Σάββατο 15 Ιουλίου 2017

Η θεία Λειτουργία
















Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓ ΙΑ
Κάθε Κυριακὴ   καὶ   κάθε  δεσποτική,  θεομητορική,  η  ἁγιολογικὴ ἑορτή, ἡ Εκκλησία μας τελετὴν Θεία Λειτουργία. Γι’ αὐτὸ καλὸ ειναι νὰ ξέρουμε τὴ σημασία καὶ τὴν  σπουδαιότητά της. Τί ειναι λοιπὸν ἡ Θεία Λειτουργία; Ας ἀπαντήσουμε ἁπλὰ καὶ  περιληπτικὰ  στὸ  ἐρώτημα αὐτό.
Α) Η Θεία Λειτουργία ειναι ἡ  μεγαλύτερη πηγὴ  εὐλογίας γιὰ τὸν πιστό. Εὐλογία παίρνουμε καὶ μὲ  τὸν ἁγιασμὸ   καὶ μὲ τὸ  ἀντίδωρο καὶ μὲ τὸν τύπο τοσταυροποὺ κάνει ὁ  ἱερέας καὶ μὲ τὰ  λείψανα τν ἁγίων καὶ  μὲ  τὰ  αγια ἀντικείμενα καὶ  μὲ  τὸ  χέρι τοῦ  ἱερέως.  Εὐλογία  παίρνουμε  ἀ πὸ     τὸν  Θεὸ καὶ όταν ἀγωνιζόμαστε νὰ ἐκτελέσουμε τὶς ἐντολές του καὶ όταν προσευχόμαστε καὶ όταν συμμετέχουμε σὲ    ὁποιαδήποτε ἀκολουθία τς Εκκλησίας μας. Αλλὰ ἡ κυριώτερη καὶ  μεγαλύτερη  πηγὴ εὐλογίας  είναι ἡ τέλεση  τς  Θείας  Λειτουργίας  καὶ ἡ  ἐνσυνείδητη καὶ μὲ καθαρὴ  συνείδηση  μετάληψη  τοῦ  σώματος καὶ  τοῦ  αίματος τοῦ  Χριστο μας.

Β) Η Θεία Λειτουργία δὲν ειναι μία ἁπλὴ δέηση, προσευχή, δοξολογία. Αλλὰ ενα κατέβασμα τοΘεο στὴ   γ. Τί λέμε λίγο πρὶν τὴ μεγάλη εισοδο; «Οἱ τὰ Χερουβὶμ μυστικς εἰκονίζοντες, καὶ τὴ ζωοποιΤριάδι τὸν Τρισάγιον Υμνον προσάδοντες, πσαν τὴν βιωτικὴν ἀποθώμεθα μέριμναν, ὡς τὸν Βασιλέα τν ολων ὑποδεξόμενοι…». Δηλαδή, νὰ ὑποδεχόμαστε ἐν πραγματικὴ καὶ κυριολεκτικὴ  ἐννοία  τὸν  βασιλέα  τν  όλων, ὁ  ὁποος  θὰ παρουσιασθεκαὶ σωματικς, μετὰ «τὰ σὰ ἐκ τν σν», στὸν καθαγιασμένο αρτο καὶ οινο ποὺ βρίσκεται πάνω στὴν Αγία Τράπεζα. Καὶ λίγο πιὸ κάτω, πρὶν τὴν μετουσίωση τν  τιμίων δώρων, στὸν «Επινίκιον Υμνον» λέμε: « Αγιος,  Αγιος, Αγιος, Κύριος Σαβαώθ πλήρης ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γ  τς δόξης σου. Ωσαννὰ ἐν τοὶς ὑψίστοις. Εὐλογημένος ὁ   ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου. Ωσαννὰ ἐν τοὶς ὑψίστοις». Δηλαδή, όπως ταν κομε τι ρχεται πρωθυπουργς τς χώρας πρόεδρος τς δημοκρατίας κατρέχουμε ντν ποδεχθομε κατν λευσή του τν θεωρομε μεγάλο γεγονός, τσι κάνουμε κατώρα. Ετοιμαζόμαστε νὰ ὑποδεχθομε τν Βασιλέα τν λων, τοῦ ὁποίου βασιλεία δν χει τέλος. Καξεσπμε σζητωκραυγές. σαννά-σαννά…Θεία Λειτουργία εναι μία πανάληψη καὶ ἐπαναβίωση, τς θριαμβευτικς ποδοχς τοΧριστοῦ ὡς βασιλέως ες τὰ  Ἱεροσόλυμα, λίγο πρν τπάθος του.

Λέμε πολλς φορές' «χ νζοσα ταν γεννήθηκε Χριστς κα ν τν προσκυνοσα στ φάτνη! ν ζοσα ταν κήρυττε καντν κουγα καντν κουμποσα πως αμορροοσα»! Κι μως πραγματικκαὶ ἀληθινφάτνη εναι ἡ Ἁγία Τράπεζα, που σωματικβρίσκεται Χριστς καὶ ἡ Θεία Λειτουργία εναι Χριστούγεννα. Κατσπουδαιότερο μέσα στΘεία Λειτουργία μας δίνεται δυνατότητα χι πλς ν τν προσκυνήσουμε πως ομάγοι ἢ  νὰ  τν κουμπήσουμε πως αμορροοσα, λλκαντν φμε. Ντν βάλλουμε μέσα μας. Κάτι ποδν μποροσε νγίνει μτος συγχρόνους του. Θεία Λειτουργία εναι πίσης μιὰ ἐπανάληψη το ΜυστικοΔείπνου. Χριστός, σωματικπαρών, μς τρέφει μ τὸ ἄχραντο σμα του καμττίμιο αμα του.


Γ) Θεία Λειτουργία εναι μία διαρκς Πεντηκοστή. Λέμε κάποτε' «χ νζοσα τν μέρα τς Πεντηκοστς καν βίωνα τν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Νὰ ἔπαιρνα τ χαρίσματά του». Κι μως στΘεία Λειτουργία συμβαίνει κάθε φορκάθοδος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος! Εναι μία διηνεκς πανάληψη καὶ ἐπαναβίωση τς Πεντηκοστς. Τχαρίσματα το γίου Πνεύματος, καμάλιστα τὰ ἐσωτερικκασπουδαία (πρβλ. Γάλ. 5,22), κατέρχονται στος πιστούς.

Δ) ΣτΘεία Λειτουργία χουμε φανέρωση τς Εκκλησίας. Τί εναι Εκκλησία; γία Γραφ δν μς δίνει ρισμ τς Εκκλησίας. Προσπαθεντν προσδιορίσει μόνο μ εκόνες. Τν παρουσιάζει ς οκοδομ, μπελο, σαγήνη, ποίμνη, σμα καὶ ἄλλα πολλά. Ατσυμβαίνει διότι ἡ Εκκλησία εναι μυστήριο. λήθεια τί εναι Θεός, γία Τριάς, παράδεισος, κόλαση κατόσα λλα; Εναι μυστήρια. Γι’ ατ καὶ ἡ ὀρθόδοξη θεολογία διακρίνεται σκαταφατικ καποφατική. Στκαταφατικπροσπαθον, ἡ ἁγία Γραφκα ο πατέρες, νπροσδιορίσουν τί εναι Θεός' νστν ποφατικ προσπαθον νπροσδιορίσουν τί δν εναι Θεός. τσι, μ καταφάσεις καὶ ἀρνήσεις, νπροσεγγίσει ὁ ἄνθρωπος τ μυστήριό του Θεο. τσι, πειδὴ ἡ Εκκλησία εναι μυστήριο, μολογομε στΣύμβολο τς Πίστεως: «Πιστεύω…ες μίαν, γίαν, καθολικν καὶ ἀποστολικν Εκκλησίαν». Πάντως, ν θέλουμε ν νοιώσουμε κα ν ασθανθομε κα ν βιώσουμε τ μυστήριό της Εκκλησίας, θπρέπει νπμε στνακα ν συμμετάσχουμε στΘεία Λειτουργία. Εκεβρισκόμαστε λοι ν παρτίᾳ, ἡ Ἁγία Τριάδα, οκληρικοί, ολαϊκοί, ο γγελοι, οκεκοιμημένοι δελφοί μας. λόκληρη θριαμβεύουσα καστρατευομένη Εκκλησία. ν διαβάσουμε τὰ ὁράματα τογίου ωάννη τοΘεολόγου στν ποκάλυψη, θδομε κε    Θες νπεριστοιχίζεται πὸ ἀγγέλους, γίους, μάρτυρες' ν δέχεται τος μνους π τος γγέλους κα τος γίους πο τν περιστοιχίζουν γιτος ζντες πιστούς, λλκα τς προσευχς κατς δοξολογίες κατς δεήσεις τν ζώντων χριστιανν, πρς Ατν κατος γίους, κανὰ ὑπάρχει μία πικοινωνία  καὶ  μία  συνάφεια  μεταξὺ  ὅλων  ατν.  Ν ἡ Εκκλησία. Θες κασύμπασα περατν καἡ ὑπ’ ατοδημιουργηθεσα  φύση.


πάρχει στλαό μας ἡ ἔκφραση' «Θ’ νοίξω Εκκλησία». Τί σημαίνει ατό; τι θ’ νοίξει πόρτα τς Εκκλησίας κα θμπονε μέσα κα θ νάψουν κερι κα καντήλια; Κα μάλιστα πολλο τν χριστιανν κάνουν φασαρία ν τος δοθε τ κλειδ π τ νεωκόρο τν ερέα γι ν’ νοίξουν διοχείρως τν ναό. Ἡ ἔκφραση ατθεολογικσημαίνει τι θὰ ἐμφανισθεκα θβιωθετν μέρα κείνη τμυστήριο τς Εκκλησίας. Γι’  ατκα λαός μας, πειδστναλαμβάνει χώρα τὸ  μυστήριό της Εκκλησίας, δηλαδὴ ἡ Θεία Λειτουργία, ποεναι τκυριώτερο τν τελουμένων, δν λέγει ποτ τι θ πάω στ ναό, λλὰ ὅτι θπάω Εκκλησία.
Νλοιπν σπουδαιότητα τς Λειτουργίας. Γι’ ατ οχριστιανοστς κατακόμβες μκίνδυνο τς ζως τος τρεχαν νπαραβρεθον στν Λειτουργία. Γι’ ατὸ ὁ Παλος λέγει μὴ ἐγκαταλείπετε τν πισυναγωγή μας. Στσπίτι νπροσευχηθες, ν’ κούσεις κήρυγμα' νπς στὸ ἐκκλησάκι κανκάνεις τσταυρό σου καν’ νάψεις τκεράκι σου' λλατδν ρκε, δν σζει. Δν εναι ἡ Εκκλησία. Ατ πάρχει μόνο στ Λειτουργία.


ΜΕΛΕΤΙΟΣ ΑΠ. ΒΑΔΡΑΧΑΝΗΣ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: