαν με βάση την προφορά.
Δηλαδή πήραν ένα ιδεόγραμμα που προφέρεται «σι», άλλο ένα
που προφέρεται «λα», τα ένωσαν για να φτιάξουν τη λέξη «Σι-Λα» με την οποία
προσδιορίζουν την Ελλάδα.
Το πρώτο ιδεόγραμμα σημαίνει «ελπίδα» και το δεύτερο
αντιστοιχεί στον μήνα Δεκέμβριο του παραδοσιακού κινεζικού ημερολογίου.
Και τα δύο όμως μαζί, όταν ενωθούν, σημαίνουν «ο άλλος
μεγάλος πολιτισμός».
Αυτό για να δείτε με πόσο σεβασμό αντιμετωπίζουν τη χώρα
μας. Δεν είναι καθόλου άσχημος αυτός ο συμβολισμός για μια χώρα, όπως λένε,
τόσο ταλαιπωρημένη και παράλληλα τόσο πλούσια σε Ιστορία και πολιτισμό, όπως η
δική μας.
Οι Κινέζοι άλλωστε είναι ίσως ο μοναδικός λαός στον κόσμο που δεν αποκαλεί την Ελλάδα «Greece» ή κάτι παρόμοιο. Περίπου το 1/5 του παγκόσμιου πληθυσμού που ομιλεί κινεζικά αποκαλεί την Ελλάδα
«Σι-Λα».
Ξανά η καλοσύνη (Αληθινές ιστορίες)
Ο Β.Μ. περίπου 65 ετών σήμερα,
παντρεύτηκε σε νεαρή ηλικία και απέκτησε
με την σύζυγό του δύο παιδιά. Όμως η
τελευταία δυστυχώς τον άφησε μόνο, μια και
έφυγε από το σπίτι, με τον νέο της
σύντροφο. Η γυναίκα, σύντομα μετά την καινούργια
της σχέση, αρρώστησε βαρειά από την σοβαρή
ασθένεια «σκλήρυνση κατά πλάκας» και τότε
τι φοβερό! ο νέος της σύζυγος την
εγκατέλειψε.
Ο Β.Μ. παρόλο που έχει
ξαναπαντρευτεί, συνεχίζει μέχρι και σήμερα, που η
πρώτη του γυναίκα που τον παράτησε και είναι
σχεδόν παράλυτη, λόγω της ασθένειάς της, να
την φροντίζει με την σύμφωνη γνώμη βέβαια
της νέας του συζύγου, δείχνοντας έμπρακτα
το μεγαλείο της καρδιάς του.
(προφορική μαρτυρία Α.Λ.)
Ἐπιθυμοῦμεν, ἆραγε τὴν … σωτηρίαν μας; - π. Τιμόθεος Παπασταύρου
ΚΥΡΙΑΚΗ
ΕΙΚΟΣΤΗ ΤΡΙΤΗ (28 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2021)
«Τῇ γὰρ
χάριτί ἐστε σεσωσμένοι διὰ τῆς πίστεως» (Ἐφεσ. Β΄ 8)
Ἡ σωτηρία μας.
Ὅταν
ὁ Κύριος ἐδημιούργησε τὸν ἄνθρωπον εἰς τὸν κόσμον, ἐδημιούργησε τοῦτον τέλειον
καὶ ἀναμάρτητον καὶ ἔχοντα πλήρη τὴν ἐλευθερίαν τῶν ἐπιλογῶν αὐτοῦ. Οὕτω, ἔθεσε
τοῦτον εἰς τὸν Παράδεισον τῆς τρυφῆς, καὶ κατέστησε τοῦτον … ἄρχοντα καὶ
βασιλέα ἐπὶ τῆς κτίσεως. Ἕως τῆς στιγμῆς κατὰ τὴν ὁποίαν παρέβησαν τὴν Θείαν ἐντολὴν
καὶ ἐγεύθησαν τὸν «ἀπαγορευμένο καρπό»,
δὲν ἀνησυχοῦσαν διὰ τὴν σωτηρίαν των, ἐφ’ ὅσον ἦσαν ἤδη, ὄχι ἁπλῶς σεσωσμένοι, ἀλλὰ
… τέλειοι κατὰ κυριολεξίαν, ἀφοῦ ἡ ἁμαρτία δὲν τοὺς εἶχε κἂν ἀγγίξει …! Ἀφ’ ἧς
στιγμῆς ὅμως ἥμαρτον, … ἐξέπεσον ἀπὸ τὴν ἀναμάρτητον ἐκείνην κατάστασιν καὶ εὑρέθησαν
ἐργαζόμενοι τὴν ἁμαρτίαν καὶ συμφυρόμενοι μετ’ αὐτῆς.
Ἡ
σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου πλέον, δὲν ἦτο θέμα τῶν … δυνατοτήτων του, διότι πῶς θὰ ἠδύνατο,
ἐφ’ ὅσον αἱ συνεχεῖς ἁμαρτίαι τὸν καθίστων κυριολεκτικῶς νεκρόν, καὶ ἀδύναμον
πνευματικῶς, διὰ νὰ ἠμπορέσῃ νὰ ἐπανέλθῃ εἰς τὸ … «ἀρχαῖον κάλλος»! Τοῦτο, εἶχε προείπει ὁ Κύριος εἰς τοὺς
πρωτοπλάστους˙ «ἀπὸ παντὸς ξύλου τοῦ ἐν τῷ παραδείσῳ βρώσει φαγῇ, ἀπὸ δὲ τοῦ ξύλου τοῦ
γινώσκειν καλὸν καὶ πονηρόν, οὐ φάγεσθε ἀπ᾿ αὐτοῦ· ᾗ δ᾿ ἂν ἡμέρᾳ φάγητε ἀπ᾿
αὐτοῦ, θανάτῳ ἀποθανεῖσθε» (Γεν. Β΄ 16-17). Συνεπῶς, εἶχεν ἐπέλθει ὁ
πνευματικὸς θάνατος, καὶ ὁ ἄνθρωπος ἦτο πλέον τὸ συνεχὲς καὶ καθημερινὸν … θῦμα
τῆς ἁμαρτίας, μὴ δυνάμενον νὰ ἀντιδράσῃ ἔστω καὶ στοιχειωδῶς!
Πολλοὶ
ἅγιοι καὶ δίκαιοι ἐνεφανίσθησαν εἰς τήν, πρὸ Χριστοῦ, ἐκείνην ἐποχὴν καὶ ἀντέδρασαν
εἰς τὴν κυριαρχίαν ταύτην τοῦ κακοῦ … Πολλοὶ ἔζησαν κατὰ τρόπον ὑποδειγματικὸν
καὶ ἐνάρετον, ἀλλὰ - ὡς ἄνθρωποι, - δὲν ἠδυνήθησαν νὰ ζήσουν … ἄθικτοι ἀπὸ τὸν
ρῦπον τῆς ἁμαρτίας! Οὕτω βλέπομεν τοὺς δικαίους … Ἐνώχ, Νῶε, Ἁβραάμ, Ἰσαάκ, Ἰακώβ,
Ἰωσήφ, Μωϋσῆν, Δαυΐδ, Ἰώβ, καὶ πλῆθος ἀκόμη, προφητῶν καὶ δικαίων ἕως καὶ αὐτοῦ
τοῦ τιμίου Προδρόμου καὶ Βαπτιστοῦ Ἰωάννου, οἵτινες ἠγωνίσθησαν κατὰ τοῦ … κακοῦ,
ἀλλὰ δὲν ἠδυνήθησαν νὰ ἐπανορθώσουν τὴν θλιβερὰν καὶ τραγικὴν … ἐκείνην
κατάστασιν!
