ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΙΝ (29 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2019)
ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΤΕΧΘΗ
"Γνωρίζω δὲ ὑμῖν, ἀδελφοί, τὸ εὐαγγέλιον τὸ εὐαγγελισθὲν ὑπ' ἐμοῦ
ὅτι οὐκ ἔστι κατὰ ἄνθρωπον" (Γαλ. Α΄ 11).
Ἡ χαρακτηριστικὴ ἐπισήμανσις.
Μίαν ὑπογράμμισιν, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, κάμνει ὁ Θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος εἰς τὴν σημερινὴν Ἀποστολικὴν περικοπήν. Μίαν ὑπογράμμισιν καὶ ἐπισήμανσιν, ... καὶ πρὸς τοὺς παραλήπτας τῆς συγκεκριμμένης ἐπιστολῆς (τοὺς Ἐφεσίους), ἀλλὰ καὶ πρὸς ὅλους ἡμᾶς οἱ ὁποῖοι μελετῶμεν τὰ Θεόπνευστα Ἁγιογραφικὰ αὐτὰ κείμενα. Ἡ ὑπογράμμισις δὲ αὕτη, σκοπὸν ἔχει ἵνα διεγείρῃ τὴν προσοχὴν τῶν ἀναγνωστῶν ὡς πρὸς τὸ περιεχόμενον τῆς ἐπιστολῆς ἀφ’ ἑνός, ἀλλὰ καὶ νὰ διασαφίσῃ τὴν ἐκ Θεοῦ προέλευσίν της. Εἶναι σύνηθες καὶ αὐτονόητον τὸ γεγονός, νὰ λαμβάνωμεν ἐπιστολὰς καὶ ἔγγραφα ἀπὸ ἀνθρώπους. Ἀντιθέτως ὅμως, εἶναι ἀσύλληπτον καὶ ἀδιανόητον διὰ τὴν ἀνθρωπίνην διάνοιαν, νὰ κατέχωμεν καὶ νὰ δυνάμεθα νὰ ἐρευνῷμεν, ἡμεῖς οἱ εὐτελεῖς ἄνθρωποι, τὰς "ἐπιστολὰς" τοῦ Κυρίου. Ἐπιστολὰς δέ, ἐννοῶμεν ὅλα τὰ Ἁγιογραφικὰ κείμενα τὰ ὁποῖα ἔγραψαν οἱ Θεόπνευστοι συγγραφεῖς αὐτῶν. "Οὐ γὰρ θελήματι ἀνθρώπου ἠνέχθη ποτὲ προφητεία, ἀλλ᾿ ὑπὸ Πνεύματος Ἁγίου φερόμενοι ἐλάλησαν ἅγιοι Θεοῦ ἄνθρωποι" (Β΄ Πέτρ. Α΄ 21).
"οὐκ ἔστι κατὰ ἄνθρωπον".
Περίεργον τοῦτο τὸ ὁποῖον τονίζει ἐν προκειμένῳ ὁ Παῦλος˙ παρὰ τὸ γεγονός, ὅτι εἶναι ὁ ἴδιος ... ἄνθρωπος, τὰ λόγια τὰ ὁποῖα γράφει καὶ φέρει εἰς τὰς ἀκοὰς τῶν ἀκροομένων, ... εἶναι Λόγια Θεοῦ! Εἶναι λόγια τὰ ὁποῖα δὲν θὰ ἠδύνατο νὰ εἴπῃ ἕνας ἁπλοῦς ἄνθρωπος, ὅσον κατηρτισμένος καὶ μεμορφωμένος θὰ ἠδύνατο νὰ εἶναι! Εἶναι λόγια, ἀσύλληπτα διὰ τὴν ἀνθρωπίνην διάνοιαν τὰ ὁποῖα, ὄχι μόνον ... "λέγονται καὶ γράφονται" ὑπὸ ἀνθρωπίνης χειρὸς καὶ γλώσσης, ἀλλὰ καὶ ὀφείλουν νὰ κατανοηθῶσιν ὑπὸ τῆς ἀσθενοῦς καὶ πεπερασμένης ἀνθρωπίνης διανοίας. Πῶς συμβαίνωσι ὅλα ταῦτα τὰ ... περίεργα;
Εἶναι αὐτονόητον, φίλοι μου ἀναγνῶσται, ὅτι ὁ Ἀπόστολος, ἐν τῷ παρόντι, δεικνύει καὶ καταθέτει τὴν φώτισιν καὶ ἐπίπνοιαν τοῦ Παναγίου Πνεύματος ὑπὸ τὴν ὁποίαν καὶ διακατέχεται. Παραδέχεται καὶ ἀναγνωρίζει, ὅτι ὡς ἁπλοῦς ἄνθρωπος, ἀλλὰ καὶ κάτοχος εὑρυτάτης κατὰ κόσμον παιδείας, πεπαιδευμένος δέ, ἐξόχως "παρὰ τοὺς πόδας Γαμαλιήλ, ... κατὰ ἀκρίβειαν τοῦ πατρῴου νόμου, ζηλωτὴς ὑπάρχων τοῦ Θεοῦ" (Πράξ. ΚΒ΄ 3), δὲν θὰ ἠδύνατο νὰ εἴπῃ τοιαῦτα λόγια. Καὶ μὴ θέλων, ὅμως, δεικνύει τὴν ὑπὸ τοῦ Παναγίου Πνεύματος, φώτισιν καὶ καθοδήγησίν του. Διὰ τοῦτο, ἄλλωστε, καὶ ἡ Ἁγία ἡμῶν Ἐκκλησία, κατεχώρησεν τὴν Ἁγίαν ταύτην ἐπιστολὴν καθὼς καὶ τὰς λοιπὰς δέκα τρεῖς, εἰς τὰ θεόπνευστα βιβλία τῆς Ἁγίας Γραφῆς.
Ἡ τοιαύτη ὑπογράμμισις, ὅμως, δεικνύει καὶ ἕν ἀκόμη στοιχεῖον τὸ ὁποῖον ἀναδεικνύει ἐν προκειμένῳ τὴν μορφὴν τοῦ Παύλου. Τοῦτο εἶναι, ἡ ταπεινὴ παραδοχὴ ἐκ μέρους του, ὅτι τὰ Θεῖα Λόγια τὰ ὁποῖα φθέγγεται ἀλλὰ καὶ συγγράφει, δὲν εἶναι ... ἰδικά του! Ὡς συμβαίνει καὶ μὲ ὅλους τοὺς συγγραφεῖς τῶν Ἁγιογραφικῶν βιβλίων, δὲν ὁμιλοῦν οὗτοι, ἀλλὰ τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον. Δὲν εἶναι, ... ὁ Παῦλος, ἢ ὁ Ματθαῖος, ἢ ὁ Μᾶρκος, ἢ ὁ Λουκᾶς, ἢ ὁ Ἠσαΐας, ἢ ὁ οἷοσδήποτε ἄλλος ἐκ τῶν συγγραφέων τῆς Ἁγίας Γραφῆς, ὁ ἀξιομνημόνευτος καὶ ἀξιοπρόσεκτος, ἀλλὰ τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον τὸ ... "λαλοῦν καὶ φθεγγόμενον"!
Ἡ Ἁγία Γραφή.
Ἐξ ὅσων προεγράψαμεν ἤδη, ἀντιλαμβανόμεθα ὅτι τὸ ἱερὸν κείμενον τῆς Ἁγίας Γραφῆς ἔχει κορυφαίαν σημασίαν διὰ τὴν σωτηρίαν ἡμῶν. ΠΡΟΣΟΧΗ, ὅμως, ... διότι ἡ Ἐκκλησιαστικὴ ἱστορία μᾶς διδάσκει, ὅτι ... ἅπασσαι αἱ αἱρέσεις καὶ πλᾶναι αἵτινες ἐνεφανίσθησαν κατὰ καιροὺς καὶ ἐτάραξαν τὸ "σκάφος" τῆς Ἁγίας Μητρὸς ἡμῶν, ἐκράτουν καὶ ἐπεδείκνυον ταύτην τὴν ... Ἁγίαν Γραφήν ὡς σημαίαν!!! Ἅπαντες οἱ βλάσφημοι αἱρετικοί, τοῦτο τὸ Ἁγιογραφικὸν κείμενον ... "ὑπερησπίζοντο" καὶ ὑπὲρ τούτου ... "ἐκόπτοντο". Ὁ δυσεβὴς Ἄρειος, ὁ πνευματομάχος Μακεδόνιος, ὁ ὑβριστὴς τῆς Κυρίας Θεοτόκου, ὁ καὶ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, Νεστόριος καὶ τόσοι ἄλλοι, τὴν Ἁγίαν Γραφὴν ἐπαρουσίαζον εἰς τὰς Ἁγίας Οἰκουμενικὰς Συνόδους, "ὄπισθεν" τῆς ὁποίας καὶ ἐκαλύπτοντο ἀλλὰ καὶ ἐπαρρησιάζοντο! Λέγομεν δὲ ταῦτα, ὄχι ἵνα ἀποστασιοποιηθῶμεν ἐκ τῶν ἱερῶν κειμένων, ἀλλὰ διὰ νὰ ἀκολουθοῦμεν αὐτὰ κατὰ τὰς ὑποδείξεις τῆς Ἁγίας ἡμῶν Ἐκκλησίας. Αὕτη εἶναι ἡ μόνη, ἥτις δύναται νὰ ἑρμηνεύῃ καὶ διασαφίζῃ τοὺς Θείους τούτους Λόγους, ὡς ἔπραξε τοῦτο διὰ τῶν Ἁγίων Οἰκουμενικῶν Συνόδων.
Δὲν εἶναι ἡ Ἁγία Γραφὴ ἡ σώζουσα, ἀλλ᾿ ἡ Ἐκκλησία! Αὕτη κατεχώρησεν ὡς Ἁγίαν Γραφὴν τὰ γνωστὰ βιβλία ἐκ τῶν ὁποίων ἀπαρτίζεται, καὶ Αὕτη ἀπέρριψεν ... ἄλλα πολλὰ τὰ ὁποῖα διεκδικοῦσαν ἁγιογραφικὴν θέσιν. Ἡ Ἐκκλησία ἀπέρριψεν τὰ ψευδεπίγραφα καὶ τὰ ὀνομασθέντα "ἀπόκρυφα", θεωρήσασα, ὅτι δὲν ἐγράφησαν ὑπὸ Πνεύματος Ἁγίου! Ἡ Ἐκκλησία ἐν τέλει, σώζει καὶ ἀναδεικνύει Ἁγίους καὶ ὄχι ... ἡ Ἁγία Γραφή! Βεβαίως καὶ ἐπιβάλλεται, ἡ μελέτη καὶ καθημερινὴ ἐντρύφησις ἡμῶν εἰς τὰ Θεόγραφα κείμενα, ἀλλ᾿ ὡς προείπωμεν, ... κατὰ τὰς ὑποδείξεις καὶ ἑρμηνείας τάς, ὑπὸ τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας, ἐγκεκριμμένας.
"Εὐαγγέλιον"!
Γνωστὴ καὶ συνήθης ἡ λέξις αὕτη, διὰ τῆς ὁποίας καθορίζομεν τὸν ΛΟΓΟΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. Ἀλλά, κατὰ κυριολεξίαν, "Εὐαγγέλιον" σημαίνει, τὸ "χαρμόσυνον μήνυμα"! "Εὐαγγέλιον" εἶναι, ὅ,τι ὡραιότερον καὶ ὅ,τι γλυκύτερον θὰ ἠδύνατο νὰ πληροφορηθῇ ὁ κόσμος! "Εὐαγγέλιον" εἶναι, τὸ μήνυμα ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον, μόνον ὁ Κύριος καὶ Θεὸς ἡμῶν θὰ ἠδύνατο νὰ ἀποστείλῃ εἰς τὸν κόσμον! Μηνύματα ἄπειρα, ἠκούσθησαν καὶ ἀκούονται κατὰ καιρούς, ἐξ ἐπισήμων καὶ ἀνεπισήμων στομάτων, τὰ ὁποῖα, εἴτε ἔγιναν ἀποδεκτὰ καὶ ἐκτιμήθησαν ὑπὸ τῶν ἀνθρώπων, εἴτε παρεθεωρήθησαν καὶ ἐλησμονήθησαν ὥς νὰ μὴν ἐλέχθησαν ... ποτέ! Τὸ "Εὐαγγέλιον", ὅμως, εἴτε τὸ ἐξετίμησαν οἱ ἄνθρωποι, εἴτε ὄχι, παρέμεινεν καὶ παραμένει, καὶ θὰ παραμένῃ ἀπαρασάλευτον εἰς τοὺς αἰώνας! Αἰώνιον, ὅσον Αἰώνιος εἶναι ὁ Θεὸς ἡμῶν!
Κατὰ πόσον, ὅμως, τοῦτο τὸ Ἱερὸν Εὐαγγέλιον, ἐπηρέασεν καὶ ἐπηρεάζει καὶ καθορίζει τὴν ὕπαρξιν ἡμῶν; Ὁ Θεῖος οὗτος Λόγος, δὲν ἐλέχθη ἁπλῶς ἵνα ἐντυπωσιάσῃ καὶ ἐνθουσιάσῃ καὶ ἀναδειχθῇ ...! Πρωτίστως ἐλέχθη καὶ ἐδόθη ὑπὸ τοῦ Κυρίου εἰς ἡμᾶς, ἵνα σωθῶμεν καὶ γενώμεθα κληρονόμοι ζωῆς αἰωνίου. "Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τὰ ἔθνη, ... διδάσκοντες αὐτοὺς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν" (Ματθ. ΚΗ΄ 19-20). Διὰ τούτων τῶν λόγων, κατέκλεισε τὴν ἐπὶ τῆς γῆς διδασκαλίαν Του ὁ Διδάσκαλος, καταδεικνύοντας ἐν ταὐτῷ τὴν σωτηριώδη ἀποστολὴν τοῦ Λόγου Του.
ΑΛΗΘΩΣ ΕΤΕΧΘΗ
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου