Τρίτη 3 Αυγούστου 2021

Ἡ … Ἱερουσαλήμ - π. Τιμόθεος Παπασταύρου

 

ΚΥΡΙΑΚΗ  ΠΕΜΠΤΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ – ΑΓΙΑΣ  ΑΝΝΗΣ  (25  ΙΟΥΛΙΟΥ  2021)

«ἡ δὲ ἄνω Ἱερουσαλὴμ … ἥτις ἐστὶ μήτηρ πάντων ἡμῶν» (Γαλ. Δ΄ 26) 


Ἡ … Ἱερουσαλήμ. 

Ἡ Ἱερουσαλήμ, ἀγαπητοί μου, εἶναι ἡ γνωστὴ πρωτεύουσα πόλις τοῦ κράτους τοῦ Ἰσραήλ! Εἶναι ἡ πόλις ἐκείνη, ἡ ὁποία εὑρίσκεται … ἐνεργός, ἐπὶ πέντε χιλιάδας ἔτη περίπου καὶ κατέχει δεσπόζουσαν θέσιν, εἴς τε τὴν πρὸ Χριστοῦ, ἀλλὰ καὶ τήν, μετὰ Τοῦτον, ἐποχήν. Εἶναι ὁ Ἅγιος ἐκεῖνος τόπος εἰς τὸν ὁποῖον, κατὰ μὲν τὴν Παλαιὰν Διαθήκην, καθωδήγησεν ὁ Θεὸς τὰ βήματα τοῦ ἀγαπημένου Του Ἑβραϊκοῦ λαοῦ ὅταν τὸν ἠλευθέρωσε ἀπὸ τὴν δουλείαν τῆς Αἰγύπτου, κατὰ δὲ τὴν Καινήν, ἐπέλεξεν ὁ Κύριος νὰ ζήσῃ καὶ κηρύξῃ καὶ διδάξῃ, ἀλλὰ καὶ σταυρωθῇ καὶ ποτίσῃ διὰ τοῦ ἰδίου Πανακηράτου αἵματος, ὅταν ἐνηνθρώπησεν ἐπὶ τῆς γῆς! Εἶναι τέλος ὁ χῶρος ἐκεῖνος ὁ Ἅγιος, ἐκ τοῦ ὁποίου ἤρχισεν ἡ διάδοσις τοῦ Εὐαγγελίου εἰς πάντα τὰ ἔθνη καὶ ὅπου κατῆλθεν τὸ Πανάγιον Πνεῦμα καὶ ἐφώτισεν τοὺς Ἁγίους Ἀποστόλους καὶ κατέστησεν αὐτοὺς κήρυκας καὶ διδασκάλους τῶν Ἐθνῶν. 


Ἡ ἄνω Ἱερουσαλήμ. 

Ἔκτοτε, αὕτη ἡ πόλις, ὠνομάζετο «Ἁγία», κρατοῦσα τοῦτον τὸν τίτλον … ἴσως κατ’ εὐφημισμόν! Βεβαίως, ὁ τόπος οὗτος ἐσυνέχισεν νὰ … βάπτεται διὰ τοῦ μαρτυρικοῦ αἵματος καὶ τοῦ Ἀποστόλου Ἰακώβου, καὶ τοῦ Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου, καὶ τοῦ Στεφάνου τοῦ Ἀρχιδιακόνου καὶ ἄλλων μαρτύρων τῆς πίστεως, … ὅμως, «ἤρθησαν» ἀπὸ τοῦ λαοῦ τούτου τὰ Ἅγια … πρεσβεῖα, ὡς εἶχεν προείπει εἰς τοὺς Φαρισαίους καὶ Γραμματεῖς ἐκπροσώπους του, ὁ Χριστός! «Λέγω ὑμῖν ὅτι ἀρθήσεται ἀφ᾿ ὑμῶν ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ καὶ δοθήσεται ἔθνει ποιοῦντι τοὺς καρποὺς αὐτῆς» (Ματθ. ΚΑ΄ 43). 

Ἡ πόλις αὕτη, συνέχισε νὰ ὑπάρχει εἰς τὸν γεωγραφικὸν χάρτην, συνέχισε νὰ ἔχῃ τοὺς ἰδίους πολίτας της, ἀποκαλουμένους ἕως τῆς σήμερον … Ἑβραίους καὶ Ἰσραηλίτας, πλὴν ὅμως ἔπαυσε νὰ ἔχῃ τὴν οὐσιαστικὴν ἐκείνην σχέσιν μετὰ τοῦ Θεοῦ καὶ ἐστιγματίσθη ἀφ’ ὅτου οἱ πολῖται της προσυπέγραψαν καὶ συνεφώνησαν εἰς τὸν θάνατον τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ! 

Ὅμως ἡ ὀνομασία της ὡς … πόλις τῆς εἰρήνης τοῦ Θεοῦ, (τοῦτο σημαίνει ἡ λέξις «Ἱερουσαλὴμ» στὰ Ἑβραϊκά), παρέμεινεν ὡς συμβολικὸς ὅρος καὶ ἀναφέρεται ὡς τοιοῦτος, κυρίως εἰς τὸ ἱερὸ προφητικὸ βιβλίον τῆς Ἀποκαλύψεως τοῦ Ἰωάννου, καὶ σημαίνει πλέον τὴν Βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, τὴν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν! «Καὶ τὴν πόλιν τὴν ἁγίαν Ἱερουσαλὴμ καινὴν εἶδον καταβαίνουσαν ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἀπὸ τοῦ Θεοῦ, ἡτοιμασμένην ὡς νύμφην κεκοσμημένην τῷ ἀνδρὶ αὐτῆς» (Ἀποκ. ΚΑ΄ 2)! Σημαίνει, πλέον, τὸ Οὐράνιον σκήνωμα τοῦ Θεοῦ καὶ τῶν Ἁγίων ὡς τοῦτο περιγράφεται εἰς τὰ δύο τελευταῖα κεφάλαια τῆς Ἀποκαλύψεως (ΚΑ΄ καὶ ΚΒ΄), καὶ μάλιστα μὲ λεπτομερείας αἵτινες θὰ … διευκρινισθῶσι ὅταν θὰ δοθῇ Αὕτη εἰς τὴν διαμονὴν τῶν δικαίων! 


«Ἥτις ἐστὶ μήτηρ πάντων ἡμῶν»! 

Εἰς τὴν σημερινὴν Ἀποστολικὴν περικοπήν, ὁ Θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος ἀναφερόμενος εἰς τὴν Οὐράνιον ταύτην Ἱερουσαλήμ, ὀνομάζει αὐτήν, … μητέρα μας! Ὁ χαρακτηρισμὸς οὗτος, δημιουργεῖ αὐτονοήτως, σκέψεις καὶ διαλογισμούς, ἕνεκα τοῦ ὅτι, ὅταν ὁμιλοῦμεν περὶ τῆς μητρὸς ἑκάστου, ἐγγίζομεν τὰς πλέον εὐαισθήτους χορδὰς τῆς ψυχῆς ἡμῶν. Ἡ μήτηρ, εἶναι τὸ πλέον συγγενικὸν πρόσωπον˙ καὶ εἰς τοὺς μικροτέρους τῇ ἡλικίᾳ, ἐφ’ ὅσον αὕτη εὑρίσκεται ἐν ζωῇ, ἀποτελεῖ στήριγμα καὶ ἐγγύησιν καὶ παρρηγορίαν! Εἰς τοὺς μεγαλυτέρους δε, ἀκόμη καὶ αὐτοὺς τοὺς γέροντας, εἶναι ἡ παρρήγορος ἐνθύμησις ἀλλὰ πολλάκις καὶ … ἀναζήτησις! Ἀκόμη καὶ οἱ πλέον σκληροὶ καὶ ἀλύγιστοι, εἰς τὸ ἄκουσμα καὶ μόνον καὶ αὐτῆς τῆς λέξεως … μητρός, κάμπτονται καὶ λυγίζουσι καὶ δακρύζουσι καὶ ἀναζητοῦσι ταύτην …! Ἡ δὲ μήτηρ, ἀγαπᾷ καὶ συγκλονίζεται διὰ τὰ τέκνα της! Κἂν μικροὶ ἢ μεγάλοι, κἂν πλούσιοι ἢ πτωχοί, κἂν ἐπιτυχημένοι ἢ ἀποτυχημένοι, κἂν ἅγιοι ἢ ἁμαρτωλοί, … διὰ τὴν μητέρα εἶναι ὅλοι τὸ … ἴδιο! Κανένα δὲν ἀπορρίπτει, κανένα δὲν ξεχωρίζει, εἰς οὐδένα δὲν πλεονάζει ἡ ἀγάπη αὐτῆς, ἀλλὰ καὶ εἰς οὐδένα δὲν ὑστερεῖ! Ἀγαπᾷ ἅπαντα τὰ τέκνα αὐτῆς, δι’ ὅλα ἀνησυχεῖ, δι’ ὅλα προσεύχεται, δι’ ὅλα ἀγρυπνεῖ …! 

Ταῦτα πάντα εἴπομεν διὰ νὰ φέρωμεν τὴν σχέσιν ταύτην εἰς τὴν σχέσιν ἡμῶν μετὰ τῆς … ἄνω Ἱερουσαλήμ, δηλαδὴ τῆς Οὐρανίου Βασιλείας! Κάποιοι, ἐνδεχομένως, νὰ ἀπορήσουν καὶ νὰ θεωρήσωσι ὑπερβολικὴν τὴν τοιαύτην σχέσιν τοῦ … Χριστιανοῦ μετὰ τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ! Ὅμως εἰς τὴν Ἁγίαν Γραφὴν δὲν ὑπάρχουσιν ὑπερβολαὶ καὶ ἄλλα σχήματα λόγου! Οὔτε ὁ Κύριος, ἀλλὰ οὔτε καὶ οἱ, διὰ τοῦ Παναγίου Πνεύματος, λαλοῦντες Ἅγιοι συγγραφεῖς ταύτης, ὁμιλοῦσιν δι’ ὑπερβολῶν …! Συνεπῶς, … ἡ ἄνω Ἱερουσαλήμ δὲν εἶναι μία οὐράνιος πόλις ὡς αἱ ἐπίγειαι τοιαῦται! Δὲν εἶναι εἷς … ἁπλοῦς χῶρος, καταφύγιον τῶν Ἁγίων καὶ τῶν σεσωσμένων! Ἑρμηνεύοντες τὸν Θεῖον τοῦτον Λόγον τοῦ Ἀποστόλου δυνάμεθα νὰ εἴπωμεν, ὅτι εἶναι ἡ … γλυκυτάτη ἐκείνη ἀγκάλη, μυριάκις ἀνωτέρα τῆς … μητρικῆς! Εἶναι ὁ … ζῶν ἐκεῖνος Οὐράνιος καὶ Πνευματικὸς ἀπεριόριστος χῶρος ὅστις μᾶς περιμένει ὅταν θὰ φύγωμεν ἀπὸ τὴν παροῦσαν μικρὰν βιολογικὴν ζωήν! Εἶναι ἡ … ἀγκάλη τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἥτις … ὑπάρχει δι’ ἡμᾶς καὶ «πάντας ἀνθρώπους θέλει σωθῆναι καὶ εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας ἐλθεῖν» (Α΄ Τιμόθ. Β΄ 4). «Δικαίων δὲ ψυχαὶ ἐν χειρὶ Θεοῦ» (Σοφ. Σολ. Γ΄ 1), θὰ μᾶς εἴπῃ ὁ Λόγος τῆς Ἁγίας Γραφῆς, προσυπογράφων εἰς τὴν ἀνωτέρω φρᾶσιν τοῦ Παύλου, ἀλλὰ καὶ ὁ Κύριος ὁμιλῶν τὴν γνωστὴν παραβολὴν τοῦ πλουσίου καὶ τοῦ Λαζάρου, δεικνύει τὸν πτωχὸν Λάζαρον καθήμενον εἰς τοὺς κόλπους (ἀγκάλην) τοῦ Ἁβραάμ (δηλαδὴ τῆς … «ἄνω Ἱερουσαλὴμ τῆς μητρὸς πάντων ἡμῶν»), κάτι τὸ ὁποῖον εὔχεται ἡ Ἁγία ἡμῶν Μήτηρ, ἡ Ἐκκλησία, διὰ τὸν κάθε κεκοιμημένον˙ «ἐν κόλποις Ἁβραὰμ καὶ Ἰσαὰκ καὶ Ἰακώβ, ἀνάπαυσον» (Εὐχὴ ἐπικηδείου ἀκολουθίας)! 


«Ζητεῖτε δὲ πρῶτον τὴν Βασιλείαν τοῦ Θεοῦ» (Ματθ. ΣΤ΄ 33). 

Εἶναί ποτε δυνατὸν ἕνα νήπιο νὰ θέλῃ νὰ ἀπομακρυνθῇ ἀπὸ τὴν μητέρα του; Εἶναι δυνατὸν τὸ κάθε νήπιον νὰ ἀρέσκεται εἰς οἷονδήποτε ἄλλο περιβάλλον πλὴν τοῦ … οἰκογενειακοῦ του; Ἀσφαλῶς, … ὄχι! Ἀντιλαμβανόμεθα συνεπῶς, φίλοι μου ἀναγνῶσται, ὅτι ἀκόμη περισσότερον καὶ ἐντονώτερον ἰσχύει τοῦτο εἰς τὴν σχέσιν κυρίως ἡμῶν τῶν Ὀρθοδόξων μετὰ τῆς … ἄνω Ἱερουσαλήμ! Δι’ αὐτὴν τὴν οἰκείαν – οἰκειοτάτην σχέσιν, ἦλθεν ὁ Κύριος ἵνα πληρώσῃ ἐπὶ τοῦ Σταυροῦ διὰ τὰς ἁμαρτίας ἡμῶν! Χάριν αὐτῆς οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας ἐθυσίασαν, κάθε ἀπόλαυσιν τῆς ζωῆς ταύτης, κάθε ἄνεσιν, ἀκόμη καὶ αὐτὴν τὴν ἰδίαν ζωήν των! Ταύτην τὴν … μητέρα ἡμῶν καὶ τὴν αὐτῆς ἀγκάλην ἀνεζήτησαν καὶ εὗρον ἀλλὰ καὶ ἀναπαύονται εἰς αὐτήν, ὅλοι ἐκεῖνοι οἵτινες τὴν … ἐπεπόθησαν καὶ τὴν ἐνοστάλγησαν! 

Ταύτην, εἴθε, νὰ ἀγαπήσωμεν καὶ νοσταλγοῦμεν, διὰ νὰ τὴν ἀπολαύσωμεν ὅταν ὁ Κύριος μᾶς καλέσῃ ἐκ τῆς παρούσης ταύτης ζωῆς. Ἀμήν! 


                                                                                                    Ἀρχιμ. Τιμόθεος  Γ. Παπασταύρου


                                                                                              Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν


Δεν υπάρχουν σχόλια: