Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2023

Σε ποια περιοχή της Ελλάδας ζούσαν μέχρι πριν λίγες δεκαετίες σε συνθήκες Νεολιθικής Εποχής; (φωτογραφικό υλικό)

 Η παράξενη Πολιτεία του Νερού στη λίμνη Κάρλα που χάθηκε με την αποξήρανση - Ιστορικές φωτογραφίες

(Όταν ήμασταν μικροί μας έμαθαν ότι η αποξήρανση της λίμνης ήταν για το καλό όλων μας. Ήταν πράγματι λοιπόν;)

Τον τελευταίο μήνα, εξαιτίας της κακοκαιρίας «Daniel» και τις τεράστιες πλημμύρες που προκάλεσε στη Θεσσαλία, ήρθε στο φως η ιστορία της λίμνης Κάρλας, της αρχαίας Βοιβηίδας. Μια ιστορία που για τις νέες γενιές είναι κυρίως άγνωστη και για τους παλαιότερους μακρινή ή ξεχασμένη.

Πλήθος δημοσιευμάτων έσπευσε να πει την ιστορία της Κάρλας, μιας λίμνης η οποία υπήρξε η μεγαλύτερη της χώρας και έπειτα χάθηκε. Η Κάρλα αποξηράνθηκε το 1962, ένα μέρος της ξαναδημιουργήθηκε, και τώρα πια έχει επιστρέψει στην μεγαλύτερη έκτασή της.

Μέχρι το, όχι και τόσο μακρινό, 1962, η ζωή γύρω από τη λίμνη ήταν πολύ διαφορετική απ’ ότι είναι σήμερα. Η Κάρλα ήταν μια από τις μεγαλύτερες λίμνες στα Βαλκάνια με μέγεθος που κυμαινόταν από 40.000 έως 180.000 στρέμματα.

Βρισκόταν στην ανατολική θεσσαλική πεδιάδα της Λάρισας. Το σχήμα της λίμνης ήταν τριγωνικό και οι δύο πλευρές της, νότια και ανατολική «ακουμπούσαν» στο Πήλιο ενώ η δυτική ήταν ελεύθερη σε πεδιάδα.

img-4154.JPG
Η νέα λίμνη Κάρλα των 38.000 στρεμμάτων πριν τις πρόσφατες πλημμύρες, 2020, Φωτ. Μ. Εξαρχόπουλος

Ο Μάκης Εξαρχόπουλος, δημοσιογράφος – ερευνητής που έχει αφιερώσει μια δεκαετία στη μελέτη της λίμνης και των κατοίκων της, περιέγραψε στο makthes.gr τη ζωή πριν και μετά την αποξήρανση, αλλά και την παράξενη Πολιτεία του Νερού, όπως την αποκαλεί ο ίδιος, ενός κοινωνικού σχήματος που θύμιζε σε έναν βαθμό την νεολιθική κοινωνική οργάνωση. Μια μοναδική πτυχή του λαϊκού μας πολιτισμού που κινδυνεύει να χαθεί στη λήθη.

Λόγω της τοπογραφίας λοιπόν, οι κάτοικοι της δυτικής πλευράς είχαν στραφεί στη γεωργία γιατί από εκεί ξεκινούσε ο Θεσσαλικός κάμπος. Στην Ανατολική πλευρά, όπου οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις ήταν περιορισμένες, οι άνθρωποι στράφηκαν στη λίμνη και στην αλιεία.

Στο χωριό Κανάλια της Μαγνησίας, νοτιανατολικά της λίμνης, βρισκόταν η εποπτεία της Κάρλας. Ήταν το μεγαλύτερο παραλίμνιο χωριό και είχε τη μεγαλύτερη συμμετοχή στην οικονομία της Κάρλας.

Οι κάτοικοι του χωριού ζούσαν από τη λίμνη και πάνω σ’αυτήν. Η συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού ήταν ψαράδες ενώ υπήρχε και ένα ποσοστό Βλάχων που ασχολούνταν με την κτηνοτροφία.

6-2.jpg
Φωτογραφία Καναλιωτών ψαράδων στην Κάρλα, δεκαετία 1950, Αρχείο Μ. Εξαρχόπουλου

Η παράξενη Πολιτεία του Νερού

Όπως αφηγείται ο κ. Εξαρχόπουλος, οι ψαράδες ζούσαν στη λίμνη σχεδόν εννέα μήνες τον χρόνο, μέσα σε στρογγυλές καλαμένιες καλύβες. Η Πολιτεία του Νερού ουσιαστικά ήταν ένα ψαροχώρι, με πάνω από 100 καλύβες στην επιφάνεια του νερού. Χίλιοι, περίπου, ψαράδες απ’ όλα τα παραλίμνια χωριά ασκούσαν αλιεία στην Κάρλα, από τους οποίους οι 500 ήταν από τα Κανάλια.

Οι καλύβες είχαν διαφορετικά μεγέθη ανάλογα με τον αριθμό των ψαράδων που έμεναν σε αυτές. ο οποίος δεν ξεπερνούσε τους 5 – 6. Οι ομάδες αυτές ονομάζονταν ντουκιάνια και αποκαλούσαν τις βάρκες τους καράβια.

Το κάθε ντουκιάνι είχε τη δική του καλύβα, μια ή δύο βάρκες και έναν επικεφαλής, τον καπετάνιο, συνήθως τον γηραιότερο ή εμπειρότερο της ομάδας.

choris-titlo2.png
Πίνακας του Καναλιώτη λαϊκού ζωγράφου Σωκράτη Ζιώγα που απεικονίζει τη Πολιτεία του Νερού, Αρχείο Μ. Εξαρχόπουλου

Οι ψαράδες έφευγαν από τα Κανάλια κάθε χρόνο μετά το διήμερο πανηγύρι του Δεκαπενταύγουστου και επέστρεφαν την Κυριακή των Βαΐων. Όλο τον δύσκολο χειμώνα τον περνούσαν στη λίμνη και κατά τη διάρκειά του, επισκέπτονταν τις οικογένειές τους κάθε δεύτερο Σαββατοκύριακο.

Την παράδοση διαιώνιζαν οι ίδιοι οι ψαράδες καθώς, όπως αναφέρει ο κ. Εξαρχόπουλος, υπήρχε ο άγραφος νόμος πως ο 16χρονος γιος του ψαρά θα γινόταν κι αυτός ψαράς. Ήταν ζωή και επάγγελμα μαζί.

Όπως ανέφερε ο κ. Εξαρχόπουλος είναι δύσκολο να προσδιοριστεί το πότε ξεκίνησε αυτός ο τρόπος ζωής των Καναλιωτών ψαράδων, ο οποίος έχει έντονα προϊστορικά χαρακτηριστικά που παραπέμπουν στην Νεολιθική Εποχή (περ. 10000 π.Χ – 2200 π.Χ.). Και τότε οι άνθρωποι ζούσαν δίπλα και πάνω στο νερό ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι η Θεσσαλία ήταν κοιτίδα του Νεολιθικού πολιτισμού στον Ελλαδικό χώρο.

Οι πληροφορίες και τα στοιχεία που κατάφερε να συλλέξει προέρχονται από τους τρεις τελευταίους αιώνες (18ος – 20ος αι.)

11-ByBfi.jpg
Φωτογραφία: Καναλιώτες γιορτάζουν την πρωτομαγιά στη λίμνη, δεκαετία 1950, Αρχείο Μ. Εξαρχόπουλου

Οι καλύβες κατασκευάζονταν σε ρηχά νερά, βάθους περίπου ενός μέτρου, από καλάμια και ραγάζια (ψάθα). Η δομή τής καλύβας και ο τρόπος κατασκευής της δεν συναντάται σε καμιά άλλη περιοχή στην Ελλάδα. Στο κέντρο της καλύβας υπήρχε μια εστία, που από πάνω της κρεμόταν ένα καζάνακι, η κακαβούλα, όπως λεγόταν, όπου μαγείρευαν την τροφή τους, η οποία κατά κανόνα ήταν ψαρόσουπα.

Οι ψαράδες έτρωγαν καθισμένοι στο πάτωμα γύρω από την εστία. Αυτή η φωτιά τους φώτιζε, τους ζέσταινε και το βράδυ κοιμόντουσαν κυκλικά γύρω της.

Χρησιμοποιούσαν το νερό της λίμνης όχι μόνο για ψάρεμα, αλλά και για καθαριότητα και πόση. Είχε κινητικότητα και ήταν καθαρό, όπως εξηγεί ο κ. Εξαρχόπουλος. Στη λίμνη υπήρχαν άφθονα ψάρια τα οποία μάλιστα φημίζονταν για τη γεύση τους.

choris-titlo.png

Πίνακας του Καναλιώτη λαϊκού ζωγράφου Σωκράτη Ζιώγα που απεικονίζει τη Πολιτεία του Νερού, Αρχείο Μ. Εξαρχόπουλου

Τα κύρια είδη ψαριών που ζούσαν στην Κάρλα ήταν το γριβάδι (ο κυπρίνος), το τσιρώνι, η κοκκινοφτέρα, το σίρκο, το μουστακάτο, η πεταλούδα, το σύρτι, ο γωβιός, η ταινία, και το χέλι.

Οι ψαράδες έβγαζαν τα ψάρια σε τρεις σκάλες που είχε περιμετρικά η λίμνη, μία σε κάθε πλευρά της, από όπου τα έπαιρναν οι έμποροι.

Σχηματικά και η κάθε σκάλα τροφοδοτούσε τις αντίστοιχες, γεωγραφικά, περιοχές. Η δυτική σκάλα, που ήταν στην Πέτρα, τροφοδοτούσε τη Λάρισα, τα Φάρσαλα, τον Τύρναβο, την Καρδίτσα και τα Τρίκαλα. Η νότια τα χωριά του Βόλου και του Πηλίου, του Βελεστίνου και του Αλμυρού. Η ανατολική σκάλα τροφοδοτούσε τα χωριά της Αγιάς, τον Κίσσαβο και τον Όλυμπο.

«Η Κάρλα είχε μια αρμονικά οργανωμένη δομή στην οικονομία τους» σημειώνει ο κ. Εξαρχόπουλος.

10.jpg

Φωτογραφία: Καναλιώτης ψαράς μέσα στη βάρκα του, Κάρλα, δεκαετία 1950, Αρχείο Μ. Εξαρχόπουλου

Ο κ. Εξαρχόπουλος έχει γράψει αναλυτικά για τον τρόπο ψαρέματος: «Ψάρευαν με τα περίφημα κατίκια. Άλλωστε η καλύβα, ουσιαστικά, δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα στοιχείο ενός συγκεκριμένου τρόπου αλιείας. Η καλύβα, με τη ζωή που αναπτυσσόταν σ’ αυτήν, προσέλκυε τα ψάρια, τα οποία συγκεντρώνονταν γύρω της και στη συνέχεια παγιδεύονταν σ’ ένα ολόκληρο δίκτυο από ψαροπαγίδες, στημένες μέσα στις καλαμιές, γύρω από κάθε καλύβα. Υπήρχαν διαφόρων ειδών παγίδες, σύμφωνα με το μέγεθος των ψαριών.

Έπειτα, τα μάζευαν με τις απόχες και τα τοποθετούσαν ζωντανά μέσα σε ειδικές, ωοειδείς στην κάτοψή τους, αποθήκες, περίκλειστες, κατασκευασμένες από καλάμια βυθισμένα κάθετα στη λίμνη, που ονομάζονταν γυροβόλια. Η λέξη, που χρησιμοποιούσαν, για να δηλώσουν το μάζεμα των ψαριών από τις παγίδες και τη μεταφορά τους στα γυροβόλια, ήταν κυνήγι. Από τα γυροβόλια μετέφεραν καθημερινά τα ψάρια στις ιχθυόσκαλες, όπου έρχονταν οι έμποροι για να τα πάρουν».

Όλα αυτά συνέβαιναν μέχρι το 1962. Τότε ήταν που για μικροπολιτικές σκοπιμότητες η κυβέρνηση Καραμανλήσταματώντας τα έργα της μελέτης Παπαδάκη που είχε υιοθετηθεί το 1955, και αφορούσε εγγειοβελτιωτικά έργα στην περιοχή της λίμνης, οδήγησε τελικά στην ολική αποξήρανσή της. Διανοίχθηκε μια σήραγγα δέκα χιλιομέτρων που συνέδεσε την Κάρλα με τον Παγασητικό όπου διοχετεύεθηκε το νερό της λίμνης.

Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν άφησαν τους ψαράδες να πιάσουν τα τελευταία ψάρια, τα οποία ήταν καταδικασμένα να πάψουν να ζουν όταν θα έφταναν στη θάλασσα. Υπάρχει μάλιστα και φωτογραφία-ντοκουμέντο, που παραχώρησε στο makthes.gr o κ. Εξαρχόπουλος η οποία δείχνει η οποία δείχνει την σκασμένη γη και τους ψαράδες βυθισμένους μέχρι το γόνατο μέσα στη λάσπη να κάνουν πορεία διαμαρτυρίας.

12.jpg
Πορεία διαμαρτυρίας των Καναλιωτών ψαράδων στον πυθμένα τής Κάρλας, Αρχείο Μ. Εξαρχόπουλου

Η Κάρλα χάθηκε το 1962 και μαζί της η ζωή όπως την ξέρανε οι κάτοικοι των Καναλίων.

Μετά την αποξήρανση, πολλοί μετανάστευσαν. Οι περισσότεροι έγιναν οικοδόμοι στον Βόλο, στην Αθήνα, και στη Θεσσαλονίκη. Κάποιοι άλλοι ασχολήθηκαν με την καλλιέργεια της γης.

Σήμερα, από την Πολιτεία του Νερού, έχουν απομείνει μόνο μερικά εργαλεία, όπως απόχες, καμάκια και βαλτοσίδερα. Οι στρογγυλές καλαμένιες καλύβες, οι ψαροπαγίδες, τα γυροβόλια, τα καράβια, χάθηκαν για πάντα. Έμειναν μόνον οι τελευταίοι ψαράδες τής Κάρλας, φορείς ενός τρόπου ζωής και μιας τεχνογνωσίας που επέζησε μέσα στους αιώνες.

