Τρίτη 7 Μαρτίου 2023

Ένας σύγχρονος ομολογητής και νεομάρτυρας της ορθόδοξης πίστης στην Αιθιοπία


Ιωσίας το όνομά του. 

Γράφει ο  Μητροπολίτης ΑξώμηςΔανιήλ

Όλα άρχισαν πριν 5 μήνες, όταν ένα πρωινό έλαβα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της Μητρόπολης το εξής μήνυμα: «Ονομάζομαι Εy….b Ka….er και είμαι φοιτητής ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της πόλης Debre Tabor. Ήμουν προτεστάντης χριστιανός από την γέννησή μου, αλλά τα τελευταία δύο χρόνια μετά από βαθειά μελέτη είμαι δυνάμει Ορθόδοξος. Αποσκίρτησα από την Διαμαρτύρηση και ηγούμαι -με πολύ διακριτικότητα- μιας ομάδας ένδεκα φοιτητών, όλοι πρώην μέλη της Προτεσταντικής Ομολογίας, με τους οποίους συναντιόμαστε σε διαφορετικά κάθε φορά μέρη και μελετάμε συστηματικά αρχαίους Πατέρες της κοινής Εκκλησίας και εκκλησιαστική ιστορία. Διαπιστώσαμε ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία διατηρεί ανόθευτη την πίστη των Αποστόλων και των Πατέρων μας. Θέλουμε να γίνουμε μέλη της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και ζητάμε να σας γνωρίσουμε για να μας οδηγήσετε στην βάπτισή μας. Παρακαλώ μη μας αγνοήσετε. Περιμένουμε με αγωνία την απάντησή σας». 


Στέλνοντας πλούσιο κατηχητικό υλικό σε αυτή την νεανική ομάδα, βιβλία γνωριμίας με την Ορθόδοξη πίστη και ζωή, τους Αγίους και την Ορθόδοξη παράδοσή μας, ευχαρίστησα τον Άγιο Θεό για τους μύχιους και υπέρλογους τρόπους σωτηρίας που απεργάζεται για «κάθε άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμον». Έκτοτε, στο πλαίσιο της κατήχησης και με καθημερινή επαφή για την απάντηση αποριών, οι ένδεκα Αιθίοπες νέοι στερεώθηκαν στην απόφασή τους να προσέλθουν το ταχύτερο στην απόθεση «του παλαιού ανθρώπου» και στην «ένδυση του νέου». Έλειπε μόνο να οριστεί ο κατάλληλος χρόνος και να οργανωθεί το δύσκολο ταξίδι, για να τελέσουμε τις Βαπτίσεις. Και εν συνεχεία, να τελέσουμε την Θεία Ευχαριστία σε τόπο που θα βρούμε, για να κοινωνήσουν οι νεοφώτιστοι του Κυριακού Σώματος. Μια συνηθισμένη διαδικασία στην Ορθόδοξη ιεραποστολή σε όλη την Αφρική, όταν δημιουργούνται οι πρώτοι πυρήνες πιστών. Άλλωστε, κάθε τόπος της Ηπείρου μπορεί να σαρκώσει έναν Ναό του Θεού, όπου «κύκλω της Τραπέζης» του Κυρίου παρακάθονται οι σύγχρονοι μαθητές Του, για να μετέχουν του Δείπνου «εις ανάμνησιν Αυτού».


Ένας από τους ένδεκα φοιτητές ήταν και ο Ιωσίας (Iyosiyas Fekadu Ararsa). Γεννημένος στην πόλη Gimbi της Αιθιοπίας, την 1η Ιουνίου 1997. Ήταν το δεύτερο παιδί (μαζί με άλλες τέσσερις αδελφές) πενταμελούς οικογένειας προτεσταντικής ομολογίας. Μετά την ολοκλήρωση των βασικών σπουδών, γράφτηκε ως φοιτητής Φαρμακευτικής στο Πανεπιστήμιο του Debre Tabor. Γνώρισε την Ορθοδοξία από τον φίλο του Εy…b και έκτοτε κήρυττε σε όλους την νέα του πίστη, με αποτέλεσμα πολλοί προτεστάντες να εγκαταλείπουν την ομολογία τους και να ζητούν να γνωρίσουν την Ορθοδοξία. 


Κάθε Ιανουάριο, μετά τις εξετάσεις, τα πανεπιστήμια κλείνουν για μια εβδομάδα και οι φοιτητές επιστρέφουν στον τόπο καταγωγής τους για διακοπές. Έτσι κι αυτός πήγε στην πόλη του για να δει την οικογένειά του.


Ήταν Τρίτη 15 Φεβρουαρίου 2023, ώρα 2 το μεσημέρι, όταν σε έναν δρόμο κοντά στην αγορά της πόλης, κατά την στιγμή που μιλούσε δημόσια για την Ορθόδοξη Πίστη, μια ομάδα εξαγριωμένων Προτεσταντών άρχισε να τον πετροβολά και να τον τραυματίζει βάναυσα με κοφτερά αντικείμενα. «Σας παρακαλώ, έχω μια φτωχή μητέρα. Αφήστε με να ζήσω για την οικογένειά μου», εκλιπαρούσε τους μαινόμενους «μαχητές του χριστιανισμού»! Αλλά εκείνοι συνέχισαν να του πετούν με σφοδρότητα πέτρες… Μετά από μία ολόκληρη ώρα μαρτυρίου και αφού το σώμα του είχε υποστεί θανατηφόρα τραύματα, φώναξε: «Σκοτώστε με γρήγορα!», παραδίδοντας την ψυχή του στα χέρια του Θεού που αγάπησε. Όταν μετά από λίγο κατέφτασε στον τόπο της τραγωδίας η οικογένειά του, ήταν ήδη αργά. Το πληγωμένο από το «χριστιανικό μίσος» κορμί του ήταν αγνώριστο από τις κακουχίες. Ο θείος του βρήκε στα χέρια του αυτό που αγάπησε και πίστεψε: κρατούσε την εικονίτσα του Ευαγγελιστή Μάρκου, που του είχα στείλει πριν μήνες! Μαρτυρούσε και κρατούσε σφιχτά την εικόνα του Αγίου Μάρκου! 


Ο Ιωσίας βαπτίσθηκε στο αίμα του Μαρτυρίου του, γενόμενος κοινωνός της δόξας του Θεού και ομολογώντας την φράση του Κυρίου: «ει εμέ εδίωξαν και υμάς διώξουσιν». Γράφτηκε ήδη στο Βιβλίο της Ζωής, προγεύεται του Παραδείσου και πορεύεται εις «απάντησιν του Κυρίου». Ας προσεύχεται για εμάς τους «περιλειπομένους» στον Θρόνο του Θεού, να βρούμε έλεος την «φοβερά ημέρα της Κρίσεως». 

Αλήθεια, πότε θα σταματήσει η μάστιγα της θρησκευτικής βίας στον πλανήτη; Είναι δυνατόν «χριστιανοί» να πολεμούν ανθρώπους κάθε πίστης στην σημερινή εποχή; Ποιός είναι πραγματικά ο Θεός της Αγάπης που κηρύττουμε; Πού είναι η συγχώρηση και η αποδοχή του πλησίον; Πού ο σεβασμός των πιστευμάτων του Άλλου;


Δύο χιλιάδες και πλέον χρόνια από την έλευση του Χριστού, οι μάρτυρες της Αγάπης Του συνεχίζουν να ποτίζουν με το Αίμα τους το αειθαλές δένδρο της Εκκλησίας Του. Όπως σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, έτσι και η Αφρική, τόπο «σποράς του Λόγου» αγνό και καθαρό, δέχεται το μήνυμα της Σωτηρίας και προσφέρει πολλούς καρπούς στην Βασιλεία Του. Καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες θαυμάτων μοναδικών, μεταστροφών και επιστροφών στην Πίστη. Η Ορθόδοξη ιεραποστολή «εις πάντα τα Έθνη» είναι εντολή του Χριστού προς όλους, κι όχι μόνο για τους «εκλεκτούς». Ενεργείται ποικιλοτρόπως και πολυμερώς, εν τόπω και χρόνω, και πάντοτε εν κόπω και μόχθω! Είναι γεμάτη προκλήσεις και κινδύνους. Ιδρώτα και αίμα. Αγώνα και αγωνία. Υπομονή και επιμονή. Σκύψιμο της κεφαλής και ταπείνωση. Άδειασμα του εαυτού μας και αγαπητικό μπόλιασμα των Αδελφών. Αδιάκριτα, ανόθευτα, ανεπιτήδευτα, χωρίς να περιμένουμε «ανταλλάγματα» και χωρίς να προσφέρουμε «χρυσίον» για να κερδίσουμε πιστούς. Κάνουμε καθημερινά το Σταυρό μας και προχωράμε μπροστά χωρίς φόβο και «κομπλεξικές απειλές». Πάντα με ελπίδα και αισιοδοξία!



Παρασκευή 3 Μαρτίου 2023

Κυριακή 26 Φεβρουαρίου 2023

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Πρόγραμμα Μαρτίου Ιερού Ναού Αγίου Ιωάννου Προδρόμου Παραλίας Πατρών

 





Ἡ ἀξία τοῦ … ἀνθρώπου! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου


ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΣΩΤΟΥ, ΤΡΙΑΚΟΣΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ (12 ΦΕΒΡΟΥΡΙΟΥ 2023) 

«Ἠγοράσθητε γὰρ τιμῆς» (Α΄ Κορινθ. ΣΤ΄ 20).

 

Ἡ ἀξία τοῦ … ἀνθρώπου!

 

Ἐάν, ἀγαπητοί μου, προσπαθούσαμε ἵνα ἐκτιμήσωμεν τὴν ἀξίαν τοῦ … ἀνθρώπου, θὰ διεπιστώναμεν ὅτι ἡ τοιαύτη ἀξία κυμαίνεται, ἀναλόγως τῆς κοσμοθεωρίας, ἡ ὁποία καὶ … «κατευθύνει» ἕκαστον ἄνθρωπον! Οἱ μὲν ὑλισταί, ἄθεοι καὶ ἄπιστοι, θεωροῦσιν ὅτι ὁ ἄνθρωπος εἶναι … ὕλη φθειρομένη, ἥτις καὶ ἀξίζει … ὅσον ζεῖ καὶ ὑπάρχει καὶ δραστηριοποιεῖται …! Χαρακτηριστικὴ εἶναι ἡ ὑβριστικὴ φρᾶσις, ἥτις χρησιμοποιεῖται ὑπό τινων ἐξ αὐτῶν, … ὅτι, «τὰ γέρικα ἄλογα τὰ σκοτώνουμε»! Ὅσον ὁ ἄνθρωπος, - ὡς παραγωγικὴ μονάς, - παράγει καὶ ἐργάζεται, προσφέρων εἰς τὸ κοινωνικὸν σύνολον, εἶναι … χρήσιμος! Ἀφ’ ὅτου, ὅμως, γηράσει, … προκαλεῖ οἰκονομικὴν ζημίαν καὶ πρέπει νὰ ἀποσύρρεται ἀπὸ τὴν ζωήν, διότι καταναλώνει χωρὶς νὰ ἀποδίδῃ …!  

Ὑπάρχει, ἐπίσης, καὶ ἡ θεωρία … ὅτι ὁ ἄνθρωπος εἶναι μέλος μιᾶς κοινωνίας καὶ ἑνὸς ἔθνους καὶ διὰ τῆς παρουσίας καὶ ὑπάρξεώς του, βοηθεῖ … πληθυσμιακῶς διὰ νὰ ὑπάρχῃ αὐτὸ τοῦτο τὸ … ἔθνος! Βεβαίως, εἰς ταύτην τὴν θεωρίαν, προσβλέπουσιν ἅπαντα τὰ μέλη τῶν ἑκασταχοῦ κοινωνιῶν, ἀλλὰ καὶ αἱ κατὰ τόπους Ἐκκλησίαι, αἵτινες καὶ πειθαρχοῦσιν εἰς τὸν Θεῖον λόγον, κατὰ τὸν ὁποῖον … ὁ ἄνθρωπος ὡς ὕλη, ὀφείλει νὰ πολλαπλασιάζεται καὶ νὰ … «αὐξάνεσθε καὶ πληθύνεσθε καὶ πληρώσατε τὴν γῆν καὶ κατακυριεύσατε αὐτῆς» (Γέν. Α΄ 28)!

Τέλος, δι’ ἡμᾶς τοὺς πιστεύοντας εἰς τὴν Ἁγίαν Ὀρθόδοξον πίστιν, καὶ γνωρίζοντας τὴν ἐκ τοῦ … Θεοῦ καταγωγὴν τοῦ ἀνθρώπου, … οὗτος εἶναι ΑΝΕΚΤΙΜΗΤΟΣ! Ὡς ἔχων τὴν ἀθάνατον ψυχήν, καὶ - κατὰ τὸν Θεῖον Λόγον, - πορευόμενος πρὸς τὴν … αἰωνιότητα, ἡ ἀξία του εἶναι ἀμύθητος! Ὁ Ἴδιος ὁ Δημιουργὸς ἡμῶν, ὁ Ἀληθινὸς Θεός, ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ἀπευθυνόμενος πρὸς τὸν λαὸν ὅστις τὸν ἠκολούθει, εἶπεν ἐκεῖνα τὰ μοναδικὰ Θεῖα Λόγια, διὰ τῶν ὁποίων καταδεικνύει τὴν ἀξίαν τοῦ … μοναδικοῦ τούτου Δημιουργήματος! «Τί γὰρ ὠφελεῖται ἄνθρωπος ἐὰν τὸν κόσμον ὅλον κερδήσῃ, τὴν δὲ ψυχὴν αὐτοῦ ζημιωθῇ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;» (Ματθ. ΙΣΤ΄ 26)! Δὲν εἶναι, οὗτος ὁ ἄνθρωπος, ἁπλῶς μία μᾶζα ἀπὸ σάρκας καὶ αἷμα καὶ ὁστᾶ καὶ ἴσως κάποια ἄλλα ὑλικὰ στοιχεῖα, ἀλλὰ πρωτίστως, εἶναι … ἡ ψυχοσωματικὴ ἐκείνη ὀντότης, ἥτις ἤρχισε μέν, ἀλλὰ τέλος … ΔΕΝ ΕΧΕΙ! Εἶναι ἐκεῖνο τὸ Θεῖον πλᾶσμα, τὸ ὁποῖον κατὰ τὴν Θείαν ἀξιολόγησιν, δὲν ἀντιστοιχεῖ καὶ δὲν ἀντιπαραβάλλεται εἰς ἀξίαν, οὔτε μὲ ὅλον τὸν κόσμον!

 

Ἡ πτῶσις καὶ ἡ … ἀπώλεια!

 

Βεβαίως, μετὰ τὴν κατηραμένην ἐκείνην … πτῶσιν τῶν Πρωτοπλάστων, οἵτινες διὰ ταύτης παρέσυρρον εἰς τὸν ὄλεθρον τῆς ἁμαρτίας, ἅπαντας τοὺς ἀπογόνους των, τὸ κάλλος καὶ ἡ ἀξία τοῦ οὐρανίου τούτου κτίσματος … ἐξέπεσεν! Ἡ ἁμαρτία ἠμαύρωσε τὸν πεπτωκότα καὶ κατέστησε τοῦτον, παντελῶς ἀδύναμον ἵνα δυνηθῇ καὶ ἐπανέλθῃ εἰς τὸ … «ἀρχαῖον κάλλος»! Ἡ ἐξουσία τοῦ διαβόλου ἐπὶ τοῦ ταλαιπώρου ἀνθρώπου, τὸν κατήντησεν … ὑπηρέτην τῶν παθῶν του καὶ ἀρνητὴν καὶ ὑβριστὴν τοῦ Θεοῦ! Κατ’ ἐπανάληψιν καὶ πολλάκις ἐπεχείρησεν οὗτος, ἵνα «ἐπανοικοδομήσῃ» τὴν σχέσιν του μετὰ τοῦ Δημιουργοῦ του, … ὅμως, ἡ ἐνεργοῦσα ἁμαρτία ἐντὸς αὐτοῦ, ἠχρήστευεν πᾶσαν προσπάθειαν … ἐπιστροφῆς! Ἔπιπτεν ἐκ τοῦ χείρονος εἰς τὸ χείριστον καὶ κάθε πτῶσις τούτου, ἐσηματοδοτοῦσε τὴν ἐντελῆ ἀποξένωσίν του ἀπὸ τὴν Θείαν καταγωγήν του!

 

Ἡ ἐξαγορά …!

 

Ἡ πτῶσις τούτου ὑπῆρξε φοβερὰ καὶ ἀνυπολόγιστος, καὶ διὰ τοῦτο ἡ ἐπιστροφὴ αὐτοῦ εἰς … «τὸ ἀρχαῖον κάλλος», ἀπαιτοῦσεν … ἰδιαιτέρους πόνους καὶ κόπους καὶ θυσίας, τὰς ὁποίας οὐδεὶς ἐκ τῶν ἀνθρώπων θὰ ἠδύνατο ἵνα … καταβάλῃ! Πολλοὶ ἐκ τῶν Ἁγίων τῆς πρὸ Χριστοῦ ἐποχῆς, ἀπεπειράθησαν ἵνα ἀναστρέψωσι τὴν ὀλεθρίαν καὶ καταστροφικὴν πορείαν τοῦ … «πεπτωκότος» …! Οὐδεὶς ὅμως, ὡς προελέχθῃ, ἠδυνήθη ἵνα νικήσῃ τὸν … ἄρχοντα τοῦ σκότους καὶ τοῦ κόσμου! Ἀπαιτεῖτο, συνεπῶς, ἡ ἐπέμβασις τοῦ ἰδίου τοῦ Θεοῦ, ἥτις καὶ ἐγένετο διὰ τῆς σαρκώσεως τοῦ Θεοῦ Λόγου …! Μόνον ὁ Κύριος διὰ τῆς τελείας ἀναμαρτησίας Του καὶ τῆς Θεϊκῆς Του δυνάμεως, θὰ ἠδύνατο, «ἵνα διὰ τοῦ θανάτου (Αὐτοῦ) καταργήσῃ τὸν τὸ κράτος ἔχοντα τοῦ θανάτου, τοῦτ' ἔστι τὸν διάβολον, καὶ ἀπαλλάξῃ τούτους, ὅσοι φόβῳ θανάτου διὰ παντὸς τοῦ ζῆν ἔνοχοι ἦσαν δουλείας» (Ἑβρ. Β΄ 14-15)!

Συνεπῶς, ἡ ἐξαγορὰ τοῦ πεπτωκότος ταλαιπώρου ἀνθρώπου, καὶ ἡ σωτηρία του καὶ ἡ ἐπανέλευσίς του εἰς τὸν … ἀπωλεσθέντα καὶ κεκλεισμένον Παράδεισον, θὰ ἔπρεπεν ἵνα γίνῃ διὰ τοῦ ζωοποιοῦ καὶ Θείου αἵματος τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ! Μόνον διὰ τοῦ Σταυρικοῦ θανάτου καὶ τῆς καθόδου τοῦ Σωτῆρος εἰς τὸν Ἅδην, θὰ συνετελεῖτο τὸ μυστήριον τῆς σωτηρίας καὶ θὰ ἐπανακτοῦσεν ὁ ἄνθρωπος τὸ δικαίωμα τῆς … Αἰωνίου ζωῆς καὶ μακαριότητος! Τοῦτο δὲ ἀκριβῶς καὶ ἔγινεν, ὡς λέγει χαρακτηριστικῶς ὁ Θεῖος Παῦλος εἰς τοὺς Γαλάτας, «Χριστὸς ἡμᾶς ἐξηγόρασεν ἐκ τῆς κατάρας τοῦ νόμου γενόμενος ὑπὲρ ἡμῶν κατάρα˙ γέγραπται γάρ· ἐπικατάρατος πᾶς ὁ κρεμάμενος ἐπὶ ξύλου» (Γαλ. Γ΄ 13)!

 

«Ἐξηγόρασας ἡμᾶς … τῶ τιμίω σου αἵματι» (Ὕμνος Μ. Παρασκευῆς).

 

Διὰ τῶν ἀνωτέρω ὑμνολογικῶν λόγων, ἡ Ἁγία ἡμῶν Ἐκκλησία, ὑπογραμμίζει εἰς ἡμᾶς, ὅτι ὁ Σωτὴρ καὶ Κύριος ἡμῶν, «ἐπλήρωσε» διὰ τοῦ πανακηράτου Αὐτοῦ αἵματος, προκειμένου νὰ δυνάμεθα νὰ ἐπανέλθωμεν εἰς … «τὸ ἀρχαῖον κάλλος»! Τὸ ἴδιον ἀκριβῶς τονίζει ἐν προκειμένῳ καὶ ὁ Ἀπόστολος, προκειμένου ἵνα συνειδητοποιήσωμεν ὅτι … ἀξίζωμεν πολλά …! Δυστυχῶς, - καὶ τοῦτο εἶναι μία πικρὰ διαπίστωσις, - δὲν ἔχομεν ἀντιληφθεῖ ταύτην τὴν ἀξίαν μας! Παρασυρρόμενοι πολλάκις ὑπὸ τοῦ κόσμου καὶ ὑπὸ τῶν παθῶν ἡμῶν, καὶ μὴ ἐκτιμῶντες τὸ ὑπέρογκον τίμημα διὰ τοῦ ὁποίου ἠγοράσθημεν, … πωλοῦμεν τὰς ψυχάς μας εἰς τὴν ἁμαρτίαν καὶ τὸν διάβολον, ἔναντι … οὔτε κἂν ἑνὸς «πινακίου φακῆς»! Ἀδιαφοροῦντες διὰ τὸ Θεῖον Αἷμα τοῦ Δεσπότου, ἐπιλέγομεν τὰς προσκαίρους ἀπολαύσεις καὶ ἡδονάς, καὶ ὡς ὁ «Ἄσωτος υἱὸς» τῆς παραβολῆς τὴν ὁποίαν ἠκούσαμεν σήμερον, «στρέφομεν τὴν πλάτην» πρὸς τὸν Οὐράνιον Πατέρα καὶ ἐπιλέγομεν τήν, μακρὰν Αὐτοῦ, ἐπιβίωσίν μας καὶ τὴν συνδιαίτησίν μας μετὰ τῶν … χοίρων!

«Ἠγοράσθητε γὰρ τιμῆς», μᾶς ὑπενθυμίζει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, καὶ διὰ τῆς τοιαύτης ὑπενθυμίσεως, παροτρύνει ἡμᾶς καὶ ἐπιδιώκει … «ἵνα ἀρνησάμενοι τὴν ἀσέβειαν καὶ τὰς κοσμικὰς ἐπιθυμίας σωφρόνως καὶ δικαίως καὶ εὐσεβῶς ζήσωμεν ἐν τῷ νῦν αἰῶνι» (Τίτ. Β΄ 12)!

 

Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

 

     Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν    

 


Γιατί δεν πρέπει να συμμετέχω στις καρναβαλικές εκδηλώσεις

Του πρεσβυτέρου Νικολάου Δαλαγιώργου Εάν σε ρωτήσει κάποιος , τι είναι ή τι γιορτάζουμε με το καρναβάλι και τις Απόκριες τι θα πεις; Ότι γιορτάζουμε τον Ζορό, καουμπόι ή σούπερμαν; Το ξεκίνημα της νηστείας; Παίρνω και εγώ το θάρρος και σε ρωτώ , εσύ ξέρεις τι γιορτάζεις; Γιορτάζεις επειδή το γιορτάζουν και οι άλλοι; Θα προσπαθήσω να σου δώσω να καταλάβεις τι είναι αυτό το οποίο θα έπρεπε εδώ και καιρό να είχαμε αποφύγει. Η λέξη αυτή προέρχεται από το στερητικό «από» και «κρέας», που σημαίνει την «αποχή από το κρέας», και τις σχετικές εορταστικές εκδηλώσεις. Στην Ρώμη χρησιμοποιούσαν την λατινική λέξη “CARNEVALE” που σημαίνει “ΑΝΤΙΟ ΚΡΕΑΣ”.


Εξ ου και το δικό μας “ΑΠΟΚΡΕΩ” με το οποίο ονόμαζαν οι Βυζαντινοί. Είναι όμως τόσο αθώα; Φυσικά και όχι διότι είναι συνέχεια της αρχαίας ειδωλολατρικής παράδοσης των Ελλήνων, οι οποίοι γιόρταζαν την έναρξη του νέου έτους και την άνοιξη, την αναγέννηση της φύσης. Βασικό στοιχείο ήταν οι έξαλλες εκδηλώσεις των ανθρώπων οι προκλητικές μεταμφιέσεις, τα γλέντια, οι παρελάσεις, τα αστεία, τα πειράγματα, οι βωμολοχίες, τα αισχρά υπονοούμενα, τα κομφετί, οι χοροί κι οι διασκεδάσεις, όλο αυτό το γενικό «ξεφάντωμα» το οποίο έχουμε και σήμερα. Από την αρχή η Χριστιανική Εκκλησία στάθηκε αντίθετη και επικριτική σε όλες αυτές τις γιορτές της αχαλίνωτης ακολασίας και κραιπάλης. Μάλιστα, ο άγιος Τιμόθεος, μαθητής του Απ. Παύλου και επίσκοπος Εφέσου, κατά την παράδοση, υπέστη στην Έφεσο, επί αυτοκράτορα Δομετιανού, μαρτυρικό θάνατο, από τους εξαγριωμένους όχλους των ειδωλολατρών, επειδή σε κάποια γιορτή της «Αρτέμιδος της Εφεσίας», κατέκρινε τα όργια των εορταστών.


Ο Απόστολος Πέτρος στην Α΄του Επιστολή (62μ.Χ) γράφει χαρακτηριστικά «και διά τούτο παραξενεύονται ότι σεις δεν συντρέχετε με αυτούς εις την αυτήν εκχείλισιν της ασωτίας, και σας βλασφημούσιν»· (Πέτρου Α’ 4:4), ενώ ο Απόστολος Παύλος στην επιστολή τους προς Γαλάτας (58 μ.Χ.) αναφέρει ως έργα της σαρκός τις «μέθαι» και τις «κώμαι», όπου «κώμη» είναι «η θορυβώδης πορεία διασκεδαστών επί τη εορτή θεού τινός». «Φανερά δε είναι τα έργα της σαρκός, τα οποία είναι μοιχεία, πορνεία. ΜΕΘΑΙ, ΚΩΜΟΙ, και τα όμοια τούτων, περί των οποίων σας προλέγω, καθώς και προείπον, ότι οι τα τοιαύτα πράττοντες βασιλείαν Θεού δεν θέλουσι κληρονομήσει». (Γαλάτες 5:19-21) Κατά το 2ο αιώνα ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς μιλάει για τους συγχρόνους του, τους ”γελοίως κατά τας πομπάς σχηματιζομένους” και τον 4ο αιώνα ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος επιτίθεται κατά των χριστιανών για την “ακαταγέλαστον κωμωδίαν” να καταστρέφουν το πρόσωπό τους σύμφωνα με ειδωλολατρική συνήθεια, ενδύοντας γυναίκες με ανδρικά ρούχα.


Ότι και τον επόμενο αιώνα συνεχίζονταν οι μεταμφιέσεις μαρτυρεί ο 62ος κανόνας της εν Τρούλλω Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου, ο οποίος καταδικάζει τις μεταμφιέσεις και τις μάσκες, όπως και τους χορούς και τους αστεϊσμούς, που ελάμβαναν χώρα σε παρόμοιες καρναβαλικές εορτές του παρελθόντος, και επιβάλλει στους κληρικούς, που μετέχουν την ποινή της καθαιρέσεως, στους δε λαϊκούς την ποινή του αφορισμού. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος (349-407μ.Χ.) αναφερόμενος στο επιχείρημα ότι με τις καρναβαλικές εκδηλώσεις διασκεδάζουν και ευφραίνονται οι άνθρωποι, ξεφεύγουν από την καθημερινότητα, απαντά ότι αυτό είναι τελείως παράλογο, διότι η χαρά και ευφροσύνη πρέπει να συμβαδίζουν με την ηθική και την ευπρέπεια. «Το να χαιρόμαστε με όλα δεν είναι καλό. επειδή και ο μοιχός χαίρεται όταν καταστρέψει τον γάμο του πλησίον του. ας μην κοιτάμε λοιπόν αν κάποιος χαίρεται, αλλά εάν για καλό πράγμα χαίρεται». Όταν μεταβάλλεται ένα σπίτι σε πορνείο, είναι ντροπή να ισχυρίζεται κανείς ότι πρόκειται για ηδονή και ευχαρίστηση.«Πορνείον γέγονέ σου η οικία, μανία και οίστρος, και ουκ αισχύνη ταύτα ηδονήν καλών;». Αδελφοί μου Έλληνες Χριστιανοί, θυμηθείτε τις υποσχέσεις κατά την ώρα του Μεγάλου Μυστηρίου της Βαπτίσεως: «Συντάσσομαι τον Χριστό και αποτάσσομαι τον σατανά και πάση την πομπή αυτού». Είναι καιρός ομολογίας πίστεως! Εφόσον οι Πατέρες της Εκκλησίας μας λένε ΟΧΙ να μάθουμε να κάνουμε ΥΠΑΚΟΗ και μόνον τότε θα έχουμε την Ευλογία του Θεού στο σπιτικό μας. «Ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω». Agioritikovima

Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2023

Εφημερίδα "ΔΙΨΩ" ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2022

Δ Ι Ψ Ω

Από την Ελληνορθόδοξη Κοινωνία Προσώπων «ΔΙΨΩ»

Δεκέμβριος 2022

Διαβάστε ολόκληρη την Εφημερίδα του Δεκεμβρίου. 
Θα την βρείτε ΕΔΩ σε μορφή ψηφιακού εντύπου, το οποίο μπορείτε να... ξεφυλλίσετε!

Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2023

Πλανώντες και πλανώμενοι - π. Τιμόθεος Παπασταύρου


ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΡΙΑΚΟΣΤΗ ΤΡΙΤΗ

ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ (5 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2023) 

«πονηροὶ δέ ἄνθρωποι καὶ γόητες προκόψουσιν ἐπὶ τὸ χεῖρον,

πλανῶντες καὶ πλανώμενοι» (Β΄ Τιμόθ. Γ΄ 13) 

Πρόοδος καὶ προκοπή.

 

Εἶναι γνωστοὶ οἱ συγκεκριμμένοι … ὅροι, ἀλλὰ καὶ γνωστὴ ἡ ἔννοιά των! Πρόοδος σημαίνει, τὴν θετική πορεία, τὴν ἐξέλιξιν πρὸς τὸ καλύτερον, τὴν βελτίωσιν, συμφώνως πρὸς τὸ ἡλεκτρονικὸν λεξικὸν «Βικιπαιδεία» …! Βεβαίως, τὴν ἰδίαν ἔννοιαν δίδομεν ἅπαντες εἰς τὸν τοιοῦτον λεκτικὸν «ὅρον»! Πρόοδος καὶ προκοπή, σημαίνει, τὴν πορείαν πρὸς τὸ καλύτερον! Ἐὰν δὲ προσδώσωμεν εἰς τοῦτον τὸν ὅρον, … θρησκευτικὴν καὶ πνευματικὴν ὑπόστασιν, τότε οὗτος σημαίνει τὴν πορείαν πρὸς τὴν τελειότητα καὶ τὴν ἁγιότητα! Τοιουτοτρόπως δε, ἑρμηνεύονται αἱ τοιαῦται ἢ καὶ παρόμοιαι ὁρολογίαι, εἰς ἅπαντα τὰ Ἁγιογραφικὰ καὶ πατερικὰ βιβλία καὶ συγγράμματα!

Ἐν προκειμένῳ, ὅμως, καὶ εἰς τὸ ὑπὸ ἑρμήνευσιν ἁγιογραφικὸν χωρίον, ὁ ὅρος «προκοπή» τίθεται ὑπὸ τοῦ Ἀποστόλου, διὰ νὰ ἐκφράσῃ τὸ ἐντελῶς … ἀντίθετον! Ἡ λέξις «προκοπή», ἀναφέρεται καὶ χρησιμοποιεῖται, … μᾶλλον ἀρνητικῶς καὶ εἰρωνικῶς! Ἑρμηνεύεται δέ, ὡς … πορεία πρὸς τὸν ὄλεθρον καὶ τὴν καταστροφήν! Ταύτην δὲ τὴν ὀλέθριον πορείαν βαδίζουσι κατὰ τὸν Παῦλον, οἱ … «πονηροὶ καὶ γόητες ἄνθρωποι»! Οὗτοί δε, εἶναι ἐκεῖνοι οἵτινες, … ἀρνηθέντες τὴν Ἀλήθειαν καὶ πορευόμενοι τὴν ὁδὸν τοῦ κακοῦ καὶ τῆς ἁμαρτίας, συμπεριφέρονται μὲ πονηρίαν καὶ γοητείαν (δηλαδὴ ὡς ἀπαταιῶνες)! Ἡ «πρόοδός» των, εἶναι «πρόοδος» πρὸς τὸ κακὸν καὶ τὴν ἀποξένωσιν καὶ ἀπομάκρυνσιν ἐκ τῆς Ἀληθείας, καὶ ὁ ἀπώτερος σκοπός των ἐστιάζεται εἰς τὸ νὰ ἀποπλανήσωσιν … «εἰ δυνατὸν καὶ τοὺς ἐκλεκτούς»! Εἶναι, ἐκεῖνοι οἱ ἐργᾶται τῆς ἀνομίας καὶ μιμηταὶ τῶν δαιμόνων, οἵτινες, … ὄχι μόνον δὲν μετανοοῦσιν ἐκ τῶν πτώσεών των, ἀλλά – τοὐναντίον, - ἐπιδιώκουσιν, ὡς ὁ ἀρχαίκακος «πατὴρ» καὶ διδάσκαλός των, νὰ φέρουσι καὶ ἄλλους εἰς τὴν ἰδίαν αὐτῶν ἀθλίαν καὶ τραγικὴν κατάστασιν!

 

«Πλανῶντες καὶ πλανώμενοι»!

 

Εἰς τὴν ἀρνητικὴν ταύτην, καὶ μᾶλλον εἰρωνικὴν - ὡς προείπωμεν, - παρουσίασιν τῶν «πονηρῶν καὶ γοήτων ἀνθρώπων», ὁ Θεῖος Ἀπόστολος προσθέτει καὶ δύο ἀκόμη χαρακτηρισμούς, ἰδιαιτέρως βαρεῖς καὶ πικρούς, διὰ τούτους …! «Πλανῶντες καὶ πλανώμενοι»! Ἀπαταιῶνες, … κατὰ τὸ κοινῶς λεγόμενον! Ψεῦσται, οἵτινες, ἀνήγαγον τὸ ψεῦδος των, εἰς … ἀνάγκην καὶ βασικὴν ἐνασχόλησιν καὶ ἐργασίαν, ἔχοντες ἀπόλυτον γνῶσιν καὶ ἐπίγνωσιν τοῦ καταστροφικοῦ ἔργου των! Τὴν  πλάνην εἰς τὴν ὁποίαν ἐπλανήθησαν καὶ περιέπεσον, ἀνήγαγον εἰς … ἐπιστήμην, καὶ ὡς λέγει ὁ Ἀπόστολος Ἰούδας ὁ Θαδδαῖος περὶ τῶν τοιούτων εἰς τὴν Καθολικὴν ἐπιστολήν του, «Οὗτοι δὲ ὅσα μὲν οὐκ οἴδασι βλασφημοῦσιν, ὅσα δὲ φυσικῶς ὡς τὰ ἄλογα ζῷα ἐπίστανται, ἐν τούτοις φθείρονται. Οὐαὶ αὐτοῖς, … Οὗτοί εἰσιν ἐν ταῖς ἀγάπαις ὑμῶν σπιλάδες, … ἀστέρες πλανῆται, οἷς ὁ ζόφος τοῦ σκότους εἰς τὸν αἰῶνα τετήρηται» (Ἰούδ. 10-13)!

   Ἐπλανήθησαν, … καὶ ἀντὶ νὰ συνειδητοποιήσουν τὴν πλάνην καὶ πτῶσιν των, ὡς ἤδη εἴπωμεν, ἐργάζονται καὶ κοπιοῦν εἰς τὴν ἀπάτην! Ὡς ὁ πεπτωκὼς ἑωσφόρος καὶ τό, περὶ τοῦτον, κατηραμμένον δαιμονικὸν τάγμα, ὅστις καὶ οἵτινες (δαίμονες), ἀντὶ νὰ ἐπιστρέψωσι καὶ μετανοήσωσιν, ἐργάζονται ἔκτοτε μετὰ μανίας εἰς τὴν ἐξαπάτησιν καὶ διαβολήν, ὡς τότε εἰς τὸν Παράδεισον τῆς τρυφῆς, ὅτε ἐξηπάτησαν τοὺς Πρωτοπλάστους!

 

Φρίκη …!

 

Ναί, πράγματι! Φρίκη μᾶς καταλαμβάνει, ὅταν προσπαθῶμεν ἵνα ἐννοήσωμεν, τὸ μέγεθος τῆς τοιαύτης πτώσεως! Ἡ πλάνη, δὲν εἶναι μία ἁπλῆ ἁμαρτία, ἐκ τῆς ὁποίας ὁ πλανηθείς, δύναται εὐκόλως ἵνα μετανοήσῃ καὶ ἐπιστρέψῃ εἰς τὸν Θεόν! Δὲν εἶναι μία συνήθης ἢ ἀκόμη καὶ βαρεία ἐκτροπὴ ἐκ τοῦ Θείου Νόμου, ἥτις καταβαρύνουσα τὸν πεπτωκότα, τὸν ὑποχρεώνει ἵνα σπεύσῃ εἰς τὸν Πνευματικὸν καὶ ζητήσῃ τὴν ἄφεσιν τοῦ ἁμαρτήματός του! Ἡ πλάνη, εἶναι … διαστροφή! Ὁ πλανώμενος ἔχει τὴν αἴσθησιν ὅτι … ἔχει δίκηο καὶ μὴ ἀρκούμενος μόνον εἰς τοῦτο, προσπαθεῖ ἵνα παρασύρρῃ ὀπίσω του καὶ ἄλλους! Τὰ παραδείγματα διὰ τοιαύτας πλάνας … εἶναι ἄπειρα! Πόσοι ἐξετράπησαν τῆς Ἀληθείας; Πόσοι αἱρετικοί, ὡς προείπωμεν; Παρ’ ὅλας τὰς παραινέσεις τῶν πατέρων τῶν μετεχόντων εἰς τὰς Συνόδους, παρ’ ὅλας τὰς πνευματικὰς συστάσεις καὶ «ἀπειλάς», … οὗτοι παρέμενον ἀμετακίνητοι εἰς τὴν πλάνην καὶ τὸ ψεῦδος, καὶ συνέχιζον τὸ καταστροφικὸν ἔργον των! Εἶναι οὗτοι οἱ … βλάσφημοι κατὰ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος περὶ τῶν ὁποίων εἶπεν ὁ Κύριος ἐκεῖνο τὸ … «ὃς δ᾿ ἂν εἴπῃ κατὰ τοῦ Πνεύματος τοῦ Ἁγίου, οὐκ ἀφεθήσεται αὐτῷ οὔτε ἐν τῷ νῦν αἰῶνι οὔτε ἐν τῷ μέλλοντι» (Ματθ. ΙΒ΄ 32)!

Αὕτη δὲ ἡ … μὴ συγχώρησις τούτων, δὲν ἔχει τὴν ἔννοιαν, ὅτι ὁ Κύριος … δὲν προτίθεται ἵνα συγχωρήσῃ τοὺς αἱρετικοὺς ὅταν οὗτοι ἐπιστρέψωσιν ἐκ τῆς πλάνης καὶ τῆς αἱρέσεως, ἀλλ’ ὅτι, αὐτοὶ οὗτοι, οἱ ἐν αἱρέσει καὶ πλάνῃ εὑρισκόμενοι, εἶναι σχεδὸν ἀδύνατον ἵνα ἀποδεσμευθῶσιν ἐκ τῆς πλάνης των, καὶ ἐν μετανοίᾳ προσέλθωσιν εἰς τὴν ἀγκάλην τῆς Ἐκκλησίας! Οὗτοι οἱ … «πλανῶντες καὶ πλανώμενοι», εἶναι ἐκεῖνοι οἱ πεπαγιωμένοι εἰς τὸ κακὸν καὶ τὴν ἁμαρτίαν … «οἵτινες μετήλλαξαν τὴν ἀλήθειαν τοῦ Θεοῦ ἐν τῷ ψεύδει, καὶ ἐσεβάσθησαν καὶ ἐλάτρευσαν τῇ κτίσει παρὰ τὸν κτίσαντα, ὅς ἐστιν εὐλογητὸς εἰς τοὺς αἰῶνας» (Ρωμ. Α΄ 25)!

 

«Σὺ δὲ μένε ἐν οἷς ἔμαθες καὶ ἐπιστώθης»!

 

Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἐπισημαίνων τόν, ἐκ τῶν «πονηρῶν καὶ γοήτων» ἀνθρώπων, κίνδυνον, συνιστᾷ εἰς τὸν μαθητήν του Τιμόθεον τὴν ἐμμονὴν καὶ ἐπιμονήν του, εἰς τὰς νουθεσίας καὶ συμβουλὰς καὶ προτροπάς, τὰς ὁποίας … ἐδέχθη καὶ ἐκατηχήθη!

Ἐπειδή δε, ὡς τότε, οὔτε καὶ σήμερον, … ἔπαυσαν νὰ ὑπάρχουσιν, οἱ προαναφερθέντες … «πλανῶντες καὶ πλανώμενοι», ἰσχύει ἀπολύτως ἡ ὡς ἄνω σύστασις καὶ προτροπή, καὶ δι’ ἡμᾶς!

Ἐκατηχήθημεν καὶ ἔτι κατηχούμεθα! Ἐδιδάχθημεν καὶ ἔτι διδασκώμεθα, καὶ … ἡ Ἁγία ἡμῶν Μήτηρ, οὐδέποτε ἔπαυσεν, καὶ διὰ τῶν ἐπισκόπων καὶ κληρικῶν καὶ ἱεροκηρύκων, ἀλλὰ καὶ διὰ τῶν ἐντεταλμένων κατηχητῶν καὶ διδασκάλων, ἵνα ὑποδεικνύῃ καὶ καθοδηγῇ καὶ νουθετῇ ἡμᾶς εἰς τὴν ὁδὸν τῆς Ἀληθείας! Ἐὰν εἰσέτι ὑπάρχωσιν ἀμαθεῖς καὶ ἀκατήχητοι, - διὰ νὰ εἴμεθα δίκαιοι καὶ εἰλικρινεῖς, - τοῦτο ὀφείλεται μᾶλλον εἰς τὴν ἰδικήν μας ἀδράνειαν καὶ ἀδιαφορίαν καὶ ὀλιγώτερον εἰς τὴν … νωθρότητα τῆς Ἐκκλησίας!

Ἂς ἀναλάβωμεν, συνεπῶς, τὴν εὐθύνην τῶν ψυχῶν ἡμῶν, καὶ ἂς … μάθωμεν νὰ διακρίνωμεν, τίς ἐστὶν ὁ «πλᾶνος», ἀλλὰ καὶ τίς ἐστὶν ὁ … ἐγγυώμενος τὴν σωτηρίαν μας!

 

Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

 

      Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν


Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2023

Εβδομαδιαίο  Φυλλάδιο 
«Για τους Γονείς της Ενορίας»

Ιερός Ναός Γενέσιον Τιμίου Προδρόμου Παραλίας Πατρών





Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να διαβάσετε τα κείμενα

Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2023

Υπάρχουν πολλοί που δεν πονούν αυτή την στιγμή για τους χιλιάδες νεκρούς από τον σεισμό

 

Μας προβληματίζει πιστεύω όλους μας ότι λίγοι ή μήπως πολλοί συνάνθρωποί μας δεν συναισθάνονται αυτόν τον πόνο των χιλιάδων ανθρώπων που έχασαν τα πάντα σε λίγα δευτερόλεπτα. 

Νιώθουν ότι πατούν σε ασφαλές μέρος; 

Είναι δυνατόν;

Ταυτίζουν τους πονεμένους με τον αρχηγό του κράτους τους;

Είναι δυνατόν;

Ας κρατήσουμε αυτό μικρό αρχαίο "ρητό" γιατί όλοι οι άνθρωποι θα κριθούμε ενώπιον του Θεού για την συνείδησή μας πρωτίστως και όσοι είναι Χριστιανοί πιο... δύσκολα.

Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου 2023

Τὸ δῶρον τῶν … δώρων! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΔΕΚΑΤΗΣ ΕΒΔΟΜΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (29 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2023) 

«… καθαρίσωμεν ἑαυτοὺς ἀπὸ παντὸς μολυσμοῦ 

σαρκὸς καὶ πνεύματος» (Β΄ Κορ. Ζ΄ 1).

 

Εἴμεθα, ἆραγε, … καθαροί;;;

 

Τοῦτο τὸ ἁπλοῦν ἀλλὰ καὶ «δεικτικὸν» ἐρώτημα, αἰσθάνομαι ὅτι γεννᾶται εἰς τὸν νοῦν καὶ τὴν καρδίαν, ἑνὸς ἑκάστου, ὅστις παρηκολούθησε καὶ «ἐπρόσεξεν» εἰς τὸ σημερινὸν Ἀποστολικὸν ἀνάγνωσμα. Ἡ ἀνωτέρω προτροπὴ τοῦ Θείου Ἀποστόλου Παύλου, ἀπευθυνομένη, τότε μὲν πρὸς τοὺς Κορινθίους, διαχρονικῶς δὲ πρὸς ἅπαντας τοὺς Χριστιανούς, δεικνύει μίαν ἀναμφισβήτητον πραγματικότητα! Καὶ αὕτη εἶναι, ὅτι ἅπαντες εἴμεθα … ρερυπωμένοι! Ἡ τοιαύτη ἀναντίλεκτος πραγματικότης, παρ’ ὅτι ἀκούεται ἰδιαιτέρως … προσβλητικὴ καὶ δεικτική, παραμένει ὅμως … παραδεκτὴ, σχεδόν, ἀπὸ τοὺς πάντας …! Τοῦτό δε, διότι, ὁ ρῦπος περὶ τοῦ ὁποίου ὁμιλεῖ ὁ Ἀπόστολος, δὲν εἶναι ὁ … ἐξωτερικός, … ἐκεῖνος, ὅστις λερώνει τὸ σῶμα τοῦ ἀνθρώπου καὶ ἀμβλύνει τὴν ἐξωτερική του ἐμφάνισιν καὶ εἰκόνα, ἀλλὰ ὁ ἀντίστοιχος ρῦπος τῆς ψυχῆς, ὅστις, ἐξωτερικῶς μέν, δὲν ἐπηρεάζει τὴν εὐμορφίαν καὶ τὸ κάλλος τοῦ ἀνθρωπίνου σώματος, ὅμως, … προσβάλλει καὶ λερώνει καὶ τραυματίζει τὴν ἀνθρωπίνη ψυχή!

Ἐπειδή δε, … «τίς καυχήσεται ἁγνὴν ἔχειν τὴν καρδίαν; ἢ τίς παρρησιάσεται καθαρὸς εἶναι ἀπὸ ἁμαρτιῶν;» (Παροιμ. Κ΄ 9), ὡς ἤδη προείπωμεν, ἅπαντες γνωρίζομεν καὶ παραδεχόμεθα ταύτην τὴν ψυχικήν μας ἀσθένειαν, καὶ πρὸς τοῦτο, … εἰς κάθε εὐχὴν καὶ προσευχὴν ἥντινα ἀπευθύνομεν πρὸς τὸν Εὔσπλαγχνον Θεὸν καὶ Πατέρα ἡμῶν, τὰ κυρίαρχα αἰτήματα εἶναι, ἡ συγνώμη καὶ τὸ Θεῖον ἔλεος! Ἡ ἰδία δὲ ἄποψις ὡς πρὸς τὴν ἀνθρωπίνην καθαρότητα, πλανᾶται καὶ πρὸς τούς, ἐκτὸς τῆς Ἐκκλησίας, ἀνθρώπους! Εἴτε ἀθέους καὶ ἀπίστους, εἴτε αἱρετικοὺς καὶ εἰδωλολάτρας, εἴτε κοσμικοὺς καὶ ὑψηλοβάθμους, ἀλλὰ καὶ κοινωνικῶς, ἀσήμους, ἡ πανανθρωπίνη διαπίστωσις εἶναι, ὅτι … «οὐδεὶς καθαρὸς ἀπὸ ρύπου» (Ἰὼβ ΙΔ΄ 4-5)!

Οὗτος δὲ ὁ «ρῦπος» τῆς ψυχῆς, εἶναι, ἀσφαλῶς, ἡ ἁμαρτία! Εἶναι ἡ ἐκτροπὴ ἐκ τοῦ Θείου Θελήματος καὶ παραβίασις τῶν Θείων νόμων καὶ διατάξεων! Διὰ δὲ τοὺς ἐμμένοντας εἰς τὴν ἀθεϊστικὴν καὶ κοσμικὴν διάλλεκτον, εἶναι ἡ παραβίασις τῆς ἰδίας συνειδήσεως καὶ τῶν … ὁρισμῶν καὶ περιορισμῶν ταύτης! Βεβαίως οὗτοι οἱ … τελευταῖοι, τὰ ἴδια θεωροῦσιν ὡς καὶ οἱ πιστοὶ τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ θέλουσι … διαφόρως ἵνα τὰ ἑρμηνεύωσι καὶ προφέρωσι! Ἡ πραγματικότης ὅμως παραμένει ἡ ἰδία …!

 

Ἡ κάθαρσις τῆς ψυχῆς …!

 

Κατόπιν τῶν ὅσων προανεφέρθησαν, εἶναι αὐτονόητον ὅτι ἀπαιτεῖται … ἡ κάθαρσις τῆς ψυχῆς! Τοῦτό δε, διότι ἡ ἐνοχὴ ποὺ δημιουργεῖ ἡ ἁμαρτία μέσα μας, εἶναι, πολλάκις, ἀφόρητος καὶ δυσβάστακτος! Ὁ ἄνθρωπος, καὶ δὴ ὁ χριστιανός, ὅστις καὶ ἔχει … ἐνεργοῦσαν τὴν συνείδησίν του, θεωρεῖ ὅτι θὰ πρέπῃ νὰ εἶναι συμφιλιωμένος μετ’ αὐτῆς! Καταθέτων δὲ ἐπὶ τοῦ προκειμένου, ὁ μέγας ἐκ τῶν πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος, λέγει: «Ἔχω, ἔνδον καθήμενον, τὸν ἀόρατον δικαστήν»! Οὗτος δὲ ὁ «δικαστής», ὡς ἀντιλαμβάνεται ἕκαστος, εἶναι ἡ φωνὴ τῆς ἀλαθήτου ταύτης συνειδήσεως, τὴν ὁποίαν ἔθεσεν ὁ Δημιουργὸς ἐντὸς ἡμῶν, ἵνα μᾶς κατευθύνῃ εἰς τὴν σωτηρίαν! Συνεπῶς, εἶναι αὐτονόητον, ὅτι αἱ ἁμαρτίαι καὶ παραβάσεις μας αἱ ὁποῖαι βαρύνουσι τὴν ψυχήν μας, θὰ πρέπῃ νὰ καθαίρωνται καὶ νὰ δύναται ὁ ἄνθρωπος νὰ αἰσθάνεται, ψυχικῶς … ἀνένοχος καὶ ἐλεύθερος!

Ἡ τοιαύτη δὲ κάθαρσις ἐπέρχεται, διὰ τῶν πνευματικῶν ἐκείνων τρόπων καὶ μέσων τὰ ὁποῖα μᾶς προσφέρει ἡ Ἐκκλησία! Ἐν προκειμένῳ, θὰ περιορισθῶμεν ἀποκλειστικῶς, εἰς τοὺς ἐντὸς τῆς Ἐκκλησίας συνειδητοὺς Χριστιανούς, διότι, ὡς εἶναι, δυστυχῶς, γνωστόν, ὁ πολὺς κόσμος, - μηδὲ ἐξαιρουμένων καὶ … δῆθεν «συνειδητῶν» χριστιανῶν, - ἔχουσιν ἀποκοπεῖ κατ’ οὐσίαν ἐκ τοῦ σώματος Αὐτῆς, καὶ ἡ μυστηριακὴ ζωὴ τὴν ὁποίαν ὀφείλουσι νὰ διάγωσιν, εἶναι … ἀνύπαρκτος!

Ὅταν, ὁ καλὸς Σαμαρείτης, - τῆς γνωστῆς παραβολῆς - ἔφερε τὸν ἡμιθανῆ Ἰουδαῖον εἰς τὸ πανδοχεῖον διὰ νὰ τοῦ παρασχεθῇ ἡ … θεραπεία του, ἀναχωρῶν τὴν ἑπομένην πρωαν διὰ τὸν προορισμόν του, ἀφῆκεν εἰς τὸν πανδοχέα, δύο δηνάρια διὰ τῶν ὁποίων προεξώφλει τὸ κόστος διὰ ταύτην τὴν θεραπείαν του! Ἡ ἑρμηνεία τῆς παραβολῆς ταύτης εἶναι γνωστὴ … τοῖς πᾶσι! Ὁ Ἰουδαῖος «εἰκονίζει» τὸν κάθε ἄνθρωπον, ὅστις ἀνὰ πᾶσαν στιγμὴν πίπτει … «θῦμα» τοῦ ἐχθροῦ καὶ τῆς ἁμαρτίας˙ ἐνῶ ὁ Σαμαρείτης εἶναι ὁ Σωτὴρ Κύριος, ὁ … «ἐλθὼν ἁμαρτωλοὺς σῶσαι»! Τὸ πανδοχεῖον εἶναι ἡ Ἐκκλησία, καὶ ὁ … ἀναλαμβάνων τὴν θεραπείαν τοῦ τραυματίου εἶναι ὁ … ἱερεύς! Τέλός δε, τὰ δύο δηνάρια, - καὶ ἐδῶ θὰ πρέπῃ νὰ προσέξωμεν ἰδιαιτέρως, - εἶναι τὰ δύο σωτηριώδη Μυστήρια, ἡ Ἐξομολόγησις καὶ ἡ Θεία Εὐχαριστία!

Μόνον διὰ τούτων τῶν ἁγίων Μυστηρίων, ἐπέρχεται ἡ κάθαρσις καὶ ὁ ἁγιασμὸς τοῦ χριστιανοῦ! Ὅσον καὶ ἂν ὁ ἀπομακρυνόμενος ἐκ τῆς Ἐκκλησίας ἄνθρωπος, θέλει ἵνα φαντάζηται, τρόπους … «ξένους καὶ ἀλλοτρίους», διὰ νὰ … «ἀποκαθιστᾷ» τὴν ψυχικήν του καθαρότητα, ὁ Θεῖος Λόγος θὰ διευκρινίζῃ πάντοτε, ὅτι αὕτη ἡ κάθαρσις εἶναι ἐμπεπιστευμένη εἰς τὰς χεῖρας τῶν ἐπισκόπων καὶ τῶν ἱερέων πνευματικῶν! «Λάβετε Πνεῦμα Ἅγιον· ἄν τινων ἀφῆτε τὰς ἁμαρτίας, ἀφίενται αὐτοῖς, ἄν τινων κρατῆτε, κεκράτηνται» (Ἰωάν. Κ΄ 22-23)!

 

Τὸ δῶρον τῶν … δώρων!

 

Πόσον θέλγεται ἕκαστος, ὅταν τοῦ προσφέρει τις ἓν … δῶρον! Μάλιστα δε, ὅσον ἡ ἀξία τοῦ δώρου αὐξάνεται, τόσον καὶ ἡ χαρὰ τοῦ λαμβάνοντος μεγαλώνει … Ἀλλὰ καὶ ἡ ἐκτίμησις πρὸς τὸν προσφέροντα τοῦτο, γίνεται … ἀπερίγραπτος, καθόσον τὸ δῶρον εἶναι … σπάνιο καὶ «ἀκριβό»! Θὰ εἴπῃ τις, ὅτι ταῦτα εἶναι αὐτονόητα! Τοιαύτη εἶναι ἡ «νοσηρὰ» ἀνθρωπίνη φύσις, ὥστε νὰ καταθέτῃ … «κατάθεσιν καρδίας» πρὸ τοιούτων ἀνθρωπίνων καὶ ὑλικῶν πραγμάτων!

Ἂν ὅμως, διὰ τοιαῦτα μικρὰ (ὅσην ἀξίαν καὶ ἂν ἔχουσι!) καὶ φθαρτὰ ὑλικὰ στοιχεῖα, τὰ ὁποῖα ἐνθουσιάζουσι τινὰς καὶ διὰ τὰ ὁποῖα ὁ Θεῖος Λόγος εἶναι … κάθετος καὶ σκληρός, - «ὁ πλοῦτος ὑμῶν σέσηπε καὶ τὰ ἱμάτια ὑμῶν σητόβρωτα γέγονεν, ὁ χρυσὸς ὑμῶν καὶ ὁ ἄργυρος κατίωται» (Ἰακ. Ε΄ 2-3) – συγκινούμεθα καὶ ὑποχρεωνόμεθα, πόσῳ μᾶλλον διὰ τοῦτο τὸ ὑπερουράνιον δῶρον, … τὸ δῶρον τῶν δώρων, δὲν θὰ πρέπῃ νὰ εὐχαριστῷμεν τὸν Κύριον καὶ Θεὸν ἡμῶν; Ἴσως, μόνον ὀλίγοι, ἔχουσιν ἐκτιμήσει τὴν Θείαν ταύτην δωρεάν …! Ὀλίγοι, οἵτινες καὶ ἐξεμεταλεύθησαν ταύτην καὶ ἔλαβον τὴν συγχώρησιν καὶ τὸν Ἁγιασμόν, ἐκ τοῦ Κυρίου! Οὗτοι εἶναι οἱ … Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας ἡμῶν, οἵτινες καὶ ἡγιάσθησαν – καθόσον καὶ οὗτοι … ἁμαρτωλοί! - διὰ τῶν ὡς ἄνω προαναφερθέντων … δύο δηναρίων! Μεταξὺ τούτων, ἂς προλάβωμεν καὶ ἡμεῖς τὴν χάριν τῆς συγχωρήσεως τῆς Ἐκκλησίας μας, καθαρίζοντες … «ἑαυτοὺς ἀπὸ παντὸς μολυσμοῦ σαρκὸς καὶ πνεύματος»! Ἀμήν!

 

Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου

 

      Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν