Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου 2018
Τρίτη 13 Φεβρουαρίου 2018
Συμφωνήστε ότι μπορείτε να διαφωνείτε
Όλοι είμαστε μοναδικοί και ο καθένας βλέπει τη ζωή με λίγο
διαφορετικό τρόπο. Έχουμε τις προτιμήσεις και τις ιδέες μας. Έχουμε επίσης τις
δικές μας σκέψεις για τον λόγο που συμβαίνουν κάποια πράγματα, όπως και τον
δικό μας τρόπο να αντιμετωπίζουμε τις διαφωνίες. Ο καθένας μας αξιολογεί
διαφορετικά τα γεγονότα που είναι σημαντικά και μπορούμε σχεδόν πάντα να βρούμε
κάποιο λάθος στον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται ή συμπεριφέρεται ο διπλανός μας.
Μπορούμε ακόμα να παρουσιάσουμε τη δική μας εκδοχή της πραγματικότητας,
εστιάζοντας την προσοχή μας σε στοιχεία και καταστάσεις που πιστεύουμε ότι
αποδεικνύουν πως έχουμε δίκιο. Με λίγα λόγια, ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε τη
ζωή φαίνεται πάντα δικαιολογημένος, λογικός και σωστός στα δικά μας μάτια.
Το πρόβλημα είναι ότι όλοι είμαστε πεπεισμένοι πως το δίκιο είναι
με το μέρος μας.
Οι σύζυγοι, τα παιδιά, οι γονείς, οι φίλοι, οι γείτονες – όλοι οι
άνθρωποι που γνωρίζουμε – είναι εξίσου σίγουροι ότι η δική τους εκδοχή της
πραγματικότητας είναι η πιο ακριβής! Έτσι είναι φυσικό ότι οι άνθρωποι στη ζωή
σας δεν καταλαβαίνουν γιατί δεν βλέπετε τα πράγματα όπως τα βλέπουν αυτοί.
Νομίζουν μάλιστα ότι η κατάσταση θα διορθωθεί αν αποδεχτείτε ως σωστή τη δική τους
εκδοχή.
Αλλά αφού ξέρουμε ότι αυτό ισχύει, γιατί οι περισσότεροι από εμάς
συνεχίζουμε να στενοχωριόμαστε με το γεγονός ότι διαφωνούμε με τους άλλους;
Γιατί ενοχλούμαστε εύκολα όταν κάποιος αγαπημένος μας ή έστω γνωστός μας
εκφράζει μια διαφορετική άποψη, αντιλαμβάνεται κάτι αλλιώς ή θεωρεί ότι κάνουμε
λάθος εμείς;
Νομίζω ότι η απάντηση είναι πολύ απλή: από ψυχολογική άποψη,
ξεκινάμε ότι η πραγματικότητα είναι διαφορετική για τον καθένα από εμάς. Ο
τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τη ζωή και τα γεγονότα έχει επηρεαστεί καθοριστικά
από πολλούς και ποικίλους παράγοντες, μοναδικούς για τον καθένα μας.
Τα παιδικά μου χρόνια και τα βιώματά μου ήταν (και συνεχίζουν να
είναι) τελείως διαφορετικά από τα δικά σας, συνεπώς ο τρόπος που αντιμετωπίζω
τη ζωή είναι αρκετά διαφορετικός. Κάτι που ενοχλεί εμένα ίσως για εσάς να είναι
εντελώς ασήμαντο – και το αντίθετο.
Το «κόλπο» για να γίνετε πιο ήρεμοι και να αντιδράτε λιγότερο
έντονα είναι να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας ότι είναι φυσικό να υπάρχουν
κάποιες μικροδιαφορές. Αντί να αντιμετωπίζετε με έκπληξη αυτή την αλήθεια της
ζωής, μπορείτε να μάθετε να την περιμένετε, ακόμα και να την αποδέχεστε.
Αντί να εκνευρίζεστε όταν κάποιος που αγαπάτε διαφωνεί μαζί σας,
πείτε στον εαυτό σας: «Μα φυσικά θα το έβλεπε διαφορετικά». Και αντί να
αντιδράτε αμυντικά όταν ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνεστε εσείς ένα γεγονός
είναι διαφορετικός από τον τρόπο κάποιου άλλου, να νιώθετε ευγνωμοσύνη και χαρά
για τις λίγες περιπτώσεις που συμφωνείτε.
Το πιο σημαντικό είναι να «συμφωνήσετε ότι μπορείτε να
διαφωνείτε». Αυτό δεν σημαίνει ότι η δική σας οπτική είναι λιγότερο σημαντική ή
σωστή, σημαίνει απλώς ότι δεν χρειάζεται να στενοχωριέστε όταν οι άλλοι δεν
συμφωνούν πάντα μαζί σας ή δεν βλέπουν τα πράγματα με τον ίδιο τρόπο. Σε
κάποιες περιπτώσεις ίσως θέλετε να μείνετε σταθεροί στις απόψεις και στις αρχές
σας, κι αυτό είναι απόλυτα θεμιτό. Μπορείτε όμως να το κάνετε αυτό με ειλικρινή
σεβασμό και κατανόηση για τη γνώμη του άλλου.
Υιοθετώντας αυτή τη στρατηγική, θα δείτε το άγχος σας να
μειώνεται, αλλά και ένα σημαντικό ποσοστό των διαφωνιών σας με τους άλλους να
εξαλείφεται. Στις περισσότερες περιπτώσεις το πρόσωπο με το οποίο διαφωνείτε θα
διαισθανθεί τον αληθινό σεβασμό σας και θα είναι πιθανότατα λιγότερο
αντιδραστικό απέναντί σας.
Επίσης, αν υιοθετήσετε αυτή την συπεριφορά στις σχέσεις με τους
άλλους γύρω σας, θα ανακαλύψετε ότι θα ενδιαφέρεστε περισσότερο για τις απόψεις
τους και εν τέλει θα απολαμβάνετε πιο πολύ τη συντροφιά τους. Θα μάθετε να
παίρνετε από τους γύρω σας ό,τι καλύτερο έχουν να σας δώσουν και θα επιτρέπετε
και σε αυτούς να κάνουν το ίδιο! Έτσι όλοι βγαίνουν κερδισμένοι.
Έχω δει ότι αυτή η απλή αλλαγή οπτικής γωνίας βοήθησε ιδιαίτερα
πολλούς γάμους, φιλίες και οικογενειακές σχέσεις. Η στρατηγική είναι πολύ απλή
και κάνει τη ζωή πολύ πιο ευχάριστη. Ξεκινήστε από σήμερα και δείτε αν μπορείτε
να συμφωνήσετε ότι επιτρέπεται να διαφωνείτε. Αξίζει πραγματικά τον κόπο.
Εμμανουήλ Ρουμελιώτης
Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου 2018
Απάντηση της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου σε γραφόμενα του Αρχιμ. Γρηγορίου καθηγούμενου της Ιεράς Μονής Δοχειαρίου
Δημοσιεύουμε
απάντηση της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου σε γραφόμενα του Καθηγουμένου της
Ιεράς Μονής Δοχειαρίου Αρχιμ. Γρηγορίου Αρχιπελαγίτη που αφορούν την Ι.Μ.
Βατοπαιδίου.
Η απάντηση
έχει ως εξής:
Ἅγιε Ἡγούμενε,
Ἂν καὶ δὲν
θεωροῦμε γιὰ Ἁγιορεῖτες σωστὸ τὸν τρόπο ἐπικοινωνίας μέσω τοῦ διαδικτύου, δὲν μᾶς
ἀφήνετε δυστυχῶς ἄλλη ἐπιλογή.
Καὶ τὸ
πράττουμε μὲ πόνο, ὄχι μόνο γιὰ σᾶς τὸν ἴδιο ὡς αἴτιο, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὶς ψυχὲς
ποὺ συστηματικὰ πλέον σκανδαλίζετε μὲ τὴν ἄκριτη ἐνέργειά σας νὰ δημοσιεύετε ἄδικες,
πικρόχολες καὶ συκοφαντικὲς κρίσεις σας, οἱ ὁποῖες ὄχι μόνο δὲν οἰκοδομοῦν, ὅπως
θὰ ἅρμοζε σὲ ἕνα ὥριμο πνευματικὸ ἄνθρωπο, ἀλλὰ ἀντιθέτως προκαλοῦν ἐσωτερικὴ
ταραχὴ καὶ σκανδαλισμό, ὁ ὁποῖος καὶ ὡς διαδιδόμενος ἠλεκτρονικά, παίρνει
μεγάλες διαστάσεις.
Ἔχει δὲ ἀπρόβλεπτες
ἀρνητικὲς συνέπειες στὴν πνευματικὴ ζωὴ τῶν ἀνθρώπων ποὺ ἀγωνίζονται γιὰ τὴ
σωτηρία τους. Ἂν δὲ σ’ αὐτοὺς προξενεῖτε τέτοια ζημιά, δὲν μπορεῖτε νὰ ἀντιληφθεῖτε,
ὡς φαίνεται, τὰ ὅπλα ποὺ δίνετε στὰ χέρια τῶν ἐχθρῶν της Ἐκκλησίας, τῆς πίστεως
καὶ τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Μακάρι νὰ ὑπῆρχαν κοντά σας συνετοὶ ἄνθρωποι ποὺ νὰ σᾶς ἀγαποῦν
γνησίως, νὰ διαπνέονται ἀπὸ ἐκκλησιαστικὸ φρόνημα καὶ νὰ διαθέτουν λεπτὴ
συνείδηση, γιὰ νὰ σᾶς προφύλασσαν ἀπὸ αὐτὴν τὴν ζημιογόνο τακτική.
Στὸ «ἐπανάγαγε
εἰς τὸ βάθος» (Λουκ. 5,4) ποὺ εἶπε ὁ Κύριος στὸν Πέτρο, γιὰ νὰ ἀκολουθήσει ἡ
θαυμαστὴ ἁλιεία, οἱ Πατέρες βλέπουν μία ἀλληγορία, ἕνα διδακτικὸ συμβολισμό.
Πρόκειται γιὰ τὴν καλῶς νοουμένη ἐσωστρέφεια.
Γύρνα πίσω καὶ
μπὲς στὸ βάθος τῆς ψυχῆς σου, γιὰ νὰ δεῖς τὸν πραγματικό σου ἑαυτό, τὶς ρίζες τῶν
παθῶν σου, νὰ ἐκτιμήσεις τὴν ὅλη σου ἐσωτερικὴ κατάσταση, καὶ ἀρχίζοντας ἀπὸ τὴν
αὐτομεμψία, νὰ βιώσεις τὴν ἀληθινὴ μετάνοια.
Καὶ ἡ ἀληθινὴ
μετάνοια δὲν ἀφήνει περιθώρια κατακρίσεως ζώντων καὶ νεκρῶν, ἀλλὰ σκέπτεται καὶ
προσεύχεται «τελωνικῶς» ζητώντας τὸ θεῖο ἔλεος.
Ὁ Φαρισαῖος
ποὺ δὲν ἔφυγε ἀπὸ τὴν προσευχὴ στὸν ναὸ δικαιωμένος, ἔκανε δύο ἀνεπίτρεπτα
πράγματα τὰ ὁποῖα προκάλεσαν τὴ θεϊκὴ ἀποστροφή.
Ἐπαίνεσε τὸν
ἑαυτό του γιὰ τὰ καλά του ἔργα καὶ κατέκρινε τὸν τελώνη γιὰ τὴν ἁμαρτωλότητά
του, τὴ στιγμὴ ποὺ ἐκεῖνος χτυποῦσε τὸ στῆθος τοῦ ἐν μετανοίᾳ λέγοντας τὸ «ὁ Θεὸς
ἱλάσθητι μοὶ τῷ ἁμαρτωλῷ» (Λουκ. 18,13).
Δὲν
νομίζετε, ἅγιε Ἡγούμενε, ὅτι κι ἐσεῖς τηρεῖτε τὴν καταδικασμένη ἀπὸ τὸν Θεὸ
φαρισαϊκὴ στάση; Κατακρίνετε ἀδίκως, συκοφαντικῶς, ἐνίοτε δὲ καὶ αἰσχρῶς, ἐπαινώντας
αὐτάρεσκα ἐμμέσως τὸν ἑαυτό σας ὡς ὑπόδειγμα καθαρότητος, καὶ ὡς ἐκ τούτου
δικαιούμενος νὰ κρίνει τοὺς πάντες ὡς κριτὴς τῆς οἰκουμένης: τὴν Ἐκκλησία, τοὺς
Ἁγίους της, τοὺς Ἐπισκόπους, τοὺς ἀδελφούς σας Ἡγουμένους, τοὺς κελλιῶτες
Μοναχοὺς (μὲ τερατώδεις κατηγορίες), πολιτικὰ πρόσωπα καὶ κοσμικούς. Στοχοποιεῖτε
καὶ χτυπᾶτε προφορικῶς καὶ διαδικτυακῶς, ἱκανοποιώντας τὴν νομιζομένη
καθαρότητά σας!
Εἶναι λογικὸ
νὰ ὑποθέτουμε μὲ βεβαιότητα ὅτι ἔχετε «δικούς σας» ἀνθρώπους, «κύκλο» προσώπων
τὰ ὁποία γνωρίζοντας τὸν χαρακτήρα σας, σᾶς πληροφοροῦν αὐτὰ ποὺ θέλουν, ὅπως τὰ
θέλουν, προσφέροντάς σας τὴ «χαρὰ» ποὺ ξέρουν ὅτι σᾶς τρέφει καὶ χαίρονται
«πνευματικὰ» κι αὐτοὶ !
Ἂν ἐσεῖς ὁ ἴδιος
τηρούσατε τὸ θεῖο θέλημα, δὲν θὰ τοὺς ἀκούατε ἡδέως, ἀλλὰ θὰ τοὺς ἀποπέμπατε
σύμφωνα μὲ τὸ ψαλμικὸ «τὸν καταλαλοῦντα λάθρα τὸν πλησίον αὐτοῦ, τοῦτον ἐξεδίωκον»
(Ψαλμ. 100,5).
Ἐπ’ αὐτοῦ
του θέματος καὶ δυὸ λόγια Ἁγίων Πατέρων. α) Μεγάλου Βασιλείου: «Ὁ καταλαλῶν ἀδελφοῦ
ἢ ἀνεχόμενος καταλαλοῦντος ἀφορισμοῦ ἄξιοι καὶ οἱ ἀμφότεροι».
β) Ἱ.
Χρυσοστόμου: «Ἡμεῖς δὲ μήτε λέγωμεν κακῶς καὶ τοῖς λέγουσιν ἀκοὴν μὴ
παράσχωμεν, «ἀκοὴν γάρ, φησίν, ματαίαν μὴ παραδέξῃ». Οὐκ εἶπε μὴ πιστεύσῃς, ἀλλὰ
μηδὲ δέξῃ, διὸ καὶ ὁ Προφήτης, «ἐξεδίωκον, φησὶν τὸν καταλαλοῦντα», οὐκ εἶπεν οὐκ
ἐπίστευον ἢ οὐ παρεδεχόμην τὰ λεγόμενα, ἀλλὰ καὶ ὡς ἐχθρὸν ἀπήλαυνον. Εἰπὲ πρὸς
τὸν καταλαλοῦντα, ἔχεις ἐπαινέσαι τινά; ἀνοίγω τὰς ἀκοὰς ἵνα δέξωμαι τὰ μύρα·
κακῶς θέλεις εἰπεῖν; ἀποφράττω τὴν εἴσοδον τοῖς ρήμασιν, οὐ γὰρ ἀνέχομαι κόπρον
καὶ βόρβορον δέχεσθαι» (ἐσᾶς αὐτὸς ὁ κόπρος ὄχι μόνο σᾶς εὐχαριστεῖ, ἀλλὰ καὶ
παγκοσμίως διὰ τοῦ διαδικτύου, χαίρων τὸν σκορπᾶτε).
γ) Ἁγίου
Μαξίμου: «Ἐπιστόμιζε τὸν καταλαλοῦντα ἐν ἀκοαῖς σου, ἵνα μὴ διπλῆν τὴν ἁμαρτίαν
σὺν αὐτῶ ἁμαρτάνῃς, καὶ σαυτὸν ὀλεθρίῳ πάθει ἐθίζων κἀκεῖνον κατὰ τοῦ πλησίον
φλυαροῦντα οὐκ ἀνακόπτων. Μὴ δώῃς τὴν ἀκοήν σου τὴ γλώσσῃ τοῦ καταλάλου, μηδὲ τὴν
γλῶσσαν τῇ ἀκοῇ τοῦ φιλοψόγου, ἡδέως λαλῶν ἢ ἀκούων κατὰ τοῦ πέλας, ἵνα μὴ ἐκπέσῃς
τῆς ἀγάπης καὶ ἀλλότριος εὑρεθῇς τῆς αἰωνίου ζωῆς».
Ἀπόλυτη εἶναι
ἡ ἐντολὴ τοῦ Χριστοῦ «μὴ κρίνετε ἵνα μὴ κριθῆτε» (Ματθ. 7,1). Καὶ στὸ ἀμέσως ἑπόμενο
χωρίο γίνεται ἀπόλυτα ἀποκαλυπτικὸς καὶ ξεκάθαρος σὲ ὅ,τι ἀφορᾶ τὶς συνέπειες
λέγοντας, «ἐν ᾧ γὰρ κρίματι κρίνετε κριθήσεσθε καὶ ἐν ᾧ μέτρω μετρεῖτε
μετρηθήσεται ὑμῖν».
Ἡ μακραίωνη ἐμπειρία
τῶν θείων Πατέρων, θεωρεῖ καὶ μόνο τὸν λογισμὸ κατακρίσεως αἰτία ἄρσεως τῆς
Χάριτος καὶ πρόξενο λειτουργίας τοῦ πνευματικοῦ νόμου κατὰ τρόπο παιδαγωγικὸ καὶ
ἀναλόγως σκληρό.
Ἀλλὰ ἐσεῖς
ξεπεράσατε τὴν ἔκταση ποὺ παίρνει ἕνας κακὸς λόγος μὲ μία συζήτηση, μία ὁμιλία,
ἕνα ἄρθρο στὸν τύπο. Χρησιμοποιεῖτε τὸ ἠλεκρονικὸ βῆμα. Κι αὐτὰ ποὺ γράφετε
γίνονται παγκοσμίως γνωστὰ σὲ μία στιγμή, ἀνεμποδίστως δὲ πλέον διαδιδόμενα…
Ἐὰν μὲ
περισυλλογὴ καὶ ταπείνωση συνειδητοποιήσετε τὸ κακὸ ποὺ ἔχετε κάνει σὲ ψυχές, θὰ
κινδυνεύσετε νὰ πέσετε σὲ ἀπόγνωση. Μὴν ἱκανοποιεῖστε ὅτι προσφέρετε ὡραῖα καὶ ὠφέλιμα
ἀναγνώσματα καὶ διδακτικὲς ἱστορίες, διότι καὶ σ’ αὐτὰ μέσα ὑπάρχουν σταγόνες
τοῦ δηλητηρίου, οἱ ὁποῖες κάνουν ἀργὰ ἢ γρήγορα τὸ κακὸ στὴν ψυχὴ τοῦ
καλοπροαίρετου, ἁπλοῦ, ἐνθουσιώδους καὶ ἀνυποψίαστου ἀναγνώστη.
Ἀλλὰ ἂς
τοποθετηθοῦμε πιὸ συγκεκριμένα:
Ἐπὶ πολλὰ
χρόνια καὶ κατὰ κόρον μὲ ἔχετε διαβάλει σὲ πλῆθος ἀνθρώπων, καὶ τελευταῖα μέσα ἀπὸ
ἱστοσελίδες «δικῶν σας», οἱ ὁποῖοι σᾶς προσφέρουν εὐχαρίστως βῆμα. Καὶ τὸ πράττετε
χωρὶς ἴχνος πνευματικῆς διακρίσεως, χωρὶς νὰ ἐρευνᾶτε τὴν ἀλήθεια.
Ἂν αὐτὸ εἶναι
καταδικαστέο γιὰ ἕνα οἱονδήποτε ἀνθρωπο ἀνεξαρτήτως θρησκεύματος, εἶναι ἀπείρως
καταδικαστέο γιὰ ἕνα ὀρθόδοξο Ἁγιορείτη Μοναχὸ καὶ μάλιστα Ἡγούμενο τῆς ἡλικίας
σας, ποὺ θὰ ἔπρεπε νὰ τὸν χαρακτηρίζει ἡ ἐκ πείρας πνευματικὴ ὡριμότητα.
Ἔχετε
χρησιμοποιήσει γιὰ τὸ πρόσωπό μου ἀήθεις χαρακτηρισμοὺς καὶ μάλιστα ἀποτολμήσατε
νὰ κάμετε ἀσεβῆ συνδυασμό, δίκην λογοπαιγνίου, μὲ τὸ ὄνομα τῆς Κυρίας Θεοτόκου
ποὺ αἰσχυνόμεθα νὰ τὸν ἐπαναλάβουμε ἐδῶ! Καὶ αὐτὸ μὲ ἀφορμὴ τὴ μεταφορὰ σὲ Μονὲς
καὶ Ναοὺς ἀντιγράφων θαυματουργῶν Εἰκόνων τῆς Ἱ. Μονῆς μας καὶ ἐπειδὴ τὶς
συνοδεύουμε ἐμεῖς προσωπικῶς.
Τὶς ἱερὲς αὐτὲς
Εἰκόνες, μᾶς τὶς ζητοῦν διὰ τῆς κανονικῆς ἐκκλησιαστικῆς ὁδοῦ καὶ ἀνταποκρινόμεθα
πάλιν διὰ τῆς κανονικῆς ἐκκλησιαστικῆς ὁδοῦ. Ὅλα δηλαδὴ γίνονται κατόπιν
συνεννοήσεως μὲ τὸν ἑκάστοτε οἰκεῖο Ἐπίσκοπο, «καὶ δίχα τῆς γνώμης τοῦ Ἐπισκόπου»
δὲν γίνεται τίποτε.
Καὶ δὲν τὶς
στέλνουμε μὲ συνήθη τρόπο ἀποστολῆς – κάτι ποὺ θὰ ἦτο ἀσέβεια – ἀλλ’ οὔτε μὲ
μία τυπικὴ ἀντιπροσωπεία. Τὶς συνοδεύουμε προσωπικῶς ὡς Ἡγούμενος τῆς Μονῆς
μας, ἀποδίδοντας ὀφειλόμενη τιμὴ πρὸς Αὐτὴν τὴν Κυρίαν καὶ Ἔφορον ὅλου του Ἁγίου
Ὄρους.
Ἀπὸ πλευρᾶς
Μονῆς καὶ ἡμῶν προσωπικῶς, δὲν ὑπάρχει οὔτε κατ’ ἴχνος κάτι τὸ ἰδιοτελές. Αὐτὴ
δὲ ἡ μετὰ δακρύων ἐκφραζομένη εὐλάβεια τοῦ πλήθους τῶν πιστῶν, ὁ πνευματικὸς ἐπιστηριγμὸς
ποὺ εἶναι τόσον ἀναγκαῖος στὶς μέρες μας, καθὼς καὶ ἡ εἰς τὸ διηνεκὲς παρουσία
τῶν θείων αὐτῶν Εἰκόνων, οἱ ὁποῖες γίνονται σημεῖα θερμῆς προσευχητικῆς ἀναφορᾶς
τόσων πονεμένων ἀνθρώπων, δικαιώνουν καὶ τὶς κατὰ τόπους ἐκκλησιαστικὲς ἀρχές, ἀλλὰ
καὶ τὴν ἀνταποκρινόμενη στὰ αἰτήματά τους Ἱερὰ Μονή μας.
Τὸ ὅτι ἡ
καλωσύνη καὶ εὐγένειά τους θεωρεῖ καλὸ νὰ τιμήσει στὸ εὐτελές μας πρόσωπο τὴν
δωρήτρια Ἱερὰ Μονή μας, εἶναι κάτι ποὺ οὐδέποτε ἐπιθυμήσαμε. Ἀκολουθοῦμε τὸ
πρόγραμμα ποὺ καταρτίζουν, δεχόμενοι τὶς ὅποιες ἐκδηλώσεις ἀγάπης τους κατὰ τὴ
φιλοξενία.
Στὸ πλαίσιο
αὐτὸ λειτουργοῦμε καὶ ἀγρυπνοῦμε καὶ ὑπακούοντες ἀπευθύνουμε λόγους παρακλήσεως
στὸν λαὸ τοῦ Θεοῦ ἢ σὲ ἱερατικὲς συνάξεις ποὺ συγκαλοῦν οἱ οἰκεῖοι Ποιμενάρχες.
Ἐμεῖς μετὰ τὸ
πέρας τοῦ προγράμματος, ἢ καὶ νωρίτερα κάποιες φορές, ἀποχωροῦμε ἐπιστρέφοντας
στὴ βάση τῆς μετανοίας μας. Ὅμως οἱ Εἰκόνες τῆς Παναγίας μας μένουν καὶ γιὰ τὶς
ἐπερχόμενες γενεές, οἱ ὁποῖες θὰ καταφεύγουν καὶ θὰ προσεύχονται. Θὰ ἀποτελοῦν ἕνα
αἰώνιο σύνδεσμο μὲ τὸ Περιβόλι της. Ποῦ βλέπετε τὸ κακό, ἅγιε Ἡγούμενε;
Γράψατε
πικρόχολα καὶ περὶ τῆς Τιμίας Ζώνης τῆς Παναγίας μας. Ἐλεγκτὴς καὶ γιὰ τὶς ἐξόδους
της στὸν κόσμο, οἱ ὁποῖες νομίμως καὶ κανονικῶς γίνονται τόσο ἀπὸ ἁγιορειτικῆς ὅσο
καὶ ἀπὸ ἐκκλησιαστικῆς πλευρᾶς.
Ἂν
συνοδεύουμε προσωπικῶς τὶς Εἰκόνες της, πολὺ περισσότερο ἐπιβάλλεται νὰ τὸ
πράττουμε γιὰ τὴν Τιμία Ζώνη της, ὡς μόνο Θεομητορικὸ κειμήλιο τὸ ὁποῖο τόσο
πολὺ εὐλαβεῖται καὶ τιμᾶ ὅλος ὁ κόσμος.
Οἱ οἰκεῖοι Ἱεράρχες
γνωρίζουν, ὅτι ἡ Μονή μας δὲν ἐπωφελεῖται ἀπολύτως σὲ τίποτε οἰκονομικῶς.
Πάντοτε ἐκ τῶν προτέρων ἡ παράκλησή μας εἶναι, ὅλα τὰ ἔσοδα νὰ πηγαίνουν στὸ
Φιλόπτωχο Ταμεῖο.
Ἔτσι, καὶ οἱ
πιστοὶ (κυρίως οἱ γυναῖκες ποὺ δὲν μποροῦν νὰ ἔλθουν στὸ Ἅγιο Ὄρος) ἔχουν τὴν εὐκαιρία
νὰ προσκυνήσουν, θερμὲς προσευχὲς ἀναπέμπονται, πολυάριθμα θαύματα γίνονται, ἡ
πίστη τονώνεται καὶ ἀπὸ τὰ ἔσοδα πολλοὶ πτωχοὶ ἀνακουφίζονται.
Ποῦ βλέπετε
τὸ κακὸ ἅγιε Ἡγούμενε; Φαίνεται ὅμως πὼς λησμονήσατε τὸ γεγονός, ὅτι μὲ
παρακαλούσατε πιεστικὰ σὲ μία της ἔξοδο νὰ τὴν πάω στὸ καλούμενο Μετόχι σας
(γυναικεῖο) ποὺ βρίσκεται στὴν περιφέρεια τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Λαγκαδᾶ, κάτι
ποὺ κάναμε γιὰ νὰ μὴ σᾶς πικράνουμε! Τότε ἔπρεπε νὰ βγεῖ ἀπὸ τὸ Ἅγιον Ὅρος καὶ
τὶς ἄλλες φορὲς ὄχι;
Μὲ ἔχετε ἀκόμη
κατηγορήσει ὅτι δὲν ἔχω συνδράμει οἰκονομικά ἕναν προσκυνητὴ ποὺ ἦλθε ἐξ ὀνόματός
σας νὰ αἰτηθεῖ ἐλεημοσύνη. Σᾶς διαφεύγει πόσους στέλνουν Ἡγούμενοι ἀπὸ διάφορες
Μονὲς καὶ πόσους ἐκ τοῦ ὑστερήματός μας ὑπερβαλλόντως βοηθοῦμε;
Κὶ αὐτὸ ἔγινε
ἐπειδὴ δὲν καταδεχθήκατε νὰ μοῦ τηλεφωνήσετε, ἢ ἔστω νὰ μου στείλετε ἕνα
σημείωμα γιὰ ἐξακρίβωση τοῦ λόγου τὸ ἀληθές. Πολλοὶ ἔρχονται ἐξ ὀνόματος Ἡγουμένων
ψευδῶς καὶ τὸ μόνο ποὺ θέλαμε ἦταν νὰ εἴμαστε σίγουροι ὅτι ὁ περὶ οὗ ὁ λόγος ἦταν
ἀπεσταλμένος ἀπὸ ἐσᾶς.
Γιατί ἔχετε ἀπέναντί
μου αὐτὰ τὰ ἐμπαθῆ αἰσθήματα τὰ ὁποῖα μάλιστα δημοσιοποιεῖτε μέσω διαδικτύου, μὲ
χαιρέκακο στόχο τὴν συκοφαντικὴ δυσφήμησή μου, ἐνῶ γνωρίζετε τὰ δικά μου ἀγαθὰ,
εὐγενῆ αἰσθήματα πρὸς τὸ δικό σας πρόσωπο, γιὰ τὰ ὁποῖα κάποτε μὲ εὐχαριστούσατε;
Γιατί κατὰ
καιρούς μοῦ στέλνετε ἐπιστολὲς μὲ τὸ περιεχόμενο ποὺ ξέρετε; Ποιὸς σᾶς
κατέστησε γενικὸ ἐπόπτη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς μας; Ποιὸς σᾶς κατέστησε Ἡγούμενο Ἡγουμένων
γιὰ νὰ ὑφιστάμεθα ὅλοι τὰ ἄδικα πυρά σας;
Ποιὸς σᾶς
κατέστησε ὑπεράνω Γεροντικῶν Συνάξεων οἱ ὁποῖες κατὰ Νόμον ἀποφασίζουν γιὰ τὰ
θέματα τῶν Ἱερῶν Μονῶν των; Ποιόν ἄλλο Ἡγούμενο τοῦ Ἁγίου Ὄρους εἴδατε νὰ ἔχει
τὴ δική σας τακτικὴ καὶ συμπεριφορά;
Ποιός ἀπὸ μᾶς
ἀναμείχθηκε ποτὲ στὰ ἐσωτερικὰ τῆς Μονῆς σας, ἢ ποιός κατέφυγε στὰ προσφιλῆ σὲ
σᾶς μέσα γιὰ δυσφήμησή σας; Δὲν ἔχετε καμμιὰ ἁρμοδιότητα, οὔτε ἐκ τοῦ
Καταστατικοῦ Χάρτου διοικητική, οὔτε καὶ πνευματική.
Θὰ
μπορούσαμε πολλὰ νὰ σᾶς λέγαμε. Καὶ ἀδελφικὲς συμβουλὲς ἐν ἀγάπῃ νὰ σᾶς ἀπευθύναμε.
Ἢ νομίζετε πὼς δὲν ἔχουμε γίνει ἀμέτρητες φορὲς δέκτες παραπόνων καὶ μάλιστα γιὰ
τὴ γνωστὴ τοῖς πᾶσι ἀνάρμοστη φρασεολογία σας, τὴν ἀνάρμοστη γιὰ λαϊκοὺς καὶ
παντελῶς ἀπαράδεκτη γιὰ Μοναχὸ Ἁγιορείτη καὶ μάλιστα Ἡγούμενο;
Κὶ ὅμως, ποτὲ
δὲν σᾶς ἐνοχλήσαμε, τῶν δὲ σκανδαλισμένων ἀπὸ τὸ ἀπύλωτο στόμα σας, προσπαθοῦμε
νὰ ἠρεμοῦμε τὸν λογισμό. Μὲ πόνο προσευχόμαστε ἐλπίζοντες νὰ σᾶς φωτίσει ὁ
«θέλων πάντας σωθῆναι καὶ εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας ἐλθεῖν» (Α΄ Τιμ. 2,4).
Ὅσο μποροῦμε
τηροῦμε τὸ τοῦ Παύλου, «ἀνεχόμενοι ἀλλήλων ἐν ἀγάπῃ» (Ἐφεσ. 4,2). Ἀλλὰ ἡ ἀνοχὴ
σταμάτησε ἐκεῖ ποὺ ἄρχισε ἡ συνειδησιακή μας εὐθύνη, τὸ ἱερὸ χρέος νὰ
προστατεύσουμε τὴ μνήμη τοῦ Γέροντός μας Ἰωσήφ.
Τὸν
κακολογούσατε ἀπὸ τότε ποὺ δὲν τὸν ξέρατε ἀκόμη κατ’ ὄψιν. Ὑπάρχει δὲ καὶ
περιστατικὸ πρὸ τεσσαρακονταετίας περίπου, ποὺ βρεθήκατε σὲ δεινὴ θέση
κακολογώντας τον σὲ πνευματικό του παιδὶ (τί διάκριση ἀλήθεια!!!), μέσα στὸ
καραβάκι κι ἦταν δίπλα ὁ ἀείμνηστος Γέροντας. Ὁ καλὸς ὑποτακτικὸς εἶχε τὴν παρρησία
νὰ σᾶς βάλει στὴ θέση σας.
Καὶ ἰδοὺ ἡ
σύγκριση: Σεῖς, ἂν καὶ ἄδικος κατήγορος τοῦ Γέροντος καὶ διαβολεὺς τοῦ ὑποτακτικοῦ
του, θυμώσατε, θεωρώντας προσβολὴ σὲ Ἡγούμενο τὸ ὅτι πήρατε τὴν ἀπάντηση ποὺ σᾶς
ἔπρεπε. Ἀντιθέτως, ὁ καλλιεργημένος υἱὸς τοῦ μεγάλου Ἰωσὴφ τοῦ Ἠσυχαστοῦ, ὁ ὁποῖος
εἶχε μάθει νὰ κρατᾶ τὴν αὐτομεμψία, τὴν ἀγάπη, τὴν ἀνεξικακακία, δὲν ταράχτηκε
καθόλου ἀπὸ τὰ λεγόμενά σας.
Τὴν πλήρωσε
μάλιστα μὲ αὐστηρότατες παρατηρήσεις ὁ ὑποτακτικός, ὁ ὁποῖος «αὐθαδίασε» σὲ ἕνα
Ἡγούμενο ὑπερασπιζόμενος τὸν Γέροντά του. Ἡ ἔγνοια του δὲν ἦταν τὰ εἰς βάρος
του λεχθέντα, ἀλλὰ ἡ πνευματικὴ κατάσταση τοῦ ὑποτακτικοῦ του, τὴν ὁποία ἤθελε
νὰ διατηρεῖ διασφαλισμένη μέσα στὴν ἁγία ταπείνωση. Ἀλήθεια, δὲν σᾶς νοιάζει γιὰ
τὸ τί παράδειγμα δίνετε στὶς ψυχὲς τῶν ὁποίων τὴν πνευματικὴ κηδεμονία ἀναλάβατε;
Ἐδῶ καὶ ἐννέα
χρόνια ἔχει κοιμηθεῖ ὁ Γέροντάς μας καὶ χωρὶς φόβο Θεοῦ ἀποτολμᾶτε νὰ γράφετε
μέσα ἀπὸ τὸ διαδίκτυο αἰσχρὰ πράγματα. Ἡ διὰ συκοφαντίας προσβολὴ μνήμης νεκροῦ
τιμωρεῖται ἀπὸ τὴν Ἑλληνικὴ Δικαιοσύνη, κάτι ποὺ ὑπέστη ὅμοιός σας συκοφάντης
δημοσιογράφος γιὰ τὸν ἴδιο λόγο.
Ἐκεῖ, ἐνώπιόν
της ἕδρας, θὰ ἀναγκαστεῖτε νὰ βεβαιώσετε τὴν ἀλήθεια τῶν κατηγοριῶν. Θὰ ὑποχρεωθεῖτε
νὰ κατονομάσετε αὐτούς ποὺ σᾶς τὰ εἶπαν. Κι αὐτοὶ μὲ τὴ σειρά τους θὰ κληθοῦν νὰ
ἀποδείξουν μεθ’ ὅρκου τὶς κατηγορίες.
Θὰ τοὺς ἀναφέρετε;
Καὶ ἂν ναί, θὰ ἔλθουν; Ἢ θὰ σᾶς διαψεύδει ἕνας-ἕνας, τρέμων τὶς ἐκ τοῦ Νόμου
συνέπειες; Θὰ εἶστε ἀπέναντι στὸ Νόμο μόνος καὶ ἀναπολόγητος. Ὑπάρχοντος δὲ ἤδη
καὶ τοῦ δεδικασμένου γιὰ τὸ ἴδιο θέμα, ἄξιος λύπης. Κι ἀκόμη, ἡ ἱερότητα τῆς αἰθούσης
δὲν θὰ σᾶς ἐπιτρέπει νὰ βωμολοχήσετε γιὰ νὰ ἐκτονωθεῖτε…
Ὅμως δὲν θὰ
τὸ πράξουμε. Σᾶς παραδίδουμε στὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ, διότι αὐτὸ πάντα ἔκανε καὶ αὐτὸ
θὰ θέλει ἐκεῖ ποὺ βρίσκεται ὁ ἀνεξίκακος Γέρων Ἰωσήφ, ὁ πνευματικὸς υἱὸς τοῦ
συμπατριώτη σας Ἰωσὴφ τοῦ Ἠσυχαστοῦ, ὁ ὁποῖος, ἂν καὶ ὅσιος μαρτυρεῖται, δὲν
ξέφυγε τῶν πεπυρωμένων βελῶν σας.
Ἀλήθεια, περὶ
τοῦ γίγαντος τούτου τοῦ ἡσυχασμοῦ καὶ ἀναγεννητοῦ τοῦ Ἁγίου Ὄρους, δὲν
διδαχθήκατε τίποτε ἀπὸ τὸν Γέροντα Ἐφραὶμ τὸν Κατουνακιώτη τὸν ὁποῖο εἴχατε σὲ
εὐλάβεια;
Ἅγιε Ἡγούμενε,
ἐμεῖς ζήσαμε τὸν Γέροντά μας καὶ γνωρίσαμε ἐμπειρικὰ τὴν ἀρετή του, καθὼς καὶ τὴ
χάρη τῆς παρουσίας του καὶ τὴ δύναμη τῶν εὐχῶν του. Κανεὶς καὶ τίποτα δὲν μπορεῖ
νὰ ἀποδομήσει μέσα μας, «ὃ ἑωράκαμεν τοῖς ὀφθαλμοῖς ἠμῶν, ὃ ἐθεασάμεθα καὶ αἱ
χεῖρες ἡμῶν ἐψηλάφησαν» (Α΄ Ἰωάν. 1,1). Κανεὶς ἀπὸ τοὺς ὁμόφρονές σας, πολὺ δὲ
περισσότερο ἐσεῖς.
Στὴν οὐράνια
δόξα ποὺ βρίσκεται «ἔνθα οὐκ ἔστι πόνος, οὐ λύπη, οὐ στεναγμός», συνεχίζει νὰ
συγχωρεῖ καὶ ἐσᾶς καὶ τοὺς ὁμοίους σας. Γιὰ τὶς ψυχὲς ὅμως αὐτῶν ποὺ σᾶς
πιστεύουν ἀνησυχοῦμε.
Ἡ Παναγία
μας τοῦ ἔκανε τὴ μεγάλη τιμὴ νὰ τοῦ δώσει τὴ Μεγίστη Μονή της, τὸ Βατοπαίδι,
μετὰ ἀπὸ αἰώνων ἰδιορρυθμία καὶ ἔσχατη παρακμή. Ἔβαλε τὰ θεμέλια τῆς νέας του
ζωῆς, χάραξε τὴν πνευματική του πορεία, ἀξιώθηκε νὰ δεῖ τοὺς πρώτους καρπούς,
μετὰ δὲ τὴν ὁσιακή του κοίμηση, νιώθουμε τὴ σκέπη τῶν εὐχῶν του.
Γιὰ ἐμᾶς τὰ
πνευματικά του παιδιὰ εἶναι τὸ καύχημά μας, ὁ δὲ τάφος του μέσα στὴ Μονή μας
πηγὴ δυνάμεως. Κι αὐτὴ τὴν τιμὴ τοῦ ἔκανε ἡ Παναγία. Νὰ εἶναι ὁ τάφος τοῦ μέσα
στὴ Μονή, δίπλα στὸ καθολικό της, τὸ καὶ προσευχητικὸ κέντρο τῆς συνοδείας του.
Ὅσο θὰ
συνεχίζεται μὲ τόσο ἀθεόφοβο θράσος ἡ συκοφάντισή του, τόσο ὁ Θεὸς θὰ τὸν
δοξάζει. Στὶς ἀσεβεῖς γλῶσσες καὶ στὶς γραφίδες τῆς χολῆς θὰ μείνει μόνο ἡ ἁμαρτία.
Φθάσατε, Ἅγιε
Ἡγούμενε, μέχρι τοῦ σημείου νὰ μᾶς κατηγορήσετε ὅτι κάναμε στὸν κοιμηθέντα
Γέροντά μας μακιγιὰζ γιὰ νὰ χαμογελᾶ. Ὁποία – ἀληθῶς – τόλμη ἀσεβείας! Αὐτὸ οὔτε
ὁ διάβολος θὰ μποροῦσε νὰ τὸ σκεφθεῖ. Φρίττουμε στὴν ἰδέα ὅτι τὸ σκεφθήκατε ἐσεῖς.
Ἀλλὰ καὶ ἂν
«δικός σας» σᾶς τὸ σέρβιρε, ἐσεῖς φέρετε μεγάλη εὐθύνη ὅτι τὸ υἱοθετήσατε καὶ τὸ
χειρότερο μὲ τὴν ὑπογραφή σας ἀναρτήθηκε στὸ διαδίκτυο. Ἕως ποῦ θὰ φθάσετε; Τὰ
τῆς κοιμήσεώς του μέχρι καὶ τὴν ταφή του τὰ ζήσαμε πολλοί.
Ἀποτελοῦν ἀδιαμφισβήτητα
γεγονότα. Γνωρίζουμε ὅτι σᾶς πονᾶ τὸ θεόθεν σημεῖον, γιατί ἀκυρώνει τὴν
κακοήθεια γλωσσῶν καὶ γραφίδων. Σᾶς πονᾶ καὶ μετὰ ἀπὸ ἐννέα χρόνια τὸ οὐράνιο
ράπισμα. Ἀλλὰ ποῦ σύνεση! Ποῦ σεβασμὸς γιὰ ἕνα κεκοιμημένο Γέροντα Μοναχό; Τί ἀλήθεια
φοβᾶστε;
Ὑπερασπιζόμενοι,
λοιπόν, τὴ μνήμη τοῦ Γέροντός μας, χάριν τῶν ἀναγνωστῶν, σκαδαλισθέντων καὶ μή,
σᾶς λέμε καὶ τοῦτο: Γιατί πάτερ Γρηγόριε Ἀρχιπελαγίτη καὶ Ἡγούμενε τῆς Μονῆς
Δοχειαρίου, γιατί νὰ σᾶς πιστέψουν οἱ λογικοὶ ἄνθρωποι, ὅταν ἀπὸ τὴν ἀήθη
γλώσσα σας δὲν γλύτωσαν οὔτε ὁ Ὅσιος Σιλουανὸς ὁ Ἀθωνίτης, οὔτε ὁ Ἅγιος
Παΐσιος, οὔτε ὁ Ἅγιος Πορφύριος; Πολὺ καλὰ γνωρίζετε τί ἐλεεινὰ πράγματα ἔχετε
πεῖ, ἐσεῖς, γιὰ τοὺς μεγάλους αὐτοὺς Ἁγίους…
Στὸ δυσῶδες ἄρθρο
σας μὲ τίτλο «Ἐκκολαπτόμενοι ἅγιοι», γράφετε καὶ κατὰ τοῦ Γέροντος Ἐφραὶμ τῆς Ἀριζόνας.
Ἐσεῖς γιὰ ἐκεῖνον! Ἐσεῖς γιὰ τὸν μεταλαμπαδευτῆ τοῦ Ἁγιορειτικοῦ Μοναχισμοῦ σὲ
μία ὁλόκληρη ἤπειρο… Γιὰ τὸν κτίτορα εἰκοσάδος Ἱερῶν Μονῶν, πνευματικὸ πατέρα
χιλιάδων ὀρθοδόξων, ὁμογενῶν καὶ μή, μὰ καὶ διδάσκαλο τῆς ἐν Χριστῷ ὀρθοδόξου
ζωῆς, ἀνάμεσα στὴν πανσπερμία θρησκειῶν, παραθρησκειῶν καὶ πλάνης.
Τέλος,
κρίνετε καὶ τὴ Μητέρα Ἐκκλησία Κωνσταντινουπόλεως γιὰ τὸ ποιούς ἀναγνωρίζει καὶ
διακηρύσσει ὡς Ἁγίους. Δὲν μπορεῖτε νὰ γράφετε ὅτι ἔχει ἀδικήσει τοὺς ὄντως ὁσίους
Γέροντες Ἀμφιλόχιο Μακρὴ καὶ Φιλόθεο Ζερβάκο.
Οὔτε ἐσεῖς,
οὔτε κανείς μας ἔχει τὴν ποιμαντικὴ εὐθύνη νὰ κρίνει τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο
γιὰ τὸ ἂν καὶ πότε θὰ προβεῖ σὲ ἁγιοκατατάξεις. Οὔτε πιέσεις δέχεται, οὔτε
δημοσιεύματα τὸ ἐπηρεάζουν.
Δὲν εἶναι δὲ
ἀσύνηθες νὰ βάζουν καὶ στὸ στόμα τοῦ Πατριάρχου ὅ,τι θέλουν κάποιοι. Ἂν ὁ
Παναγιώτατος ἠσχολεῖτο μὲ δαύτους, θὰ ἔπρεπε νὰ ὑπάρχει εἰδικὴ ὑπηρεσία στὸ
Φανάρι γιὰ νὰ διαψεύδει καὶ νὰ ἀπαντᾶ!
Ἐκεῖνο ποὺ ἔχει
τὴν ἁρμοδιότητα, ἔχοντας τὴ συναίσθηση τῆς μεγάλης του εὐθύνης καὶ κουβαλώντας
αἰώνων ἐμπειρία καὶ μαρτυρικὴ ἱστορία, γνωρίζει τί κάνει. Μέσα στὰ πλαίσια αὐτὰ
ποὺ ὑπεύθυνα πορεύεται, δὲν κινδυνεύει νὰ πέσει σὲ παγίδες «ἐκκολαπτομένων ἁγίων».
Τέτοιοι
«κίνδυνοι» ὑπάρχουν μόνον στὸν καθ’ ἕξιν κακό σας λογισμό. Καὶ ἐπειδὴ εὐλαβεῖσθε
τόσο τοὺς ἀνωτέρω ὁσίους Γέροντες μὲ τοὺς ὁποίους συναναστραφήκατε, διερωτηθεῖτε
παρακαλῶ: Θὰ ἐνέκριναν ποτὲ τέτοια χρήση τῆς γλώσσας καὶ τῆς γραφίδας σας;
Κλείνοντας, Ἅγιε
Καθηγούμενε, κ. Γρηγόριε, τὴν διαδικτυακὴ ἐπιστολή μου, τὴν ὁποία μὲ πόνο ἀναγκάσθηκα
νὰ γράψω, θέλω νὰ σᾶς ὑπενθυμίσω τὸν λόγο τοῦ ὁσίου Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου:
«πρέπει ὁ καθένας μας νὰ γίνει ἐργοστάσιο καλῶν λογισμῶν».
Αὐτὸ ἀδελφικά
ἐκ καρδίας σᾶς τὸ εὐχόμαστε. Ἂν δὲ αὐτὸ τὸν λόγο μπορέσετε, μὲ τὶς πρεσβεῖες τῶν
ὁσίων Γερόντων Ἀμφιλοχίου καὶ Φιλοθέου, νὰ τὸν πραγματώσετε θὰ μᾶς δώσετε
μεγάλη χαρὰ καὶ ἀναψυχή.
Καλὴ
Τεσσαρακοστή.
Ὁ
Καθηγούμενος
Ἀρχιμανδρίτης
Ἐφραίμ
καὶ ἅπασα ἡ
Γεροντικὴ Σύναξις
Κυριακή 11 Φεβρουαρίου 2018
Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου 2018
Πώς θα είναι οι Ιερείς και οι Μοναχοί στις έσχατες ημέρες;
Άγιος Νήφων:
Πώς θα είναι οι Ιερείς και οι Μοναχοί στις έσχατες
ημέρες;
Έλεγε σχετικά με τους ιερείς, αρχιερείς και μοναχούς των
εσχάτων χρόνων, ο Άγιος Νήφων Επίσκοπος Κωνσταντιανής:
«Μέχρι συντελείας του αιώνος, παιδί μου, δεν θα εκλείψουν
οι προφήτες Κυρίου του Θεού, καθώς ποτέ δεν θα λείψουν και οι εργάτες του
σατανά.
Στις έσχατες όμως ημέρες, όσοι θα δουλέψουν αληθινά στο
Χριστό, θα κρύψουν έξυπνα τους εαυτούς τους από τους ανθρώπους.
Και αν δεν κάνουν σημεία και τέρατα οπως σήμερα, θα
βαδίζουν πάντα στο δύσκολο δρόμο με κάθε ταπείνωση.
Αυτοί θα βρεθούν στη Βασιλεία του Θεού μεγαλύτεροι απο
τους σημειοφόρους πατέρες. Διότι στην εποχή τους δεν θα υπάρχει κανείς που να
τον βλέπουν να κάνει σημεία θαυμαστά, ώστε να αναζωπυρώνεται το φρόνημά τους
για να προχωρούν σε πνευματικούς αγώνες. Διότι όσοι θα κατέχουν τους ιερατικούς
θρόνους σε όλον τον κόσμο, θα είναι εντελώς ακατάλληλοι, και δεν θα έχουν ιδέα
από αρετή.
Αλλά και οι ηγέτες των μοναχών θα είναι όμοιοι. Θα έχουν
καταβληθεί από τη γαστριμαργία και την κενοδοξία, ώστε θα αποτελούν μάλλον
σκάνδαλο για τους ανθρώπους και όχι υπογραμμό. Για αυτό θα παραμεληθεί η αρετή.
Θα βασιλεύει παντού η φιλαργυρία. Αλλοίμονο όμως στους μοναχούς που θα ευπορούν
σε χρυσάφι. Διότι αυτοί θα είναι όνειδος στα μάτια του Κυρίου και δεν πρόκειται
να δουν Θεού πρόσωπο.
Μοναχοί και λαϊκοί θα τοκίζουν τα χρήματά τους. Δεν θα
προτιμούν να τους τα πολλαπλασιάζει ο Θεός με την ελεημοσύνη στους φτωχούς. Για
αυτό και, αν δεν απομακρυνθούν από αυτή την πλεονεξία, θα καταποντιστούν στον
τάρταρο.
Τότε, λοιπόν, καθώς είπα και προηγουμένως, από άγνοια θα
πλανηθούν οι πιο πολλοί στο χάος της πλατείας και ευρύχωρης οδού της απωλείας».
ΑΓΙΟΣ ΝΗΦΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑΝΗΣ
(Απόσπασμα από το βιβλίο: «ΕΝΑΣ ΑΣΚΗΤΗΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ» από
ανέκδοτο χειρόγραφο του 1334)
Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου 2018
Ζούμε περισσότερο όταν μειώνουμε την υπερβολή
Υπάρχει ένα ρητό στη φιλοσοφία του Ζεν που εξηγεί πολύ καλά τη
σημαντική διαφορά ανάμεσα στη γνώση και στη σοφία:
«Η γνώση είναι το να μαθαίνεις κάτι κάθε μέρα. Η σοφία είναι το να
αφήνεις κάτι πίσω σου κάθε μέρα»
Πράγματι, η απλότητα απαιτεί να ξεφορτωνόμαστε το πλεονάζον από τη
ζωή μας, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι θα αφήσουμε πίσω μας επιθυμίες και
πράγματα που περισσεύουν. Αν και φυσικά η κοινωνία μάς εξαναγκάζει να παλεύουμε
για να αποκτάμε πάντα κάτι περισσότερο, κάθε άνθρωπος είναι υπεύθυνος να θέτει
ως προτεραιότητά του την βελτίωση της ποιότητας ζωής του.
Για πολλούς ανθρώπους, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να καταφέρουν να
έχουν λιγότερο στρες στην καθημερινότητά τους και να καταφέρουν να νιώθουν
λιγότερο πιεσμένοι γενικά. Πραγματικότητες όπως η εργασία, οι λογαριασμοί και
τα έξοδα δυσχεραίνουν αυτή την προσπάθεια για ευτυχία και εσωτερική ηρεμία,
αλλά το βέβαιο είναι πως δεν είναι αδύνατο.
Το να ζείτε στη στιγμή σημαίνει ότι εστιάζετε στο παρόν
περισσότερο απ’ ότι εστιάζετε στο μέλλον και πολύ περισσότερο απ’ ότι εστιάζετε
στο παρελθόν. Αυτή η στάση ζωής αναπόφευκτα οδηγεί σε μια γενικά απλούστερη
ζωή· όπως αναφέρθηκε ήδη, η ποιότητα του χρόνου μειώνεται, όταν αυτός είναι
γεμάτος με πολλά «πράγματα».
Μόλις αρχίσετε να αναγνωρίζετε τι πραγματικά θέλετε στη ζωή, θα
αρχίσετε και να συνειδητοποιείτε πολύ αυθόρμητα τι είναι αυτό που δεν
χρειάζεστε πια. Επιπροσθέτως, το πιθανότερο είναι πως θα αρχίζετε να λέτε πιο
εύκολα «όχι»· όχι με αγενή τρόπο, αλλά απλά με έναν τρόπο που αποκαλύπτει την
ανάγκη σας να περάσετε ποιοτικό χρόνο με τον εαυτό σας, για τη δική σας ψυχική
ευεξία.
Τοποθετώντας την ελευθερία και την ευελιξία πάνω από αυστηρά
προγράμματα και οικονομικές απολαβές, απολαμβάνετε οφέλη που δεν μπορούν να
εκφραστούν επακριβώς με λόγια. Είτε επιλέξετε να ξοδέψετε το χρόνο σπίτι σας ή
ταξιδεύοντας, μικρές και μεγαλύτερες απολαύσεις θα προστίθενται αυτόματα στη
ζωή σας και οι αναμνήσεις των εμπειριών σας θα σας φέρνουν μεγαλύτερη χαρά απ’
όση μπορεί ποτέ να σας έδωσε οτιδήποτε αγοράσατε στη ζωή σας. Είναι ζωτικής
σημασίας πρώτα να ξεφορτωθείτε την ιδέα ότι «όσο περισσότερα, τόσο το καλύτερο»
από τη φιλοσοφία σας.
Αν και αυτή η ιδεολογία στρέφεται κατά των προσδοκιών και των
στάνταρ που θέτει για εσάς η κοινωνία, χρειάζεται να αναρωτηθείτε πώς γίνεται
κάποιος να απολαύσει τη ζωή, με τον ίδιο τρόπο που όλοι οι άλλοι το κάνουν.
Ξεφορτωθείτε όσα πράγματα δεν χρειάζεστε, ελέγξτε σπανιότερα το mail σας και
δείξτε καθημερινά ευγνωμοσύνη για τους ανθρώπους που έχετε στη ζωή σας.
Φυσικά, η αλλαγή σπανίως αποδεικνύεται εύκολη και μια τέτοια αλλαγή
βεβαίως και δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα. Όμως, αν πραγματικά πιστεύετε
ότι θα καταφέρετε να αλλάξετε προς το καλύτερο και αν η επιθυμία σας είναι
αυθεντική, τότε θα καταφέρετε χωρίς δεύτερες σκέψεις να αντισταθείτε στους
κανόνες που σας έχει θέσει η κοινωνία και θα βρείτε χρόνο για απολαυστικές και
χαλαρωτικές δραστηριότητες για:
-χόμπι
-πάθη
-χρόνο με τους αγαπημένους σας
-αντιστρεσογόνες δραστηριότητες
-αποτελεσματικότερη αποταμίευση
-χρήση και συντήρηση μόνο των πραγμάτων που χρειάζεστε και
απολαμβάνετε.
Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2018
Saint Sophianos, Bishop of Dryinoupolis (+ 1711)
Saint Sophianos, Bishop of
Dryinoupolis (+ 1711)
By Father Nektarios Pettas
St. Sophianos of Dryinoupolis (Feast Day - November
26)
|
Saint
Sophianos was an important religious figure of his time in the region of
Epirus, and is considered the precursor of Saint Kosmas the Aitolos (Aug. 24).
He was probably born in the village of Polytsani, in the Pogon region of
Northern Epirus. At the time he became Bishop of Dryinoupolis* (modern
southwest Albania) the religious composition of the region was changing due to
massive conversions to Islam.
In 1672 he
founded a Greek school in the local Monastery of Saint Athanasios. In
recognition of the danger that Christianity was shrinking, Sophianos resigned
his bishopric and became a monk a few months prior to his repose in 1711, thus
becoming a wandering missionary, preaching from village to village.
Because of
his pious character he was respected and honored by both Christians and
Muslims. There was the case of a young Muslim girl who desperately appealed to the
Saint, unable to find her embroidered with gold coins fez. After fervent prayer
it was revealed to him that the fez was in the nest of a stork, indicating the
exact spot where she later found it, in gratitude to the Bishop.
Another
miracle of his from historical sources and oral testimonies, speaks of a
traveler who visited the Monastery of Saint Athanasios. There the monks were
talking about a certain miracle, and Saint Sophianos was present among them,
who listened attentively. The traveler initially seemed skeptical about this
narration of the monk and then strongly expressed his disbelief. The Saint then
ordered a young monk to go to the fireplace and get three pieces of cherry wood
which were burned. He asked the stranger and unbelieving traveler along with
the monk to follow him to the courtyard, and taking an ax he planted the three
burned pieces of wood. He then told the traveler that these would bloom and
bear fruit next spring, and by this God would empirically show how the reported
miracle narrated by the monk was absolutely true. And indeed by his prayers the
miracle happened. The burned wood caught root, and the leaves and berries
blossomed as he foretold. Till this day it is found in the courtyard of the
Monastery, which today carries the name Monastery of Saints Athanasios and
Sophianos.
Saint
Sophianos' last days were spent in the Monastery of Saint Athanasios in his
hometown of Polican (Pogon), where he taught Orthodoxy and letters to the
village children. He reposed on 26 November 1711. His sacred skull and relics
are kept in ornate containers, which were transferred for security reasons from
the Monastery of the Saint by the revered priest of the village Fr. Euthymios
Kalamas, and they were brought to the Church of the Archangels in Polytsani,
and are still kept there today as a source of sanctification and blessing.
Notes:
* From the
Roman period there was a fortified settlement named Hadrianoupolis in the
region, named after the Roman emperor Hadrian. During the 6th century the Roman
Emperor Justinian I, as part of his fortification plans against barbarian
invasions, moved the settlement 4 kilometers southeast in the modern village of
Peshkëpi, in order to gain a more secure position. The city is also referred in
Roman sources as Ioustinianoupolis. During the 11th century the city was named
Dryinoupolis, a name possibly deriving from its former name or from the nearby
river. It was also, from the 5th century, the see of a bishopric (initially
part of the Diocese of Nicopolis, Nafpaktos and then Ioannina).
Apolytikion
Anointed
with the myrrh of the hierarchy, you showed yourself to be a notable chief
priest and inspiring healer of Christ to all, and you wisely shepherded the
people of the Lord, Venerable Sophianos, through words and deeds, and now you
entreat Christ at all times, to have mercy on those who bless you.
Megalynarion
Showing yourself to be the sacred shepherd of
Dryinoupolis, like the Hierarchs of old imitating them in all things,
all-blessed Sophianos, by your inspired success you were magnified.
Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2018
Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2018
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)