«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Τρίτη 12 Μαρτίου 2024
Κυριακή 3 Μαρτίου 2024
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Το νομοσχέδιο για τον πολιτικό "γάμο"...
Του Μητροπολίτου Ναυπάκτου & Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου
Τό νομοσχέδιο γιά τόν πολιτικό γάμο τῶν ὁμοφυλοφίλων ψηφίσθηκε ἀπό τήν πλειοψηφία τῶν Βουλευτῶν τῆς Βουλῆς τῶν Ἑλλήνων καί εἶναι ὁ νόμος 5089/16-2-2024 μέ τίτλο «ἰσότητα στόν πολιτικό γάμο, τροποποίηση τοῦ Ἀστικοῦ Κώδικα σέ ἄλλες διατάξεις». Τά ἐπιχειρήματα καί ἀπό τίς δύο πλευρές διατυπώθηκαν καί ὁ ἱστορικός τοῦ μέλλοντος θά ἐξετάση τό θέμα αὐτό μέ εὐθυκρισία καί ἀντικειμενικότητα.
Ἡ Ἐκκλησία, ὅπως ἔπρεπε νά κάνη, διά τῆς Ἱεραρχίας ὁμολόγησε τήν πίστη της γιά τόν ἄνθρωπο, τόν γάμο καί τήν οἰκογένεια, ἀλλά καί διετύπωσε τήν γνώμη της στούς Βουλευτές μέ ἰσχυρά νομικά ἐπιχειρήματα. Οἱ ἀποφάσεις τῆς Ἱεραρχίας ἦταν συγκεκριμένες, νηφάλιες, προσεκτικές, χωρίς ἀπειλές, ἔδειξαν τόν συδυασμό ἀγάπης καί ἀλήθειας. Ὅμως, δέν εἰσακούσθηκε ἀπό τήν πλειοψηφία τοῦ Ἑλληνικοῦ Κοινοβουλίου, γιά διαφόρους λόγους. Παρά ταῦτα, πολλοί Βουλευτές ὅλων τῶν πολιτικῶν παρατάξεων συντονίσθηκαν, γιά διαφόρους λόγους, μέ τήν ἀπόφαση τῆς Ἱεραρχίας, παρά τήν ψυχολογική πίεση πού δέχθηκαν.
Αὐτό σημαίνει ὅτι ἡ Ἐκκλησία ἐκφράσθηκε συνοδικῶς, ἀλλά καί συνοδικῶς πρέπει νά ἀντιμετωπίση τήν ὅλη κατάσταση πού δημιουργεῖται μετά τήν ψήφιση τοῦ νέου νόμου 5089/2024.
Τό ζητούμενο εἶναι πῶς ἡ Ἐκκλησία θά διαχειρισθῆ τήν κατάσταση πού προῆλθε ἀπό τήν ψήφιση τοῦ νόμου αὐτοῦ καί ὅπως ψηφίσθηκε. Θά διατυπώσω μερικές σκέψεις γιά τό θέμα αὐτό.
Κατ’ ἀρχάς ἡ Ἐκκλησία δέν πρέπει νά θεωρήση ὅτι ἠττήθηκε στόν ἀγώνα αὐτόν. Ἡ ἀλήθεια ποτέ δέν ἠττᾶται, ἀμφισβητεῖται πρός τό παρόν, ἀλλά παραμένει ἄφθαρτη στούς αἰῶνες. «Μεγάλη ἡ ἀλήθεια καί ὑπερισχύει». Ἡ λέξη ἀλήθεια ἀποτελεῖται ἀπό τό στερητικό α καί τήν λήθη πού δηλώνει κάτι πού βγαίνει ἀπό τήν ἀφάνεια, τήν λήθη. Αὐτό πολύ περισσότερο ἰσχύει γιά τήν ἀλήθεια περί Θεοῦ, ἀνθρώπου, γάμου, οἰκογένειας, κοινωνίας.
Ἡ Ἐκκλησία ἔχει πείρα εἰκοσιένα αἰώνων καί κεφαλή της εἶναι ὁ Χριστός. Ὅσοι πολέμησαν ἤ ἀμφισβήτησαν τήν Ἐκκλησία περιῆλθαν στήν ἀφάνεια, ὅμως ἡ Ἐκκλησία καί ὡς θεσμός παραμένει καί θά παραμείνη στούς αἰῶνες. Ἔτσι, ἐπ’ οὐδενί λόγῳ πρέπει νά ἐπικρατήση ἀπογοήτευση, οὔτε νά παρατηρηθοῦν σπασμωδικές κινήσεις ἀπό Κληρικούς, μοναχούς καί λαϊκούς, γιατί τέτοιες κινήσεις δείχνουν ἀδυναμία.
Ὅμως, στήν παροῦσα φάση πρέπει μέ τήν πεῖρα πού διαθέτει ἡ Ἐκκλησία νά διαχειρισθῆ κατά τόν καλύτερο τρόπο τήν κατάσταση πού δημιουργήθηκε μέ τήν ἀλλαγή τοῦ θεσμικοῦ ρόλου τῆς οἰκογένειας, ὕστερα ἀπό τήν τροποποίηση τοῦ Ἀστικοῦ Κώδικα.
Προφανῶς, ἀπαιτεῖται ἑνότητα στήν Ἱεραρχία καί τήν Ἐκκλησία, ὥστε νά μή ἐπιχειρηθοῦν διασπάσεις, πράγμα πού θά εὐχαριστήση τούς «ἐχθρούς» της. Αὐτό σημαίνει ὅτι δέν πρέπει νά γίνονται διασπαστικές ἐνέργειες, μεμονωμένες ἐνέργειες καί ἐπιβολές διαφόρων δημοσίων ἐπιτιμίων σέ ὅσους ψήφισαν τόν νόμο. Ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο θά διαχειρισθῆ ἡ Ἐκκλησία τό πρόβλημα αὐτό πρέπει νά εἶναι ἀποτέλεσμα συζήτησης καί ἀπόφασης τῶν Συνοδικῶν Ὀργάνων της. Ἡ Ἐκκλησία πρέπει νά ἐνεργῆ συντεταγμένα.
Νά θυμίσω ὅτι ἡ Ἀνώτατη Ἀρχή τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος εἶναι ἡ Ἱεραρχία, ἐνῶ ἡ Συνοδική ἀρχή πού ὑλοποιεῖ τίς ἀποφάσεις τῆς Ἱεραρχίας καί εἰσηγεῖται σέ αὐτήν εἶναι ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος• καί οἱ Συνοδικές Ἐπιτροπές εἰσηγοῦνται τά δέοντα στήν Διαρκῆ Ἱερά Σύνοδο, γιά νά καταλήξουν στήν Ἱεραρχία.
Ἑπομένως, σέ πρώτη φάση ἡ διαχείριση τοῦ θέματος αὐτοῦ πρέπει νά γίνη ἀπό τήν Διαρκῆ Ἱερά Σύνοδο, πού συνέρχεται κάθε μήνα, στήν ὁποία αὐτήν τήν περίοδο συμετέχουν Ἀρχιερεῖς μέ πεῖρα, κρίση καί σοφία. Θά πρέπει νά τήν ἐμπιστευθοῦμε καί ὅταν ὡριμάση ὁ χρόνος νά ἑτοιμασθῆ εἰδική ἐμπεριστατωμένη καί νηφάλια εἰσήγηση στήν Ἱεραρχία. Προφανῶς, ἀπαιτεῖται ψυχραιμία, διάκριση, νηφαλιότητα, πού εἶναι γνωρίσματα ὥριμου ἐκκλησιαστικοῦ καί θεολογικοῦ λόγου καί ὄχι ἀποσπασματικοῦ, σπασμωδικοῦ καί μεμονωμένου λόγου. Πάντοτε εἶναι ἐπικίνδυνα τά δύο ἄκρα, ἤτοι ὁ ζηλωτισμός καί ὁ ἐνδοτισμός.
Πάνω ἀπό ὅλα πρέπει νά γίνη κατανοητό ὅτι δέν ἔχουμε ἀπέναντί μας ἐχθρούς, ἀλλά μέλη τῆς Ἐκκλησίας μας, τά ὁποῖα ἔχουν τίς δικές τους ἀπόψεις, οἱ ὁποῖες διαμορφώθηκαν μέ τήν ἐπίδραση διαφόρων ἰδεολογικῶν φιλοσοφικῶν καί κοινωνικῶν ρευμάτων καί χρειάζονται εἰδική ἀντιμετώπιση. Δέν μποροῦμε νά διδάσκουμε ὅτι ἡ Ἐκκλησία εἶναι πνευματικό θεραπευτήριο, ὅτι ὁ Χριστός ἦλθε στόν κόσμο ὡς ἰατρός καί ὄχι ὡς δικαστής καί ἐμεῖς νά ἐνεργοῦμε εἰσαγγελικά. Ἑπομένως, δέν ἔχουμε ἀπέναντί μας ἐχθρούς, ἀλλά μέλη μέ τίς δικές τους ἀπόψεις καί μάλιστα «ἐντός τῶν πυλῶν», δηλαδή μπορεῖ νά εἶναι θεολόγοι καί κληρικοί.
Αὐτό σημαίνει ὅτι εἶναι ἀνάγκη νά μελετηθῆ ἀπό τά Συνοδικά Ὄργανα τῆς Ἐκκλησίας τό μεγάλο πρόβλημα τῆς ἐκκοσμίκευσης, πού ἀπασχολεῖ ὅλα τά μέλη τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία ἐκκοσμίκευση παρατηρεῖται στήν Θεολογία, τήν ἐκκλησιαστική ζωή, τήν λατρεία καί τήν ποιμαντική. Ἀκόμη πρέπει νά μελετηθῆ τό πρόβλημα τῆς ἐκκοσμίκευσης τῆς πνευματικῆς ζωῆς τόσο ἡ ἐκκοσμίκευση ὅσο καί ἡ ἐκνομίκευση, ἀποτελοῦν σύγχρονα ἐκκλησιαστικά προβλήματα. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι ἀνοικτή σέ ὅλους, ἀλλά χρειάζονται ἀπαραίτητες προϋποθέσεις γιά νά ζῆ κανείς στόν χῶρο της.
Ἐπίσης, πρέπει νά μελετηθῆ τό μεγάλο θέμα τοῦ «δικαιωματισμοῦ», δηλαδή τί εἶναι τό δικαίωμα καί τί ὄχι, τί σημαίνει ἰσότητα ὅλων τῶν ἀνθρώπων στό δικαίωμα καί ἐάν ὅλα τά δικαιώματα μποροῦν νά ἱκανοποιηθοῦν, καί τί εἶναι ὁ «δικαιωματισμός». Ὁ π. Ἰωάννης Ρωμανίδης πρίν μισό σχεδόν αἰώνα ἔλεγε ὅτι, ἡ Ἐκκλησία στό μέλλον καί ἐννοοῦσε τήν ἐποχή μας, θά ἀντιμετωπίση σοβαρά προβλήματα πού προέρχονται ἀπό τόν οἰκουμενισμό-σχετικισμό, τήν ἀνάπτυξη τῆς ἐπιστήμης καί τήν ἀπαίτηση τῶν δικαιωμάτων. Ἀκριβῶς αὐτά εἶναι τά σύγχρονα προβλήματα.
Ἐξειδικευμένες ἀποφάσεις γιά τόν τρόπο τοῦ Βαπτίσματος τῶν παιδιῶν, γιά τόν τρόπο συμμετοχῆς τῶν ἀρχόντων στήν θεία Λειτουργία, γιά τήν ἀντιμετώπιση τῶν ὁμοφυλοφίλων πού κάνουν «πολιτικό γάμο» κλπ. πρέπει νά ληφθοῦν ἀπό τήν Διαρκῆ Ἱερά Σύνοδο ἄμεσα καί ἀργότερα ἀπό τήν Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὅταν ὡριμάσουν οἱ συνθῆκες, ὕστερα ἀπό ὥριμη καί τεκμηριωμένη εἰσήγηση. Δέν εἶναι δυνατόν αὐτό τό μεγάλο θέμα πού ἔχει σημαντικές διαστάσεις νά ἀφήνεται στήν πρωτοβουλία καί στίς ἀπόψεις τοῦ κάθε μέλους τῆς Ἐκκλησίας, Κληρικοῦ, μοναχοῦ καί λαϊκοῦ.
Ἡ Ἀποστολική Σύνοδος τοῦ 48 μ.Χ. καί ὅλες οἱ Τοπικές καί Οἰκουμενικές Σύνοδοι μᾶς ἔδειξαν τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο ἀντιμετωπίζει τά προβλήματα ἡ Ἐκκλησία. Δέν χρειάζεται οὔτε ἐφησυχασμός, οὔτε προχειρότητα, ἀλλά φωτισμός ἀπό τόν Θεό καί νοῦς νηφάλιος καί φωτισμένος ἀπό τό Ἅγιον Πνεῦμα.
Τελικά, πρέπει νά γίνη ἀντιληπτό ὅτι ἡ Ἐκκλησία, ὅπως ἔχει δείξει ἡ ἐκκλησιαστική ἱστορία, συζητᾶ ἐπαρκῶς τά θέματα, δέν ἐνεργεῖ βεβιασμένα, κάτω ἀπό τήν πίεση τοῦ χρόνου, ἀλλά ἀναμένει νά ὡριμάσουν τά πράγματα, ὥστε οἱ ἀποφάσεις της νά μή μεταβάλλονται εὔκολα, καί νά εἶναι διαχρονικές καί πρό παντός σωτήριες γιά τούς ἀνθρώπους.
Σεξουαλικῶς μεταδιδόμενα νοσήματα: Καλπάζουν (ἄνοδος 120%) ἀλλὰ ἡ λύση ἀποκρύπτεται σκοπίμως
Ἀπὸ τὸ "Μαμὰ Μπαμπᾶς καὶ Παιδιά"
Ἡ ἐγκράτεια ἕως τὸ γάμο καὶ ἡ σταθερὴ μονογαμικὴ σχέση μὲ τόν/τὴν σύζυγο εἶναι οἱ μόνες ἀσφαλεῖς λύσεις.
Τὸ Ὑπουργεῖο Παιδείας, στοχεύοντας στὴν πρόληψη τῶν Σεξουαλικῶς μεταδιδόμενων νοσημάτων, (1) πληροφορεῖ τοὺς ἐφήβους πώς:
«οἱ λοιμώξεις αὐτὲς συνήθως δὲν ἔχουν συμπτώματα.... γι’ αὐτὸ εἶναι συχνὴ ἡ μετάδοσή τους».
«Ἂν οἱ λοιμώξεις δὲν θεραπευτοῦν, μπορεῖ νὰ προκαλέσουν ἐπιπλοκὲς καὶ βλάβες στὸν ὀργανισμό».
«...στὶς λοιμώξεις ποὺ ὀφείλονται σὲ ἰοῦς, καθὼς δὲν ὑπάρχει δυνατότητα ἴασης, ....μπορεῖ νὰ βελτιωθεῖ ἡ ποιότητα ζωῆς».
«τὸ καλύτερο μέτρο πρόληψης εἶναι ἡ ἀσφαλὴς σεξουαλικὴ ἐπαφή.... δίνεται ἔμφαση στὸ ἀσφαλὲς σὲξ μὲ τὴ σωστὴ χρήση τοῦ προφυλακτικοῦ».
Ὡστόσο, σύμφωνα μὲ τὰ στοιχεῖα ποὺ παρέχονται στὴν ἱστοσελίδα, (1) «τὰ ΣΜΝ δὲν ἀφοροῦν μόνο ὁρισμένη γεννητικὴ περιοχή, ἀλλὰ ὅλη τὴν περιοχή... τοῦ περινέου, τὸ δέρμα καὶ τοὺς βλεννογόνους συνολικά, τὰ ἐκκρίματα, τὰ κλινοσκεπάσματα, ροῦχα...».
Συνεπῶς, ἡ ὑποτιθέμενη «πρόληψη» διὰ τῆς χρήσης προφυλακτικοῦ, ἐφόσον αὐτὸ ἐφαρμόζεται σὲ συγκεκριμένη μόνο περιοχὴ εἶναι ἀναποτελεσματικὴ καὶ «ἀσφαλὴς» σεξουαλικὴ ἐπαφὴ ΔΕΝ ὑπάρχει.
Αὐτὲς οἱ διδασκαλίες δημιουργοῦν ψεύτικο καὶ καταστρεπτικὸ τελικὰ αἴσθημα ἀσφάλειας στοὺς νέους, σύμφωνα μὲ τὰ πρόσφατα ἐπιστημονικὰ στοιχεῖα.(2,3) Παίρνουν ἀνακριβῆ θέση περὶ «προφύλαξης», ἀποκρύπτουν τὸν αὐξημένο κίνδυνο τῆς ὁμοφυλοφιλικῆς ἐπαφῆς,(3) τὴν ἀδυναμία ἴασης τῶν ἰογενῶν λοιμώξεων, (ἕρπητα, ἡπατίτιδας, κονδυλωμάτων, HIV κ.α.), καὶ δὲν λαμβάνουν ὑπόψη τὴ μὴ συμμόρφωσητου ἐφήβου λόγῳ τῆς ἀνωριμότητας τοῦ ἐγκεφάλου του. Ὅλα τὰ παραπάνω σὲ συνδυασμὸ μὲ τὴν σκόπιμη παράλειψη νὰ τονισθεῖ ἡ ἀπόλυτη ἀξία τῆς σεξουαλικῆς ἐγκράτειας μέχρι τὸν γάμο καὶ τῆς σταθερῆς μονογαμικῆς σχέσης μὲ τόν/τὴν σύζυγο (4), θυσιάζουν τὴν ὑγεία τῶν παιδιῶν μας στὸν βωμὸ μιᾶς ἰδεολογικὰ κατευθυνόμενης σεξουαλικῆς διαπαιδαγώγησης.
Ἀκολουθεῖ ἄρθρο ποὺ καταγράφει τὴν κατάσταση ποὺ ἐπικρατεῖ:
Ἄνοδος 120% σὲ κρούσματα σύφιλης καὶ γονόρροιας – Ἐξαρση τῶν σεξουαλικῶς μεταδιδόμενων νοσημάτων.
Ραγδαία αὔξηση κρουσμάτων ΣΜΝ καταγράφηκε τὸ 2020-2022 - Ποιά εἶναι τὰ 4 συχνότερα - Ἕνα ἑκατομμύριο ἄτομα μολύνονται ἡμερησίως, σύμφωνα μὲ τὸν ΠΟΥ.
Τὰ Σεξουαλικῶς Μεταδιδόμενα Νοσήματα (ΣΜΝ) ἀποτελοῦν σημαντικὸ πρόβλημα γιὰ τὴ Δημόσια Ὑγεία, καθὼς μπορεῖ νὰ ἔχουν μείζονες ἐπιπτώσεις τόσο στὴν γενικότερη ὑγεία τῶν ἀτόμων, ὅσο καὶ στὴν ἀναπαραγωγική, σεξουαλικὴ καὶ ψυχική τους ὑγεία.
Ραγδαία ἡ αὔξηση μολύνσεων ἀπὸ ΣΜΝ στὴν Ἑλλάδα – Τὰ στατιστικὰ «μιλοῦν» καὶ ἀνησυχοῦν.
Σύμφωνα μὲ τὸν ΠΟΥ, ὑπολογίζεται ὅτι καθημερινὰ μολύνονται μὲ κάποιο ΣΜΝ περὶ τὸ 1 ἑκατομμύριο ἄτομα, τὰ ὁποῖα εἶναι ἀσυμπτωματικὰ στὴν πλειονότητά τους. Ἐκτιμᾶται ὅτι περισσότεροι ἀπὸ 500 ἑκατομμύρια ἄνθρωποι ἔχουν ἐκδηλώσει ἕρπητα γεννητικῶν ὀργάνων, ἐνῷ ἡ λοίμωξη ἀπὸ HPV συνδέεται μὲ πάνω ἀπὸ 311.000 θανάτους ἀπὸ καρκίνο τοῦ τραχήλου τῆς μήτρας ἐτησίως.
Περισσότερα ἀπὸ 30 διαφορετικὰ βακτήρια, ἰοὶ καὶ παράσιτα μεταδίδονται σεξουαλικὰ (κολπική, πρωκτικὴ ἢ στοματικὴ ἐπαφὴ) καὶ κάποια μποροῦν νὰ μεταδοθοῦν ἀπὸ τὴ μητέρα στὸ παιδὶ κατὰ τὴ διάρκεια τῆς κύησης, τῆς γέννησης ἢ τοῦ θηλασμοῦ. Στὰ 4 συχνότερα ΣΜΝ συγκαταλέγονται ἡ γονόρροια, ἡ σύφιλη καὶ οἱ λοιμώξεις ἀπὸ χλαμύδια καὶ τριχομονάδα, γιὰ τὰ ὁποῖα ὑπάρχει κατάλληλη φαρμακευτικὴ ἀγωγὴ καὶ μποροῦν νὰ θεραπευτοῦν πλήρως.
Στὴν Ἑλλάδα τὰ κρούσματα πρώιμης σύφιλης καὶ γονόρροιας αὐξήθηκαν ἕως καὶ κατὰ 120% – Στὶς ΗΠΑ τὰ ἀντίστοιχα νούμερα δείχνουν ἄνοδο σχεδὸν κατὰ 30%.
Τὰ τελευταῖα χρόνια παρατηρεῖται σημαντικὴ αὔξηση τῶν ΣΜΝ τόσο σὲ παγκόσμιο καὶ εὐρωπαϊκὸ ἐπίπεδο ὅσο καὶ στὴν χώρα μας, ἀναφέρει ὁ ΕΟΔΥ. Μὲ βάση δεδομένα τοῦ CDC στὶς ΗΠΑ τὸ χρονικὸ διάστημα 2017-2021 παρατηρήθηκε αὔξηση συνολικὰ στὰ ΣΜΝ τῆς τάξης τοῦ 7%. Εἰδικότερα, τὰ κρούσματα σύφιλης αὐξήθηκαν κατὰ 28,6% καὶ τὰ κρούσματα γονόρροιας κατὰ 4,6%, κατὰ τὴ διετία 2020-2021. Ἀνάλογα εἶναι τὰ δεδομένα ποὺ προκύπτουν ἀπὸ τὶς ἀντίστοιχες ἐκθέσεις τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Κέντρου Ἐλέγχου καὶ Πρόληψης Νοσημάτων (ECDC) γιὰ τὸ 2021, βάσει τῶν ὁποίων παρατηρεῖται σημαντικὴ αὔξηση τῶν κρουσμάτων σύφιλης καὶ γονόρροιας, τῆς τάξης τῶν 7 καὶ 13,7 νέων διαγνώσεων ἀνὰ 100.000 πληθυσμοῦ, ἀντίστοιχα.
Στὴν χώρα μας, ὅπως ἀποτυπώνεται ἀπὸ τὶς Ἐτήσιες Ἐπιδημιολογικὲς Ἐκθέσεις τοῦ Τμήματος ΣΜΝ τοῦ ΕΟΔΥ, στὸ χρονικὸ διάστημα 2020-2022, ἔχει καταγραφεῖ αὔξηση τῆς τάξης τοῦ 113,36% γιὰ τὰ κρούσματα πρώιμης σύφιλης καὶ τῆς τάξης τοῦ 120,73% γιὰ τὰ κρούσματα γονόρροιας.
Συγκεκριμένα, τὸ ἔτος 2022 καταγράφηκαν 8,26 νέες διαγνώσεις σύφιλης ἀνὰ 100.000 πληθυσμοῦ καὶ 3,45 νέες διαγνώσεις γονόρροιας ἀνὰ 100.000 πληθυσμοῦ.
Ἄνδρες εἶναι ἡ πλειοψηφία τῶν κρουσμάτων.
Ὅσον ἀφορᾶ τὴ σύφιλη, τὸ 93,04% τῶν κρουσμάτων ἦταν ἄνδρες, ἡλικίας κυρίως μεταξὺ 25-64 ἐτῶν καὶ σὲ ποσοστὸ 72,16% ὁ τρόπος μετάδοσης ἀφοροῦσε σεξουαλικὲς ἐπαφὲς ἀνδρῶν μὲ ἄλλους ἄνδρες. Γιὰ τὴν γονόρροια, τὸ 95,86% τῶν κρουσμάτων ἦταν ἐπίσης ἄνδρες, ἡλικίας κυρίως μεταξὺ 25-44 ἐτῶν, ἐνῷ ὁ τρόπος μετάδοσης φαίνεται νὰ μοιράστηκε ἀνάμεσα στὶς σεξουαλικὲς ἐπαφὲς ἀνδρῶν μὲ ἄλλους ἄνδρες (47,24%) καὶ μὲ γυναῖκες (46,41%).
Ἡ σύφιλη καὶ ἡ γονόρροια ἀποτελοῦν ἀξιόπιστους δεῖκτες τῆς τάσης καὶ τῶν ὑπόλοιπων ΣΜΝ, καθὼς καὶ τῶν σεξουαλικῶν συμπεριφορῶν τοῦ πληθυσμοῦ.
Φαίνεται, ἑπομένως, πὼς οἱ σεξουαλικὲς συμπεριφορὲς ὑψηλοῦ κινδύνου πολλαπλασιάζονται καὶ ἀφοροῦν ὅλο καὶ εὐρύτερο μέρος τοῦ γενικοῦ πληθυσμοῦ. Αὐτὸ καθιστᾶ τὰ ΣΜΝ προτεραιότητα γιὰ τὴ διασφάλιση τῆς Δημόσιας Ὑγείας καὶ ἐπιτακτικὴ τὴν ἀνάγκη γιὰ ἔλεγχο τῆς διασπορᾶς καὶ πρόληψη τῆς μετάδοσης.
(Πηγή: https://www.in.gr/2024/02/27/health/anisyxia-gia-tin-eksarsi-ton-smn-stin-ellada-anodos-120-sta-krousmata-syfilis-kai-gonorroias/)
Παραπομπές:
(1) https://www.moh.gov.gr/articles/health/dieythynsh-prwtobathmias-frontidas-ygeias/draseis-kai-programmata-agwghs-ygeias/agwgh-ygeias/draseis-kai-parembaseis-eyaisthhtopoihshs-kai-enhmerwshs-toy-mathhtikoy-plhthysmoy/draseis-kai-parembaseis-eyaisthhtopoihshs-kai-enhmerwshs-gia-thn-seksoyalikh-kai-anaparagwgikh-ygeia/5078-seksoyalikh-agwgh-gia-koritsia
(2) https://www.in.gr/2024/02/27/health/anisyxia-gia-tin-eksarsi-ton-smn-stin-ellada-anodos-120-sta-krousmata-syfilis-kai-gonorroias/
(3) https://www.news247.gr/ygeia/hiv-aids-rekor-tetraetias-to-2023-sta-nea-krousmata-stin-ellada-posoi-molinthikan/
(4) https://www.plannedparenthood.org/learn/teens/stds-birth-control-pregnancy/what-do-i-need-know-about-stds
Σχετικὸ ἄρθρο (στὸ ὁποῖο περιλαμβάνονται καὶ ἀπεικονίσεις ΣΜΝ) : Σεξουαλικῶς Μεταδιδόμενα Νοσήματα
Αυτή είναι η πραγματικότητα!!! Χριστιανοί υπό διωγμόν και Ευρώπη που αδιαφορεί
Του Ραφαήλ Α. Καλυβιώτη
Την ίδια ώρα που η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζει να υπογράφει κάθε είδους συμφωνίες με το Πακιστάν, ο Χριστιανικός πληθυσμός στην χώρα αυτή συνεχίζει να είναι «υπό διωγμόν».
Στο Πακιστάν οι Χριστιανοί είναι μειονότητα με ποσοστά που αγγίζουν το 2% του συνολικού πληθυσμού. Συχνά πυκνά βρίσκονται στο στόχαστρο κάθε είδους φανατικών ιμάμηδων και μουσουλμανικών εξαγριωμένων όχλων που υποκινούνται από το ίδιο το πακιστανικό κράτος που τους αντιμετωπίζει ως εχθρούς. Ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και αντιμετωπίζουν απειλές βίας, φυλάκισης, ακόμη και θανάτου για τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις.
Σύμφωνα με την έκθεση για τα δικαιώματα των Χριστιανών, που κατέγραψε ο Πακιστανός Faraiz Pervaz οι Χριστιανοί υφίστανται συστηματικές διακρίσεις, αντιμετωπίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας και περιορίζονται σε χαμηλόμισθες και «δευτέρας διαλογής» θέσεις εργασίας. Ταυτόχρονα όμως, όπως τονίζεται, οι ψευδείς κατηγορίες για βλασφημία έχουν καταστεί ανεξέλεγκτες, με άτομα συχνά να στοχοποιούνται για προσωπικές βεντέτες ή με απώτερα κίνητρα. Οι κατηγορίες οδηγούν σε παρατεταμένη φυλάκιση, βίαιες επιθέσεις και, σε ορισμένες περιπτώσεις, σε εξωδικαστικές δολοφονίες από τον όχλο.
Το Πακιστάν όμως δεν είναι το μοναδικό κράτος στο οποίο οι Χριστιανοί είναι υπό διωγμόν. Τους τελευταίους μήνες στην Νιγηρία ο Χριστιανικός πληθυσμός της χώρας θρηνεί εκατοντάδες νεκρούς, χωριά καμένα και ερειπωμένα, από τις επιθέσεις φανατικών ισλαμιστών με το κράτος να αρνείται να τους προστατεύσει.
Το 2023 το υψηλότερο ποσοστό διώξεων κατά Χριστιανών καταγράφηκε στην Ασία (δύο στους πέντε Χριστιανούς) και στην Αφρική (ένας στους πέντε), ενώ ακολουθεί με διαφορά η Λατινική Αμερική (ένας στους δεκαέξι), συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων χωρών: Κούβα, Νικαράγουα, Κολομβία και Μεξικό.
Το πραγματικά σκαναδαλώδες όμως είναι ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, που απαρτίζεται από κατά κύριο λόγο Χριστιανικές χώρες αρνείται να πράξει το παραμικρό για να προστατεύσει τους Χριστιανούς σε όλο τον κόσμο, την ίδια στιγμή που αφειδώς μοιράζει χρήματα για να προωθήσει κάθε άλλου είδους «ατζέντες».
Γιατί συμβαίνει όμως αυτό; Για ποιον λόγο στους αρμούς της εξουσίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση επιδεικνύεται τέτοια αδιαφορία για τους Χριστιανούς στον υπόλοιπο κόσμο; Είναι άραγε πρόβλημα που συνδέεται με την ανύπαρκτη «εξωτερική πολιτική της»; Η αλήθεια είναι πώς όχι. Δεν είναι ζήτημα «εργαλείων», δεν είναι ζήτημα «μοχλών πίεσης». Είναι ξεκάθαρα ζήτημα θέλησης. Ο Χριστιανισμός για το μεγαλύτερο μέρος των ευρωπαϊκών θεσμών δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα ενοχλητικό υπόλειμμα κάποιας άλλης εποχής, το οποίο αντιμάχονται μέσα στα ίδια τα κράτη – μέλη, διότι αποτελεί εμπόδιο στον σχεδιασμό τους για την επιβολή μιας νέας εκκοσμικευμένης θρησκείας, αυτής της woke.
Οι Ευρωπαίοι γραφειοκράτες αδιαφορούν για τους Χριστιανούς ανά τον κόσμο, διότι δεν αισθάνονται ότι έχουν κάτι κοινό μαζί τους, καθώς έχουν κόψει στο όνομα της «προόδου» τις χριστιανικές ρίζες του ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Ευτυχώς όμως οι πολιτικές αυτές δυνάμεις βρίσκονται αντιμέτωπες με μια ιστορική ήττα στις επερχόμενες ευρω-εκλογές. Παγιδευμένες στο ολισθηρό μονοπάτι που επέλεξαν δεν δύνανται να αντιστρέψουν τις πολιτικές που τις αποξενώνουν από τους Ευρωπαίους πολίτες.
Και αυτό θα το πληρώσουν στην κάλπη. Φυσικά αυτή τους η ήττα δεν θα έχει τα χαρακτηριστικά συντριβής, καθότι ο μηχανισμός που έχουν οικοδομήσει επί τόσα έτη διαθέτει την δυνατότητα να απορροφά κραδασμούς. Είναι δυνατόν όμως αυτή να είναι η άκρη της κλωστής από την οποία θα ξηλωθεί όλο αυτό το πουλόβερ που προστατεύει τις ακραίες αντιχριστιανικές και αντιδυτικές δυνάμεις που κυβερνούν;
*Συντονιστής της Δεξαμενής Σκέψης «Δίκτυο Ελλήνων Συντηρητικών», Υπ. Δρ. Γεωπολιτικής
Πέμπτη 7 Μαρτίου 2024
Εφημερίδα "ΔΙΨΩ" ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2023
Δ Ι Ψ Ω
Συζήτηση με τον Γέροντα Αμβρόσιο περί Παραδείσου!
- Γέροντα, πως είναι ο Παράδεισος;
- Είναι ένα ευλογημένο μέρος, χαρούμενο, έχει ποτάμια με νερά μέσα. Τόπος απέραντος, χωρίς κόπο, χωρίς στενοχώρια. Ανάπαυση ψυχής, ελευθερία πνεύματος. Και θα χαίρεσαι εκεί, δεν θα κλαις, δεν θα πονάς. Χαρά, αγαλλίαση, ευφροσύνη ψυχών. Εκεί μέσα μπαίνουν όσοι φύλαξαν εδώ τη ζωή τους στην καθαρότητα.
- Και τί είναι η Χάρις του Θεού;
- Δύναμις! Απέραντος δύναμις! Είναι εδώ στη γη και καλύπτει τον Ουρανό. Η Χάρις του Θεού μπορεί να χτίσει τη γη και εν ριπή οφθαλμού να την γκρεμίσει, να χαθεί. Γιατί η Χάρις είναι δύναμις και αλλάζει το Σύμπαν.
- Γι’ αυτό βλέπουμε τις μεγάλες καταστροφές από τη μία στιγμή στην άλλη;
- Αυτά να τα προσέχετε, γιατί, όταν ο Κύριος τραβήξει το βλέμμα Του από μία περιοχή, αλλάζει λειτουργία.
- Και θα γίνουν και άλλα κακά;
- Και άλλα ακόμα...
- Γιατί, Γέροντα;
- Γιατί αυτό είναι θεϊκό πράγμα. Γι' αυτό πρέπει να προσέχουμε τη ζωή μας να μη πέφτουμε σε λάθη απρόσεκτα, ακανόνιστα.
- Δηλαδή;
- Να μη φεύγει ο άνθρωπος από τον εαυτό του του και πέφτει στη σάρκα.
- Μα γέροντα σάρκα είμαστε.
- Σάρκα είσαι μα πρέπει αν κανονίσεις ποιος θα μπει σε αυτή τη σάρκα.
- Δηλαδή για την μοιχεία και τη πορνεία μου λες;
- Ναι στα παράλογα.
- Εκεί έρχεται ο θυμός του Θεού;
- Ακριβώς! Ακριβώς εκεί έρχεται ό θυμός του θεού.
- Αν κάποιος δεν πέφτει στα σαρκικά, αλλά τα κάνει με το μυαλό του, τί γίνεται;
- Είναι πιο ελαφρύ και τον συγχωρεί ό Θεός. Αλλά, αν μπει στο μυαλό, τότε σίγουρο είναι ότι θα κατεβεί στην καρδιά και τότε θα κάνουμε την πράξη. Είναι πολύ δύσκολο να μη γίνει, αν κάτσει στο μυαλό. Γι’ αυτό πρέπει να προσέχουμε τους φεγγίτες της ψυχής [τα μάτια], γιατί από εκεί μπαίνει ή αμαρτία.
- Γέροντα, τώρα τί συμβαίνει;
- Τώρα είναι κρίση, δεν ακούνε οι άνθρωποι. Κλίνουν περισσότερο στην κακία, είναι δύσκολο να συμμαζευτούμε πάλι, να έχουμε ένα παράθυρο, μια πόρτα στην καλοσύνη, στην Αγάπη. Βλέπεις, είναι πρόβλημα σοβαρό.
- Έρχεται κανένα μεγάλο κακό;
-Οπωσδήποτε θα φανούν καί ουαί καί αλίμονο.
-Και σε μας, στην Ελλάδα;
- Ναι, στην Ελλάδα, θα ’χουμε συμφορά. Αρρώστιες. Μέσα στις πόλεις θα σαρώσουν αρρώστιες.
- Μόνο; Τίποτε άλλο;
- Προς το παρόν. Δεν θέλεις άλλο χειρότερο από αρρώστια.
- Πες μου κάτι ακόμη, σε παρακαλώ. Αυτή η διάθεση, να συγχωράμε τους εχθρούς, έρχεται σιγά-σιγά, με την προσευχή;
- Έρχεται. Πρέπει να λες: «Αφού ο Κύριος το βάζει μέσα στην καρδιά μας και μας διατάσσει, πρέπει να το εφαρμόζουμε εμείς ανάλογα, δηλαδή να το θεωρούμε κτήμα της καρδιάς μας».
Ότι απρόοπτο και να συμβεί, εσύ να μην πάρεις ποτέ απόφαση να κάνεις του άλλου κακό, ούτε κουβέντα ούτε βρισιά να μην του πεις, γιατί πέφτει «ξύλο» μετά την απόφαση αυτή και ηρεμία δεν βρίσκεις. Και Εκείνος τότε θα θεραπεύσει.
- Αν δεν του κάνουμε κακό, αλλά το κρατάμε μέσα μας και ας μάς πικραίνει, δεν είναι συγχωρητικότητα αυτό;
- Όχι, πρέπει να βγει από μέσα μας. Να πούμε: «Θεέ μου, συγχώρησε εμένα πρώτα, γιατί και εγώ έχω κάτι και φταίω, και συγχώρησε και τον Αμβρόσιο, που μου έκανε κακό. Μην τον πονέσεις και συγχώρησε τις αμαρτίες του. Αν το πεις αυτό με την ψυχή σου, τότε συντελείται ένα Μυστήριο. Μυστήριο ολόκληρο! Γιατί αυτό θέλει ο Θεός, να καθαρίσει η δική σου καρδιά και να συγχωρεθεί και ο άλλος.
- Δηλαδή, ή συγχώρεση πρέπει να είναι από καρδιάς;
- Ακριβώς! Με επίγνωση. Αν το καταλάβεις και το κάνεις, σώθηκες. Γιατί μπορεί να λες «εγώ δεν θέλω να του κάνω κακό», αλλά μέσα σου να μένει το μίσος και η κακία να λες ότι συγχωρείς, αλλά μέσα σου να τον μισείς τον άλλον. Αυτό είναι το χειρότερο. Κατάλαβες; θα πεις: «Θεέ μου, βγάλε από μέσα μου το μίσος». Τέρμα.
- Αυτή η κατάσταση είναι το πιο καλό που μπορεί να γίνει στον άνθρωπο;
- Βεβαίως! Μέσα στη ζωή οπωσδήποτε θα έρθουν τέτοια πράγματα κακίας. Αλλά εμείς αμέσως θα τα ρυθμίζουμε αλλιώς.
- Γέροντα, αν κάποια στιγμή κάποιος μάς κάνει ένα κακό, δεν είναι ανθρώπινο για κάποιο διάστημα -μία ώρα ή μία εβδομάδα- να νιώθουμε άσχημα απέναντι του;
- Μπορεί εκείνη την ώρα να μην έχεις τη δύναμη να τον συγχωρέσεις, αλλά, άμα περάσει η μπόρα του θυμού, θα βρεις τον δρόμο και θα πεις: «Ο Κύριος τι λέει; Να αγαπήσεις τον συνάνθρωπό σου που σου έκανε κακό και να τον συγχωρήσεις». Αυτό είναι εντολή, παράγγελμα από τον Ουρανό.
Να συγχωρήσουμε! Δεν σου λέω, εκείνη την ώρα είσαι εξαγριωμένος από θυμό, αλλά, άμα περάσει μία μέρα, περάσουν δύο μέρες και ειρηνεύσει μέσα το πράγμα και έρθεις και δεις τον εαυτό σου, τότε θα πεις:
«Αφού ό Κύριος παραγγέλλει καλοσύνη και Αγάπη, αυτό θα βαδίσω». Όχι στην εκδίκηση! Όχι, άμα σου κάνει ένα κακό, να πας να του κάνεις δέκα κακά. Όχι! Συγγνώμη και συγχώρεση, και εμείς θα βρεθούμε μέσα στην ανάπαυση της ψυχής, θα μας δικαιώσει ο Θεός. Δεν είναι δύσκολο αυτό, αλλά δεν μπορούμε να το συλλάβουμε. Δεν είναι δύσκολο. Επειδή είμαστε μπλεγμένοι μέσα στα πράγματα της γης, δεν συγχωρούμε εύκολα. Κατάλαβες; Αν μαλώνεις, παιδάκι μου, πας το βράδυ και λες: «Συγχώρεσε με, πού σου έκανα κακό, πού σέ έβρισα, είπα λόγια για σένα». Εκεί είναι το μυστικό, αυτό να καταλάβεις. Αν δεις που θα πας, θα τρίβεις τα μάτια σου από εδώ και πέρα. Εσύ δεν θα κλαις καθόλου μετά. Ανάπαυση τής ψυχής σου από εδώ, και μέσα στον Παράδεισο τραβάει η ψυχούλα σου.
- Όταν γίνεται κάτι βαρύ και δεν αντέχω, είναι καλό να πω: «Θεέ μου, δεν μπορώ, βοήθα με»;
- Ναι, αυτό θα πεις: «Θεέ μου, βοήθησέ με». Και θα σε βοηθήσει ή Χάρις του θεού και θα βρεις τον δρόμο. Μόνος σου δεν μπορείς να κάνεις τίποτα χωρίς τη Χάρη του Θεού. Πες: «Έλα, Κύριε, γιατί έχω αυτή την ώρα τρικυμία μέσα στα πάθη μου». Άμα είναι σοβαρό το θέμα, ο εχθρός, πού είναι εκεί, σου λέει στον λογισμό: «Πήγαινε, κάνε του κακό! Σκότωσέ τον!» Άμα τον ακούσεις, καταστράφηκες. Έχασες τον στόχο σου.
- Πες μου κάτι για την φιλανθρωπία.
Πας κάτω στην Αθήνα σε κάποιον και του προσφέρεις ένα φύλλο από το δέντρο. Και του λες: «Πάρε αυτό το φύλλο». Τούτο να είναι βγαλμένο μέσα από την καρδιά σου, γιατί αλλιώς δεν έχει άξια. Κατάλαβες; Σου λέει να εκτελείς την εντολή του Θεού, που είναι η εντολή της αγάπης. Δεν έχει άξια αν είναι μία δεκάρα, αλλά η διάθεση εκείνου που κάνει την κίνηση, η διάθεση της καρδιάς.
- Δηλαδή, όλα έχουν ουσία, όταν γίνονται καρδιακά;
- Ναι, από την καρδιά, δηλαδή από τον Θεό ξεκινά. Και να, γι’ αυτό το πορτοκάλι που μας έφερε αυτός, ο Θεός θα του δώσει εκατό πορτοκάλια. Για σκέψου, παιδί μου!
- Πάτερ μου, να σου δώσω με την καρδιά μου ένα εκατομμύριο, να βρω εκατό;
- Ακριβώς, εκατό θα σου δώσει ο Κύριος, αν δώσεις ένα με την καρδιά σου. Όμως χωρίς την αίσθηση συμφέροντος, να το θυμάσαι. Δεν είναι ψέματα, ούτε παραμύθια. Όχι! Όχι!
- Η Γερόντισσα Παρθενία αυτά τα ήξερε;
- Τί ήταν αυτή! Είχε τόση επίγνωση, για να βοηθήσει τον συνάνθρωπό της, πού δεν λέγεται. Εγώ δεν την έφτανα ούτε στα νύχια της. Αλλά αυτή είχε έργο. Την ήξερα την πορεία της.
- Γέροντα, ποιός άκουγε πιο πολύ τον άλλο και έκανε υπακοή, εσύ ή εκείνη;
- Εγώ πιο πολύ, τις περισσότερες φορές. Είχε ένα πνεύμα σοφίας, πού σπάνια μέσα στους χριστιανούς να βρεις τέτοια κατάσταση, να ταιριάζει η Θεότης με τον άνθρωπο. Δεν είχε δεκάρα στην τσέπη της, αλλά δεν πέρασε φτωχός πού να μην του δώσει. Και να σου πω ένα πράγμα μυστήριο; Ποτέ δεν της έλειψαν τα λεφτά. Τα σκορπούσε, αλλά είχε καλοσύνη, φιλανθρωπία, ελεημοσύνη. Έτσι ήταν από παιδί ή ψυχή της. Αυτά είναι γεγονότα, την έχω ζήσει σαράντα χρόνια! Ποτέ δεν είχε λεφτά, αλλά κάθε μέρα ήταν φορτωμένη. Πίστευε τόσο πολύ, πού δεν λέγεται ή πίστη της στον Χριστό και στη χριστιανική πορεία.
- Γέροντα, υπάρχουν σήμερα Άγιοι;
- Ναι, παιδί μου, και βέβαια υπάρχουν. Υπάρχουν λίγοι. Αυτοί μόνο μας κρατάνε με τις προσευχές τους.
- Και ποιος είναι Άγιος;
- Άγιος είναι αυτός που συγχωρεί από καρδιάς. Γιατί οι Άγιοι, που τους έχουμε μέσα στην εκκλησία και τους προσκυνούμε, ξέρεις αυτό το έργο της συγχώρεσης πώς το μεταχειρίζονταν; Δεν λέγεται. Αυτοί συγχωρούσανε και αγωνίζονταν κιόλας, κάνανε προσευχή και αγώνα συμφιλίωσης με επίγνωση θεϊκή, όχι ανθρώπινα πράγματα. Άμα ξέρεις γιατί γίνεται η διόρθωση, απαλλάσσεσαι εσύ από όλα τα γήινα πράγματα της κακίας και έρχεται η Χάρις και αγιάζει.
- Αν σκοτώσουν τον αδελφό σου, πώς γίνεται να συγχωρείς τον φονιά από καρδιάς;
- Είναι πολύ δύσκολο. Αλλά έχουμε παραδείγματα στην εκκλησία προς μίμηση: τον Άγιο Διονύσιο.
- Ναι, αλλά αυτός ήταν Άγιος. Εμείς;
- Ναι, αυτός ήταν προχωρημένος πνευματικά. Αλλά και εμείς εκεί πρέπει να βλέπουμε. Όχι, επειδή είμαστε σέ πιο κάτω επίπεδο, αν ένας έκανε κακό, εμείς να μη θέλουμε να συγχωρήσουμε και να θέλουμε εκδίκηση. Όχι εκδίκηση! Ακούς; Θέλεις να εκδικηθείς; Άσε στον Θεό το έργο αυτό. Χωρίς όμως να του το ζητήσεις, γιατί τότε περιέχει την κακία. Απλά, άσε τον Θεό. Ο Κύριος θα το τακτοποιήσει και θα σέ βγάλει εσένα κύριο της κατάστασης. Και σου λέει: «Άστο εσύ και εγώ είμαι εδώ». Αν πιστεύεις, βέβαια, γιατί, αν δεν πιστεύεις… Έ! Τόσο είναι λεπτά τα πράγματα αυτά. Βέβαια, ταράσσεσαι εσύ από το μίσος, όμως όχι, θα το βγάλεις από μέσα σου, γιατί εσύ κανονίζεις αυτό για την ψυχή σου. Κατάλαβες; Να δεις πόση είναι ή διαφορά μεταξύ καλοσύνης και μίσους.
- Εκείνος πού συγχωρεί πραγματικά τί αισθάνεται μέσα στην καρδιά του;
- Αγαλλίαση ψυχική. Δεν λέγεται η ικανοποίηση. Σαν να του δώσανε πεντακόσια εκατομμύρια και τον Παράδεισο να μπει. Εκείνος πού συγχωρεί τον πταίοντα, αυτό γίνεται. Ακούς; Δοκίμασέ το και θα το δεις. Αλλά με την καρδιά σου. Γιατί ό Κύριος είναι μες στην ψυχή μας, ό Δημιουργός ό ίδιος πού μάς έπλασε και ξέρει αν είναι αλήθεια ότι θέλεις να συγχωρήσεις. Άμα έχεις κρυφό εγωισμό και λες «θέλω να τον συγχωρέσω, αλλά δεν μπορώ», εκεί είσαι μπερδεμένος ακόμα μέσα σου, κατάλαβες; Θέλει καθαρά να συγχωρήσεις τον εχθρό σου. Ο άγιος Νεκτάριος ήταν ένας. Συγχωρούσε τους πάντες. Αυτός έτσι ήταν. Συγχωρούσε πραγματικά τους πάντες!
Γέροντας Αμβρόσιος Λάζαρης
Ἡ «ἐνοχλητικὴ» ἐπιμονή! - π. Τιμόθεος Παπασταύρου
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΖ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (18 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2024)
«Γενηθήτω σοι ὡς θέλεις» (Ματθ. ΙΕ΄ 28).
Ἡ «ἐνοχλητικὴ» ἐπιμονή!
Ὁ Κύριος μετὰ τῶν μαθητῶν Του,
διέρχεται «τὰ μέρη Τύρου καὶ Σιδῶνος. Καὶ ἰδοὺ» … μία γυνὴ ταλαίπωρος καὶ
«βασανισμένη», κατέφθασεν πλησίον τοῦ Χριστοῦ, κραυγάζουσα καὶ ζητοῦσα τὴν
Θείαν ἀρωγὴν καὶ βοήθειαν! Τὸ πρόβλημά της ἦτο φοβερὸν καὶ ἀνήκουστον! Ἡ
θυγάτηρ της βασανίζεται ὑπὸ φοβεροῦ δαιμονίου, καὶ διακρίνεται εἰς τὴν ὅλην
συμπεριφοράν της, ἡ ἀπελπισία καὶ ἡ ἀπογοήτευσις … Αἱ κραυγαὶ καὶ ἐπικλήσεις
της εἶναι τόσον ἔντονοι καὶ ἠχηραί, ὥστε, καὶ οἱ ἄνθρωποι οἵτινες ἠκολούθουν τὸν
Διδάσκαλον, ἀλλὰ καὶ αὐτοὶ οὗτοι οἱ μαθηταί, νὰ ἐνοχλοῦνται καὶ νὰ δυσφοροῦσι
…!
Ὁ Κύριος, ὅμως, φαίνεται ὅτι … δὲν
ἐνοχλεῖται, ἀλλ’ οὔτε καὶ ἐνδιαφέρεται διὰ ταύτην! Οἱ μαθηταί Του, τὸν
πλησιάζουν καὶ τὸν παρακαλοῦσιν … ἢ νὰ τὴν βοηθήσῃ καὶ ἐπιλύσῃ τὸ «πρόβλημα» τὸ
ὁποῖον τὴν ταλαιπωρεῖ, ἢ νὰ τὴν «ἀπολύσῃ» καὶ τῆς εἴπῃ, ὅτι δὲν προτίθεται ἵνα
τὴν βοηθήσῃ! - «καὶ προσελθόντες οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ ἠρώτων αὐτὸν λέγοντες· ἀπόλυσον
αὐτήν, ὅτι κράζει ὄπισθεν ἡμῶν»! - Ὁμως, ὁ Κύριος,
συνεχίζει ἵνα «ἀδιαφορῇ» καὶ εἰς ταύτας τὰς ἐπικλήσεις τῶν μαθητῶν Του! «Σκληρύνει»
δὲ τὴν στᾶσιν Του καὶ τὸν λόγον Του, λέγων: «οὐκ ἀπεστάλην εἰ μὴ εἰς
τὰ πρόβατα τὰ ἀπολωλότα οἴκου Ἰσραήλ»! Ἀκόμη καὶ ὅταν ἡ
ταλαίπωρος ἐκείνη μητέρα, πίπτει προσκυνοῦσα εἰς τοὺς πόδας Του καὶ μετὰ
δακρύων τὸν ἱκετεύει, … «Κύριε, βοήθει μοι», ὁ, πάντοτε,
φιλάνθρωπος καὶ συμπαθούμενος Κύριος Ἰησοῦς Χριστός, τὴν … «ἀπελπίζει» ἔτι
περισσότερον, λέγων πρὸς αὐτήν: «οὐκ ἔστι καλὸν λαβεῖν τὸν ἄρτον τῶν
τέκνων καὶ βαλεῖν τοῖς κυναρίοις»! Τρὶς … ἀπεπειράθη ἵνα λάβῃ τὴν ἀγάπην
καὶ συμπάθειαν τοῦ Διδασκάλου, καὶ τρὶς … ὁ Κύριος δεικνύει εἰς ταύτην, μίαν ἀσυνήθη
«ψυχρότητα»!
Ὅμως αὕτη ἐπιμένει καὶ συνεχίζει ἵνα
ἐνοχλῇ, καὶ ἀπαντᾷ εἰς τὸν λόγον τοῦτον τοῦ Σωτῆρος μὲ ἕνα λόγον ἰδιαιτέρως
συγκινητικόν: «ναί, Κύριε· καὶ γὰρ τὰ κυνάρια ἐσθίει ἀπὸ τῶν ψυχίων τῶν πιπτόντων ἀπὸ
τῆς τραπέζης τῶν κυρίων αὐτῶν»! Ναί, δέχεται ὡς δικαιολογημένην τὴν «ἀπόρριψίν»
της ἀπὸ τὸν Κύριον, δεχομένη τὸν «προσβλητικὸν» χαρακτηρισμόν της ὡς …
«κυναρίου», ἀλλὰ ἐπιμένει καὶ παρακαλεῖ δι’ ὀλίγα … «ψυχία» τοῦ Θείου ἐλέους!
«Ὦ γύναι, μεγάλη σου ἡ πίστις!»
Καὶ αἱ πέτραι θὰ συνεκλονίζοντο
πρὸ τῆς ὑπομονῆς καὶ ἐπιμονῆς τῆς Χαναναίας ἐκείνης! Πόσῳ μᾶλλον ἡ Θεία Καρδία
τοῦ Πανοικτίρμονος καὶ Πολυευσπλάχνου Κυρίου, Ὅστις ἐδοκίμαζε καὶ «ἐχαίρετο», -
ὡς ἐπισημαίνει ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος, ἑρμηνεύων τὴν στᾶσιν τοῦ Χριστοῦ, καὶ χρησιμοποιῶν τὸ
παράδειγμα ἑκάστης μητρός, ἥτις «χαίρεται,
ἀκούουσα τὰ κλάμματα τοῦ βρέφους αὐτῆς, ὅταν τοῦτο τὴν ἀναζητῇ», - βλέπων τὴν
ἐπιμονὴν αὐτῆς, ἥτις (ἐπιμονὴ) καὶ κατεδείκνυεν τὴν μεγάλην αὐτῆς πίστιν! Δὲν «ἐκάμφθη» πρὸ τῶν ἐπανειλημμένων «ἀρνήσεων»
τοῦ Κυρίου, ἀλλ’ ἀντιθέτως ἐπίστευεν ὅτι ἡ καρδία τοῦ Χριστοῦ, δὲν ἦτο τόσον «σκληρὰ»
ὅσον ἐφαίνετο!
Ὁ Κύριος, διὰ τῆς ὡς ἄνω
μνημειώδους καὶ μοναδικῆς φράσεως, ὄχι μόνον ἐπαινεῖ τὴν εὐλογημένην ἐκείνη
γυναίκα, … οὐχὶ μόνον, ἐπὶ πλέον, θεραπεύει τὴν δαιμονιῶσαν θυγατέρα της, ἀλλὰ
καὶ τὴν διαβεβαιώνει, - καὶ τοῦτο ἰσχύει διὰ κάθε πιστὸν καὶ ἀφοσιωμένον εἰς τὸν
Κύριον, - ὅτι διὰ τῆς τοιαύτης πίστεως, θὰ δύναται ἵνα ἐπιτυγχάνῃ … ὅ,τι θέλει
καὶ ὅπως θέλει! Τοῦτο, ἄλλωστε, τὸ ἐτόνισεν καὶ ὀλίγον πρὸ τοῦ Θείου πάθους Του
ἀπευθυνόμενος πρὸς τοὺς μαθητάς Του, ὅταν τοὺς ἐβεβαίωνεν, «καὶ πάντα ὅσα ἐὰν αἰτήσητε ἐν τῇ
προσευχῇ πιστεύοντες, λήψεσθε» (Ματθ. ΚΑ΄ 22)!
Ἡ δύναμις τῆς πίστεως!
Πολλάκις ἠσχολήθημεν, ἀγαπητοὶ ἀδελφοί
μου, ἀπὸ τῆς στήλης ταύτης, μὲ τὸ φλέγον καὶ ζωτικὸν τοῦτο θέμα τῆς Πίστεως! Ὁμολογῶ
καὶ ὀφείλω ἵνα καταθέσω μίαν πικρὰν ἀλήθειαν! Ἐλαχίστας φορὰς, εἰς τὴν ζωήν
μου, ἐσυνήντησα ἀνθρώπους οἵτινες ἐδήλουν διὰ τὸν ἑαυτόν των ὅτι … εἰσὶν ἄπιστοι!
Οἱ περισσότεροι ἐδήλουν καὶ δηλοῦσι, ὅτι πιστεύουσιν εἰς τὸν Θεόν καὶ εἰς τὴν Ἐκκλησίαν!
Ὡς εἶπον, ὅμως, εἶναι «πικρὰ» αὕτη ἡ ἀλήθεια, διότι, οἱ μὲν ὀλιγώτεροι ἄπιστοι,
παραμένουσι μὲ συνέπειαν εἰς τὴν ἀπιστίαν των, οἱ δὲ περισσότεροι «πιστοί», εἶναι
πιστοὶ … μόνον κατὰ τὴν δήλωσίν των! Κατὰ τὸ πλεῖστον, οὐδὲν διαφέρουσι τῶν ἀπίστων
καὶ πολιτεύονται ὣς καὶ ἐκεῖνοι, μὲ ἐλαχίστας μόνον καὶ ἐπουσιώδεις διαφορὰς ὡς
πρὸς τὴν … πίστιν! Ἴσως, ἐπισκέπτονται σπανίως τὸν ἱερὸν Ναόν, κυρίως διὰ
κοινωνικὰς ἐκδηλώσεις, ἴσως καὶ … παρεμπιπτώντως, ἵνα ἐπιχειρίσωσι νὰ κάμνωσιν
… «ἕνα σταυρόν», ἢ νὰ νηστεύσωσι μίαν Μεγ. Παρασκευήν, καὶ πέραν τούτων … σπανίως
κάτι περισσότερον!
Ὅμως, ταύτην τὴν … ἐπιπολαίαν
«πίστιν» ἐπήνεσεν ὁ Διδάσκαλος εἰς τὴν Χαναναίαν; Ταύτην τήν, κατ’ οὐσίαν, ἀνύπαρκτον
καὶ οὔτε κἂν στοιχειώδη, ἐκθείασεν καὶ συνέστησεν διὰ τοῦ τοιούτου θαύματος; Ὄχι,
βεβαίως, φίλοι μου ἀναγνῶσται! Ἅπαντες ἐννοοῦμεν καὶ ἀντιλαμβανόμεθα, ὅτι … ἐκείνη
ἡ ταλαίπωρος μήτηρ, μέσα ἀπὸ τὸ μικρὸ ἐκεῖνο διάλογο μετὰ τοῦ Κυρίου, δεικνύει
τὴν ἀπόλυτον ἐξάρτησίν της καὶ ἐμπιστοσύνην της εἰς Αὐτόν! Θὰ ἐλέγωμεν, ὅτι εἰς
τὴν περίπτωσίν της, ἔχει ἀπόλυτον ἐφαρμογὴν ὁ λόγος ἐκεῖνος ὁ ἰδιαιτέρως γλυκύς
… τοῦ Ἁγίου τῆς ἐποχῆς μας, τοῦ Ὁσίου Πορφυρίου τοῦ Καυσοκαλυβίτου! «Χριστέ μου, χωρὶς ἐσένα … δὲν ἀντέχω»! Ὄντως˙ χωρὶς τὴν θεραπευτικὴν
παρέμβασιν τοῦ Σωτῆρος, δὲν ἐπρόκειτο νὰ παύσῃ ἵνα Τὸν παρακαλῇ καὶ ἱκετεύῃ …! Ἀκριβῶς
δὲ αὐτὴν τὴν ὑπομονὴν καὶ ἐπιμονήν της ἐπεβράβευσεν καὶ ἐκθείασεν ὁ Χριστός!
Ἡ πίστις τῶν Ἁγίων καὶ … ἡμεῖς!
Ταύτην τὴν πίστιν τῆς Χαναναίας,
εὑρίσκομεν ἀδελφοί μου, εἰς τὴν βιοτὴν καὶ πολιτείαν, ἁπάντων τῶν Ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας
μας! Ἀπὸ τοῦ πλέον «ἐπωνύμου», ἕως καὶ τοῦ ἐσχάτου «ἀνωνύμου», οἱ … πάντες εἶχον
αὐτὴν τὴν ὁλοκληρωτικὴν ἀναφορὰν καὶ ἐξάρτησιν ἐκ τοῦ Θεοῦ! Τὰ πάντα ἐθυσίασαν
διὰ τὴν ἀγάπην Του, ἕως καὶ αὐτῆς ταύτης τῆς ἐσχάτης ρανίδος τοῦ αἵματός των! Οὐχὶ
δὲ μόνον οἱ Ἅγιοι μάρτυρες … ἀλλὰ καὶ ἐκεῖνοι οἵτινες ἔζησαν καὶ ἔτι ζῶσιν … «ἐν ἐρημίαις
πλανώμενοι καὶ ὄρεσι καὶ σπηλαίοις καὶ ταῖς ὀπαῖς τῆς γῆς», ὡς λέγει ὁ
θεῖος Παῦλος, ἐκεῖ εἰς τήν, πρὸς Ἑβραίους, ἐπιστολήν˙ «ὑστερούμενοι, θλιβόμενοι, κακουχούμενοι, ὧν
οὐκ ἦν ἄξιος ὁ κόσμος» (Ἑβρ. ΙΑ΄ 37-38)!
Ταύτην τὴν πίστιν, ἐζήτησε καὶ
ζητεῖ, ὁ Κύριος ἡμῶν καὶ ἀπὸ ἡμᾶς …! «Ἐὰν μὴ στραφῆτε καὶ γένησθε ὡς τὰ παιδία, οὐ
μὴ εἰσέλθητε εἰς τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν» (Ματθ. ΙΗ΄ 3), εἶπε, καὶ δὲν
ἐννοεῖ, βεβαίως, νὰ ἀποκτήσωμεν τὰς μικρότητας καὶ ἀδυναμίας τῶν νηπίων! Ἐκεῖνο
τὸ ὁποῖον … ἐννοεῖ, - καὶ εἶναι τοῦτο αὐτονόητον! -εἶναι ἡ ἐξάρτησις καὶ ἐμπιστοσύνη
τούτων εἰς τοὺς γονεῖς των!
Ἂς παύσωμεν, ἐπὶ τέλους, ἵνα ζῶμεν
κατὰ τὰ θελήματα τοῦ κόσμου καὶ τοῦ πονηροῦ, καὶ ἂς ὑποταγῶμεν καὶ ἂς …
πιστεύσωμεν κατὰ κυριολεξίαν, εἰς τὸν Πανάγαθον Θεὸν καὶ εἰς τὸ Πανάγιον θέλημά
Του!
Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου
Ἱεροκῆρυξ Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2024
«Για τους Γονείς της Ενορίας»
Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2024
«Ή παπάς παπάς ή ζευγάς ζευγάς» - Μία απάντηση σε αυτούς που χρησιμοποιούν φράσεις χωρίς να γνωρίζουν τι λένε!
Του Ιωάννη Μπούτση Αρχιδιακόνου της Αρχιεπισκοπής Αθηνών
Διαβάζουμε πως αμέσως μετά την υπερψήφιση του νομοσχεδίου για τον ριζικό επανακαθορισμό του κοινωνικού και νομικού περιεχομένου του γάμου και της οικογένειας, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου γιόρτασε μαζί με κυβερνητικά στελέχη και πολίτες-ακτιβιστές υπέρ του νομοσχεδίου τα επινίκια σε οινοπωλείο πέριξ της οδού Φιλελλήνων, με εξαιρετική θέα στον πασίγνωστο για τις κουφικές διακοσμήσεις του Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος της ρωσόφωνης παροικίας.
Ως πολίτης, ομολογώ ότι κοντοστάθηκα στην είδηση. Εξ επόψεως νηστείας, την Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου είχαμε «κατάλυσιν εις πάντα»: δεν είναι αυτή η αφορμή της έκπληξής μου.
Αλλά δεν μπορώ να μετρήσω τις φορές που έχω ακούσει πως το αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι υπερκομματικό, ενωτικό, αξίωμα εγγύησης της ενότητας, αξίωμα εξ ορισμού μακριά από τις καθημερινές μάχες των νομοσχεδίων του κοινοβουλίου.
Και, σημειωθήτω, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν επέλεξε να στείλει ένα μήνυμα εορτάζοντας δημοσίως τα επινίκια ενός οποιοδήποτε νομοσχεδίου, λαμβάνοντας στεντορείως θέση υπέρ του.
Αλλά ενός νομοσχεδίου κατά γενική ομολογία βαθύτατα διχαστικού για την κοινωνία μας∙ και, για την ακρίβεια, πρωτοφανώς διχαστικού στα μεταπολιτευτικά χρονικά για την ίδια την κυβερνώσα παράταξη.
Προκειμένου να κατανοήσουν οι αναγνώστες γιατί εξεπλάγην, ας αναλογιστούν το αντίστροφο ενδεχόμενο.
Να είχε συνδειπνήσει η Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνο το βράδυ με τους πενήντα κυβερνητικούς βουλευτές που είτε ρητώς καταψήφισαν είτε σιωπηρώς απέφυγαν να υπερψηφίσουν το κυβερνητικό νομοσχέδιο.
Ή, σε παλαιότερα παραδείγματα, να είχε δημοσιοποιήσει Πρόεδρος της Δημοκρατίας εόρτια επινίκια μετά τις υπερψηφίσεις εφαρμοστικών νόμων των μνημονίων, ή το βράδυ των αποφάσεων αφαίρεσης αμυντικού οπλισμού από τα ελληνικά νησιά για αποστολή σε ξένες αμυνόμενες χώρες. Δεν θα ήταν αλλόκοτο;
Κάποιες ώρες νωρίτερα, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε δηλώσει από το βήμα της Βουλής των Ελλήνων: «ή παπάς παπάς ή ζευγάς ζευγάς». Προσπαθώ να εξεικονίσω στο νου μου πώς φαντάζονται όσοι επαναλαμβάνουν τα παρόμοια τον «παπά» που όμως δεν είναι και «ζευγάς», και ομολογώ τη δυσκολία μου.
Φανταζόμαστε κληρικούς που εξομολογούν ιδιωτικά, τελούν τη Θεία Ευχαριστία, κάνουν αγιασμούς, αλλά πέραν τούτων ουδέν;
Μιλάμε για έναν κλήρο που όταν το ποίμνιο ζητεί την καθοδήγησή του θα σιωπά, μην τυχόν και καταστεί «ζευγάς» και εκφύγει ορίων;
Μα, αυτό θα ήταν σαφής προδοσία του λειτουργήματος του κλήρου, που διακονεί συγκεκριμένες κοινότητες πιστών (στο δημόσιο χώρο, όχι σε ιδιωτικά λαγούμια) και τη σύνολη κοινότητα της Εκκλησίας.
Διότι και η Εκκλησία κοινότητα ανθρώπων και πολιτών είναι: δεν υπάρχει μόνο η «κοινότητα ΛΟΑΤΚΙ+» στην ελληνική επικράτεια…
Ή μήπως καλείται ο εφημέριος κληρικός και ο επίσκοπος να απωλέσει τα δικαιώματα του πολίτη, κατ’ εξοχήν δε την παρρησία; Και εάν ναι, επί ποιας βάσης;
Δεν τολμώ να υποθέσω πως συμπολίτες μου προσυπογράφουν την εμφανώς λανθασμένη αντίληψη πως «η θρησκεία είναι ιδιωτική υπόθεση», αντίληψη με ρίζες στις δυτικοευρωπαϊκές κοινωνίες και στην ανάγκη κατασίγασης των παθών μεταξύ καθολικών και προτεσταντών στα χρόνια μετά τη λουθηρανική Μεταρρύθμιση.
Η θρησκεία, ή εν πάση περιπτώσει η κοινότητα της Εκκλησίας, είναι εξ ορισμού δημόσια και όχι ιδιωτική υπόθεση — εξ ου και η «ιδιωτική προσευχή» δεν υποκαθιστά τη λειτουργική σύναξη.
Διερωτάται κανείς καλόπιστα, το «ή παπάς παπάς ή ζευγάς ζευγάς» δεν λειτουργεί και αντίστροφα;
Ή είναι απολύτως φυσιολογικό το να παροτρύνει σε τηλεοπτικό μήνυμα ο πρωθυπουργός ως προς το πώς ακριβώς θα προσευχηθούν οι πολίτες επί πανδημίας («ιδιωτικά», εν προκειμένω — ως διάκονος, επικροτώ το ότι η Πολιτεία προωθεί πολιτικά τα νοερά προσευχή) ή το να αποφαίνεται ο κυβερνητικός εκπρόσωπος στην τακτική ενημέρωση συντακτών ως προς το τι συνιστά αμαρτία για την Εκκλησία και τι όχι (18 Ιανουαρίου 2024);
Επί τη ευκαιρία, ας σημειωθεί εδώ πως η Εκκλησία της Ελλάδος όντως δεν χρειάζεται τις επιτροπές της Βουλής για να κοινοποιήσει τις θέσεις της στην κοινωνία και στους άρχοντες του τόπου: θα ήταν εμφανώς εκ του περισσού.
Αξίζει όμως να θυμηθούμε πως όταν συζητήθηκε σε αυτές τις επιτροπές το να κληθεί εκπρόσωπος της Ιεράς Συνόδου δίπλα στον εντυπωσιακό αριθμό ενώσεων ΛΟΑΤΚΙ+ που εκλήθησαν για ακρόαση, ούτως ώστε να εκφράσει τοποθέτηση, η κυβερνητική απάντηση ήταν (ορθώς) πως η Εκκλησία έχει γνωστοποιήσει τις θέσεις της και τις γνωρίζουμε.
Προσωπικά είχα την αίσθηση πως οι θέσεις και τα αιτήματα των οργανώσεων της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητος ως προς το εν θέματι νομοσχέδιο ήταν επίσης αρκούντως γνωστά και επαρκώς κατατεθειμένα στο δημόσιο λόγο.
Αλλά εν πάση περιπτώσει, εάν κάτι επεσήμανε δημόσια η Εκκλησία της Ελλάδος πέρα από τη θεολογική της τοποθέτηση, αυτό είναι το γεγονός ότι όταν μεταβαίνει κανείς από ρυθμίσεις συμφώνων συμβίωσης σε πολιτικό γάμο, αυτό συνεπάγεται γραμμικά πως οποιοδήποτε έλλειμμα απόλυτης εξίσωσης μεταξύ εγγάμων σχέσεων διαφορετικού ή ίδιου φύλου πέπρωται να καταπέσει στα ευρωπαϊκά δικαστήρια με την πρώτη προσφυγή δυνάμει της ήδη διαθέσιμης νομολογίας, όπως π.χ. το ζήτημα της παρένθετης μητέρας (εγκύκλιο σημείωμα 18ης Δεκεμβρίου 2023) ή των όρων «πατέρας–μητέρα» που συνιστούν διάκριση που δεν εντοπίζεται στο πιο ουδέτερο «γονέας Α΄–γονέας Β΄».
Στα ίδια ακριβώς συμπεράσματα ως προς το τι μέλλει γενέσθαι κατέληξαν και άλλοι από τηλοψίας, όπως ο αξιότιμος κ. Γρηγόρης Βαλλιανάτος εξ επόψεως ΛΟΑΤΚΙ+.
Εάν διδόταν λίγη προσοχή στο τι επισημαίνουν οι «παπάδες-ζευγάδες», ενδεχομένως δεκάδες βουλευτές θα απέφευγαν τηλεοπτικές δηλώσεις που μπορεί να τους ακολουθούν στο μέλλον, όπως οι άπειρες παραλλαγές του «αρχικά είχα δεύτερες σκέψεις, αλλά το ότι δεν θα προβλέπεται παρενθεσία στο νομοσχέδιο εν τέλει με έπεισε» που ακούσαμε από τους εξερχομένους των κυβερνητικών φροντιστηρίων.
Επιστρέφοντας στην αφετηριακή αφορμή. Παρά τις παρανοήσεις και τις τακτικά αναμασώμενες ανακρίβειες, ο «παπάς» είναι εξ ορισμού και «ζευγάς» του δημοσίου χώρου, αφού διακονεί ένα γεγονός κατ’ εξοχήν συλλογικό και δημόσιο: τη ζωή και την κοινότητα της Εκκλησίας, με ζωντανές ενορίες ανθρώπων από την Ορεστιάδα μέχρι τη Γαύδο.
Οι οποίοι άνθρωποι, οι χριστιανοί, τα μέλη της Εκκλησίας, αν μη τι άλλο δικαιούνται να φέρουν και τα δικά τους «θέλω» στη δημόσια ζωή του τόπου, διαλεγόμενοι με το σύνολο της κοινωνίας σε κρίσιμα ζητήματα. Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας όμως; Μπορεί να είναι «και ζευγάς»;
Είναι κάποια «νίκη των δικαιωμάτων» η έκπτωση του αξιώματος της Προέδρου της Δημοκρατίας από τον ενωτικό, υπερκομματικό χαρακτήρα του, η εν τοις πράγμασι αποχώρηση από το λειτούργημα της εγγύησης της ενότητας, και η συμμετοχή με δημόσια επινίκια σε ένα από τα πιο πολωτικά και διχαστικά χαρακώματα του δημοσίου λόγου τα τελευταία πολλά χρόνια;
Επειδή, εκτός από διάκονος, είμαι και πολίτης της χώρας μου, το ερώτημα με απασχολεί και με αφορά με δριμύτητα. Και, ως πολίτης της χώρας μου, καταθέτω τη γνώμη ότι αξίζει να μη χαθεί ανεπίστρεπτα η μάχη της ύπαρξης και της λειτουργίας ενός υπερκομματικού θεσμού με επαγγελία εγγύησης της ενότητας του λαού μας.
Οι «παπάδες» ας είναι και «ζευγάδες», όπως επιτάσσει εξ ορισμού ο ρόλος τους μέσα στην απολύτως δημόσια κοινότητα της Εκκλησίας, η οποία καλείται να συνυπάρξει διαλεκτικά με το σύνολο της κοινωνίας.
Θα με ανέπαυε όμως ως Έλληνα πολίτη το να απέχει η ανώτατη, υπερκομματική και ενωτική αρχή του κράτους μου από το καθημερινό ζευγολατιό των εκάστοτε κυβερνητικών νομοσχεδίων. Αυτά, ως ταπεινές σκέψεις ενός διακόνου.