Συνεπῶς,
ἡ σωτηρία τοῦ πεπτωκότος ἀνθρώπου εὑρίσκετο εἰς … «τὰς χείρας» τοῦ Ἰδίου τοῦ
Θεοῦ, ὅστις διὰ τῆς ἐνανθρωπήσεώς Του καὶ - κυρίως! – διὰ τῶν παθῶν, τοῦ
σταυρικοῦ Του θανάτου καὶ τῆς ἐκ νεκρῶν Ἀναστάσεώς Του, θὰ … ἤνοιγεν καὶ πάλιν
τὰς κεκλεισμένας θύρας τοῦ Παραδείσου τῆς τρυφῆς!
«Χάριτί (Θεοῦ)
ἐστε σεσωσμένοι» (Ἐφεσ. Β΄ 5)!
Διὰ
τῆς ἐνανθρωπήσεώς Του, ἑπομένως, ὁ Κύριος, καὶ ὡς προανεφέρθη, διὰ τοῦ ἑκουσίου
πάθους Του καὶ τῆς Ἀναστάσεώς Του, ἐπαναφέρει εἰς τὸν Παράδεισον καὶ τὴν
σωτηρίαν, τὸν ταλαιπωρημένον ὑπὸ τῆς ἁμαρτίας ἄνθρωπον. Ὅταν δὲ λέγομεν … «ἐπαναφέρει»,
δὲν ἐννοοῦμεν ὅτι … δυναστικῶς καὶ δυναμικῶς τὸν σώζει˙ ὄχι! Ἁπλῶς, δίδει εἰς ἡμᾶς
τὴν δυνατότητα διὰ … μικροῦ καὶ ἐλαχίστου ἀγῶνος, καὶ διὰ τῆς ἐξαρτήσεώς μας ἀπὸ
τὰ σωστικὰ μυστήρια τῆς Ἁγίας ἡμῶν μητρὸς Ἐκκλησίας, νὰ δυνάμεθα νὰ
θεραπευώμεθα ἀπὸ τοὺς μώλοπας τῆς ἁμαρτίας καὶ νὰ σωζώμεθα … «χάριτι Θεοῦ»!
Ἡ
σωτηρία μας, εἶναι ἔργον τῆς Θείας χάριτος! Ὁ Θεός ἀπήλλαξε τοὺς πιστοὺς ἀπό τό
θάνατο τῆς ἁμαρτίας. Ἀπὸ ἀνθρωπίνης πλευρᾶς, ὅμως, ὑπάρχει πάντα ὁ κίνδυνος νὰ πέσωμεν
καὶ πάλιν εἰς τὴν ἁμαρτίαν καὶ εἰς τὸν θάνατον. Συνεπῶς, κατ᾿ αὐτὸν τὸν τρόπον,
οἱ πιστοί δέν ἔχομεν βεβαίως ἀμφιβολίαν διὰ τὴν σωτηρία μας, ἔχομεν ὅμως … ἀγωνίαν.
Θά ἀνήκωμεν ἆραγε εἰς τὴν μερίδα τῶν σεσωσμένων; Ἐφ’ ὅσον μείνομεν μέχρι τέλους
συνειδητά μέλη τῆς ᾿Εκκλησίας, καὶ ἐφ’ ὅσον ζῶμεν ἐν πίστει καὶ μετανοίᾳ, ἀναζωογονούμενοι
διὰ τῶν ἁγιοτάτων Μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας μας, … καὶ ἐλπίδα ἔχομεν ἀλλὰ καὶ
βεβαιότητα, ὅτι ὁ Σωτὴρ ἡμῶν, ὁ ἐλθὼν εἰς τὸ σῶσαι τὸν ἄνθρωπον, θὰ χαρίσῃ καὶ
εἰς ἡμᾶς τὴν σωτηρίαν.
Ἐπιθυμοῦμεν, ἆραγε τὴν …
σωτηρίαν μας;
Κατόπιν
τῶν ὅσων προανεφέραμεν, θεωρῶ ὅτι γίνεται ἀντιληπτὸ καὶ κατανοητό, ὅτι ἡ
σωτηρία τῶν ψυχῶν μας, δὲν εἶναι πλέον ὑπόθεσις τοῦ … Κυρίου, - ἐφ’ ὅσον ἡ
θέλησις Αὐτοῦ εἶναι δεδομένη … «ὃς πάντας ἀνθρώπους θέλει σωθῆναι καὶ εἰς ἐπίγνωσιν
ἀληθείας ἐλθεῖν» (Α΄ Τιμ. Β΄ 4), - ἀλλὰ ὑπόθεσις προσωπικὴ διὰ τὸν
καθένα! Δι’ ὅλους ἠνοίχθῃ ὁ Παράδεισος˙ δι’ ὅλους ἐνηνθρώπησεν καὶ ἐσταυρώθῃ ὁ
Λυτρωτὴς ἡμῶν˙ διὰ τὰς ἁμαρτίας ὅλων … «ἐπλήρωσεν» ἐκεῖ εἰς τὸν Γολγοθᾶ, «ἵνα
λυτρώσηται ἡμᾶς …»! Ἑπομένως, εἰς ἡμᾶς ἐπαφίεται ἡ αἰωνία ζωὴ καὶ ἀνάπαυσις!
Ἀκόμη
καὶ ὅλοι ἐκεῖνοι οἱ κοιμηθέντες πρὸ τοῦ Πάθους καὶ τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου, οἱ
ὁποῖοι εὑρίσκοντο εἰς τὰ ζοφερὰ βασίλεια τοῦ θανάτου καὶ τοῦ Ἅδου, μετὰ τὴν εἰς
τὸν Ἅδην κάθοδον τοῦ Κυρίου μας, μόνοι των … ἀπεφάσισαν διὰ τὴν σωτηρίαν των! Ὁ
Χριστὸς, εὐθὺς μετὰ τὸν σωματικόν του θάνατον, κατῆλθεν εἰς τὸ κράτος τοῦ
θανάτου καὶ ἐφ’ ὅσον ἔθραυσε τὰ «κλεῖθρα καὶ τὰ δεσμὰ» τῶν, ἕως ἐκείνην τὴν
στιγμήν, κοιμηθέντων, ἐκήρυξεν εἰς αὐτούς, - κατὰ τὴν πατερικὴν διδασκαλίαν, -
τὸ Εὐαγγέλιον τῆς σωτηρίας! Δὲν ἐσώθησαν … ὅλοι! Μόνον ἐκεῖνοι οἵτινες ἐπίστευσαν
εἰς τὸν Θεῖον Λόγον Του καὶ ἠθέλησαν … εἰς τὴν σωτηρίαν των!
Ἀκριβῶς,
εἰς τὴν ἰδίαν ἐλευθερίαν καλούμεθα καὶ ἡμεῖς! Ἡ σωτηρία ἡμῶν μᾶς ἐδόθη καὶ μᾶς
δίδεται ἀπὸ τὸν Κύριον ὡς … δυνατότης! Ὄχι ὡς … ὑποχρέωσις! «Ὅστις
θέλει», εἶπεν ὁ Κύριος καὶ τοῦτο εἶναι τὸ διαχρονικὸν κάλεσμά Του πρὸς
τὸν … οἷονδήποτε. Ὅλοι οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ ὅλοι ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι
προγεύονται τῆς Αἰωνίου Βασιλείας Αὐτοῦ, … ἠθέλησαν, καὶ ἡ θέλησίς των ἐξεδηλώθη
διὰ τοῦ ἀγῶνος καὶ τῆς θυσίας καὶ τῆς ἀγωνίας των! Ἄλλοι διὰ τῆς ἀσκήσεώς των …
ἄλλοι διὰ τοῦ μαρτυρίου των … ἄλλοι διὰ τῆς ὁμολογίας των καὶ ἄλλοι δι’ ἄλλων
ποικίλων ἐνεργειῶν καὶ τρόπων, ἀπεδέχθησαν τὴν κλῆσιν τῆς ἀγάπης καὶ τῆς θυσίας
τοῦ Λυτρωτοῦ!