5.jpg
Φωτογραφία: Καναλιώτες ψαράδες που ψαρεύουν ομαδικά στην Κάρλα, δεκαετία 1940, Αρχείο Μ. Εξαρχόπουλου

Τη ζωή των Καναλιωτών ψαράδων αποτύπωσε ο Σωκράτης Ζιώγας, ένας ψαράς της Κάρλας που μετά την αποξήρανση έφυγε και έγινε οικοδόμος στον Βόλο. Όταν συνταξιοδοτήθηκε επέστρεψε στα Κανάλια και άρχισε να ζωγραφίζει την Πολιτεία του Νερού.

Στα έργα του αποτύπωσε στιγμές από τη ζωή των ψαράδων ενώ φτιαξε ακόμα και αρχιτεκτονικά σχέδια με όψεις και τομές της καλύβας. Οι πίνακές του δίνουν σημαντικές πληροφορίες για τη ζωή των Καναλιωτών ψαράδων και αποτελούν τεκμήρια για μια «μπροστά σε μια πτυχή του λαϊκού μας πολιτισμού που χάνεται» όπως λέει και ο κ. Εξαρχόπουλος.

choris-titlo1.png
Πίνακας του Καναλιώτη λαϊκού ζωγράφου Σωκράτη Ζιώγα που απεικονίζει τη Πολιτεία του Νερού, Αρχείο Μ. Εξαρχόπουλου

Εθελοντική αιμοδοσία

 

Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2023

Κυριακή 1 Οκτωβρίου 2023

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Ἐξέλιπεν ἡ πίστις …! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου


ΚΥΡΙΑΚΗ ΔΕΚΑΤΗ ΕΚΤΗ (24 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2023)

«ἀπὸ βρέφους τὰ ἱερὰ γράμματα οἶδας» (Β΄ Τιμ. Γ΄ 15). 

Ἡ γνῶσις τῶν … «ἱερῶν γραμμάτων». 

Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, ἀπευθυνόμενος πρὸς τὸν μαθητήν του Ἀπόστολον Τιμόθεον, θὰ ἐλέγωμεν ὅτι τὸν θεωρεῖ προνομιοῦχον, καὶ τοῦτο, διότι ἠξιώθη οὗτος ἵνα διδαχθῇ τὴν Ἁγίαν Πίστιν τοῦ Χριστοῦ, ἀπὸ τὴν βρεφικὴν καὶ νηπιακὴν ἡλικίαν του! Πρῶται διδασκάλισσαι καὶ παιδαγωγοί του, εἶναι ἡ μήτηρ του Εὐνίκη καὶ ἡ μάμμη (γιαγιά) του Λωίς, αἵτινες ἐδίδαξαν εἰς τοῦτον τὴν Ἁγίαν Πίστιν τοῦ Χριστοῦ, καὶ ἀνεμόρφωσαν τοῦτον, … ὡς ἀκριβῶς περιγράφει καὶ ἀναφέρει ὁ Παῦλος, ὀλίγον πρίν, εἰς ταύτην τὴν ἐπιστολήν του! «Ὑπόμνησιν λαμβάνων τῆς ἐν σοὶ ἀνυποκρίτου πίστεως, ἥτις ἐνῴκησε πρῶτον ἐν τῇ μάμμῃ σου Λωΐδι καὶ τῇ μητρί σου Εὐνίκῃ, πέπεισμαι δὲ ὅτι καὶ ἐν σοί» (Β΄ Τιμ. Α΄ 5)! Ἡ ἀναμόρφωσις δὲ αὕτη, ἦτο τοσοῦτον καθοριστικὴ διὰ τὸν νεαρὸν Τιμόθεον, ὥστε νὰ παραμένῃ οὗτος πιστὸς καὶ ἀμετακίνητος, ἀντικρούων καὶ παλαίων πρὸς τὰς δαιμονικὰς δυνάμεις τῆς εἰδωλολατρείας, αἱ ὁποῖαι ἐκυριάρχουν κατ’ ἐκείνην τὴν ἐποχήν, … ὅτε «ἐβλάστανεν» καὶ ἐκκολάπτετο ἡ Ἁγία Πίστις τοῦ Χριστοῦ!  

Σκοπὸς τῆς τοιαύτης ἐπισημάνσεως τοῦ Θείου Ἀποστόλου Παύλου, δὲν εἶναι μόνον ἡ προβολὴ τῆς προσωπικότητος τοῦ μαθητοῦ του Τιμοθέου, οὔτε, ἀσφαλῶς καὶ μόνον, ἡ πνευματικὴ ἐργασία καὶ κατήχησις τῶν δύο τούτων ὑπερόχων γυναικῶν, καὶ ἡ δραστικὴ καὶ καθοριστικὴ συμβολή των, εἰς τὴν κατὰ Χριστόν, διαπαιδαγώγησίν του! Σκοπός, καὶ τοῦτο εἶναι ἰδιαιτέρως διακριτὸν καὶ ἐμφανές, εἶναι, ἵνα ἀντιληφθῶμεν οἱ διάφοροι καὶ … ποικίλοι «παιδαγωγοί», ὅτι τὸ νὰ … «παρεμβαίνωμεν» διὰ τῆς παιδαγωγίας, εἰς τὰς ψυχὰς τῶν παίδων, – κατὰ σάρκα καὶ κατὰ πνεῦμα, - δὲν εἶναι … ὑπόθεσις «ρουτίνας» καὶ «παιδαγωγικῶν προγραμμάτων», ἀλλὰ ἀναφορὰ καὶ τῶν παιδαγωγῶν καὶ τῶν παιδαγωγουμένων εἰς τὴν χάριν καὶ ἀσφάλειαν τοῦ Κυρίου! 


«Ἑαυτοὺς καὶ ἀλλήλους … Χριστῷ τῷ Θεῷ παραθώμεθα»! 

Πολλάκις, ἀκούομεν τὴν τοιαύτην «παραγγελίαν» καὶ ὑπόδειξιν καὶ κατὰ τὴν Θείαν Λειτουργίαν, ἀλλὰ καὶ κατὰ τὴν ἐπιτέλεσιν ὅλων τῶν ἄλλων Μυστηρίων καὶ ἱερῶν ἀκολουθιῶν! Τὸ λέγομεν καὶ τὸ παραγγέλομεν ἡμεῖς οἱ κληρικοί, … τὸ ἀκούουν δὲ καὶ ἴσως τὸ … σιγοψάλλουν καὶ οἱ λαϊκοί, οἱ συμμετέχοντες εἰς τὰς ἱερὰς ἀκολουθίας, ἀλλὰ φοβοῦμαι ὅτι … κατὰ συνήθειαν ἐνεργοῦμεν καὶ τυπικῶς ψάλλομεν, μὴ προσέχοντες εἰς τὰ … ψαλλόμενα Θεῖα Λόγια τῆς Ἐκκλησίας μας! Τοῦτο ἀκριβῶς ὑπογραμμίζει καὶ διδάσκει, … ὕμνός τις κατανυκτικός, διὰ τῶν λόγων, «πολλάκις τὴν ὑμνωδίαν ἐκτελών, … τῇ μὲν γλώττῃ ἄσματα φθεγγόμενος, τῇ δὲ ψυχῇ ἄτοπα λογιζόμενος»! Διὰ ταύτης τῆς ἱερᾶς ὑποδείξεως, καλούμεθα ἵνα ἐμπιστευώμεθα, καὶ τοὺς ἑαυτούς μας, καὶ ἅπαντας τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους, … ἀλλὰ καὶ πᾶσαν λεπτομέρειαν τῆς ζωῆς ἡμῶν, εἰς τὰς ἀσφαλεστάτους καὶ παντοδυνάμους χείρας τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ ἡμῶν! Ταύτην τὴν ἐμπιστοσύνην ἐπέδειξαν, ἅπαντες οἱ ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ καὶ οὐδεὶς διεψεύσθῃ! Οὐχὶ μόνον κατὰ τοὺς παλαιοτάτους χρόνους, ἀλλὰ καὶ μέχρις τῶν ἐσχάτων, … ἕως καὶ τῆς σήμερον, ἐπιβεβαιώνει ὁ Κύριος, τὴν πίστιν καὶ ἐμπιστοσύνην τὴν ὁποίαν τοῦ ἐπιδεικνύομεν! 

Ἡ ζωὴ ἁπάντων τούτων, μαρτυρεῖ ἀκόμη καὶ διὰ λεπτομερειῶν, ὅτι … ἔστω καὶ ἂν εὑρέθησαν οὗτοι εἰς δυσκόλους ἐποχάς, ἀκόμη καὶ ἐὰν ὑστερήθησαν καὶ τούτων τῶν ἀναγκαίων, ἀκόμη καὶ ἂν ἠπειλήθησαν ἢ καὶ ἂν ἐζητήθῃ παρ’ αὐτῶν, ἀκόμη καὶ ἡ θυσία τῆς ζωῆς των, … ὁ Θεός, καὶ ἐνεδυνάμωνε τούτους, καὶ ἐνίσχυεν, καὶ συνέδραμε, καὶ ὡς εἶχεν ὑποσχεθεῖ, ἀλλὰ καὶ ἔτι ὑπόσχεται, … «μὴ μεριμνᾶτε τῇ ψυχῇ ὑμῶν τί φάγητε καὶ τί πίητε, μηδὲ τῷ σώματι ὑμῶν τί ἐνδύσησθε· … Ἐμβλέψατε εἰς τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ, … ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος τρέφει αὐτά· οὐχ ὑμεῖς μᾶλλον διαφέρετε αὐτῶν;», καὶ ἐν συνεχείᾳ, … «Καὶ περὶ ἐνδύματος τί μεριμνᾶτε; …  Εἰ δὲ τὸν χόρτον τοῦ ἀγροῦ, σήμερον ὄντα καὶ αὔριον εἰς κλίβανον βαλλόμενον, ὁ Θεὸς οὕτως ἀμφιέννυσιν, οὐ πολλῷ μᾶλλον ὑμᾶς, ὀλιγόπιστοι; … Ζητεῖτε δὲ πρῶτον τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν δικαιοσύνην αὐτοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν» (Ματθ. ΣΤ΄ 25-34)! 


Ἐξέλιπεν ἡ πίστις …! 

Εἶναι, δυστυχῶς, ἀλήθεια πικρά, ἥτις καὶ ἐπιβεβαιοῦται ἐκ τῆς καθημερινῆς πραγματικότητος, ὅτι διάγωμεν ἡμέρας ἐσχάτους καὶ ἀποκαλυπτικάς! Ζῶμεν καὶ βιοῦμεν ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα δὲν θὰ ἠδύνατο νὰ φαντασθῇ ἀκόμη καὶ ὁ πλέον εὐφάνταστος νοῦς πρὶν ἀπὸ ὀλίγα ἔτη! Τὰ «ἱερὰ γράμματα» τὰ ὁποῖα, πρὶν ἀπὸ τριάκοντα ἢ τεσσαράκοντα ἔτη, ἀπετέλουν τὴν βασικὴν ὕλην διὰ τῆς ὁποίας ἠνδρώνοντο τὰ παιδία καὶ οἱ νέοι, πρωτίστως εἰς τὰς ἰδίας οἰκογενείας καὶ ὑπ’ αὐτῶν τούτων τῶν γονέων καὶ γερόντων καὶ γεροντισσῶν, σήμερον περιῆλθον ταῦτα εἰς … περιφρόνησιν καὶ ἀνυποληψίαν! Ταῦτα τὰ «ἱερὰ γράμματα», ἐνῶ κάποτε, ἦσαν τὸ «γλυκύτατον θρεπτικὸν μέλι», εἰς τὰ σχολεῖα ὅλων τῶν ἐκπαιδευτικῶν βαθμίδων, καὶ ἀπετέλουν τὴν κυρίαν πνευματικὴν ἀγωγὴν τῶν νέων καὶ νεανίδων, σήμερον ἀποδιώκονται μετὰ βδελυγμίας ἀπὸ τὴν ἐκπαίδευσιν, καὶ οὐδὲ τὴν ἀνάμνησιν τῶν λαμπρῶν τούτων ἐκπαιδευτικῶν περιόδων, θέλομεν ἵνα ἀναπολῶμεν καὶ φέρομεν εἰς τὸν νοῦν ἡμῶν! Ὅμως, ἡ ζοφερὰ πραγματικότης, παρ’ ὅτι κραυγάζει καὶ διαμαρτύρεται, καὶ ἅπαντες τὴν ὁμολογοῦσι, … ἐν τούτοις καθίσταται ὁλονὲν καὶ ζοφοδεστέρα, καὶ ἡ ἀποστροφὴ καὶ ἀποστασιοποίησις τῆς πλειονότητος τῶν ἀνθρώπων, ἐκ τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ καὶ ἐξ οἵουδήποτε πνευματικοῦ καὶ θρησκευτικοῦ καὶ «ὑγιοῦς» ὑποβάθρου, μᾶς διαβεβαιοῖ ὅτι ἐγγίζει ἡ … καταστροφὴ ἡμῶν! 

Ἡ τοιαύτη θλιβερὰ διαπίστωσις, δὲν ἀποτελεῖ προσωπικὴν ἐκτίμησιν τοῦ γράφοντος, - εἴθε νὰ ἦτο τοιαύτη καὶ … νὰ ἀνεκάλουν ταύτην, - ἀλλὰ … ἐπιβεβαίωσιν τοῦ Ἁγιογραφικοῦ Θείου Λόγου ὅτι, «οἱ μακρύνοντες ἑαυτοὺς ἀπὸ σοῦ ἀπολοῦνται» (Ψαλμ. ΟΒ΄ 27)! Τὸ ἀκόμη δὲ θλιβερώτερον καὶ ὀλεθριώτερον εἶναι ὅτι … οὐδεὶς σχεδὸν ἀνησυχεῖ, ἔστω καὶ ἂν γνωρίζωμεν, ὅτι καὶ ἡ λύσις καὶ διόρθωσις τῆς τραγικῆς ταύτης καταστάσεως εὑρίσκεται   «εἰς τὰς χείρας» μας, ἀλλὰ καὶ … ὅτι ἤδη «ἀπολαμβάνομεν» τοὺς καρποὺς τῶν ἐπιλογῶν μας! Ἅπαντες, ἄρχοντες καὶ ἀρχόμενοι, ἐκκλησιαστικοὶ καὶ πολιτικοί, ἀγωνιζόμεθα ἵνα προσαρμοσθῶμεν καὶ συμβιώσωμεν, μὲ τὰς τοιαύτας τρομακτικὰς καταστάσεις! Δυστυχῶς, «τῶν οἰκιῶν ἡμῶν ἐμπιπραμένων, ἡμεῖς ἄδομεν», κατὰ τὸν γνωστὸν Αἴσωπον, καὶ ἀναζητοῦμεν τοὺς ἐνόχους, καὶ δὲν θέλομεν ἵνα ἐπιστρέψωμεν εἰς ἐκεῖνα τὰ … «ἱερὰ γράμματα τὰ δυνάμενα  σοφίσαι ἡμᾶς εἰς σωτηρίαν διὰ πίστεως τῆς ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ» (Β΄ Τιμ. Γ΄ 15)! Τί νὰ εἴπωμεν, παρὰ μόνον … «ἄξια ὧν ἐπράξαμεν καὶ ἐπελέξαμεν, … ἀπολαμβάνομεν»! 


Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

       Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν


Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2023

Κάποιος ζωγραφίζει αυτό... που βλέπει!


 

Τὸ φιλότιμο! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ (17 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2023)

«τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀγαπήσαντός με 

καὶ παραδόντος ἑαυτὸν ὑπὲρ ἐμοῦ» (Γαλ. Β΄ 20). 


Τὸ φιλότιμο! 

Πολλάκις, ἀδελφοί μου, … πρῶτος ὁ Διδάσκαλος καὶ Κύριός μας, ἀκολούθως δέ, οἱ ἱεροὶ πατέρες καὶ διδάσκαλοι τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀλλὰ καὶ ἅπαντες οἱ Ἅγιοι καὶ οἱ δίκαιοι, ὁμιλοῦν καὶ διδάσκουν ἡμᾶς διὰ τὴν χαρακτηριστικὴν ταύτην ἀρετήν, τὴν ὁποίαν ὁ λαὸς εἰς τὴν Ὀρθόδοξον χώραν μας, τὴν ὀνομάζει … φιλότιμον! Εἶναι ἡ λέξις ἐκείνη ἡ, ἴσως μοναδική, τὴν ὁποίαν οὐδεμία ξένη διάλεκτος καὶ γλῶσσα, ἠδυνήθη ἵνα ἑρμηνεύσῃ καὶ ἀποδώσῃ τὸ πλῆρες καὶ αὐθεντικὸν νόημά της! Καὶ ὁ μὲν Κύριος, ὡμίλησε περὶ τοῦ … φιλοτίμου, - δηλαδὴ περὶ τῆς εὐσυνειδήτου συνεπείας τὴν ὁποίαν θὰ πρέπῃ νὰ ἐπιδεικνύωμεν, ἐργαζόμενοι τὰς ἐντολὰς τοῦ Θεοῦ, ἐφ’ ὅσον χρεωστοῦμεν εἰς Αὐτὸν τὰ πάντα … - λέγων χαρακτηριστικῶς, ὅτι … ὀφείλομεν εἰς τάς, τοῦ Κυρίου, ἀπείρους εὐεργεσίας, … ὅ,τι ἀνώτερον καὶ περισσότερον δυνάμεθα! Ἀνταποκρινόμενοι, εἰς τοῦτο τὸ … φιλότιμον, οἱ Ἅγιοι, προσέφερον εἰς τὸν Σωτῆρα καὶ Λυτρωτὴν ἡμῶν, τὴν ἀπόλυτον καὶ ὁλόθυμον ἀγάπην των, μὴ φειδόμενοι, οὐδὲ αὐτῆς ταύτης, τῆς βιολογικῆς ζωῆς των, ἀλλὰ καὶ πάντα τὰ τοῦ κόσμου … τερπνά! Βεβαίως, ἦτο καὶ εἶναι ἀπαίτησις τοῦ Κυρίου ἵνα ἀγαπῶμεν Τοῦτον, … «ἐξ ὅλης τῆς καρδίας … καὶ ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς … καὶ ἐξ ὅλης τῆς διανοίας … καὶ ἐξ ὅλης τῆς ἰσχύος …» (Μάρκ. ΙΒ΄ 30), ὄχι βεβαίως, διότι ἔχει Οὗτος ἀνάγκην ταύτην, ἀλλὰ διότι … αὕτη, θὰ ἀποτελέσῃ τὴν σωτήριον «σανίδα», κατὰ τὸν διηνεκῆ πόλεμον τοῦ ἀγωνιστοῦ χριστιανοῦ, μὲ τὸ κακὸν καὶ τὴν ἁμαρτίαν! 


Ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ! 

Ὀλίγοι, ἢ καὶ ἐλάχιστοι εἶναι ἐκεῖνοι, οἵτινες ἠσχολήθησαν, ἀλλὰ καὶ ἐξετίμησαν τὴν ἀγάπην τοῦ Θεοῦ πρὸς τὸν ἄνθρωπον! Τὸν ἄνθρωπον ὅστις διαρκῶς … ἀρνεῖται τὸν Θεὸν καὶ ἀποστασιοποιεῖται ἀπὸ τὸ πανάγιον θέλημά Του˙ τὸν ἄνθρωπον, διὰ τὴν ἀγάπην τοῦ ὁποίου, ὁ ἴδιος ὁ Κύριος, κατέβη ἐκ τῶν οὐρανίων σκηνωμάτων καὶ ἔγινεν ἄνθρωπος, διὰ νὰ δώσῃ … διέξοδον εἰς τὰ ἀδιέξοδα τῶν ἁμαρτιῶν του˙ τὸν ἀχάριστο καὶ ἀγνώμονα ἄνθρωπον, ὅστις, … ἀπὸ τὴν πρώτην ἐκείνην στιγμὴν τῆς πτώσεώς του, οὐδέποτε ἔπαυσεν ἵνα ἐχθρεύεται τὸν Θεὸν καὶ νὰ δημιουργῇ διαχωριστικὰ τείχη ἀπ’ Αὐτόν, καὶ πάντοτε ἦτο, μετὰ τὸν «κατηραμένον», ὁ διαρκὴς ἐχθρὸς τοῦ Θεοῦ! Τὸν ἄνθρωπον, τέλος, ὑπὲρ τοῦ ὁποίου ὁ Πανοικτίρμων καὶ Πανάγαθος Κύριος, ὑπέστη τὸ ἑκούσιον Αὐτοῦ πάθος, προκειμένου ἵνα δώσῃ εἰς τοῦτον τὴν δυνατότητα, νὰ ἐπανακτήσῃ τὴν θέσιν του εἰς τὴν Βασιλείαν τοῦ Κυρίου! 

Ἀγάπη τοῦ Κυρίου, χωρὶς ὅρια !!! Ἀγάπη, ἀνεξήγητος καὶ ἀνερμήνευτος διὰ τὴν ἀνθρωπίνην λογικήν! Ἀγάπην ἥτις οὐδέποτε ἔπαυσεν ἵνα ὑπάρχῃ, καὶ εἴτε διὰ τῆς Θείας ἀνοχῆς καὶ μακροθυμίας, εἴτε διὰ τοῦ ἀπείρου Θείου ἐλέους, ἀλλὰ καὶ εἴτε διὰ θλίψεων καὶ περιστάσεων καὶ ὀδυνηρῶν συμβάντων καὶ συμβαινόντων … εἰς τὴν ἀνθρωπίνην, ἐπὶ τῆς γῆς, πορείαν, καταδεικνύει τὴν «ἀδυναμίαν» τοῦ Σωτῆρος, πρὸς τὸν ἀτίθασον καὶ σκληροτράχηλον ἄνθρωπον! 

Καί, ὡς ἤδη εἴπωμεν, εἰς τὴν τοιαύτην Θείαν καὶ ἐπίμονον Ἀγάπην, ὁ ἄνθρωπος, ἐν πολλοῖς, ἀντέδρασεν καὶ ἀντιδρᾷ διὰ τῆς ἀχαριστίας καὶ ἀποστροφῆς του ἀπὸ τὸν Εὐεργέτην του! Ὑβρίζει, βλασφημεῖ, παραβιάζει τὰς Θείας ὑποδείξεις καὶ ἐντολάς, καί, θὰ ἐλέγωμεν, ὅτι λέγει καὶ ἐπαναλαμβάνει ἐκεῖνο, τὸ τοῦ ἀπίστου καὶ ὑβριστοῦ, ὅστις … «λέγει δὲ Κυρίῳ· ἀπόστα ἀπ᾿ ἐμοῦ, ὁδούς σου εἰδέναι οὐ βούλομαι» (Ἰὼβ ΚΑ΄ 14)! Ὅμως, ὑπάρχουσι πάντοτε καὶ ἐκεῖνοι οἱ ὀλίγοι, οἵτινες ἐξετίμησαν, ἀλλὰ καὶ ἐκτιμῶσι τὴν Θείαν, πρὸς τὸν ἄνθρωπον, Ἀγάπην! Ἐκεῖνοι οἵτινες προσεπάθησαν ἵνα ἀνταποκριθῶσι … δεικνύοντες καὶ οὗτοι, ὅσον τοὺς ἦτο δυνατόν, ἀγάπην ὁλοκληρωτικὴν καὶ μοναδικὴν πρὸς τὸν Θεόν! Καὶ εἴτε διὰ τοῦ ἀκουσίου μαρτυρίου, εἴτε καὶ διὰ ἐκουσίων στερήσεων καὶ θλίψεων, εἴτε διὰ ἀσκητικῶν «ὑπερβολῶν» καὶ ἀγωνισμάτων, ἐπεδίωξαν ἵνα δείξωσι τὴν ἀγάπην των πρὸς τὸν Κύριον καὶ Θεόν! 

Οὕτω, μελετῶντες τὰ ἱερὰ συναξάρια καὶ τοὺς βίους τῶν Ἁγίων, παρατηροῦμεν ὅτι κοινὸν χαρακτηριστικὸν ἁπάντων τούτων τῶν Ἁγίων, εἶναι τοῦτο τὸ προαναφερθέν, φιλότιμον! Ἐκτιμοῦντες οἱ Ἅγιοι τὴν Θείαν Ἀγάπην πρὸς τὸν ἄνθρωπον, ἐθεώρησαν αὐτονόητον, ἵνα καὶ οὗτοι ἀγαπήσωσι τὸν Θεόν! Ὅπως ἀκριβῶς Ἐκεῖνος τὸ ἐζήτησεν! Περισσότερον καὶ ἀπὸ συζύγους καὶ γονεῖς καὶ τέκνα καὶ φίλους καὶ συγγενεῖς, καὶ μὲ ἱερὰν ἐπιθυμίαν καὶ διάθεσιν, ἵνα «δώσωσιν» εἰς Αὐτόν, ὅ,τι τὸ περισσότερον καὶ ὡραιότερον καὶ καλύτερον, … «ἀπαντῶντες», θὰ ἐλέγωμεν, εἰς τὴν μοναδικὴν ἐκείνην … Ἀγάπην Του! Ἄλλωστε, ὡς πολλάκις ἔχομεν εἴπει ἀπὸ τούτου τοῦ «βήματος», ταύτην τὴν ἀγάπην καὶ ἀφοσίωσιν ἐξετίμησεν ἡ Ἁγία ἡμῶν Ἐκκλησία, καὶ ἀνεκήρυξε τούτους … Ἁγίους!


Οἱ Ἅγιοι … σήμερον! 

Ἀκούοντες τὸ σημερινὸν Ἀποστολικὸν Ἀνάγνωσμα, καὶ πέραν τῆς ἱερᾶς συγκινήσεως ἥτις μᾶς συνέχει, ἀκούοντες τὰ ἀποστολικὰ ταῦτα λόγια, διακρίνει ἕκαστος ἀναγνώστης, τοῦτο ἀκριβῶς τὸ ἅγιον «φιλότιμον», νὰ συνέχῃ τὸν Θεῖον Ἀπόστολον Παῦλον! Ἐὰν ἀνατρέξωμεν εἰς τὴν βιογραφίαν του καὶ ἐνθυμηθῶμεν τὰ … ὅσα ἐθυσίασεν ὑπὲρ τοῦ Κυρίου καὶ Σωτῆρος Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἀντιλαμβανώμεθα τὴν εὐγνωμοσύνην τούτου, καὶ διὰ τήν, ὑπὲρ νοῦν καὶ διάνοιαν, ἀκατάληπτον θυσίαν Του ὑπὲρ τοῦ ἀνυποτάκτου καὶ ἀγνώμονος ἀνθρώπου, ἀλλὰ καὶ διὰ τὴν ἰδικήν του σωτηρίαν, διὰ τοῦ ὁράματος ἐκείνου, ὅτε οὗτος ἐπορεύετο εἰς Δαμασκόν! 

Ὅμως, ὁ σημερινὸς ἄνθρωπος τοῦ εἰκοστοῦ πρώτου αἰῶνος, δὲν ἔχει, ἆραγε, ἀποδείξεις καὶ δῶρα τῆς Θείας Ἀγάπης; Δὲν σπεύδει, ἆραγε, καὶ σήμερον ὁ φιλάνθρωπος Κύριος, ἵνα προσφέρῃ ἀφειδῶς τὴν Ἀγάπην Του εἰς καθένα ἕκαστον ἐκ τῶν ἀνθρώπων …; Ἀνεζητήσαμεν ποτέ, τὰ δῶρα τοῦ Παναγάθου Θεοῦ μας, ἢ τὰ θεωροῦμεν … αὐτονόητα καὶ ὡς μὴ ἔχοντα ἰδιαιτέραν σημασίαν ;;; Ἐνθυμοῦμαι ὅτι κάποτε, εἷς Ἅγιος πνευματικὸς καὶ διδάσκαλος, διδάσκων ἡμᾶς τοὺς μαθητάς του, εἶπεν: «ἀδελφοί μου, εὐχαριστήσαμεν ποτὲ τὸν Κύριον, διότι δυνάμεθα νὰ περιπατῶμεν, ἢ νὰ τρώγωμεν, ἢ νὰ πίνωμεν, ἢ νὰ βλέπωμεν, κ.ο.κ; Πόσοι ἐκ τῶν συνανθρώπων μας, δὲν δύνανται ἵνα πράξωσι ταῦτα τὰ ἁπλᾶ καὶ αὐτονόητα δι’ἡμᾶς;»! 

Βεβαίως, θὰ ἦτο ἄδικον, ἐὰν δὲν ἐξαιρούσαμεν … πολλούς, - ἔτσι θέλομεν νὰ πιστεύωμεν, - οἵτινες συνέχονται ἐκ τῆς βαθυτάτης ταύτης καὶ εὐγνώμονος ἀγάπης πρὸς τὸν Πανοικτίρμονα Κύριον, καὶ ἀγωνίζονται ἵνα παραμένουσι πιστοὶ καὶ ἀφοσιωμένοι … μαθηταὶ τοῦ Χριστοῦ! Παρ’ ὅλον ὅτι ἡ ἀποστασία λαμβάνει – «ἡμέρᾳ τῇ ἡμέρᾳ» - τεραστίας διαστάσεις, καὶ αἱ ἁμαρτίαι καὶ ἀσέβειαι, ὑπερβαίνουσιν ἀκόμη καὶ αὐτὰς ταύτας τὰς τῶν Σοδόμων καὶ Γομόρων, ὑπάρχουσιν – εὐτυχῶς, - καὶ ἐκεῖνοι οἱ ἀγρυπνοῦντες καὶ προσευχόμενοι, καὶ νηστεύοντες καὶ ἀγωνιζόμενοι, καὶ μὴ … ὑποχωροῦντες εἰς τὴν οἵανδήποτε ὀρμὴν τοῦ κακοῦ! 

Τὸν ἀγῶνα τούτων τῶν ἀνθισταμένων, … ἴσως, βλέπων ὁ Κύριος, συνεχίζει καὶ παρατείνει τὸ ἄπειρον Αὐτοῦ ἔλεος, καὶ ἀναμένει τὴν μετάνοιαν καὶ ἐπιστροφὴν μας! Ἀμήν! 


Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου 

       Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν


Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου 2023

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου 2023

Δαιμονική ενέργεια. Πώς παρουσιάζεται σε ένα μέρος;

Να ξέρετε ένα πράγμα, ότι όταν γίνεται αμαρτία σε ένα τόπο εκεί φορτίζεται ο τόπος με δαιμονική ενέργεια διότι η αμαρτία είναι δαιμονική ενέργεια.


Ένας τόπος λοιπόν που επιτελείται η αμαρτία, ένας τόπος όπου βλασφημείται το όνομα του Θεού, εκεί υπάρχει δαιμονική ενέργεια. Μας έλεγε ο Άγιος Παΐσιος ότι πορευόμενος με το αεροπλάνο στην Αυστραλία, όταν πήγε στην Αυστραλία, τον πήρε ο ύπνος στο αεροπλάνο και σε μία στιγμή ξύπνησε από μία μεγάλη ευωδία. Ευωδίασε το αεροπλάνο ολόκληρο. Βέβαια ο γέροντας το κατάλαβε, δεν πιστεύω οι άλλοι να το αισθάνθηκαν. Λέει τι είναι εδώ; που είμαστε; Ρώτησαν που είναι, λέει πάνω από την Αίγυπτο. Ήταν πάνω από τους τόπους των Αγίων ασκητών, του μεγάλου Αντωνίου, Παχωμίου, Αββά Σισώη κλπ. και πάνω από τους Αγίους Τόπους.


Λίγο πιο εκεί, πάλι αισθάνθηκε μία δαιμονική ενέργεια και περνούσαν πάνω από τις χώρες οι οποίες λατρεύουν άλλους θεούς και έχουν άλλες θεότητες. Και ο γέροντας αισθανόταν αυτή τη δαιμονική ενέργεια και εκ των τόπων και εκ των πραγμάτων. Όπως έχουμε το σύμβολο του Τιμίου Σταυρού και όπου μπει ο Σταυρός του Χριστού μας ευλογεί το χώρο και αγιάζει τον τόπο εκείνο και εκπέμπει Αγία ενέργεια έτσι και τα δαιμονικά σύμβολα. Και αυτά εκπέμπουν δαιμονική ενέργεια γι’ αυτό είναι επικίνδυνα και πρέπει να προσέξουμε πάρα πολύ να μην έχουμε σπίτι μας τέτοια σύμβολα δαιμονικά.


Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος

Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2023

Ο γνωστός stand up comedian Αλέξανδρος Τσουβέλας δέχτηκε σφοδρή υβριστική επίθεση επειδή...


Συντάκτης: Ελευθέριος Ανδρώνης


Ένα γεγονός που για τον πολύ κόσμο πέρασε απαρατήρητο λόγω των καταστροφών που έπληξαν τη χώρα μας, δείχνει τη μανιασμένη λύσσα που διακατέχει ένα σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας μας, απέναντι σε καθετί που σχετίζεται με την Ορθόδοξη πίστη. Δείχνει ακόμα το πόσο πολύ απέχουμε σαν κοινωνία από την αληθινή μετάνοια που θα έπρεπε να μας συντροφεύει στους δύσκολους καιρούς που μας περιμένουν μπροστά μας.

Σε αυτές τις μέρες της εθνικής συμφοράς που θα έπρεπε να στρέφεται η διάνοιά μας ακόμα περισσότερο στον Θεό, κάποιοι μασούν τις γλώσσες τους από μίσος γιατί δεν αντέχουν να βλέπουν εκκλησίες να χτίζονται και θέλουν μόνο να τις βλέπουν να καταστρέφονται.


Ο δημοφιλής κωμικός Αλέξανδρος Τσουβέλας, ίσως μέχρι πρόσφατα να μην είχε συνειδητοποιήσει τη μανία, την εμπάθεια και τον φανατισμό μιας μεγάλης μερίδας του κόσμου που επικαλείται έναν δήθεν «προοδευτισμό» και στην πραγματικότητα συμπεριφέρονται σαν μετανεωτερικοί «ταλιμπάν». Τώρα απέκτησε εμπειρία περί αυτού, με τον άσχημο τρόπο. Και σοκαρίστηκε από αυτό που βίωσε, όπως έγραψε ο ίδιος.


Το ζήτημα έχει ως εξής: Ο μάνατζερ και φίλος του Αλέξανδρου Τσουβέλα, Νίκος Γεωργιάδης, πρότεινε στον γνωστό κωμικό να πραγματοποιήσει μια παράσταση στην Αλεξανδρούπολη, για να μαζευτούν χρήματα ώστε να αναστηλωθεί ένα καμένο εκκλησάκι στο Αετοχώρι.

Πρόκειται για τον ιστορικό ναό της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος, έναν ναό – σύμβολο για την περιοχή του Αετοχωρίου, όπου πολλές οικογένειες είχαν συνδέσει με ευτυχισμένες στιγμές της ζωής τους, αφού πολλοί είχαν βαφτίσει εκεί τα παιδιά τους, εκεί είχαν κάνει τους γάμους τους και σε αυτή την αγαπημένη τους εκκλησία είδαν τελικά να καίγεται ολοσχερώς ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του τόπου τους, από την εφιαλτική πυρκαγιά που σάρωσε τον Έβρο για 15 μέρες.

Ο ίδιος ο Νίκος Γεωργιάδης είχε γράψει σε ανάρτησή του ότι «με λύγισε και με στεναχώρησε η καμένη εκκλησία του χωριού μου (Αετοχώρι) όπου πέρασα εκεί σχεδόν όλα τα Πάσχα από την εφηβική μου ηλικία έως και τώρα».


Ορμώμενος από την επιθυμία του ίδιου, άλλα και των συγχωριανών του να ξαναδούν όρθιο το εκκλησάκι της Μεταμόρφωσης να εξαγιάζει και πάλι τον τόπο τους, ο Νίκος Γεωργιάδης – όπως είπαμε – ζήτησε από τον Α.Τσουβέλα να γίνει μια παράσταση στην Αλεξανδρούπολη, ώστε τα έσοδα να διατεθούν αποκλειστικά για την ανέγερση της κατεστραμμένης εκκλησίας. Ο κωμικός δέχτηκε με την καρδιά του να βοηθήσει γι’ αυτόν τον ιερό σκοπό και η παράσταση έλαβε χώρα στις 4 Σεπτεμβρίου στο δημοτικό θέατρο της πόλης, και έγινε sold out.


Από εκείνη την ημέρα και μετά, ο Α.Τσουβέλας άρχισε να δέχεται έναν διαδικτυακό πόλεμο με καταιγισμό υβριστικών μηνυμάτων, ειρωνειών και «αναθεμάτων» για την απόφασή του να βοηθήσει στην αποκατάσταση της καμένης εκκλησίας! Μάλιστα πολλοί έφτασαν ακόμα και στο σημείο διαστροφής να τον κατηγορήσουν ότι κάνει… προσηλυτισμό στους θαυμαστές του!

Ενδεικτικό της λύσσας με την οποία στοχοποιήθηκε ο κωμικός, είναι το ότι παρά την εμπειρία του σε κακόβουλα σχόλια που σίγουρα έχει λόγω της μεγάλης δημοφιλίας του, έγραψε ότι δεν έχει ξαναδεί ποτέ τόσα πολλά υβριστικά μηνύματα! Η μαζική επίθεση που δέχθηκε ο Α.Τσουβέλας, τον ανάγκασε να προβεί σε μια αγανακτισμένη ανάρτηση όπου λέει τα αυτονόητα (που δυστυχώς στην εποχή μας έχουν γίνει ακατανόητα), ότι δηλαδή δεν κάνει ούτε προσηλυτισμό, ούτε όρισε σε κανέναν τι θα πιστέψει και τι όχι, άλλα απλά έπραξε αυτό που ένοιωσε ως σωστό.


Σε κάθε περίπτωση, ο δημοφιλής κωμικός πήρε μια καλή γεύση από τη μούχλα του μεσαίωνα που κουβαλούν μέσα τους, όλοι εκείνοι που καλύπτουν το μίσος τους για την Ορθοδοξία με τον μανδύα της «προοδευτικότητας». Οι αγαθοεργίες γι’ αυτούς είναι θεμιτές μόνο για ότι δεν σχετίζεται με τη χριστιανική πίστη και τα σύμβολά της. Και ανάθεμα αν πολλοί από αυτούς, δίνουν έστω και ένα πενηνταράκι στον ζητιάνο που θα βρεθεί στο διάβα τους.

Άφρισαν γιατί είδαν έναν λαοπρόβλητο κωμικό που τον αγαπά όλη η Ελλάδα να στηρίζει την αξία μιας εκκλησίας, σε μια τοπική κοινότητα που στηρίζει την παράδοσή της και την πίστη της. Άφρισαν γιατί δεν αντέχουν στην ιδέα ότι χιλιάδες νέοι θα παραδειγματιστούν και θα του πουν μπράβο.


Είναι απολύτως βέβαιο ότι αν ο Α.Τσουβέλας ανακοίνωνε πως θα διέθετε τα έσοδα μιας παράστασής του στην ανέγερση ενός τζαμιού ας πούμε, θα πλημμύριζε το inbox του με κροκοδείλια συγχαρητήρια. Το να επισκευαστεί ένα ταπεινό εκκλησάκι στον ισοπεδωμένο Έβρο όμως, είναι αιτία πολέμου.

Γιατί; Γιατί θέλουν να εξαφανίσουν οτιδήποτε ελέγχει την τσαλαπατημένη συνείδησή τους. Όσο πιο πολύ θα σφιχταγκαλιάζονται οι άνθρωποι από τις αλυσίδες των παθών, τόσο πιο πολύ θα τρίζουν τα δόντια σε ότι τους θυμίζει την ελευθερία της ψυχής και την αιώνια προοπτική.

Η εκκλησία του χωριού ήταν πάντα το θεμέλιο της κάθε τοπικής κοινωνίας. Σε έναν ιερέα έβλεπαν οι χωριανοί την σεβάσμια, πατρική φιγούρα που τους ένωνε όλους. Από ένα καμπαναριό ρυθμιζόταν ολόκληρη η μέρα του χωριανού. Μέσα στην ανάπαυλα της κάθε ακολουθίας, συναντιούνταν τα εγκόσμια της βιοτής με τα υπερκόσμια της πίστης. Σε μία κοινή πλακόστρωτη αυλή μόνιαζαν και μονιάζουν οι χωριανοί στην χαρά και στην λύπη, στις γιορτές και στις συμφορές. Η εκκλησία του χωριού είναι η πραγματική, η ζωντανή, η ένθεη εκκλησία του Δήμου.


Και αν είναι και δύο ή τρεις ή περισσότερες οι εκκλησίες και τα προσκυνητάρια σε ένα χωριό, τόσο το καλύτερο για την ευλογία του τόπου με τις πρεσβείες των αγίων που τιμώνται.


Χάνονται αυτές οι αξίες δυστυχώς και σε πολλούς η εκκλησία φαίνεται σαν άχρηστο κτήριο που άδικα πιάνει τον τόπο. Πολλοί σήμερα καταριούνται τις αξίες και τις παραδόσεις που ανέστησαν την Ελλάδα από τον θάνατο της σκλαβιάς. Αυτή είναι η κοινωνική δεξαμενή της πέμπτης φάλαγγας που δρα στον τόπο μας και διαβρώνει την ψυχή της πατρίδας μας. Τι διαφορά έχει αυτή μηδενιστική ιδεολογία που καταδικάζει εκκλησίες να μείνουν για πάντα ερειπωμένες, από τα διαχρονικά εγκλήματα που διαπράττει ο Τούρκος στις σκλαβωμένες πατρίδες μας; Καμία απολύτως…