Δυστυχῶς,
πολλοὶ περισσότεροι ἦσαν καὶ εἶναι ἐκεῖνοι, οἵτινες περιεφρόνησαν καὶ περιφρονοῦν
τὸν Σωτῆρα καὶ ὡς … ἐκεῖνοι οἱ ἐπίτιμοι προσκεκλημμένοι εἰς τὸ μέγα Δεῖπνον τῆς
γνωστῆς παραβολῆς, διὰ ποικίλων τρόπων καὶ προφάσεων ἀποστασιοποιοῦνται ἀπὸ τὸν
Κύριον! Ἂς προσέχωμεν καὶ ἂς μεριμνῶμεν, νὰ εὑρισκώμεθα πάντοτε εἰς τὰς ἐπάλξεις
τοῦ ἱεροῦ ἀγῶνος διὰ τὴν αἰωνίαν συνοίκησιν ἡμῶν μετὰ τοῦ Κυρίου μας. Ἀμήν.
Ἀρχιμ.
Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Κυριακή 5 Δεκεμβρίου 2021
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Κυριακή 5 Δεκεμβρίου 2021
Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου 2021
Ἡ Παναγία καὶ … ἡμεῖς! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΕΙΚΟΣΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
(ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΟΝ 21 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2021)
«σκηνὴ ἡ λεγομένη Ἅγια Ἁγίων» (Ἑβρ. Θ΄ 3)
Τὸ … προεικόνισμα.
Εἰς τὴ σκηνὴ τοῦ μαρτυρίου καὶ τὴν κιβωτὸ τῆς διαθήκης, μᾶς «μεταφέρει» σήμερον ὁ Θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος, ἀδελφοί μου! Τοὺς Ἁγίους καὶ ἱεροὺς ἐκείνους χώρους τῶν Ἰσραηλιτῶν τοὺς ὁποίους κατεσκεύασε πρῶτος ὁ Θεόπτης καὶ προφήτης Μωϋσῆς, κατὰ … Θείαν ἐντολὴν καὶ ὑπόδειξιν, κατὰ τὴν τεσσαρακονταετὴ πορείαν τοῦ Ἑβραϊκοῦ λαοῦ διὰ τῆς ἐρήμου τοῦ Σινᾶ. Ἐν συνεχείᾳ δε, καὶ ἐξερχόμενοι οἱ Ἑβραῖοι ἐκ τῆς … ἐρήμου καὶ ἐγκαθιστάμενοι εἰς τὴν γῆν Χαναάν, - «τὴν γῆν τῆς Ἐπαγγελίας», - ἔφερον μαζί τους ταῦτα τὰ Ἅγια … ὡς «ἱερὸν τέμενος», καὶ ὅταν πλέον ὁ βασιλεὺς Σολομὼν κατεσκεύασε τὸν πρῶτον ἐκεῖνον Ναόν, ἔφερον καὶ ἐγκατέστησαν εἰς αὐτόν, τοὺς προαναφερθέντας τούτους Ἁγίους χώρους!
Ἦσαν οἱ χῶροι τῆς λατρείας τῶν Ἰσραηλιτῶν, εἰς τοὺς ὁποίους ἐπεδείκνυον ἰδιαίτερον σεβασμόν … καὶ ἐτιμώρουν μετὰ πάσης αὐστηρότητος, πᾶσαν ἀσέβειαν καὶ παρεκτροπήν …! Ἀκόμη δὲ περισσότερον εἰς τὰ … «Ἅγια τῶν Ἁγίων», ἐκεῖ ὅπου, - ὡς ἠκούσαμεν ἐκ τοῦ Ἀποστολικοῦ ἀναγνώσματος, - «ἅπαξ τοῦ ἐνιαυτοῦ μόνος ὁ ἀρχιερεύς, οὐ χωρὶς αἵματος, ὃ προσφέρει ὑπὲρ ἑαυτοῦ καὶ τῶν τοῦ λαοῦ ἀγνοημάτων» (Ἑβρ. Θ΄ 7)!
Εἰς τοῦτον τὸν Πανάγιον καὶ ἄβατον χῶρον, κατὰ Θείαν παρέμβασιν, εἰσήγαγον τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον, ἀπὸ τῆς ἡλικίας τῶν τριῶν ἐτῶν, - τὸ γεγονὸς τὸ ὁποῖον ἑορτάζομεν σήμερον, - Ἥτις καὶ παρέμεινεν ἔγκλειστος εἰς τοῦτον … ἐπὶ ἑννέα συναπτὰ ἔτη, ἄνευ τῆς οἵασδήποτε ἐπαφῆς μὲ οἷονδήποτε ἄνθρωπον καὶ συντηρουμένη καὶ τρεφομένη ὑπὸ Θείου Ἀγγέλου, ὡς διδάσκει καὶ ἀποδέχεται ἡ Ἁγία ἡμῶν Ἐκκλησία!
Τὴν συγκεκριμμένη περικοπήν, ἔκρινεν ἡ Ἐκκλησία μας νὰ ἀναγινώσκεται σήμερον, ἐπειδή, … τὰ «Ἅγια τῶν Ἁγίων», προεικονίζουσι τὴν Ὑπεραγία Θεοτόκον! Ἡ διαρκὴς παρουσία τοῦ Θεοῦ, τὸ ἄβατον καὶ ἄψαυστον τοῦ παλαιοδιαθηκικοῦ τούτου χώρου, ἀλλὰ καὶ ἡ εἴσοδος εἰς αὐτόν τῆς … Μόνης ἀνταξίας τῶν … «Ἁγίων», δεικνύουσιν ὅτι ὄντως ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος προεικονίζεται εἰς τὰ … «Ἅγια τῶν Ἁγίων» τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης!
Ἡ κυρία Θεοτόκος!
Ἡ διαμονὴ καὶ παραμονὴ τῆς Θεόπαιδος Μαριὰμ … ὄπισθεν τοῦ καταπετάσματος ἐπὶ ἑννέα ἔτη, ὡς εἴπωμεν, ἔγινεν ἀποδεκτὴ ἀπὸ ὅλους τοὺς Ἑβραίους, κατὰ Θείαν οἰκονομίαν. Δὲν ἦτο ἐπ’ οὐδενί, κατανοητὸν καὶ ἀποδεκτόν, νὰ εὑρεθῇ καὶ παραμείνῃ εἰς τὸν Ἁγιώτατον χῶρον τῶν … «Ἁγίων τῶν Ἁγίων», οὔτε κἄν ὁ φέρων τὸ ὑπέρτατον ἀξίωμα τοῦ Ἀρχιερέως, ὅστις καὶ μίαν φορὰν κατ’ ἔτος, εἰσήρχετο καὶ … ἐθυμίαζεν καὶ … πάλιν ἐξήρχετο ἐφ’ ὅσον τοιαύτη ἦτο ἡ Θεία ἐντολή! Ὅμως εἰς τὴν ἁπλῆν κόρην τῆς Ναζαρέτ, τὰ πράγματα, - κατὰ Θείαν παρέμβασιν - ἤλλαξαν καὶ οὐδεὶς διεμαρτυρήθη …! Βεβαίως, - συμφώνως πρὸς τὴν Παράδοσιν τὴν ὁποίαν καὶ ἀποδέχεται ἡ Ἁγία ἡμῶν Ἐκκλησία, ὅταν ἔφερον τὴν Θεόπαιδα οἱ γονεῖς Αὐτῆς, - ὁ Ἰωακεὶμ καὶ ἡ Ἄννα, - συνέβησαν γεγονότα μοναδικὰ καὶ θαυμαστά, τὰ ὁποῖα μᾶς εἶναι περίπου γνωστά … ! Παρθένοι νεάνιδες προσῆλθον … ἀπρόσκλητοι, μετὰ λαμπάδων φαιδρῶν καὶ προηγοῦντο τῆς Πανακηράτου κόρης, σχηματίζουσαι οὕτω … ἱερὰν πομπήν, ἐνῶ καὶ ὁ Μέγας Ἀρχιερεύς εὑρίσκετο ἐκεῖ, διὰ νὰ ὑποδεχθῇ ταύτην καὶ ὁ … ἴδιος νὰ τὴν εἰσαγάγῃ εἰς τὰ Ἅγια τῶν Ἁγίων!
Ἐκεῖ δε, παρέμεινεν ἡ τριετίζουσα Θεοτόκος, ἄνευ τῆς οἷασδήποτε ἀνθρωπίνης μερίμνης καὶ προστασίας, χωρὶς νὰ ἐκφρασθῇ ἡ παραμικρὰ ἀμφιβολία διὰ τὰ … περαιτέρω! Πῶς ἦτο δυνατὸν νὰ δεχθῇ ἕν παιδίον τριῶν ἐτῶν, νὰ ἀποξενωθῇ ἀπὸ τοὺς γονεῖς του; Ποῖος θὰ τὸ ἐπεμελῇτο; Ποῖος θὰ τὸ ἔτρεφεν; Ποῖος θὰ τοῦ προσέφερεν ὅλα ἐκεῖνα τὰ … ἀπαραίτητα τὰ ὁποῖα καὶ εἶχεν ἀνάγκην; Οἱ πάντες ἐπίστευον, ὅτι θὰ συνέβαινεν ἐκεῖνο … ὅπερ καὶ συνέβη! Ἄγγελος Κυρίου ἔτρεφε ταύτην τὴν παῖδα – κατὰ τὴν Ἁγιοπατερικὴν παράδοσιν,- καὶ συνετήρει ταύτην, ἕως τῆς ἡλικίας τῶν δώδεκα ἐτῶν! Κατ’ αὐτὸν τὸν ὑπερφυῆ τρόπον, ἠθέλησεν ὁ Κύριος νὰ προετοιμάσῃ τὴν Παναγίαν ὥστε νὰ γίνῃ τὸ Πανάγιον ἐκεῖνο … «σκεῦος» τὸ ὁποῖον θὰ ἐδέχετο τὸν … Λόγον τοῦ Θεοῦ!
Πράγματι, ἡ Παναγία μας ὑπῆρξε τὸ καθαρώτατον ἐκεῖνο … «δοχεῖον» τὸ ὁποῖον θὰ ἠδύνατο νὰ κρατήσῃ καὶ … φιλοξενήσῃ τὸν Ἴδιον τὸν Θεόν, καὶ νὰ ἔλθῃ δι’ Αὐτῆς Οὗτος εἰς τὸν κόσμον τοῦτον καὶ νὰ συστεγασθῇ μετ’ Αὐτῆς καὶ τοῦ μνήστορος Ἰωσήφ, εἰς τὸν ἴδιον ταπεινὸν οἰκίσκον ἐπὶ τριάκοντα συναπτὰ ἔτη, ὡς διευκρινίζεται τοῦτο ὑπὸ τῆς Ἁγίας Γραφῆς. «Καὶ κατέβη μετ᾿ αὐτῶν καὶ ἦλθεν εἰς Ναζαρέτ, καὶ ἦν ὑποτασσόμενος αὐτοῖς» (Λουκ. Β΄ 51)! Ἦτο ἐκείνη τὴν ὁποίαν ἐπέλεξεν ὁ Κύριος, ὡς μητέρα Του ἐπὶ τῆς γῆς καὶ ἦτο πάντοτε πλησίον Του, ὡς μαρτυρεῖται τοῦτο εἰς τὰ ἱερὰ Εὐαγγέλια καὶ ἀποδέχεται ἡ παράδοσις τῆς Ἁγίας ἡμῶν Ἐκκλησίας!
Ἡ Παναγία καὶ … ἡμεῖς!
Ὑπάρχει ἡ ἄποψις καὶ προβάλλεται ὑπό τινων, ὅτι διὰ τῶν τοιούτων περιγραφέντων θαυμαστῶν γεγονότων, ὁ Κύριος … ἐδημιούργησε τὴν Θεοτόκον! Δηλαδή, ὁ Κύριος, … «παρεβίασεν» τὴν ἀνθρωπίνην φύσιν τῆς Θεοτόκου καὶ τὴν … «ὑποχρέωσεν» - οὕτως εἰπεῖν – νὰ γίνῃ τὸ Θεοδόχον σκήνωμα τῆς Θεότητος! Βεβαίως, μία τοιαύτη θεωρία καὶ ἀντίληψις δὲν εὐσταθεῖ, καθόσον … ὁ Κύριος, ἀνέκαθεν, οὐδέποτε παρενέβη … «δυναστικῶς», διὰ νὰ … «διαμορφώσῃ» τὸν οἷονδήποτε, κατὰ τὴν Θείαν θέλησιν! Ἀσφαλῶς καὶ … «θέλει πάντας ἀνθρώπους σωθῆναι καὶ εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας ἐλθεῖν», ἀλλὰ ἡ καθοριστικὴ ἀπόφασις τῆς σωτηρίας ἡμῶν, εἶναι … προσωπική μας ὑπόθεσις!
Ἄλλως τε, εἰς ποίας προϋποθέσεις, «ἠδίκησεν» ἡμᾶς ὁ Κύριος, ἔναντι τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου; Μπορεῖ ἡ Παναγία μας νὰ κατέχῃ τὰ «δευτεροῖα τῆς Θεότητος» καὶ νὰ εἶναι ἡ Κυρία τῶν Ἀρχαγγέλων καὶ τῶν Ἀγγέλων, ἀλλὰ δὲν ἔχομεν μήπως καὶ ἡμεῖς τὴν δυνατότητα καὶ τήν, ὑπὸ τοῦ Κυρίου, χάριν νὰ λαμβάνωμεν ἐντὸς ἡμῶν τὸν Ἴδιον τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστὸν διὰ τοῦ Μυστηρίου τῆς Θείας Εὐχαριστίας; Ἔστω καὶ ἂν ἡ φιλαμαρτήμων ἀνθρωπίνη φύσις ἡμῶν μᾶς … «ὑποχρεώνῃ» νὰ ἁμαρτάνωμεν καὶ … μὴ θέλοντες, δὲν ἔχομεν τὴν εὐκαιρίαν καὶ τὰς προϋποθέσεις νὰ καθαιρώμεθα καὶ ἁγιαζώμεθα διὰ τοῦ ἱεροῦ Μυστηρίου τῆς Μετανοίας καὶ τῆς Ἐξομολογήσεως; Δὲν ἔχομεν, ἆραγε, καὶ ἡμεῖς τὴν δυνατότητα, ἀποβλέποντες εἰς τὸ … Θεῖον ἔλεος, νὰ τύχωμεν τῶν Οὐρανίων δωρεῶν καὶ ἀπολαύσεων; Εἶναι βέβαιον, ὅτι εἰς τὴν περίοπτον θέσιν τῆς Παναγίας μας, δὲν ἠδυνάμεθα νὰ φθάσωμεν˙ ἀλλὰ ἡ … ἁγιότης καὶ σωτηρία ἡμῶν εἶναι ὑπόθεσις τῆς ἰδικῆς μας θελήσεως!
Συνεπῶς, ἂς παρακαλοῦμεν τὴν Θεοτόκον, νὰ παρακαλῇ τὸν Υἱόν Της, ἵνα καταξιωθῶμεν τῆς αἰωνίου μακαριότητος … ἔστω καὶ ἀπὸ τὰς … ἐσχάτους θέσεις τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν. Ἀμήν.
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2021
«Για τους Γονείς της Ενορίας»